بهترین روش یادگیری + 10 تکنیک کاربردی یادگیری

بهترین روش یادگیری
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

راه‌ های زیادی برای یادگیری وجود دارد؛ در واقع هرکس بسته به شخصیت، ژنتیک، استعداد ها و شرایط زندگی خود، به شیوه‌ ای متفاوتی یاد می ‌گیرد. هر روش یادگیری می ‌تواند در درس خواندن یا مهارت آموزی های جدید به کار گرفته شود؛ بنابراین هرکس باید شیوه مؤثری برای یادگیری خود پیدا کند.

خوشبختانه محققین راه‌ های زیادی برای آموختن ارائه داده ‌اند که هرکس بسته به شرایط خود می ‌تواند از یکی از آن راه‌ ها برای تقویت قدرت فراگیری خود بهره ببرد. در این مطلب 10 روش یادگیری را با شما در میان می‌ گذاریم که جزو بهترین روش یادگیری 2020 هستند؛ پس اگر شما هم می‌ خواهید برترین روش فراگیری خود را پیدا کنید، با ما همراه باشید.

بهترین روش یادگیری سریع

چرا قدرت یادگیری انسان ‌ها با هم تفاوت دارد؟

انسان‌ ها مخلوقات برتر این عالم هستند و از نظر روحی، فکری، عاطفی و شخصیتی با هم تفاوت‌ های زیادی دارند. همین تفاوت ‌ها هم باعث شده است تا دیدگاه‌ های متفاوتی در مورد انواع روش ‌های آموزشی ارائه شود. ممکن است کسی تصاویر را بهتر درک کند و شخص دیگری با گوش دادن، مفاهیم موردنیاز خود را دریافت کند.

بنابراین نمی ‌توان یک روش خاص را به عنوان بهترین روش یادگیری در نظر گرفت و آن را به تمام افراد توصیه کرد. هرکس می‌ تواند راه و روش متفاوتی را برای درک مسائل مورد نظر خود در پیش بگیرد.

در ادامه‌ ی این مطلب روش ‌هایی را به شما معرفی می ‌کنیم که اکثر افراد می‌ توانند به کمک آن‌ ها به شیوه ‌ای کارآمد تحت آموزش قرار بگیرند. البته ممکن است قبلاً در مورد برخی از روش ‌ها شنیده باشید، اما سعی نکرده ‌اید تا آن ‌ها را به مرحله ‌ی اجرا دربیاورید. پس الآن وقت خوبی برای آموزش و اجرای این روش ‌ها است.

چطور بهترین روش یادگیری خود را پیدا کنیم؟

بسیاری از انسان‌ ها هستند که به سن بالای 20 یا 30 سال رسیده ‌اند، اما هنوز نتوانسته ‌اند روش مؤثر خود در یادگیری را پیدا کنند. بنابراین اگر دانش ‌آموز یا دانشجو هستید، نگران این موضوع نباشید؛ چرا که اگر روش ‌های جدید را اجرا کنید، حتماً شیوه یادگیری مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد.

بهتر است بدانید که از روی تئوری، نمی ‌توان به مقدار کارآمد بودن روش ‌های یادگیری پی برد. به همین خاطر هر روشی که مورد نظرتان قرار گرفت، حتماً در اسرع وقت آن را به مرحله‌‌ ی اجرا درآورید. البته برای یافتن بهترین روش یادگیری خود عجله نکنید. یادتان باشد هرچقدر خودتان را بهتر بشناسید، بهتر می ‌توانید از این روش ‌ها استفاده کنید.

10 روش یادگیری مؤثر

در بین هزاران روش مختلفی که برای یادگیری وجود دارد، برخی از آن‌ ها بیشتر با روحیه افراد سازگارند و نتایج بهتری برای آن ‌ها در پی دارند. در اینجا 10 روش را به شما معرفی می‌ کنیم تا در نهایت بتوانید بهترین روش یادگیری خود را در بین آن ‌ها پیدا کنید. این روش ‌ها به قرار زیر هستند:

  • یادگیری دیداری، شنیداری، لمسی

بهتر است از دیدگاه دیداری، شنیداری یا لمسی به روحیه آموزش ‌پذیری خود نگاه کنید. اگر شما یک شخص دیداری باشید، به کمک فیلم، تصویر، نمودار و دیگر جنبه‌ های بصری با مفاهیم ارتباط برقرار می ‌کنید. بنابراین باید به دنبال آموزش‌ های تصویری باشید تا کارایی و قدرت فراگیری خود را بالا ببرید.

اما اگر شما از نظر یادگیری یک شخص شنیداری باشید، به کمک گوش ‌هایتان مطالب را درک می ‌کنید؛ آن ‌گاه دیگر برای شما فرقی ندارد که تصویر یک چیز را ببینید یا نبینید، همین‌ که آن را توصیف کنند یا توضیح دهند، برایتان کافی خواهد بود. افرادی هم هستند که علاوه بر دیدن یا شنیدن، باید به‌ صورت عملی، مفاهیم مورد نظر خود را مورد آزمایش قرار دهند. این افراد تنها با توصیف و توضیح راضی نمی ‌شوند، بلکه می ‌خواهند خود همه چیز را لمس کرده و شخصاً‌ آزمایش کنند.

ممکن است شما تابه ‌حال به این موضوع توجه نکرده‌ و از دیداری، شنیداری یا لمسی بودن خود خبر نداشته باشید. بنابراین بهتر است از این بعد، بیشتر توجه کنید و ببینید با کدام‌ یک از انواع تصویر، صوت یا آزمایش ارتباط بهتری از نظر یادگیری برقرار می ‌کنید. با پی بردن به این موضوع می ‌توانید گام بزرگی در راه یادگیری خود بردارید و منابع بهتری برای آموزش خود پیدا کنید. چه يادگیری درسی باشد و چه یادگیری مهارتی یا ….

بهترین روش یادگیری 2020

  • یافتن بهترین زمان یادگیری

هر شخصی به طور متوسط در طول شبانه ‌روز، 16 ساعت وقت دارد تا به یادگیری موضوعات مورد علاقه خود بپردازد. برخی از افراد صبح ‌ها، برخی دیگر عصر و برخی دیگر نیز شب ‌ها، قدرت و انرژی بیشتری برای آموزش دارند. ممکن است شما صبح ‌ها هیچ تمرکزی روی موضوعات آموزشی نداشته باشید، اما شب ‌ها تمرکز شما به بالاترین حد برسد.

همین ‌طور ممکن است شخص دیگری شب‌ ها نتواند چیزی یاد بگیرد، اما صبح‌ها زمان مناسب تری برای آموزش وی باشد. پس علی رغم توجه به شیوه آموزش خود، زمان مناسب برای آموزش را نیز در نظر بگیرید. گاهی با یافتن همین زمان، می‌توانید یادگیری خود را متحول کنید.

  • یادداشت برداری

یادداشت‌ برداری از دیرباز یک روش ایده‌ آل برای فراگیری و آموزش محسوب شده. شما به کمک یادداشت‌ برداری می ‌توانید کلمات کلیدی و سرفصل‌ های اصلی یک موضوع را بارها مرور کنید، بدون اینکه مجبور باشید آموزش را از اول ببینید یا بخوانید. البته یادداشت برداشتن هم به‌ صورت‌ های متفاوتی انجام می ‌شود.

برخی ‌ها تنها سرفصل ‌های یک موضوع را یادداشت می‌ کنند و برخی دیگر، خلاصه ‌ای از آموخته ‌های خود را می ‌نویسند تا بعداً مرور کنند. بهرحال اگر تابحال این کار را انجام نداده ‌اید، حتماً برای آموزش بعدی خود، یادداشت‌ بردارید. مطمئنم اگر این روش،  روش یادگیری شما هم نباشد، نتایج خوبی برایتان خواهد داشت.

  • آموزش عملی و میدانی

اگر موضوع مورد نظر شما در زمینه ‌ی فنی باشد، احتمالاً علاقه زیادی به آموزش ‌های میدانی و عملی دارید. پس به نوشته ‌های کتابها بسنده نکنید و تا جایی‌ که می ‌توانید به ‌صورت عملی آن ‌چه را که آموخته ‌اید به مرحله ‌ی اجرا درآورید. آن‌ گاه می ‌بینید که هر آنچه تا به امروز برایتان سخت و غیر قابل فراگیری بوده، به یکباره به موضوعی ساده تبدیل می ‌شود.

مثلاً اگر در زمینه اجرای شبکه ‌های کامپیوتری، تولید مبلمان، برق و دیگر موضوعات عملی تحصیل می ‌کنید یا به ‌صورت آزاد آموزش می ‌‌بینید، حتماً وقت بیشتری را به آزمایش و اجرا اختصاص دهید.

  • خود آموزی

گاهی لازم است تا هر آنچه در کتابها یا فایل‌ های آموزشی دیده یا شنیده‌ ایم را یکبار دیگر برای خودمان حلاجی کنیم. در چینن مواقعی، این تنها خودمان هستیم که می ‌توانیم به خود آموزش دهیم. اگر فکر می ‌کنید که پس از هر کلاس یا دوره آموزشی، دوست دارید تا مطالب را مرور کنید و یک بار دیگر با صدای بلند همه چیز را برای خود توضیح دهید، حتماً این کار را انجام دهید و فکر نکنید که با داشتن چنین روحیه ‌ای، غیر عادی هستید. چرا که این نیز خود یک روش یادگیری مؤثر است.

  • خلاصه ‌نویسی

خلاصه ‌نویسی مفهومی شبیه به یادداشت‌ برداری است، اما تفاوت‌ هایی با آن دارد. مثلاً شخصی که یاددشت‌ برداری می ‌کند، ممکن است تنها بخشی از مسائل مهم را برای نوشتن انتخاب کند، اما شخصی که خلاصه‌ نویسی می‌کند، خلاصه تمام سرفصل‌ها را می ‌نویسد. خلاصه‌ نویسی باعث می‌ شود تا درک و مرور موضوعات بسیار راحت ‌تر انجام شود. آن ‌گاه می‌ توانید در بازه‌ های زمانی مشخص و کوتاه‌ مدت، تمام خلاصه ‌های خود را مرور کرده و یادگیری خود را قطعی کنید.

  • داستان‌ سرایی

داستان‌ سرایی یکی از انواع بهترین روش یادگیری است که به کمک آن می ‌توانید تمام موضوعات جدا از هم را به هم متصل کنید. داستان به شما کمک می ‌کند تا اگر چیزی را فراموش کردید، با دنبال کردن داستانی که برای آن ساخته ‌اید، مورد فراموش شده را به یاد بیاورید.

ممکن است روند داستان‌ سرایی زمان ببرد، اما یقیناً آموزش‌ های شما را طوری در ذهنتان ثبت می ‌کند که دیگر نیازی به مرور یا بازیابی آن‌ ها باقی نماند. مثلاً می‌ توانید برای وقایع تاریخی، اشعار و نصرهای ادبیات، کدهای یک برنامه‌ ی کامپیوتری، شیوه طراحی یک محصول یا هر مطلب دیگری، یک داستان در ذهن خود بسازید. تحقیقات ثابت کرده ‌اند که داستان ‌های دنباله ‌دار ماندگاری بیشتری در ذهن ما دارند و هر آموزشی که با داستان همراه باشد، برای همیشه در ذهن ما می ‌ماند.

بهترین روش درس خواندن

  • تصویرسازی خلاقانه

اگر برای ارائه‌ ی یک موضوع آموزشی زمان کمی در اختیار دارید، هرچقدر اطلاعات بیشتری وارد ذهن خود کنید، مقدار کمتری از آن‌ ها در ذهنتان تثبیت می ‌شوند. پس در مواقع اضطرار می ‌توانید با تصویر سازی و تجسم خلاقانه‌‌ ی زمان ارائه‌ ی خود، تنها مطالب مفید را برای یادگیری انتخاب کنید.

آن‌ گاه به ‌راحتی در بین تمام موضوعات و سرفصل ‌هایی که در اختیار دارید، تنها بخش کوچکی را انتخاب خواهید کرد. وقتی شما زمان ارائه‌ ي خود را تجسم می‌ کنید، به صورت مجازی محیط واقعی را تجربه می ‌کنید و از روی همان تصاویر مجازی می‌ توانید به کم و کسر های اطلاعات خود پی ببرید. آن‌ گاه می ‌توانید از روی تصاویر خلاقانه ‌ی خود، شکاف ‌های آموزشی ‌تان را پُر کنید.

  • روش تکرار

حتماً شما هم این جمله را شنیده ‌اید که: «تکرار، مادر یادگیری است!»؛ پس اگر هیچکدام از روش ‌های آموزشی برای شما مؤثر واقع نشد، تکرار را پیشه‌ ی خود کنید. مطمئن باشید با تکرار هر موضوعی را می ‌توانید یاد بگیرید. تکرار را از آن جهت بهترین روش یادگیری در نظر می ‌گیرند، چون با هر بار که مفهومی را برای خود تکرار می ‌کنید، مسیر عصبی تازه‌ ای در ذهن خود برای آن مفهوم می‌ سازید. وقتی تعداد مسیرهای عصبی زیادی در مورد یک مفهوم خاص در ذهن شما ساخته شود، آن موضوع حتماً در حافظه ‌ی بلند مدت شما می ‌ماند.

  • تبادل‌ نظر با دیگران

اگر فرد برون‌ گرایی هستید و دوست دارید با دیگران تعامل زیادی داشته باشید، همین امر را در آموزش خود نیز به کار بگیرید. اگر درک یک موضوع آموزشی برایتان سخت است، با شخصی که در مورد آن اطلاعات دارد، مشورت کنید. گاهی تبادل نظر با دیگران و مشورت گرفتن از آن‌ها،‌ می ‌تواند بهترین روش یادگیری باشد.

روش درس خواندن

سخن نهایی

روش‌ های یادگیری برای هرکسی نتایج متفاوتی در بر دارد. ممکن است روش یادداشت ‌برداری برای شخصی بهترین روش یادگیری به حساب بیاید، اما برای شخص دیگر اصلاً کارساز نباشد. البته علاوه بر این موضوع افرادی هم هستند که قدرت فراگیری خوبی دارند، اما به دنبال یافتن بهترین روش یادگیری سریع هستند تا در کوتاه‌ ترین زمان ممکن، مطالب مورد نیاز خود را فرا بگیرند.

در چنین صورتی باز هم افراد باید با توجه به عادات، رفتار و شرایط خود، راه‌ بهتر و سریع‌ تری را برای آموزش پیدا کنند. مثلاً شخصی با خلاصه ‌نویسی خوب یاد می‌گیرد، اما با داستان ‌سرایی می ‌تواند سرعت یادگیری خود را چند برابر کند. تمام موارد عنوان شده می ‌توانند در زمینه ‌های تحصیلی نیز اجرا شده و به بهترین روش درس خواندن نیز تبدیل شوند. پس تمام راه‌ حل ‌ها را امتحان کنید تا در نهایت به روش مورد نظر خود دست یابید.

برخی از سوالات رایج

1.چرا قدرت یادگیری انسان‌ ها با هم تفاوت دارد؟

انسان‌ ها مخلوقات برتر این عالم هستند و از نظر روحی، فکری، عاطفی و شخصیتی با هم تفاوت ‌های زیادی دارند. همین تفاوت ‌ها هم باعث شده است تا دیدگاه‌ های متفاوتی در مورد انواع روش ‌های آموزشی داشته باشند.

2.چطور بهترین روش یادگیری خود را پیدا کنیم؟

بسیاری از انسان‌ها هستند که به سن بالای 20 یا 30 سال رسیده‌اند، اما هنوز نتوانسته‌اند روش مؤثر خود در یادگیری را پیدا کنند. بنابراین اگر دانش‌آموز یا دانشجو هستید، نگران این موضوع نباشید؛ چراکه اگر روش‌های جدید را اجرا کنید، حتماً شیوه یادگیری موردنظر خود را پیدا خواهید کرد. به طور کلی هرچقدر خودتان را بهتر بشناسید، بهتر می‌توانید این روش‌ها را پیدا کنید.

3. 10 روش یادگیری مؤثر کدامند؟

  1. یادگیری دیداری، شنیداری، لمسی
  2. یافتن بهترین زمان یادگیری
  3. یادداشت برداری
  4. آموزش عملی و میدانی
  5. خودآموزی
  6. خلاصه ‌نویسی
  7. داستان ‌سرایی
  8. تصویرسازی خلاقانه
  9. روش تکرار
  10. تبادل‌ نظر با دیگران

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان