NLP چیست؟ +16 تکنیک ان ال پی عالی + تمرین در خانه

nlp چیست؟ +16 تکنیک ان ال پی عالی + تمرین در خانه
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

در قرن اخیر اکتشافات مهمی در سطح باورهای درونی و نحوه برنامه‌ریزی ذهن انسان انجام شده است. پایه‌گذاری علم ان‌ ال‌ پی نیز بر پایه همین برنامه‌ریزی دوباره ذهن انسان صورت گرفته است. در واقع با فراگیری این علم خواهید توانست مسیر زندگی خود را طوری تغییر دهید که در نهایت به سرمنزل آرزوهای خود برسید.

گفتن این جمله صرفاً یک شعار نیست؛ بلکه سال‌هاست انسان فرمول رسیدن به موفقیت را کشف کرده است. این فرمول در ضمیر ناخودآگاه ما نهفته است که می‌توانیم به کمک علم NLP و پاسخ به سؤال ان ال پی چیست آن را باز برنامه‌ریزی کنیم.

ما اینجا هستیم تا پاسخگوی سؤالاتی از این دست باشیم که ان ال پی چیست (nlp چیست) و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟ پایه‌گذاران روش ان ‌ال ‌پی چه کسانی هستند؟ و بهترین تکنیک ان ‌ال ‌پی چیست باشیم. با ما همراه باشید تا پاسخ تمام این سؤالات را با شما در میان بگذاریم. nlp چیست؟

ان ال پی nlp چیست

NLP چیست؟

معنی nlp چیست؟ nlp مخفف چیست؟ واژه NLP مخفف عبارت «Neuro-linguistic programming» به‌معنی «برنامه‌ریزی عصبی‌کلامی»‌ است. حدود 50 سال از ارائه این علم می‌گذرد و هنوز هم یکی از پرکاربردترین علوم ذهنی در جهان است. افراد بسیار زیادی در جهان هستند که با تمرینات ان‌ال‌پی توانسته‌اند تغییرات بنیادی در زندگی خود ایجاد کنند.

علم nlp چیست؟ اگر شما نیز بخواهید می‌توانید علم برنامه‌ریزی‌ عصبی‌کلامی را فراگرفته و زندگی ایده‌آل خود را به کمک آن خلق کنید. در واقع ان‌ال‌پی علمی است که این فرصت را به شما می‌دهد تا ضمیر ناخود‌آگاه خود را به آن صورتی که می‌خواهید برنامه‌ریزی کنید. به عبارتی دیگر علم ان ال پی، جز بهترین روش های برای برنامه ریزی می باشد. ضمیر ناخودآگاه بخشی اعظم در ذهن ماست که در برابر ضمیر خودآگاه یا همان عقل ما قرار دارد.

وقتی ما می‌خوابیم، عقل یا ضمیر خودآگاه ما هم می‌خوابد اما ضمیر ناخودآگاه ما در خواب هم بیدار است و تمام اعمال حیاتی ما را کنترل می‌کند. به همین دلیل است که ما در خواب هم زنده‌ایم و نفس می‌کشیم.

تمام خاطرات خوب و بد، آموزه‌ها، باورها و عادت‌های ما در ضمیر ناخودآگاه ما قرار دارند. عقل ما تنها بخش کوچکی از ذهن ماست که تنها وظیفه‌اش تفکر و تمیز دادن خوب و بد از هم است. اما کار آنالیز تمام ورودی‌های ذهنی و ثابت شدن تمام آموزش‌هایی که می‌بینیم بر عهده قسمت اعظم ذهن است که همانا جایگاه ضمیر ناخودآگاه است.

ضمیر ناخودآگاه با عنوان‌های «ضمیر باطن»، «ضمیر نیمه‌آگاه» و «غول درون» هم شناخته می‌شود که در ادامه متن از این عبارات هم به جای ضمیر ناخودآگاه استفاده می‌کنیم. بنابراین برای تغییر باورها و عادت‌هایمان که در ضمیر نیمه‌آگاه ما نقش بسته‌اند باید به ریشه آن‌ها در ضمیر باطن خود برگردیم و در جهت تغییر آن‌ها اقدام کنیم. ان‌ال‌پی همان راه و روشی است که فرصت این تغییر سریع را در اختیار ما می‌گذارد.

علم nlp چیست؟ ترس از موفقیت، عادت پرخوری، دیر بیدار شدن از خواب، عادت نیمه رها کردن کارها، ترس از ارتفاع و تمام عادت‌های خوب و بد شما به کمک علم NLP قابل تغییر و برنامه‌ریزی هستند. اگر درباره روند شکل‌گیری عادت‌ها در زندگی به دنبال اطلاعات بیشتری هستید مطالعه کتاب قدرت عادت را به شما پیشنهاد می‌کنیم که خلاصه آن را نیز می‌توانید در «خلاصه کتاب قدرت عادت» بخوانید.

یادگیری علم ان ‌ال ‌پی

پایه‌گذاران علم ان ‌ال‌ پی چه کسانی بودند؟

علم برنامه‌ریزی عصبی‌کلامی در سال 1970 توسط دو فرد به نام‌های «ریچارد بندلر» و «جان گریندر» پایه‌گذاری شد. این دو در دانشگاه سانتاکروز کالیفرنیا با هم آشنا شدند و سپس متوجه اشتراکات فکری زیادی در بین خود شدند. آن‌گاه به مطالعه، تحقیق و بحث درباره فرمول‌های موفقیت و تأثیر ذهن در تغییر باورها ‌و عادت‌های انسان پرداختند.

در نتیجه این تحقیقات بود که علم «برنامه ‌ریزی عصبی ‌کلامی» یا همان NLP پایه‌گذاری شده و آموزه‌های آن در اختیار عموم مردم قرار گرفت. براساس تحقیقات بندلر و گریندر، ذهن ما هرلحظه در حال برنامه‌ریزی شدن است. در واقع این خود ما هستیم که با فکر کردن درباره موضوع خاصی و صحبت کردن و تلقین به خود درباره آن موضوع، موفقیت یا شکست خود را برنامه‌ریزی می‌کنیم.

گریندر و بندلر تحت تأثیر فعالیت‌های درمانی سریع دو فرد به نام‌های «ویرجینیا ستیر» و «میلتون اریکسون» توانستند تحقیقات خود را در زمینه روانشناسی عصبی‌ کلامی خود کامل کنند.

چرا باید اِن‌ اِل‌ پی را بیاموزیم؟

در پاسخی شفاف و قاطع به سؤال ان ال پی چیست می‌توانیم بگوییم که در ان ‌ال‌ پی، ما یاد می‌گیریم که با کلمات، عبارات و دیالوگ‌های خاص بر روی سیستم عصبی خود تأثیر گذاشته و آن را مجدداً برنامه‌ریزی کنیم و در نهایت موجب توسعه فردی می‌شود. با توجه به اینکه تمام اعمالی که توسط ذهن ما به‌صورت ناخودآگاه انجام می‌شوند در جهت بقا و حفظ جان ما هستند بنابراین عادت‌های بدی مثل پرخوری یا زیاد خوابیدن نیز برای ضمیر نیمه‌آگاه ما در جهتی مثبت انجام می‌شوند.

برای اینکه بتوانیم این عادات را در خود تغییر دهیم، باید ناخودآگاه خود را در مورد این دو عادت برنامه‌ریزی مجدد کنیم تا این عادات برای ضمیر باطن‌مان عادات پسنیده و مثبتی نباشند. ضمیر ناخودآگاه ما زبان مخصوصی دارد که علم ان‌ال‌پی همان زبان مخصوص برای برقراری ارتباط با ضمیر باطن هر شخصی است.

حالا تصور کنید که ما هیچ اطلاعات و علمی درباره برقراری ارتباط با ناخودآگاه خود نداریم؛ در این‌صورت هرگز یاد نخواهیم گرفت چگونه از شر عادت‌های بد خود خلاص شده و عادت‌های مثبت و ارزشمند را در خود تقویت کنیم.

یاد نخواهیم گرفت چگونه با دنیای درون خود ارتباط برقرار کنیم و خود را بهتر بشناسیم. اگر علم NLP را یاد نگیریم و ندانیم که nlp چیست، نمی‌توانیم در جهت رسیدن به آمال و خواسته‌های خود قدم برداریم و در این‌صورت تا همیشه درگیر مسائل و مشکلات روزمره‌مان خواهیم ماند.

برای فراگیری NLP باید از کجا شروع کنیم؟

بعد از پاسخ به سؤال مهم ان ال پی چیست به روش‌های فراگیری این علم می‌پردازیم. اما در ابتدا بگذارید موضوعی مهم‌تر را با شما در میان بگذاریم؛ جالب است بدانید که مغز انسان پیچیده‌ترین سیستم در کل کائنات است؛ با وجود اینکه هزاران سال از اولین تحقیقات انسان بر روی مغز می‌گذرد، اما همچنان پخش‌های زیادی از آن برای انسان ناشناخته باقی‌مانده است.

93% این قدرت اعظم در دستان ضمیر ناخودآگاه ما قرار دارد و تنها %7 ناچیز در اختیار ضمیر خودآگاه یا عقل ما باقی می‌ماند. اما نکته مهم اینجاست که ضمیر ناخودآگاه توانایی تجزیه و تحلیل ندارد و نمی‌تواند خوب و بد را در یک موضوع خاص تشخیص دهد. بنابراین وظیفه ضمیر خودآگاه است که با 7٪ توانایی خود، قدرت عظیم ناخودآگاه را هدایت کند.

علم nlp چیست؟ برای فراگیری علم NLP، ابتدا باید قدرت عظیم ضمیر باطن خود را درک کنیم. این درک به ما کمک می‌کند تا توانایی‌های بالقوه خود را دریابیم و باور کنیم که می‌توانیم تغییرات اساسی در زندگی خود ایجاد کنیم. سپس با فراگیری و انجام تکنیک‌های NLP می‌توانیم تغییرات موردنظر را در شیوه زندگی خود اعمال کنیم.

تا زمانی‌که به‌صورت عملی آموزش‌ها را اجرا نکنیم، نخواهیم دانست چگونه بداهه گویی کنیم و به مفهوم علم برنامه‌ریزی عصبی‌کلامی پی ببریم. بنابراین هرآن‌چه را که یاد گرفتید بلافاصله به مرحله اجرا درآورید.

شروع فراگیری ان ال پی NLP

تکنیک‌ عشق در ان ال پی چیست و چگونه عمل می‌کند؟

یکی از شاخه‌های پراهمیت علم NLP، تکنیک‌ های ان ال پی عشق به خود است. تکنیک‌های عشق به ما کمک می‌کنند تا برای تجربه یک رابطه موفق یا بازگشت به روابط ناموفق گذشته، تجربیات بهتر و موفق‌تری داشته باشیم. این تکنیک‌ها در دوره‌های تخصصی NLP عشق آموزش داده می‌شوند. به کمک این آموزش‌ها می‌توانید روابط عاشقانه و محکمی را پایه‌گذاری کنید.

تجربه‌‌های ناموفق و همراه با شکست در این نوع از روابط که به کمک NLP تغییر کرده‌اند تقریباً نزدیک به صفر است. براساس این آموزش‌ها باورهای اشتباه ما در مورد روابط با باورهای مثبت جایگزین می‌شود.

وقتی باورهای مثبتی درباره یک چیز داشته باشیم، در آن زمینه فقط اتفاقات مثبت برای ما رخ می‌دهد. دلیل تجربه اتفاقات ناخوشایند فقط و فقط به باورهای منفی ما برمی‌گردد. برای آگاهی از چگونگی عملکرد تکنیک‌های عشق در NLP، به سه مورد از این تکنیک‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تکنیک آینه‌ای nlp عشق

در این تکنیک لازم است تا به‌صورتی هوشمندانه و نامحسوس بخش زیادی از حرکات طرف مقابل‌تان را عیناً انجام دهید، به‌صورتی که خود شخص متوجه این تقلید شما نشود. مثلاً اگر طرف مقابل پایش را روی پای دیگرش گذاشت، شما نیز با چند ثانیه تأخیر این کار را انجام دهید. اگر دستانش را در هم قلاب کرد، شما نیز این کار را انجام دهید.

این کار باعث می‌شود تا ناخودآگاه طرف مقابل‌تان شما را فرد صمیمی و شبیه به خود حس کند. در این‌صورت رفتار طرف مقابلتان ناخودآگاه با شما بهتر خواهد شد.

  • تکنیک الگوی تنفس یکسان

تکنیک الگوی تنفس یکسان نیز تقریباً شبیه به تکنیک آینه‌ای است. در این تکنیک نیز باید حالات تنفس طرف مقابل‌مان را عیناً انجام دهیم. البته باز هم باید هوشمندانه و نامحسوس این کا را انجام دهیم.

اگر طرف مقابل آه کشید، ما هم آه بکشیم. اگر نفس عمیقی کشید، ما نیز نفس عمیقی بکشیم و …… این کار باعث تحریک ناخودآگاه طرف مقابل می‌شود تا به ما احساس نزدیکی بیشتری کند.

تکنیک الگوی تنفس یکسان برای ان ال پی

  • تکنیک لحن آهسته و موزون

صحبت کردن با لحنی موزون و آرام می‌تواند توجه طرف مقابل‌تان را به حرف‌های شما بیشتر جلب کند زیرا مجبور می‌شود برای شنیدن حرف‌هایتان بهتر گوش دهد. این تمرین برای مواقعی به‌کار می‌رود که می‌خواهیم طرف مقابل‌مان تماماً حواسش به ما باشد و به حرف‌های ما گوش دهد.

تکینک‌هایی که در روابط برای حل مشکلات بین دو نفر از آن استفاده می‌شود در واقع روی ضمیر خودآگاه طرف مقابل هیچ تأثیری ندارد. این تکنیک‌ها تنها ضمیر نیمه‌آگاه افراد را درگیر می‌کنند.

گاهی حتی خود افراد هم از تغییر رفتار و توجهی که به شما دارند متعجب خواهند شد. برای جذب ثروت و سلامتی نیز تکنیک‌های تخصصی وجود دارد که برای فراگیری آن‌ها باید تحت آموزش منظم قرار بگیرید.

تکنیک‌های عشق در NLP

آیا می‌توان 100٪ به nlp اعتماد کرد؟

افراد زیادی تنها با توجه به تعریف ان ال پی چیست و چه کاربردهایی دارد، قانع می‌شوند از این روش برای تغییر عادات بد و ایجاد تجربیات خوشایند در زندگی خود استفاده کنند. وقتی این افراد تکنیک‌ها را به کار می‌گیرند و نتایج خوبی از انجام آن‌ها می‌گیرند، نسبت به ان‌ال‌پی تعصب پیدا کرده و هرگونه مخالفت با این علم را انکار می‌کنند.

تعصب در هر موضوعی می‌تواند چشمان ما را بروی حقایق ببندد. ان‌ ال‌ پی یک علم اثبات شده است که سال‌های سال انسان‌های زیادی از آن استفاده کرده و نتایج خوبی گرفته‌اند اما باز هم انتقاداتی به آن وارد است که البته قابل جبران و چشم‌پوشی است. برای مثال می‌توان به انتقاد از بین رفتن اثر تکنیک‌های ان‌ ال‌ پی پس از مدتی اشاره کرد.

این انتقاد در حضور گریندر مطرح شد و ایشان در جواب گفتند: «انتقاد درست است و گاهی این اتفاق می‌افتد اما بی‌اثر شدن تکنیک‌ها نیز دلایل خاص خود را دارد».

زمانی‌که شما تمرینات را نه به خواست خود بلکه به خواست و اصرار شخص دیگری انجام می‌دهید، نتیجه می‌‌گیرید اما نتایج پایدار نخواهند بود؛ مانند زمانی‌که شخص عصبی نه به خواست خود بلکه صرفاً بخاطر اصرارهای همسرش می‌خواهد تکنیک‌های آرام‌بودن و کنترل رفتار NLP را انجام دهید؛ این شخص نتیجه می‌گیرد اما نتایجش پایدار نخواهند بود.

همچینن اگر تمارین را به ‌صورت سطحی و نه عمقی انجام دهید باز هم این اتفاق می‌افتد؛ یعنی نتیجه می‌گیرید اما بعد از مدتی نتایج از بین خواهند رفت. انتقاد دیگری به این علم وارد است مبنی بر  اینکه علم NLP‌ دخالت در کار روانشناسی است.

در پاسخ به این انتقاد می‌توان گفت که علم برنامه‌ریزی عصبی‌کلامی هیچ اصراری به درمان ندارد بلکه صرفاً خود را یک روش مکمل معرفی کرده است. افراد بسیاری تحت درمان‌های روانشناسی بوده‌اند که همراه با آن تمرینات NLP‌ را نیز انجام داده‌اند، نتایج خوبی گرفته‌اند و راضی بوده‌اند. بنابراین وقتی این علم توانسته است گره از کار مردم بگشاید، به یقین علم قابل اعتمادی است.

بهترین تکنیک‌ جذب ثروت و سلامتی در ان ال پی چیست؟

در تعریف ان ال پی چیست و مثال‌هایی که زدیم، یاد گرفتیم که علم برنامه‌ریزی عصبی‌کلامی بیشتر روی الگوها متمرکز است. اگر الگوهای بدی در ذهن ما وجود داشته باشند، طبیعی است که رفتارهای نابهنجار و بدی نیز از ما سر می‌زند و برعکس. بنابراین تغییر الگوها می‌تواند خود یک تکنیک قدرتمند ان‌ال‌پی باشد.

گاهی وقتی بیمار می‌شویم، فقط و فقط به موقعیت‌های مشابه فکر می‌کنیم؛ مثلاً به زمانی می‌اندیشیم که پدر یا مادرمان بیمار بوده است. با این توصیف الگوی بیماری را بیشتر در ناخودآگاه خود مرور می‌کنیم.

در چنین شرایطی اگر بتوانیم به جای تجسم و فکر کردن به شرایط بیماری، شرایط سلامتی را مرور کرده و مورد بازیابی قرار دهیم، می‌توانیم سریعتر سلامتی خود را بدست بیاوریم. این نکته می‌تواند در مورد موقعیت‌های بدست آوردن ثروت یا از دست دادن ثروت نیز صادق باشد.

شما اگر بتوانید به‌جای تمرکز بر روی نداشته‌ها، تحریم‌ها، توان و بضاعت کم مالی، خراب بودن بازار و ….، بر روی فرصت‌های پولساز، افراد ثروتمند، سرمایه‌گذاری‌ها، موقعیت‌های شغلی و کاری و …. متمرکز شوید، بدون شک موقعیت‌های مشابهی نیز برای شما پیش می‌آید که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

در واقع هرچیزی به کانون توجه و باورهای عمیق شما بستگی دارد. وقتی یاد می‌گیرید مثبت فکر کنید و همیشه نیمه پُر لیوان را ببینید، ذهنتان به دیدن فرصت‌های بهتر عادت می‌کند. آن‌گاه شما به فرد بهتر، خوش‌شانس‌تر و موفق‌تری تبدیل خواهید شد. این روند یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و بسته به میزان تمرکز و اهمیتی که برای موضوع موردنظرتان قائل هستید، متفاوت است.

تا اینجای مقاله توضیح دادیم nlp چیست و در مورد تکنیک عشق و ثروت در ان ال پی گفتیم. در ادامه مقاله به شما خواهیم گفت تکنیک nlp چیست، علم nlp چیست . با ما همراه باشید.

مهم‌ترین تکنیک nlp چیست؟

با توجه به تعاریفی که در جواب سؤال ان ال پی چیست (nlp چیست) ارائه شد، حتماً متوجه شده‌اید که هر تکنیک برای شخص خاصی مناسب است. ممکن است فردی در روابط خود مشکل داشته باشد اما در سایر جنبه‌های زندگی خود در حالت تعادل به سر ببرد و برعکس. بنابراین نمی‌توان تکنیکی را نام برد که برای تمام افراد جامعه به یک اندازه مفید باشد.

تکنیکی که بتواند مشکل حال حاضر زندگی شما را برطرف کند، در واقع بهترین تکنیک ان ال پی موجود برای شماست. همین که با مطالعه این مطلب و مطالب مشابه یاد بگیریم که nlp چیست و چه کاربردی دارد، می‌توانیم بسیاری از رفتارهای خود در زندگی‌مان را بدون استفاده از تکنیک خاصی آنالیز کنیم.

گاهی تنها کسب آگاهی نسبت به یک موضوع خاص می‌تواند نجات‌بخش ما از مشکلات زیادی باشد. ممکن است بپرسید پس تکنیک‌های دیگر ان ال پی چیست (nlp چیست) و بخواهید تکنیک‌های بیشتری را یاد بگیرید، اما یادگیری تکنیک‌های بیشتر نیازمند آمادگی و نظم بیشتر با شرکت در دوره‌های تخصصی این علم است.

بنیان‌گذاران اصلی علم ان ال پی، دو شخص با نام‌های «ریچارد بندلر» و «جان گریندر» بوده‌اند که در سال ۱۹۷۰ در کالیفرنیا آمریکا به کمک ادغام تحقیقات‌شان توانستند روشی خاص در جهت بهبود الگوهای مغزی به وجود بیاورند. سؤال اصلی بسیاری از افراد این است که nlp چیست و در این مطلب سعی شد تا حد زیادی به این موضوع پرداخته شود اما در نظر داشته باشید که برای بررسی تمرین‌های nlp باید به این مقاله رجوع کنید.

تکنیک‌های nlp چه تعداد است؟

در این سال‌ها تکنیک‌های nlp بسیار زیاد و گسترده است اما در این مطلب سعی شد مهم‌ترین و بهترین تکنیک‌های nlp را بررسی کنیم و به آن‌ها بپردازیم. برای گرفتن بهترین نتیجه از nlp بهتر است مداومت در تمرین داشته باشید تا به نتیجه ایده‌آل خود برسید.

nlp چیست؟ +16 تکنیک ان ال پی عالی + تمرین در خانه

روش یادگیری nlp چیست؟ برخی اوقات مجبور می‌شویم برای این‌که چیزی را یاد بگیریم بارها و بارها آن روش را تکرار کنیم. تکرار یک کار نیاز به وقت و انرژی بسیاری دارد. با یاد گرفتن روش‌ یادگیری ان ال پی می‌توانید بدون نیاز به صرف وقت و انرژی بسیار، در انجام کارهای متعدد به مهارت برسید.

برای یاد گرفتن روش یادگیری NLP باید با برخی از ویژگی‌های آن آشنا شوید.

یادگیری ان ال پی با ریچارد بندلر و جان گریندر

تاثیر شناخت ویژگی‌های مغز در یادگیری سریع

یادگیری یک موضوعی است که به مغز انسان ارتباط دارد. پس بهتر است بدانید نیم‌کره راست تأثیر بسیاری در یادگیری دارد.  اگر برای شما سؤال پیش آید که با یک آزمایش عملی و کوتاه متوجه تأثیر نیم‌کره سمت راست در یادگیری خواهید شد. برای انجام این آزمایش به این کلمات دقت کنید: فیل آبی

با خواندن این کلمات چه چیزی در ذهن شما نقش می‌بندد؟ ممکن است تصویر یک فیل آبی رنگ یا حداقل یک فیل. دلیل این اتفاق این است که زبان ذهن، تصویری است. یعنی تصویری از هر چیزی که شما می‌بینید در ذهن شما ایجاد می‌شود. هنگامی که قصد دارید چیزی را به یاد آورید، این تصاویر هستند که به شما کمک می‌کنند. پس با استفاده از تصاویر خیلی بهتر و ساده‌تر از سایر روش‌ها با مغز ارتباط برقرار کرد. به ‌طور کلی هر یک از نیم‌کره‌های مغز وظایف منحصربه‌فرد خود را دارند. یکی از وظایف نیم‌کره راست مغز دریافت و تحلیل تصاویر است.

چگونه برای یادگیری سریع نیم‌کره راست مغز خود را تقویت کنیم؟

 چنانچه با وظایف هر یک از نیم‌کره‌های مغز آشنایی کافی داشته باشید، می‌دانید که کنترل نیم‌کره سمت در اختیار نیم‌کره سمت چپ و کنترل نیم‌کره سمت چپ بدن در اختیار نیم‌کره سمت راست قرار داد. افراد چپ دست، نیم‌کره سمت راست مغز آن‌ها فعال‌تر است؛ بنابراین برای تقویت نیم‌کره سمت راست مغز خود می‌توانید برخی از کارهایی که مداوم با دست راست انجام می‌دهید را با دست چپ انجام دهید. با توجه به این‌که تصاویر به نیم‌کره راست مغز مربوط می‌شود، از همین قابلیت می‌توانید استفاده کنید و کارهایی را انجام دهید که با تصاویر مرتبط است و یا موجب می‌شود تصاویری در ذهن شما خلق شود. به غیر از تقویت نیم‌کره سمت راست مغز، کارهای دیگری را نیز می‌توانید انجام دهید تا به یادگیری سریع شما کمک کند.

یکی از این کارها این است که مراحل انجام کارها را به یکدیگر وصل کنید.

تکنیک افزایش اعتماد به نفس در روش یادگیری nlp

یکی از معضلات بزرگ ما در زندگی، نداشتن اعتماد به نفس کافی برای رسیدن به اهداف است. اگر از دیگران سؤال کنید که اگر اعتماد به نفس کافی داشتید، چه کارهایی را انجام می‌دادید؟ آن‌ها فهرستی از کارهای بزرگی که در طول سال‌های زندگی انجام نشده‌اند را می‌گویند. به‌عنوان‌مثال، سریع‌تر ازدواج می‌کردم، دنبال شغل مورد علاقه‌ام می‌رفتم، رشته مورد علاقه‌ام را ادامه می‌دادم و بسیاری از این موارد…

هنگامی که فرد به توانمندی‌های خود اعتماد کافی داشته باشد و خود را ارزشمند بداند، اصطلاحاً فرد دارای اعتماد به نفس است. فردی که اعتماد به نفس کافی داشته باشد، منتظر شرایط ایده‌آل نمی‌ماند و با هر سطح توان و انرژی دست به کار می‌زند و از شکست ترسی ندارد، اما اعتماد به نفس در یک یا چند ویژگی شخصیتی به‌ وجود می‌آید، بنابراین هیچ فردی در تمام زمینه‌ها دارای اعتماد به نفس کافی نیست.

قابل اطمینان بودن ان ال پی nlp

نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس

  1. خود را با دیگران به‌صورت دائم مقایسه می‌کند.
  2. هیچ‌گونه مسئولیتی در زندگی قبول نمی‌کند.
  3. انتقادپذیر نیست و دیگران را مقصر تصمیمات اشتباه خود می‌داند.
  4. دائم در حال تلاش برای پوشاندن نقاط ضعف خود است.
  5. نظرات دیگران در تصمیم‌گیری مهم زندگی آن‌ها بسیار حائز اهمیت است.
  6. از تغییر و ریسک کردن به شدت ترس دارند.
  7. به توانایی‌های خود اطمینان ندارند.
  8. دائم خود را سرزنش می‌کنند.

در روش یادگیری nlp باید اهداف مثبت در سر داشته باشید.

دستیابی به موفقیت نیازمند داشتن یک برنامه‌ریزی درست و دقیق است. داشتن برنامه‌ریزی نیازمند داشتن اصول و قوانین خاصی است که در صورت رعایت کردن آن‌ها یک زندگی موفق و ایده‌آلی خواهید داشت. در هنگام برنامه‌ریزی اغلب روی اهدافی که دارید، تمرکز کنید تا بتوانید برنامه‌های روزانه خود را در جهت رسیدن به همان هدف خاص پیش ببرید. از مواردی که شما را گیج و سردرگم می‌کند اجتناب کنید و انرژی منفی را از خود دور کنید.  در تعیین اهداف خود به میزان اهمیت آن‌ها در زندگی خود توجه خاصی داشته باشید و این‌که آن اهداف چه‌ تأثیری می‌توانند در زندگی آینده و میزان موفقیت شما داشته باشند.

در روش یادگیری nlp تلاش کنید اهداف خود را به شکلی انتخاب کنید که زمینه موفقیت‌های شما را در آینده مهیا کند. این ‌که شما توانایی انجام آن کار را در خود ببینید و برای رسیدن به این اهداف تلاش کنید، کلید موفقیت شما است. بدین ترتیب اهدافی را برگزینید که به آن‌ها علاق دارید و با شوق برای رسیدن به آن تلاش می‌کنید.

اهداف مثبت

در روش یادگیری nlp به اصلاح باورهای ذهنی خود بپردازید.

متخصصین روش یاگیری NLP براین باور هستند که در صورتی که فرد تصاویر افراد، رویدادها و یا مسائل مختلفی فکر کند موجب می‌شود که درک بهتری از آن‌ها داشته باشد. برای انجام این فعالیت از افراد یا چیزهای که محرک شما هستند عکس بگیرید و اقدام به ایجاد یک‌سری تغییرات در آن کنید. در هنگام انجام این کار از توجه کردن به افراد و موضوعاتی که در شما احساس منفی و انرژی منفی ایجاد می‌کند، دوری کنید و تمرکز خود را روی نکات مثبت قرار دهید. در صورتی که روی موضوعات مثبت و خوش‌بینانه تمرکز کنید، به‌ صورت خودکار از درون احساس شادی می‌کنید و روحیه بهتری خواهید داشت.

توجهی به صداهای منفی درون خود نداشته باشید.

در روش یادگیری ان ال پی روشی که هر فرد از طریق آن با درون خود ارتباط برقرار می‌کند، بسیار مهم است و ارتباطی بسیار قوی با سلامت روانی افراد دارد. در زمان مراجعه به روانشناسان، آن‌ها شما را به استفاده از این روش تحریک می‌کنند و باور دارند لحنی که شما به وسیله آن با خود صحبت می‌کنید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. سعی کنید از یک لحن بسیار دوست داشتنی و مناسب برای ارتباط با درون خود استفاده نمایید و این مسئله موجب می‌شود که مغز شما به انرژی‌ها و نکات منفی توجه کمتری داشته باشد.

بهترین تکنیک‌ جذب ثروت و سلامتی در ان ال پی

در روش یادگیری nlp فکر کردن به گذشته و تجربیات تلخ بیهوده است.

فکر کردن به اتفاقاتی که در گذشته رخ داده و طبق میل شما نبوده است، هیچ فایده‌ای ندارد و تنها شما را از ساختن یک آینده خوب دور می‌کند. تجربیات منفی یا تلخ در گذشته که برای شما رخ داده را به عنوان یک تجربه در نظر بگیرید و آن‌ها را به پله‌های ترقی خود تبدیل کنید. شما هیچ‌وقت نمی‌توانید گذشته خود را فراموش یا تغییر دهید، بنابراین به ‌جای سرزنش کردن خود برای اشتباهاتی که در گذشته رخ داده، تلاش کنید خاطرات خوبی را به خاطر بیاورید که ذهن شما را درگیر موضوعات مثبت و کاربردی کند.

در تمام امور نظم را رعایت کنید.

در زمان به ‌کارگیری روش NLP رعایت نظم از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر قصد دارید یک نتیجه مثبت و کاربردی را از طریق روش یادگیری NLP به دست آورید، این تکنیک‌ها در زمان مناسب و از قبل تعیین شده انجام دهید. یک دفتر روزانه برای انجام فعالیت خود داشته باشید و زمان را در آن دفتر نیز قید کنید بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی شاهد تأثیرات مثبت و شگفت‌انگیز روانشناسی NLP روی خود و زندگی شما مشاهده خواهید کرد. البته کمک گرفتن از یک مشاوره و از افراد کار درست می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد.

در کلاس‌های مختلف شرکت کنید.

روش ان ال پی دارای کلاس‌های آموزشی مختلفی است و به افراد این اجازه را می‌دهد که توانایی‌ها و استعداد خود را شکوفا کنند و از این روش به سمت حرفه مورد علاقه خود حرکت کنند. دوره nlp چيست؟ اغلب کلاس‌های تابستانه روش یادگیری NLP در شهرهای مختلفی مانند کالیفرنیا و سانتا کروز برگزار می‌شود و هزینه چندانی ندارد. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که توانایی شرکت در این ‌کلاس‌ها را ندارید، اصلا نگران نباشید. NLP در روانشناسی دارای دوره‌های آموزشی آنلاین است تا تمام افراد به سادگی و در منزل بتوانند از این شیوه‌ها برای بهبود بهداشت و سلامت خود استفاده نمایند.

از روش‌های جایگزین استفاده کنید.

استفاده از روش‌ یادگیری NLP در برخی از افراد به نتایج مثبت تبدیل می‌شود، اما در برخی از موارد برخلاف این ماجرا اتفاق می‌افتد. اگر شما از روش‌ NLP استفاده کردید و به نتیجه دلخواه خود نرسیدید، بهتر است از روش‌های درمانی دیگری جهت حل مشکلات خود برخوردار شوید.

رنگ‌ها قدرتی جادویی دارند.

تا الان به قدرت جادویی رنگ‌ها در زندگی خود توجه کرده‌اید؟ رنگ‌ها تأثیرات مثبت و منفی بسیاری در زندگی ما دارند، البته تأثیرات تا حدودی به شیوه دیدگاه افراد و باورهای هر فرد برمی‌گردد. برقراری ارتباط بین رنگ‌ها و احساسات فرد یکی از شیوه‌های موثر NLP در روانشناسی بوده و دارای تأثیرات بسیار مفید و کاربردی است. به‌عنوان‌مثال، در این روش اگر تمایل دارید که اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، رنگی را در ذهن خود مجسم کنید  که در افزایش احساس اعتماد به نفس مؤثر باشد. مربعی از آن رنگ را در ذهن خود احساس کنید و تصور کنید که در وسط آن مربع ایستاده‌اید. احساسی که در آن لحظه به شما دست می‌دهد، قطعاً مثبت و خوشایند  خواهد بود.

مهم‌ترین تکنیک nlp

روش NLP در روانشناسی

یکی از عواملی که روش یادگیری NLP را نسبت به دیگر تکنیک‌ها و راهکارهای امروزی مانند قانون جذب جدا می‌کند، مسیر به وجود آمدن آن است. دو محقق جوان تحقیق خود را از آدم‌های بسیار موفق آغاز کردند.  NLP در روانشناسی روی رفتار و مغز انسان‌ها موفق بوده است و تقریباً تمام بیماران خود را در زمان بسیار کوتاه با موفقیت درمان می‌کند؛ زیرا طراحی روش یادگیری NLP از همان اول براساس بهترین رفتار‌ها شکل می‌گیرد و برخلاف روش‌های دیگر نیازی به آزمون خطا، تحقیق کردن و آزمایش ندارد همین موجب شده است که ضریب شکست روش یادگیری NLP به صفر برسد.

دوره NLP چیست؟

NLP یک برنامه‌ریزی عصب کلامی محسوب می‌شود. منظور از زبان غیرکلامی، تغییرات فیزیکی و رفتار مانند حرکت چشم، دست و پا و موارد دیگر است. ان ال پی به معنای این است که به ذهن خود بگوییم چطور رفتار کند. شاید تا به حال برای شما اتفاق افتاده باشد که تصمیم بگیرید یک روز صبح زود از خواب بیدار شوید به مسافرت و یا تفریح بروید. اگر توجه کرده باشید شوق بیدار شدن و تصاویر مربوطه انگیزه بسیاری را در شما ایجاد می‌کند.

دوره NLP

به‌عنوان مثال، اگر تصمیم دارید که فردا رأس ساعت 6 صبح از خواب بیدار شوید، تقریباً نیم ساعت زودتر از خواب بیداری می‌شوید، چرا که ضمیر ناخوداگاه این پیام را دریافت کرده است که این کار را انجام دهد. اگر بتوانید از این مشخصه ناخوداگاه برای تغییر عادات و رفتار خود استفاده کنید و انتطار خود را به زبان قابل فهم اعلام کنید، به نتایج  بهتری دست خواهید یافت.

افرادی که در دوره روش یادگیری NLP شرکت می‌کنند، از درمانگران، مشاوران و روانشناسان هستند چرا که می‌خواهند در کنار درمان و کمک به بیماران، از روش یادگیری NLP نیز استفاده کنند.

نکته پایانی در بحث ان ال پی چیست؟

ان ال پی چیست و چه کاربردهایی می‌تواند در زندگی ما داشته باشد، تکنیک nlp چیست؟ تماماً به باورهای مثبت و منفی ما نسبت به زندگی بستگی دارد. همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، بیش از 50 سال از پایه‌گذاری علم ان‌ ال‌ پی می‌گذرد و هنوز هم افراد زیادی از این علم برای ترک عادات بد و بهبود زندگی‌شان استفاده می‌کنند.

اما کسانی‌که از آخرین متد علمی دنیا برای تغییر باور استفاده می‌کنند، این علم را قدیمی می‌دانند. نکته قابل توجه این است که هیچ علم جدید یا قدیمی وجود ندارد؛ تمام علوم همیشه در دسترس ما بوده‌اند و ما به مرور آن‌ها را کشف کرده‌ایم.

بنابراین ممکن است روش‌های جدیدی که در سال‌های اخیر کشف شده است کاربردی‌تر و جامع‌تر از ان‌ال‌پی باشند اما این علم نیز هنوز طرفداران خاص خود را دارد. شما می‌توانید با تحقیق و بررسی بیشتر و آشنایی با سایر متد برنامه‌ریزی ذهنی، بهترین روش مناسب با روحیات خود را انتخاب کرده و از آن بهره بگیرید.

تنها چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که هیچ نوش دارویی وجود ندارد و هیچ‌کدام از علومی که در قدیم یا در عصر جدید کشف شده‌اند نمی‌توانند در حکم یک عصای جادویی عمل کنند و در یک لحظه شما را متحول کنند. هرچیزی در زندگی به زمان و دوره آموزشی nlp خاصی برای تکامل نیاز دارد.

بنابراین اگر تصور معقولی نسبت به شرایط تغییر در زندگی داشته باشید، هر روشی می‌تواند برای شما مفید و اثربخش واقع شود. امیدوارم مطالب و جواب‌هایی که در پاسخ به موضوع ان ال پی چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد ارائه شد موجبات رضایت شما را فراهم کرده باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید کتاب‌های مرتبط را مطالعه کرده یا در دوره‌های تخصصی آموزش تکنیکهای nlp شرکت کنید.

پیشنهاد می شود مقاله «چگونه زبان بدن را بخوانیم» را مطالعه نمایید.

برخی از سوالات رایج

NLP چیست؟

واژه NLP مخفف عبارت «Neuro-linguistic programming» به معنی «برنامه‌ریزی عصبی‌کلامی»‌ است.

چرا باید nlp بیاموزیم؟

در ان‌ ال‌ پی، ما یاد می‌گیریم که با کلمات، عبارات و دیالوگ‌های خاص بر روی سیستم عصبی خود تأثیر گذاشته و آن را مجدداً برنامه‌ریزی کنیم و در نهایت موجب توسعه فردی می‌شود.

آیا می‌توان به nlp اعتماد کرد؟

ان‌ ال‌ پی یک علم اثبات شده است که سال‌های سال انسان‌های زیادی از آن استفاده کرده و نتایج خوبی گرفته‌اند اما باز هم انتقاداتی به آن وارد است که البته قابل جبران و چشم‌پوشی است.

دیدگاه‌های شما

45 دیدگاه دربارهٔ «NLP چیست؟ +16 تکنیک ان ال پی عالی + تمرین در خانه»

  1. با سلام و عرض ادب و احترام
    توضیحات خیلی خوب بود ممنون
    بنده با استاد عباس منش یکسالی است که از طریق سایت، آشنا شدم. ایشان در مورد قوانین جهان هستی آموزش های زیادی دارند که بنظر من پایه و اساس آن کنترل ذهن است یعنی همان nlp.
    باز هم تشکر میکنم برای بنده خیلی مفید بود.
    موفق باشید 🌺💐

  2. سلام سپاسگذارم که منو با این علم آشناکردید. آیامیشه کتابی دراین زمینه تهیه کرد که درخانه آموزش ببینم

    1. تیم نویسندگان دکتر ویز

      سلام خوشحالیم که راضی بودید.
      در مورد منابع هم این چند تا مورد از بهترین کتاب ها برای آشنایی بیشتر با این زمینه هستند.
      جادوی کامیابی
      ان ال پی در 21 روز
      NLP و ایجاد تغییرات سریع فردی
      قصه درمانی
      برنامه ریزی عصبی کلامی
      ان.ال.پی و رموز موفقیت
      راهنمای ایجاد تغییر با استفاه از خلسه
      مدلسازی با NLP
      کاربرد روانشناسی در زندگی عادی
      زندگی دلخواه خود را بدست آورید
      سلامتی با ان ال پی
      کنترل استرس
      برنامه ریزی عصبی کلامی
      روانکاوی میلتون اریکسون

  3. سما سهراب

    با عرض سلام و وقت بخیر

    بسیار عالی و جامع بود، مفید مختصر که میگن همین بود، خیلی وقت بود که دنبال چنین جمع بندی ای از NLP میگشتم، ممنون و سپاسگزارم، بسیار مفید بود، موفق و موید باشید.

  4. 2019ms2029@gmail.com

    با سلام ، و آرزوی موفقیت ، از متن روان وگیرای مقاله تون لذت بردم.
    من قبلا کتاب های nlp را مطالعه کرده بودم ، اما بعد از مطالعه تحلیل رفتار متقابل مفاهیم nlp را بهتر درک کردم
    چون متوجه شدم که هر عمل یا احساسی از کدام شخصیت من سر میزنه و من با کدام قسمت از شخصیت طرف مقابل درگیر هستم یا تعامل دارم . نظر بنده اینه که nlp و تحلیل رفتار متقابل در کنار هم تاثیر فوق العاده و جادویی دارند . موفق باشید

  5. از خوندنش خسته که نشدم هرچی مبحث رو بیشتر توضیح میداد بیشتر مشتاق خوندنش شدم
    تازه با این متد آشناشدم و خیلی لذت بردم

  6. سلام
    ممنون از توضیحاتتون
    من متوجه شدم که ان ال پی چی هست ولی بالاخره تکنیک ها رو نگفتین

    1. تیم نویسندگان دکتر ویز

      سلام و درود چشم در آپدیت های بعدی به محتوا اضافه می شه

  7. بسیار عالی اقای دکتر ممنونم، چندوقتی بود که دنبال این مطلب در مورد nlp بودم👌🏻خداقوت

  8. بسیار عالی و کارآمد
    حتما سعی میکنم انجام بدم و به دیگران هم منتقل کنم تا با این علم و کمک گرفتن از اون آشنا بشن
    ممنون

  9. صدیقه شوشتری

    بسیار بسیار سپاسگزارم بابت اطلاعات خوبی که راجع به ان، ال پی گرفتم. موفق باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان