ایمیل مارکتینگ (Email marketing) چیست ؟ + معایب و مزایا بازاریابی رایانامه ای

ایمیل مارکتینگ (Email marketing) چیست ؟
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

همانطور که بارها در مقاله‌ های پیشین دکتر ویز به شما گفته ‌ایم بازاریابی انواع مختلفی دارد که یکی از زیر شاخه ‌های آن ایمیل مارکتینگ است. هدف اصلی ایمیل مارکتینگ استفاده از ایمیل برای تبلیغ محصولات و یا خدمات در حین توسعه روابط با مشتریان است. در اصل ایمیل یک پست الکترونیکی است که دیگر با پیشرفت علم به جای استفاده از خدمات پستی از آن به صورت الکترونیکی استفاده می ‌گردد.

یکی از اصلی ‌ترین کاربردهای بازاریابی از مراحل بازاریابی ایمیل و یا همان ایمیل مارکتینگ را می ‌توان ایجاد نوعی اعتماد در مشتری به منظور تبدیل شدن به یک مشتری دائمی دانست. با توجه به کارایی بالای این مارکتینگ ما تصمیم گرفتیم تا در طول این مقاله از دکتر ویز به توضیح این بپردازیم که ایمیل مارکتینگ چیست، مزایا و معایب آن را برایتان ذکر کنیم و همچنین به شما بگویم که از سیستم ایمیل مارکتینگ در چه راستایی استفاده می‌ شود.

برای آشنایی با بازاریابی درونگرا (ربایشی) و بازاریابی موبایل  مقاله اختصاصی آن را مطالعه نمایید.

email marketing

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ یک روش موثر برای آگاهی و اطلاعات دادن از فروش و یا تبلیغات جدید به مشتریان است. بنابراین بازاریابی از طریق ایمیل را می ‌توان یکی از بهترین روش ‌ها به منظور اطلاع رسانی به مشتریان و برقراری ارتباط با نام تجاری شما دانست. همچنین لازم است بدانید که ۲۸ درصد از خریداران اینترنتی در ایالات متحد به منظور اطلاع یابی از آخرین اخبار فروشگاه و یا برندهای مورد نظر خود اقدام به ذخیره ایمیل آن ‌ها می ‌کنند تا همواره آخرین اخبار مربوط به آن تجارت‌ ها برایشان ایمیل گردد.

هر زمان که یک شرکت اقدام ارسال یک ایمیل برای مشتری می‌ کند جدا از اینکه از این طریق سفارش‌ ها را تایید می‌ کند و یا به مشتریان به صورت مستقیم پاسخ می ‌دهد، می‌تواند نوعی بازاریابی از طریق ایمیل در نظر گرفته شود. ایمیل مارکتینگ می ‌تواند شامل خبرنامه‌ ها و یا به روزرسانی ‌هایی درباره شرکت یا تبلیغات فروش و معاملات انحصاری مشترکان باشد.

در بهترین حالت می ‌توان گفت که ایمیل مارکتینگ به مشاغل مختلف این اجازه را می ‌دهد تا بتوانند مشتریان خود را از تجارتشان باخبر کنند و پیام‌ های بازاریابی خود را متناسب با مخاطبینشان تنظیم نمایند. در بدترین حالت نیز این نوع بازاریابی می‌تواند مشتریان را با ارسال ایمیل‌ های ناخواسته آزار دهد و باعث ایجاد بازخوردهای منفی گردد. برای مطالعه دقیق ‌تر این مبحث حتما سری به مقاله « ابزار کاربردی دیجیتال مارکتینگ» بزنید.

مزایای استفاده از ایمیل مارکتینگ چیست؟

۹۴ درصد از کاربران اینترنتی از نامه ‌های الکترونیکی استفاده می ‌کنند، بنابراین بازاریابی از طریق ایمیل امکان دسترسی ما را به تعداد زیادی از کاربران فراهم می ‌سازد. در یکی از مطالعات انجام شده ثابت شده که ۷۵ درصد از کاربران اینترنت ترجیح می ‌دهند تا از طریق اینترنت خرید نمایند. بنابراین شما به عنوان صاحب یک برند باید ایمیل را راهی برای دستیابی به مخاطبین بیشتر و تقویت روابط خود با مشتریان فعلی تان بدانید.

یکی دیگر از مزایای استفاده از ایمیل مارکتینگ این است که ردیابی roi شما بسیار آسان می شود. یکی از مزیت ‌های ایمیل مارکتینگ این است که شما به این واسطه می توانید همه چیز را ردیابی کنید و بفهمید که چه کسانی پیام های شما را باز می کند و چه کسانی از صفحه شما بازدید می نمایند.

همچنین استفاده از این مارکت نیاز به صرف هزینه های گزاف به منظور تبلیغات ندارد و بازده سرمایه گذاری آن معمولاً زیاد است و شما به منظور رسیدن به تعداد مخاطبین مناسب مجبور نیستید هزینه گزافی را صرف تبلیغات ایمیل کنید. این امر باعث می ‌شود تا بازاریابی از طریق ایمیل یکی از ارزان ترین روشهای بازاریابی ممکن در جهان گردد.

ایمیل مارکتینگ

در ادامه شما را با چند تا دیگر از مزایای استفاده از ایمیل مارکتینگ آشنا می‌کنیم:

  1. هزینه بازاریابی از این طریق در مقایسه با سایر روش‌ های بازاریابی دیجیتال کمتر است.
  2. با استفاده از این روش می ‌توانید به مخاطبان زیادی دست پیدا کنید، زیرا اکثر افراد دنیا دست کم صاحب یک حساب ایمیل هستند.
  3. داده‌ های جمع آوری شده از آدرس‌های ایمیل مشتریان می ‌تواند دوباره در کمپین‌های جدید مورد استفاده قرار گیرد و به این منظور تنها کافیست تا آن‌ ها را جایی ذخیره کنید.
  4. سازگاری با محیط زیست یکی دیگر از مزایای بازاریابی ایمیلی محسوب می‌شود چرا که به منظور ارسال پیام از این طریق دیگر چیزی بر روی کاغذ چاپ نمی‌شود.
  5. صرفه جویی در وقت را می‌ توان یکی از بهترین مزایای این نوع مارک در نظر گرفت، زیرا شما می ‌توانید از طریق اتوماسیون براساس اعمالی که در وبسایت شما صورت می گیرد ایمیل‌هایی را برای مشتریان خود ارسال کنید.
  6. محتویات شما از این طریق قابل اشتراک گذاشتن است و افراد به آسانی می ‌توانند محتوای ایمیل شما را برای دوستان و نزدیکان خود ارسال کنند و به اشتراک بگذارند.

معایب استفاده از ایمیل مارکتینگ

برخی از مشکلات احتمالی بازاریابی از طریق ایمیل شامل موارد زیر می‌شود:

  1. اسپم و یا هرزنامه:

این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که پیام‌ های ارسالی از جانب شما به افراد مناسب و مشتاق به نوع خدمات و محصولات شما ارسال نشود و در این صورت است که افراد ایمیل شما را حذف می‌ کنند و یا اشتراکشان را لغو می ‌نمایند.

به منظور جلوگیری از این اتفاق شما باید اطمینان حاصل کنید که ایمیل مارکتینگ شما با حریم خصوصی و قوانین محافظت از داده‌ها تطابق کامل دارد و به درستی افرادی ‌که مشتاق به دریافت آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به شما هستند را هدف قرار داده‌اید.

  1. ایمیل های تحویل داده نشده:

به هنگام طراحی و ارسال ایمیل برای مخاطبین خود باید این نکته را در نظر بگیرید که ایمیل‌ هایی که از کلمات کلیدی و یا نامه ‌های خاص هرزنامه در عنوان موضوع و یا محتوای ایمیل استفاده کرده‌اند احتمالاً توسط نرم ‌افزار ایمیل و ارائه دهندگان خدمات اینترنتی فیلتر شوند. پس قبل از ارسال هرگونه ایمیل باید قوانین محافظت از داده ‌ها و حریم خصوصی ایمیل را به خوبی مطالعه کنید.

  1. اشکال در طراحی

ایمیل شما باید بگونه‌ ای طراحی گردد که بتواند در چندین دستگاه مختلف و ارائه دهنده ایمیل به درستی ظاهر شود.

  1. مشکلات مربوط به سایز و حجم پیام

فایل‌هایی که قرار است برای مخاطبین خود ارسال کنید باید به اندازه کافی کوچک و هر کم حجم باشند تا سریع بتوانند بارگیری شوند. اگر شما در ایمیل خود از تصاویر زیادی استفاده ‌کنید ممکن است به هنگام بارگیری، مخاطب ناامید گردد و علاقه خود را به بررسی ایمیل شما از دست بدهد.

  1. مهارت

به منظور اینکه بتوانید در سیستم ایمیل مارکتینگ به موفقیت برسید باید از طراحی و لیست بازاریابی درستی برخوردار باشید. اگر تازه تصمیم به انجام این کار گرفته اید و مهارت کافی برای چرخاندن این مارکت را ندارید بهتر است تا ابتدا در کلاس‌ های آموزشی ثبت نام نمایید و یا از یک فرد خبره در این زمینه کمک بگیرید.

سیستم ایمیل مارکتینگ

چی نیست؟! 24 آمار و فکت بازاریابی دیجیتال”]

استراتژی‌های بازاریابی از طریق ایمیل مارکتینگ

باید بدانید که موفق شدن در بازاریابی الکترونیکی به تلاش زیادی نیاز دارد. با توجه به اهمیت امروزه‌ ی ایمیل در بازاریابی تصمیم گرفتیم تا شما را در این قسمت با چند استراتژی مهم در این زمینه آشنا کنیم:

  • زمانبندی

به منظور دست یافتن به موفقیت در زمینه بازاریابی ایمیلی بهتر است تا بتوانید از نظر زمان بندی به یک استراتژی مناسب دست پیدا کنید.

بهتر است تا از مخاطبینتان بخواهید که بازه زمانی موردنظرشان برای دریافت ایمیل را برایتان مشخص کنند تا بتوانید در ساعات تعیین شده به آن‌ ها ایمیل بزنید. به طور کلی هیچ زمان و محدوده مشخص زمانی خاصی برای ارسال ایمیل وجود ندارد و نیاز نیست زیاد از این نظر به خودتان سختی بدهید.

  • پیام‌های خود را شخصی سازی کنید

شما می ‌توانید تنها با افزودن یک نام کاربری در عنوان یک ایمیل این پیام را شخصی سازی کنید. آمار نشان می ‌دهد که ایمیل ‌هایی که از یک نام کاربری استفاده می‌ کنند ۲۶ درصد بیشتر از ایمیل‌ های دیگر مورد مطالعه قرار می ‌گیرند، بنابراین شخصی سازی یک استراتژی مهم در افزایش کارایی کمپین ‌های بازاریابی از طریق ایمیل است. در واقع شما هر چقدر که اطلاعات بیشتری از مخاطب خود داشته باشید میتوانید پیام خود را بهتر شخصی سازی کنید.

وقتی کاربری کالایی از فروشگاه آنلاین شما سفارش می‌ دهد و بعداً آن سفارش را لغو می‌کند یک فرصت عالی برای هدف قرار دادن آن شخص از طریق ایمیل مارکتینگ در اختیار شما قرار می‌دهد. در واقع شما با شخصی سازی یک ایمیل تنها موضوعاتی که مخاطبین تمایل دارند در مورد آن‌ها اطلاعات داشته باشند را برایشان ارسال می‌ کنید به همین دلیل می‌ توان گفت که احتمال باز شدن و دیده شدن آن پیام توسط مخاطبین زیاد است.

  • استفاده از بازاریابی قطره‌ای

بازاریابی قطره ای شامل تعدادی از ایمیل ‌های از قبل برنامه‌ ریزی شده است که در یک توالی زمانی به ترتیب و به صورت خودکار برای هر یک از کاربران و مشترکین در لیست پستی شما ارسال می‌ شود. از این فناوری به عنوان ایمیل خودکار نیز نام برده می‌ شود. در واقع با استفاده از این فناوری دیگر شما مجبور نیستید که پشت صفحه کامپیوتر و یا موبایل خود بنشینید و برای هر کاربر که آدرس جدید خود را به لیست پستی شما اضافه می کند پیام ارسال کنید بلکه تنها این کار را یکبار انجام می ‌دهید و دفعات بعدی این ایمیل‌ ها به صورت خودکار ارسال خواهند شد.

  • از محتوای تعاملی استفاده کنید

شما با استفاده از محتوای تعاملی برای مخاطبین خود گزینه ‌هایی را به نمایش درمی ‌آورید و آن ‌ها را وارد یک آزمون ناخواسته می ‌کنید. پس از اینکه مخاطب شما جواب مورد نظر را انتخاب کرد شما باید پاسخ‌‌ های درست و غلط را برای او نمایش دهید و سپس چه درست پاسخ داده باشند و چه غلط ، برای آن‌ ها توضیح جامعی از سوالی که پرسیده بودید ارائه دهید و به همین ترتیب مخاطبین را به سمت سایتتان هدایت کنید.

بهترین سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی

تاریخچه‌ی ایمیل و ایمیل مارکتینگ چیست؟

موضوع جالبی که دررابطه‌با ایمیل وجود دارد، این است که از اینترنت قدیمی‌تر است! اولین ایمیل را یک مهندس انفورماتیک به نام «ری تاملینسون» اواخر سال 1971 ارسال کرد و متن ارسالی چیزی شبیه به عبارت QWERTYUIOP بود.

سال 1978 گری توئرک، از شرکت Digital Equipment Gorporation به‌جای فرستادن ایمیل جداگانه برای هر مشتری، متنی نوشت و آن را هم‌زمان برای حدود 400 مشتری فرستاد. این کار او اولین حرکت ایمیل مارکتینگ دنیا یا به تعبیر دیگر، اولین اسپم کردن ایمیل بود.

ایمیل مارکتینگ یا همان بازاریابی ایمیلی، یکی از روش‌های بازاریابی است. به این صورت که صاحب کسب‌وکار، ایمیلی حاوی یک پست یا محتوا را به گروهی از افراد می‌فرستد که در آن، محصول و یا خدمات خود را معرفی می‌کند. انواع ایمیل مارکتینگ برای استفاده در زمینه‌های مختلف وجود دارند که باید باتوجه‌به حوزه‌ی فعالیت خود آن را بکار بگیرید.

ویژگی‌های مهم ایمیل مارکتینگ چیست؟

ROI خوب

احتمالا مهم‌ترین دغدغه‌ای که ذهن مدیران کسب‌وکار را به خود مشغول می‌کند، نتیجه‌ای است که پس از یک تبلیغ نصیبشان می‌شود و این شاخص را با واژه‌ای به نام ROI می‌سنجند. Return on Investment که به‌اختصار ROI نامیده می‌شود، به معنای نرخ بازگشت سرمایه بوده و یکی از شاخص‌های کلیدی عملکرد و معیاری است که میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی را نشان می‌دهد. این نرخ از‌آن‌جهت اهمیت دارد که صاحب کسب‌وکار طبق آن می‌تواند بسنجد که تا چه اندازه از یک تبلیغ نتیجه گرفته و برای او سودمند بوده است یا خیر. خوشبختانه ایمیل مارکتینگ نرخ تبدیل بسیار خوبی دارد و روشی کاملاً مقرون‌به‌صرفه است.

ایمیل‌های سفارشی

خدمات ایمیل مارکتینگ این امکان را فراهم می‌کند که برای دریافت خروجی بهتر، مخاطبین خود را دسته‌بندی و انتخاب کنید تا پیامتان دقیقا به کسانی برسد که باید. برای یادگیری بیشتر، حتما نمونه ایمیل مارکتینگ های مختلف را مورد بررسی قرار دهید.

سریع و آسان

یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه بازاریابی ایمیلی، علاوه بر سرعت بالا، آسان بودن است که هر‌کسی با حداقل آموزش می‌تواند از آن بهره ببرد.

مشکلات ایمیل مارکتینگ چیست؟

مثل هر سیستم دیگری، این سیستم نیز می‌تواند معایبی به همراه داشته باشد. قبلا به اسپم، ایمیل‌های تحویل داده نشده، اشکال در طراحی و سایز پیام‌ها اشاره شده است.

راهکارهای جلوگیری از اسپم شدن در ایمیل مارکتینگ چیست؟

  • ارسال ایمیل های هدفمند برای افراد هدفمند
  • عدم استفاده از تصاویر متعدد
  • عدم استفاده از متون رنگی متفاوت در نوشته
  • قرار دادن دکمه unsubscribe یا لغو عضویت

ترفندهای موفقیت در ایمیل مارکتینگ چیست؟

تقسیم‌بندی فهرست ایمیل‌ها: تقسیم فهرست ایمیل‌ها بر اساس اطلاعات مشترکین

شخصی‌سازی: ارسال ایمیل‌های مرتبط با هر کاربر بر اساس اطلاعات مشترکین

اتوماسیون: ارسال ایمیل‌های خودکار در موقعیت‌های مختلف

زمان‌بندی ارسال ایمیل: ارسال ایمیل در زمان‌های مناسب برای به دست آوردن نتایج هرچه بهتر

فرکانس ارسال ایمیل: فواصل زمانی ارسال ایمیل‌ها برای کاربران باید مناسب باشد به‌طوری‌که موجب ناراحتی کاربران نشود.

شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) ایمیل مارکتینگ چیست؟

نرخ بازگشایی (Open Rate=OR) به درصدی از ایمیل‌های ارسالی گفته می‌شود که توسط دریافت‌کنندگان باز شده‌اند.

نرخ کلیک (Click-through Rate=CTR) شامل آن درصدی از ایمیل‌های ارسالی می‌شود که توسط مشترکین باز شده و بر روی لینک CTA موجود در آن‌ها کلیک شده است.

نرخ همگرایی (Conversion Rate=CR) درصدی از کاربران که پس از کلیک بر روی لینک، عمل موردنظر کمپین را در صفحه‌ی مورد‌نظر انجام می‌دهند.

نرخ لغو اشتراک (Unsubscribe Rate=UR) درصدی از دریافت‌کنندگان که پس از دریافت ایمیل، بر روی لینک لغو اشتراک کلیک می‌کنند و از لیست مشترکین خارج می‌شوند.

نرخ شکایت اسپم (Spam Complaint Rate) درصدی از دریافت‌کنندگان که پس از دریافت ایمیل، بر روی دکمه spam یا junk کلیک می‌کنند.

نرخ پرش (Bounce Rate) درصدی از آدرس‌های ایمیل در فهرست مشترکین که پیام شما را دریافت نکرده‌اند. دو نوع نرخ پرش به نام پرش سخت و نرم وجود دارد که در نوع اول آدرس ایمیل اشتباه است و فوراً باید از لیست حذف شود، نوع دوم نیز به دلیل مشکلات موقتی مثل پر بودن Inbox یا مشکل فنی سرور اتفاق می‌افتد.

نرخ تحویل (Delivery Rate) درصدی از ایمیل‌های ارسالی که با موفقیت به دریافت‌کنندگان تحویل داده می‌شوند.

نرخ رشد لیست فهرست (List Growth) به میزان افزایش تعداد مشترکین، نرخ رشد فهرست ایمیل می‌گویند. به طور طبیعی، به دلایل مختلف از تعداد مشترکین کاسته می‌شود، به همین دلیل باید دقت کنید که نرخ رشد همواره بیشتر از نرخ کاهش فهرست باشد.

در نهایت برای دستیابی راحت‌تر به این امکان می‌توانید از سایت‌هایی که آموزش طراحی ایمیل مارکتینگ یا نمونه قالب ایمیل مارکتینگ را در اختیارتان قرار می‌دهند استفاده کنید.

نتیجه ‌گیری

در این مقاله از دکتر ویز سعی کردیم تا شما را با مفهوم اصلی ایمیل مارکتینگ آشنا کنیم. ما برای شما توضیح دادیم که ایمیل مارکتینگ به عملیات ارسال ایمیل به منظور اهداف تجاری به دسته خاصی از مشتریان گفته می ‌شود که می‌تواند تجارت شما را بهبود ببخشد.

همچنین برای شما ذکر کردیم که معایب و مزایای استفاده از این نوع بازاریابی چیست و همچنین برای شما تعدادی از استراتژی‌ های مورد توجه در این مارکتینگ را توضیح دادیم. امیدواریم تا مطالب ارائه شده در این مقاله در خصوص ایمیل مارکتینگ مورد توجه شما دوستان و همراهان همیشگی دکتر ویز قرار گیرد. برای مطالعه دقیق ‌تر این موضوع بهتر است نگاهی هم به مقاله « اینفلوئنسر مارکتینگ» بیندازید.

قطعا دفعات بسیار زیادی با این جمله مواجه شده‌اید «ایمیل خود را وارد کنید». شاید بد نباشد اگر کمی با این سیستم رایج آشنا شده و بعد به «ایمیل مارکتینگ» بپردازیم که امکان فوق‌العاده‌ای را برای تبلیغات در اختیارمان قرار داده است.

برخی از سوالات رایج

1. ایمیل مارکتینگ (Email marketing) چیست ؟

ایمیل مارکتینگ یک روش موثر برای انتقال اطلاعات به مشتریان درخصوص فروش و یا تبلیغات جدید است.

2.مزایای استفاده از ایمیل مارکتینگ چیست؟

  1. هزینه بازاریابی از این طریق در مقایسه با سایر روش ‌های بازاریابی دیجیتال کمتر است.
  2. با استفاده از این روش می ‌توانید به مخاطبان زیادی دست پیدا کنید، زیرا اکثر افراد دنیا دست کم صاحب یک حساب ایمیل هستند.
  3. سازگاری با محیط زیست یکی دیگر از مزایای بازاریابی ایمیلی محسوب می ‌شود چرا که به منظور ارسال پیام از این طریق دیگر چیزی بر روی کاغذ چاپ نمی ‌شود.

3.هدف اصلی ایمیل مارکتینگ چیست؟

هدف اصلی ایمیل مارکتینگ استفاده از ایمیل برای تبلیغ محصولات و یا خدمات در حین توسعه روابط با مشتریان است.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان