15 فواید زبان بدن در زندگی شخصی و کاری (مذاکرات و …)

فواید زبان بدن
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

کارشناسان مذاکره به ما توصیه می کنند که در هر زمان و هر مکانی که هستند حتی الامکان بجای تکیه بر تلفن و اینترنت برای مذاکرات و قرارهای کاری خود ملاقات حضوری داشته باشند. زیرا هرچقدر هم که تکنولوژی پیشرفت کند و رسانه های الکترونیکی مناسب باشند فاقد نشانه های بصری هستند که توسط فواید زبان بدن در مذاکره ارائه می شود، به انتقال اطلاعات ارزشمند و ایجاد ارتباطات در گفتگوهای چهره به چهره کمک می کند.

بدون دسترسی به حرکات و چهره های صورت ،کسانی که از راه دور مذاکره می کنند ، با خواندن دقیق صدای یکدیگر و متوجه شدن منظور طرف مقابل مشکل دارند. اما مذاکره کنندگان دقیقاً چه چیزی را از رفتار غیر کلامی و زبان بدن در مذاکره یاد می گیرند؟ آیا حرکات و اصطلاحات یکدیگر را با دقت می خوانیم یا خیر؟ آیا با تغییر آگاهانه رفتار غیر کلامی خود می توانیم زبان بدن خود را در موفقیت مذاکره افزایش دهیم؟ اهمیت زبان بدن در چیست ؟ در اینجا ما به شما در درک چگونگی تأثیر فواید زبان بدن در مذاکرات بر نتایج شما تجزیه و تحلیل می کنیم:

فواید زبان بدن در سخنرانی عمومی

در مقاله «زبان بدن (Body language) چیست؟ +8 تکنیک عالی ارتباط غیرکلامی بدن» توضیحات جامعی در خصوص فواید زبان بدن و تکنیک‌های ارتباطات غیرکلامی بیان شده است و با مطالعه آن می‌توانید ارتباطات غیرکلامی‌تان را بهبود ببخشید.

فواید زبان بدن در مذاکرات

انسان از طریق کانالهای مختلفی ارتباط برقرار می کند. زبان تنها وسیله ای نیست که انسان از آن تبادل اطلاعات در گفت وگو استفاده کند ، ما ایده ها و احساسات خود را نه تنها با کلمات بلکه از طریق صورت، صدای صوتی و حرکات بیان می کنیم . به این زبانهای غیر کلامی “زبان بدن” گفته می شود.زبان بدن نیز مانند زبان کلامی ما ، بخشی از فرهنگ ما است.

فواید زبان بدن را می توان از نقش مهمی که در مذاکرات تجاری و ارتباطات دارند مشاهده کرد. ما در این مقاله قصد داریم به فواید زبان بدن و هنر استفاده از آن در مذاکرات و ارتباطات بپردازیم تا شما نیز مهارت های لازم در استفاده و خواندن بادی لنگویج را بیاموزید و از آن در گفت و گوهای و قرارهای روزانه خود استفاده کنید. در مذاکرات افراد مختلف روشهای مختلفی برای برقراری ارتباط غیر کلامی دارند.

انواع ارتباطات غیر کلامی و تاثیرات آن

برخی مطالعات نشان می دهد که تا 90 درصد ارتباطات غیر کلامی است. گرچه ممکن است یک چیز را بگویید و حرکات بدن شما ممکن است چیزی کاملاً متفاوت را نشان دهد. انواع زبان که بدون استفاده کلمات صورت می گیرد به عنوان زبان غیر کلامی تعریف شده است و اتفاقا یکی از فواید زبان بدن نیز همین رساندن مفهوم بدون استفاده از کلمات است.

زبان غیرکلامی یا همان BODY LANGUAGE در تمام زمان هایی که ما در حال مکالمه با دیگران هستیم با حرکاتی مانند لبخند زدن، اخم کردن، سر تکان داد و… نشان می دهیم. به عنوان مثال اخم نشانه نارضایتی است.

تکان دادن سر در هنگام حرف زدن به معنی توافق است – تکان دادن یک دست با کف دست باز ، به معنای “خداحافظ” می باشد. خم شدن در صندلی شخصی و خمیازه کشیدن در یک سخنرانی نشان دهنده عدم علاقه بوده و کسالت را نشان می دهد.

انواع ارتباطات غیر کلامی و تاثیرات آن

بسیاری از افراد ممکن است فکر کنند که برای مذاکره موفقیت آمیز، مذاکره کنندگان باید تسلط خود را در مهارت های زبان افزایش دهند. مذاکره و چانه زنی، تا حدودی حق با آنهاست اما این به مراتب کافی است البته فواید زبان بدن مزیت‌های بسیار زیادی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

در واقع، بسیاری از مذاکره کنندگان هستند آگاه نیستند که آنها بصورت غیر کلامی ارتباط برقرار می کنند. بیشتر پیامهای غیر کلامی غیر ارادی هستند. زبان کلامی واقعاً نقش مهمی در مذاکرات دارند ، اما این تنها وسیله ای نیست که مذاکره کنندگان بتوانند اطلاعات را مبادله کنند.

که در به عنوان مثال مذاکره کنندگان ایده ها و احساسات خود را نه تنها با کلمات بلکه از طریق صورت نیز بیان می کنند عبارات ، حرکات و حتی لباس و نظافت ممکن است نوعی پیام را برای دیگران ارسال کند و در واقع به کمک آنها باید زبان بدن را بخوانیم . برخی از کارشناسان می گویند فقط 30 درصد از ارتباطات ناشی از صحبت کردن است.

حرکات غیر کلامی شما نیز جز دیگر اقدامات مهم است. بنابراین بیش از 50 درصد از موفقیت ما در گرو ارتباط غیر کلامی است.

15 فواید زبان بدن در زندگی شخصی و کاری (مذاکرات و …)

  1. با دیدن حالت های بدن و صورت طرف مقابلمان راحت تر و دقیق تر به صحت حرف های او پی می بریم و بهتر می توانیم تصمیم گیری کنیم.
  2. با استفاده از زبان بدن خودمان بهتر می توانیم طرف مقابلمان را متقاعد کنیم.
  3. اگر در یک مذاکره شرکت کردید و بعد از گذشت 15 تا 20 دقیقه حرکات و رفتارهای طرف مقابل مانند شما شد به گونه ای که انگار دارد از شما تقلید می کند یک نشانه ی خوب و مثبت است زیرا طبق روانشناسی زبان بدن کسانی که از رفتارهای ما تقلید می کنند قابل اعتمادتر هستند تا کسانی که این کار را نمی کنند. اما خب این دلیل کافی نیست تا به شخصی اعتماد کنیم زیرا افرادی که از این استراتژی های تقلید آگاهند ممکن است از آن استفاده کنند تا نشان دهند که نقطه اشتراک و پیوند بین دو طرف مذاکره برقرار است.

فواید زبان بدن در زندگی شخصی و کاری

  1. فواید زبان بدن در تشخیص صداقت: یکی دیگر از فواید زبان بدن در پی بردن به صداقت افراد می باشد. یک فرد دروغگو ممکن است بتواند به نحوی کلمات را بیان کند تا کسی متوجه دروغ گفتن او نشود اما نمی تواند حرکات بدن و صورتش را کنترل کند زیرا این کار بسیار سخت و یا به عبارتی دیگر امکان پذیر نمی باشد. بنابراین بهترین راه پیشنهادی برای صداقت هر فرد حرکات و چهره ی فرد هنگام صحبت کردن است.
  1. از دیگر فواید زبان بدن پی بردن به احساسات واقعی افراد است که باید مهارت زیادی در تشخیص آن داشته باشیم زیرا افراد با توجه به موقعیت شغلی که در آن قرار گرفته اند گاهی اوقات مجبور به پنهان کردن احساسات واقعی خود و نمایش احساسات دروغین می باشند. یا حتی در شرایطی از مهارت پوکر فیس بودن استفاده می کنند. ما به عنوان فردی که میخواهیم به احساسات فرد مقابل پی ببریم باید در دیدن سرنخ ها بسیار ماهر باشیم و آگاهی کامل در مورد تمامی نشانه هایی که افراد در هنگام بروز احساسات در چهره و کلام خود نشان می دهند را داشته باشیم. به عنوان مثال برخی افراد هنگامی که در حال بروز دادن احساسات دروغین هستند در صحبت کردن زیاد طفره می روند یا از حرکات و جملات اغراق آمیز استفاده می کنند. زیاد پلک می زنند، نگاهشان را از شما می دزدند، هنگام صحبت کردن بجای برقرای ارتباط چشمی بیشتر به سمت پایین نگاه می کنند و اگر خودکار دم دستشان باشد روی کاغذ را خط خطی می کنند و یا حرکات واقعی که هنگام بروز احساسات واقعی در چهره فرد نمایان می شود (نظیرغم، شادی، خنده، ناراحتی و…) را به صورت ساختگی نشان می دهند.
  2. رفتار مؤثریک زبان بدن مثبت به فرد کمک می کند تا عزت نفس بیشتری داشته باشد و در پیشبرد عقاید خود راحت تر از دیگران کمک کند. زبان بدن مثبت توسط سایر افراد نیز مورد استقبال قرار می گیرد و از این رو ، شخص دارای زبان بدن مثبت در هر بحثی مورد توجه و علاقه دیگران قرار می گیرد. بنابراین یکی دیگر از فواید زبان بدن نسبت به مکالمات تلفنی تاثیر مثبتی است که بر روی سایر افراد می گذارد.
  1. فواید زبان بدن در موفقیت در محل کارزبان بدن مثبت در محیط کار و محیط شرکت ها ضروری است. زبان بدن سالم می تواند به تقویت روحیه تیم در محیط کار کمک کند و همین امر می تواند روحیه کارمندان را تقویت کند. تفویض مسئولیت ها از طریق زبان مثبت بدن آسانتر می شود. همچنین می تواند به احترام به همکاران و برطرف کردن درگیری ها در سازمان کمک کند.
  1. در جلسات شرکتی می توان با استفاده از زبان مثبت بدن علاقه ، پذیرایی و شادی را به نمایش گذاشت. یک لبخند ملایم ، کف دست باز ، تکیه به جلو و تماس چشمی می تواند در برقراری ارتباط با شخص دیگری در این نشست مسیری طولانی را طی کند و از این طریق به ایجاد و حفظ روابط سالم با طرف های دیگر در یک جلسه کمک می کند.

 فواید زبان بدن در سخنرانی عمومی

  1.  فواید زبان بدن در سخنرانی عمومی

در صحبت های عمومی ، زبان بدن اهمیت کاملاً متفاوتی دارد. اگر گوینده زبان بدن دفاعی داشته باشد یا زبان بدن منفعل داشته باشد ، احتمال زیاد وجود دارد که وی را به تماشای تماشاگر دقت کافی نداشته باشد. ضریب تأثیر چنین سخنرانی ها نیز با کسری بزرگ کاهش می یابد زیرا مخاطب 35٪ از کل ارتباطات را دریافت می کند اما 65٪ باقی مانده را از دست می دهد. از این رو ، داشتن حرکات و وضعیت مناسب بدن هنگام صحبت کردن روی صحنه در مقابل مخاطب بسیار مهم است.

  1. ارتباط چشمی در مذاکرات باعث می شود که به صحت حرفای طرف مذاکره و یا خیلی از حرف های ناگفته در نگاه فرد پی ببریم.
  2. اگر با فردی درگیر شوید و دعوا کنید هنگامی که چشم در چشم حرف می زنید امکان صلح و جلوگیری از شکستن حرمت ها به علت دیدن حالت چهره و چشم های طرفین بیشتر است.
  3. اگر بجای استفاده از ملاقات حضوری از مکالمات تلفنی برای قرارهای کاری خود استفاده کنید طرف مقابل به درستی متوجه میزان اهمیت موضوع برای شما نمی شود و حتی ممکن است از روی لحن شما را قضاوت کنند.
  4. در نظر بگیرید که فردی را تا بحال ملاقات نکرده اید و برای بار اول با اون قرار ملاقات می گذارید و هنگامی که او را میبینید متوجه می شوید که حرف زدن او با رفتار و حرکات و زبان بدنش همخوانی ندارد. این یکی از فواید زبان بدن است که می توانید خود واقعی افراد را بشناسید.
  5. بیان صورت شما در صحبت کردن عمومی بسیار مهم است. طرز نگاه شما در مورد احساس و پیام شما چیزهای زیادی می گوید. در عین حال ، شما نمی خواهید که با یک داستان بسیار جدی لبخند بزنید. حالات صورت شما باید مطابق با داستان باشد.
  6. در یک مذاکره اگر طرف مقابل شما هنگام صحبت کردن شما دست به گونه به حرف های شما گوش می داد نشان می دهد که دارد تفکر و ارزیابی می کند و این یعنی شما به حرف های خود ادامه دهید این نیز یکی دیگر از فواید زبان بدن است که از پشت تلفن و تماس ها قادر به تشخیص آن نیستیم که اصلاً آیا طرف مقابل از حرف های ما استقبال میکند؟ آیا در حال فکر کردن و گوش دادن به حرف های ما است؟ آیا مشتاق به شنیدن ادامه ی بحث ها می باشد یا خیر؟

فواید زبان بدن در ارتباطات

در نهایت می توان با خواندن موارد بالا که اندک نکات مهم در خصوص فواید زبان بدن می باشد به اهمیت و کاربرد زبان بدن در زندگی شخصی، ملاقات ها، مذاکره ها و… پی برد.

البته که تشخیص و یا به کار بردن این مهارت ها کار آسانی نیست و نیاز به تمرین دارد اما به شما قول می دهم که با تکرار و تمرین شما نیز حتماً قادر خواهید بود زبان بدن افراد را بخوانید و صحت و دروغگویی حرف ها و احساسات آن ها را نیز متوجه شوید.

”]

به شما پیشنهاد می کنیم تا برای حرفه ای شدن در این زمینه و آشنایی با سایر فواید زبان بدن بیشتر به مطالعه کتاب ها، مقالات و.. در خصوص کاربرد زبان بدن و مهارت های آن بپردازید تا مهارت کافی را در آن بدست آورید.

لطفاً بینش خود را در مورد موضوع زبان غیر کلام بنویسید و حرکات غیرکلامی که استفاده می کنید و یا از آن مطلع هستید را با ما به اشتراک بگذارید.مطلب سایت در خصوص ان ال پی و ” باور چیست و چه اهمیتی دارد ” را مطالعه نمایید.

برخی از سوالات رایج

منظور از ارتباط غیر کلامی چیست؟

انواع زبان که بدون استفاده کلمات صورت می گیرد به عنوان زبان غیر کلامی تعریف شده است و اتفاقا یکی از فواید زبان بدن نیز همین رساندن مفهوم بدون استفاده از کلمات است.

با استفاده از زبان بدن چگونه خود واقعی افراد را بشناسیم؟

در نظر بگیرید که فردی را تا بحال ملاقات نکرده اید و برای بار اول با اون قرار ملاقات می گذارید و هنگامی که او را میبینید متوجه می شوید که حرف زدن او با رفتار و حرکات و زبان بدنش همخوانی ندارد. این یکی از فواید زبان بدن است که می توانید خود واقعی افراد را بشناسید.

چگونه با استفاده از زبان بدن متوجه تاثیر گذاری حرف هایمان در طرف مقابل مذاکره شویم؟

در یک مذاکره اگر طرف مقابل شما هنگام صحبت کردن شما دست به گونه به حرف های شما گوش می داد نشان می دهد که دارد تفکر و ارزیابی می کند و این یعنی شما به حرف های خود ادامه دهید.

 

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان