بهبود مهارت های ارتباطی موثر در + 14 قدم [عملی تست شده]

۱۷ گام موثر و عملی برای تقویت و بهبود مهارت های ارتباطی
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

برخی مهارت‌ها باعث می‌شود شما زندگی بهتری داشته باشید و بتوانید در کارهای روزمره موفقیت بیش‌تری داشته باشید. مهارت‌ های ارتباطی شامل زیرمجموعه‌هایی زیادی مانند مهارت‌ های کلامی است که یادگیری هر کدام از این مهارت‌ها نیاز به صرف زمان و تمرین دارد. استفاده درست از مهارت‌ های ارتباطی می‌تواند کمک زیادی به موفقیت‌های کاری و غیرکاری شما بکند.

شاید بسیاری از اوقات شده است که شما می‌خواهید یک موضوعی را بیان کنید اما به خاطر بیان بد نمی‌توانید منظورتان را به درستی برسانید و شاید دردسرهای زیادی برای شما به وجود آمده باشد. عدم تسلط بر مهارت ‌های ارتباطی باعث می‌شود فرصت‌های کاری زیادی را از دست بدهید و مشکلات زیادی برای شما به وجود بیاید.

تسلط بر مهارت ‌های ارتباطی کار سختی نیست اما باید حوصله زیادی داشته باشید تا بتوانید بر همه مهارت ‌های ارتباطی مسلط شوید. بسیاری افراد این گونه فکر می‌کنند که تسلط بر مهارت‌های ارتباطی یک موضوع ذاتی است و نیاز به هوش کلامی دارد و این طور نیست که شما در طول زمان بر این مهارت‌ها تسلط پیدا کنید. اما این باور اشتباهی است. شما می توانید مقاله هوش کلامی چیست؟ را در دکتر ویز دنبال کنید.

قطعا می‌دانید که ۲ نوع هوش داریم، IQ و EQ. طبق نظر کارشناسان آی‌ کیوی هر شخص ثابت است اما ای کیو قابلیت افزایش دارد. پس می‌توانید مطمئن باشید که در صورت تمرین و آموزش می‌توان EQ را افزایش داد. در این مقاله مهارت‌ها و تمرین‌هایی را بیان می‌کنیم که به کمک آن‌ها می‌توانید مهارت‌های ارتباطی‌تان را افزایش دهید.

بهبود مهارت های ارتباطی

۱ـ برای تقویت مهارت‌های ارتباطی گوش شنوا داشته باشید

قطعا شما هم دیده‌اید که برخی اولیا به مدارس فرزندان‌شان می‌روند و از معلم‌های فرزندشان می‌خواهند نکاتی را به کودک گوش‌زد کنند. این موضوع به این خاطر نیست که خود اولیا نمی‌توانند به کودک‌شان نصیحت کنند بلکه به این خاطر است که کودک حرف معلم را بهتر از حرف والدین می‌پذیرد. منظور از این مثال این است که بسیاری از افراد حتی کودکان بعضی حرف‌ها را می‌شنوند اما توجهی به آن ندارند.

اگر شما به محیط اطراف‌تان دقت داشته باشید می‌توانید مهارت‌ های ارتباطی را به شیوه بهتری به کار بگیرید. شنیدن حرف‌های دیگران یکی از مهم‌ترین مواردی است که کمک می‌کند تا مهارت‌های کلامی و ارتباطی شما تقویت شود. اگر نمی دانید مهارت های ارتباطی چیست و در زندگی چه کاربردی دارد مطالعه مقاله “مهارت ارتباطی چیست” می تواند مفید باشد.

۲ـ از پرسیدن سوال نترسید

بسیاری از اوقات در هنگام صحبت با افراد خانواده، همکاران، دوست‌تان و حتی مدیران‌تان سوالاتی برای شما پیش آمده است که به دلیل عدم اعتماد به نفس یا خجولی نتوانسته‌اید آن سوال را بپرسید. این موضوع بسیار رایج است و افراد زیادی نمی‌توانند به در بین صحبت با دیگران سوالات و ابهامات‌شان را بپرسند. اگر این موضوع در شما وجود دارد و نمی‌توانید سوال‌تان را از دیگران بپرسید باید کمی تمرین کنید تا این مهارت در شما تقویت شود.

تقویت پرسش می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شما شود. اگر این مهارت در سنین کودکی تقویت شود می‌توان مطمئن بود که اعتماد به نفس بالایی در کودک به وجود می‌آید پس اگر فرزند دارید یا با کودکان ارتباط دارید سعی کنید این مهارت را تقویت کنید.

۳ـ برای تقویت مهارت‌های ارتباطی اعتماد به نفس داشته باشید

اعتماد به نفس شاید یکی از مهم‌ترین موارد در مهارت‌ های ارتباطی باشد. اگر شما اعتماد به نفس خوبی داشته باشید موفقیت‌های زیادی برای شما به وجود می‌آید اما عدم وجود اعتماد به نفس در یک شخص باعث می‌شود پیشنهادهای بسیار خوب کاری و شخصی را به شکل مداوم از بین بروند.

راه‌های زیادی برای تقویت مهارت اعتماد به نفس وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید این مهارت را در خود تقویت کنید اما در نظر داشته باشید که اگر این مهارت را نداشته باشید نمی‌توانید مهارت ‌های ارتباطی را در خودتان تقویت کنید. همچنین بسیار مهم می باشد با مهم ترین عوامل کمبود اعتماد به نفس آشنا شوید تا بتوانید نسبت به برطرف سازی آنها اقدام نمایید.

نقش همدلی در تقویت مهارت ارتباطی

۴ـ نقش همدلی در تقویت مهارت ارتباطی

کمک کردن به سایرین و همچنین هم‌دلی با افراد مختلف می‌تواند یکی از تمرین ‌های موثر در تقویت مهارت ‌های ارتباطی باشد. برخی تمرین‌ها برای تقویت مهارت‌ های ارتباطی در ظاهر بی‌ربط هستند اما در عمل تاثیر بسیار زیادی دارند.  برای تقویت همدلی در خودتان می‌توانید با افراد مختلفی معاشرت کنید و سعی کنید به آن‌ها کمک کنید.

این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید همدلی را در خودتان تقویت کنید. معاشرت با حیوانات و نگهداری از گیاهان هم کمک زیادی می‌کند تا شما بتوانید هم‌دلی را خودتان تقویت کنید.

۵ـ صحبت‌های‌تان را برای مخاطب بهینه کنید

اگر شما بخواهید یک حرف یکسان را به ۲ نفر بزنید باید دقت زیادی به روحیات این دو شخص داشته باشید. شاید بهتر باشد قبل از زدن هر حرفی بسنجید که شخص مخاطب‌ چه ویژگی‌هایی دارد و آیا گفتن این حرف به این شخص کار درستی است یا خیر.

البته در بسیاری از موارد حرف را می‌توان با تغییرات جزئی به طرف مقابل اعلام کرد تا او از این موضوع ناراحت نشود. یکی از تمرین‌هایی که می‌توانید برای این کار داشته باشید این است که یک خبر خوب و یک خبر بد را برای افراد نزدیک‌تان در نظر بگیرید و سعی کنید بهترین مدل اعلان آن خبر را به طرف مقابل تمرین کنید. اگر سعی کنید این پروسه را به صورت مکتوب انجام دهید بسیار بهتر نتیجه می‌گیرید.

۶ـ برای تقویت مهارت‌های ارتباطی عوامل حواس پرتی را حذف کنید

یکی از چیزهایی که باید دقت زیادی به آن داشته باشید محیط اطراف‌تان است. توجه کافی به محیط اطراف می‌تواند باعث رشد و تقویت مهارت های ارتباطی شما بشود اما باید در نظر داشته باشید که اگر عوامل حواس پرتی ذهن شما را از اتفاقات دور و برتان پرت کنند به طور کلی نمی‌توانید تسلط کافی بر محیط داشته باشید. توصیه می‌شود یک لیست از عوامل حواس پرتی موجود در اطراف‌تان تهیه کنید و ترجیحا بهتر است این لیست به صورت مکتوب باشد.

در ادامه باید سعی کنید به صورت مشخص هر کدام از آن‌ها را حذف کنید یا میزان استفاده از این عوامل را کنترل کنید. برخی اوقات ممکن است عوامل حواس پرتی یک مجله مصور موجود روی میز کارتان باشد که باید دقت داشته باشید. برخی عوامل حواس پرتی آن‌قدر با ما اجین شده‌اند که کنار گذاشتن آن‌ها کار بسیار سختی است اما در هر صورت باید این کار انجام شود.

تقویت مهارت‌های کلامی با نوشتن

۷ـ نقش قصه گویی در تقویت مهارت‌های کلامی

قصه گویی یکی از مهارت‌هایی است که در سال‌های اخیر توجه زیادی به آن شده است و معمولا کسانی که قصه‌گوهای ماهری هستند می‌توانند مهارت‌های کلامی و ارتباطی را به بهترین شکل ممکن اجرا کنند. اگر پای صحبت برخی افراد نشسته باشید متوجه شده‌اید که صحبت آن‌ها بسیار خشک است و هیچ داستانی در دل صحبت‌های این افراد وجود ندارد. سعی کنید مهارت قصه گویی را تمرین کنید تا بتوانید به خوبی صحبت‌های‌تان را برای شنونده قابل درک کنید.

استفاده از داستان و قصه کمک می‌کند تا شما بتوانید مفاهیم سخت و پیچیده را به شکل آسان‌تری به مخاطب انتقال دهید. اگر می‌خواهید این مهارت در سریع‌ترین زمان در شما به وجود بیاید می‌توانید اتفاقات روزمره را به شکل داستان و قصه برای خودتان تعریف کنید یا حتی آن‌ها را مکتوب کنید.

۸ـ برای تقویت مهارت‌های ارتباطی ساده‌گویی را تمرین کنید

ساده گویی کمک می‌کند تا شما بتوانید به راحتی اعتماد مخاطب را جلب کنید. بسیاری از افراد فکر می‌کنند استفاده از کلمات تخصصی و سخت باعث می‌شود مخاطب بیش‌تر لذت ببرد در صورتی که استفاده از کلمات غیررایج و تخصصی مخاطب را گیج می‌کند و باعث می‌شود توجه او نسبت به حرف‌های شما به شدت کاهش پیدا کند.

اگر در موضوع خاصی مهارت دارید سعی کنید یکی از سخت‌ترین مباحث رشته خود را در نظر بگیرید و در ساده‌ترین سطح ممکن آن را بیان کنید. برای مثال اگر رشته دانشگاهی شما مهندسی بوده است سعی کنید یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین مباحث درسی‌تان را به زبانی ساده بیان کنید.

این کار نه تنها برای مخاطب لذت‌بخش است و احساس نزدیکی بیش‌تری با شما پیدا می‌کند بلکه باعث می‌شود افراد بیش‌تری به پای صحبت‌های شما بنشینند. ساده گویی می‌تواند یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای بهبود مهارت‌ های ارتباطی باشد.

۹ـ استفاده از زبان بدن برای تقویت مهارت های کلامی

زبان بدن یا همان بادی لنگوئیج یکی از مواردی است که در تقویت مهارت‌های کلامی شما نقش مهمی دارد و قطعا می‌دانید که مهارت‌های کلامی زیرمجموعه‌ای از مهارت ‌های ارتباطی است. استفاده درست از دست‌ها، حرکات بدن و حالات صورت می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی مخاطب داشته باشد و همین موضوع باعث می‌شود که زبان بدن یکی از اصول مهم در جلب نظر افراد باشد.

اگر شما صرفا حرف‌تان را به صورت پشت سر هم و بدون استفاده از زبان بدن بزنید احتمال تاثیرگذاری حرف‌تان بسیار کم است اما اگر استفاده درست از زبان بدن را بدانید می‌توانید تاثیرگذاری کلام‌تان را به شکل قابل توجهی افزایش دهید. برای تمرین بهبود زبان بدن می‌توانید جلوی آینه صحبت کنید و سعی کنید به خودتان و حرکات بدن‌تان دقت داشته باشید و سعی کنید در موقع درست از آن‌ها استفاده کنید.

برای تقویت مهارت‌های ارتباطی ارتباط چشمی مناسب را حفظ کنید

۱۰ـ برای تقویت مهارت‌های ارتباطی ارتباط چشمی مناسب را حفظ کنید

بسیاری از افراد ارتباط چشمی مناسب را در همان دسته زبان بدن قرار می‌دهند اما به دلیل اهمیت این موضوع تصمیم‌ گرفتیم این موضوع را در یک قسمت جداگانه بررسی کنیم. ارتباط چشمی مناسب می‌تواند مخاطب را موقع صحبت‌های شما میخ‌کوب کند. اگر موقع صحبت کردن به در و دیوار یا پایین پای‌تان نگاه کنید هیچ کس جلب حرف‌های شما نمی‌شود.

گرفتن ارتباط چشمی مناسب می‌تواند تا چندین برابر تاثیر حرف‌های شما را بیش‌تر کند پس دقت زیادی به این نکته داشته باشید. برای تمرین ارتباط چشمی می‌توانید یک دوربین جلوی خودتان قرار دهید و سعی کنید با حفظ نگاه به لنز دوربین صحبت کنید.

۱۱ـ نقش کنترل خشم پر اهمیت در بهبود مهارتهای ارتباطی

شاید موقع صحبت کردن حرف‌هایی زده شود که خشم شما برانگیزد. برای بهبود مهارت های ارتباطی باید سعی کنید در شنونده خوبی باشید و سعی بر کنترل خشم کنید. در رفتن از کوره می‌تواند افراد نظاره‌گر را ناراحت کند و نشان از کم‌ظرفیتی شما باشد. حتی اگر شخص مقابل هم از کوره در رفت سعی کنید شما آرام باشید و با آرامش به او پاسخ بدهید.

البته این موضوع کار ساده‌ای نیست و شاید سال‌ها زمان ببرد تا شما به چنین درجه‌ای از مهارت ارتباطی برسید اما به هر حال باید برای رسیدن به چنین مرحله‌ای تلاش کنید. برای تمرین این قسمت می‌توانید از بحث‌های روزمره کمک بگیرید. قطعا در خانواده، محل کار و بین دوستان مواقعی می‌رسد که ناراحت می‌شوید، در این زمان‌ها سعی کنید خشم‌تان را کنترل کنید تا آرام آرام بر این مهارت مسلط شوید. 

۱۲ـ آماده شدن قبل از صحبت کردن، تاثیرگذار در بهبود مهارت‌ های ارتباطی

این که شما بدانید قرار است در مورد چه موضوعی صحبت کنید می‌تواند آمادگی شما را افزایش دهد. البته یکی از مهارت ‌های ارتباطی توانایی صحبت بداهه است اما بداهه صحبت کردن توانایی است که باید در شما وجود داشته باشد اما به این معنا نیست که همیشه بداهه صحبت کنید. مقاله بداهه گویی چیست در دکتر ویز را بخوانید.

اگر می‌خواهید در جلسه بروید یا یک قرار کاری یا عاشقانه دارید بهتر است نکات مهمی که می‌خواهید در موردشان صحبت کنید را یادداشت کنید و برای هر کدام از آن‌ها به اندازه کافی تمرین کنید. یکی از مهارت‌های ارتباطی که در نظر مخاطب بسیار جذاب است تسلط شما روی صحبت‌هایی است که می‌کنید.

اگر نتوانید صحبت‌های‌تان را در یک چهارچوب مشخص مطرح کنید شنونده نمی‌تواند به خوبی حرف‌های شما را تحلیل کند. همچنین سعی کنید در هنگام صحبت از مثال، داستان، احساسات مناسب و… استفاده کنید تا صحبت‌های‌تان یکنواخت نباشد. البته در کنار این موارد خلاصه گویی را هم در نظر داشته باشید تا شنونده خسته نشود.  

وجود صداقت در گفتار

۱۳ـ صداقت در گفتار

شنونده به دنبال اعتماد کردن به شما است، اگر در بین حرف‌های‌تان چیزی بگویید که باور آن سخت است ذهن نقیض‌ یاب خواننده را روشن کرده‌اید و احتمالا شنونده تا آخر حرف‌های‌تان به شما شک می‌کند. پس سعی کنید روان و با صداقت صحبت کنید تا بتوانید نظر خوانندگان زیادی را به خودتان جلب کنید.

صداقت در گفتار همیشه می‌تواند یکی از مزیت‌های شما نسبت به رقیبان‌تان باشد پس سعی کنید این نکته را رعایت کنید. همان طور که در قسمت‌های قبل اشاره شد بهبود مهارت های ارتباطی موضوعی است که برای دست‌یابی به آن باید چندین مهارت را تمرین کنید و صرفا استفاده از چند مورد محدود نمی‌تواند مهارت‌ های ارتباطی شما را تقویت کند.  

۱۴ـ برای تقویت مهارت‌های ارتباطی مختصر و مفید صحبت کنید

صحبت کردن به شکل طولانی و یک‌نواخت می‌تواند مخاطب را خسته کند. سعی کنید صحبت‌های‌تان را به خلاصه‌ترین حالت ممکن دربیاورید تا شنیدن آن‌ها برای مخاطب جذاب باشد.

اگر صحبت‌های‌تان به شکل خلاصه و مفید باشد مخاطب همیشه به دنبال شنیدن حرف‌های شما است اما اگر حرف‌های شما چهارچوب مشخصی نداشته باشد احتمالا مخاطب از شنیدن آن‌ها لذت نمی‌برد و لحظه شماری می‌کند تا صحبت‌های شما تمام شود. برای بهبود مهارت‌ های ارتباطی سعی کنید حرف‌های‌تان را در خلاصه‌ترین حالت ممکن بزنید، این کار در طول زمان باعث می‌شود حرف‌های شما ارزش شنیدن داشته باشد.

۱۵ـ خودتان را جدای از مخاطبان ندانید

اگر می‌خواهید مهارت های ارتباطی شما در بهترین حالت ممکن باشد سعی کنید همیشه خودتان را هم سطح شنونده بدانید. اگر در بین صحبت‌های‌تان دائما از واژه «من» استفاده کنید و در اصطلاح نگاه بالا به پایین داشته باشید، مخاطب ناراحت می‌شود و باعث می‌شود حرف‌های شما اثرگذاری لازم را نداشته باشند. پس سعی کنید خودتان را با شنونده در یک تیم قرار دهید تا بهترین بازدهی را دریافت کنید.

لبخند و روی خوش در صحبت‌ها را فراموش نکنید۱۶ـ لبخند در صحبت‌ها را فراموش نکنید

در بین صحبت‌های‌تان سعی کنید لبخند داشته باشید، ترکیب ارتباط چشمی و لبخند زدن به مخاطب می‌تواند یک ترکیب بی‌نظیر برای جلب نظر شنونده باشد. اگر در یک جمع صحبت می‌کنید سعی کنید لبخندتان را بین حضار تقسیم کنید و فقط به یک سمت یا یک نفر توجه نکنید. برای تمرین این موضوع می‌توانید در هنگام صحبت جلوی آینه یا جلوی دوربین لبخند بر لب داشته باشید. برای شروع می‌توانید در مکالمات روزمره هم لبخند بزنید و تاثیر بی‌نظیر آن را مشاهده کنید.

۱۷ـ نقش ارائه تجربه‌های مفید در بهبود مهارت‌های ارتباطی

یکی دیگر از راه‌ های بهبود مهارت ‌های ارتباطی این است که شما در یک جمع بتوانید تجربه‌های کاری و شخصی‌تان را به راحتی با دیگران به اشتراک بگذارید. اگر بتوانید از تحربیات‌تان صحبت کنید می‌توانید شنوندگان بیش‌تری را با خودتان همراه کنید. سعی کنید در بین صحبت‌های‌تان تجربه‌های مسیر شغلی‌تان را هم با دیگران به اشتراک بگذارید چرا که مخاطب این کار را بسیار دوست دارد.

بهبود مهارت ‎های ارتباطی موثر در 14 قدم 

  • پیام‌تان را برای مخاطب‌ خود متناسب کنید

افرادی که دارای بهترین ارتباط‌های هستند، برحسب این‎که طرف مقابل آن‎ها چه کسی است، صحبت‌های خود را تنظیم می‌کنند. شما ممکن است برای گفتگو با همکاران یا رئیس خود نسبت با زمانی که با مخاطب خاص، فرزندان یا بزرگترهای خود صحبت می‌کنید، زبان و کلام متفاوتی در پیش می‎گیرید. زمانی که تلاش می‌کنید پیامی را به کسی انتقال دهید، همیشه سعی کنید که دیدگاه او را نیز در نظر داشته باشید.

  • تقویت مهارت‎‌های ارتباطی با همدلی

ارتباط افراد مانند خیابان دوطرفه است. در صورتی که تمرین کنید که دیدگاه‌های مخالف را نیز در نظر داشته باشید، قادر هستید سختی‎ ها و اضطرابی را که برخی اوقات در زمان ارتباط برقرار کردن با دیگران دارید، کاهش دهید. به عنوان مثال، زمانی که مخاطب خاص شما می‌گوید خسته‌تر از آن است که بتواند صحبت کند، متوجه می‌شوید که منظور او چیست. همدلی کردن به شما کمک می‎کند که حتی قسمت‎ های ناگفته‌ی ارتباط خود با دیگران را نیز بهتر درک کنید و کمک می‎کند که واکنش‌های موثرتری نشان دهید.

  • برای بهبود مهارت‎‌ های ارتباطی در مشاوره گوش دهید، واقعا گوش دهید

بهترین کاری که قادر هستید برای بهبود مهارت‎‌های ارتباطی خود انجام دهید، این است که یاد بگیرید واقعا گوش دهید، دقت کنید و اجازه دهید طرف مقابل حرف خود را بزند، بدون این‎که صحبت او را قطع کنید. همه‌ی ما می‌دانیم که این کار سختی است، ولی در این صورت، حتی چنان‎چه سبک‎‌های ارتباطی خود نیز با یکدیگر سازگار نباشند، دست کم درک درستی از یکدیگر خواهید داشت و می‌توانید امید داشته باشید که مخاطب شما نیز همان دقت به حرف‌های شما گوش می‌دهد.

  • بهبود مهارت‎‌های ارتباطی تجربه‌های خوب‌ خود را به دیگران نیز پیشنهاد دهید

مسافرت‎‌هایی که رفته‌اید، فیلم‌هایی که دیده‌اید، مکان‌هایی که بوده‌اید، رستوران‌هایی که رفته‌اید، افراد مفیدی که آن‎ها باید ملاقات کنند، فرصت‎‌های شغلی و خلاصه هر آنچه که به ذهن شما می‌رسد را پیشنهاد کنید. توضیح دهید که چه چیزی در آن آدم‌ها و مکان‌ها و چه چیزهای قابل توجه بوده و چه‌طور می‌توانید برای دیگران نیز جذاب باشند. بایستی آن‎قدر ایده پیشنهاد دهید که بتوانید آن‎ها را علاقه‎‌مند کنید، آن‎ها نیز به عنوان یک همراه به شما نگاه می‌‎کنند که در زمان تصمیم‌گیری در رابطه با کاری که بایستی انجام دهند، می‎توانند روی او حساب کنند.

  • برای تقویت مهارت‌‎های ارتباطی پیش از پاسخ دادن مکث کنید

برای تقویت مهارت‌‎های ارتباطی مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نکته این است که پیش از جواب، مکث کنید. پس از پایان صحبت‌های طرف مقابل مکث کوتاه 3 الی 5 ثانیه‌ای، یه رفتار مناسب و خوب در گفتگوها به حساب می‌آید. با یک مکث کوتاه، به صورت همزمان می‌توانید به 3 هدف برسید.

  1. اولین هدف: نپریدن میان صحبت‌های طرف مقابل که ممکن است بابت نفس گرفتن، حرفش را قطع کرده باشد.
  2. دومین هدف: سریع نظر ندادن به صحبت‌های طرف مقابل نشان دهید که بسیار با دقت به صحبت‌های او توجه می‌کردید.
  3. سومین هدف: با بهتر گوش دادن،  صحبت‌های طرف مقابل  به آرامی در اعماق ذهن شما جا خواهد گرفت و واضح‌تر متوجه می‌شوید که طرف مقابل چه چیزی گفته است. علاوه‌براین با مکث کردن، فردی متشخص و خوش صحبت، جلوه می‌کنید.
  • برای تقویت مهارت ارتباط موثرحرف طرف مقابل را به شکل دیگر بازگو کنید

پس از این‌که سر خود را به نشانه تایید تکان دادید و لبخند زدید، می‌توانید بگویید ببینم آیا منظور شما دقیقا همین حرف بود؟ و سپس صحبت‌های او را به زبان خود بازگو نمایید. با تکرار صحبت‌های طرف مقابل به سبک خود جای شکی باقی نمی‌گذارید که به صحبت‌های طرف مقابل کاملا توجه داشتید و تمام سعی خود را کرده‌اید تا احساس و افکار طرف مقابل خود را متوجه شوید.

یک نکته جالب این است که زمانی گوش دادن موثر به دیگران را تمرین می‌کنید، بقیه احساس می‌کنند که آدم فوق‌العاده‌ای هستید و دلشان می‌خواهد که کنار شما باشند. در حضور شما احساس راحتی و شادی می‌کنند چرا که با گوش دادن به صحبت‌های دیگران موجب می‌شوید احساس کنند که خیلی با اهمیت هستید. برای ارتقا مهارت گفت‌وگو از ابزار قدرتمند گوش دادن برای شکل گرفتن اعتماد استفاده کنید.

  • در استفاده از مهارت‌های ارتباطی ماهر شوید

در صورتی که فرصتی را به بهبود مهارت‌‎های ارتباطی اختصاص دهید، قابلیت برقراری ارتباط با دیگران چه در محل کار و چه در موقعیت‌های اجتماعی، به صورت چشم‎‌گیری بهبود پیدا می‎کند. فرصتی را به مشاهده‌‎ی ماهرترین افراد از دیدگاه اجتماعی که می‎شناسید اختصاص دهید. بسیاری از این شیوه‌‎ها را در آن‎ها متوجه خواهید شد.

این نکته را در نظر داشته باشید که این شیوه‌ها نبایستی مانند یک ربات به کار گرفته شوند یا خیلی در چشم باشند. بایستی به شکل طبیعی انجام شوند و به روشی که با وضعیت جاری سازگاری داشته باشند. برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن بهتر است آرام باشید و بگذارید این مهارت‌های ارتباطی به شکل طبیعی چریان داشته باشند.

تا جایی که می‌توانید به خود واقعی‌تان نزدیک شوید. شیوه‌هایی را انتخاب نمایید که با شخصیت‌ خود و انگیزه‌های شما در ارتباط با دیگران سازگاری خوبی داشته باشند.  یاد بگیرید که احساس کنید کدام یک برای موقعیت‌های منحصر به فرد مناسب هستند و کدام یک با شخصیت واقعی شما سازگاری ندارند.

  • برای بهبود مهارت ارتباط موثر مثبت فکر کنید

اظهار نظر مثبت موجب تشویق و اظهار نظر منفی موجب دلسردی می‌شود. معمولا ذهن مایل است روی نکات منفی تمرکز کند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که آگاهانه نظرات و صحبت‎‌های مثبت را مدیریت نمایید.

  • مخالفت نمودن به شیوه مناسب

در صورتی که بتوانید قبول کنیدکه دیگران مثل شما نیستند آن وقت می‎توانید به روش مناسب با نظرات و عقاید آن‎ها که به نظر شما درست نیستند مخالفت کنید.  بنابراین بدون هیچ گونه بحث و جدل مخرب که معمولا همراه با بلند شدن صدا، داد و فریاد، خشم و غضب است می‌توانید به نتیجه درستی دست پیدا کنید.

یکی از مناسب‌ترین روش‌ها برای مخالفت با نظرات و عقاید دیگران روش خلع سلاح است. در این روش، فرد در صحبت‌های طرف مقابل حقیقتی را پیدا می‌کند. سپس در مقام موافقت و تایید آن صحبت می‌کند.

این روش در طرف مقابل تاثیر آرام بخش عجیبی می‌گذارد. این امکان وجود دارد که روش خلع سلاح را قبول نکند اما جدل، بی‌فایده همواره سرانجام ندارد. با این روش در حقیقت شما پیروز از بحث خارج شده اید و طرف مقابل نیز احساس پیروزی می‎کند و با آمادگی بیشتری به صحبت‌های شما گوش می‌دهد.

  • خودشناسی و افزایش آگاهی

برای بهبود مهارت‌‎های ارتباطی ابتدا به خودشناسی برسید. برای شناخت دنیای اطراف خود، همدلی و همدردی کردن با آن‌ها و یا نتیجه رسیدن گفتگوهای شما با دیگران احتیاج به خودشناسی و سعی برای بالا بردن اطلاعات و آگاهی خود جهت شناخت دیگران و محیط زندگی است.

آگاهی از نقاط قوت وضعف، ترس‌ها، آرزوها و نیازهای خود و پذیرش صادقانه آن‌ها، کمک می‎کند ویژگی‌ها و خصوصیات دیگران را واقع‌بینانه‌‎تر مشاهده کنید و آن‌ها را قبول کنید. باید این نکته را در نظر داشته باشید که خودشناسی و افزایش آگاهی نیازمند صرف وقت، صبر و تلاش در جهت تغییر ویژگی‌های منفی خود است. برای خودشناسی و افزایش آگاهی می‌توانید از افراد متخصصی مانند روانشناسان و مشاوران کمک بگیرید.

  • طوری به نظر برسید که انگار سطح انرژی‌ شما کمی بالاتر از طرف مقابل است

معمولا افراد می‌خواهند با کسانی ارتباط داشته باشند که به جای تضعیف روحیه، روحیه‌ی آن‌ها را بالا ببرند. زمانی که با صدا و زبان خود نشان می‌دهید دارای سطح انرژی بالایی هستید، افراد اطراف شما احساس انرژی مثبت بیشتری خواهند داشت. البته آن‌قدر هم پرانرژی نباشید که آن‌ها را از خود دور کنید، ولی آن‌قدر از خود انرژی نشان دهید که آن‌ها پس از حرف زدن با شما احساس پر‌انرژی بودن کنند.

  • بهبود مهارت‎‌های ارتباطی، منجر به فرصت‌های جدید می‌شود

افراد قادرند نقش کلیدی در زندگی شما ایفا کنند. در صورتی که برای بهبود و تقویت مهارت‌های ارتباطی موثر با دیگران فرصت برقراری ارتباط اختصاص دهید، تمام زندگی برای شما آسان خواهد شد. بنابراین در این صورت قدم‌های برقراری ارتباط با هر فردی در هر موقعیتی خیلی آسان‌تر بود درست برخلاف این روزها. قدرت مهارت‌های موثر ارتباطی این است که با تقویت آن‌ها، فرصت‌های جدیدی که در غیر این صورت در دسترس نبودند فوری برای شما مهیا خواهد شد.

  • برای بهبود مهارت‌های ارتباطی صبر و شکیبایی با دیگران را تمرین کنید

در صورتی که در ارتباط با دیگران به اندازه کافی صبر و شکیبا باشید و بتوانید در موقعیت‌های استرس‌زا ذهن خود را آرام کنید، در آن صورت این خصوصیت با مدیریت درست می‌تواند به دارایی ارزشمندی برای شما تبدیل شود. در محل کار، زمانی که رئیس شما برای مدیریت یک وضعیت خاص تحت فشار است که در آن دیگران خونسردی معمول خود را از دست می‌دهند، بنابراین در زمان ارتقا رتبه‌ی کارکنان افرادی که دردسر ساز بوده‌اند خوب به یاد خواهد آورد.

  • کتاب خواندن را در اولویت اول زندگی خود قرار دهید

افرادی که مطالعه بیشتری دارند ذهنی بازتر نسبت به دیگر افراد دارند. بنابراین این افراد مغز آن‌ها تحلیلی، خردمند و البته در برقراری ارتباط با دیگران جذاب‌تر هستند. در حقیقت، افرادی که کتاب‌های بسیاری را مطالعه می‌کنند در مقایسه با دیگران منحصر به فرد به نظر می‌رسند. این افراد موضوعات بسیاری برای شروع و ادامه یک گفت‎وگو دارند. همچنین آن‎‌ها علاوه‌بر این‌که حکیم و عاقل به نظر می‌رسند، باهوش و زیرک نیز هستند.

جمع‌بندی

بهبود مهارت‌ های ارتباطی تاثیرات بسیار مثبتی در زندگی شخصی و کار شما دارد. شاید موفقیت‌های زیادی در انتظار شما است که کافی است مهارت‌های ارتباطی را یاد بگیرید تا به سراغ شما بیایند. تسلط بر مهارت‌های ارتباطی موضوع مقطعی است و این گونه نیست که در یک بازه زمانی یک ماهه یا شش ماهه به دست بیاید.

ارائه تجربه‌های مفید در بهبود مهارت‌ها

سعی کنید هر کدام از مهارت‌های بالا را برای زمانی خاص تمرین کنید تا بتوانید آرام آرام بر همه آن‌ها مسلط شوید. همچنین در نظر داشته باشید که مشاوران دکتر ویز در کنار شما هستند تا با ارائه یک برنامه مشخص، مهارت‌ های ارتباطی شما را تقویت کنند.

 

برخی از سوالات رایج:

1.کلیدی ترین نکته در زمینه تقویت مهارت ‌‎های ارتباطی چیست؟

برای تقویت مهارت‌‎های ارتباطی مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نکته این است که پیش از جواب، مکث کنید. پس از پایان صحبت ‌های طرف مقابل مکث کوتاه 3 الی 5 ثانیه ‌ای، یه رفتار مناسب و خوب در گفتگوها به حساب می ‌آید.

2.۱۴ قدم موثر به منظوربهبود مهارت ‎های ارتباطی کدامند؟

  1. پیام‌تان را برای مخاطب‌ خود متناسب کنید
  2. تقویت مهارت‎‌های ارتباطی با همدلی
  3. برای بهبود مهارت‎‌ های ارتباطی در مشاوره گوش دهید، واقعا گوش دهید
  4. بهبود مهارت‎‌های ارتباطی تجربه‌های خوب‌ خود را به دیگران نیز پیشنهاد دهید
  5. برای تقویت مهارت‌‎های ارتباطی پیش از پاسخ دادن مکث کنید
  6. برای تقویت مهارت ارتباط موثرحرف طرف مقابل را به شکل دیگر بازگو کنید
  7. در استفاده از مهارت‌های ارتباطی ماهر شوید
  8. برای بهبود مهارت ارتباط موثر مثبت فکر کنید
  9. مخالفت نمودن به شیوه مناسب
  10. خودشناسی و افزایش آگاهی
  11. طوری به نظر برسید که انگار سطح انرژی‌ شما کمی بالاتر از طرف مقابل است
  12. بهبود مهارت‎‌های ارتباطی، منجر به فرصت‌های جدید می‌شود
  13. برای بهبود مهارت‌های ارتباطی صبر و شکیبایی با دیگران را تمرین کنید
  14. کتاب خواندن را در اولویت اول زندگی خود قرار دهید

3.تاثیر خودشناسی و افزایش آگاهی بر تقویت مهرت های ارتباطی چیست؟

آگاهی از نقاط قوت وضعف، ترس‌ها، آرزوها و نیازهای خود و پذیرش صادقانه آن‌ها، کمک می‎کند ویژگی‌ها و خصوصیات دیگران را واقع‌بینانه‌‎تر مشاهده کنید و آن‌ها را قبول کنید.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان