انواع شخصیت | معرفی 16 تیپ شخصیتی + ویژگی

انواع شخصیت | معرفی انواع تیپ شخصیتی
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

هر یک از ما چیزهای خاصی را در زندگی خود دوست داریم که ممکن است برای دیگران زیاد جالب به نظر نرسد، در واقع هر انسان نظریه‌ها و ایده‌های مخصوص به خود را دارد. این تفاوت‌ها باعث شکل‌گیری انواع شخصیت می‌گردند.

در واقع همین تفاوت شخصیت‌ها باعث می‌شود که شما با برخی از انسان‌های دیگر بتوانید به راحتی ارتباط برقرار کنید و با آن‌ها متحد شوید. در واقع شخصیت انسان از نظر روانشناسی به انواع شخصیت تقسیم ‌بندی می‌شود. همانطور که در مقالات قبلی اشاره کردیم برای  آشنایی بیشتر با شخصیت شناسی ابتدا نیاز است با انواع آن آشنا شویم و آن‌ها را به‌خوبی درک نماییم.

همان‌طور که گفتیم شخصیت‌ها انواع مختلفی دارند که علم روانشناسی بسیار علاقه‌مند است که بر روی آن‌ها مطالعات پیچیده‌ای انجام دهد و ویژگی‌های شخصیتی هر فرد را به خوبی بشناسد.

هر شخصیتی دارای ویژگی‌هایی متمایز است که این تمایزها به شخصیت انسان طبیعت کلی خود را می‌بخشد و این نوع شخصیت‌ها ممکن است مثبت و یا منفی باشند. همچنین باید بدانید که عوامل مختلفی در ساخته شدن انواع شخصیت‌ها تأثیر می‌گذارد.

حال اگر بخواهم به شما بگویم که شخصیت چیست باید این گونه توضیح دهیم که شخصیت یک چارچوب کلی است که شامل تمام ویژگی‌های یک فرد می‌گردد.

این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا انواع شخصیت‌ها ساخته شود و یک انسان را از انسان‌های دیگر متمایز کند. همان‌طور که انسان‌ها ممکن است با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشند، باید بدانید که شباهت‌های زیادی هم دارند که باز هم این شباهت‌ها و تفاوت‌ها برگرفته از نوع شخصیت آن‌هاست.

شخصیت را می‌توان به اثر انگشت شبیه کرد، زیرا جنبه‌هایی دارد که فرد را از دیگران متمایز می‌سازد. عوامل تمایز ساز بین انسان‌ها شامل ویژگی‌های جسمی، ذهنی، شناختی، خلق و خو، احساس، اخلاق و فیزیولوژیکی است. با توجه به اهمیت این مسئله تصمیم داریم تا در این مقاله از دکتر ویز به شما انواع تیپ شخصیتی و انواع شخصیت را معرفی کنیم و به توضیح انواع ویژگی ‌های شخصیتی آن‌ها بپردازیم.

تیپ شخصیتی

معرفی 16 تیپ شخصیتی

آیا تا به حال شنیده ‌اید که شخصی خود را به عنوان INTJ یا ESTP توصیف کند و از خود بپرسید که این کلمات انگلیسی به ظاهر ناشناس می ‌توانند چه معنی داشته باشند؟ چند نوع تیپ شخصیتی داریم؟

در واقع باید بگویم که آن‌چه که این افراد به آن اشاره می‌کنند تیپ شخصیتی آن‌ ها براساس شاخص نوع مایرز- بریگز (MBTI) است. شاخص شناخت نوع شخصیت Myers-Briggs لیستی است که برای شناخت و شناسایی تیپ شخصیتی، نقاط قوت و ترجیحات فردی طراحی شده است. این پرسشنامه توسط ایزابل مایرز و مادرش کاترین بریگز  براساس مشاهدات و تحقیقات آن‌ها از تئوری تیپ‌های شخصیتی کارل یونگ تهیه شده است که در ادامه انواع شخصیت انسان و 16 تیپ آن را به شما معرفی می‌کنیم.

  1. شخصیت ISTP: (درون گرا، حساس، متفکر، ادراک شده)

تیپ شخصیتی ISTP افرادی بسیار منطقی هستند. آن‌ها عاشق انجام کارهای جدید‌ هستند و ممکن است به سرعت از انجام کارهای روزمره خسته شوند. این افراد ساکت و ممتنع، علاقه‌مند به چگونگی و چرایی کارها و دارای مهارتی عالی در زمینه مکانیک هستند. این دسته از افراد در لحظه زندگی می‌کنند و بسیار اهل ریسک کردن‌اند.

معمولاً به ورزش‌های شدید و حرفه‌ای علاقه‌مندند و در همه زمینه‌ها استعداد بالایی دارند. بیش از حد به رعایت قوانین و مقررات توجه ندارند، همچنین آن‌ها در یافتن حل مساله (Problem-Solving) مناسب برای مشکلات عملی سرآمد هستند.

  1. شخصیت ISTJ: (بازرس)

ویژگی روتین این تیپ شخصیتی جدی و ساکت، علاقه مند به امنیت و زندگی مسالمت‌آمیز هستند. این افراد بسیار کامل، مسئولیت‌پذیر و قابل اعتمادند همچنین قدرت تمرکز خیلی بالایی دارند. معمولاً علاقه‌مند به حمایت و ترویج سنت‌ها هستند و به طور پیوسته در جهت رسیدن به اهدافی مشخص کار می‌کنند. آن‌ها این توانایی را دارند تا به محض اینکه راجب یک کار تصمیم گرفتند نسبت به انجام آن اقدام کنند.

  1. شخصیت ISFJ: (محافظ)

این تیپ شخصیتی یکی از رایج‌ترین‌ هاست. به گفته دیوید کرسی ISFJ ها حدود 9 تا 14 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند. این دسته افراد ساکت، مهربان و وظیفه شناس هستند. معمولاً نیازهای دیگران را در اولویتی بالاتر از نیازهای خودشان قرار می‌دهند.

شخصیت‌هایی بسیار پایدار و و اهل عملند، آن‌ها برای حفظ امنیت بسیار ارزش قائل هستند. این افراد به راحتی می‌توانند احساسات دیگران را درک ‌کنند و بسیارعلاقه‌مندند تا به هر نحوی به دیگران کمک برسانند.

  1. شخصیت ISFP: (هنرمند)

به گفته دیوید کرسی تقریباً 5 تا 10 درصد افراد تیپ شخصیتی ISFP دارند. افراد دارای تیپ شخصیتی ISFP افرادی بسیار آرام، جدی، حساس و مهربان هستند. این گروه از افراد غالبا درگیری را دوست ندارند  و به احتمال خیلی قوی کارهایی را که ممکن است در انتها منجر به درگیری شود را انجام نمی‌دهند.

این قبیل افراد معمولاً بسیار وفادار هستند و درک بسیار بالایی از مسائل مربوط به حیطه زیبایی شناختی دارند. باید بگویم که این تیپ شخصیت هیچ علاقه‌ای به هدایت کردن یا کنترل دیگران ندارند. انعطاف پذیرند و ذهن بازی دارند و همیشه خلاق هستند. شاید مهم‌ترین نکته در مورد این افراد این باشد که از تک‌تک لحظات خود لذت می‌برند.

معرفی انواع تیپ شخصیتی

  1. شخصیت INFJ: (وکیل شخصی)

یکی دیگر از نواع تیپ‌های شخصیتی INFJ است که شامل افرادی بسیار با خلاق، مهربان و بسیار مراقب و محتاط است. INFJها معمولاً افرادی محافظه کارند اما نسبت به احساسات دیگران بسیار رئوف هستند. این افراد بسیار آرام، اصیل و بامتانت‌ هستند. بخاطر پشتکاری که در انجام کارها از خود نشان می‌دهند همواره مورد احترام دیگرانند.

  1. شخصیت INFP: (ایده آلیست)

این افراد بسیار آرام، و ایده‌آلیست هستند. علاقه‌مند به خدمت‌رسانی به بشریتند و افرادی بسیار وفادار و انطباق پذیرند. این دسته افراد همانطور که در بالاتر برایتان ذکر کردیم آرام هستند اما زمانی که حس کنند ارزش‌هایشان در حال تهدید شدن است دیگر آرام نمی‌مانند. این قشر افراد معمولاً تبدیل به نویسندگان زبردستی می‌گردند و بارزترین ویژگی این افراد این است که بسیار علاقه‌مند به درک و کمک‌رسانی به مردم هستند.

  1. شخصیت INTJ: (دانشمند)

از میان انواع شخصیت  Myers-Briggs این تیپ شخصیتی افرادی بسیار مستقل‌ و مصمم دارد که توانایی استثنایی در تبدیل نظریه‌ها به برنامه‌های از خود نشان می‌دهند. برای دانش بسیار ارزش قائند. استانداردهای بسیار بالایی در نوع عملکردشان در نظر دارند. رهبری ذاتی و با استعداد هستند.

  1. شخصیت INTP:متفکر

این دسته افراد بسیار منطقی و باخلاق هستند. در برخورد با نظریه‌ها و ایده‌های مبتکرانه بسیار هیجان زده می‌شوند. برای این تیپ شخصیت برخورداری از ویژگی چون شایستگی و منطق بسیار بارزش محسوب می‌شود. معمولاً بسیار ساکتند و هیچگونه علاقه‌ای  نسبت به پیروی از دیگران از خود نشان نمی‌دهند.

  1. شخصیت ESTP : (پر از رمز و راز)

افرادی با این تیپ شخصیتی اغلب به عنوان فردی بسیار  کارگرا و جذاب شناخته می‌شوند. ESTP ها از گذراندن اوقاتشان با دوستان و آشنایان بسیار لذت می‌برند. آن‌ها به زمان حال علاقه‌مند هستند و بیشتر بر روی جزئیات تمرکز می‌کنند و نگاهی وسیع‌تر به مسائل زندگی دارند. ویژگی بارز این افراد رفتاری دوستانه‌، سازگار‌ و عمل گرا است. ESTP ها افرادی بسیار خطرپذیر هستند.

  1. شخصیت ESTJ: (کارگردان)

افرادی اهل عمل، سنتی و بانظم هستند و در بسیار از مواقع این تیپ شخصیتی ورزشکاران را شامل می‌شود. این دسته علاقه‌ای به مباحث تئوری یا انتزاعی ندارند مگر اینکه کاربرد عملی را ببینند. همیشه دیدگاه روشنی از اوضاع اطرافشان دارند. وفادار و سخت کوشند. این تیپ شخصیتی  برای موضوعاتی چون امنیت و زندگی مسالمت‌آمیز ارزش بسیاری قائل هستند.

  1. شخصیت ESFP: مجری

افرادی که دارای تیپ شخصیتی ESFP هستند اغلب به صورت خودجوش مدبر و برون‌گرا توصیف می‌شوند. آن‌ها دوست دارند همیشه در مرکز توجه باشند و اغلب از آن‌ها به عنوان هنرمند یا «دلقک کلاس» یاد می‌شود.

این دسته افراد بسیار مردم‌گرا و سرگرم کننده هستند و آنها با لذت خود همه چیز را برای دیگران سرگرم کننده‌تر می‌کنند. لحظه‌ای زندگی می‌کنند ، آنها تجربیات جدید را دوست دارند. آن‌ها از تئوری و تحلیل غیرشخصی بیزارند. علاقه‌مند به خدمت به دیگران است. احتمالاً در موقعیت‌های اجتماعی در مرکز توجه باشد. عقل سلیم و توانایی عملی کاملاً پیشرفته.

  1. شخصیت ESFJ : (مراقب)

این افراد بسیار خونگرم، محبوب و وظیفه شناس هستند. اصولاً نیازهای دیگران را برتر ازبر نیازهای خودشان می‌دانند. احساس مسئولیت و وظیفه قوی دارند. علاقه‌مند به خدمت‌رسانی به دیگران هستند.

تیپ های مختلف شخصیتی

  1. شخصیت ENFP: (قهرمان)

از میان انواع شخصیت متعددی که تا کنون برای شما ذکر کردیم این تیپ شخصیتی غالباً از افرادی مشتاق، جذاب و خلاق تشکیل شده است. این افراد بسیار پرانرژی و مستقل هستند. آن‌ها قادر به انجام هر کاری هستند که مورد علاقه آن‌ها باشد.

  1. شخصیت ENFJ: (جهش دهنده)

از بین تیپ‌ها و انواع شخصیت که تا کنون به شما معرفی کردیم تیپ شخصیتی ENFJ اغلب به عنوان قوی‌ترین شخصیت شناخته می‌شود. این دسته افراد قادرند با همه تیپ‌های شخصیتی دیگر به راحتی دوست شوند (حتی با افراد درونگرا یا برونگرا). به دلیل توانایی بالا آن‌ها در درک کردن دیگران می‌توانند به راحتی مردم ر تحت تاثیر قرار دهند. تیپ شخصیتی  ENFJ را میتوان نقطه تقابل شخصیت ISTP دانست.

  1. شخصیت ENTP: بحث کننده

این دسته افراد بسیار خلاق مدور و از نظر سطح فکری بسیار باهوش هستند. همچنین این افراد در طیف وسیعی از امور مهارت بالایی از خود نشان می‌دهند و باعث می‌شوند تا دیگران از گفت و گو با آنها بسیار لذت ببرند. همچنین توانایی درک مفاهیم و استفاده از منطق برای یافتن راه حل‌های مناسب دارند.

  1. شخصیت ENTJ (رهبر )

اغلب افراد این تیپ شخصیتی را افرادی قاطع، با اعتماد به نفس و جذاب معرفی می‌کنند. این تیپ شخصیتی تمام ویژگی‌های یک رهبر از جمله توانایی عالی برای درک مشکلات مردم و پیدا کردن راه حل‌های جامع را دارند. این افراد به راحتی می‌توانند در جامع سخنرانی کنند و برای ویژگی‌هایی مانند دانش و صلاحیت ارزش بسزایی قائلند و در برابر ناکارآمدی و بی‌نظمی بسیار پرخاشگرانه عمل می‌کنند.

انواع تیپ شخصیتی مردان در روانشناسی

انواع شخصیت مردان شامل ۵ نوع شخصیت است که در این بخش از مقاله به تفکیک هر یک از آن‌ها را برای شما توضیح خواهیم داد.

  • شخصیت آلفا

این نوع شخصیت دارای اعتماد به نفس بالایی است و همچنین توانایی فوق العاده‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری دارند. شخصیت آلفای مردانه با نام مستعار «پسر بد» نیز شناخته می‌شود. آلفا‌ها معمولاً مردانی هستند که اعتماد به نفس بالایی دارند و می‌دانند هر چه را که بخواهند می‌توانند به دست آورند. مردانی با چنین ویژگی شخصیتی می‌توانند رهبران بسیار خوبی باشند.

  • شخصیت مردان بتا

این قبیل افراد مردانی مشارکتی و درون گرا هستند که لقب «پسر خوب» را به خود اختصاص داده‌اند. نگاهی کاملاً متعادل به زندگی دارند و گاهی اوقات از ویژگی‌های خوب آنها سوء استفاده می‌شود اما در کل می‌توان مردان بتا را مردانی دوست داشتنی دانست. افراد بتا بسیار حساس‌تر و پرخاشگرتر از یک مرد آلفا هستند. چیزی که این این نوع شخصیت را از سایر متمایز می‌سازد ماهیت رفتار درون گرایانه آن‌هاست.

ویژگی تیپ های مختلف شخصیتی

  • شخصیّت مردانه امگا

شخصیت امگا یکی دیگر از انواع شخصیت مردان که قرار است به شما معرفی کنیم تیپ شخصیت مردانه امگا است. چنین مردانی می‌توانند عادت‌های بسیار فوق العاده‌ای مانند؛ جمع کردن چیزهایی مثل کامیک بوک، حشرات یا حتی بازی‌های ویدئویی داشته باشند. آن‌ها بسیار آرام و تنبل هستند و به خوبی از خود مراقبت نمی‌کنند.

تیپ شخصیتی امگا را می‌توان تا حدی نابالغ، غیر مسئول و فاقد هرگونه جاه‌طلبی دانست. روانشناسان معتقدند مردان امگا موجوداتی با ضریب هوشی بالا هستند اما امگاها معمولاً با اعمالشان کاملا خلاف این حرف عمل می‌کنند؛ زیرا جاه‌طلبی کافی برای استفاده از هوش خود را ندارند. تیپ شخصیتی زنان امگا چه تفاوتی با تیپ شخصیتی مردان امگا دارد؟ شخصیت زنان امگا به چه صوتی است؟

اگر می خواهید بدانید جز این دسته از افراد هستید ضریب هوشی خود را بسنجید برای آشنایی بیشتر مقاله «چگونه بفهمیم آی کیو ما چقدر است» را مطالعه نمایید.

  • شخصیت مردانه گاما

این تیپ شخصیتی عاشق تفریح است اما به‌هیچ وجه از زیر مسئولیت‌های خود شانه خالی نمی‌کند. این افراد می‌توانند بسیار ماجراجو و سرگرم کننده باشند و اگر برای مدت زیادی بیکار بمانند بسیار حوصله‌شان سر می‌رود و ناآرامی می‌کنند.

این دسته از افراد نسبت به جنس مخالف خود بسیار حساس هستند و از نیازها و ماهیت آن‌چه زنان واقعاً می‌خواهند اطلاع دارند و به منظور تامین نیازهای شریک زندگی خود هر کاری بتوانند انجام می‌دهند. در واقع این تیپ شخصیتی همیشه خانواده خود را در اولویت زندگی‌اش قرار می‌دهد.

  • شخصیت مردانه دلتا

مردان دلتا در واقع روزگاری آلفا بوده‌اند که حوادث تلخ و سخت روزگار آن‌ها را از سرنوشت خود جدا کرده و باعث عقب‌نشینی آن‌ها شده است. این افراد اندکی کینه‌توز هستند و از دیگران دوری می‌کنند، می‌توان گفت مردان دلتا در بازی زندگی هیچ وقت پیشرفت چشمگیری نداشته‌اند. این افراد اغلب نسبت به چیزی یا شخص دیگری کینه به دل دارند و همواره خود را با دیگران مقایسه می‌کنند.

می‌توان گفت که تقریباً مجامع اجتماعی زیاد از این افراد استقبال نمی‌کند و اغلب تنها می‌مانند. یک مرد دلتا در صورت تمایل می‌تواند فردی با خصوصیات مشابه را به سمت خود جذب نماید و شریک زندگی او می‌تواند یک گاما، آلفا و یا بتا باشد.

داشتن شخصیت دلتا

نتیجه‌گیری

در این مقاله از دکتر ویز سعی کردیم تا انواع شخصیت را برای شما توضیح دهیم و به معرفی انواع تیپ‌های شخصیتی در روانشناسی بپردازیم. همچنین در ادامه این مقاله علاوه بر معرفی ۱۶ تیپ شخصیتی متفاوت و توضیح هر یک از آن‌ها به تفکیک برای شما عزیزان انواع تیپ شخصیتی مردان اعم از آلفا، گاما، بتا و دلتا را توضیح دادیم که با مطالعه این قسمت از مقاله می‌توانید متوجه شوید که با توجه به ویژگی‌های ذکر شده شما جزو کدام یک از این دسته هستید.

امیدواریم تا مطالب ارائه شده در این مقاله در خصوص انواع شخصیت مورد توجه شما همراهان همیشگی دکتر ویز قرار گیرد.

همچنین اگر به مقوله رشد و توسعه فردی علاقه‌مند هستید، می‎‌توانید کتاب هر آنچه از قدردانی و تشکر باید بدانیم رانیز که توسط انتشارات دکتر ویز تهیه شده است، دانلود کنید.

برخی از سوالات رایج

1.انواع تیپ شخصیتی مردان در روانشناسی؟

  1. شخصیت آلفا
  2. شخصیت مردان بتا
  3. شخصیّت مردانه امگا
  4. شخصیت مردانه گاما
  5. شخصیت مردانه دلتا

2. معرفی 16 تیپ شخصیتی؟

  1. شخصیت ISTP
  2. شخصیت ISTJ
  3. شخصیت ISFJ
  4. شخصیت ISFP
  5. شخصیت INFJ
  6. شخصیت INFP
  7. شخصیت INTJ
  8. شخصیت INTP
  9. شخصیت ESTP
  10. شخصیت ESTJ
  11. شخصیت ESFP
  12. شخصیت ESFJ
  13. شخصیت ENFP
  14. شخصیت ENFJ
  15. شخصیت ENTP
  16. شخصیت ENTJ

3. شخصیت چیست؟

شخصیت یک چارچوب کلی است که شامل تمام ویژگی های یک فرد استفاده می‌گردد.

دیدگاه‌های شما

3 دیدگاه دربارهٔ «انواع شخصیت | معرفی 16 تیپ شخصیتی + ویژگی»

  1. نوید نیکبخت

    اطلاعات خیلی مفیدی بود،تمام مطالب جامع و کامل بود خیلی لذت بردم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان