آميخته بازاريابی Marketing Mix چيست و چه کاربردی در کسب و کار ما دارد

آميخته بازاريابی Marketing Mix چيست
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

Marketing Mix چیست؟

برای اینکه بدانیم مارکتینگ میکس چیست بهتر است نگاهی به متون بازاریابی بیندازیم. در متون مورد نظر، این کلمه به معنای آمیخته یا آمیزه بازاریابی آمده است. این مفهوم از مهم ترین مفاهیم بازاریابی است که به ترکیب عناصر بازاریابی گفته می شود.

  • مارکتینگ میکس

همانطور که بیان شد مارکتینگ میکس به مفهوم آمیخته بازاریابی و از شاخص ترین اصطلاحاتی است که در دنیای بازاریابی به کار برده می شود. اولین کسی که این اصطلاح را وارد حوزه بازاریابی کرد نیل بوردن بود.آمیخته بازاریابی می تواند به بخشی از فعالیت های موسسه گفته شود که برای تاثیر گذاری بر میزان افزایش تقاضا صورت می گیرد. مارکتینگ میکس یک استراتژی و راهبرد بازاریابی است که متخصصان بازاریابی از آن برای جذب کردن مشتریان خود استفاده می کنند.

  • آمیخته های بازاریابی

آمیخته های بازاریابی از عواملی تشکیل شده اند که همگی تحت کنترل و حیطه مدیریت هستند و تنها مدیریت یک مجموعه می تواند آنها را اعمال کند زیرا برقرار کردن هماهنگی  بین اجزا نیاز به نگرش سیستمی دارد که اعمال نگرش یاد شده تنها از عهده مدیریت، ساخته است. اگر این موضوع به خوبی اعمال شود می تواند بر مشتری تاثیر گذار بوده و باعث جذب و حفظ وی شود.

 

آميخته بازاريابی چیست ؟ همانطور که در مقاله ‌های متفاوت بارها برای شما توضیح داده ‌ایم بازاریابی انواع مختلفی دارد و هر یک از این اشکال بازاریابی ویژگی ‌ها و خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند و طبیعی است که بازاریابان تصمیم بگیرند که به صورت آمیخته از تمامی این استراتژی‌ها و اشکال بازاریابی در تجارت خود استفاده کنند. در واقع با انفجار دیجیتالی و سرعت تاثیر گذاری بالایی که تکنولوژی در کسب و کارهای متفاوت اعمال می‌کند باعث شده تا چهره بازاریابی متحول ‌تر از هر زمان دیگری شود.

در ادامه این مقاله قرار است تا خیلی تخصصی‌تر برای شما توضیح دهیم که آميخته بازاريابی چیست اما در خصوص توضیح آميخته بازاريابی به صورت خیلی خلاصه باید به شما بگویم که این نوع از بازاریابی ابزاری برای در نظر گرفتن عناصر مختلفی است که در تبلیغ یک برند و محصولات آن نقش دارند. این نوع از بازاریابی در چهار دسته اصلی موسوم به The 4 P تشکیل شده است که شامل محصولات، مکان، قیمت و تبلیغات است.

4 مورد ذکر شده در بالا زمینه و اساس لازم را برای تعیین جایگاه یک نام تجاری در بازار به وسیله ی بهترین استراتژی‌ های بازاریابی ممکن ایجاد می ‌کنند. در این مقاله از دکتر ویز قرار است تا برای شما بگوییم آمیخته بازاریابی چیست و به توضیح مسایل مربوط به آن بپردازیم و برایتان مثال‌ هایی در این راستا ذکر کنیم.

برای آشنایی با بازاریابی درونگرا (ربایشی) و بازاریابی موبایل  و بازاریابی تأثیرگذار چیست ، مقاله اختصاصی آنها را مطالعه نمایید.

عناصر آمیخته بازاریابی

یا بازاریابی تأثیرگذار”]

بازاریابی، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های فروش موفق هر محصول یا خدمت است. مراحل بازاریابی اگر به ‌صورت اصولی انجام شوند احتمال فروش موفق محصول یا خدمت بیشتر می‌شود. که در مقاله ” مراحل بازاریابی” به انواع مراحل بازایابی پرداختیم که بهتون پیشنهاد می کنیم

آميخته بازاريابی چیست؟

تمامی مشاغل دنیا در طول زمان همیشه از ابزارهای بازاریابی متناسب با زمان و دوره خود برای تبلیغ و فروش محصولاتشان استفاده کرده ‌اند، اما برای اولین بار اصطلاح بازاریابی آمیخته در اواسط قرن بیستم ابداع شد.

اولین مثال برای آميخته بازاريابی در سال ۱۹۵۳ در انجمن بازاریابی آمریکا مورد بررسی قرار گرفت و در آن استاد دانشگاه هاروارد و کارشناس بازاریابی نیل بوردن نحوه تهیه و اجرای یک بازاریابی موفق را برای سایر بازاریابان که در این انجمن شرکت کرده بودند بیان کردند.

در واقع شناسایی و تنظیم عناصر آمیخته بازاریابی به یک کسب و کار این اجازه را می‌ دهد تا در هر سطحی که هستند بتوانند تصمیم‌ گیری ‌هایی سود آور را در زمینه بازاریابی اتخاذ کنند. در واقع این نوع از تصمیم گیری‌ ها به یک تجارت کمک می کند تا:

  • نقاط قوت خود را توسعه داده و نقاط ضعف خود را محدود کنند
  • در بازار کاری خود رقابتی‌تر و سازگارتر شوند
  • همکاری سودآور را بین بخش‌های مختلف و شرکای آن ایجاد کنند

از دهه 1950 تا کنون عناصر آمیخته بازاریابی در پاسخ به فن آوری‌های جدید و سایر تغییرات ایجاد شده وابسته به تکنولوژی در این سال‌ها دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند.

اهمیت استفاده از آميخته بازاريابی در چیست؟

همه عوامل و جنبه‌ های مرتبط با بازاریابی آمیخته بر روی یکدیگر تاثیر می ‌گذارند و برنامه تجاری کلی هر شرکت را شکل می ‌دهند. اهمیت این نوع از بازاریابی را می ‌توان با توجه به تاثیری که در موفقیت و شکست یک تجارت ایفا می ‌کند تشخیص داد.

اگر بازاریابان بتوانند از این نوع بازاریابی به روشی صحیح استفاده کنند قطعاً موفقیت بزرگی برای خود و تجارتشان به ارمغان خواهند آورد اما اگر افراد و متخصصان مربوطه نتوانند از بازاریابی آمیخته به درستی استفاده کنند شرکت آن‌ ها ضربه بزرگی را متحمل خواهد شد که به گونه‌ ای که بازیابی ضرر آن حتی تا چندین سال هم طول خواهد کشید.

بر اساس این مسئله ما باید متوجه شویم که بازاریابی آمیخته نیاز به درک و مطالعه زیادی دارد. به منظور اینکه بازاریابان و صاحبین شرکت از اعتماد به این نوع بازاریابی دچار مشکلات مالی و هزینه‌ ای نشوند باید ابتدا به مطالعه بازار مربوطه بپردازند و سپس با مشاور و کارشناسان مرتبطه به منظور دریافت مشاوره تخصصی دیدار نمایند.

مثال برای آمیخته بازاریابی

از بازاریابی به عنوان یک ابزار و ستون اساسی برای موفقیت، به حداکثر رساندن سود و دستیابی به اهداف استفاده می‌شود. که در مقاله “روش های بازاریابی در ایران” به طور کامل بازاریابی را توضیح دادیم که بهتون پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید

برنامه 4Ps چیست و شامل چه مواردی می‌ شود؟

همانطور که به شما گفتیم برنامه 4Ps  شامل محصولات، تبلیغات، قیمت و مکان است و بهترین راه برای توضیح بازاریابی آمیخته محسوب می ‌گردد. 4Ps برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ توسط  EJ McCarthy در کتاب بازاریابی بنیادی به عنوان یک رویکرد مدیریتی بیان شد.

در این بخش از مقاله ما قرار است تا ما برای شما این چهار عنصر موثر در آميخته بازاريابي را به تفکیک بیان کنیم.

  • تولید محصول

بازاریاب‌ ها ابتدا باید چرخه عمر یک محصول را در نظر بگیرند تا بتوانند هر چالشی را که ممکن است به محض رسیدن محصول به دست مصرف کننده پیش بیاید را برطرف کنند. برای مثال نسخه اولیه آیپاد زمنی که برای اولین باربه مردم فروخته شد دارای مشکل ماندگاری باتری توسط دستگاه بود که تنها پس از مدت زمانی مشخص خریدارن به این مشکل پی بردند و اعتراض ها به سمت کمپانی اپل روانه شد و این شرکت برای رفع این مشکل به دنبال راهکارهایی متناسب گشت.

در واقع دراین بخش از بازاریابی آمیخته باید به عنوان یک تولید کننده محصول بتوانیم بر اساس نوع خواسته و نیازهای مشتریان محصولمان را تولید کنیم و بدانیم که چه محصولی را دقیقاً برای چه کسانی به بازار ارائه بدهیم و مشتریان دقیقا از ما چه می‌خواهند.

بطور کلی باید بدانیم چه ویژگی ‌هایی محصول ما را از سایر محصولات متمایز می ‌سازد؟ چه ویژگی‌ هایی وجود دارد که باید حتماً در محصولمان بگنجانیم؟ محصولمان باید فاقد چه ویژگی ‌هایی باشد؟ همچنین باید بررسی کنیم که چه ویژگی‌ هایی در مورد محصول جدید ما وجود دارد که ممکن است باعث شود مشتری از آن استفاده نکند. به طور خلاصه نکته مهم در اینجا این است که ابتدا اطمینان حاصل کنیم که محصولمان کاملاً مناسب با نوع خواسته مشتری است و تمام نیازهای او را برآورده خواهد ساخت.

آميخته بازاريابي چيست

  • هزینه

هزینه خرید یک محصول به ارزش درک شده مشتری از محصول بستگی دارد و می‌تواند استراتژی بازاریابی شما را به طرز چشمگیری  تغییر دهد. مسلم است که قیمت کمتر باعث می‌شود تا محصولات و خدمات شما برای قشر گسترده ‌ای از افراد قابل دسترس‌تر باشد در حالی که قیمت‌ های بالاتر برای مشتریانی که به دنبال انحصار هستند موضوعی جذابتر است.

در هر صورت این قیمت تعیین شده باید بیشتر از هزینه صرف شده برای تولید آن باشد تا بتواند برای کسب و کار شما سودی به ارمغان آورد. در واقع قیمت‌ گذاری حساس ‌ترین مسئله در کل ترکیب بازاریابی است، زیرا ارتباط مستقیمی با پرداخت پول دارد و رخ دادن هر گونه اشتباه در آن معمولاً فاجعه آفرین است.

یکی از اشتباهات رایج در این زمینه کاهش قیمت محصول به امید افزایش میزان شیوع و خرید آن است درحالی که انجام این کار تنها منجر به ایجاد شک و تردید مصرف‌کنندگان بالقوه در میزان کیفیت محصول شما می‌گردد از همین ‌رو موضوع قیمت گذاری باید به دقت مورد بررسی و تفکر قرار گیرد.

  • توزیع و توسعه

تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات اینترنتی، کاتالوگ ‌ها، نمایشگاه ‌ها‌، بیلبوردها، انواع بازاریابی مستقیم و حتی تبلیغاتی که روی شیشه‌ های تاکسی‌ ها نوشته می‌شود انواع مختلفی از تبلیغات را تشکیل می‌دهند. اهمیت تبلیغات در این است که در واقع امیدی برای فروش یک محصول نیست مگر اینکه تلاش‌ هایی در جهت تبلیغ سیستماتیک و سازمان یافته ‌ای برای آن صورت گیرد.

  • مکان

محل قرار گیری محصول یکی از عوامل تعیین کننده در موفقیت و یا عدم موفقیت بازاریابی آن محسوب می‌شود و مهم است که اطمینان حاصل کنید که این محصول و خدمات را در مکان مناسبی به مشتریان ارائه می‌دهید. مکان مناسب در واقع مکانی‌ است که مشتری آن را بپسندد و در آن احساس راحتی کند.

البته این مسئله به هنگام تهیه برنامه بازاریابی برای فروش یک محصول و یا مارک تجاری بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و تنها اکتفا به کیفیت یک محصول به تنهایی و بدون در نظر گرفتن مکانی مناسب برای نمایش آن کار صحیحی نیست، زیرا این امر ممکن است منجر به شکسته فاجعه باری برای شما شود. در واقع محل قرار گیری محصول و روش‌های توزیع آن مسئله مهمی در بازاریابی آمیخته است.

با توجه به توضیحی که در پاسخ به سوال آميخته بازاريابی چیست به شما ارائه دادیم گفتیم که این نوع بازاریابی بر اساس چهار عنصر اصلی آن هدایت می‌شود که یکی از این ۴ موارد مکان است. در واقع مکان هر محل فیزیکی است که مشتری بتواند از آن برای دسترسی و یا خرید یک محصول استفاده کند و می‌تواند شامل مراکز توزیع، حمل و نقل، انبارداری و یا حتی گالری و بوتیک برای فروش محصول باشد.

آميخته بازاريابی

یک مثال برای آميخته بازاريابی

در این بخش از مقاله برای شما یک مثال درباره بازاریابی آمیخته ارائه خواهیم کرد تا بهتر بتوانید آن را درک کنید. فرض کنید که یک شرکت محبوب زیبایی و مراقبت از پوست افراد مسن را هدف قرار می ‌دهد و پس از تولید محصول و انجام یکسری تحقیقات متوجه خواهد شد که جوانان نیز مایل به استفاده از این محصول هستند و آن ‌ها را نیز باید مورد پذیرش در لیست اهداف شرکت خود قرار دهد، این امر باعث می ‌شود تا این شرکت اقدام به تولید یک محصول برای مراقبت از پوست و زیبایی برای جوانان کند.

برای آوردن مثال از آمیخته بازاریابی بهتر است به شرکت نیوآ اشاره کنیم. این شرکت در حوزه پوست و زیبایی بسیار معروف و شناخته شده است. محققان شرکت در تحقیقات خود، ابتدا به افراد مسن توجه کردند زیرا تصور آنان این بود که اشخاص مسن تر بیشتر به مراقبت های پوستی نیاز دارند چون  افراد مسن بسیار مایل هستند که جوان تر از سن واقعی خود به نظر برسند. پس از انجام پژوهش های مختلف، آنان پی بردند که جوانان هم باید تحت مراقبت های پوستی قرار بگیرند. بنابراین تصمیم گرفتند که برای افراد جوان هم محصولاتی تولید کنند . شرکت نیوآ ابتدا عناصر آمیخته بازاریابی محصول را مورد شناسایی قرار داده و پس از طی مراحل مختلف، آن را به مشتریان خود عرضه کرد. محصول تولید شده به گونه ای بود که برای رقیبان شرکت، غیر قابل دسترس به حساب می آمد. این مثال برای آمیخته بازاریابی، قدرت استراتژی مورد نظر را به خوبی نشان می دهد.

این شرکت ابتدا مطابق با تمامی عناصر استراتژی آمیخته بازاریابی محصول را شناسایی و قیمت گذاری می ‌کند و سپس اقدام به انجام تبلیغات گسترده برای آن می ‌نماید. این شرکت با پیروی از این قوانین و عناصر بازاریابی آمیخته موفق می‌شود تا از سایر رقبای خود در بازار پیشی بگیرد و به یکی از غول‌های امروزی و دوست داشتنی مراقبت از پوست به نام نیوا تبدیل شود.

 

آمیخته بازاریابی فیلیپ کاتلر

فیلیپ کاتلر در زمره استادان مشهور بازاریابی جهان به شمار می رود. وی را پدر بازاریابی نوین قلمداد می کنند. کاتلر در زمینه بازاریابی بیش از 80 کتاب و یکصد مقاله به رشته تحریر در آورده است. البته با وجود اینکه تعدادبسیاری از کتاب های او به زبان های مختلفی ترجمه شده اند ولی یکی از کتاب های او به نام اصول بازاریابی تاکنون از معتبرترین آثاری است که در زمینه بازاریابی انتشار یافته است. یکی از کامل ترین و بهترین مدل های بازاریابی، مدل آمیخته بازاریابی فیلیپ کاتلر است که در میان اساتید فن دارای اعتبار خاصی است. کاتلر جمله جالبی دارد که می گوید:«در دنیای امروز باید سریع تر از هر زمانی بدویم تا بتوانیم در همان نقطه که هستیم باقی بمانیم.»

مارکتینگ میکس چیست؟

همانطور که در بالا اشاره شد مارکتینگ میکس به معنای آمیخته بازاریابی است اما برای اینکه بدرستی متوجه شویم که مارکتینگ میکس چیست باید اشاره کنیم که نوعی تقسیم بندی کلاسیک برای فعالیت های بازاریابی وجود دارد که در آن، فعالیت های یاد شده را به چهار بخش تقسیم می کنند که شامل محصول، قیمت، توزیع و ترویج است و به نام 4p شهرت دارد.

نتیجه ‌گیری

در این مقاله از دکتر ویز سعی کردیم تا به توضیح این مسئله بپردازیم که آميخته بازاريابي چیست و چه کاربردی دارد. همچنین برای شما توضیح دادیم که این نوع از بازاریابی شامل چهار عنصر اصلی است (محصول، مکان، قیمت و تبلیغات) که از آنها تحت عنوان The 4 P یاد می‌شود، همچنین به ارائه یک مثال برای آمیخته بازاریابی برای شما عزیزان پرداختیم.

امیدواریم تا مطالب ارائه شده در این مقاله در خصوص آميخته بازاريابي چیست مورد توجه شما دوستان و همراهان همیشگی دکتر وی قرار گیرد.

 

برخی از سوالات رایج

1.آمیخته بازاریابی چیست؟

آمیخته بازاریابی را می ‌توان مجموعه ‌ای از ابزارهای بازاریابی دانست که تجارت ‌ها به منظور فروش محصولات و خدمات خود به مشتریان از آن استفاده می‌ کنند

2. اهمیت استفاده از آميخته بازاريابي در چیست؟

اهمیت این نوع از بازاریابی را می‌توان با توجه به تاثیری که در موفقیت و شکست یک تجارت ایفا می‌کند تشخیص داد. اگر بازاریابان بتوانند از این نوع بازاریابی به روشی صحیح استفاده کنند قطعاً موفقیت بزرگی برای خود و تجارتشان به ارمغان خواهند آورد.

3. 4Ps شامل چه مواردی می ‌شود؟

برنامه 4Ps  شامل محصولات، تبلیغات، قیمت و مکان است و بهترین راه برای توضیح بازاریابی آمیخته محسوب می‌ گردد.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان