35 مهارت زندگی خوب که تاثیر چشم گیری دارد (آپدیت 1402)

مهارت های زندگی خوب
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

درست است که معیارها و مهارت زندگی خوب از نظر افراد مختلف، فرق می‌کند اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که یک زندگی خوب چگونه است و دقیقا چه پارامتر‌هایی باعث می‌شود یک زندگی خوب داشته باشید؟

ملاک‌هایی در زندگی هر شخص وجود دارد که در صورت تحقق می‌تواند زندگی را برای او لذت‌بخش کند. اما این روزها معیارهای افراد برای زندگی خوب متفاوت شده است و حتی با ۱۰ سال قبل هم تفاوت‌های زیادی پیدا کرده است.

البته این طور نیست که به‌تازگی این معیارها متفاوت شده باشد، بلکه این معیارها هر روز تغییر می‌کنند اما سرعت این تغییر به گونه‌ای است که ما به آسانی متوجه آن نمی‌شویم اما زمانی که به چند سال گذشته نگاه می‌کنیم متوجه این دگرگونی‌ها می‌شویم. به عقیده بسیاری از روان‌شناسان تعریف حد و حدود یک زندگی خوب کار ساده‌ای نیست و این تعریف برای هر فرد متفاوت است.

برخی ویژگی‌های یک زندگی خوب ممکن است برای برخی افراد جز ویژگی‌های منفی باشد، برای مثال تحصیل فرزند در رشته پزشکی برای بسیاری از خانواده‌های ایرانی یک موفقیت به حساب می‌آید در صورتی که در کشورهای توسعه یافته‌ای مانند آمریکا و آلمان، توجه بیش‌تری به رشته‌های فنی ـ مهندسی و ادبیات می‌شود.

پس یکی از موضوعاتی که می‌تواند بر معیارهای زندگی تاثیرگذار باشد موقعیت جغرافیایی است. اما موقیعت جغرافیایی تنها معیار تاثیرگذار بر ویژگی‌های زندگی خوب نیست و بسیاری عوامل دیگر مانند سطح تحصیلات خانواده، شغل افراد خانواده، مذهب و اعتقادات و… نیز از جمله مواردی هستند که تاثیر زیادی بر ملاک‌های زندگی خوب دارند.

معیارهای یک زندگی خوب

اما شاید از خودتان بپرسید که با توجه به تفاوت این معیارها پس این مطلب چگونه می‌خواهد معیارهای زندگی خوب و باکیفیت را تمیز دهد؟ پژوهش‌گران زیادی در این زمینه تحقیق کرده‌اند و به زبان مشترکی از زندگی موفق رسیده‌اند، البته این موارد کلیات را شامل می‌شود و به دلایلی که در قسمت‌های قبل مطرح کردیم نمی‌توان جزییات زیادی را به‌عنوان معیارهای زندگی خوب تعریف کرد.

ریف و سیگنر نظرات دانش‌مندان زیادی را در این مورد بررسی کردند و با ترکیب آن‌ها یک مدل شش بخشی از ویژگی‌های یک زندگی خوب تعریف کردند که در ادامه این شش ویژگی‌ را بررسی می‌کنیم. این شش ویژگی به شکل زیر است:

  • پذیرش خود
  • داشتن رابطه مثبت با سایرین
  • رشد شخصی و مهارت توسعه فردی
  • زندگی هدف‌مند
  • تسلط بر خود
  • خودمختاری

24 مهارت زندگی خوب که باید بدانید

1ـ نقش پذیرش خود در زندگی خوب

شما به عنوان کسی که می‌خواهید زندگی خوبی داشته باشید در گام اول باید خودتان را به شکل کامل بپذیرید. تمامی افرادی که زندگی خوبی دارند در وهله اول خودشان را پذیرفته‌اند پس باید سعی کنید مشکلات، سختی‌ها و کم‌وکاستی‌های موجود در زندگی‌تان را به شکل کامل بپذیرید و با آن‌ها پیش بروید.

حتی ضعف‌ها و جنبه‌های منفی زندگی‌تان هم باید در این قسمت مورد بررسی قرار بگیرند و به عنوان یک مشکل شخصیتی پذیرفته شوند. در ادامه به مثبت اندیشی نیز بپردازید تا بتوانید با روحیه بهتری به کار خود ادامه دهید.

اگر نیاز است برای پی بردن به برخی از مشکلات شخصیتی‌تان می‌توانید از دوستان صمیمی، همسر، خانواده و همکاران نیز کمک بگیرید. سعی کنید تمامی مشکلات و ایرادات فکری، جسمی و… را در این بخش لحاظ کنید. حتی اگر یک مشکل هم در این قسمت بررسی نشود در ادامه ممکن است به پاشنه آشیل شما تبدیل شود و دردسرهای زیادی برای شما به وجود بیاورد.

بسیاری از روان‌شناسان و دانشمندان پذیرش خود را همان عزت نفس می‌دانند. عزت نفس موضوع بسیار مهمی است که اگر در وجود یک شخص نهادینه نشده باشد مشکلات فکری زیادی برای او به وجود می‌آورد.

داشتن رابطه مثبت با سایرین

2ـ داشتن رابطه مثبت با سایرین

اگر در بین نزدیکان با کسی صمیمی نیستید و یا دوست صمیمی ندارید احتمالا مشکل زیادی در ارتباطات‌تان دارید. داشتن ارتباط با سایرین می‌تواند یکی از مهم‌ترین مولفه‌های زندگی خوب باشد.

شاید شما هم در کنارتان افرادی را دیده باشید که به راحتی با سایرین ارتباط می‌گیرند و سریع دوست می‌شوند. در مقابل افرادی هم وجود دارند که به هیچ عنوان امکان نزدیک شدن به آن‌ها وجود ندارد. ارتباط‌گیری موثر با افراد می‌تواند یکی از مولفه‌های زندگی خوب باشد اما برای این کار نیاز به آموزش دارید و این گونه نیست که در یک زمان حداقلی بتوانید این مهارت را به دست بیاورید.

3ـ نقش رشد شخصی در زندگی خوب

رشد شخصی یکی دیگر از مولفه‌های زندگی خوب است و شادی مهم‌ترین عنصر در بین این ۶ مورد باشند. معمولا افرادی که زندگی موفقی دارند به این موضوع اهمیت زیادی می‌دهند و برای آن برنامه ریزی هدفمندی دارند.

رشد شخصی می‌تواند موجب افزایش درآمد، بهبود روابط فردی و بسیاری موضوعات دیگر بشود. پس در نظر داشته باشید که برای رسیدن به رشد شخصی یک برنامه‌ریزی مناسب و دقیق لازم است.

همه ما می‌دانیم که باید در امتحانات مدرسه و دانشگاه نمره مناسبی کسب کنیم، به صورت هدف‌مند کار کنیم و مطالعه روزانه داشته باشیم اما به‌خاطر تنبلی، این موارد را فراموش می‌کنیم که موجب پیش آمدن مشکلات و عدم پیشرفت می‌شود.

4ـ زندگی هدف‌مند

انسان‌های موفق هدف‌مند زندگی می‌کنند به این معنی که می‌دانند در سال آینده قرار است به چه نقطه‌ای برسند. هدف‌مند بودن زندگی شامل داشتن اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است. اهداف کوتاه مدت معمولا بین ۳ تا یک ساله هستند، اهداف میان مدت یک ساله تا ۳ ساله و اهداف بلند مدت اهدافی هستند که بیش‌تر از ۳ سال زمان‌ می‌برند.

البته باید در نظر داشته باشید که این بازه زمانی اهداف برای بعضی اهداف متفاوت است. برای مثال ممکن است یک دانش‌آموز زمانی که برای کنکور خود برنامه ریزی می‌کند یک سال زمان را به ۳ قسمت تقسیم کند و ۴ ماه اول هدف کوتاه مدت خود باشد، ۴ ماه دوم هدف میان مدت و ۴ ماه آخر هدف بلند مدت وی باشد. پس متناسب با هدف ممکن است زمان بعدی این اهداف تغییر کند.

زندگی هدفمند و تسلط بر محیط

5ـ تسلط بر محیط

پنجمین عنصر داشتن یک زندگی خوب، تسلط کافی بر محیط پیرامون است. شاید از خود بپرسید که تسلط بر محیط چیست و چگونه می‌توان بر محیط اطراف تسلط پیدا کرد؟‌ شاید در بین دوستان و آشنایان‌تان مشاهده کرده باشید که برخی از افراد، دائما از محیط کار، دوستان‌شان و… ناله می‌کنند و ناراضی هستند.

تسلط بر محیط دقیقا بر همین موضوع دلالت دارد. شما باید بتوانید محیط اطراف‌تان را دقیقا طبق خواسته‌ای که دارید بسازید. اگر محیطی که در آن کار می‌کنید از نظر شما محیط مناسبی نیست باید سعی کنید محیط کارتان را تغییر دهید. البته ممکن است بگویید که کار نیست و یا موارد این‌چنینی.

اگر به مورد ۳ یعنی رشد شخصی دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد که رشد شخصی شخصی کمک می‌کند تا شما در همه زمینه‌ها از جمله کار، به یک شخص قدرت‌مند تبدیل شوید و معمولا برای افراد توان‌مند همیشه کار هست.

6ـ نقش خودمختاری در زندگی خوب

شما باید در زندگی روزمره‌تان به یک سطح از بلوغ رسیده باشید که در تصمیم‌گیری‌ها، انتخاب‌ها و… خودمختار باشید. بسیاری از افراد حتی در تصمیم‌گیری‌های روزانه دچار مشکل هستند و دیگران برای‌شان انتخاب می‌کنند.

پس باید از توانایی انتخاب و تصمیم‌گیری مناسبی برخوردار باشید. البته بسیاری از افراد مشکلاتی در تصمیم‌گیری لحظه‌ای دارند که این موضوع امری رایج و عادی است. پس باید سعی کنید مشکلات شخصیتی‌تان در این زمینه را برطرف کنید.

روان‌شناسان تمرین‌هایی برای تصمیم‌گیری درست و اصولی دارند که می‌تواند کمک زیادی به شما داشته باشد. یکی از ابزارهای مهم در این راستا تصمیم گیری چند معیاره می باشد که که بطور جداگانه به توضیح آن پرداخته ایم.

کلی‌ترین مولفه‌های یک زندگی خوب در قسمت‌ بالا توضیح داده شد اما ممکن است جزییاتی نیز وجود داشته باشد که باعث به وجود آمدن یک زندگی خوب شود.

در ادامه این مطلب جزییاتی از زندگی خوب را بررسی می‌کنیم که می‌تواند به شما کمک زیادی داشته باشد البته ممکن است تمامی مواردی که در ادامه بررسی می‌شود برای شما مفید نباشد یا به انجام آن علاقه‌ای نداشته باشید. پس سعی کنید مواردی که با علاقه، شرایط و مکان جغرافیایی شما تضاد دارد را در نظر نگیرید.

 

نقش خودمختاری در زندگی خوب

7- تاثیر رها کردن انتظارات در زندگی خوب

تا وقتی که در زندگی‌تان از دیگران انتظار دارید نمی‌توانید طعم زندگی خوب را بچشید. علت این موضوع آن است که هیچ کس انتظارات شما را به صورت دائمی برطرف نمی‌کند پس ممکن است در هر زمانی شما از دست او ناراحت شوید.

حال اگر ارتباطات روزانه‌تان را در نظر بگیرید متوجه می‌شوید که انتظار داشتن از خانواده، اقوام، دوستان و همکاران تا چه حد می‌تواند شما را وابسته کند و به شما آسیب بزند. البته باید از خودتان انتظارات زیادی داشته باشید چرا که داشتن انتظارات شخصی، به پیشرفت‌تان کمک می‌کند. پس سعی کنید از هیچ کس، هیچ انتظاری نداشته باشید تا بتوانید زندگی خوب و شادی داشته باشید.

8ـ توجه داشتن به خانواده

تحقیقات زیادی نشان داده است، افرادی که به خانواده اهمیت می‌دهند زندگی بهتری نسبت به سایرین دارند. این موضوع در بیش‌تر دانشگاه‌های جهان به اثبات رسیده است و علت آن نیز آرامش فکری انسان در کنار خانواده است.

انسان تا سنین جوانی بیش‌تر زمانش را در کنار خانواده صرف می‌کند اما بعد از آن به خاطر شرایط تحصیلی و کاری مجبور می‌شود تا به استقلال برسد اما بسیاری از افرادی که زندگی موفقی دارند حتی بعد از این دوران هم ارتباط‌ با خانواده را حفظ می‌کنند و تعاملات اجتماعی‌شان را بهبود می‌بخشند. پس در نظر داشته باشید که یکی از رازهای زندگی خوب همراهی با خانواده است.

9ـ دوری از ذهن‌های منفی

نشست و برخواست با برخی افراد منفی باعث می‌شود شما هم برای ساعات یا روزهایی کسل به نظر بیایید. تعداد افرادی که منفی نگر هستند بسیار زیاد است و ممکن است در جمع‌های خانوادگی ـ فامیلی، همکاران، هم‌کلاسی‌ها و… وجود داشته باشند.

شما به عنوان کسی که به دنبال زندگی خوب و سالم است باید سعی کنید این افراد را از زندگی‌تان حذف کنید. حذف این افراد کمک می‌کند زندگی جذاب‌تر و شادتری داشته باشید. البته ممکن است حذف این گونه افراد به صورت یک دفعه‌ای امکان پذیر نباشد پس بهتر است به خودتان زمان بدهید و آرام آرام این افراد را از زندگی‌تان حذف کنید.

اگر این مدل افراد در خانواده یا همکاران نزدیک شما هستند شاید حذف کامل آن‌ها ساده نباشد. پس بهتر است سعی کنید نسبت به افکار و حرف‌های این افراد بی‌توجه باشید.

تاثیر تعامل با افراد موفق در زندگی خوب

10ـ تاثیر تعامل با افراد موفق در زندگی خوب

دارن هاردی نویسنده کتاب پرفروش اثر مرکب اعتقاد دارد که زندگی ۵ سال آینده شما میانگینی از سطح زندگی دوستان امروزتان است. البته منظور از دوست‌تان مجموعه از افرادی است که این روزها با آن‌ها تعامل دارید.

تعامل با افراد موفق باعث می‌شود ذهن شما به صورت ناخود‌آگاه بلندپروازتر شود و به دنبال کسب موفقیت در کسب و کار برود. پس سعی کنید افرادی که با آن‌ها تعامل دارید را به شکل دقیقی پایش کنید و اگر هر کدام از آن‌ها را شخص موفق و مفیدی نمی‌بینید، از زندگی‌تان حذف کنید.

11ـ به روز بودن

منظور از به روز بودن این نیست که هر روز طبق مد روز لباس بپوشید یا هر روز تلفن همراه و ماشین‌تان را به روز کنید، بلکه منظور این است که سعی کنید از تکنولوژی‌ها و اخبار مهم صنعت مطلع باشید. یکی از مهم‌ترین موضوعات در موفقیت یک کسب و کار این است که آن کسب و کار، اول باشند. برای مثال اسنپ اولین تاکسی اینترنتی ایران بود که امروز سهم بزرگی از این صنعت را در اختیار دارد و یکی از مهم‌ترین علل آن اولین بودن آن است.

حتی اگر به سال‌های قبل دقت کنیم متوجه می‌شویم که بسیاری از اولین‌ها صاحب برندی قدرت‌مند شده‌اند؛ پفک، تاید و بسیاری از نام‌های دیگر یک محصول نیستند بلکه نام یک کارخانه تولیدی هستند که به خاطر اولین بودن‌شان مشهور شده‌اند و حتی باگذشت چند ده سال هنوز هم بین مردم دهان به دهان می‌شوند و موجب تقویت آن برند می‌شوند.

12ـ جسارت به موقع

فرض کنید در شروع یادگیری یک شغل هستید و در همان ماه‌های ابتدایی یک پروژه بزرگ و مهم به شما پیشنهاد می‌شود. شما در این وضعیت ۲ راه دارید، اول این که این پروژه را قبول کنید و یا این که به‌خاطر کم بودن تجربه این کار را رد کنید.

جسارت به موقع عنوان می‌کند که در این موقعیت بهتر است شما این شغل را قبول کنید اما در حین انجام کار تلاش بیش‌تری داشته باشید و از تجربیات سایرین استفاده کنید تا به یک شخص حرفه‌ای تبدیل شوید.

البته که ممکن است به خاطر تجربه کم در آن زمینه قسمت‌هایی از پروژه را خراب کنید اما اگر از یک شخص خبره در این حرفه کمک بگیرید می‌توانید نواقص احتمالی علم و تجربه‌تان را پوشش دهید. همین پروژه می‌تواند  نقطه عطفی برای شروع کار شما باشد، پس نترسید و با احتیاط و مشورت فرصت‌های پیش‌‌روی‌تان را استفاده کنید.

تاثیر ورزش و سلامت بدن در زندگی خوب

13ـ تاثیر ورزش و سلامت بدن در زندگی خوب

انسان‌هایی که به دنبال یک زندگی خوب هستند ورزش و تن‌درستی را یک موضوع مهم می‌دانند و به آن اهمیت می‌دهند. گرچه ورزش کردن باعث می‌شود که هر روز زمانی از شما گرفته شود اما در عوض دچار بیماری‌های جسمی فراگیر این روزها نمی‌شود. بهترین زمان ورزش صبح زود است اما اگر صبح‌ زود امکان ورزش کردن ندارید می‌توانید به دلخواه خودتان قسمتی از روز را به ورزش کردن سپری کنید.

برای گرفتن نتیجه بهتر می‌توانید از یک مربی استفاده کنید. کوهنوردی، شنا یا هر ورزش تخصصی دیگر می‌تواند نتیجه بسیار مطلوبی برای سلامت جسم شما داشته باشد. البته قبل از ورزش کردن بهتر است بررسی کنید که آیا این ورزش مناسب شما است یا خیر. برای مثال کسانی که زانوهای پرانتزی دارند نباید کوهنوردی داشته باشند.

14 ـ سفر کردن

سفر کردن یکی از مولفه‌های زندگی خوب است. معمولا کسانی که سفر می‌کنند زندگی بهتر و شادتری دارند. البته سفر رفتن باید به گونه‌ای باشد که به زندگی کاری یا شخصی شما آسیبی وارد نکند. بسیاری از افراد می‌گویند که وقت سفر ندارند در صورتی که حتی به صورت نیم روزی هم می‌توانید سفر داشته باشید. سفر به نقاط نزدیک محل زندگی‌تان هم می‌تواند اثر مطلوبی داشته باشد و نیازی نیست که حتما برای یک یا دو هفته به سفر بروید.

15ـ برنامه ریزی شخصی و خانوادگی

قطعا همه ما می‌دانیم که داشتن برنامه ریزی یک موضوع بسیار مفید برای رشد شخصی است اما آیا واقعا از برنامه ریزی استفاده می‌کنیم؟ این روزها شاید برنامه ریزی مانند سال‌های قبل روز کاغذ نباشد اما هنوز هم بسیاری از افراد برای برنامه ریزی از دفترچه‌های کوچک استفاده می‌کنند و اعتقاد دارند که استفاده از کاغذ و قلم اثر بهتری برای برنامه ریزی دارد.

به هر حال در این قسمت خودتان باید تصمیم‌ بگیرید که آیا برنامه ریزی با کاغذ قلم لذت بیش‌تری برای شما دارد یا استفاده از ابزارهای دیجیتال مانند اپلیکیشن‌های برنامه ریزی یا تقویم گوگل بهتر است

برنامه ریزی به صورت روزانه یا هفتگی صورت بگیرد اما اگر شغل آزاد دارید و برنامه مشخصی ندارید بهتر است از برنامه ریزی روزانه استفاده کنید. همچنین در روزهای اول می‌توانید از یک تا ده به خودتان نمره بدهید و در انتهای هر هفته این نمره‌ها را جمع کنید تا عمل‌کرد هفتگی شما به دست بیاید.

تاثیر مطالعه مستمر در زندگی خوب

16ـ تاثیر مطالعه مستمر در زندگی خوب

اگر نگاهی به زندگی ثروتمند ترین افراد ایران داشته باشید مشاهده می‌کنید که بیش‌تر آن‌ها مطالعه روزانه دارند. این مطالعه ممکن است به صورت روزانه از ۲ ساعت هم عبور کند. شما متناسب با نیازتان باید مطالعه روزانه داشته باشید و بهتر است یک سیر مطالعاتی نیز برای مطالعه‌تان داشته باشید.

مطالعه جسته و گسیخته می‌تواند شما را دل‌سرد کند چرا که فقط مطالعه هدف‌مند است که باعث می‌شود شما پیشرفت کنید و به نتایج درخشانی برسید. بهترین کار برای شروع مطالعه این است که در حوزه مورد فعالیت‌تان کتاب بخوانید، برای مثال اگر یک نویسنده هستید بهتر است سراغ کتاب‌هایی با موضوع نویسندگی بروید و در سطح اینترنت به جمع آ‌وری اطلاعات درباره این موضوع بپردازید.

این روزها روش‌های مطالعه هم دست‌خوش تغییرات زیادی شده است و تکنولوژی‌های زیادی برای یادگیری علوم به وجود آمده است. پادکست‌ها، وبینارها، کتاب‌های صوتی، کتاب‌های دیجیتالی، نشریات آنلاین و بسیاری موارد دیگر از جمله مواردی هستند که می‌توانند در یادگیری شما موثر باشند اما به هر حال کتاب کاغذی قدیمی‌ترین روش مطالعه است و هنوز هم طرفداران بسیاری دارد.

17ـ چهارچوب مشخص برای فضای مجازی

همه ما از فضای مجازی و تکنولوژی استفاده می‌کنیم و فضای مجازی بخش جداناپذیر زندگی ما شده است. اما میزان استفاده درست از تکنولوژی و فضای مجازی چقدر است و روزانه چه مدت زمان صرف این تکنولوژی‌ها می‌کنیم؟

تحقیقات زیادی روی میزان استفاده از فضای مجازی شده است و اثرات ناشی از استفاده بی‌رویه از این فضاها نیز مشخص شده است. این تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده بیش‌ازحد از فضای مجازی و تلفن همراه مشکلات روحی زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها افسردگی است.

البته مشکلات استفاده بی رویه از تکنولوژی فقط باعث بروز مشکلات جسمی نمی‌شود و تاثیرات منفی زیادی هم روی جسم و سلامت چشم دارد. برای کنترل این موضوع بهتر است یک بررسی جامع در مورد میزان استفاده از تلفن همراه‌تان داشته باشید که این موضوع به کمک برخی اپلیکیشن‌ها امکان‌پذیر است.

حال می‌توانید میزان استفاده از هر برنامه یا شبکه اجتماعی را به صورت روزانه و هفتگی مشاهده کنید سپس میزان ایده‌آل‌تان از میزان استفاده هر برنامه را روی یک تکه کاغذ بنویسید و سپس سعی کنید میزان استفاده‌تان را کم کنید. البته اگر میزان استفاده‌تان زیاد است قطعا در یک روز یا یک هفته نمی‌توانید آن را به میزان مناسب برسانید و لازم است به خودتان فرصت بدهید تا عادت کنید.

18ـ زندگی در زمان حال

بسیاری از افراد غصه گذشته را می‌خورند و یا دغدغه آینده دارند. این افراد نمی‌توانند زندگی خوب داشته باشند چرا که دائما نگران هستند و هیچ فرصتی برای تمرکز روی وضعیت فعلی‌شان ندارند. همه ما فقط در زمان حال توانایی زندگی داریم و نمی‌توانیم گذشته‌مان را عوض کنید. از طرفی قادر به پیش‌بینی آینده هم نیستیم پس باید یادبگیریم در زمان حال زندگی کنیم تا بتوانیم آینده را آن طور که می‌خواهیم بسازیم.

چهارچوب مشخص برای فضای مجازی

19ـ توجه به علاقه‌ها

توجه داشتن به علاقه یکی دیگر از کارهایی است که می‌توانید برای داشتن زندگی خوب انجام دهید. کسانی که به‌دنبال زندگی خوب هستند سعی می‌کنند دنبال علاقه‌های‌ شخصی بروند.

داشتن علاقه به هر کاری کمک می‌کند که انگیزه مناسبی برای انجام آن داشته باشید. از طرفی علاقه نداشتن باعث می‌شود زمان انجام برخی کارها به شدت افزایش یابد.

بسیاری از افراد به شغل‌شان علاقه‌ای ندارند و به همین خاطر است که فقط به دنبال آخر هفته‌ها و تعطیلات هستند. البته این طور نیست که تعطیلات و آخر هفته برای کسانی که عاشق کارشان هستند جذاب نباشد اما اگر شخصی را می‌بینید که فقط به دنبال فرار از کار است احتمالا نشان‌دهنده بی‌علاقگی او است.

20ـ تاثیر نظم کاری و شخصی در زندگی خوب

در زندگی روزانه و شخصی‌تان چقدر به نظم و مرتب بودن اهمیت می‌دهید؟!

البته منظور از نظم فقط مرتب بودن اتاق و رخت‌خواب نیست و تمامی مکان‌هایی که قسمتی از روز را در آن سپری می‌کنید باید مرتب باشند. طبق تحقیقات مرتب بودن میزکار، اتاق، منزل و… کمک زیادی به افزایش تمرکز دارد و این موضوع می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری شما باشد. پس سعی کنید روزانه زمانی را برای مرتب کردن وسایل و محیط‌های اطراف‌تان داشته باشید.

21ـ پیدا کردن دوستان و همراهان خوب

همه ما علاقه داریم که در اطراف‌مان دوست‌هایی داشته باشیم و از وجود آن‌ها لذت ببریم و استفاده کنیم. نقش دوستان خوب در زندگی خوب نقشی انکار نشدنی است.

در انتخاب دوستان باید دقت زیادی داشته باشید چرا که دوستان تاثیر زیادی بر شغل، تفکر و طرز زندگی شما دارند. پیدا کردن دوست خوب شاید در ابتدا کار سختی به نظر بیاید اما اگر در مورد مهات‌های دوست‌یابی کمی تحقیق کنید می‌توانید خیلی زود دوستانی دل‌سوز و همراه پیدا کنید و از معاشرت با آن‌ها لذت ببرید.

نقش تغذیه سالم در یک زندگی خوب

22ـ نقش تغذیه سالم در یک زندگی خوب

شاید شما هم شنیده‌اید که می‌گویند عقل سالم در بدن سالم. از طرفی همه ما می‌دانیم که تغذیه نقش انکارناپذیری در سلامت جسم انسان دارد. پس سعی کنید رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و از خوراکی‌های سالم استفاده کنید. خوردن فست‌وفودها و غذاهای آماده باعث می‌شود بدن شما در طول زمان دچار مشکلات زیادی شود و مشکلات سلامتی تاثیر مستقیمی بر کیفیت بازده کار شما دارد. لیست خوراکی‌های مورد نیاز بدن را می‌توانید از سطح اینترنت پیدا کنید و در رژیم روزانه و هفتگی خود قرار دهید.

23ـ کنار گذاشتن عادت‌های غلط

همه ما عادت‌های غلط زیادی داریم که باعث می‌شوند مشکلات زیادی در دراز مدت ایجاد شوند. برای مثال فرض کنید که یک نفر به صورت مرتب مسواک نمی‌زند این شخص قطعا طی چند سال همه دندان‌هایش را از دست می‌دهد و جدای هزینه‌های سنگین دندان‌پزشکی که باید بپردازد، سلامتی خود را هم از دست داده است که این موضوع به هیچ عنوان قابل بازگشت نیست.

تمامی این مشکلات ایجاد شده بدین خاطر بود که این شخص یک عادت غلط در زندگی داشت و فکری برای رفع این عادت بد نکرد. البته این ساده‌ترین مثالی بود که برای تاثیر عادت‌های غلط می‌توان زد. برخی از عادت‌ها می‌تواند موجب از دست رفتن کل سلامت یک شخص بشود.

برای مثال کشیدن سیگار از جمله عادت‌های غلطی است که می‌تواند منجر به مرگ شود. پس سعی کنید عادت‌های غلط زندگی‌تان را روی یک کاغذ بنویسید و سعی کنید آرام آرام‌، آن‌ها را کنار بگذارید. اگر این کار را کردید و بعد از طی زمانی خاص موفق به ترک یک یا چند کدام از عادت‌های‌تان نشدید می‌توانید به یک روان‌شناس مراجعه کنید و به کمک او این کار را انجام دهید.

24ـ نقش رعایت بهداشت در زندگی خوب

رعایت بهداشت را شاید از دوران کودکی و دبستان به یاد داشته باشیم، زمانی که در مدرسه مربی بهداشت داشتیم و به طور هفتگی بلندی ناخن‌ها و موهای سرمان را کنترل می‌کرد. اما شاید جالب باشد که بدانید رعایت بهداشت یکی از اصول رسیدن به زندگی خوب است چرا که به شکل مستقیم روی سلامت جسم اثر دارد.

اگر بهداشت فردی را به صورت درست رعایت نکنید دیر یا زود دچار مشکلات جسمی می‌شوید و باعث می‌شود از داشتن زندگی خوب محروم شوید. پس بهداشت و رعایت آن را جدی بگیرید.

 

نقش رعایت بهداشت در زندگی خوب

انواع مهارت زندگی خوب وجود دارد که با بکارگیری آن‌ها می‌توانیم زندگی بهتری داشته باشیم. تا به اینجا 24 مورد از این مهارت‌ها را با شما در میان گذاشتیم. اما مهارت‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توان برای داشتن یک زندگی بهتر، از آن‌ها بهره گرفت.

در ادامه، 12 مهارت دیگر را نیز بررسی می‌کنیم که جزو ضروریات زندگی هستند و تقویت آن‌ها سبب می‌شود، بیشتر از زندگی خود لذت ببریم. اگر باز هم به دنبال مهارت‌های دیگری برای زندگی خوبتان هستید و می‌خواهید از نهایت ظرفیت‌تان برای بهتر شدن استفاده کنید، پس در ادامه نیز با ما همراه باشید.

11 مهارت تکمیلی برای داشتن زندگی خوب

علاوه بر مهارت‌هایی که تا به اینجا معرفی کردیم، مهارت‌های زیر را نیز در خود تقویت کنید و سپس مطمئن باشید که حقیقتاً زندگی بهتری خواهید داشت:

  • ایمان داشتن در هر شرایطی

تمام وقت‌هایی که دچار اضطراب یا نگرانی می‌شویم، ایمان خود را از دست داده‌ایم. به همین خاطر تقویت ایمان، یکی از اصلی‌ترین و بهترین مهارت‌هایی است که می‌تواند تأثیر مثبتی روی کلیت زندگی ما داشته باشد. وقتی بدانیم پروردگاری برتر، همیشه و در هر حال حواسش به ماست و این مهم را از یاد نبریم، هیچ مشکلی نمی‌تواند ما را بیشتر از چند لحظه کوتاه، غمگین یا ناراحت کند.

  • تقویت اعتماد به نفس

بزرگترین چیزی که جامعه جهانی از آن رنج می‌برد، کمبود اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس یعنی اینکه هم خودمان را ارزشمند بدانیم و هم به تمام کائنات احترام بگذاریم. 

  • سرمایه‌گذاری

شاید تصور کنید که سرمایه‌گذاری تنها برای افراد ثروتمند است. اما اینگونه نیست، شما می‌توانید از حداقل درآمدی که دارید، برای سرمایه‌گذاری استفاده کنید.

سرمایه‌گذاری هرچقدر هم که کوچک باشد، یک مهارت زندگی خوب است و می‌تواند در آینده، ثروت را نیز برای شما ایجاد کند. بنابراین ضروری است که مهارت زندگی خوب سرمایه‌گذاری کردن را یاد بگیرید و از آن غافل نشوید. بسترهای خوبی برای سرمایه‌گذاری با مبالغ کم وجود دارد که با تحقیق و بررسی می‌توانید آن‌ها را بیابید (مانند بازار بورس و کریپتو که با 100 الی 500 هزار تومان هم می‌توان در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد)!

  • لبخند زدن

یکی دیگر از انواع مهارت زندگی خوب که اکثراً از آن غافل می‌شویم، لبخند زدن است. این لبخند می‌تواند خوشحالی، سرزندگی، سلامتی و جوانی را به همراه داشته باشد. وقتی از شما می‌خواهیم که لبخند بزنید، منظورمان این نیست که هرگز ناراحت نشوید، ناراحت شدن هم یک امر طبیعی برای انسان است، اما همگی ما می‌توانیم در طول روز، بسیار بیشتر از قبل لبخند بزنیم و از اثرات مثبت این مهارت زندگی خوب، بهره‌مند شویم.

پیدا کردن مهارت زندگی خوب

  • خلاقیت

همه‌ی ما دارای قدرت خلاقیت و انجام کارهای تازه هستیم، اما بسیار کم این خلاقیت را بروز داده یا شکوفا می‌کنیم. برای داشتن یک مهارت زندگی خوب، بهتر است گهگاهی خلاقیت به خرج دهید، حتی در کارهای روزمره. مثلاً غذا را به شیوه دیگری تزئین کنید، دکوراسیون منزل‌تان را عوض کنید، لباس‌های متفاوت بپوشید، سرگرمی‌های متفاوتی را برای روز‌های تعطیل خود در نظر بگیرید و …..

  • عادت‌های غذایی صحیح

اضافه وزن از مشکلاتی است که بیشتر انسان‌ها با آن درگیر هستند. وقتی چاق هستیم، به انواع ورزش‌ها، رژیم‌های لاغری و حتی داروهای لاغری متوصل می‌شویم تا کمی وزن کم کنیم. اما اگر عادت‌های غذایی صحیحی در زندگی‌مان داشته باشیم، دیگر نیازی به استفاده از این روش‌ها نیست؛ چراکه با عادت‌های غذایی صحیح، اصلاً چاق نمی‌شویم.

پس با خودتان فکر کنید و ببینید مهارت زندگی خوب، چه عادت‌های غذایی را شامل می‌شود. برای مثال، می‌توان عادت‌های «دست کشیدن از خوردن قبل از سیر شدن»، «تنها یکبار بشقاب را پر کردن»، «حذف آب از سفره»، «حذف نمک از سفره»، «آشپزی با روغن کم»، «استفاده زیادی از سبزیجات و سالاد»، «وعده‌های بیشتر و خوراکی‌های کمتر» و ….. را نام برد.

شما نیز می‌توانید بسته به شرایط خود، عادت‌های غذایی دیگری را در زندگی‌تان نهادینه کنید تا در کنار تغذیه سالم که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم، عادت‌های خوبی هم برای تغذیه داشته باشید.

  • فاصله گرفتن از تلویزیون

هدر دادن وقت باارزش خود در برابر سریال‌ها و اخبار تلویزیونی، قطعاً نمی‌تواند یک مهارت زندگی خوب باشد. این زمان را می‌توان صرف کارهای ارزشمندتری مانند تقویت سایر انواع مهارت زندگی خوب خود کنیم.

گشت زدن‌های بی‌هدف در میان صفحات بی انتهای شبکه‌های اجتماعی نیز نمی‌تواند ثمره مناسبی برای ما داشته باشد، مگر اینکه هدفمند باشد (مانند وقتی که یک کسب و کار آنلاین داریم). پس سعی کنید استفاده از تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی را طوری مدیریت کنید که تأثیر مخربی بر زندگی‌تان نداشته باشد و شما را از انجام فعالیت‌های مهم‌تر بازندارد.

  • یادگیری مهارت‌های جدید

یکی از اصلی‌ترین مواردی که می‌تواند اعتماد به نفس ما را بشدت تقویت کرده و انرژی بالایی به ما ببخشد، یادگیری مهارت‌های تازه است. شما باید بسته به استعدادها، علاقه‌مندی‌ها، امکانات و دیگر شرایط زندگی‌تان، مهارت‌های تازه‌ای را انتخاب کرده و بیاموزید.

این مهارت‌ها می‌توانند خیاطی، گلدوزی، نمدبافی، طراحی دکوراسیون، کار با رزین، موسیقی، نقاشی، بازاریابی، تایپ ده انگشتی، تدوین، پرورش گیاهان خانگی، آشپزی، شیرینی‌پزی، تزئینات، حرکات ورزشی خاص یا ….. باشد.

  • اهمیت به تفریح و سرگرمی

ربات‌ها بدون خستگی، تمام عمر آهنی‌شان به انجام یک کار تکراری اختصاص دارد. بی‌خردی بزرگی است که ما انسان‌های صاحب کرامت و اختیار نیز دقیقاً مانند ربات‌ها و ماشین‌ها، بدون هیچ وقفه، استراحت، تفریح یا گردشی به فعالیت مستمر بپردازیم.

اگر توانسته باشیم عزت‌نفس خود را به شیوه صحیحی تقویت کنیم، عمل کردن به این مهارت زندگی خوب نیز برایمان راحت‌تر خواهد بود. چون کسی که قدر خود و دیگران را می‌داند، نمی‌تواند نسبت به تفریح و سرگرمی و رفاه خود و دیگران بی‌توجه باشد.

پس باید ضمن انجام دادن فعالیت‌های ضروری زندگی، وقت‌هایی را صرفاً برای تفریح، گردش و پرداختن به سایر سرگرمی‌های سالم اختصاص دهیم.

  • تصمیم‌گیری

زندگی سراسر از تصمیم‌گیری‌های کوچک و بزرگ است. پس تصمیم‌گیری هم یکی از اصلی‌ترین انواع مهارت زندگی خوب است که باید مورد توجه قرار بگیرد. وقتی یاد بگیرید در هر شرایطی، تمام فاکتورها و معیارها را مورد سنجش قرار داده و در نهایت تصمیم درستی بگیرید، این تصمیم‌های درست، کیفیت زندگی شما را بالا خواهند برد. پس باید شیوه تصمیم‌گیری صحیح را فراگرفته و از آن استفاده کنید.

بهبود کیفیت زیندگی با افزایش مهارت زندگی خوب

  • تقویت مهارت‌های بین فردی

تحقیقات چندین ساله محققین در زمینه شادکامی، نشان می‌دهد که اصلی‌ترین عامل رضایت و خوشبختی انسان‌ها در روابط خوب آن‌ها نهفته است. بنابراین اگر می‌خواهید مهارت زندگی خوب دیگری را فراگرفته و خوشبختی واقعی را تجربه کنید، لازم است تا بیشتر از پیش به نزدیکان خود اهمیت بدهید. بیشتر از پیش به بستگان نزدیک‌تان محبت کرده و با آن‌ها معاشرت کنید.

داشتن دوستان زیاد، خوب است، اما قبل از اینکه هر رابطه دوستی تازه‌ای را آغاز کنید، از داشتن رابطه خود با نزدیکان و دوستان فعالی خود مطمئن شوید. تقویت مهارت‌های بین فردی می‌تواند در پیدا کردن دوستان جدید و ایجاد رابطه مثبت با سایرین که در قسمت قبل بررسی کردیم نیز تأثیر داشته و مکمل آن‌ها برای داشتن روابط خوب در زندگی باشد.

سخن پایانی

مهارت های زندگی مناسب، حقیقتاً کیفیت زندگی ما را بالاتر خواهند برد. شاید تصور کنید که دست یافتن به آرامش و خوشبختی کار سختی است، اما اصلاً اینطور نیست. در واقع شما با برقراری ارتباط خوب با نزدیکان، تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس، تصمیم‌گیری صحیح، سفر کردن، اهمیت به تفریح، یادگیری مهارت‌های تازه، ایمان داشتن در هر حال، برنامه‌ریزی شخصی، تغذیه سالم و ….، خوشبختی حقیقی را تجربه خواهید کرد. در واقع، تمام زمانی که صرف کارهای بیهوده می‌شود را می‌توان به تقویت این موارد اختصاص داد.

در حقیقت داشتن زندگی خوب به عوامل زیادی بستگی دارد که در این مطلب آن‌ها را بررسی کردیم. همانطور که مشاهده کردید رعایت مجموعه‌ای از کارها باعث می‌شود به یک زندگی خوب برسید و این گونه نیست که صرفا با تحصیلات مناسب یا با داشتن پول، طعم یک زندگی ایده‌آل را بچشید.

از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که رسیدن به زندگی ایده‌آل و خوب پروسه‌ای زمان‌بر است و شاید تا چند سال طول بکشد. البته اگر راهکارها و موارد گفته شده در قسمت‌های بالا را رعایت کنید می‌توانید مطمئن باشید که خیلی زود به زندگی ایده‌آل‌تان می‌رسید اما به هر حال این مسیر سختی‌هایی نیز دارد و باید این سختی‌ها را بپذیرید.

برخی از سوالات متداول

۶ ویژگی یک زندگی خوب کدامند؟

1. پذیرش خود 2. داشتن رابطه مثبت با سایرین 3. رشد شخصی 4. زندگی هدف‌مند 5. تسلط بر خود 6. خودمختاری

تاثیر تعامل با افراد موفق در داشتن یک زندگی خوب چگونه است؟

دارن هاردی نویسنده کتاب پرفروش اثر مرکب اعتقاد دارد که زندگی ۵ سال آینده شما میانگینی از سطح زندگی دوستان امروزتان است. البته منظور از دوست‌تان مجموعه از افرادی است که این روزها با آن‌ها تعامل دارید. تعامل با افراد موفق باعث می‌شود ذهن شما به صورت ناخود‌آگاه بلندپروازتر شود و به دنبال کسب موفقیت برود.

تاثیر ورزش و سلامت بدن در داشتن یک زندگی خوب به چه صورت است؟

انسان‌هایی که به دنبال یک زندگی خوب هستند ورزش و تن‌درستی را یک موضوع مهم می‌دانند و به آن اهمیت می‌دهند. گرچه ورزش کردن باعث می‌شود که هر روز زمانی از شما گرفته شود اما در عوض دچار بیماری‌های جسمی فراگیر این روزها نمی‌شود

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان