مذاکره حقوق | چگونه برای افزایش حقوق مذاکره کنیم

مذاکره حقوق
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

فرقی ندارد که آیا به تازگی شغل جدیدی را شروع کرده‌اید یا این که در شغل فعلی خود ارتقاء گرفته‌اید؛ همه ما می‌دانیم که در هر دو حالت شما باید پای میز مذاکره برای افزایش حقوق بروید. هنگامی که مذاکره برای افزایش حقوق است؛ کنترل اوضاع می‌تواند اندکی سخت‌تر شود. طبق تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده که تنها ۳۷ درصد از مردم در مورد حقوق خود مذاکره می‌کنند؛ در حالی که ۱۸ درصد دیگر به صورت بسیار حیرت‌انگیزی هرگز این کار را انجام نمی‌دهند.

44درصد باقی مانده نیز ادعا می‌کنند، هیچگاه هنگام بررسی عملکرد خود موضوع درخواست افزایش حقوق را پیش نکشیده‌اند. فکر می‌کنید که بزرگترین مشکل درباره مذاکره برای افزایش حقوق و دستمزد چیست؟ با انواع مذاکره و اهمیت مذاکره آشنا شوید.

بگذارید با استفاده از یک مثال خوب این موضوع را برای‌تان بازتر کنیم. نویسنده معروف «لیندا بابکوک» در کتاب خود به نام زنان نمی‌پرسند به نتایج جالبی رسیده است.

در مطالعاتی که او برای نوشتن این کتاب انجام داد؛ متوجه شد که تنها ۷ درصد زنان در ابتدای کار به مذاکره در مورد حقوق می‌پردازد. در حالی که این عدد در مردان ۵۷ درصد است. اکثر افرادی که خواهان افزایش حقوق و مذاکره حقوقی بوده‌اند؛ توانستند تا ۷ درصد حقوق خود را افزایش دهند. مارگارت آنی می‌گوید اگر شما صد هزار دلار حقوق می‌گیرید و همکارتان ۱۰۷ هزار دلار؛ یعنی شما باید هفت الی هشت سال بیشتر کار کنید تا در بازنشستگی اندازه او حقوق بگیرید.

در چنین مواقعی مذاکره حقوق و دستمزد ضروری است. فرقی نمی‌کند زن هستید یا مرد، در حال انتخاب اولین شغل خود هستید و یا پنجمین آن؛ به هر حال دیگر زمان آن است که چگونگی مذاکره برای افزایش حقوق را بیاموزید. ما در این مقاله به جمع‌آوری نکات تخصصی در زمینه مذاکره برای افزایش حقوق پرداختیم. برای کسب اطلاعات بیشر در مورد مهارت مذاکره، مقاله اختصاصی دکتر ویز را مطالعه کنید.

مذاکره حقوق

چگونگی انجام مذاکره برای افزایش حقوق؟

درست است که حقوق و دستمزد هیچ‌گاه نمی‌توانند مهم‌ترین جنبه یک شغل باشند. شما باید در نظر بگیرید که رضایت از شغل مهم‌تر از حقوق و دستمزد آن است. اما از حق نگذریم حقوق و دستمزد جزء ارکان اصلی انتخاب یک شغل محسوب می‌شوند. اولین قدم در راستای مذاکره حقوق این است که خود را به آخرین اطلاعات بازار مسلط کنیم.

قطعاً اطلاع داشتن از میزان حقوق و دستمزد در شغل‌هایی مشابه به شما می‌تواند در این راستا بسیار کمک کننده باشد. باید بدانید که نکات زیادی درباره این که چگونه برای افزایش حقوق مذاکره کنیم وجود دارند. قطعاً در ابتدای هر شغل کارفرما به شما حقوق اولیه‌‌ای پیشنهاد می‌دهد. شما با دانستن نکات ذکر شده در ادامه این بخش می‌توانید مذاکره حقوق حرفه‌ای‌تری انجام دهید.

  1. ارزش حقیقی خود را بدانید

اگر خواهان دریافت حقوقی هستید که شایسته شماست، باید ارزش حقیقی خود را بدانید. ابتدا باید در زمینه میزان حقوق دریافتی اطلاعات کسب کنید. برای جمع‌آوری اطلاعات باید بدانید سایر افراد در موقعیت مشابه شما چقدر حقوق می‌گیرند. اگر بدون داشتن عدد مشخصی در ذهن وارد مذاکره برای افزایش حقوق شوید؛ طرف دیگر مذاکره به راحتی شما را کنترل می‌کند.

نگران نباشید اگر اطلاعاتی در مورد چگونگی دریافت دستمزد مناسب ندارید سایت‌های زیادی هستند که می‌توانند این اطلاعات را در اختیار شما بگذارند.

  1. با استخدام کنندگان صحبت کنید

این دسته از افراد دقیقا می‌دانند که کاری که شما انجام می‌دهید چقدر ارزش دارد. شما باید از این اطلاعات به نفع خود استفاده کنید. بار دیگر که با این افراد هم صحبت شدید؛ درباره نوع شغل خود و پرداختی‌های آن با آن‌ها صحبت کنید. درست است که آنها به شما رقم مشخصی را نمی‌گویند اما از ارزش حقیقی کار خود مطلع خواهید شد.

  1. بالاتر از حد وسط را در نظر بگیرید

اگر در حال جمع‌آوری اطلاعات برای مذاکره برای افزایش حقوق هستید. قطعا با طیف وسیعی از اطلاعات درباره ارزش بازار در این زمینه روبرو شده‌اید. وسوسه انگیز است که عددی مابین اعدادی که تاکنون شنیده‌اید را انتخاب کنید. اما این کار کاملا اشتباه است. شما باید عددی رو به بالا نسبت به حد میانگین را به کارفرمایتان پیشنهاد دهید. «ویکتوریا پینچون» می‌گوید؛ صحیح‌ترین نحوه مذاکره با کارفرما این است که تصور کنید فردی هستید که حقوق پرداختی بالایی دارد. خود را دست کم نگیرید و به ارقامی کمتر از ارزش حقیقی خود قانع نشوید.

  1. عدد دقیقی به آنها بگویید

طبق گفته محققان دانشکده بازرگانی کلمبیا؛ شما باید عدد بسیار مشخصی را به عنوان حقوق ماهیانه خود درخواست کنید. مثلا 6.475 هزار تومان به جای 6.500 هزار تومان. با انجام اینکار به نظر می‌رسد در کار خود بسیار حرفه‌ای هستید. هنگامی که کارمندان از عدد دقیق‌تری در مذاکره حقوق اولیه خود استفاده می‌کنند؛ احتمالا پیشنهاد نهایی نزدیکتری به آنچه که از اول انتظار داشتند بگیرند. با اینکار کارفرما تصور می‌کند شما تحقیق زیادی در مورد ارزش بازار خود انجام داده‌اید.

  1. برخی پیشنهادات را رد کنید

گاهی پیشنهاد مالی برخی از کارها آنقدر کم است که مجبورید آن را رد کنید. این رد کردن می‌تواند بر اساس نیاز مالی، ارزش بازار و یا نامساعد بودن شرایط کار باشد. رد کردن یک کار به هیچ عنوان آسان نیست. اما لازم است بدانید که چه زمان‌هایی باید این کار را انجام دهید.

گفتن نه در مذاکره برای افزایش حقوق می‌تواند قدرت شما را به طرف مقابل نشان دهد.

مذاکره برای افزایش حقوق

  1. مطمئن شوید که آماده‌اید

مطمئن شوید که برای مذاکره درمورد حقوق آماده هستید. قبل از اینکه درخواست افزایش حقوق خود را به مدیر ارائه کنید؛ این چند سوال را از خود بپرسید. آیا یک سال به انجام این کار مشغول بوده‌ام؟ آیا از زمانی که استخدام شدم مسئولیت‌های جدیدی را همواره به عهده گرفتم؟ آیا گاهی بیش از انتظارات مدیر خود عمل کرده‌ام؟ توجه کنید اگر پاسخ تمامی این سوالاتی که از خود پرسید بله است. شما ۱۰۰ درصد لایق درخواست افزایش حقوق هستید.

  1. زمان بندی مناسبی داشته باشید

شاید تاکنون این جمله را زیاد شنیده باشید که می‌گویند زمان‌بندی همه چیز است. برخی از افراد به منظور درخواست افزایش حقوق منتظرند تا فصل بازنگری عملکردها فرا برسد. توجه کنید که در چنین زمانی رئیس شما احتمالاً از قبل تصمیم گرفته که چه حقوقی برای تیم تعیین کند.

  1. موفقیت‌های خود را بنویسید

قبل از اینکه مذاکره برای افزایش حقوق را با رئیس تان مطرح کنید، ابتدا یک برگ کاغذ تهیه کنید؛ درآن مواردی را بنویسید که نشان می‌دهد شما به عنوان یک کارمند چقدر عالی بودید. شما باید هرگونه موفقیت، جوایز و گواهینامه‌های دریافتی را در آن درج کنید. تهیه این موارد و اتخاذ شیوه صحیح نحوه مذاکره با کارفرما؛ می‌تواند در نهایت به افزایش حقوق شما منجر شود.

  1. تمرین فراموش نشود

به منظور این که مذاکره برای افزایش حقوق خوبی داشته باشید؛ بهتر است آنچه که می‌خواهید بدر مذاکره بگویید را یادداشت کنید. شما با یادداشت موارد مهمی که قصد دارید در این مکالمه بازگو کنید؛ تسلط خود را بالاتر خواهید برد. هرچه با اعتماد به نفس بیشتری با رئیس خود صحبت کنید، احتمال پذیرش درخواست افزایش حقوق بیشتر است.

  1. روز پنجشنبه را برای مذاکره انتخاب کنید

عجیب است اما مطالعات نشان می‌دهد که انتخاب روز پنجشنبه نتایج بهتری برایتان به همراه دارد. افراد طول هفته خود را به سختی پشت سر می‌گذارند تا آخر هفته خوبی داشته باشند. از آنجایی که همه در آخر هفته‌ها انعطاف‌پذیرتر و سازگارترند پنجشنبه و جمعه برای مذاکره مناسب تر است. در چنین حالتی درخواست افزایش حقوق شما منصفانه‌تر بررسی می‌شود.

”]

  1. مقداری قهوه بنوشید

یک مطالعه توسط مجله روانشناسان اجتماعی اروپا نشان داده است؛ که کافئین باعث مقاومت بیشتر افراد در برابر قبول کردن برخی موارد می‌شود. این به این معنی است که شما در طول مذاکره راحت‌تر می‌توانید منافع خود را حفظ کنید. پس اگر قصد دارید به همین زودی‌ها یک مذاکره حقوق داشته باشید، نوشیدن قهوه را فراموش نکنید.

  1. با اعتماد به نفس گام بردارید

« جیمز کلیر » می‌گوید، نحوه ورود شما به یک اتاق می‌تواند نوع برخورد دیگران با شما را تعیین کند. به هنگام ورود به اتاق رئیس سر خود را بالا نگه دارید و لبخند بزنید. توجه کنید که شروع کار با روحیه مثبت بسیار مهم است. پس اعتماد به نفس را در طول مذاکره درباره‌ی حقوق فراموش نکنید.

مذاکره حقوق و دستمزد

  1. مذاکره را با طرح پرسش شروع کنید

شما باید مذاکره حقوق را با پرسیدن سوالاتی تشخیصی شروع کنید. سوالات شما باید بگونه‌ای باشد که موجب درک بیشتر نیازها، خواسته‌ها ترس‌ها، ترجیحات و اولویت‌های طرف مقابلتان شود. « پروفسور لی تامسون » می‌گوید: ۹۳ درصد مذاکره‌کنندگان در طراحی سوالات تشخیصی روند اشتباه را طی می‌کنند. بگونه‌ای که پاسخ‌هایی که دریافت می‌کنند به نتیجه مذاکرات آن‌ها بهبودی نمی‌بخشد. پرسیدن سوالاتی مانند (بزرگترین اولویت شما در حال حاضر چیست؟). می‌تواند به شما کمک کند تا بهفهمید رئیستان دقیقا از شما چه می‌خواهد. بر همین اساس می‌توانید راه حل‌هایی پیدا کنید که به ادامه روند مذاکره شما کمک می‌کند.

  1. روی آینده تمرکز کنید نه گذشته

وقتی می‌خواهید درباره حقوق خود با رئیستان مذاکره کنید؛ طبیعی است که بخواهید در مورد حقوق ماهانه خود سوال بپرسید. اگر قصدتان از انتخاب این شغل افزایش درآمد باشد. قطعا قبول کردن ارقام پایین برایتان خیلی سخت است. اما نکته‌ای که باید در اینجا به آن توجه کنید این است که اگر موافق موضوعی نیستید؛ باید آن را (مثلا میزان حقوق )با رئیستان در میان بگذارید.

باید خیلی صریح رقم دریافتی فعلی یا قبلی خود را به رئیستان بگویید. سپس مکالمه را با سرعت بیشتری به سوی ارقام جدیدتر بکشانید. شما باید با پیش کشیدن مهارت‌ها، مسئولیت‌پذیری‌ها، ارزش بازار و نحوه کار خود به او نشان دهید که ارزش این حقوق را دارید. شما با انجام این کار نشان می دهید که به دنبال رشد کردن هستید.

  1. از دیدگاه رئیستان به خود نگاه کنید

توصیه ما این است که به هنگام آماده شدن برای مذاکره حقوق، از دیدگاه رئیستان به خود نگاه کنید. شما با داشتن ذهنیتی دیگر در مورد شرایط می‌‌توانید تصمیمات منطقی‌تری بگیرید. روانشناس و محقق کلمبیایی« آدام گالینسکی » می‌گوید؛ زمانی که شما افکار و علایق طرف دیگر مذاکره را در نظر می‌گیرید؛ نهایتا راه حل‌های بهتری پیدا خواهید کرد که برای هر دوی شما مناسبت است.

  1. مثبت نگر باشید نه عجول

پشما همیشه باید مذاکرات خود را بر روی یک موضوع مثبت نگه دارید.

برای مثال مذاکره حقوق خود را با این جمله شروع کنید. من واقعاً از کار کردن در اینجا لذت میبرم و کارهایم را بسیار چالش برانگیز می‌دانم.

یا مثلا من اعتقاد دارم که نقش‌ها و مسئولیت‌های من در سرکار افزایش پیدا کرده است. نحوه مذاکره با کارفرما به این طریق می‌تواند بسیار تاثیرگذارتر از سایر حالاتی باشد که در آن عجولید. حالاتی که در آن تنها از اول به دنبال دریافت افزایش حقوق هستید؛ ممکن است در نهایت با بن‌بست مواجه شوند.

  1. بیش از آنچه واقعاً می‌خواهید، درخواست کنید

مطالعات روان‌شناسان در این زمینه نشان می‌دهد؛ همیشه در طول یک مذاکره نسبت به درخواست اصلی شما اندکی چانه‌زنی خواهد شد.

پس بهتر است همیشه چیزی بیش از آنچه در نظر دارید بخواهید. از درخواست هزینه زیاد نترسید. بدترین اتفاقی که برایتان می‌افتد این است که طرف مقابل پیشنهاد خود را به شما مطرح می‌کند. سپس شما یا شرایط او را می‌پذیرید یا رد می‌کنید.

  1. هرگز از اعداد تقریبی استفاده نکنید

در طول یک مذاکره درمورد حقوق نباید از اعداد تخمینی استفاده کنید. مثلا هیچگاه نگوییدعدد مناسب برای من از محدوده 60هزار تا 70 هزارتومان است. انجام این‌کار نشان می‌دهد که شما حاضر به پذیرش و سازش هستید. شخصی که با او مذاکره می‌کنید بلافاصله پس از شنیدین ارقام تخمینی به سمت ارقام کمتری می‌رود.

مذاکره در مورد حقوق

  1. مهربان و محکم باشید

در طول مذاکره حقوق شما علاوه بر متین و مهربان بودن باید محکم و استوار باشید. اگر واقعاً می‌خواهید بدانید که چگونه برای افزایش حقوق  مذاکره کنیم به مثال زیر دقت کنید.

“من واقعاً هیجان زده‌ام که قراره اینجا کار کنم. قطعا کار کردن کنار شما ارزش زیادی برای من دارد. من از پیشنهاد 5.8000 تومانی شما قدردانی می‌کنم اما واقعاً انتظار داشتم بر اساس تجربه، مهارت و عملکرد من محدوده 6.5000 تومان را رد نظر بگیرید. آیا ممکن سات برای انجام این کار حقوق 6.5000 تومانی را در نظر بگیریم؟ “

  1. تمرکز خود را بر روی ارزش بازار بگذارید

به جای بحث کردن در مورد افزایش حقوق؛ باید مکالمه‌تان را معطوف به آنچه که در بازار به افرادی همانند شما می‌پردازند کنید.

البته انجام این کار نیازمند داشتن اطلاعات قبلی درباره‌ی حقوق و مزایای هر شغل است. همیشه قبل از شروع مذاکره درباره زوایا و خفای درخواستهای خود تحقیق کنید. اگر خوش شانس باشید می‌توانید از این اطلاعات ضد رقیب خود استفاده کنید.

مذاکرات حقوق و دستمزد چیست؟

مذاکرات حقوق و دستمزد بحث در مورد خود و نماینده شرکت فعلی یا احتمالی شما است که شما می توانید به شما کمک کند برای افزایش حقوق مجاز است. با بهترین کتاب مذاکره آشنا شوید.

مذاکره حقوق ودستمزد چیست؟

مذاکره برای افزایش حقوق و دستمزد بحثی است بین شما و نماینده شرکتی که در آن مشغول به کارید. هدف شما از انجام این بحث این است که به مذاکره در مورد حقوق و مزایا خود بپردازید. فرقی ندارد که کارمند موقت هستید و یا اینکه در شرکت موردنظر استخدام شده‌اید.

در هر زمان و در هر موقعیتی که هستید اگر میزان حقوقتان کافی نیست؛ باید با قدرت درباره آن مذاکره کنید. شما با طی کردن یک مذاکره برای افزایش حقوق موفق می‌توانید به آنچه که واقعا شایسته‌اش هستید برسید. وقتی توانستید در این زمینه با خود به یک تصمیم ثابت برسید دیگر زمان اقدام کردن است. شما باید به منظور رسیدن به حقوق مورد نظر موارد زیر را انجام دهید:

  • رزومه خود را بسازید

شما باید با استفاده کردن از مثال‌های مشخصی در رزومه‌تان به رئیس نشان دهید ارزش سرمایه گذاری‌اش را دارید. شما با این کار به او می‌فهمانیدن که ارزش حقیقی شما بسیار بالاتر از میزان حقوق دریافتی فعلیتان است.

  • باید اندکی مقاومت کنید

دلایل زیادی وجود دارد که یک شرکت و یا رئیس با افزایش حقوق شما مخالفت کند. در چنین شرایطی شما باید آماده باشید تا بتوانید به صورت قانع کننده به سوالات آن‌ها پاسخ دهید. یکی از سوالات ثابتی که روئسا از کارمندان خود درباره افزایش حقوق می‌پرسند این است. چرا فکر می‌کنید که لیاقت این افزایش حقوق را دارید؟

در این زمان شما باید آماده بودن خود را به او نشان دهید. با دادن پاسخی قانع کننده به رئیستان می‌توایند به افزایش حقوق مورد نظر دستیابید

چرا مهم است که درباره‌ی حقوق خود مذاکره کنید؟

مذاکره درباره ی حقوق بخشی کاملاً طبیعی از روند هر استخدام است. اگر واقعاً می‌خواهید در شغلی که انتخاب کردید پیشرفت کنید؛ باید بدانید که درخواست افزایش حقوق بخشی از ادامه این روند است.

همچنین گاهی اوقات میزان کاری که شما در طول روز انجام می‌دهید بسیار سنگین است. در چنین شرایطی نیز حق مسلم شما است که بخواهید از رئیس خود درخواست افزایش حقوق داشته باشید.

اگر در طول یک مذاکره برای افزایش حقوق و دستمزد بتوانید دلایلی منطقی و محکمه پسند به رئیستان ارائه دهید؛ احتمال توافق با افزایش حقوق شما بیشتر خواهد شد.

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله سعی کردیم تا نکات و مطالبی را تهیه کنیم که بتواند به شما در راه افزایش حقوق کمک کند. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه برای افزایش حقوق مذاکره کنیم؟. خواندن مطالب این مقاله به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ می‌دهد.

فراموش نکنید که مذاکره در مورد حقوق و دستمزد حق طبیعی شما است. همچنین به یاد داشته باشید که نحوه مذاکره با کارفرما می‌تواند در افزایش حقوق شما تاثیر داشته باشد.

 

 

برخی از سوالات رایج:

1. موارد مهم در مذاکره برای افزایش حقوق چیست؟

1. ارزش حقیقی خود را بدانید.
2. با استخدام کنندگان صحبت کنید.
3. بالاتر از حد وسط را اندازه بگیرید.
4. عدد دقیق را به آن ها بگویید.

2. مذاکرات حقوق و دستمزد را توضیح دهید؟

بحثی است که استخدام شوندگان با کارفرما یا مدیر کسب و کار برای افزایش حقوق صورت می گیرد که این مذاکرات در چارچوب و قاعده مشخصی صورت می گیرد.

3. موارد لازم برای رسیدن به حقوق مورد نظر خود چیست؟

1. رزومه خود را بسازید.
2. اندکی صبر و مقاومت کنید.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان