تقویت حافظه | برای تقویت حافظه چه بخوریم؟ لیست 28 خوراکی

تقویت حافظه | برای تقویت حافظه چه بخوریم؟ لیست ۲۸ خوراکی
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

قطعاً برای شما هم پیش آمده است که یک آدرس یا یک نام ساده را فراموش کرده‌اید و دائماً خود را سرزنش کرده‌اید که چرا تا این حد ذهن‌تان ضعیف شده است و برایتان این سؤال پیش آمده است که برای تقویت حافظه باید چه بخوریم و کدام خوراکی برای تقویت حافظه مفید است؟ در جواب باید ذکر کرد راه‌های زیادی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید حافظه خود را تقویت کنید.

البته باید بدانید که تقویت حافظه موضوعی است که نیاز به یک پروسه زمان‌بر دارد، سه ماه تا یک سال حداقل زمانی است که باید صرف کنید تا حافظه شما به یک ثبات مناسبی برسد. البته برای داشتن یک ذهن فعال و پویا باید سعی کنید همیشه نکاتی را رعایت کنید و از انجام بعضی کارها هم دوری کنید.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که داروها و خوراکی‌های تبلیغاتی تبلیغ می‌شود و به ما می‌گویند برای تقویت حافظه بلند مدت چه بخوریم در بیش‌تر موارد فقط یک تبلیغ است و اثر خاصی روی تقویت ذهن و حافظه شما ندارد. البته برخی خوراکی‌های طبیعی وجود دارند که می‌توانند ذهن شما را تقویت کنند که در انتهای مطلب به آن‌ها پرداخته شده است. خوراکی های تقویت کننده حافظه چه هستند؟ چه خوراکی برای تقویت حافظه خوبه ؟

پبشنهاد می‌شود مقاله «عشق به خود» و مطلب ما در خصوص «افزایش دوپامین» و  «قانون مورفی» را مطالعه نمایید. 

تقویت حافظه به کمک خواب کافی و منظم

  • تقویت حافظه به کمک خواب کافی و منظم

حتماً تا کنون شما هم از خود پرسیده‌اید که چه چیزی برای حافظه خوب است؟ خواب یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند به طور مستقیم روی کارکرد حافظه شما تأثیر داشته باشد. اگر در طول شبانه‌روز به صورت نامنظم به خواب می‌روید و هیچ برنامه‌ای برای خواب خود ندارید باید بدانید که شما در معرض زوال حافظه هستید. معمولاً افراد موفق یک برنامه مشخص برای خواب خود در نظر می‌گیرند و طبق همان عمل می‌کنند.

البته دقت داشته باشید که مقدار خواب هر شخص با شخص دیگر متفاوت است،‌ممکن است شما در طول شبانه روز به ۶ ساعت خواب احتیاج داشته باشید در حالی که دوست‌تان به ۸ ساعت خواب در روز نیاز داشته باشد. موضوعی که مهم‌تر از مقدار خواب است همان نظمی است که به آن اشاره شد.

سعی کنید خواب‌تان را در یک چرخه منظم قرار دهید و برای اثرگذاری بهتر می‌توانید ساعات خواب و ساعات بیدارشدن‌ را در یک برگه یادداشت کنید. این کار به تحلیل وضعیت خواب شما کمک می‌کند و از طرفی می‌توانید مشکلات خواب خود را متوجه شوید و آن‌ها را برطرف کنید.

البته این روزها گجت‌های سلامتی زیادی به بازار آمده‌اند که در طول شب وضعیت خواب شما را پایش می‌کنند. منظم شدن خواب ممکن است کمی زمان ببرد اما به شما اطمینان می‌دهیم که این نظم به صورت مستقیم روی تقویت حافظه شما تأثیر می‌گذارد.

نقش مطالعه در تقویت حافظه

  • مطالعه

شاید این طور به نظر بیاید که مطالعه کردن صرفاً باعث افزایش اطلاعات و دانش می‌شود اما طبق تحقیقات انجام شده مطالعه کردن و گفتگوی درونی نه‌تنها باعث تقویت حافظه کوتاه مدت می‌شود بلکه باعث می‌شود شما تمرکز بهتری هم پیدا کنید.

البته فرقی نمی‌کند که شما در چه حوزه‌ای مطالعه می‌کنید، شاید شما علاقه به ورزش دارید و در این حوزه مطالعه می‌کنید شاید هم ترجیح می‌دهید در حوزه‌های مربوط به رشته شغلی‌تان مطالعه کنید، در هر صورت مطالعه کردن کمک می‌کند تا شما یک ذهن فعال داشته باشید.

سعی کنید هر از چند گاهی روش مطالعه خود را عوض کنید، برای مثال اگر همیشه روی میز و صندلی‌تان مطالعه کرده‌اید یک بار هم به پارک بروید و آن جا مطالعه کنید. عوض‌کردن عادت‌های مطالعاتی کمک می‌کند تا حافظه شما به شکل بهتری تقویت شود.

برای اثرگذاری بهتر مطالعه می‌توانید قبل از شروع مطالعه روزانه سعی کنید مطالب قبلی را به یادبیاورید و کمی در مورد آن‌ها فکر کنید. این کارها باعث می‌شود تا شما ذهن خود را به چالش بکشید و ذهن شما فعال‌تر شود.

خلاصه نویسی بعد از مطالعه هر قسمت از کتاب نیز می‌تواند یکی دیگر از راه‌های به چالش کشیدن ذهن باشد که البته شاید برای همه کتاب‌ها نیاز نباشد. در هر صورت با مطالعه اصولی می‌توانید ذهن خود را تقویت کنید و حافظه بلند مدت و کوتاه مدت‌تان را به چالش بکشید.

تقویت حافظه با خاطره نویسی یا روزمره نویسی

  • تقویت حافظه با خاطره نویسی یا روزمره نویسی

حتماً می‌دانید که به طور کلی نوشتن باعث تقویت حافظه و ذهن می‌شود اما آیا تا به حال قلم به دست گرفته‌اید و شروع به نوشتن چند خط مطلب کرده‌اید؟ احتمال زیاد پاسخ شما منفی است. اگر تا به امروز حتی یک خط هم ننوشته‌اید اشکالی ندارد، از همین امروز نوشتن را شروع کنید. البته نیاز نیست که حتماً در یک موضوع خاص بنویسید.

توصیه ما این است که در مورد اتفاقات روزمره‌تان بنویسید. این کار باعث می‌شود خلاقیت ذهن شما افزایش پیدا کند و در کنار افزایش خلاقیت، تقویت ذهن و ضریب هوشی هم صورت می‌گیرد. البته نوشتن باید به صورت مستمر و دائمی باشد و نوشتن یک روز یا یک هفته نمی‌تواند به تقویت حافظه شما کمکی داشته باشد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که این روزها شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین محل‌های نوشتن است چرا که دیگران نیز در این شبکه‌ها حضور دارند و به راحتی می‌توانند مطالب شما را مطالعه کنند و در مورد آن‌ها نظر دهند.

روزانه ۵۰۰ کلمه نوشتن می‌تواند کمک زیادی به تقویت ذهن و حافظه شما داشته باشد اما ممکن است روزهای اول نوشتن ۵۰۰ کلمه کمی سخت باشد پس می‌توانید روزهای اول را با نوشتن ۲۰۰ یا ۳۰۰ کلمه آغاز کنید. اگر در نرم‌افزار word می‌نویسید تعداد کلمات در پایین صفحه مشخص می‌شوند اما اگر در یادداشت تلفن همراه‌تان یا هر جای دیگر می‌نویسید، می‌توانید تعداد کلمات متن را از این سایت متوجه شوید و از لیست کلمات برای تقویت حافظه خود استفاده کنید.

خوراکی برای تقویت حافظه کوتاه مدت

  • آموزش مفاهیم جدید به دیگران

یکی دیگر از روش‌های تقویت ذهن این است که شما مطالبی که یاد گرفته‌اید را به دیگران آموزش بدهید برای مثال فرض کنید که شما کار با یک ابزار جدید را بلد هستید و حالا یکی از دوستان‌تان می‌خواهد کار با این ابزار را یاد بگیرد، در این صورت شما می‌توانید کار کردن با آن ابزار را به شخص یاد بدهید.

این کار شاید در ابتدا کمی بی‌ربط به نظر بیاید اما تحقیقات نشان داده است که ذهن انسان در موقع یاددادن به چالش کشیده می‌شود و سعی می‌کند تمام نکات را به یاد بیاورد، در نتیجه ذهن تقویت می‌شود.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید آموزش دادن را شروع کنید استفاده از پتانسیل موجود در شبکه‌های اجتماعی است. بد نیست هر چند وقت یک‌بار یکی از موضوعات حوزه کاری‌تان را سر و سامان دهید و به صورت یک پست در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. این کار نه‌تنها باعث تقویت حافظه شما می‌شود بلکه کمک زیادی می‌کند تا برند شخصی شما هم شکل بگیرد.

رابطه بین تمرکز داشن و تقویت حافظه

  • رابطه بین تمرکز داشن و تقویت حافظه

شاید بیش‌تر ما از نداشتن تمرکز موقع کار کردن‌مان ناراحت باشیم، در حقیقت تمرکز نداشتن باعث می‌شود زمان انجام کارها به شدت افزایش پیدا کند و مثلا مطالعه ۲۰ صفحه از کتابی که باید در ۳۰ دقیقه خوانده می‌شد به یک ساعت برسد. زمان ارزشمندترین عنصر هستی است پس به سادگی می‌توان فهمید که تمرکز داشتن باعث بهره‌وری بیش‌تر این عنصر می‌شود.

طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته کسانی که تمرکز کاری بالایی دارند از قدرت حافظه بهتری هم برخوردار هستند. داشتن تمرکز موقع انجام دادن کارها به ۲ دسته از عوامل بستگی دارد:

  1.  عوامل بیرونی: عوامل بیرونی درست همان موارد مزاحم هستند. برای مثال در هنگام مطالعه در یک کتابخانه، به صدا در آمدن صدای زنگ تلفن همراه یکی از اعضا می‌تواند مصداق عامل مزاحم بیرونی باشد.
  2. عوامل درونی: عوامل درونی مواردی است که در هنگام کار ما را وسوسه می‌کنند تا از کار خود دست بکشیم، برای مثال وسوسه چک کردن دائمی اینستاگرام می‌تواند یکی از عوامل درونی باشد که تمرکز را از ما سلب می‌کند.

موقع کار کردن باید سعی کنید تمامی این عوامل مزاحم را تا حد امکان حذف کنید، تمرکز داشتن روی کار می‌تواند موجب تقویت حافظه شما بشود که البته این موضوع در دراز مدت صورت می‌گیرد.

دسته‌بندی اطلاعات جهت تقویت حافظه

  • دسته‌بندی اطلاعات

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که اطلاعات زیادی در مورد یک موضوع در ذهن دارید اما اطلاعات موجود در ذهن شما دسته‌بندی شده نیستند و به همین خاطر نمی‌توانید آن‌ها را برای شخصی ارائه دهید.

دسته‌بندی کردن اطلاعات در ذهن کمک می‌کند تا بتوانید اطلاعات ذهن‌تان را به ساده‌ترین نوع بیان کنید. دسته بندی کردن اطلاعات هم کمک زیادی به تقویت ذهن شما می‌کند پس سعی کنید یکی از موضوعاتی که اطلاعات زیادی در مورد آن دارید را در نظر بگیرید و یک نمودار روی کاغذ رسم کنید و اطلاعات مختلف هر بخش را تقسیم بندی کنید.

برای گرفتن تأثیر بیش‌تر می‌توانید مجدداً از پتانسیل شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. شبکه‌های اجتماعی این روزها می‌توانند نقش بسیار مهمی در بهینه‌سازی زمان و کارهای ما داشته باشند پس سعی کنید از این پتانسیل به خوبی بهره بگیرید.  

  • تقویت حافظه به کمک حل سوالات چالشی، سودوکو و جدول

یکی از رایج‌ترین روش‌هایی که می‌توانید استفاده کنید این است که از سودوکو و جدول‌های مشابه آن کمک بگیرید. جدول‌های سودوکو یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تضمین شده برای تقویت ذهن و دوری از آلزایمر هستند. اگر نگاهی به روزنامه فروشی‌های سطح شهر بیندازید می‌توانید جدول‌های سودوکو و خلاقیت زیادی پیدا کنید که کمک می‌کند ذهن شما تقویت شود.

البته این جدول‌ها ذهن انسان را به شدت درگیر می‌کند به همین خاطر ممکن است روزانه بیش‌تر از یک ساعت نتوانید برای این حل این جدول‌ها زمان اختصاص دهید اما در هر صورت اگر روزانه بین ۲۰ دقیقه تا یک ساعت زمان بگذارید می‌توان مطمئن بود که حافظه شما تقویت می‌شود. داشتن استمرار و پیوستگی در این کار بسیار اهمیت دارد و سعی کنید حل جدول را در برنامه روزانه خود داشته باشید.

لیست کلمات برای تقویت حافظه

  • تغذیه مناسب یکی از مهم‌ترین روش‌های تقویت حافظه

در ابتدای مطلب اشاره شد که بسیاری از سایت‌ها و مجلات تبلیغاتی در مورد خوراکی‌های تقویت ذهن دارند، البته درست است که بسیاری از این داروها نه‌تنها سودی ندارند بلکه باعث بروز بیماری‌ هم می‌شوند اما تغذیه سالم و مقوی(طبیعی) می‌تواند کمک زیادی به تقویت حافظه و ذهن شما داشته باشد. در ادامه با خوراکی‌های تقویت کننده حافظه همراه ما باشید.

در جواب سؤالی که در ابتدا ذکر کردیم یعنی سوال برای تقویت حافظه کوتاه مدت چی بخوریم باید بیان کنیم که استفاده کردن از غذاهای خانگی و طبیعی کمک می‌کند تا ذهن شما در بهترین حالت ممکن فعالیت کند. البته تعدادی خوراکی تقویت حافظه طبیعی هم وجود دارد که کمک می‌کند تا ذهن شما به بهترین شکل تقویت شود، لیست این خوراکی‌ها در ادامه آمده است:

  • گوجه فرنگی
  • انگور قرمز
  • قهوه
  • زردچوبه
  • آجیل مخلوط
  • ماهی چرب، لوزی‌ماهی، سالمون، ماهی خال‌خالی، ساردین
  • تخم مرغ
  • چایی سیاه

قرص تقویت حافظه

  • ورزش کردن و پیاده‌روی روزانه

حتماً شما هم شنیده‌اید که می‌گویند عقل سالم در بدن سالم، پس بهتر است این جمله را جدی بگیرید و برای رسیدن به یک ذهن فعال ورزش کردن را در برنامه روزانه خود داشته باشید. ورزش کردن کمک می‌کند تا سلول‌های خاکستری ذهن فعال شود و بازدهی بالاتری را برای شما به وجود بیاورد همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس در افراد نیز میشود. یکی از بهترین زمان‌های ورزش کردن هر روز صبح بعد از بیدارشدن است.

همان‌طور که در ابتدای مطلب هم اشاره شد برای تقویت ذهن خواب منظم و کافی نقش بسیار مهمی دارد، پس سعی کنید ورزش کردن روزانه را در برنامه کاری خود داشته باشید. بهترین مقدار ورزش کردن ۳۰ تا ۴۵ دقیقه است اما اگر می‌خواهید به طور دقیق‌تر از این موضوع مطلع شوید بهتر است با یک پزشک تغذیه مشورت کنید تا براساس نیاز جسمی شما مقدار و نوع ورزش را مشخص کند.

  • تقویت حافظه کودکان

قطعاً هر پدر و مادری به دنبال تقویت ذهن فرزندش است و برای این موضوع کلاس‌های مختلف و کتاب‌های مختلفی هم تهیه می‌کند. بهترین روش برای تقویت حافظه کودکان استفاده از بازی‌های فکری است. معمولا روی هر بازی فکری رده سنی آن بازی درج می‌شود پس شما می‌توانید مناسب هر سن فرزندتان یک بازی فکری تهیه کنید.

البته مشاوران تخصصی حوزه کودک هم در این مسیر می‌توانند کمک زیادی به شما داشته باشند. بهترین زمان پرورش ذهن و حافظه دوران کودکی است پس سعی کنید از همان سال‌های ابتدایی یک برنامه مشخص و مدون برای پرورش و تقویت حافظه کودک داشته باشید.

برای تقویت حافظه چی بخوریم ؟

خوراکی‌های مفید برای حافظه چه هستند؟ اکنون زمان آن رسیده که به سوال برای تقویت حافظه کوتاه مدت چی بخوریم؟ پاسخ بدهیم .همان‌طور که گفتیم مغز شما به نوعی یک معامله بزرگ است. به عنوان مرکز کنترل بدن شما، ضربان قلب و تنفس ریه‌ها را حفظ می‌کند و به شما امکان می‌دهد حرکت کنید، احساس کنید و فکر کنید. به‌همین دلیل ایده خوبی است که مغز خود را در اوج شرایط کاری نگه دارید. غذاهایی که می‌خورید در سالم نگه داشتن مغز شما نقش دارند و می‌توانند کارهای ذهنی خاص مانند حافظه و تمرکز را بهبود ببخشند. در این مقاله 11 ماده غذایی که سبب تقویت حافظه ذکر شده است.

  1. ماهی‌های چرب منبع غنی از امگا 3، یک عنصر اصلی سازنده مغز است و یک خوراکی تقویت حافظه محسوب می‌شود. امگا 3 در تیز شدن حافظه و بهبود خلق و خو و همچنین محافظت از مغز در برابر کاهش نقش دارد.
  2. قهوه می‌تواند به تقویت هوشیاری و خلق و خو کمک کند و یک خوراکی برای تقویت حافظه محسوب می‌شود. همچنین ممکن است به لطف کافئین و آنتی اکسیدان‌های موجود، در برابر آلزایمر محافظت کند.
  3. بلوبری مملو از آنتی اکسیدان است که ممکن است پیری مغز را به تعویق بیندازد و حافظه را بهبود بخشد.

استفاده از ماهی برای تقویت حافظه

  1. زردچوبه و ترکیب فعال آن کورکومین دارای فواید ضد التهابی و آنتی اکسیدانی شدیدی هستند که به مغز کمک می‌کنند و از مؤثرترین مواد غذایی برای تقویت حافظه محسوب می‌شود. در تحقیقات، علائم افسردگی و بیماری آلزایمر را کاهش داده است.
  2. کلم بروکلی از جمله غذاهای تقویت حافظه است که حاوی تعدادی از ترکیبات است که دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قدرتمندی هستند، از جمله ویتامین K.
  3. دانه کدو تنبل سرشار از عناصر ریز مغذی بسیاری است و بهترین خوراکی برای تقویت حافظه به شمار می‌رود.برای تقویت حافظه مهم هستند، از جمله مس، آهن، منیزیم و روی.
  4. فلاونوئیدهای موجود در شکلات ممکن است به محافظت از مغز کمک کنند. مطالعات نشان داده است که خوردن شکلات می‌تواند حافظه و روحیه را تقویت کند.
  5. آجیل که یک خوراکی برای تقویت حافظه  است، حاوی انبوهی از مواد مغذی تقویت کننده مغز، از جمله ویتامین E، چربی های سالم و ترکیبات گیاهی است.
  6. پرتقال و سایر مواد غذایی برای تقویت حافظه که سرشار از ویتامین C می‌توانند از مغز شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد دفاع کنند.
  7. تخم مرغ  که یک غذا برای تقویت حافظه است، منبع غنی از چندین ویتامین B و کولین است که برای عملکرد و رشد مناسب مغز و همچنین تنظیم خلق و خو مهم است.
  8. چای سبز یک نوشیدنی عالی و یک خوراکی تقویت حافظه کوتاه مدت برای حمایت از مغز شما است. محتوای کافئین موجود در آن باعث افزایش هوشیاری می‌شود، در حالی که آنتی اکسیدان‌های آن از مغز محافظت می‌کنند و L-theanine به شما در آرامش کمک می‌کند.
  • تقویت حافظه کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت چیست؟ حافظه کوتاه مدت می‌تواند به عنوان مکانیزم حافظه تعریف شود که به ما امکان می‌دهد مقدار معینی از اطلاعات را در مدت زمان کوتاه حفظ کنیم. حافظه کوتاه مدت به طور موقت اطلاعات پردازش شده‌ای را که به سرعت کمرنگ می‌شوند یا به حافظه بلند مدت تبدیل می‌شوند، حفظ می‌کند.

حافظه کوتاه مدت دارای دو ویژگی اصلی است ظرفیت محدود و مدت زمان محدود.

توانایی حافظه کوتاه مدت: اگر از شما خواسته شود توالی 10 رقمی را به خاطر بسپارید، احتمالاً می‌توانید بین 5 تا 9 عدد را به خاطر بسپارید.

تقویت حافظه کوتاه مدت
این به این دلیل است که مقدار اطلاعات کوتاه مدت که می‌تواند حفظ کند 7 عنصر است، با تغییر 2، بیشتر یا کمتر. به طور طبیعی، حافظه کوتاه مدت کمی متغیر است، به همین دلیل برخی افراد هستند که توانایی به خاطر سپردن عناصر کم و بیش را دارند.

توانایی به خاطر سپردن عناصر نیز ممکن است تحت تأثیر عملکرد مطالب مانند طول کلمات، ارتباط عاطفی محرک‌ها و سایر تفاوتهای فردی باشد. همچنین، اگر می‌توانید اطلاعات را با هم گروه‌بندی یا «تکه تکه» کنید ، می‌توانید تعداد عناصری را که به خاطر بسپارید افزایش دهید.

به عنوان مثال، هنگام تلاش برای به خاطر سپردن یک شماره تلفن، گروه‌بندی شماره‌ها در گروه‌های دو یا سه نفری می‌تواند سهولت در به خاطر سپردن را داشته باشد.

(مدت زمان حافظه کوتاه مدت: مدت زمانی که می توانید دنباله ارقام را به خاطر بسپارید محدود است.)

حافظه کوتاه مدت ما می‌تواند اطلاعات را تا 30 ثانیه حفظ کند. با این وجود ، می‌توان با تکرار توالی یا معنایی دادن به عناصر، این زمان را افزایش داد. حافظه کوتاه مدت مانند یک درب دسترسی به حافظه بلند مدت عمل می‌کند، یا مانند یک اتاق ذخیره سازی که امکان نگهداری اطلاعاتی را که در آینده لزوماً نیازی به آنها نخواهیم داشت اما در لحظه به آنها نیاز داریم، ممکن می سازد.

از آنجایی که حافظه کوتاه مدت ارتباط مستقیمی با حافظه بلند مدت دارد، هرگونه آسیب به حافظه کوتاه مدت می تواند در جذب حافظه‌های جدید در حافظه بلند مدت تأثیر بگذارد. اگر حافظه کوتاه مدت به تنهایی آسیب ببیند، توانایی حفظ اطلاعات را برای مدت زمان کوتاهی از دست می‌دهیم. این امر درک جمله‌های طولانی و پیگیری در مکالمه را بسیار دشوار یا حتی غیرممکن می‌کند.

نوشیدنی برای تقویت حافظه

  • نمونه هایی از حافظه کوتاه مدت

برای درک یک جمله طولانی در یک مکالمه، باید قسمت اول جمله را به خاطر بسپارید تا کاملیت آن را درک کنید. حافظه کوتاه مدت مکانیزمی است که به شما امکان می‌دهد ابتدای جمله را به طور موقت به خاطر بسپارید. وقتی اطلاعات را فهمیدید، لازم نیست که این اطلاعات را به خاطر بسپارید  و مغز کلمات را فراموش می‌کند.

هنگام خواندن، حافظه کوتاه مدت شما مانند نمونه قبلی عمل می‌کند. برای درک کامل تفکر، باید ابتدا یک جمله یا ایده نوشتاری را به خاطر بسپارید. به خاطر آوردن یک جمله طولانی و پیچیده بسیار دشوارتر از یک جمله کوتاه و ساده است. این قابل درک است که نقش مهمی در تنظیمات دانشگاهی دارد. یک حافظه کوتاه مدت خوب مربوط به درک مطلب است که برای موفقیت علمی اساسی است.

وقتی کسی شماره تلفنی را می‌گوید، حافظه کوتاه مدت شما از زمانی که آن را می‌شنوید تا زمان نوشتن آن کار می‌کند.

به طور کلی، حافظه بلند مدت نیاز به فعال سازی قبلی حافظه کوتاه مدت دارد. وقتی می‌خواهید از کتابی عبرت بگیرید، رمزعبور را بخاطر بسپارید یا چند خط از شعر را به خاطر بسپارید، از حافظه کوتاه مدت خود استفاده می‌کنید.


بازی برای تقویت حافظه

آسیب شناسی ها و اختلالات مرتبط با حافظه کوتاه مدت و تقویت حافظه

اگر انواع مختلف حافظه مستقل نبودند، در صورت خراب شدن یا تغییر در یکی از انواع حافظه‌ها، همه سیستم‌ها از کار می‌افتند. خوشبختانه، مغز مناطق مختلفی را به انواع مختلف حافظه اختصاص می دهد، به این معنی که تغییر در حافظه طولانی مدت بر حافظه کوتاه مدت تأثیر نمی‌گذارد.

به طور کلی، همه انواع مختلف حافظه با هم کار می‌کنند و یافتن نقطه‌ای که یک نوع حافظه به پایان برسد و نوع دیگر آن شروع شود، دشوار است. با این حال، هنگامی که یکی از آنها آسیب ببیند، مغز قادر به انجام کار خود نیست و هنگام انجام کارهای روزمره به میزان قابل توجهی رنج می‌برد.

تغییر در حافظه کوتاه مدت می‌تواند هم بر مدت زمان نگهداری اطلاعات و هم بر میزان اطلاعاتی که ذخیره می‌شود  و هم تقویت حافظه تأثیر بگذارد. در صورت تغییر خفیف، ممکن است بر مدت زمانی که اطلاعات ذخیره می‌شود، تأثیر بگذارد، که این یک آسیب «کمی قابل مشاهده» محسوب می‌شود (اطلاعات را 15 ثانیه حفظ کنید نه 30). با این حال، یک تغییر شدید ممکن است مکانیسم حافظه کوتاه مدت را کاملاً از بین ببرد.

حافظه کوتاه مدت می‌تواند از طرق مختلف آسیب ببیند. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، در مراحل اولیه بیماری آلزایمر همراه با حافظه طولانی مدت تغییر می‌کند. همچنین نشان داده شده است که حافظه کوتاه مدت در نارساخوانی نقش دارد، زیرا مشکل در ذخیره اطلاعات واجی ممکن است منجر به مشکلاتی در یادگیری خواندن شود.

مصرف ماری جوانا عامل دیگری است که نشان داده است بر حافظه کوتاه مدت و همچنین آسیب مغزی ناشی از سکته مغزی یا ضربه مغزی تأثیر می‌گذارد و از تقویت حافظه جلوگیری می‌کند.

برای تقویت حافظه چه بخوریم

چگونه می‌ توانید حافظه کوتاه مدت را اندازه گیری و ارزیابی کنید؟

حافظه کوتاه‌مدت در اکثر فعالیت‌های روزمره نقش زیادی دارد. توانایی ما در تعامل مناسب با محیط و افرادی که ما را احاطه کرده‌اند مستقیماً به حافظه کوتاه‌مدت بستگی دارد.

این یکی از دلایلی است که ارزیابی حافظه کوتاه مدت و شناخت سطح شناختی شما می‌تواند در زمینه‌های مختلف مفید باشد: از نظر علمی به شما کمک می‌کند اگر کودک در یادگیری خواندن یا درک جملات طولانی یا پیچیده مشکل دارد، درک کنید.

پزشکی به شما کمک می کند تا در صورت نیاز به دادن دستورالعمل‌های اساسی، در صورت چگونگی مکالمه با بیماران، در صورت به یاد آوردن یک دارو / تشخیص، مشکلی برای صحبت کردن با آنها ایجاد کنید. حافظه کوتاه‌مدت حرفه‌ای می‌تواند به عنوان شاخصی باشد که کارگر به راحتی و با سفارشات پیچیده کار می‌کند.

آزمون‌های CogniFit برای ارزیابی حافظه کوتاه مدت از آزمون مستقیم و غیرمستقیم ارقام از آزمون WMS مقیاس حافظه Wechsler ،CPT (آزمون عملکرد مداوم، TOMM  آزمون حافظه استفاده TOL (برج لندن) الهام گرفته شده است. جدا از حافظه کوتاه مدت، این تست‌ها همچنین با درک موقعیت خود، سرعت پردازش و حافظه فعال را اندازه‌گیری می‌کنند.

Sequency Test WOM-ASM یک سری توپ روی صفحه خواهید دید. کاربر باید مجموعه‌ای از اعداد را بخاطر بسپارد و توالی را تکرار کند. توالی ابتدا فقط از یک عدد ساخته می‌شود و هر بار که کاربر اشتباه کند هر بار یک عدد افزایش می‌یابد. کاربر باید دنباله را بعد از هر ارائه تکرار کند.

خوراکی های برای تقویت حافظه
VISMEN-PLAN Test Concentration: مجموعه‌ای از سه جسم روی صفحه ظاهر می‌شوند و کاربر باید ترتیب نمایش آنها را به خاطر بسپارد. اشیا ناپدید می‌شوند و کاربر برای انتخاب گزینه صحیح روی صفحه باید سریها را به خاطر بسپارد.

چگونه می توانید به تقویت حافظه کوتاه مدت کمک کنید یا آن را بهبود ببخشید؟

درست مثل همه توانایی‌های شناختی ما، حافظه کوتاه مدت نیز قابل آموزش و بهبود است. CogniFit ممکن است با یک برنامه آموزش حرفه‌ای به این امکان کمک کند.

تقویت حافظه کوتاه مدت مبتنی بر علم عصب شناسی است. تیم علمی CogniFit مجموعه ای از تمرینات بالینی را برای بازسازی و بهبود مشکلات حافظه کوتاه مدت و تقویت حافظه و سایر عملکردهای شناختی ارائه می‌دهد.

مغز و ارتباطات عصبی آن با استفاده از آن، دقیقاً مانند عضلات بدن، قوی‌تر می‌شوند. اگر به طور مكرر حافظه كوتاه‌مدت خود را آموزش دهید، اتصالات سریعتر و كاراتر خواهند بود كه توانایی كلی آن را بهبود می‌بخشد.

تیم علمی CogniFit متشکل از متخصصانی است که در زمینه بررسی قابلیت انعطاف پذیری سیناپسی و روند نوروژنز متخصص هستند، همین امر باعث می‌شود برنامه تحریک شناختی شخصی‌سازی شده مؤثر باشد. این برنامه با ارزیابی جامع عصب روانشناختی برای ارزیابی حافظه کوتاه مدت و سایر عملکردهای اساسی شناختی آغاز می‌شود.

سپس این برنامه به طور خودکار از نتایج حاصل از ارزیابی اولیه برای ایجاد یک برنامه آموزش مغزی شخصی شده مخصوص نیازهای هر کاربر استفاده می‌کند.

آموزش مداوم با یک برنامه تمرینی مناسب بهترین راه برای بهبود و تقویت حافظه کوتاه مدت است. CogniFit ابزارهایی برای ارزیابی و توان‌بخشی برای بهینه‌سازی این عملکرد شناختی دارد. آموزش فقط 15 دقیقه 2-3 روز در هفته طول می‌کشد.

شما می‌توانید از طریق CogniFit آنلاین به برنامه تحریک شناختی دسترسی پیدا کنید. تعدادی بازی و تمرین تعاملی وجود دارد که می‌توان از طریق رایانه یا دستگاه‌های تلفن همراه و رایانه‌های لوحی انجام داد. بعد از هر جلسه، کاربر یک نمودار دقیق با پیشرفت شناختی خود مشاهده می‌کند.

برای تقویت حافظه چه دارویی بخوریم (قرص تقویت حافظه)

در مطالبی که در بالا ذکر کردیم به صورت مفصل بیان کردیم که باید برای تقویت حافظه کوتاه مدت چی بخوریم اکنون به بررسی داروهای تقویتی در این حوزه می‌پردازیم و باید بیان کنیم که از بین رفتن حافظه با افزایش سن بسیاری از ما را نگران می‌کند. ممکن است از خود بپرسید که آیا به یکی از 10 میلیون افراد که به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند تبدیل خواهید شد یا خیر. یا شاید شما به سادگی به دنبال روش‌هایی برای تقویت حافظه خود با مکمل‌، ویتامین‌ یا بازی‌های حافظه هستید.

کندر برای تقویت حافظه

آیا این تقویت‌کننده‌های مغز واقعاً به حافظه ما کمک می‌کنند؟ در زیر مکمل‌های غذایی که به بهبود حافظه شما کمک می‌کند را بیان می‌کنیم.

(توجه: اگر خود یا اطرافیانتان که احتمالاً مبتلا به آلزایمر هستید، مشورت در پزشکی مهم است.)

  1. اسید چرب امگا 3: مکمل‌های روغن ماهی امگا 3 علاقه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بیشتر اسید چرب امگا 3 از غذاهایی مانند ماهیان آب سرد، روغن گیاهان و مغزها و گردوی انگلیسی به شدت با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر ارتباط دارد و بهترین خوارکی برای تقویت حافظه است. با این حال برای اثبات این مزیت حافظه از مکمل‌ها، مطالعات کاملی در مقایسه امگا 3 با دارونما مورد نیاز است.
  2. هوپرزین A: که به خزه چماقی چینی نیز معروف است، این داروی طبیعی به روشی مشابه داروهای آلزایمر عمل می‌کند. اما شواهد بیشتری برای تأیید ایمنی و کارآیی آن و تاثیرش بر تقویت حافظه لازم است.
  3. استیل-ال-کارنیتین: برخی مطالعات نشان می‌دهد که این اسید آمینه ممکن است به بیماران آلزایمر با مشکلات حافظه کمک کند. این ممکن است سود بیشتری را برای افرادی که شروع زودرس و سرعت سریع بیماری دارند فراهم کند.
  4. ویتامین E: اگرچه ویتامین E احتمالاً خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش نمی‌دهد، اما ممکن است روند پیشرفت آن را کند کند. مطالعات اخیر نگرانی‌ها را در مورد افزایش خطر مرگ و میر در افراد ناسالم که دوزهای بالای ویتامین E مصرف می‌کنند، ایجاد کرده است، بنابراین قبل از مصرف این مکمل حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

البته در نظر داشته باشید که جینسینگ آسیایی (یا پاناکس). فیو-برمن به WebMD می‌گوید ، گیاهی که گاهی اوقات با جینکگو بیلوبا استفاده می‌شود، جینسینگ آسیایی می‌تواند به خستگی و کیفیت زندگی کمک کند. او می‌گوید، اما هر فایده‌ای برای حافظه بیشتر در یک گروه کوچک یا زیرمجموعه از شرکت‌کنندگان در مطالعه نشان داده شده است.

تقویت حافظه کوتاه مدت به کمک طب سنتی

حا ل که به سؤال چه خوراکی‌هایی برای تقویت حافظه خوب است پاسخ داده‌ایم و به خوبی می‌دانید خوراکی‌های مفید برای تقویت حافظه چه چیزهایی هستند باید به سراغ مبحث تقویت حافظه به کمک طب سنتی برویم و باید گفت در زمان‌های گذشته که علم پزشکی به اندازه دوران ما پیشرفت نکرده بود و ابزارهای پیشرفته پزشکی و داروهای شیمیایی وجود نداشتند، طب سنتی برای پیشگیری و درمان بسیاری از اختلالات به کار می‌رفت. در مورد تقویت حافظه نیز طب سنتی راه‌کارهای جالبی دارد که استفاده از آن‌ها خالی از لطف نیست.

برای درمان فراموشی چه بخوریم؟ برای مثال گفته شده که  جویدن و خوردن مویز در کودکان و نوجوانان، می‌تواند از فراموشی زودرس و زوال حافظه جلوگیری کند. همچنین برای افراد مسن و میان‌سال هم جویدن و خوردن مویز فواید زیادی دارد؛ از جمله این که از بروز بیماری آلزایمر و اختلالات حافظه در آن‌ها جلوگیری می‌کند. بوییدن گیاه رزماری یا مصرف عصاره آن به همراه آب گرم، عسل و بهارنارنج، باعث می‌شود خون پر از اکسیژن به سلول‌های عصبی و مغز ما برسد که طبیعتا نتیجه آن می‌تواند تقویت حافظه و بهبود عملکرد سیستم عصبی ما باشد.

  • تاثیرات گیاه آویشن در تقویت حافظه

یکی از گیاهان بسیار مفید که کاربردهای زیادی در علم پزشکی، از جمله تقویت حافظه دارد گیاه آویشن است. آویشن گیاهی با طبع بسیار گرم است و اصولاً از نظر طب سنتی، خوراکی‌هایی با طبع گرم می‌توانند به تقویت حافظه کمک کنند.

گیاه آویشن بهترین خوراکی برای تقویت حافظه است که به تحریک سلول‌های عصبی می‌پردازد و باعث می‌شود که این سلول‌ها ارتباط سریع‌تر و موثرتری باهم برقرار کنند؛ پس به نظر می‌رسد که از این راه در تقویت حافظه تأثیرگذار است. ترکیبی از گیاه آویشن به همراه گیاه جعفری، می‌تواند در پیشگیری و بهبود تعدادی از بیماری‌های عصبی مانند ضعف حافظه کوتاه مدت، استرس، پارکینسون و آلزایمر کاربرد داشته باشد و همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم از مفیدترین خوراکی‌های تقویت حافظه هستند.

چک لیست مورد نیاز برای تقویت حافظه

  • گیاه بابونه و تاثیرات آن روی حافظه کوتاه مدت

استرس و اضطراب به عنوان یکی از عوامل زیان‌آور در بحث حافظه به شمار می‌رود. در واقع اگر افراد برای مدت زیادی تحت استرس قرار بگیرند، احتمال ابتلای آن‌ها به آلزایمر و ضعف حافظه کوتاه مدت افزایش چشم‌گیری خواهد داشت. البته با توجه به سبک زندگی‌های کنونی و دغدغه‌های زیادی که افراد دارند، اجتناب از استرس و اضطراب امری بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

شاید بهترین راه‌کار برای مقابله با استرس، خوردن خوراکی‌ها و دمنوش‌های آرامش‌بخش باشد. به این ترتیب به صورت غیر مستقیم به تقویت حافظه خود کمک زیادی می‌کنید.

یکی از گیاهانی که مصرف آن باعث کاهش استرس می‌شود، گیاه بابونه است. دم‌کرده گیاه بابونه، به خصوص اگر به هنگام شب و قبل از خواب مصرف شود، کمک می‌کند که سلول‌های مغزی و نورون‌ها بهتر و قدرتمندتر کار کنند و به این ترتیب به تقویت حافظه بلند مدت و کوتاه مدت کمک می‌کند.

  • تاثیرات مخرب الکل روی حافظه

مصرف الکل برای بدن و ذهن ما اثرات مخرب زیادی دارد و می‌تواند تعداد زیادی از ارگان‌های ما را تحت تاثیر قرار داده و عملکرد آن‌ها را با مشکل مواجه کند. اگر فرد الکل مصرف کند، سمی را به بدن خود وارد کرده که روی تمامی اعضای بدن ما، به ویژه مغز اثرات منفی خواهد داشت.

به همین دلیل است که فردی که الکل مصرف کرده، توانایی کنترل هیجانات خود را ندارد و رفتارهای تکانشی از خود بروز می‌دهد. تأثیرات مخرب الکل در حدی است که گاهی باعث می‌شود فرد حافظه کوتاه مدت خود را در برهه خاصی از دست دهد. همچنین گفته شده افرادی که الکلی هستند؛ یعنی به صورت مداوم از الکل استفاده می‌کنند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

زیرا در چنین اشخاصی حجم ماده سفید مغز، که ارتباط بخش‌های مختلف مغز را برقرار می‌کند، کاهش می‌یابد. پس اولین گام برای تقویت حافظه در افرادی که الکل مصرف می‌کنند ترک‌کردن الکل است.

کنترل بیماری‌ های نهفته برای تقویت حافظه

بیماری‌های مزمن و نهفته مانند؛ فشار خون بالا، سرطان، دیابت، مشکلات تیروئیدی و درد مزمن در عضلات، می‌توانند حافظه کوتاه مدت شما را تحت تأثیر قرار دهند. گاهی این مشکلات و بیماری‌ها به‌طور مستقیم روی حافظه کوتاه مدت اثر کرده و آن را ضعیف می‌کنند؛ اما گاهی داروهایی که برای کنترل این بیماری‌ها استفاده می‌شوند می‌توانند اثرات مخربی روی حافظه کوتاه مدت داشته باشند. در هر صورت بهتر است افراد در صورت بروز اختلال در حافظه کوتاه مدت، در این زمینه با پزشک خود مشورت کنند.

چند تکنیک ساده برای تقویت حافظه در منزل

حال که به‌خوبی می‌دانیم که برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است بگوییم که اگرچه برای تقویت حافظه راه‌کارهای علمی بسیار زیادی وجود دارند و تحقیقات گسترده‌ای روی این موضوع انجام شده است؛ اما با این حال شما می‌توانید با انجام چند تکنیک راحت در منزل، به تقویت حافظه خود کمک بزرگی بکنید. برای مثال برای تقویت حافظه کوتاه مدت خود، می‌توانید به طور هم‌زمان از تعدادی از حواس خود استفاده کنید.

مثلاً به طور هم‌زمان از حس بویایی، بینایی و شنوایی خود بهره بگیرید. برای مثال اگر می‌خواهید دستور پخت یک غذا را به خاطر بسپارید، بهتر است کمی از آن غذا بچشید یا آن را بو کنید. حتماً شما هم تجربه کرده‌اید که برای به خاطر سپردن چند اسم، اگر آن‌ها را رمزگذاری کنید نتیجه بهتری می‌گیرید؛ مثلا می‌توانید برای آن‌ها یک شعر بسازید.  خود شعر گفتن، شعر خواندن یا به خاطر سپردن شعر، از جمله ابزارهای کمک‌کننده در تقویت حافظه کوتاه مدت به شمار می‌رود.

تقویت حافظه به کمک دسته‌بندی اطلاعات

خوراکی‌ هایی که به تقویت حافظه کوتاه مدت کمک می‌کنند

یکی از سؤال‌های مهم در مورد حافظه کوتاه مدت، این سوال است که برای تقویت حافظه چه بخوریم؟ خوراکی تقویت حافظه کوتاه مدت چه هستند؟ حتماً می‌دانید که هدف از غذا خوردن، صرفاً از بین بردن احساس گرسنگی نیست؛ بلکه اگر غذاهای ما به دقت و به صورت هوشمندانه‌ای انتخاب شوند، می‌توانند نخستین پزشک ما باشند.در ادامه لیستی از خوراکی‌هایی برای تقویت حافظه و غذاهای مفید برای تقویت حافظه را ارائه می‌دهیم تا بتوانیم در طول روز انتخاب های مناسب‌تری داشته باشیم.

چی بخوریم برای تقویت حافظه؟ در واقع تغذیه ما ارتباط تنگاتنگی با سلامتی ما دارد. برای تقویت حافظه نیز لیستی از خوراکی‌ها و مواد غذایی وجود دارد که تأثیر خوبی روی مغز و حافظه ما دارند و باعث بهبود عملکرد مغزی می‌شوند. در مورد پاسخ سؤال برای تقویت حافظه چی بخوریم، می‌توانیم به لیست خوراکی‌ها برای تقویت حافظه اشاره کنیم که از بهترین خوراکی‌های تقویت حافظه محسوب می‌شوند:

  1. میوه آووکادو
  2. چغندر
  3. روغن نارگیل
  4. کرفس
  5. روغن زیتون خام
  6. رزماری
  7. زنجبیل
  8. توت‌ها
  9. ماهی
  10. میگو
  11. آب
  12. پیاز
  13. سیر
  14. انبه

نقش کرفس در تقویت حافظه

اگر در ذهن شما هم این سؤال پیش آمده است که چه بخوریم تا حافظه قوی داشته باشیم؟ باید در جواب گفت یک خوراکی تقویت حافظه کوتاه مدت، کرفس است. کرفس یکی از سبزی‌های معجزه‌آسا برای سلامتی بدن است. این سبزی مفید خواص چندگانه‌ای برای سلامتی ما دارد. برای مثال به کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند توصیه می‌شود که کرفس را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

همچنین کرفس سرشار از آنتی اکسیدان است و به‌همین دلیل به عنوان یک ماده ضدالتهاب عمل می‌کند. از آن‌جایی که کرفس سرشار از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، پلی‌ساکاریدها و مواد مغذی است؛ می‌تواند برای کارکرد صحیح مغز بسیار مفید باشد و در تقویت حافظه به شما کمک کند. لازم به ذکر است که باید علاوه بر ساقه کرفس از برگ‌های آن نیز تغذیه کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

برای تقویت حافظه چغندر بخورید

یکی از سبزی‌های ریشه‌ای مفید برای بهبود عملکردهای مغز و نیز تقویت حافظه، گیاه چغندر است که یکی از مؤثرترین خوراکی های افزایش حافظه است. اگرچه تمامی سبزی‌های خوراکی در لیست غذاهای سالم و مفید قرار دارند؛ اما باید بدانید که چقدر در این لیست جایگاه خاصی دارد و به عنوان یک خوراکی تقویت حافظه کوتاه مدت عمل می‌کند.

گیاه چغندر را می‌توانید به صورت آب‌پز مصرف کنید یا می‌توانید آن را در سالادهای خود بریزید. در هر صورت مصرف گیاه چغندر، باعث خروج سریع سموم از خون می‌شود و همچنین نیتراتی که در چغندر وجود دارد، کمک زیادی به بهبود گردش خون بدن می‌کند.

همین عوامل باعث می‌شوند سطح عملکردهای مغزی بالاتر برود و در تقویت حافظه تأثیر زیادی دارند. چغندر علاوه‌‌بر نقشی که در تقویت حافظه دارد، به خاطر خواص آنتی اکسیدانی بالا، به صورت یک دارو طبیعی ضد سرطان و ضد التهاب عمل می‌کند.

دارویی تقویت حافظه

تقویت حافظه با آدامس جویدن

اگر برای شما هم سؤال  شده که چی بخوریم حافظه قوی داشته باشیم و چی بخوریم برای تقویت حافظه؟ جالب است بگوییم آدامس! شاید شما هم تصور کنید که جویدن آدامس در مکان‌هایی مانند مدرسه و سر کلاس درس، یک رفتار غلط و بر خلاف آداب کلاس درس است. اما امروزه در بعضی از مدارس به بچه‌ها اجازه می‌دهند که سر کلاس‌های درس آدامس بجوند.

در واقع تحقیقات اثبات کرده‌اند که جویدن آدامس تأثیراتی روی مغز ما می‌گذارد. برای مثال باعث واکنش سریع مغز ما، افزایش تمرکز و نیز افزایش هوشیاری ما می‌شود؛ همین موارد می‌توانند دلیل خوبی باشند برای این که آدامس جویدن می‌تواند به تقویت حافظه در افراد کمک کند. زیرا افزایش تمرکز خودش یکی از راه‌های تقویت حافظه به شمار می‌رود.

تاثیر ورزش شطرنج روی تقویت حافظه کوتاه مدت

تحقیقات و مطالعات علمی اثبات کرده‌اند که مغز ما مانند یک ماهیچه عمل می‌کند. به این معنی که مغز مانند یک ماهیچه که در اثر ورزش‌کردن ورزیده‌تر و قوی‌تر می‌شود؛ مغز هم چنین خاصیتی دارد. یکی از ورزش‌های بسیار مفید برای مغز ما، ورزش شطرنج است. شاید بتوان گفت هنگام شطرنج بازی‌کردن، فعال‌ترین عضو بدن مغز است.

همچنین اثبات شده است که ورزش شطرنج از بروز بیماری‌های مربوط به مغز، مانند افسردگی، اضطراب و آلزایمر جلوگیری می‌کند. گفته شده که شطرنج باعث تقویت حافظه کوتاه مدت در افراد، به ویژه در کودکان می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید هنگام بازی شطرنج، شما باید حرکات رقیب خود را به حافظه بسپارید. همچنین لازم است تمامی قوانین بازی شطرنج و فنونی که شما را به موفقیت در این بازی می‌رسانند به یاد داشته باشید. علاوه‌بر آن ورزش شطرنج، باعث ورزیده شدن مغز شما می‌شود و به این طریق هم حافظه شما را بهبود می‌بخشد.

خوراکی های برای تقویت حافظه

بسیاری از مواد غذایی کمک شایانی به بهبود عملکرد مغز و حافظه می‌کنند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • آووکادو

آووکادو حاوی ویتامین K و اسید‌فولیک است و از لخته‌شدن خون در مغز یا همان سکته مغزی جلوگیری می‌کند. این میوه در بهبود عملکردهای شناختی مغز مانند تقویت حافظه و تمرکز نیز به‌خوبی عمل می‌کند و از مهم‌ترین خوراکی های برای تقویت حافظه است. آووکادو سرشار از ویتامین‌های B و C است؛ یعنی ویتامین‌هایی که در بدن ذخیره نمی‌شوند و باید روزانه آنها را مصرف کنیم. این میوه نسبت به سایر میوه‌ها، بیشترین میزان پروتئین و قند کمی دارد.

  • بلوبری

بلوبری هم مثل چغندر سرشار از آنتی‌اکسیدان و حاوی ویتامین C  ، K و فیبر فراوان است. سطح بالای گالیک ‌اسید در این میوه، از مغز در برابر استرس و فشار محافظت کرده و نقش مهمی برای تقویت حافظه ایفا می‌کند.

  • شکلات تلخ

یکی از بهترین خوراکی‌های برای تقویت حافظه، شکلات‌ تلخ است که سرشار از آنتی‌اکسیدان هست، خاصیت ضدالتهابی بالایی داشته و در کاهش فشار خون و بهبود گردش خون در قلب و مغز نقش مؤثری ایفا می‌کند. این نکته را فراموش نکنید که شکلات‌های تلخ و تیره برای تقویت حافظه بی‌نظیرند، نه شکلات‌های شیرین و سرشار از قند موجود در سوپرمارکت‌ها.

  • ماهی سالمون

ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که موجب بهبود حافظه می‌شوند. سالمون از خوراکی های برای تقویت حافظه است که باید آن را به خاطر بسپارید.

  • کندر

هر بار که در ذهنمان به دنبال پاسخ این سؤال می‌گکردیم که برای تقویت حافظه چه بخوریم، یکی از گزینه‌های رایج کندر خواهد بود. کندر برای تقویت حافظه، بهبود عملکرد مغز و رفع فراموشی بسیار مؤثر است و خوردن این صمغ در کودکی کمک شایانی به تقویت میزان هوش و حافظه می‌کند. البته استفاده از کندر تا دو هفته مفید بوده و استفاده طولانی‌مدت و بی‌رویه‌ی آن، هم برای کودکان و هم بزرگسالان عوارضی به همراه دارد.

نوشیدنی برای تقویت حافظه

نوشیدنی‌ها هم در زمره‌ی خوراکی های برای تقویت حافظه قرار می‌گیرند و در صورت مصرف درست و به‌اندازه، می‌توانند به عملکرد سلول‌های مغز کمک کنند.

  • قهوه

کافئین موجود در قهوه، سلول‌های مغز را تحریک کرده و باعث افزایش فعالیت آنها می‌شود و به‌تبع آن به‌مرور‌زمان حافظه نیز تقویت خواهد شد. علاوه‌براین قهوه یکی از مهم‌ترین مواد غذایی برای افزایش دقت و تمرکز است. طبق نتایجی که از تحقیقات به‌دست‌آمده، افرادی که مقدار مناسبی قهوه در طول روز مصرف می‌کنند، از ایمنی بیشتری در مقابل بیماری‌هایی مثل پارکینسون، آلزایمر و حتی سکته مغزی برخوردارند.

  • چای سبز

احتمالاً شما هم از خواص چای سبز زیاد شنیده‌اید، از آنتی‌اکسیدان‌های فراوان موجود در آن گرفته تا تأثیر بر روی پوست و تناسب‌اندام. هر زمان به این فکر افتادید که برای افزایش حافظه چی بخوریم، چای سبز را فراموش نکنید. این نوشیدنی پر خاصیت به شما آرامش می‌دهد که بتوانید تمرکز خود را بالا ببرید.

خوراکی‌های مضر برای حافظه

معمولاً خوردن غذاهای مختلف راحت‌تر از پرهیز از آن‌هاست به همین خاطر هم عده‌ی زیادی از ما برای کاهش وزن، به دنبال خوراکی‌هایی هستیم که لاغرمان کنند. به خوراکی‌های برای تقویت حافظه اشاره کردیم اما بسیاری از خوراکی‌ها هم هستند که در صورت مصرف بیش از حد اثرات نامطلوبی بر روی حافظه خواهند داشت مثل شکر، روغن و فست‌فودها.

به‌طور‌کلی غذاهایی که شاخص گلوکز بالا دارند، خطر افسردگی را افزایش می‌دهند. شاخص گلوکز یا Glycemic Index، میزان قندی است که پس از مصرف کربوهیدرات‌ها در واحد زمان در بدن آزاد می‌شود.

1

بازی برای تقویت حافظه

فقط خوراکی‌ها نیستند که می‌توانند اثربخش باشند، بازی‌ها هم مغز شما را به تکاپو وامی‌دارند تا از آن بیشتر و هدفمندتر استفاده کنید. همان‌طور که کودکان برای یادگیری از بازی‌ها کمک می‌گیرند، ما هم می‌توانیم از آن‌ها تقلید کنیم. بر اساس یک مطالعه‌ی علمی که در سال 2012 منتشر شده، خطر ابتلا به آلزایمر در افرادی که در طول زندگی به فعالیت‌های تحریک‌کننده‌ی مغز مثل انجام بازی‌های فکری می‌پردازند، کم‌تر است.

چند نمونه از نرم‌افزارهای بازی فکری که می‌توانید در اوقات فراغت خود انجام دهید در زیر قرار داده‌ایم:

Lumosity، Brains Trainer، Brain Matrix، Elevate، Memory Games و Brain Workout Trainer

مراقبه برای تقویت حافظه

از بحث خوراکی های برای تقویت حافظه و بازی که بگذریم، به مراقبه و مدیتیشن می‌رسیم. در یکی از بیمارستان‌های روانی ماساچوست در سال 2010 تحقیقی انجام شد که نشان می‌داد مدیتیشن می‌تواند باعث افزایش ضخامت غشای مغزی و قطر رگ‌های مغز شود؛ با این روند میزان جریان خون در قشر پیشانی که مسئولیت ذخیره و بازیابی اطلاعات را برعهده دارد، بیشتر شده و در نهایت با افزایش جریان خون، قدرت بیشتری هم پیدا می‌کند.

تکنیک‌های فراوانی در‌این‌رابطه وجود دارند از جمله:

  1. بالا نگه‌داشتن دست‌ها
  2. تمرکز روی یک موضوع خاص
  3. گوش‌دادن به موسیقی‌های ملایم
  4. رایحه‌درمانی
  5. تمرکز روی صدای تنفس

این نکته را فراموش نکنیم که خوراکی های برای تقویت حافظه، بازی و مراقبه زمانی تأثیر گذار خواهند بود که با ممارست و پشتکار انجام شوند.

در این مقاله سعی شد تغذیه مناسب برای تقویت حافظه و تعدادی خوراکی تقویت حافظه کوتاه مدت معرفی شود. گفتیم برای درمان فراموشی چه بخوریم. امیدواریم که سؤالات شما در رابطه با برای تقویت حافظه چه بخوریم پاسخ داده شده باشد. نظرات و تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

برخی سؤالات رایج

کدام مواد غذایی به تقویت حافظه کمک می‌کنند؟

  1. ماهی‌های چرب منبع غنی از امگا 3
  2. قهوه می‌تواند به تقویت هوشیاری و خلق و خو کمک کند.
  3. بلوبری مملو زردچوبه
  4. کلم بروکلی
  5. دانه کدو تنبل سرشار از عناصر ریز مغذی بسیاری است.
  6. فلاونوئیدهای موجود در شکلات ممکن است به محافظت از مغز کمک کنند.
  7. آجیل حاوی انبوهی از مواد مغذی تقویت کننده مغز، از جمله ویتامین E، چربی های سالم و ترکیبات گیاهی است.
  8. پرتقال و سایر مواد غذایی سرشار از ویتامین C
  9. تخم مرغ
  10. چای سبز

راهکار تقویت حافظه کوتاه مدت چیست؟

حافظه کوتاه مدت ما می تواند اطلاعات را تا 30 ثانیه حفظ کند. با این وجود ، می توان با تکرار توالی یا معنایی دادن به عناصر ، این زمان را افزایش داد.

بهترین بازی‌های تقویت حافظه کدامند؟

یکی از رایج‌ترین روش‌هایی که می‌توانید استفاده کنید این است که از سودوکو و جدول‌های مشابه آن کمک بگیرید. جدول‌های سودوکو یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تضمین شده برای تقویت ذهن و دوری از آلزایمر هستند.

دیدگاه‌های شما

2 دیدگاه دربارهٔ «تقویت حافظه | برای تقویت حافظه چه بخوریم؟ لیست 28 خوراکی»

  1. عرض تشکر
    مطالب جالب وعلمی قابل اجرا در محیط پیرامونی بود
    به امید مراتب علمی بالاتر طول عمر بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان