پورتفولیو چیست؟ | 7 ویژگی کاربردی پورتفولیو

نمونه پورتفولیو
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

اگر شما هم ‌دستی در بازار سرمایه داشته باشید، حتما با مفهوم پرتفوی یا پورتفولیو چیست تا حدودی آشنا هستید. البته منظور ما از پرتفولیو تنها بازار سرمایه مثل بورس نیست که این روز ها رونق فراوانی هم گرفته، بلکه می ‌تواند در سایر زمینه‌ ها مثل بازاریابی، تحصیلی و اقتصادی هم ‌معنای خاص خود را داشته باشد. معنی پورتفولیو چیست؟

در اصل پورتفولیو به شکل خاص نوعی از بازاریابی و مدیریت پروژه است که آشنایی صحیح و حرفه ‌ای با آن می‌تواند تضمین‌کننده رشد هر تجارتی محسوب شود. اگر علاقه‌ مند هستید با این مفهوم به صورت کامل تر و تخصصی آشنا شوید و پاسخ مناسبی برای سوال پورتفولیو چیست (portfolio چیست) ، پیدا کنید با ما همراه باشید.

ساخت پورتفولیو

پورتفولیو چیست؟ portfolio چیست؟

پورتفولیو اساسا به معنای تمامی دارایی‌ ها، محصولات، مستغلات، برنامه ‌ها، آثار و توانمندی‌ هایی است که از نظر ارزش در یک بازه زمانی مشخص قابلیت رشد و بازدهی مناسب را خواهند داشت. این مفهوم می ‌تواند شامل مجموعه ‌ای از دارایی ‌های فردی و گروهی مثل سهام، صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری، اوراق قرضه و دارایی ‌های فیزیکی مثل پول نقد، طلا، نفت، سکه یا مهارت ‌ها، توانمندی‌ ها و نمونه کارها یا هر چیز دیگری باشد که می ‌تواند ارزش سرمایه‌ گذاری و سوددهی را داشته باشد.

از نظر تحلیلگران اقتصادی و بازاریابی یک پرتفوی ایده‌ آل شامل طیف وسیع و متنوعی از انواع سرمایه‌ گذاری خواهد بود؛ از اوراق قرضه دولتی گرفته تا سهام کوچک ارزهای بین‌ المللی که در نهایت با یک مدیریت صحیح بازده مناسب را کسب خواهند کرد. یک پورتفولیو کارآمد نمونه ‌ای است که بتواند ریسک کمی برای کار داشته باشد. برای مثال در پرتفو سرمایه‌گذاری این مفهوم می ‌تواند ویژگی کاربردی زیر را در برگیرد.

ویژگی کاربردی پورتفولیو:

  1. متنوع سازی

در مفهوم پورتفولیو چیست، متنوع سازی سبد سرمایه حرف اول را می‌زند. نظرات در مورد تعداد سهام لازم برای ایجاد پرتفوی متنوع متفاوت است، اما برنامه ‌ریزی که در جهت این کار صورت می‌ گیرد باید شامل طیف گسترده ‌ای از صنایع مختلف باشد تا ریسک زیان را کاهش دهد. ایده تنوع در پرتفولیو باعث می‌ شود زمانی که یک سهم یا محصول یا دارایی، در جهت نزولی عمل می‌ کند، دارایی و سهم دیگر این کسری را جبران کند و از افت بیشتر سرمایه جلوگیری کند.

برای رسیدن به این هدف، مدیران اجرایی پرتفولیو باید تحقیقات گسترده ‌ای را در زمینه چند شرکت برتر هر صنعت و گزارش‌ های تحلیلی و مالی آن‌ ها انجام دهند تا به درک درستی از چشم انداز مالی شرکت مورد نظر برای اضافه کردن یا نکردن آن به سبد پرتفوی دست پیدا کنند.

  1. بتا در مفهوم پورتفولیو چیست

در مفهوم دیگر از پورتفوليو چيست باید گفت بتا معیار سنجش میزان ریسک و خطرات احتمالی در سرمایه ‌گذاری خواهد بود. در اصل بتا عملکرد سرمایه ‌گذاری در مقابل بازار را دنبال خواهد کرد؛ بنابراین هر چه میزان بتا کمتر باشد، درصد ریسک هم پایین ‌تر خواهد آمد و در مقابل نیز میزان بازدهی و سود نیز کاهش پیدا می ‌کند. البته این استراتژی می ‌تواند یک سرمایه‌ گذاری مطمئن محسوب شود. سهام با بتای بالا بی ‌ثبات خواهد بود، زیرا یک سهم با بتا 2 نسبت به یک سهم با بتا 1 می ‌تواند تا دو برابر ریسک سود و ضرر را دربر داشته باشد.

کجا سرمایه‌ گذاری کنیم سوالی است که حداقل سالی چند بار از خود می‌پرسیم و همه‌ی ما سعی می ‌کنیم در جایی سرمایه‌ گذاری کنیم که بازده مالی خوبی داشته باشد و در سریع ‌ترین زمان بازگشت سرمایه داشته باشد. که در مقاله ” کجا سرمایه گذاری کنیم” نکاتی را در مورد مکان مناسب سرمایه گذاری گفتیم که بهتون پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید

  1. جبران ریسک

هیچ‌کس دوست ندارد دارایی خود را در جایی سرمایه ‌گذاری کند که بی ‌ثبات است. در مقابل ریسک کردن هم تا حدودی مفید خواهد بود، به شرطی که شرایط را برای جبران خطر فراهم کرده باشد. برای مثال زمانی که یک سهام پر بتا را برای ریسک و چشم انداز بازدهی بالا خریداری شود، باید در سبد یک سهم با ریسک پایین برای جبران میزان ریسک سهم قبلی نیز قرار گیرد. البته مسئله برای کسانی مطرح است که قصد ریسک کردن را داشته باشند.

مدیریت پورتفولیو چیست

  1. پورتفولیو چیست و مفهوم بازدهی در آن

از مهم‌ ترین ویژگی ‌های یک پرتفولیو کارآمد، تعیین میزان بازدهی تک تک سهام خواهد بود که در سبد پرتفو جای داده شده است؛ بنابراین هر سهامی باید به شکلی جداگانه ارزشیابی، تحلیل و بررسی شوند و میزان بازدهی آن ‌ها در یک زمان مشخص تعیین شود؛ بنابراین اگر به دنبال پاسخ پورتفولیو چیست، هستید به این نکته نیز توجه داشته باشید.

  1. سرمایه ‌گذاری‌های منظم

برای تقویت پرتفو، سرمایه ‌گذاری منظم بسیار حائز اهمیت خواهد بود. این مسئله نه تنها کمک می‌کند که ثروت خود را برای مدت طولانی افزایش دهید، بلکه نظم و انضباط سرمایه ‌گذار را نیز به شکل مفید بالا خواهد برد.

  1. ایجاد درصد و وزن مناسب برای هر سهم

برای یک سرمایه‌ گذاری مطمئن و اصولی، باید سرمایه خود را در سهامی خاص با تعدادی خاص سرمایه ‌گذاری کنید. این کار باعث می ‌شود که نتیجه بهتری عملی شود و ریسک کار پایین ‌تر بیاید.

  1. صرفه‌ جویی در هزینه ‌ها

یک پرتفوی کارآمد و خوب با کمترین هزینه ممکن، به اهداف خود می ‌رسد؛ بنابراین استفاده از یک استراتژی آینده ‌نگر در مقابل کاهش هزینه ‌ها از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است که وظیفه سنگینی محسوب می‌ شود که بر دوش یک مدیر پورتفولیو قرار دارد.

مدیریت پورتفولیو چیست؟

در پاسخ به سوال مدیریت پورتفولیو چیست باید گفت مدیریت پرتفوی درواقع یک هنر است. هنری که با یک استراتژی و سیاست ‌گذاری صحیح برای افراد حقیقی و حقوقی باعث می‌ شود که فعالیت‌ های بازاریابی یک شرکت یا شخص خاص با کمترین ریسک و بیشترین بازدهی ممکن انجام شود.

در مفهوم دیگر از مدیریت پرتفوی می ‌توان به مدیریت تمام اجزایی اشاره کرد که در نهایت به مدیریت سرمایه و سرمایه ‌گذاری می ‌انجامد. مجموعه سرمایه ‌گذاری ها که در قالب‌ های گوناگونی مثل سهام، اوراق قرضه، پول نقد، یا توانایی‌ ها و نمونه کارها و … است، با مدیریت سبد سهام صحیح در کنار یک بازه زمانی مشخص (مثلا ۵ ساله) حداکثر سود قابل پیش ‌بینی را اجرایی خواهد کرد.

در مدیریت سایر پورتفولیو ها نیز وضع به همین شکل است. زمانی که افراد دوست داشته باشند بهترین برنامه ممکن برای سیاست ‌های سرمایه ‌گذاری خود را اجرایی کنند، از یک مدیریت پورت فولیو حرفه ‌ای استفاده می ‌کنند تا تمامی جوانب مثبت و منفی کار از جمله میزان بودجه، میزان درآمد، خطرات و ریسک‌ ها و فرصت ‌ها را بررسی و مجموعه را در جهت رشد کسب و کار سوق دهد.

در واقع مفهوم پورتفولیو چیست به مدیریت سرمایه ‌گذاری و توانمندی‌ ها مثل مدیریت اوراق بهادار یا رزومه اشاره دارد که ریسک و خطرات موجود در سر راه بیزینس را پیش‌بینی کرده، کاهش داده و از طرف دیگر رشد درآمد و اوج ‌گیری سود را بالا خواهد برد.

پورتفولیو چیست

ساخت پورتفولیو

ساخت و طراحی یک پورتفولیو امروزه برای پیشرفت تمامی شرکت‌ ها و افراد از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا تضمین کننده رشد فردی و گروهی خواهد بود. البته طراحی پرتفوی براساس انواع آن متفاوت خواهد بود. ما می ‌توانیم یک مدل بازاریابی داشته باشیم یا نمونه ‌های که شامل پرتفوی پروژه، پورتفولیو محصول یا سبد پرتفوی سهام باشد.

در واقع برای ساخت پورتفولیو باید بسته به نوع آن از یک طراحی خاص استفاده کرد. برای مثال در پورتفولیو بازاریابی یک لیست یا آلبوم کامل از عملکردها، مهارت ‌ها، توانمندی ‌ها و صلاحیت‌ ها خواهیم داشت که می‌ تواند چیزی شبیه یک رزومه محسوب شود.

در بررسی اینکه دقیقا پورتفولیو چیست ما تنها قرار نیست به سرمایه‌ گذاری یا بازار سهام اشاره کنیم. این مبحث بسیار فراتر از یک موضوع خواهد بود و با مفهوم خود در گذشته تفاوت ‌های چشمگیری کرده است. افراد از چنین ابزاری برای پیشرفت شغلی استفاده می‌ کنند و در آن از موارد زیادی مثل دوره‌ های طی شده برای کسب تجربه، شکست ‌ها و عناوین مهارت‌ ها و توانمندی‌ ها صحبت می‌کنند. در مقابل در سبد سهام، محصول، پروژه یا هر مبحث دیگر نحوه ساخت پورتفولیو کاملا متفاوت خواهد بود.

 در کشور ما نیز بازار بورس پررونقی وجود دارد که می‌توان از آن برای خرید و فروش سهام انواع شرکت‌های بزرگ و مطرح کشور استفاده کرد. بهترین مزیت‌ بازارهای بورس به نسبت سایر بازارهای مالی، امکان سرمایه‌گذاری با مقدار سرمایه اندک است. که در مقاله ” آموزش بورس ” بورس را کامل توضیح دادیم که حتما مطالعه کنید

نمونه پورتفولیو

زمانی که پورتفولیو به مجموعه ‌ای از برنامه ‌ها و فعالیت‌ ها و پروژه‌ های مالی و غیر مالی اشاره دارد، پس می ‌تواند تنوع بالایی را نیز در بر بگیرد. یک نمونه پورتفولیو می ‌تواند بر اساس اهداف و استراتژی ‌های سازمان خود ایده پردازی و اجرا شود. کافی است کلمه پورتفولیو چیست را در مرورگر خود سرچ کنید تا با انبوهی از تعاریف پورتفولیو در نمونه‌ های مختلف مثل تحصیلی، معماری و گرافیک، هنر، سرمایه‌گذاری و … آشنا شوید.

در کل نمونه پورتفولیو هرچه که باشد در نهایت باید به رشد فرد یا سازمان کمک کند. برای مثال یک نمونه پورتفولیو برای تحصیل در خارج از کشور به منظور مهاجرت می‌تواند شامل طیف وسیعی از آثار، توانایی‌ها، ایده ‌های پیشرفت کار، خلاقیت ‌ها، شخصیت و شرح کار باشد که می‌ تواند گسترده‌ تر از یک رزومه محسوب شود. یکی از بیشترین نمونه‌ های پرتفوی، مدل سرمایه ‌گذاری است که ما در این مبحث بیشتر به آن اشاره کردیم.

پورتفولیو

جمع ‌بندی

هدف ما از تحریر این مقاله بررسی کامل مفهوم پورتفولیو چیست (پرتفولیو چیست) بوده است. در واقع با بررسی کامل این مبحث به اهمیت یک مدیریت پرتوی کارآمد اشاره کردیم. معنی پورتفولیو را کاملا شرح دادیم. مثال پورتفولیو زدیم.

مدیریت سبد سرمایه ‌گذاری یا آلبوم از عملکرد و توانایی‌ ها یک کشمکش جنگی بر سر سود شما و رقبا در بازی بازار سرمایه و پیشرفت در کار است؛ بنابراین بسیار مهم خواهد بود که شما قبل از شروع بهترین جایگاه را به دست بیاورید. تلاش شما در این مبارزه با نحوه مدیریت پورتفولیو، تضمین ‌کننده رشد و ثبات دارایی ‌های شما خواهد بود.

استفاده از یک استراتژی مدیریت سرمایه ‌گذاری و تصمیم‌ گیری مناسب اثر بخشی عملکردها برای دستیابی به اهداف مورد نظر را افزایش خواهد داد.

استراتژی یا راهبرد به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که یک سازمان یا یک کسب‌ و کار را در مسیر مشخصی هدایت می ‌کند. اقداماتی که در راستای عمل به استراتژي ‌ها انجام می ‌شود معمولاً توسط رهبران و مدیران برنامه ‌ریزی می ‌شوند. که در مقالات ” استراتژی چیست” و ” مدیریت مالی ” نکاتی را گفتیم که حتما باید بدانید.

در نهایت مدیران مربوطه سیاست‌ های کاری خود را بر اساس نیاز مشتری اجرا می‌ کنند و بر اساس آن است که راه‌ حل‌ های سرمایه ‌گذاری پرمنفعت را سفارشی ‌سازی می ‌کنند، پس اهمیت استفاده از یک مدیر استراتژی حرفه ‌ای برای کسانی که به دنبال برد و کسب سود هستند، بسیار اهمیت دارد و این معنای اصلی پورتفولیوی چیست؟ خواهد بود.

 

برخی از سوالات رایج

1.پورتفولیو چیست؟

پورتفولیو اساسا به معنای تمامی دارایی‌ها، محصولات، مستغلات، برنامه‌ ها، آثار و توانمندی‌هایی است که از نظر ارزش در یک بازه زمانی مشخص قابلیت رشد و بازدهی مناسب را خواهند داشت.

2.دلیل اهمیت ساخت پورتفولیو چیست؟

ساخت و طراحی یک پورتفولیو امروزه برای پیشرفت تمامی شرکت ‌ها و افراد از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا تضمین کننده رشد فردی و گروهی خواهد بود

3.یک نمونه پورتفولیو چگونه باید اجرا شود؟

یک نمونه پورتفولیو می ‌تواند بر اساس اهداف و استراتژی ‌های سازمان خود ایده پردازی و اجرا شود.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان