اموزش قدم به قدم توسعه محصول جدید (New product development) به بهترین شیوه

تعریف توسعه محصول
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

همان‌ طور که از عنوان موضوع مشخص است موضوع این مطلب در مورد روش‌ هایی است که برای بسط و گسترش و همچنین توسعه محصولات جدید یک کارخانه، شرکت و یا کارگاه تولیدی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. افزایش رقابت در بین شرکت‌ ها و مراکزی که محصولات مختلف را تولید می ‌کنند سبب شده تا از روش ‌های مختلف برا کشترش محصولات خود استفاده کنند.

در این مقاله قصد داریدم شما را با چگونگی توسعه محصول آشنا کنیم اما پیش از آن که بخواهیم روش‌ ها و الگو های توسعه محصول را توضیح دهیم بهتر است ابتدا خود توسعه محصول را به خوبی بشناسیم.

انواع الگوهای توسعه محصول

معرفی محصول در بازاریابی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که همیشه و برای همه‌ی شرکت‌ها حتی شرکت‌های بزرگ چالش برانگیز بوده است که در مقاله ” نحوه معرفی محصول به مشتری ” به معرفی روش های معرفی پرداحتیم که باید حتما بدانید

توسعه محصول چیست؟

توسعه محصول فرایندی است که از برخی جهات شبیه به تولید محصول است و از برخی جهات دیگر به صورت بنیادی با تولید محصول تفاوت دارد. سرعت رشد فناوری و اطلاعات بشری و به دنبال آن اختراع و اکتشاف موارد جدید امروزه در قرن بیست و یکم بسیار بالا است و به همین دلیل هم لوازم و وسایلی که بشر مورد استفاده قرار می‌دهد به سرعت جای خود را به مدل‌های جدیدتری در بازار می‌دهد.

از همین رو تولیدکنندگان محصولات مختلف اگر می ‌خواهند جایگاه خود را در بین مشتریانشان بالا ببرند و یا حداقل جایگاه فعلی خود را حفظ کنند بایستی بتوانند متناسب با پیشرفت تکنولوژی محصولات خود را توسعه دهند و به روز کنند پس تعریف توسعه محصول از این قرار است:

استفاده از روش‌ ها و علم و دانش جدید برای بهینه ‌سازی، افزایش کیفیت محصولات و همچنین افزایش قابلیت محصولات برای جذب رضایت و همچنین تمایل مشتریان به خرید؛ اما برای توسعه محصول بایستی روش‎ های مورد استفاده در این راه را بشناسید و از آن ‌ها به دقت استفاده کنید تا بهترین نتیجه را در این زمینه به‌ دست آورید. به همین خاطر در ادامه به انواع الگوهای توسعه محصول و همچنین مدل توسعه صنعتی محصول پرداخته‌ایم.

الگوهای توسعه محصول

الگوهای توسعه محصول جدید در منابع مختلف به اشکال متفاوتی بروز کرده ‌اند و هر کدام از نظریه‌ پردازان روش ‌های متفاوتی را برای این کار در نظر گرفته ‌اند؛ اما اگر بخواهیم به طور کلی به این موضوع بپردازیم باید بگوییم که برخی از این روش ها در تمامی منابع به صورت یکسان و یا حداقل به صورت مشابه ذکر شده‌اند، پس ما نیز با همین روش‌ها آغاز می ‌کنیم.

1)تجزیه و تحلیل نیاز مشتریان

نیازهای مشتریان حرف اول را می‌زند، یعنی اگر شما کارگاه تولیدی و یا کارخانه ‌ای دارید که محصولات مختلفی را برای مشتریان تولید می‌کند قبل از هر چیز باید بدانید که این نیازهای مشتریان شما است که چگونگی و همچنین کمیت و کیفیت محصولات شما را تعیین می ‌کند.

در این قسمت به دو مولفه بسیار مهم بایستی توجه کنید، مولفه اول نیازهای کنونی مشتریان و وسایل و محصولاتی است که در حال حاضر استفاده می ‌کنند و مولفه دوم نیازهایی است که مشتریان می‌توانند داشته باشند. به طور مثال کودکی را تصور کنید که به مدرسه می‌رود، از نیازهای اولیه این کودک مداد و مدادرنگی است، پس اگر شما در این حوزه تخصص دارید بایستی مدادهایی را تولید کنید که کیفیت خوبی دارند،

مداد رنگی ‌های تولید شده توسط شما نیز بایستی رنگ ‌بندی‌ های مناسب داشته باشند، به راحتی تراشیده شوند و نوک آن‌ ها نیز شکننده نباشد. درمورد مولفه دوم می‌توانید از ابتکارات و خلاقیت‌ های پرسنل خود از طریق اتاق طوفان فکری استفاده کنید. بر فرض مثال می‌ توانید مدادی تولید کنید که طیف رنگین کمانی داشته باشد و یا مواردی از این قبیل که در بازار وجود ندارند اما با ساخت و تولید آن‌ها می ‌توانید جامعه هدف خود را ملزم کنید که به این محصولات نیاز پیدا کنند.

2) طوفان فکری

استراتژی طوفان فکری روشی است که طی آن افراد یک کارخانه، شرکت و…دور هم جمع شده و درباره پروژه جدید شرکت نظر می‌دهند.

با این کار شاید ایده ‌ای به ذهن یکی از کارگران ساده مجموعه برسد که به ذهن سرپرست همان کارگر نرسیده است و یا ممکن است فردی در مورد راه حل پیشنهادی برای رسیدن به هدف مورد نظر که توسعه محصول خاصی است راهی را ارائه و پیشنهاد دهد که نسبت به روش‌های دیگران ساده‌‎تر، کوتاه‌تر و از همه مهم‌تر کم‌هزینه‌تر باشد. تا جایی که ممکن است روش طوفان فکری را نادیده نگیرید و سعی کنید به بهترین شکل ممکن و در ابتدای شروع کار از آن استفاده کنید.

3) طراحی محصول

برای آن که بدانیم ایده‌های مطرح شده ما در مرحله قبل تا چه حد قابل اجرا هستند بایستی دست‌به‌کار شده و خودمان ایده را اجرا کنیم.

تا زمانی که ایده اجرا و پیاده‌سازی نشود نه نقص و کم و کاستی‌های آن مشخص می‌شود و نه می‌دانیم که تا چه حد به ایده اصلی ما نزدیک است. برای مرحله طراحی محصول چند قدم را بایستی پشت سر هم طی کنیم تا بتوانیم این قسمت را نیز به خوبی پشت سر بگذاریم. در ادامه پیشنهادی درباره نحوه طراحی محصول داریم که مطالعه آ‌ن‎ها خالی از لطف نیست.

فرقی ندارد که کسب و کار شما از نوع آنلاین است یا سنتی. معمولا بیش‌تر افرادی که به فروش یک کالا یا عرضه‌ی یک خدمت برای افزایش فروش مشغول هستند اعتقاد دارند که فروش مناسبی ندارند و به همین خاطر از شغل‌شان ناراضی هستند که در مقاله ” افزایش فروش ” به راه های افزایش فروش پرداختیم که اگر برای شما هم فروش دغدغه شده حتما مطالعه کنید

مدل توسعه صنعتی محصول

  • چند محصول را طراحی کنید و سعی کنید تا حد ممکن به ایده اصلی شبیه باشند و تا جایی این کار را ادامه دهید که بتوانید بیشترین میزان شباهت به ایده اصلی را تولید کنید.
  • پس از آن که این محصولات مختلف و متنوع را تولید کردید نوبت به مرحله انتخاب می‌رسد، از بین محصولات و کالاهای تولید شده بایستی محصولی را انتخاب کنید که بیشترین میزان بهره‌وری را داشته و شباهت بیش از 98 درصد را نیز به ایده اصلی دارد.
  • آپشن‌ های حذفی و نصبی را در این مرحله به اجرا در می ‌آورید. زمانی که بهترین محصول تولید شده را انتخاب کردید بایستی آن را به دقت بررسی کنید و اگر لازم است قابلیت ‌ها و ویژگی‌ هایی را به آن اضافه کرده یا از آن حذف کنید.
  • طراحی نهایی نیز مرحله آخری است که زیر مجموعه مراحل طراحی محصول است. در این قسمت بایستی محصول مورد نظرتان را مجددا و با دقت و همچنین با درنظر گرفتن تمامی ویژگی‌هایی که در نظر داشته‌اید برای بار آخر طراحی کنید.

4) بررسی صرفه اقتصادی محصول تولیدی

محصولی را که تولید کرده ‌اید بایستی از نظر اقتصادی نیز بررسی کنید زیرا عوامل اقتصادی یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در تعیین تولید یا عدم تولید محصولات هستند. در دو مرحله بایستی محصول را از نقطه نظر اقتصادی بررسی کنیم. اولین مرحله پس از طوفان فکری و زمانی است که انتخاب می‌کنیم آیا تولید این محصول با این قابلیت‌ ها سودآوری دارد یا خیر و دومین مرحله نیز دقیقا پس از طراحی مجدد و نهایی محصول است. در دومین مرحله بررسی اقتصادی محصول باید به چند سوال جواب دهیم. برخی از این سوالات در ادامه ذکر شده اند:

  • این محصول را به چه صورت می‌توان به فروش رساند؟
  • آیا به‌عنوان محصول مکمل در نظر گرفته می‌شود و یا به‌عنوان محصول مستقل نیز مورد استقبال قرار خواهد گرفت؟
  • تولید این محصول در چه تعدادی می‌تواند سودآور باشد؟
  • آیا این محصول جز مواردی است که قیمت زیادی داشته و امکان فروش زیادی هم دارد و یا جز محصولاتی است که به علت قیمت بالایی که دارد تعداد کمی از آن فروخته خواهد شد؟ و سوالاتی از این قبیل که به همگی آن ها پیش از شروع به تولید بایستی پاسخ دهیم.

تفاوت توسعه محصول و طراحی محصول

توسعه و طراحی محصول به ظاهر دو مقوله جدا از هم هستند اما در اصل در امتداد یکدیگر قرار گرفته‌اند. طراحی محصول اولین قدم برای به ‌وجود آوردن یک کالا است که بایستی فکر و ایده ذهنی خود را از حالت ذهنی به حالت فیزیکی تبدیل کنید و چیزی را به شکل سه بعدی و در دنیای واقعی خلق کنید.

برای طراحی محصول مسلما ایده و فکر و همچنین نیرو و هزینه بیشتری نیاز است زیرا قرار است از ابتدا یک محصول را بسازید، یعنی چیزی را خلق کنید که در گذشته وجود نداشته است. برای توسعه محصول شرایط به سختی تولید محصول نیست، زیرا قرار است برخی از قسمت‌ های محصول را تغییر داده یا حذف کنید و در سخت ‌ترین حالت ممکن، شاید بخواهید قابلیت‌های جدیدی را به محصول قبلی اضافه کنید. با تمام مسائلی که بیان شد باز هم باید بگوییم که توسعه محصول فرایندی بسیار ساده‌ تر از تولید اولیه محصول است.

مدل توسعه صنعتی

مدل توسعه صنعتی در واقع استراتژی است که غالبا توسط دولت ‌ها و کشور ها برای رونق بخشی به اقتصاد استفاده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور مثال استفاده از مدل توسعه صنعتی بود که سوئیس توانست به یکی از منعطف‌ ترین و قدرتمندترین اقتصادهای دنیا تبدیل شود.

توسعه صنعتی به عوامل مختلف و گوناگونی بستگی دارد که برای هر کشور با کشور دیگر متفاوت است. به طور مثال بازار و زمینه فروش، قدرت خرید مشتریان، تکنولوژی‌ های مورد استفاده کارخانه ‌ها در تولید محصولات، سلیقه مشتریان و…همگی جز عوامل مهمی هستند که در طراحی توسعه صنعتی بایستی مورد توجه قرار گیرند.

توسعه محصول

سخن پایانی

توسعه محصول جدید همان‌ طور که بیان شد دارای روش‌ های متفاوت و مختلفی است که برای دستیابی به محصولی جدید با قابلیت‌ های بهتر از قبل به کار می‌رود. اگر صاحب یک تولیدی و یا کارخانه هستید بهتر است بدانید که در صورت نادیده گرفتن مطالب عنوان شده و به طور کلی نادیده گرفتن این روش‌ها و راه حل‌ها ممکن است بسیار سریع‌تر از حالت عادی دچار مشکل شده و در بازار رقابت از دیگر رقیبانتان عقب بیفتید.

 

برخی از سوالات رایج:

1.توسعه محصول چیست؟

توسعه محصول فرایندی است که از برخی جهات شبیه به تولید محصول است و از برخی جهات دیگر به صورت بنیادی با تولید محصول تفاوت دارد. سرعت رشد فناوری و اطلاعات بشری و به دنبال آن اختراع و اکتشاف موارد جدید امروزه در قرن بیست و یکم بسیار بالا است و به همین دلیل هم لوازم و وسایلی که بشر مورد استفاده قرار می‌دهد به سرعت جای خود را به مدل‌های جدیدتری در بازار می‌دهد

2.الگوهای توسعه محصول کدامند؟

  1. تجزیه و تحلیل نیاز مشتریان
  2. طوفان فکری
  3. طراحی محصول
  4. بررسی صرفه اقتصادی محصول تولیدی

3.تفاوت توسعه محصول و طراحی محصول در چیست؟

طراحی محصول اولین قدم برای به‌ وجود آوردن یک کالا است که بایستی فکر و ایده ذهنی خود را از حالت ذهنی به حالت فیزیکی تبدیل کنید و چیزی را به شکل سه بعدی و در دنیای واقعی خلق کنید. برای توسعه محصول شرایط به سختی تولید محصول نیست، زیرا قرار است برخی از قسمت‌ های محصول را تغییر داده یا حذف کنید و در سخت ‌ترین حالت ممکن، شاید بخواهید قابلیت‌های جدیدی را به محصول قبلی اضافه کنید.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان