آموزش قدم به قدم شخصیت شناسی + تست

آموزش قدم به قدم شخصیت شناسی
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

شخصیت به مجموعه‌ای از خصوصیات، صفات، عواطف و آمادگی‌هایی گفته می‌شود که فرد را از سایر افراد متمایز می‌کند. شخصیت یک شخص را می‌توان به یک تصویر کامل از رفتار عمومی سازمان یافته وی تشبیه کرد که از شکل ظاهری و رفتاری او مشهود است.

عوامل مختلفی در شکل‌گیری شخصیت یک فرد تأثیر دارد، از جمله؛ عوامل وراثتی، فرهنگی و اجتماعی. یک شخص به دلیل ماهیت اجتماعی و به منظور ارضای حس کنجکاوی خود می‌تواند از طریق مهارت‌های ارتباطی مانند گفتار و تکان دادن دست با دیگران ارتباط برقرار کند تا دیگران بتوانند او را بشناسند.

همه این موارد در تعیین ماهیت و شخصیت شناسی یک فرد به ما کمک می‌کند تا بتوایم بر اساس اطلاعات، برداشت‌ها و واکنش‌هایی که نسبت به این شخص تاکنون داشتیم شخصیت وی را برای خود ارزیابی کنیم.

شخصیت شناسی دیگران باعث می‌شود تا شما در صورت ملاقات مجدد با آن‌ها اطلاعات خود را دوباره ارزیابی کنید و چشم اندازی مناسبتری برای انتخاب شیوهای مناسب جهت نحوه برخورد و میزان اهمیت دادن خود به آن‌ها اتخاذ کنید.

افراد زیادی وجود دارند که توانایی شخصیت شناسی افراد به واسطه تجزیه و تحلیل دقیق و سریع عادات و رفتارهای آن‌ها دارند. کسب این توانایی می‌تواند به دلیل تجربیات طولانی و آشنایی با افراد متفاوت باشد و داشتن تبحر در شخصیت شناسی افراد ربطی به سن و سال ندارد.

در واقع این دسته از افراد همواره نگاه دقیقی بر رفتار اطرافیان خود دارند و با تجزیه، تحلیل و تمرکز برروی سخنان و رفتار دیگران سعی می‌کنند تا بتوانند نشانه‌ و معنای کار آن‌ها را کشف کنند.

شخصیت شناسی افراد را به هیچ وجه نمی‌توان کاری آسان دانست و در مرحله اول نیاز به شناخت و آشنایی با افراد زیادی دارد تا بتوانید به این تجربه دست پیدا کنید. در واقع شناخت افراد زیاد باعث می‌شود تا بتوانید شخصیت‌هایی مشابه را که با مرور زمان دوباره در زندگیتان تکرار شده‌اند را به خوبی بشناسید. در این مقاله از دکتر ویز قصد داریم تا با شما در مورد مبحث شخصیت شناسی و بررسی تست شخصیت شناسی یونگ و ام بی تی آی صحبت کنیم.

آموزش شخصیت شناسی

ویژگی های شخصیتی و انواع شخصیت

کلمه شخصیت که به انگلیسی “Personality” گفته می‌شود از واژه لاتین “Persona” گرفته شده است که به معنی نقابی است که نمایندگان یونانیان در قدیم به صورت خود می‌زدند تا در طول زمانی که در تئاتر حضور دارند شخصیت آن‌ها روی دیگران تاثیر بگذارد نه صرفاً بر اساس شناختی که از آن‌ها دارد.

بر اساس مطالعات روانشناسی انجام شده در حوزه‌ی شخصیت شناسی ثابت شده که چندین تیپ شخصیتی متفاوت وجود دارد که این تیپ‌های شخصیتی از نظر خصوصیات با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه تعدادی از این تیپ‌های شخصیتی را به شما معرفی می‌کنیم همچنین برای شناخت بیشتر انواع آن می توانید مقاله ” انواع شخصیت | معرفی انواع تیپ شخصیتی + ویژگی ” را مطالعه نمایید.

  • شخصیت درونگرا:

فرد دارای این شخصیت همواره داوطلبانه از اطرافیانش فاصله می‌گیرد. در واقع چنین تیپ شخصیتی در دنیای خودش زندگی می‌کند، سخت با دیگران ارتباط برقرار می‌سازد و با واقعیت‌های پیرامون خود سازگار نیست. روانشناسان در خصوص این ویژگی شخصیتی می‌گویند: یک فرد درون گرا ممکن است در چندین زمینه موفق شود به ویژه زمینه‌هایی که نیاز به آرامش مطلق، پوچی و انزوا دارند.

  • شخصیت برونگرا:

این دسته افراد از نظر شخصیت شناسی افرادی خوش قلب، با نشاط و خوش برخورد هستند. مردم این تیپ شخصیتی را بیشتر از سایر دوست دارند زیرا این دسته افراد همواره به خود و دیگران اعتماد به نفس می‌دهند، سریع تصمیم می‌گیرند، اندکی بی‌نظم هستند همچنین به راحتی می‌توانند با اطرافیان ارتباط برقرار کنند. افراد برون‌گرا دوست دارند همواره ستایش و تعارفات زیادی از دیگران بشنود.

  • شخصیت وابسته:

همانطور که از نام این تیپ شخصیتی مشخص است به اشخاصی گفته می‌شود که در همه چیز به دیگران وابسته هستند، قادر به تصمیم گیری نیستند و از مسئولیت می‌ترسند، این افراد به خودشان اعتماد ندارند و ابتکار و تجربه‌های خود را هیچوقت کافی نمی‌بینند.

  • شخصیت افسرده :

افردی بدبین و همیشه غمگین هستند، اما این غم اندوه و احساس درماندگی بر عملکرد روزانه آن‌ها تأثیر نمی‌گذارد.

  • شخصیت متعادل:

خصوصیات فردی که از این شخصیت برخوردار است در همه چیز متعادل است و جامعه راحت این دسته افراد را می‌پذیرد. این افراد در تلاش هستند با کسب و آموزش مهارت آموزی بتوانند دائم در پیشرفت باشند.

  • شخصیت مشکوک:

این تیپ شخصیت همواره با این خصوصیات شناخته می‌شوند اغراق در قضاوت بد، تأثیرپذیری از انتقادات دیگران، جنجال و رقابت بیش از حد، عشق به کنترل، رهبری و تمرکز بر اشتباهات دیگران.

آشنایی با انواع شخصیت

  • شخصیت ساده لوح:

مشخصه این تیپ خاص از شخصیت عبارت است از داشتن نوعی اعتماد به نفس کورکورانه، غفلت از هر آن‌چه در اطراف او می‌گذرد، تسلیم و تبعیت از دیگران، پذیرفتن انتقادات دیگران نسبت به او حتی اگر اشتباه باشد و اغراق در صراحت حتی در مسائل خصوصی.

  • شخصیت بی‌رحم:

این افراد شخصیتی بی ادب در برخورد، گاها صمیمی و بی رحم، فاقد لطافت و رحمت، پرخاشگر، مجازات کننده و اهل انتقام  و همواره دیگران را مجبور می‌کنند تا به خواسته آن‌ها تن دهند.

  • شخصیت دلسوز:

این تیپ افراد شخصیتی مهربان و نسبت به دیگران دلسوز هستند. توانایی مدارا بالایی دارند و اصولا از هرگونه درگیری و جنجال دوری می‌کنند.

  • شخصیت مطیع:

این افراد دائماً دیگران احترام می‌گذارند به منظور جلب رضایت دیگران همواره خواسته های آنها را تایید می‌کند. پس از مشخص ترین ویژگی های این تیپ شخصیتی می‌توان به ضعف در ابراز عقیده شخصی و سرکوب احساسات خود اشاره کرد. شما می‌توانید این قبیل اشخاص را بر اساس عدم توانایی آنها در نشان دادن و بروز احساسات شان و ترس از از مستقیم نگاه کردن به چشمان افراد بشناسید.

شخصیت شناسی mbti چیست؟

شخصیت شناسی ام بی تی آی نظریه ای است که به کشف و شناسایی الگوهای شخصیتی متفاوت به ما کمک می‌کند، زیرا افراد را به شانزده الگو متفاوت تقسیم می‌کند که هر یک دارای ویژگی‌های اساسی مختص یه خود مانند نحوه برخورد با کارگران، نحوه دریافت اطلاعات، نحوه سازماندهی کارها و نحوه کار در شرایط تحت فشار است.

این تئوری بر اساس چهار معیار اصلی ساخته و پرداخته شده است که انواع مختلف شخصیت‌ها توسط آن‌ها مشخص می‌شود:

  • معیار ذهن:

این معیار نوع و نحوه تعامل ما با دیگران را تعیین می‌کند، زیرا این معیار انسان‌ها را به دو دسته با شخصیت‌های اجتماعی و شخصیت‌های درون گرا تقسیم می‌کند.

  • معیار انرژی استاندارد:

این استاندارد نحوه مشاهده جهان و نحوه پردازش اطلاعات را از دید هر شخص تعریف می‌کند زیرا این معیار افراد را به دو طبقه از لحاظ شخصیتی که شامل شخصیت‌های مفصل و شخصیت‌های جامع است تقسیم می‌نماید.

  • معیار طبیعی:

این معیار نحوه تفکر هر شخص را تعریف می‌کند و بر اساس آن افراد را به دو طبقه یا تیپ شخصیتی تقسیم می‌کند‌، شخصیت‌های احساسی و شخصیت‌های منطقی

  • معیار تاکتیکی:

این معیار سبک و روش کار را مشخص می‌کند. این معیار انسان را به دو دسته و تیپ شخصیت محکم و شخصیت انعطاف‌پذیر تقسیم می‌نماید.

شخصیت شناسی mbti

مزیت آزمون شخصیت  شناسی MBTI چیست؟

  1. این آزمون شخصیت شناسی به ما کمک می‌کند مردم و خودمان را بشناسیم.
  2. ما را با نحوه تفکر، نحوه تصمیم گیری و نحوه تعامل خود با دنیای اطراف آشنا می‌کند.
  3. به ما کمک می‌کند تا بدانیم چرا با برخی از افراد بهتر ارتباط برقرار می‌کنیم و با یک سری ارتباط برقرار نمی‌کنیم.
  4. چرا بعضی از مشاغل را به کارهای دیگر ترجیح می‌دهیم؟
  5. نقاط قوت ما را به ما معرفی می‌کند تا بتوانیم آن‌ها را توسعه دهیم، همچنین به ما کمک می‌کند تا نقاط ضعف خود را بشناسیم تا بتوانیم از شر آن‌ها خلاص شده و شخصیت خود را رشد دهیم.

انجام آزمون شخصیت در درجه اول به خود فرد کمک بسزایی میکند زیرا با شناخت بهتر از خود میتواند نسبت به پیشرفت شخصیت خود در جهت مثبت قدم بردارد.

تست شخصیت شناسی یونگ چیست؟

تست شخصیت شناسی یونگ که به عنوان تست نوع یونگ یا آزمون بریکس مایرز نیز شناخته می‌شود، شامل تیپ‌های شخصیتی کارل یونگ و ایزابل بریگز مایرز است. شما با شرکت در این تست و پاسخ دادن به سوالات شخصیت شناسی یونگ طبق یکی از ۱۶ نوع شخصیت یونگ از پیش تعیین شده است طبقه‌بندی خواهید شد.

جامعه بشری روز‌به‌روز بیشتر از فواید این تست شخصیت شناسی آگاه می‌شوند و در سعی می‌کنند تا از آن در ابعاد مختلف جامعه استفاده کنند، مثلاً امروزه دیگر کارفرمایان و دانشجویان از تست شخصیت شناسی یونگ برای تعیین تمایلات خود در روابط، یافتن کارمندان بالقوه، یافتن ویژگی‌های مطلوب خود و کاهش کاوش در مسیر شغلی آینده خود در جهت پیشرفت شغلی استفاده می‌کنند.

در واقع انسان زمانی که از تیپ شخصیتی خود درک قوی‌تر و عمیق‌تری داشته باشد، قادر خواهد بود تا با شناخت نقاط قوت خود آن‌ها را تقویت کند و به همین ترتیب مسیر موفقیت را طی نماید.

به طور کلی نظریه یونگ بر چهار عملکرد اساسی روانشناختی متمرکز است:

  1. برون گرایی در مقابل درون گرایی
  2. احساس در مقابل شهود
  3. تفکر در مقابل احساس
  4. قضاوت در مقابل ادراک

انجام تست شخصیت شناسی

از این ابعاد می‌توان برای ارزیابی و توصیف سبک‌های مختلف یادگیری نیز استفاده کرد. در حالی که هر بعد جنبه منحصر به فردی از سبک یادگیری را به ما نشان می‌دهد، سبک یادگیری فردی ممکن است ترکیبی از این ابعاد را شامل شود. به عنوان مثال، سبک یادگیری شما ممکن است حاصل ترکیبی از عناصر سبک‌های یادگیری برونگرا، تفکر، احساس و درک را داشته باشد.

سبک‌های یادگیری مبتنی بر نظریه و تست شخصیت شناسی یونگ فقط یک روش تفکر در مورد چگونگی یادگیری افراد را به ما نشان می‌دهد.

در واقع تست شخصیت شناسی یونگ میزان ترجیحات شما را در مورد نوع برخورد و ارتباط با مردم، پردازش اطلاعات و تصمیم گیری‌های زندگی اندازه‌گیری کرده و می‌سنجد و در نهایت نتیجه‌ای که به شما می‌دهد یک نمای واقعی و سنجیده شده از شخصیت و رفتار شماست.

در واقع نوع شناسی شخصیت یونگ نتیجه کار کارل گوستاو یونگ، روان شناس برجسته سوئیسی است. تست یون را می‌توان یکی از تثبیت شده ترین‌ها و مورد اعتماد‌ترین الگوهای جهان در زمینه شناخت شخصیت و رفتار دانست و از آن به طور گسترده‌ای در انواع سازمان‌ها، مراکز ارزیابی، تیم سازی، مربیگری و رشد شخصی استفاده می‌شود.

عوامل تاثیر‌گذار در ساخته شدن یک شخصیت

هر کس شخصیتی منحصر به فرد یا متمایز خاص خود را دارد که باعث می‌شود تا در زمینه‌های زیادی با دیگران متفاوت باشد. اگر قصد شخصیت شناسی یک فرد خاص را دارید می‌توانید با کسب اطلاعات از موارد ذکر شده در زیر به شناخت نسبی از او برسید.

  • وراثت

“وراثت” عامل اصلی تأثیرگذار در این تفاوت‌ها است، زیرا وراثت همان عاملی است که به طرز چشمگیری می‌تواند در تعیین خصوصیات جسمی یک فرد و در شکل‌گیری سیستم عصبی وی تأثیر بگذارد که نقش مهمی در تعیین نوع و جنس رفتارهای او دارد.

  • محیط

محیط یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در شکل گیری یک شخصیت است. در واقع محیط به همراه افرادی که در آن وجود داشته‌اند می توانند بر اساس نوع شخصیت یک فرد میزان متفاوتی از تاثیر را بر روی شخصیت او اعمال کنند.

  • عوامل جسمی

عوامل فیزیولوژیکی مانند، اختلالات، ترشحات غدد و ساختار کلی یک فرد می‌تواند تاثیر واضحی بر ساخته شدن شخصیت او داشته باشد. برای مثال افرادی که ساختار بدنی بزرگ و درشتی دارند تمایل دارند تا کنترل انسان‌های اطراف خود را به دست بگیرند و افرادی که ساختار بدنی ضعیفی دارند سعی می‌کنند از موقعیت‌های رقابتی فرار کنند و کمتر در چنین موقعیت‌هایی قرار گیرند.

  • تربیت خانوادگی

روش‌های تربیتی می‌توانند نقش روشنی در شکل گیری شخصیت یک فرد داشته باشند، زیرا اولین آموزش‌ها و تجربیات یک فرد را برای او رقم می‌زنند و در نهایت بر ساخته شدن شخصیت وی تاثیر خود را اعمال می‌کنند.

شخصیت شناسی در افراد مختلف

نتیجه‌گیری

در این مقاله از دکتر ویز سعی کردیم تا به شما قدم به قدم آموزش شخصیت شناسی بدهیم و تست‌های رایج شخصیت شناسی مانند mbti و یونگ را با یکدیگر بررسی کنیم.

همچنین در طول این مقاله با شما در مورد تعدادی از تیپ های شخصیتی متفاوت و عوامل تاثیرگذار بر شکل‌گیری یک شخصیت صحبت کردیم. امیدواریم تا مطالب ارائه شده در حوزه شخصیت شناسی در طول این مقاله مورد پسند شما دوستان عزیز واقع شده باشد.

برخی از سوالات رایج

1.شخصیت چیست؟

شخصیت به مجموعه‌ای از خصوصیات، صفات، عواطف و آمادگی‌هایی گفته می‌شود که فرد را از سایر افراد متمایز می‌کند.

2. عوامل تأثیرگذار در ساخت یک شخصیت شامل چه مواردی است؟

  1. وراثت
  2. محیط
  3. عوامل جسمی
  4. تربیت خانوادگی

3. شخصیت شناسی mbti چیست؟

شخصیت شناسی ام بی تی آی نظریه ای است که در کشف و شناسایی الگوهای شخصیتی متفاوت به ما کمک می‌کند و افراد را به شانزده الگو متفاوت شخصیتی تقسیم می‌کند که هر یک دارای ویژگی‌های اساسی مختص یه خود است.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان