عشق به خود (Self Love) چیست؟ چرا باید عشق به خود را یاد بگیریم!

عشق به خود (Self Love) چیست
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

عشق به خود احساسی است که در درونمان اتفاق می‌افتد. این حس در دسته احساسات مثبت قرار می‌گیرد. به‌طورکلی، عشق، رابطه مستقیم با عاطفه دارد؛ در واقع عشق را می‌توان در رابطه با جنس مکمل (یا همان جنس مخالف)، عشق به خانواده و یا عشق به خودمان تعریف کنیم.

در این مقاله از دکتر ویز قصد داریم در مورد عشق به خود مان و تأثیرات آن بر کیفیت زندگیمان و همچنین راه‌هایی برای شناخت و کسب این مهارت در وجودمان گفتگو کنیم. چگونه عاشق خودمان باشیم؟ عاشق خود بودن یعنی چه؟ پیشنهاد می‌شود مقاله ما در خصوص «چگونه گفتگوی درونی را متوقف کنیم» را بخوانید.

عشق چیست؟

عشق پدیده‌ای ارزشمند است که خالق زیبایی و شگفتی است. شگفتی عشق در این است که هیچ حد و مرزی ندارد، برای همین هرکس می‌تواند تعریف خودش را از عشق داشته باشد.

در این رابطه اریک فروم، روانشناس نامدار می‌گوید:«عشق احساسی شخصی است و هر کس فقط خودش می‌تواند آن را درک کند».

دکتر کاتلین هندریکس در کتاب خود به نام عشق ابدی می‌گوید: «عشق واقعی زمانی است که فرد از یک تعهد ناخودآگاه به سمت خودآگاه می‌رود». این عشق واقعی از درون می‌جوشد نتیجه آن رشد و تعالی است و در این بین داشتن تعهد، ما را با خود واقعیمان آشنا می‌کند. این خود واقعی همان کسی است که همواره باید مورد حمایت ما قرار گیرد. در پی این حمایت می‌توان عشق سازنده را تجربه کرد.

عشق به خود چیست

عشق سازنده چیست؟

عشق سازنده، همراه با بلوغ فکری اتفاق می‌افتد. بلوغ فکری زمانی است که هیجانات‌مان را می‌شناسیم و با توجه به قرارگیری در موقعیت‌های مختلف آن‌ها را مدیریت می‌کنیم.

عشق سازنده قرار نیست ما را عوض کند یا انتظار و توقعی بسازد، بلکه قرار است با استفاده از قدرت آن و مثبت اندیشی کیفیت زندگی خود را بالا ببریم و فرصتی ایجاد کنیم تا از سراسر زندگی همراه با تمام اتفاق‌هایش لذت ببریم.

فرانکلین جونز: «عشق باعث چرخش کره زمین نیست بلکه باعث می‌شود تا این چرخش ارزشمند باشد».

عشق ورزیدن مانند تمام هنرهایی که آن‌ها را می‌شناسیم نیازمند کسب مهارت است. اگر چه این نیروی حیات بخش شاکله‌ی خلقت انسان است اما باید با ابعاد مختلف آن آشنا بود و آن را مورد ارزیابی قرار داد.

حتماً این جمله معروف را بارها شنیده‌اید که برای اینکه عشق به دیگری را تجربه کنیم لازم است اول خودمان را دوست داشته باشیم.  با توجه به  اهمیت این موضوع  قصد داریم در مورد عشق به خود گفتگو کنیم.

عشق سازنده

عشق به خود چیست؟

عشق به خود یا self love چیست؟ عشق به خود یعنی چه؟ عشق نتیجه یک رابطه‌ی کارآمد است که موجب توسعه فردی نیز می‌شود. از این تعریف می‌توانیم بگوییم داشتن احساس عشق نسبت به خود، حاصل رابطه کارآمد فرد با خودش و نتیجه نگاه مثبتی است که فرد به خودش دارد. عشق به خود یعنی داشتن رابطه دوستی با خود و توجه به روحیات و احساساتی که به ما می‌گذرد، سلامت روانی و فیزیکی و همچنین با اهمیت‌شمردن اهداف و خواسته‌ها بسیار مهم است.

پذیرش خود و ترکیب آن با احترام به خود باعث ایجاد حسی در ما می‌شود که افکار مثبتی را در ذهن‌مان نسبت به خودمان ایجاد می‌کند و ما به شایستگی خود پی می‌بریم. این شایستگی بدین معناست که ما لایق احترام  خودمان نسبت به خودمان هستیم.  در این حالت ما از عزت نفس بالایی برخورداریم که می‌تواند عشق ما نسبت به خودمان را افزایش دهد.

عشق به خودمان سرمایه‌گذاری روی خودمان است. وقتی به خودمان عشق می‌ورزیم از تلاش کردن برای تحقق خواسته‌هایمان لذت می‌بریم. عشق یکبار اتفاق می‌افتد. به یاد داشته باشید self love یکی از راه های تقویت امید به زندگی است؛ که یکی از شاخص های سنجش سلامت روان و ذهن است.

عشق به خود

شفافیت در رابطه عاشقانه ما با خودمان

عشق به خودمان یعنی پذیرش خودمان همان‌گونه که هستیم. این دیدگاه باعث می‌شود رابطه شفافی با خودمان داشته باشیم، یک رابطه کارآمد از نوع عاشقانه‌اش.

در رابطه شفاف با خودمان بیرون و درونمان را به هم نزدیک می‌کنیم تا به خود واقعی‌مان نزدیک شویم. همان بخش زیبای وجودمان که لایق محبت و حمایت بی‌دریغ ماست. نتیجه بارز این نوع از شفافیت این است که می‌توانیم تصویر درستی از خودمان داشته باشیم. با داشتن تصورات نادرست یا مبهم از خودمان ممکن است عشق به خود را لمس نکنیم و یا آن را با عشق به خود کاذب اشتباه بگیریم.

جیمز بالدوین: «عشق نقاب‌هایی که نمی‌توانیم بدون آن‌ها زندگی کنیم و می‌دانیم با آن‌ها هم نمی‌توانیم زندگی کنیم را از بین می‌برد».

عشق به خود کاذب چیست؟

«عشق به خود کاذب» زمانی اتفاق می‌افتد که به‌صورت موقتی و با توجه به شرایط از خودمان لذت ببریم و خود را دوست داشته باشیم. مثلاً کسب یک رتبه خوب در آزمون، ارتقاء شغلی و یا کم کردن چند کیلوگرم وزن می‌تواند در ما ایجاد انگیزه کند و روحیه دستیابی به اهداف دیگر با تلاش منظم را در ما بیافریند، اما نباید این نوع از دستاوردها دلیل دوست داشتن خودمان باشد.

این اتفاقات و مشابه آن‌ها فقط بخشی از زندگی ماست که می‌توانیم در مسیرمان تجربه تحقق یا شکست‌شان را داشته باشیم. اگر به آن‌ها به چشم بهانه‌ای برای عشق ورزیدن به خودمان نگاه کنیم در حقیقت ارزش واقعی وجودمان را از یاد برده‌ایم. هرگاه به  دستاوردی در زندگی دست پیدا کردیم، باید از خودمان قدردان باشیم و با این قدردانی انگیزه حیات را در وجودمان جاری کنیم.

نشانه‌های وجود عشق به خودمان

  • احساس خوبی نسبت به خودمان داریم.
  • به خودمان احترام می‌گذاریم.
  • ویژگی‌های غیر عادی خود را می‌پذیریم.
  • خودمان را با دیگران مقایسه نمی‌کنیم.
  • از فکر کردن به خودمان و تنها ماندن با افکارمان احساس امنیت می‌کنیم.
  • زمانی را به خودمان اختصاص می‌دهیم و برای لذت بردن در اوقات فراغت نیازی به حضور دیگران نداریم.

عشق به خود یا self love

چرا باید خودمان را دوست داشته باشیم؟

  1. ما باید خودمان را دوست داشته باشیم زیرا ما نمونه‌ای زیبا و استثنائی هستیم. هر کدام از ما یک اثر هنری زیباست که طبیعت خلق کرده است. باید به خودمان افتخار کنیم زیرا در همین لحظه، زیبا و فوق‌العاده هستیم. باید با در آغوش گرفتن خودمان از خود قدردانی کنیم چراکه افکار، اعمال و رفتار ما قابل تحسین است.
  2. عشق ورزیدن سبب بهبود مهارت‌های ارتباطی می‌شود و می‌توانیم از زندگی لذت ببریم و این احساس را با دیگران شریک شویم. افراد معمولاً احساس شادی و خوشی را در کنار انسان‌هایی دارند که خودشان از افکار و رفتارشان لذت می‌برند.
  3. با عشق ورزیدن به خودمان فرد قوی‌تری می‌شویم که در مواجه با سختی‌های مسیر با نیروی انگیزه بخش عشق موانع را به فرصت‌هایی برای پریدن و اوج گرفتن تبدیل می‌کنیم.
  4. شادی را تجربه می‌کنید و امکان شاد زیستن دیگران در کنارمان را هم فراهم می‌کنیم. به یاد داشته باشیم که هیچ کس کامل نیست و در واقع ما شکل کاملی از خودمان هستیم و این به جذابیت شخصیت ما می‌افزاید.
  5. به خودمان عشق می‌ورزیم چون خودمان هستیم. ما مجور به راضی کردن همه اطرافیان خود نیستیم. باید دست از تلاش برای راضی کردن افراد برداشت و روی خود تمرکز کرد. خود واقعی ما از این طریق صدای غالب نداهای در حال نواختن در ذهن ما می‌شود. خود واقعی ما به قدری زیباست که لایق  دوست داشته شدن است.

ریشه و بنیاد تعریف دوست داشتن خود

ما در طول مسیر زندگی از بدو تولد تا زمان اکنون روابط متعددی را تجربه کرده‌ایم و برای بسیاری از آنها تعریف‌هایی داریم و می‌توانیم این تعریف‌ها را اندکی شرح دهیم اما به راستی اگر از ما بخواهند رابطه‌مان با خودمان را تعریف کنیم چه خواهیم گفت؟

  • رابطه‌ای که خودمان با خودمان داریم باید سرشار از عشق، خودباوری، احترام، شناخت و پذیرش باشد.
  • رابطه‌ای باشد که در آن تعریف من از من تعریف شفاف و صادق است.
  • باید بدانیم چیزی که به عنوان من در ذهن ما می‌گذرد همان شخصی است که لحظه به لحظه در زندگی کنار خودمان حسش می‌کنیم.
  • اگر من درونمان را به درستی نشناسیم و یا انکارش کنیم تجربه شناخت خود واقعی و عشق به خودمان را لمس نمی‌کنیم.
  • دوست داشتن خود به طور مستقیم بر کیفیت روابط‌‌مان ، زندگی کاری و خانوادگی و آینده‌مان تأثیر دارد.

چگونه عاشق خودمان باشیم؛ چگونه به خودمان عشق بورزیم؟

  • احساسی که به خودمان داریم ریشه در اولین برخوردهای ما با این دنیا دارد و آن زمانی است که کودک بوده‌ایم و اولین بار در خانواده با مفاهیمی مثل عشق، اعتماد، احترام و شادی آشنا شده‌ایم .
  • تعریف این واژه‌ها در ذهن کودک ریشه در زمان و قرارگیری او در این نظام زبانی دارد اما احساسی که کودک از این واژه‌ها دریافت می‌کند ریشه در برخورد و رفتار خانواده با او دارد . در این بین تأثیرات فرهنگی و جامعه نقش پررنگی در دوران‌های بعدی زندگی دارند .
  • زمانی که جامعه به ما می‌آموزد که نظام ارزش‌گذاری در بطن فرهنگی‌مان است و این نظام فرهنگی در زمینه‌های مختلف مثل تکنولوژی، رابطه جنسی، قدرت، پول و روابط عاشقانه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تأثیر می‌گذارد .
  • وقتی ارزش‌هایمان را بر مبنای بیرونی قرار می‌دهیم هیچگاه نمی‌توانیم خودمان را دوست داشته باشیم.

عشق شفاف در عشق به خود

روش هایی برای نشان دادن محبت به خود

1 – به احساسات درونیمان آگاه باشیم

برای اینکه گرمای عشق به خودمان را تجربه کنیم و در سایه آن کیفیت و سبک زندگی‌مان را برای رسیدن به خواسته‌هایمان بالا ببریم لازم است خودمان را درک کنیم باید بدانیم که چه احساسی به ما می‌گذرد و احساس قالب خود را بشناسیم و به آن احترام بگذاریم.

ما باید این را بپذیریم که ممکن است گاهی ناراحت و عصبانی شویم و داشتن احساسات منفی دلیل بر افکار منفی ما نسبت به خودمان نیست.

2 – به گفتگوهای درونیمان توجه کنیم.

زمانی‌که احساسات خود را می‌شناسیم و آنها را در موقعیت‌های مختلف بروز می‌دهیم ممکن است گفتگوهای درونیمان با نواختن افکار متفاوتی در ذهنمان موجب افکار مثبت و سازنده یا منفی و بازدارنده شود. مسئولیت اینکه چه صدایی در ذهنمان با ما گفتگو می‌کند به عهده خودمان است و ما مسئول خلق نمونه‌ی بهتری از خودمان هستیم .

3 – چیزهایی که ما را متفاوت می کند را بپذیریم و عاشق آنها باشیم.

همه‌ی ما استعدادها و توانایی های متفاوتی داریم و لازم است ویژگی‌های مثبت و سازنده خود را ببینیم و از آنها لیستی تهیه کنیم و هر روزه از آنها در انجام فعالیت‌هایمان استفاده کنیم؛ این کار باعث می‌شود تا احساس کنیم در انجام کارهایمان ماهر هستیم و حس خوشنودی که به همراه دارد همان عشق به خودمان است.

توجه داشته باشیم که انسان می‌تواند همواره در حل پیشرفت باشد پس باید در گسترش و بهبود مهارت‌هایمان تلاش کنیم و اگر لازم است مطالب جدیدتری بیاموزیم. برای انجام این کار برای خودمان جوایزی در نظر بگیریم و این جوایز می‌توانند شرکت در کلاس‌ها یا دوره‌های آموزشی جدید باشد.

4 – بدون هیچ انتظاری به خود و دیگران عشق بورزید.

دوست داشتن یک معجزه است و در وجود همه ما نهادینه شده، این معجزه خالق و پیش برنده حیات است و همه ما تجربه دوست داشتن را چشیده‌ایم؛ وقتی یک مادر به فرزندش عشق می‌ورزد انتظار هیچ بازگشت محبتی از او ندارد در واقع کاملاً خالصانه و بی‌توقع عاشقی می‌کند و از فرزندش نگهداری می‌کند.

فرزند عاشق

دوست داشتن بی‌توقع نیز چنین معنی دارد وقتی به خودمان و دیگران عشق می‌ورزیم نباید توقع یا انتظاری داشته باشیم بلکه باید با تمام وجود دوست بداریم و این کار را تنها برای تجربه حس عشق انجام دهیم.

5 – به خودمان باور داشته باشیم.

افراد زیادی هستند که با باورهای سازنده دست به کارهای بزرگی زده‌اند یا در برابر بیماری‌های سخت مقاومت کرده‌اند . این افراد کسانی بوده‌اند که به نیروی باور مثبت ایمان داشتند و به توانایی‌های خود شک نمی‌کنند و اگر با شکست مواجعه شوند خود را سرزنش نمی‌کنند بلکه در صدد تغییر در روش‌ها و مسیرهایشان بر می‌آیند .

آنها با احساس حقارت و افکار منفی بیگانه‌اند و وقتی در دسته این افراد قرار بگیریم به قلبمان اجازه می‌دهیم تا افکار مثبت، اعتماد و پایداری هدایت گرما باشد.

6 – آدمهای اشتباهی را از زندگیمان حذف کنیم

بسیاری از ما تجربه صرف انرژی زیاد برای افرادی که شایستگی آن را نداشته‌اند در زندگی ما باشند یا کاری که از سطح خواسته‌ها و توانایی‌های ما پایین‌تر بوده را داشته‌ایم با این حال ممکن است برخی از ما همچنان برای آنها انرژی صرف کنیم یا در حذف آدم‌های اشتباه پافشاری کنیم.

مثل زمانی که دروغ می‌شنویم و سکوت می‌کنیم یا جایی که باید ترک کنیم اما می‌مانیم باید به روابط مسموم پایان دهیم و این نیرو و زمان را صرف شناسایی خویشتن و عشق ورزیدن به خودمان کنیم. باید با عبور از محدودیت‌ها و هوشیاری به خودباوری زندگی بهتری را برای خودمان ایجاد کنیم. راه موفقیت در زندگی راهی است که از ایجاد تغییرها حاصل می‌شود.

7 – از جسم خود مراقبت کنیم.

جسم ما تبلور افکار و رابطه ما با خودمان است، وقتی رابطه ما با خودمان کارآمد باشد و عشق به خودمان را تجربه کنیم باید به جسممان هم اهمیت دهیم در این زمینه می‌توانیم ورزش منظم و رژیم غذایی سالم و مقوی داشته باشیم.

8 – از خودمان تحسین و قدردانی کنیم.

باید ویژگی‌های مثبت خود را ببینیم و بابت پرورش و یا کسب مهارت‌های جدیدمان از خودمان قدردانی کنیم. همه ما کارهای بزرگی انجام داده‌ایم و مسیرهای زیادی را با قدرت به اتمام رسانده‌ایم بدون در نظر گرفتن نتایج باید از خودمان قدردان باشیم که پایدار و مقاوم بوده‌ایم.

تحسین و قدردانی از خود

9 – از خودمان انتقاد نکنیم .

وقتی بازخورد کارهایمان را برسی می‌کنیم در صورت مواجهه نشدن با نتیجه دلخواه شروع به انتقاد بی‌رحمانه و ناکارآمد از خودمان نکنیم و توجه داشته باشیم که افکاری که اکنون به ذهنمان می‌آید ممکن است در زمان گذشته لحظه‌ای در فکرمان خطور نکرده باشد .

گذشته را به خودمان ببخشیم و به‌جای انتقاد از تجربیات درس‌هایی بگیریم برای عمل کرد بهتر در آینده .

10 – خودمان را همانگونه که هستیم بپذیریم

همه ما در نهایت خواسته‌ها و اهدافی داریم و با عشق به خود و ابزارهای دیگری که در اختیار داریم تلاش می‌کنیم تا به آرزوهایمان دست پیدا کنیم اما لحظاتی هستند که بنا به تصمیمی که گرفتیم یا عملکردی که داشته‌ایم فرصت‌هایی را از دست داده‌ایم یا باعث رنجش و ناراحتی شده‌ایم .

شاید بارها و بارها این اتفاقات را در ذهن مرور کرده باشیم و زمان زیادی را تلف کرده باشیم. باید توجه داشته باشیم که از دست دادن فرصت‌ها یا تجربه شکست‌هایمان بخشی از زندگی ماست و زمان این اتفاقات در گذشته است ولی اهداف و آرزوهایمان در زمان آینده و در انتظار ماست .

راهکار عملی در پاسخ به سوال چگونه عاشق خودمان باشیم:

چگونه عاشق خود باشیم؟ از همین لحظه باید تلاش را آغاز کنیم و خودمان را آنطور که هستیم بپذیریم . این بدان معنا نیست که نمی‌توانیم بهتر باشیم بلکه به این معناست که باید انرژی خود را صرف بهبود کیفیت و سبک زندگیمان کنیم .

ما همواره در یک مسابقه دو با خودمان هستیم و اگر می‌خواهیم پیروز شویم باید باید به یاد داشته‌ باشیم با نگاهی به عقب نمی‌توانیم با سرعت به  جلو حرکت کنیم و ازخودمان حمایت کنیم. اغلب ما برای حمایت کردن از دیگران پیش قدم می‌شویم اما زمانی که خودمان نیاز به حمایت داریم کمتر آن را ابراز می‌کنیم .

حمایت گرفتن یک هنر است و حمایت‌پذیری توانایی ارزشمندی است که باید در وجودمان پرورش دهیم. برای دوست داشتن خود می‌توانیم از دوستان و خانواده کمک بگیریم. مثلاً از شخصی که دوستش داریم بخواهیم برایمان از شایستگی‌هایمان بگوید در این زمینه می‌توانید از کمک مشاوران و همراهی آنها نیز بهره‌مند شوید .

در این مقاله در مورد عشق به خودمان و تعریف از عشق سازنده و همچینین راه‌های کسب و اثرات آن بر زندگی گفتگو کردیم. همچنین در زمینه مشاوره کسب و کار می‌توانید بر روی ما حساب باز کنید.

روش هایی برای نشان دادن محبت به خود

وقتی به آینه نگاه می‌کنم نقص‌های صورتم فوراً توجه‌ام را جلب می‌کند. با دیدن لکه‌های صورت، موهای نامرتب، گونه‌های برآمده و … باعث تغییر در افکارم می‌شود. « آرزو می‌کنم پوست بهتری داشته باشم» ، یا «من باید بیشتر کار کنم».

این هم وقتی اتفاق می‌افتد که به شرایط فعلی خود فکر می‌کنم. فکر می‌کنم که با کار کردن می‌توانم پول بیشتری پس‌انداز کنم، با گذراندن وقت کم‌تر درگیر پیدا کردن و جست‌وجوی عیوب در ظاهر خودم هستم و با آداب و معاشرت، دانشگاه و سرکار رفتن شرایطم بهتر و شادتر خواهد شد.

حتماً شما نیز برایتان پیش آماده که هر چند وقت یکبار به خود نگاه می‌کنید و فکر می‌کنید واقعاً زیبا هستید؟ یا اینکه از جایگاه خود در زندگی خوشحال هستید؟ اگر پاسخ شما «هرگز!» یا «بندرت» ، لطفاً بدانید که تنها نیستید! افراد زیادی هستند که افکار یکسانی دارند. این را هم بدانید که ابزاری وجود دارد که به شما در غلبه بر این افکار کمک می‌کند: عشق به خود.


عشق به خود چیست؟

عشق به خود به ویژه در رسانه‌های اجتماعی در حال حاضر موضوعی داغ در بین هزاران نفر است. این چیزی است که درک آن دشوار است و بیشتر مردم فقط تصویری مبهم از معنای واقعی آن دارند و این تصور را دارند که عشق به خود، خودشیفتگی و خود مختاری است در صورتی‌که اینگونه نیست عشق به خود یعنی اهمیت دادن به سعادت و خوشبختی خود.

توجه به علایق خود و اینکه احساس می‌کنید که چه چیزی باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید و هیچ دو نفر وقتی صحبت از آنچه آنها را خوشحال می‌کند، دقیقاً یکسان نیستند.

عشق به خود
ما می‌خواهیم به‌این نکته اشاره کنیم که هر فرد مستحق عشق است و این توانایی را دارد که بیش از آنچه که احساس می‌کند، خود را دوست بدارد. مهم نیست که شرایط شما چیست، هیچ‌کس نمی‌تواند این مسئله را از شما دور کند یا فکر کند که ارزش عشق ورزی ندارید.

از کسانی که باعث می‌شوند شما در موقعیت‌هایی قرار بگیرید که احساس بی ارزشی کنید دوری کنید و راه خود را ادامه دهید. عشق به خود ابزاری است که می‌تواند بدون توجه به اتفاقات پیرامون شما، به شما در تغییر طرز فکر کمک کند.

چرا عشق به خود مهم است؟

هر روزه ما با فشار و مسئولیت کاری زیاد بمباران می‌شویم. نظرات دیگران در گوش ما می‌پیچد و به‌ندرت وقت داریم که با خودمان خلوت کنیم و فقط بنشینیم و فکر کنیم. ما در آینه نگاه می‌کنیم و آنچه را می‌بینیم دوست نداریم. به همین دلیل است که عشق به خود بسیار مهم است.

تنها فردی که تمام روز کنار شماست، با شما حرف میزند، با شما عصبانی می‌شود و… کسی نیست جز خودتان. شما تمام افکار و احساسات خود را می‌شناسید. بنابراین شما تنها کسی هستید که می‌توانید شرایط را جوری برای خود فراهم کنید که با قرار گرفتن در هر محیط به خودتان امیدواری دهید و اعتماد به نفس داشته باشید و به حرفای دیگران و چیزهایی که در مورد شما می‌گویند اهمیت ندهید.

باید به شما بگوییم که چقدر مهم است که با خود خوب رفتار کنید! اگر شخصی در زندگی شما وجود داشت که با گفتن اینکه شما به اندازه کافی خوب نیستید، ناراحت می‌شوید؛ کنار گذاشتن آن شخص و نادیده گرفتن حرفش بدون هیچ بحثی بهتر است از جنگیدن و بهم ریختن اعصابتان! اگر چنین شخصی در زندگی شما وجود دارد و این رفتارش را به‌طور مداوم ادامه می‌دهد، لازم است که آن شخص را از زندگی خود بیرون کنید و برای خودتان ارزش قائل شوید و اجازه ندهید کسی با شما این رفتار را داشته باشد.

اهمیت عشق به خود

عشق به خود در اصل باعث می‌شود خودتان بزرگترین هوادار خود شوید. این نقشی است که هیچ‌کس دیگری قادر به انجام آن نیست (اگرچه مطمئناً داشتن خانواده و دوستانی که از شما حمایت می‌کنند بسیار شگفت‌انگیز است).

حقیقت این است که حتی اگر همه افراد به شما ریشه می‌دهند ، اگر خودتان را باور نکنید، موفقیت بسیار دشوار خواهد بود. چگونه عشق به خود را تمرین می‌کنید؟ عشق به نفس یک عمل عالی است که نیازی به وقت و هزینه اضافی ندارد. من می‌خواهم روی شیوه‌های عشق به خود تمرکز کنم که فقط شما را ملزم به جایگزین کردن چیزی در زندگی روزانه خود می‌کند ، نه چیزی اضافه کردن.

 هدف در اینجا کمک به شما است برای ایجاد یک گفتگوی داخلی، بهتر است بتوانید با جایگزین کردن افکار منفی با موارد مثبت، خود را در سطح عمیق‌تری قدردانی کنید و همه این پیشنهادات رایگان هستند!

کلمات محبت آمیز را بیان کن

راه‌های زیادی برای مهربانی با خود وجود دارد. از نظر جسمی می‌توانیم سالم بخوریم، ورزش کنیم و استراحت کنیم. از نظر اجتماعی می‌توانیم افرادی را پیدا کنیم که باعث می‌شوند لبخند بزنند و از ما حمایت کنند و از نظر ذهنی، ما می‌توانیم سخنان محبت آمیز با خودمان بگوییم! این عمل برای جایگزین کردن تمام موارد منفی است که در طول راه در مورد خودمان فکر می‌کنیم.

ما تمایل داریم که صحبت‌های منفی خود را که بر نحوه عملکردمان تأثیرگذار است کنار بگذاریم. به عنوان مثال، اگر چیزی به درستی پیش نرود، فوراً فکر می‌کنیم به این دلیل است که من کار اشتباهی کردیم، بی کفایت هستیم یا به اندازه کافی هوشمند نیستیم که بتوانیم با اوضاع روبرو شویم.

آیا متوجه شدید که این موضوع چقدر به ضررتان است زیرا باعث می‌شود تا خودمان جلوی موفقیت‌هایمان را بگیریم. اگر حرف‌های محبت آمیز و انگیزشی را با خودمان بگوییم  اوضاع بسیار بهتر خواهد شد زیرا «این یک وضعیت دشوار است، اما تو توانایی رسیدن به آن را داری».

ارزش عشق به خود در زندگی

سپاسگزار باش

داشتن نگرش قدردانی راهی شگفت‌انگیز برای تمرین عشق به خود است! افراد زیادی هستند که عشق ورزیدن به خود را شروع کرده‌اند و با افکار و تفکرات منفی و تنش‌آور خداحافظی کرده‌اند. آنها قادر خواهند بود با احساس مثبت و امید به آینده، خود را به زندگی برگردانند، زیرا تفکرات منفی و نا امیدی زمان لازم را برای ثبت چیزهایی که واقعاً مهم هستند، می‌گیرند. برای رسیدن به اهداف باید به بخشی از قدردانی بپردازیم که به‌هیچ وجه کاری ندارد.

عادتي كه سپاسگزاري بايد جايگزين آن شود شكايت است. شکایت‌کردن روی همه موارد منفی در زندگی شما متمرکز است. وقتی شکایت می‌کنید، اساساً همه اتفاقات خوبی که در اطرافتان اتفاق می‌افتد را نادیده می‌گیرید! سپاسگزار بودن ممکن است در ابتدا سخت‌ باشد، زیرا شکایت چیزی است که در زندگی روزمره همه‌ی ما کم و بیش هست، اما مزایای ترک این عادت نادرست و جایگزین کردن آن با سپاسگزار بودن ارزش آن را دارد. برای تمرین عشق به خود ، سعی کنید در مورد خصوصیات شخصی خود که از آنها سپاسگزار هستید، بیاندیشید.


مثبت اندیش بودن را انتخاب کن

همه ما بارها شنیده‌ایم که می‌گویند، «فقط مثبت باش!»؛ این حرف را شاید بیش از یک میلیارد بار شنیده‌ایم و هروقت که می‌شنویم باید فریاد بزنیم، «این کار آسان نیست!» زیرا بقیه تصوری ندارند که در زندگی شما چه می‌گذرد. گرچه ممکن است این گفته‌ها درست باشد، اما مثبت بودن برای عشق به خود ضروری است.

عشق به خود چگونه است؟

مثبت بودن بدان معنا نیست که زندگی باید همیشه آفتاب باشد و باران بنبارد، زیرا این واقع بینانه نیست. مثبت بودن این درک را دارد که اگر فقط به کار خود ادامه دهید و تلاش خود را انجام دهید، همه‌چیز به روشی که قرار است انجام شود ، نتیجه خواهد گرفت. به خاطر داشته باشید که «همیشه همه چیزها مثل گذشته نیستند و شرایط همینطور نمی‌ماند، پس شما فقط ادامه دهید.»

درست که شاید دورانی را بگذرانیم که بسیار دشوار است، اما همچنین امید داشته باشید که بهتر خواهد شد! عیبی ندارد که گاهی احساس غم، دیوانگی یا ناامیدی کنید یا اصلاً احساس ناراحتی کنید؛ مشکل اینجا است که وقتی اجازه می‌دهید آن احساسات جلوی پیشرفت شما را بگیرد خواسته یا ناخواسته خودتان را از بدست آوردن آنچه می‌توانید محدود می‌کنید.

خودتان را باور داشته باشید

خودتان را باور داشته باشید و به توانایی‌ها و استعدادهای خود اعتماد داشته باشید. اعتماد به خود باعث می‌شود که بتوانیم تغییرات اساسی و بزرگ در زندگی خود ایجاد کنیم و هر روز به رویاهایی که تجسم می‌کردیم نزدیک‌تر شویم.

خودتان را ببخشید

اگر مرتکب اشتباهی شدید یا در گذشته کاری اشتباه انجام داده‌اید بجای سرزنش کردن، خودتان را ببخشید. زیرا در بسیاری از اشتباهات شما مقصر نیستید و همه‌ی افراد در زندگی خود اشتباه می‌کنند.

با خودتان صادق باشید

با خود درونیتان صادق باشید، اگر خوشحالید احساس خود را همان‌طور که هست بروز دهید، فریاد بکشید، بلند بخندید یا اگر ناراحت هستید گریه کنید و تمام احساسات خود را بروز دهید زیرا سرکوب کردن احساسات درونی یکی از دلایل افسردگی و عشق نورزیدن به خود است.

خود باوری در افراد

تمرین مثبت اندیشی

هر روز جلوی آینه بروید و از خودتان بپرسید من کیستم؟ باید هر روز کارهایی انجام دهید تا وقتی فردای روز بعد به جلوی آینه می‌روید و این سؤال را از خود می‌پرسید سردرگم نباشید و هر روز جوابی تازه داشته باشید و فراموش نکنید که جلوی آینه خود واقعیتان را تحسین کنید و بگویید من خودم را همان‌گونه که هستم دوست دارم و در طول روز نیز همین جمله را با خود تکرار کنید تا آن را کاملاً باور کنید و دیگر در مقابل حرف‌ها و افکار منفی دیگران شکست‌پذیر نباشید.

آرزوهای خود را به واقعیت تبدیل کنید تا عشق به خود را درک کنید

هیچ‌گاه خودتان را محدود نکنید و بخاطر حرفای دیگران آرزوهایتان را سرکوب نکنید بلکه به آرزوهای خود بال و پر دهید و در صدد رسیدن به آن‌ها برآیید. زیرا 20 سال بعد بیشتر به‌خاطر کارهایی که نکرده‌اید پشیمان خواهید شد تا کارهایی که کرده‌اید. «پرواز کن تا آرزو، زنجیر را باور نکن».

استراحت کنید

تایمی را به استراحت کردن خود اختصاص دهید. به طورمثال مسافرت بروید، تفریح و گردش کنید، به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید، فیلمی که مدت‌ها بود می‌خواستید ببینید را تماشا کنید و … فراموش نکنید که شما برای سرحال و پرانرژی بودن در محیط کار یا دانشگاه یا حتی منزل گاهی نیاز به استراحت و تنها بودن با خود دارید.

زندگی هیجان انگیز

زندگی خود را از حالت یکنواخت خارج کنید و تایمی را به خوش گذرانی و کارهایی که انرژیتان را افزایش می دهد و حالتان را خوب می‌کند اختصاص دهید.

رژیم غذایی خوب

یک رژیم غذایی سالم و مقوی برای خود در کنار ورزش کردن در نظر بگیرید و به‌ سلامت فیزیکی خود اهمیت دهید. بسیاری از افراد به دلیل چاقی یا اضافه وزن خودشان را دوست ندارند. ورزش و رژیم غذایی صحیح به شما کمک می‌کند که علاوه بر زیبایی ظاهری دیدتان نیز به زندگی مثبت شده و به خودتان عشق بورزید.

روش عشق ورزیدن به خود

زیباتر نگاه کن

زیبایی‌های اطرافتان را با دقت بیشتری نگاه کنید و سعی کنید آن‌ها را لمس کنید به عنوان مثال گل‌ها را ببویید، جور دیگری به غروب آفتاب نگاه کنید، برگ گیاهان را نوازش کنید و… . وقتی که بتوانید زیبایی‌هایی که در اطرافتان است را ببینید خواه یا ناخواه دیدتان نسبت به خودتان مثبت شده و می‌توانید زیبایی‌های درونی و ظاهری خود را  ببینید و شکرگزار باشید.

4 تمرین ساده برای عشق ورزیدن به خود

در این بخش ما به شما تمریناتی را معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید بیشتر به خود عشق بورزید. برای بسیاری از افراد نشان دادن عشق وذعلاقه خود به دیگران کار بسیار آسانی است اما وقتی صحبت از خودشان می‌شود داستان کاملاً متفاوت است. یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود که یک زندگی خوب و شاد داشته باشید موضوع عاشق خود بودن است.

احتمالاً تا به‌حال زیاد عباراتی مانند «اگر نمی‌توانید خودتان را دوست داشته باشید چگونه دیگران را دوست دارید؟» و یا اینکه «اگر خودتان را دوست ندارید چگونه شخص دیگری باید شما را دوست داشته باشد؟ را شنیده‌اید.

البته به معنای ضمنی این عبارات نمی‌توانند کاملاً درست باشد اما این موضوع یک حقیقت محض است که اگر نتوانید رابطه سالمی با خود برقرار کنید قطعاً با دیگران نیز نخواهید توانست. پس اگر با مسئله عشق به خود مشکل دارید تمریناتی که ما در زیر برای شما ذکر کرده‌ایم می‌توانند روحیه عشق به خود را در شما تقویت کنند.

پس ابتدا ذهن خود را آزاد نگه دارید و این تمرینات را امتحان کنید، زیرا ممکن است بتواند در بازه زمانی کوتاه تأثیری عمیق و شگفت در رابطه شما با خود و دیگران داشته باشد.

  1. شخصیت اصلی و غیر اصلی خود را از یکدیگر متمایز سازید

اولین گام در جهت تقویت عشق‌ورزی به خود شناخت شخصیت اصلی‌تان است. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است که بتوانید درک کنید که خودتان واقعاً چه چیزهایی می‌خواهید و چه شیوه‌ای از زندگی را می‌پسندید. به منظور درک بهتر شخصیت اصلی خود بهتر است که یک دفتر یادداشت بردارید و در وسط صفحه یک نقاشی از خودتان بکشید و سپس چندین حباب فکری که نشان دهنده تفکرات شما راجع به زندگی است را نیز بکشید.

حال در این حباب‌های نقاشی شده بزرگترین افکار منفیتان نسبت به خودتان را بنویسید، البته این مسئله ممکن است کمی دردناک باشد اما سعی کنید تا این کار را به درستی انجام دهید. هنگامی که تمامی حباب‌ها را توسط افکار منفی خود پر کردید چند دقیقه به خودتان وقت دهید تا بتوانید تشخیص دهید که این افکار منفی از شخصیت اصلی شما منشأ می‌گیرد و یا شخصیت متظاهر کننده‌ای که به منظور راضی کردن دیگران از خود نشان می‌دهید.

سپس صفحه را ورق بزنید و دوباره این تمرین را تکرار کنید. هر زمان که افکار منفی شما شروع به تبدیل شدن به افکار مثبت کرد می‌توانید صفحاتی که نقاشی کرده‌اید را با یکدیگر مقایسه کنید. پس از این مقایسه متوجه خواهید شد که کدام افکار شما حقیقی است و کدام از شخصیت غیر واقعی شما ریشه می‌گیرد.

  1. تمرینات گروهی مثبت نگری را فراموش نکنید

دومین تمرینی که به منظور عشق ورزیدن به خود، شاید دشوارترین تمرین موجود در این لیست باشد زیرا شما برای انجام دادن آن مجبورید تا تعدادی از دوستان و آشنایان خود را نیز به این تمرین دعوت کنید. از دوستان و آشنایان خود بخواهید که چیزی حدود یک ساعت برای شما وقت بگذارد و در مکانی خصوصی و راحت مانند اتاق نشیمن دور هم جمع شوید.

شخصی را انتخاب کنید که به عنوان نفر اول برای این تمرین داوطلب شود، سپس باقی افراد در مورد نقاط قوت، مهارتها، استعداد و سایر ویژگی‌های برجسته او نظرات مثبتی بگویند. کار سختی نیست تنها کافی است تا هر چیز خوبی که در مورد شخص داوطلب شده می‌دانید را به او بگویید، زیرا این کار باعث می‌شود تا اگر اعتماد به نفس پایینی دارید و نمی‌توانید به اندازه کافی به خود عشق بورزید سعی کنید تا نقاط قوت خود را از دید دیگران ببینید و آن‌ها را باور کنید.

love your self

  1. برای خود متن‌ های عاشقانه بنویسید

ممکن است که قبلاً برای دوست داشتن خود اقدام به نوشتن جملاتی در این راستا کرده باشید، اما بهتر است تا به منظور تقویت عشق به خود بیایید و متن‌های نوشته شده خود را آپدیت کنید تا بتوانید بیشتر از آن‌ها نتیجه بگیرید. سعی کنید جملاتی که برای خودتان می‌نویسید به زبان حال باشد و برروی پذیرفتن خود همان‌گونه که هستید تمرکز کنید. سعی کنید در نوشته‌هایتان از دیدگاه اول شخص استفاده کنید و جملاتی راجع به خودتان ننویسید که گویی انگار شخصی دیگر آن‌ها را نوشته است. در زیر مثالی از آن‌چه که باید در دفترچه خود یادداشت کنید برایتان آورده‌ایم:

  • من آدم خوبی هستم
  • من شایسته عشق و احترام هستم
  • من خودم را همانطور که هستم می‌پذیرم و دوست دارم.

اظهارات خود را حداقل روزی یک بار تکرار کنید و تعیین وقت برای انجام دادن این کار باعث می‌شود که مطمئن شوید همیشه قرار است این کار را تکرار کنید. همچنین هر لحظه از طول روز که احساس کردید که میزان عشقتان نسبت به خودتان کمتر شده است می‌توانید این روند را دوباره تکرار کنید و نگران این مسئله نباشید که در انجام این کار زیاده‌روی کرده‌اید زیرا عشق‌ورزی به خود قرار نیست به هیچ‌کس آسیب برساند.

  1. به اصل برابری پایبند باشید

اگر کسی از شما بپرسد که آیا به این مسئله اعتقاد دارید که تمام مردم دنیا با یکدیگر برابر هستند به او چه می‌گویید؟

احتمالاً در پاسخ به این فرد می‌گوید که بله درست است تمامی مردم دنیا با یکدیگر برابر هستند. حال سؤالی که پیش می‌آید این است که اگر شما به این اصل باور دارید چگونه در مورد خود افکار منفی دارید و گاهی تنها به این دلیل خود را سرزنش می‌کنید که «من به اندازه او خوب نیستم» یا«آن‌ها خیلی از من بهتر هستند»؟؟

به منظور خنثی کردن این افکار منفی و به‌منظور یادگیری دوست داشتن خود باید از صمیم قلب به اصل برابری پایبند باشید. این اصل تأکید دارد که همه ما به یک اندازه انسان هستیم و لیاقت لذت، عشق و خوشبختی را داریم. پس اگر در آینده روزی شدیداً احساس ضعف کردید و وسوسه شدید که برای خود یک استثنا قائل شوید این مسئله را به یاد بیاورید که اصل برابری هیچ استثنایی ندارد و همه لیاقت عشق و خوشبختی را دارند حتی شما.

عشق ورزیدن به خود و موفقیت فردی

سخن آخر!

در نهایت وقت گرانبهای خود را در تلاش برای تغییر چیزهایی که نیازی به تغییر ندارند، هدر ندهید. درعوض، روی افزایش توانایی‌ها و ویژگی‌هایی که شما را منحصر به فرد می‌کند، تمرکز کنید. با استفاده از این روش‌ها برای تمرین عشق به خود ، امیدواریم که دفعه بعد که در آینه نگاه می‌کنید خود را بهتر ببینید.

مطمئنا روش‌های بیشتری برای تمرین عشق به خود نسبت به موارد ذکر شده وجود دارد. ما دوست داریم طرز فکر شما را در مورد این مقاله و تأثیراتی که بر روی شما گذاشته است بشنویم. لطفاً نظراتتان را در کامنت‌های این مقاله برای ما بفرستید.

برخی از سوالات رایج

عشق چیست؟

عشق پدیده‌ای ارزشمند است که  خالق زیبایی و شگفتی است. شگفتی عشق در این است که هیچ حد و مرزی ندارد، برای همین هرکس می‌تواند تعریف خودش را از عشق داشته باشد.

عشق به خود چیست؟

بیشتر مردم فقط تصویری مبهم از معنای واقعی عشق به خود دارند و این تصور را دارند که عشق به خود، خودشیفتگی و خود مختاری است در صورتیکه اینگونه نیست عشق به خود یعنی اهمیت دادن به سعادت و خوشبختی خود.

چرا عشق به خود مهم است؟

هر روز ما با فشار و مسئولیت بمباران می شویم. نظرات دیگران در گوش ما حلقه می زند و به ندرت وقت داریم که با خودمان خلوت کنیم و فقط بنشینیم و فکر کنیم. ما در آینه نگاه می کنیم و آنچه را می بینیم دوست نداریم. به همین دلیل است که عشق به خود بسیار مهم است.

دیدگاه‌های شما

13 دیدگاه دربارهٔ «عشق به خود (Self Love) چیست؟ چرا باید عشق به خود را یاد بگیریم!»

  1. سلام و سپاس از شما که در افزایش امید به زندگی در افراد گام برداشته اید چون عشق به خود لازمه امید به زندگیست
    عالی بود

  2. واقعا دوست داشتنی بود لذت بردم
    خدا ۱۰۰۰ برابر این عشقی که تعریفش رو میکنید بهتون ببخشه

  3. سلام . خیلی خوب بود ممنون از شما که اینقدر مطالب خوب درمورد عشق به خود گزاشتید . موفقیت و سلامتی و شادی شما را از صمیم قلب آرزو دارم

  4. خیلی خوب بود.
    من واقعا لذت بردم.
    واقعا کاشکی قبل ازین که وارد سایت های دیگه میشدم اول از همه وارد این سایت میشدم آخه این سایت کامل ترین سایتی بود ک واردش شدم

  5. اکبر کاشانی حصاری

    با سلام از نظر من هر دیدگاهی بر اثر گذشت زمان وتحقیق و تکامل عقلی بر انسان ظاهر شده وبه تکامل میرسد .البته انسانهای .از دید من بر دو تقسیم میشوند .منطقی وغیر منطق.اولی هر چه بر دانسته هایش اضافه میشود .باز باخود میگوید.که هیج از داستانهای عالم.ندانم.دومی از روی حال و احوال روزانه اش .سخن بر خود دارد و همیشه در تلقین.برخود که همه چیز را میداند ظاهر .اما. ر عمل صفر است وبا استرس.سوالی از او پرسش شود.چند کلام اولش را شاید درست.اما مابقی را به بیراه زند.عرض این حقیر در شناخت هرفرد از خودش میباشد.که انسان را خدا خلق کرده .اما با شناخت درست از خودش .حاکم وجود خود از بودن است که هر یک از اعضای وجودش براو سخن پنهانی دارد .تا شناخت او از خود تا کجا پیش رفته باشد.

  6. ممنونم واقعا برام جالب و‌اموزنده بود وتا حالا در هیچ برنامه تلوزیونی ویا کتاب شبیه این حرفها را ندیده بودم انرژی مثبت هستی را با تمام وجود برایتان از خداوند متعال خواستارم نسرین از اذربایجان غربی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

30.000 تومان

چطور خودمان را تو دل بقیه جا کنیم؟

تخفیف استثنایی

65.000تومان

30.000 تومان