نیچ مارکتینگ [Niche Marketing] چیست؟ + معایب و مزایا

معایب niche marketing
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که نیچ به چه معناست؟! نیچ مارکتینگ در واقع همان بازاریابی گوشه ‌ای است. همانطور که می ‌دانید همه بازاریابی‌ ها به یک استراتژی اشاره دارند؛ ارائه محصولات و خدمات به یک بازار ‌خاص با پرداخت هزینه ‌ای نسبتا کم. در واقع نیچ مارکتینگ عبارت است از انتخاب کردن گوشه ‌ای از بازار و تبدیل کردن آن به یک شرکت و یا یک برند بزرگ.

شما به کمک نیچ مارکتینگ به جای قرار گرفتن در رقابت ‌های بزرگ با بزرگان حوزه کاری بازار هدف را بسیار کوچک می ‌کنید و سپس در بازاری که رقابت در آن کمتر است با هزینه وسرمایه کمتر به فروش محصول میپردازید. نیچ مارکتینگ انواع مختلفی دارد: براساس نوع محصول، براساس نوع قیمت، براساس موقعیت‌ های مکانی و براساس شرایط افراد. همچنین بهتر است بدانید که هدف نهایی در نیچ مارکتینگ فروش محصول به بازار هدفی خاص است.

نیچ مارکتینگ

داشتن استراتژی در هر کاری می ‌تواند تاثیر بسزایی در موفقیت آن کار داشته باشد. که در مقاله ” انواع استراتژی ” علاوه بر انواع استراتژی ‌های کسب ‌و کار به معرفی و بررسی راهبرد در سایر زمینه‌ها نیز پرداختیم که حتما مطالعه کنید

مزایا نیچ مارکتینگ

شما به کمک نیچ مارکتینگ می‌ توانید با پرداخت هزینه کمتر فعالیت خود را شروع کنید و در مدت زمانی بسیار کم، به یک برند تبدیل شوید. نیچ مارکتینگ به سرمایه کمی نیاز دارد، در حالی‌ که نفوذ در یک بازار کار مشکل است و به سرمایه و انرژی زیادی نیاز دارد. اگر تمرکزتان روی قسمتی از گوشه بازار باشد قطعا با سرمایه کم می ‌توانید کسب و کارتان را در کمترین زمان راه بیندازید‌ و از آن درآمد بدست آورید.

معایب نیچ مارکتینگ

معایب niche marketing

  • بازار کوچکتر = رشد محدود

وقتی شما از نیچ مارکتینگ کمک می ‌گیرید باید بدانید که، بازار بسیار کوچک ‌تر و مخاطبان هدف کمتری برای شما وجود دارد. به دلیل داشتن اندازه بازار بسیار کوچک‌ تر، شروع به کار سخت ‌تر است و می ‌تواند به معنای رشد کندتر باشد. اگر می ‌خواهید خیلی سریع رشد کنید، نیچ مارکتینگ می‌ تواند برای شما مشکلات زیادی ایجاد کند.

  • ROI بالاتر تضمین نمی‌شود

داشتن بازار هدف کوچکتر در نهایت می ‌تواند حاشیه سود بیش ‌تر یا گرفتن سهم مورد نظر بازار را دشوار کند. پس در نظر داشته باشید که این موضوع می‌ تواند به این معنی باشد که تعداد مشتریان به طور بالقوه شما کمتر است، و این موضوع می‌ تواند خطری برای تجارت باشد.

  • رقبای کمتر = فرصت از دست رفته برای پیشرفت

اگر رقبای شما از بازاریابی انبوه استفاده می‌ کنند و شما در حال انتخاب بازاریابی تخصصی (نیچ مارکتینگ) هستید، پس احتمالا کار سختی در پیش دارید. حتی اگر آن‌ ها اصلاً آنجا نباشند، حتی دشوارتر است. پس اگر شما تنها برند تجاری هستید که محصول خاصی را تولید می ‌کنید بهتر است به فکر معرفی کسب ‌و کارتان به بازار هدف باشید.

مثال هایی از نیچ مارکتینگ

کانال‌هایی که می‌توانند به بازاریابی خوب کمک کنند

اگر می‌ خواهید در بازار رقابت پیشرفت کنید، پس باید کانال‌ هایی را که می ‌خواهند به شما کمک کنند بشناسید. در ادامه مطلب مهم‌ ترین کانال ‌های بازاریابی که می ‌توانند برای شما مفید باشند را ذکر کرده ‌ایم.

سئو

SEO (بهینه سازی موتور جستجو) یکی از کانال‌ های بازاریابی است که می‌ تواند کمک بسیار زیادی به شما داشته باشد. افرادی که شما را از طریق موتورهای جست ‌و جو پیدا می‌ کنند، می ‌توانند مشتریان بسیار خوبی برای کسب‌ و کار شما باشند. بنابراین در مورد کلمات کلیدی که برای وب ‌سایت خود استفاده می ‌کنید، تحقیقات کاملی انجام دهید تا با کمترین هزینه و زمان به جایگاه ‌های بالای گوگل برسید.

PPC

بازاریابی تخصصی همچنین می‌ تواند از PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) برای ایجاد عنصر تقاضا استفاده کند. اگرچه ممکن است تقاضای آگاهانه ‌ای برای محصولات یا خدمات شما وجود نداشته باشد، اما شما می‌ توانید از PPC به عنوان یک استراتژی برای پیش فروش محصولات یا خدماتتان استفاده کنید، این کار در دراز مدت می‌ تواند آگاهی و علاقه به برند ایجاد کند.

شبکه ‌های اجتماعی

رسانه ‌های اجتماعی ابزار دیگری برای کمک به نیچ مارکتینگ است، شما می‌ توانید با هر تبلیغی که اجرا می ‌کنید، برای قشر مورد نظرتان دیده شوید، مانند هدف قرار دادن مکان ‌ها، جنسیت یا سنین خاص. همچنین می‌ توانید از تجزیه و تحلیل در کانال‌ های خود استفاده کنید تا در مورد افرادی که شما را دنبال می ‌کنند اطلاعات کسب کنید. مثلاً آیا مخاطبان شما عمدتاً از یک گروه سنی خاص هستند؟ این عناصر می ‌توانند هنگام برنامه ریزی، کمک زیادی در صرفه جویی زمان و هزینه‌ های شما داشته باشند.

بازاریابی ایمیلی

به عنوان بخشی از رسانه‌ های اجتماعی و وب سایت خود، باید به دنبال استفاده بیش ‌تر از بازاریابی از طریق ایمیل باشید. بازاریابی ایمیلی هم می ‌تواند یک روش خوب برای شناختن علاقه ‌مندان به موضوع کسب ‌و کار شما باشد. حتما در نظر داشته باشید که هنگام ارسال ایمیل، محتوای مورد علاقه آن‌ ها را تجزیه و تحلیل کنید.

تفاوت بین نیچ مارکتینگ و mass مارکتینگ

استراتژی بازاریابی انبوه یا همان mass مارکتینگ، بیشترین مخاطب ممکن را از طریق تبلیغات گسترده متمرکز می ‌کند؛ به عنوان مثال یک تبلیغ تلویزیونی یا یک کمپین تبلیغاتی بیلبوردهای شهری. اما از طرف دیگر، بازاریابی انبوه سعی می ‌کند همه مخاطبان را به‌ صورت یک ‌جا مورد هدف قرار دهد به این امید که شبکه به اندازه کافی گسترده شود تا مخاطبان مناسب را به خود جلب کند.

بازاریابی تخصصی یا همان nich مارکتینگ در واقع تمرکز بر روی گروه کوچکتری با علایق خاص است که کاملاً منطبق با محصولات یا خدمات تجاری است. در مقایسه با بازاریابی انبوه، شما شبکه خود را به اندازه گسترده پخش نمی‌کنید، اما در مورد افرادی که می‌خواهید جذب کنید مشخص هستید. هر دو می‌توانند کار کنند، البته موفقیت هر کدام از این‌ موارد بستگی زیادی به تجارت و بازار شما دارد.

نیچ به چه معناست

استراتژی یا راهبرد به مجموعه اقداماتی گفته می ‌شود که یک سازمان یا یک کسب ‌و کار را در مسیر مشخصی هدایت می ‌کند. اقداماتی که در راستای عمل به استراتژي ‌ها انجام می ‌شود معمولاً توسط رهبران و مدیران برنامه ‌ریزی می‌ شوند. که در مقاله ” استراتژی چیست” به معرفی چند استراتژی مدیریتی پرداختیم

مثال هایی از نیچ مارکتینگ

تصور کنید که شما پس از طراحی سایت فروشگاهی خود تصمیم گرفته اید به دنیای فروشگاهی آنلاین وارد شوید. حال فرض کنید قصد شما فروش انلاین موبایل است شما با جستجوی کلماتی در گوگل مانند: خرید موبایل، خرید گوشی، خریدLG

شما دراین موضوع با رقبای بسیار بزرگی مانند دیجی کالا و mobile.ir رو به رو می‌ شوید. همانطور که می ‌دانید این سایت ها جزء سایت ‌های معتبر برای خرید انلاین هستند و شاید موفقیت شما در بین چنین سایت ‌هایی کمی سخت و دشوار باشد.  در ادامه مثال ‌های دیگری از نیچ مارکتینگ ذکر شده است.

  • سالن های ارایشی که در ان همه کارها مثل کاشت ناخن لیزر و…. انجام می‌گیرد.
  • تاسیس یک رستوران که در آن غذاهای گیاهی سرو می‌شود.
  • اسباب‌بازی‌های چوبی نیز نمونه‌ای دیگر از نیچ مارکتینگ هستند که می‌توان باقیمت کم آن‌ها را تهیه کرد.

سخن آخر:

وقتی نوبت به موثرترین روش بازاریابی برای تجارت شما می ‌رسد، یک انتخاب قطعی بین بازاریابی گسترده یا نیچ مارکتینگ وجود ندارد. با این حال، با تحقیق، برنامه ‌ریزی و ابزارهای مناسب، می ‌توانید دریابید که بازاریابی گوشه‌ای (نیچ مارکتینگ) می‌تواند برای تجارت شما مناسب باشد یا خیر.

 

برخی از سوالات رایج:

1.نیچ مارکتینگ چیست؟

در واقع همان بازاریابی گوشه‌ای است. نیچ مارکتینگ عبارت است از انتخاب کردن گوشه‌ای از بازار و تبدیل کردن آن به یک شرکت ویا یک برند بزرگ.

2.مزایا نیچ مارکتینگ چیست؟

مزایای نیچ مارکتینگ عبارتند از:

  1. برندینگ سریع
  2. شروع فعالیت با پرداخت هزینه کمتر

3.تفاوت بین نیچ مارکتینگ و MASS مارکتینگ در چیست؟

در استراتژی بازاریابی انبوه یا همان mass مارکتینگ، بیشتر مخاطبان را از طریق تبلیغات گسترده متمرکز جمع می‌کند اما در بازاریابی تخصصی یا همان nich مارکتینگ در واقع تمرکز بر روی گروه کوچکتری با علایق خاص است که کاملاً منطبق با محصولات یا خدمات تجاری هستند.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان