اموزش 0 تا 100 عملی کردن ایده به زبان ساده

مراحل پیاده سازی ایده
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

همه انسان‌ ها در طول زندگی خود بارها ایده‌ های بکری را در ذهن خود پرورش می‌ دهند. می ‌توان گفت که ایده‌ پردازی برای انسان کار بسیار راحتی است؛ چرا که همگی ما با ذهنی خلاق متولد شده ‌ایم. تمام امکاناتی که امروزه در دسترس ‌مان قرار دارند و بخش عظیمی از کارهای روزمره را برای ما راحت می‌ کنند، زمان تنها در حد یک ایده مطرح شده ‌اند.

اگرچه ایده ‌پردازی کار راحتی است، اما عملی کردن ایده برای بسیاری از افراد، سخت ‌ترین کار دنیا به نظر می ‌رسد. هزاران دلیل وجود دارد که ما پیگیر عملی کردن و اجرای ایده‌ های خود نباشیم، اما کسی که حقیقتاً به ایده خود ایمان داشته باشد، تنها یک دلیل برای اجرا، می ‌تواند او را به عملی کردن آن ایده، وادار کند. اگر شما هم ایده‌ بکری دارید، اما نمی ‌دانید چگونه آن را عملی کنید، تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

عملی کردن ایده پردازی

ایده چیست و ایده ‌پردازی چگونه انجام می‌ شود؟

ایده همان طرح‌ ها، پیشنهادها و الگوهایی هستند که گاهی به ‌صورت جرقه ‌ای در ذهن ما ایجاد می ‌شوند. ایده‌ ها می ‌توانند برای تولید یک محصول تازه، تکمیل کردن یک محصول قدیمی، اجرای یک کار خاص یا هر بخش دیگری از زندگی بوجود بیایند. ایده‌ ها به شکل کاملاً ساده، ناپخته و ابتدایی وارد ذهن ما می‌ شوند.

برخی از افراد، ایده‌ های خود را در همان حد رها می‌ کنند و برخی دیگر از افراد، آن ایده‌ های خام و ناپخته را پرورش می ‌دهند. پس اگر فکر می‌ کنید شما شخص ایده‌ پردازی نیستند، یعنی تا بحال جرقه ‌های ذهنی خود را پرورش نداده ‌اید و به ‌راحتی از آن‌ ها گذشته ‌اید. ایده‌پردازی به تفکر عمیق، تنهایی و تمرکز نیاز دارد.

پس وقتی فکرهای جذاب و بکری که به ذهن‌ مان می ‌رسد را مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار می ‌دهیم، در واقع در حال ایده‌ پردازی هستیم و این نشان می‌ دهد که همگی ما کم‌ و بیش ایده ‌پردازان خوبی هستیم. فقط به آموزش و آگاهی نیاز داریم تا این ایده ‌ها را به مرحله‌ ی اجرا درآوریم.

چرا اجرایی کردن ایده ‌ها اهمیت دارد؟

اگر ادیسون ایده ‌ی روشنایی را عملی نمی‌ کرد، چه اتفاقی می ‌اُفتاد؟! مطمئناً سال‌ های سال مردم زمین از نعمت روشنایی در شب‌ های خود بی ‌بهره می ‌شدند. حالا اگر گراهام بِل ایده حرف زده از راه دور را عملی نمی‌ کرد، چه می ‌شد؟! در آن ‌صورت باز هم مردم جهان سال ‌های سال از نعمت تلفن بی ‌بهره می ‌شدند.

اگر هیچکدام از انسان‌ ها ایده‌ های خود را به مرحله ‌ی اجرا نمی ‌کشیدند، زندگی امروز ما با زندگی غارنشینانی که هزاران سال پیش در غار زندگی می ‌کردند، تفاوتی نداشت. پس عملی کردن ایده مانند راه‌ رفتن و حرف زدن برای انسان ضروری است. اگر این ضرورت تا به امروز برای ما مشخص نشده، دلیلش را می‌توانیم در آموزش‌ و تربیت ناصحیح خود جستجو کنیم!

وقتی ما اجرایی کردن ایده کسب و کار را جدی بگیریم، نه تنها به سایر انسان‌ ها خدمت می ‌کنیم، بلکه خود نیز از مزایای مادی و معنوی آن ایده‌ ها بهره‌ مند خواهیم شد. بهتر است بدانید که تمام حسرت‌ های ما در زندگی، بخاطر آن است که زمزمه‌ ها، ایده ‌ها و الهامات درونی خود را جدی نمی ‌گیریم!

چگونه ایده را به عمل تبدیل کنیم؟

اجرایی ساختن ایده‌ کسب و کار کوچک، کار راحتی است، ولی وقتی ایده‌ ای بزرگ، مرتب در ذهن ما تکرار می‌ شود، ممکن است هرگز خود را در آن حد نبینیم که چنین ایده بزرگی را عملی کنیم. اما مطمئن باشید که تکرار شدن آن ایده به معنی این است که شما قدرت کافی برای اجرای آن را در درون خود دارید.

پس از این به بعد، وقتی یک ایده بارها به ذهنتان خطور کرد، حتماً آن را جدی بگیرید. اگر همین حالا هم طرحی وجود دارد که مرتب برایتان تکرار می ‌شود، همان ایده شما را به سمت خواندن این مطلب جذب کرده است! اما چطور از قدرت درونی خود برای اجرای ایده ‌های بزرگمان استفاده کنیم؟! برای پاسخ به این سؤال، باید قبل از اجرای هر اید‌ه ‌ای، پنج کار اساسی انجام دهید که در ادامه به بررسی آن‌ ها می‌ پردازیم.

عملی کردن ایده

5 کاری که باید قبل از اجرای ایده انجام دهید

بسیاری از اساتید بر مرحله‌ ی اجرایی ایده ‌ها تاکید دارند و مرتب به افراد ایده ‌پرداز گوشزد می ‌کنند که تمام بهانه ‌ها را نادیده بگیرند و تنها به عملی کردن ایده خود فکر کنند. اما رسیدن به مرحله‌ ی اجرا و عملی کردن ایده کار چندان راحتی هم نیست. بنظر شما، عملی کردن ایده بدون هیچ نظم، آموزش، برنامه یا مهارت خاصی امکان‌ پذیر است؟!

من که فکر نمی‌ کنم اینگونه باشد؛ چرا که تمام انسان‌ های موفق و تاثیرگذار، قبل از عملی کردن ایده یا ایده ‌های خود، به مهارت ‌های درونی و بیرونی خاصی مجهز بوده ‌اند. پس اگر شما هم مصمم هستید تا طرح‌ های خود را عملی کنید، با طی کردن 5 مرحله‌ی زیر، خود را برای اجرای ایده‌ تان آماده کنید:

  • شناخت خود

شناخت خود به معنی شناخت جایگاه اصلی خود به عنوان یک انسان است. بیشتر افراد از برتری و خلاقیت‌ های ذاتی خود آگاهی ندارند. آن ‌ها فکر می‌ کنند که تنها افراد خاص می‌ توانند به مراتب بالای فکری، مالی و اجتماعی دست پیدا کنند.

این در حالی است که همه انسان‌ ها دارای قدرت‌ های درونی خاصی هستند و همگی اگر اراده کنند، می‌ توانند هر آنچه را که می‌ خواهند، محقق کنند. بنابراین در مورد ساختار ذهن خود تحقیق کنید تا ببینید که مغز شما چه قدرت ‌های بالقوه فراوانی دارد که می ‌توانید از آن‌ ها به بهترین شیوه ممکن بهره ببرید.

  • باور به خود

باور، فراتر از شناخت قرار می ‌گیرد. وقتی ما جایگاه و قدرت حقیقی خود را بشناسیم، تنها در صورتی می ‌توانیم از آن قدرت استفاده کنیم که به آن باور و ایمان قلبی داشته باشیم. برای اینکه خود، قدرت درونی و توانایی ‌هایمان را باور داشته باشیم، باید عزت ‌نفس و اعتماد به ‌نفس خود را تقویت کنیم.

همچنین لازم است تا قدرت‌ و توانایی ‌های ذاتی که داریم را به صورت روزانه مرور کرده و هر روزه آن‌ ها را به خود یادآوری کنیم. وقتی هر لحظه و هر ساعت به توانایی ‌هایمان فکر کنیم، پس از مدتی متوجه خواهیم شد که باور ما نسبت به خودمان بسیار رشد کرده است. اگر به چنین باوری برسیم، خودبه‌خود انرژی بیشتری را در درونمان حس می‌کنیم و آمادگی لازم برای رفتن به سوی اهداف و عملی کردن ایده های خود را بدست می‌آوریم.

  • رشد شخصی

اگر ما بخواهیم یک ایده ی خلاقانه را عملی کنیم، باید به علومی مانند متقاعد سازی، رهبری، بازاریابی، سخنرانی یا …. تسلط داشته باشیم. برای فراگیری این علوم نیز، باید در مسیر رشد شخصی گام برداریم. رشد شخصی به معنی ایجاد نظم و عادت‌های تازه در خودمان است.

برای اینکه به رشد شخصی برسیم، باید عادت ‌های کهنه و نامناسب خود را نیز ترک کنیم و تمام مهارت‌ های لازم برای ایده‌ ی خود را کسب کنیم. برای مثال، اگر ایده ‌ی ما در زمینه‌ ی ایجاد یک وبسایت است، باید مهارت طراحی سایت و سئو را کسب کنیم. همچنین اگر ایده ‌ای با مضمون تولیدی داریم، باید تمام اطلاعات و مهارت ‌های لازم برای تولید محصول موردنظرمان را بدست بیاوریم.

«برای اینکه به شخص دیگری تبدیل شوید، باید کارهایی را انجام دهید که تا به امروز انجام نداده‌اید» این جمله، اساس ایجاد رشد شخصی است!

چگونه ایده را به عمل تبدیل کنیم

  • آموزش

پس از رسیدن به رشد شخصی، باید آموزش ‌های عمومی زندگی و کسب ‌و کار خانگی را فرا بگیریم. برای این منظور بهتر است یک مربی شخصی داشته باشیم. اگر هم مربی نداشتیم، باید با یک فرد حرفه‌ ای یا یک لایف‌کوچ (مربی سبک زندگی) و یک بیزینس‌ کوچ (مربی کسب ‌و کار) در ارتباط باشیم. ممکن است مشورت گرفتن از چنین افرادی برای‌ ما هزینه ‌های زیادی داشته باشد، اما این هزینه را یک سرمایه‌ گذاری بزرگ در نظر بگیرید، سرمایه ‌گذاری که نه روی اجناس و بازارها، بلکه روی خودتان انجام می ‌دهید!!

(سرمایه ‌گذاری روی خود، بهترین نوع سرمایه ‌گذاری است و بالاترین بازخورد و سود را در پی دارد.)

  • برنامه‌ریزی

پس از طی کردن مراحل فوق، نوبت به برنامه ‌ریزی می ‌رسد. همان برنامه ریزی که باید برای اجرای ایده ‌تان طراحی کنید. این برنامه را می ‌توانید به کمک مربیان خود نیز انجام دهید. در این مرحله، شما مجهز به مهارت ‌های عمومی و تخصصی لازم برای عملی کردن ایده خود هستید. پس بدون نگرانی و بدون داشتن حس ناتوانی، می ‌توانید یک برنامه‌ جامع، همه ‌جانبه، علمی و کاملاً اجرایی برای عملی کردن ایده مورد نظرتان ایجاد نمایید.

پس از طی کردن این پنج پیش‌نیاز است که قدرت لازم برای اجرا کردن یک ایده را بدست می ‌آورید. بعد از گذراندن این مراحل، شما دیگر همان شخص قبلی نیستند. چراکه حالا از نظر درونی و اجتماعی در سطح بسیار بالاتری قرار گرفته‌ اید. مگر این جمله را نشینده ‌اید که: «تمام تغییرات از درون آغاز می‌ شود»، شما با شناخت خود و باور به توانایی‌ هایتان، تغییر را از درونتان آغاز کرده و سپس با بدست آوردن مهارت‌ های عمومی و تخصصی، از نظر اجتماعی نیز ارتقا پیدا می‌کنید. حالا دیگر برای انجام هرکار و عملی کردن هر ایده ‌ای، کاملاً آماده هستید.

چگونه یک ایده را عملی کنیم

کارافرینی زنان در جامعه امروز بسیار مورد توجه است زیرا زنان نقش مهم و در حال گسترشی در زمینه کسب و کار دارند در مقاله “ایده کارافرینی زنان” به چند ایده کسب و کار برای زنان پرداختیم که بهتون پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید. همچنین پیشنهاد می کنیم از خدمات مشاوره کارآفرینی دکتر ویز کمک بگیرید.

سخن نهایی

ممکن است برخی از افراد پس از مطالعه ‌ی این موضوع، با خود بگویند: «اگر برای اجرای یک ایده، باید این همه راه را طی کنم، پس کلاً از خیر اجرای این ایده می‌گذرم!» اشخاصی که به این شیوه فکر می‌کنند، باید علاوه بر گذراندن پیشنیازهای عملی کردن ایده، روی طرز فکر خود نیز کار کنند. وقتی شما مسیر رسیدن به هدفتان را بیش از حد سخت و دست‌نایافتنی می‌بینید، یعنی دارای یک طرز فکر «ایستا» هستید. کسی که طرز فکر ایستا دارد، به رشد و پیشرفت در زندگی نیز اعتقادی ندارد.

بنابراین باید شیوه تفکر خود را به طرز فکر «پویا» تغییر دهید تا بتواند رشد و پیشرفت را درک کند.

(برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی طرز فکر ایستا و پویا، کتاب «طرز فکر» اثر «کارول دوک» را مطالعه فرمایید.)

حالا که می ‌دانیم چگونه یک ایده را عملی کنیم، ایده یا طرح ما در هر زمینه ‌ای که باشد، قادر به اجرای آن خواهیم بود. یادتان باشد که قبل از مراحل پیاده سازی ایده، باید پیش ‌نیاز های آن را بگذرانید. در غیر این‌‌ صورت اجرای هر ایده ‌ای برایتان سخت و طاقت‌ فرسا خواهد بود. البته این پیش ‌نیازها نه تنها در اجرای ایده‌ های بکر، بلکه در تحقق هر هدفی در زندگی، ضروری هستند.

 

برخی از سوالات رایج:

1.ایده چیست و ایده ‌پردازی چگونه انجام می ‌شود؟

ایده همان طرح‌ها، پیشنهادها و الگوهایی هستند که گاهی به‌صورت جرقه‌ای در ذهن ما ایجاد می‌شوند. ایده‌ها می‌توانند برای تولید یک محصول تازه، تکمیل کردن یک محصول قدیمی، اجرای یک کار خاص یا هر بخش دیگری از زندگی بوجود بیایند. ایده ‌ها به شکل کاملاً ساده، ناپخته و ابتدایی وارد ذهن ما می‌شوند. برخی از افراد، ایده ‌های خود را در همان حد رها می‌کنند و برخی دیگر از افراد، آن ایده‌ های خام و ناپخته را پرورش می ‌دهند.

2.چرا اجرایی کردن ایده ‌ها اهمیت دارد؟

اگر در زول تاریخ افرادی مانند ادیسون و گراهام بل ایده‌ های خود را به مرحله‌ی اجرا نمی ‌کشیدند، زندگی امروز ما با زندگی غارنشینانی که هزاران سال پیش در غار زندگی می ‌کردند، تفاوتی نداشت. پس عملی کردن ایده مانند راه‌ رفتن و حرف زدن برای انسان ضروری است.

3. 5 کاری که باید قبل از اجرای ایده انجام دهید شامل چه مواردی است؟

  1. شناخت خود
  2. باور به خود
  3. رشد شخصی
  4. آموزش
  5. برنامه‌ریزی

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان