وارن بافت (Warren Buffett) کیست به‌ همراه معرفی 8 اثر برتر

وارن بافت کیست
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

وارن بافت یکی از چهره­ های شناخته شده در دنیا است که به دلیل موفقیت­ در عرصه سرمایه ­گذاری و ارائه تکنیک ­های کاربردی برای افرادی­ که قصد دارند در همین عرصه فعالیت کنند، به عنوان یکی از افراد تاثیر گذار در سطح جهان شناخته می­شود.

با استناد بر بررسی­ های صورت گرفته وارن ادوارد بافت با توجه به ثروت و سرمایه ­ای که دارد که در میان ثروتمند­ترین افراد جهان در رتبه سوم قرار دارد. افرادی که از روی علاقه زندگی نامه وارن بافت را مورد مطالعه قرار داده ­اند به خوبی می­دانند که این فرد یک سرمایه­ گذار آمریکایی، فعال حقوق­ بشر، رئیس هیئت ­مدیره و همچنین مدیر­عامل یا همان CEO شرکت بکشایر هاتاوی است.

اصلی­ ترین عاملی که سبب معروفیت بافت در سراسر دنیا شده در واقع تبحر وی در دنیای سرمایه ­گذاری است. با توجه به آخرین ارزیابی صورت گرفته، ثروت یا همان Net worth وارن در اوایل سال 2018 تقریباً 87 الی 88 میلیارد دلار برآورد شد که بر همین اساس این فرد موفق، رتبه سومین مرد ثروتمند در دنیا را به خود اختصاص داده است. پیشنهاد می کنیم مقاله رابرت کیوساکی کیست را در دکتر ویز بخوانید.

وارن بافت

بیوگرافی وارن بافت

با توجه به زندگی نامه وارن بافت، او از همان دوران کودکی و نوجوانی علاقه شدیدی به سرمایه­ گذاری و زمینه اقتصاد داشت. همین امر سبب شده تا وی تحصیلات دانشگاه خود را در همین زمینه ادامه دهد. Warren Buffett بعد از تعدادی سرمایه­ گذاری پر سود و موفق توانست شرکت نساجی برکشایر هاتاوی Berkshire Hathaway را خریداری کند.

او بعد از مدتی با بهره ­گیری از همین نام اقدام به راه‌اندازی هلدینگ بیمه و سرمایه­ گذاری برکشایر هاتاوی نمود. با استناد بر مطالعات صورت گرفته روی بیوگرافی وارن بافت؛ گفته می­شود که بافت از آغاز دهه هفتاد میلادی به عنوان رئیس هیئت مدیره و همچنین اصلی ترین سهام‌دار این مجموعه فعالیت می­کند.

زادگاه این مرد اندیشمند و بزرگ شهر اوماها است که ساکنان این شهر وی را با عناوین و القابی چون جادوگر، دانای کل و پیشگو می­شناسند. علاوه‌بر این وارن به عنوان یکی از پولدارترین فعالان حقوق بشر نیز فعالیت می­کند. اگر شما هم به دنبال ثروتمند شدن و کسب درآمد زیاد هستید مطالعه مقاله “چگونه ثروتمند شویم” را به شما پیشنهاد می کنیم.

شایان ذکر است که با بررسی بیوگرافی وارن بافت متوجه خواهید شد که او با عضویت در بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس، بیان کرد که بشخ اعظم یعنی حدود 99 درصد از دارای خود را صرف فعالیت­ های خیرخواهانه خواهد کرد.

وارن ادوارد بافت بدون شک یکی از مهم­ترین و تاثیر­گذار­ترین افراد در دنیای سرمایه به شمار می­رود که توانسته در عرصه سیاست نیز فعالیت کند. وی در دوره انتخابات آمریکا در سال 2016 به حمایت از هیلاری کلینتون پرداخت و جالب است که یکی از منتقدان سرسخت دونالد ترامپ به شمار می­رود.

پیشنهاد می شود بیوگرافی جورج ساموئل کلاسون را بخوانید.

دوران کودکی و تحصیلات وارن بافت

وارن ادوارت بافت در سال 1930 در شهر اوماهای نبرسکا به دنیا آمد. پد او هاروارد بافت نام دارد که یکی از نمایندگان کنگره ایالات متحده آمریکا بود. وارن تحصیلات خود را در مدرسه رزهیل شروع کرد و در سال 1942 پدر او به عنوان نماینده انتخاب شده که به همین دلیل به شهر واشنگتن یعنی پایتخت آمریکا نقل مکان کردند.

وارن دوره دبیرستان خود را در مدرسه آلیس دیل جونیور شروع کرد و در نهایت در سال 1947 موفق به اتمام دوره دبیرستان از مدرسه وودرو ویلسون شد.وارن به دنبال کردن علاقه اصلی خود از همان دوره دبیرستان وارد باز سرمایه شد.

یکی از تصمیمات اصلی او این بود که اصلاً به دانشگاه نرود و بدون فوت وقت در بازار کار مشغول شود؛ البته وارن در رابطه با این تصمیمات خود از سوی پدرش با مخالفت­های شدید رو به رو شد. شایان ذکر است که اولین جرقه­ ای که وارن را به سمت سرمایه­ گذاری هدایت و ترغیب کرد، کتابی تحت عنوان “هزار راه برای کسب درآمد هزار دلاری” بود.

جالب است که وارن به عنوان شغل پاره­ وقت شروع به فروش آدامس، بطری های کوکاکولا و همچنین مجله ­های هفتگی پرداخت. علاوه بر موارد ذکر شده، او در فروشگاهی که متعلق به پدر­بزرگش بود به عنوان فروشنده فعالیت می کرد و در عین حال به فروش تمبر و مطالعه دروس خود می­پرداخت.

وارن به عنوان اولین قدم جدی در راستای کسب ­و ­کار خود به خرید یک دستگاه بازی پین­بال اقدام نمود؛ که البته این امر را به صورت شراکتی با دوست خود انجام داد. آن­ها این دستگاه را در یک آرایشگاه قرار دادند که به دلیل ایجاد بازار خوب، بعد از مدتی 3 آرایشگاه دیگر نیز به از مشتریان این دو دوست شدند. بهتون پیشنهاد می کنیم مقاله ” سه کسب و کار موفق در ایران ” را مطالعه کنید.

وارن و دوستش توانست بعد از گذشت یک سال، کسب­ و کار خود را به مبلغ 1200 دلار به یک فرد بازنشسته به فروش برسانند.

وارن ادوارد بافت به دلیل سماجت­ ها و سختگیری­ هایی که از سمت پدر به او اعمال می­شد، به مدرسه بازرگانی وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا وارد شد. بعد از گذشت 2 سال، وارن به دانشگاه نبراسکا رفته و نهایتاً در سن 19 سالگی توانست مدرک کارشناسی ود را در رشته مدیریت کسب­ و­کار به دست بیاورد.

بافت در ادامه برای ادامه تحصیل دانشگاه معروف هاروارد را به عنوان هدف برگزید که متاسفانه از سوی دانشگاه پذیرفته نشد. بعد از بررسی­ های متعدد، وارن دریافت که استاد دانشگاه معروف بنجامین گراهام در دانشگاه کلمبیا تدریس می­کند و به همین دلیل برای ادامه تحصیل به همین دانشگاه وارد شد.

بافت بعد از گذراندن ترم­ های دانشگاه تونست در سال 1951 مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته اقتصاد را از همین دانشگاه بگیرد.

بیوگرافی وارن بافت

آغاز فعالیت کاری

وارن بافت علاقه شدیدی به فعالیت در زمینه وال­استریت داشت که مخالفت­ های سرسختانه پدر او مانع انجام این کار شد. وارن با دنبال کردن علاقه خود به استاد اقتصاد خود یعنی گراهام پیشنهاد کرد که به صورت رایگان در شرکت او مشغول به کار شود، ولی گراهام این پیشنهاد را قبول نکرد.

وارن در مواجهه با پاسخ منفی و همچنین فشار­هایی که از سمت پدرش به او وارد می­شد، تصمیم گرفت که به زادگاه خود بازگردد. وارن توانست بعد از مدتی کوتاه در زادگاه خود یک دوره شبانه تحت عنوان اصول سرمایه گذاری برگزار کند.

بنجامین گراهام با توجه به ایده­ های سرمای­ه گذاری که از وارن دریافت می­نمود در سال 1954 تصمیم گرفت به وارن پیشنهاد کار بدهد. وارن مجدداً به رویا­های خود نزدیک شد وبا قبول پیشنهاد استاد خود راهی شهر نیویورک شد.

گراهام همانند یک پدر دلسوز و مربی برای وارن به شمار می­­رفت که پایه سرمایه ­گذاری در بهترین حالت ممکن به اول اموزش می­ داد. این استاد بزرگ حدوداً 2 سال بعد از جذب وارن، اقدام به بازنشستگی نمود و در همین راستا شرکت خود را تعطیل کرد.

وارن که اکنون یک فرد با تجربه و  یا توان ملی بالا بود، توانست به مدد برخی از دوستان خود شرکت خود یعنی Buffet Partnership را تاسیس نماید.

این مجموعه در سال 1960 توانست تعداد شریک ­های خود را به 7 نفر افزایش دهد. سیاستی که در این مجموعه پیاده می­شد، در واقع بر پایه گفته ­های استاد گراهام بود که مفهوم و استراتژی اصلی آن خرید سهم ­ها با قیمت پایین­تر از ارزش واقعی آن­ها است.

وارن در پیاده­ سازی این تاتیک بسیار تبحر داشت و همچنین از سیاست آربیتراژ نیز در راستای خرید و فروش برخی سهم­ ها استفاده می­کرد. شرکت نوپای Buffet Partnership توانست سودی معادل 251 درصد به دست بیاورد و همین عدد بعد از گذشت 54 سال به 1156 افزایش یافت؛ به طوری که آقای بافت در سال 32 سالگی به عنوان یک فرد ثروتمند و میلیونر معرفی شد.

وارن بافت (Warren Buffett) کیست

بررسی شرکت برکشایر هاتاوی

وارن جوان به وسیله نکات مهمی که از استاد خود آموخته بود توانست به شهرت مناسبی دست یابد. او در این دوره تصمیم گرفت که مسیر سرمایه­ گذاری خود را به صورت کامل تغییر دهد.

در همین راستا وارن قسمت قابل ­توجهی از سهام شرکت نساجی برکشایر را خریدار کرد و در ادامه همکالج خود یعنی «کن چیش» را در سمت مدیریت این مجموعه قرار داد. جالب است که وارن در خاطرات خود بیان می­کند که فعالیت در بازار نساجی یکی از بدترین تصمیم­ های زندگی او به شمار میرود.

وارن بعد از مدتی با توجه به شرایط، زمینه کاری این شرکت را به صورت کامل عوض کرد و به بازار­های مالی بیمه وارد شد. وارن در ابتدا سهام شرکت واشنگتن پست را خریداری کرده و در ادامه اقدام به خرید سهام رسانه ABC نمود.

شرکت برکشایر و در راس مدیریت آن وارن بافت در سال 1988 به خرید 7 درصد از سهام کوکاکولا به مبلغ 1.02 میلیارد دلار پرداختند؛ این مورد به عنوان برترین و بزرگ­ترین سرمایه­گذاری بافت در نظر گرفته می­شود، چرا که توانست نام او را در سن 56 سالگی در میان افراد میلیاردر قرار دهد.

وارن و شرکت بزرگ او در سال 2002 میلادی با افزودن 11 میلیارد دلار سرمایه به معاملات آتی در بازار بورس پرداختند. با استناد بر گزارشات سود حاصل از همین معاملات بعد از گذشت حدوداً 4 سال به ارزش 2 میلیارد دلار رسید. در این دوره بافت تصمیم گرفت که در حدود 85 درصد از سهام خود در برکشایر را به موسسات خیریه اهدا کند.

بیل و ملیندا گیتس به عنوان سران این موسسه بودند. وارن با توجه به کهولت سن در سال 2007 بیان کرد که می­خواهد فردی را به عنوان جایگزین خود قرار دهد تا بدین شکل بتواند کسب­و­کار و فرایند سرمایه­ گذاری را کنترل کرده و به پیش ببرد. پیرو همین تصمیم، آقای لو سیمپسون انتخاب شده که تنها 6 سال از وارن جوان­تر بود.

وارن در سال 2007 همانند همه مردم تحت تاثیر بحرانی مالی جهان قرار گرفت و سه ماهه در سال 2008 با 77 درصد افت درآمد رو­برو شد. البته جالب است که او در همین دوره توانست جایگاه اولین مرد ثروتمند دنیا را به خود اختصاص دهد که در حدود 1 سال بعد از آن بیل گیتس مجدداً این جایگاه را به دست آورد. برای آشنایی بیشتر با بیل گیتس مطالعه مقاله “زندگی ‌نامه بیل گیتس” را به شما پیشنهاد می کنیم.

این سال ­ها بدون شک برای همه سرمایه ­داران به عنوان کابوس سپری شد. خود آقای بافت در همین دوره 12 ماهه سرمایه هنگفتی به ارزش تقریباً 25 میلیارد دلار را از دست داد.

وارن در نوامبر سال 2011 در حدود 64 میلیون سهم از شرکت IBM را خریداری کرد. در ان دوره ارزش این سهم ها در حدود 11 میلیون دلار برآورد می شد. با این خرید سهام وارن در این شرکت بزرگ به پنج­و­نیم درصد رسید.

زندگی نامه وارن بافت

بررسی آثار نامه وارن بافت

متاسفانه وارن بافت خود در هیچ بازه­ای از زمان اقدام به نوشتن کتب نکرد ولی نامه­ های سهامدار او را می­توان به عنوان چند کتاب با ارزش در نظر گرفت. در ادامه به بررسی آثار نامه وارن بافت می پردازیم. در مقاله “جملات وارن بافت” نیز به صورت کامل به جملات وارن بافت درباره سرمایه گذاری و روش های ثروتمند شدن پرداخته ایم.

  • راه وارن بافت – نوشته شده توسط رابرت جی هاگستروم

 با مطالعه این کتاب خواهید توانست به دروس با ارزش درباره سرمایه­گذاری که حاصل تجربه بافت است، دسترسی پیدا کنید.

در این کتاب همه قوانین اولیه که سومین مرد ثروتمند جوان استفاده می­کرد به دقت نوشته شده و با مطالعه دقیق آن می­توانید از قوانین مهمی مانند خرید سهام مشاغلی آگاه شوید. کتاب نام­برده را به کسانی که تازه وارد این عرصه شده­اند یا حتی مدتی است که در این زمینه فعالیت دارند، توصیه می­کنند.

  • مدیر­ عامل وارن بافت – نوشته شده توسط رابرت پی مایلز

این کتاب در حالت کلی به بررسی وارن نه به عنوان یک سرمایه­ گذار بلکه به‌عنوان مدیر پرداخته است. در این کتاب اطلاعات مهمی قرار دارد که بیان می­کند بافت به چه طریقی مدیر­عامل شرکت­ های تحت تسلط برکشایر را انتخاب می­کرد. مهم تر از همه چگونه این افراد را تحت کنترل و مدیریت خود قرار می­داد.

اثار نامه وارن بافت

علاوه بر موارد ذکر شده می توان به کتاب ­های مهم دیگری مانند موارد زیر اشاره کرد:

  • گلوله برفی – نوشته شده توسط آلیس شرودر
  • بافت، ساخت یک سرمایه­دار آمریکایی – نوشته شده توسط راجر لوونشتاین
  • آقای بافت عزیز: آنچه یک سرمایه گذار ۱،۲۶۹ مایل از وال استریت می آموزد – نوشته شده توسط ژانت توکلی
  • مقاله های Warren Buffett: درسهایی برای شرکتهای آمریکایی – نوشته توسط وارن ادوارد بافت و لارنس کانینگام
  • معامله به روش Warren Buffett – نوشته شده توسط ریچارد جی کانرز
  • تشکیل سبد سهام به روش Warren Buffett – نوشته شده توسط جیوا راماسوی

برخی از سوالات رایج:

1. چند مورد از کتاب‌هایی که راجع به وارن بافت نوشته شده است را نام ببرید؟

1. راه وارن بافت – نوشته شده توسط رابرت جی هاگستروم
2. مدیرعامل وارن بافت – نوشته شده توسط رابرت پی مایلز
3. گلوله برفی – نوشته شده توسط آلیس شرودر

2. وارن بافت کیست؟

وارن بافت یکی از مشاهیر عرصه سرمایه‌گذاری است. وی با ارائه روش‌های کاربردی برای سرمایه‌گذاری به معروفیت جهانی رسیده است.

3. علاقه وارن بافت بیشتر در کدام زمینه بوده است؟

وارن بافت بیشتر در وال‌استریت فعالیت داشته است. بر همین اساس باتوجه‌به مخالفت‌های زیاد اطرافیان توانست در این زمینه به موفقیت برسد.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان