محتوای متنی؛ 11 نوع مختلف + مزایا و معایب هر کدام

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

اگر قصد دارید برای ساخت یک وب سایت جهت قرار دادن مقالات خود اقدام کنید، باید بدانید که در صورت نداشتن محتوا در وب سایت‌تان، بازدیدکنندگان زیادی به سایت شما مراجعه نخواهند کرد. به علاوه چنان‌چه محتوای تولید شده شما جذابیت لازم را نداشته باشد، مخاطبین به جای این‌ که به محتوای تولیدی و صفحه شما علاقه‌مند شوند از کسب و کار شما گریزان خواهند شد.

نکته دیگری که درباره کاربرد تولید محتوا و اصول محتوای متنی باید به آن توجه کرد، این است که اگر محتوای تولیدی شما بسیار شبیه به محتوای تولید شده رقیبان باشد و هیچ‌گونه خلاقیت و نوآوری در آن به کار نبرده باشید، صفحه شما برای مخاطبتان جذاب نخواهد بود. به همین علت لازم است که به طور کامل با اصول و قوانین محتوا نویسی آشنایی داشته باشید تا بتوانید یک محتوای جذاب، خلاقانه و حرفه‌ای تولید کنید. در این مقاله ما شما را با انواع مختلف محتوای متنی و اصول محتوا نویسی آشنا خواهیم کرد.

نحوه و ساختار محتوای متنی

سئوی محتوای متنی چیست؟

یکی از مهمترین اصول برای تولید محتوای متنی، تولید این محتواها به صورت سئو شده است. مقاله سئو شده عبارت است از محتوای تولیده شده‌ای که می‌تواند پس از انتشار به بالا بردن بازدید سایت شما کمک کند. در واقع سئو به نحوی کار بهینه‌سازی وب سایت شما را انجام می‌دهد.

آموزش محتوای متنی با کیفیت

برای تولید محتوای متنی با کیفیت مراحلی وجود دارد که شما باید از آن‌ها پیروی کنید تا بتوانید یک محتوای جذاب و اصولی تولید کنید. برای تولید محتوا لازم است که ابتدا کلمه کلیدی مربوط به موضوع مورد نظر را در وب جست و جو کنید. این کار به منظور آشنایی بیشتر با موضوع مورد نظر و انتخاب کلمات کلیدی مرتبط است. این کار یکی از مراحل چک لیست تولید محتوا می باشد

پس از مطالعه مقالات مرتبط، از کلمه کلیدی اصلی در سر تیترها و عنوان مقاله خود استفاده کنید. این کار به جست‌وجوی راحت‌تر وب سایت شما و افزایش آمار بازدید مقالات کمک زیادی می‌کند.

به علاوه لازم نیست که شما تولید محتوای خود را محدود به استفاده از تنها یک کلمه کلیدی کنید و می‌توانید از کلمات کلیدی مختلفی در قسمت‌های مختلف مقاله خود، از جمله سرتیترها، استفاده کنید. شما می‌توانید کلمات کلیدی مرتبط بلندتر را در گوگل جست‌وجو کرده و از آن‌ها در تیتر مقالات خود استفاده کنید.

اگر محتوای خود را به صورت عکس، ویدیو یا سایر روش‌های تولید محتوا تولید می‌کنید، حتما در کنار آن از محتوای متنی هم استفاده کنید. زیرا محتوای متنی راحت‌تر جست و جو می‌شود و به موتورهای جست و جو این امکان را می‌دهد که به درک بالاتری از محتواهای تولید شده شما برسند.

برای تولید یک محتوای موفق‌تر، بهتر است از زاویه دید مخاطب به مسائل نگاه کنید. تجربه نشان داده است که محتواهای بلندتر و طولانی‌تر بازدهی بالاتری نسبت به محتواهای کوتاه و خلاصه دارند. اما طولانی نویسی شما نباید به صورتی باشد که از کیفیت محتوای تولید شده شما کاسته شود. یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای ارتقای سایت خود انجام دهید، این است که لینک وب سایت خود را به وب سایت‌های مرتبط بدهید تا مخاطبین مشابه بیشتری را به بازدید از سایت خود دعوت کنید. درضمن لازم است که محتوای خود را به صورت کاملا خوانا به مخاطب ارائه کنید و از جمله‌های کوتاه‌تری در نوشته‌های خود استفاده کنید.

انواع محتوای متنی

محتوای متنی انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم و به شما می‌گوییم که منظور از تولید محتوای متنی چیست:

  • مقالات موجود در وب سایت‌ها یا وبلاگ‌ها:

مقالات وبلاگ، دسته‌ای از انواع محتوای متنی هستند که در وبلاگ‌ها و مقالات منتشر می‌شوند. استفاده از این نوع محتوای متنی برای وب سایت‌هایی که بخشی به نام بخش مقالات را ندارند می‌تواند بسیار مفید باشد؛ اما بهتر است بدانید که تولید محتوای متنی روی وبلاگ‌ها آن‌قدر که به نظر می‌رسد راحت نبوده و برای موفق شدن باید به صورت کاملا حرفه‌ای انجام شود.

مقالاتی که روی وبلاگ‌ها و وب سایت‌ها قرار می‌گیرند باید دارای تقویم محتوایی، دسته بندی موضوعی، کلمات کلیدی، لحن و صدای یکدست، تیترها و عنوان‌های از پیش تعیین شده و یک ساختار محتوایی تعیین شده باشند تا بتوانند به محبوبیت موردنظر برسند.

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به جذابیت محتوای متنی تولید شده شما بیفزاید، استفاده از عکس‌های جذاب و مرتبط با موضوع مورد نظر شما است؛ همچنین می‌توانید در کنار محتوای متنی خود از محتواهای ویدیویی یا بازاریابی ویدیویی استفاده کنید.

محتوای بهینه شده

  • محتواهای تبلیغاتی:

در نوشتن محتواهای تبلیغاتی باید به این موضوع توجه کرد که فروش محصولات تنها با استفاده از محتوای متنی شما انجام می‌شود؛ به همین دلیل باید توجه خاصی روی تولید محتوا و معرفی محصول جدید به بازار داشت. محتوای متنی در این مورد به صورت کاملا اختصاصی و مختص به هریک از محصولات نوشته می‌شود.

برای نوشتن این نوع از انواع محتوای متنی باید سعی کنید که مشتری را به خوبی با محصول مورد نظر آشنا کنید. به این منظور لازم است که عکس‌ها و ویدیوهایی مطابق با محصول مورد نظر در محتوای خود بگنجانید و ویژگی‌ها و قیمت محصول را با جزییات کاملی توضیح دهید. تصاویر انتخابی شما باید آنقدر واضح و مشخص باشند که مخاطب را برای خواندن محتوای شما ترغیب کنند. تصاویر جذاب به همراه توضیحات جامع درباره محصول می‌تواند مخاطب را برای خرید محصول مورد نظر مطمئن کند.

  • محتواهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی:

تولید محتوا در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی، نسبتا کار سخت‌تر و مشکل‌تری است. در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام هیچ لزومی ندارد که محتوای متنی طولانی تولید کنید؛ اما وجود محتوای متنی در کنار سایر روش‌های تولید محتوا صد در صد الزامی است.

محتواهای تولیدی در شبکه‌های اجتماعی باید برای مخاطبین جذابیت داشته باشند و تکراری نباشند. فعالیت‌های شما باید جدید باشند و از تصاویر تکراری در آن‌ها استفاده نشود تا جذابیت لازم را برای مخاطب داشته باشند.

  • محتواهای موجود در کتاب‌های الکترونیکی:

کتاب‌های الکترونیکی به دو صورت رایگان و غیر رایگان در اختیار مخاطبین قرار می‌گیرند. این نوع محتوا را می‌توان یکی از انواع محتوای متنی دانست که در وب سایت‌های مختلفی منتشر می‌شوند.

  • محتواهای انتقادی:

در این نوع محتواها نویسنده می‌تواند مطالب مفید را به خواننده توصیه کند یا مطالب دیگری را مورد انتقاد قرار دهد. محتواهای انتقادی می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند نقد کتاب، نقد فیلم و… باشند. این نوع از تولید محتوای متنی می‌تواند تا حدی به افزایش اطلاعات شما کمک کند.

  • تولید محتوای lead magnet:

تولید محتوای lead magnet می‌تواند برای ایجاد راه‌های ارتباطی با مخاطبین مفید باشد. در این روش شما به طور کاملا غیر مستقیم و به صورت عضویت سایت یا ارائه خدمات رایگان، به اطلاعات مخاطبین خود مانند ایمیل یا شماره تماس آن‌ها دست پیدا کنید و از این طریق یک راه ارتباطی ایجاد کنید.

تولید محتوای lead magnet برای جذب مخاطب

  • تولید محتوای متنی برای وبینار:

تولید محتواهای متنی در کنار قرار دادن وبینار (webinar) می‌تواند توجه تعداد زیادی از مخاطبین را به وب سایت شما جلب کند. محتواهای متنی در کنار وبینارها می‌توانند برای مخاطبین بسیار جذاب باشند و امکان چندبار بازدید از وب سایت شما را بالا ببرند.

  • تولید محتوای آموزشی:

سفارش تولید محتوا از نوع محتواهای آموزشی را می‌توان یکی دیگر از انواع تولید محتوای متنی دانست که البته می‌توان آن را با انواع دیگر تولید محتوا مانند تولید محتوای ویدیویی و… همراه کرد. تولیدکنندگان این نوع محتوا می‌توانند محتوای تولید شده خود را یا به صورت رایگان یا در ازای مبلغ ناچیزی در اختیار مخاطبین قرار دهند.

همچنین در صورت تمایل تنها می‌توان محتوای تولید شده را در ازای دریافت اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، ایمیل و شماره همراه در اختیار مخاطبین قرار داد. این نوع از محتوا نویسی بیشتر برای افرادی که در حوزه صنعت فعالیت می‌کنند کاربرد دارد.

  • تولید محتوا به صورت خبرنامه:

امکان دارد شما بارها با پیام‌هایی که شما را به عضویت در خبرنامه خاصی دعوت می‌کنند، مواجه شده باشید. این گونه محتواهای تولیدی که تحت عنوان خبرنامه‌ها ارائه می‌شوند، امکان دریافت اخبار را تنها با وارد کردن شماره همراه برای مخاطبین فراهم می‌کنند. این نوع از محتوا می‌تواند دائما وجود وب‌سایت مورد نظر را به شما یادآوری کند و شما را وادار به چک کردن و بازدید دائمی از آن کند.

  • محتواهای آزمونی:

بعضی از انواع محتوای متنی می‌توانند به صورت خودآزمون‌هایی تحت عنوان تست‌های روانشناسی در اختیار مخاطبین قرار بگیرند. این آزمون‌ها می‌توانند برای مخاطبین بسیار جذاب باشند و بازدیدکنندگان زیادی را برای بازدید از وب سایت شما ترغیب کنند. همچنین این آزمون‌ها را می‌توان با توجه به موضوع اصلی سایت در دسته بندی‌هایی قرار داد.

  • تولید محتوای اسپانسری:

در این نوع تولید محتوا شما می‌توانید با معرفی موضوعات مرتبط به مخاطب هدف خود، برای وب سایتتان اسپانسر جذب کنید. برای مثال اگر وب سایت شما مربوط به خدمات عکاسی است می‌توانید یک اسپانسر برای تبلیغ فروش دوربین عکاسی داشته باشید.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

در این مقاله ما ضمن معرفی سئو و آموزش تولید محتوا به طور مختصر، ۱۱ نوع از انواع محتوای متنی را به شما معرفی کردیم. سئو نویسی اصولی دارد که شما باید ضمن انتخاب نوع مناسب سئو، این نکات و اصول را به طور کامل رعایت کنید تا در زمینه تولید محتوای سئو شده به مهارت کافی و لازم دست پیدا کنید. همچنین پیشنهاد میکنیم اگر علاقه مند به تولید محتوای انگلیسی هستید مقاله ” آموزش تولید محتوا به انگلیسی ” را مطالعه نمایید.

برخی از سوالات متداول 

سئوی محتوای متنی چیست؟

یکی از مهمترین اصول برای تولید محتوای متنی، تولید این محتواها به صورت سئو شده است. مقاله سئو شده عبارت است از محتوای تولیده شده‌ای که می‌تواند پس از انتشار به بالا بردن بازدید سایت شما کمک کند. در واقع سئو به نحوی کار بهینه‌سازی وب سایت شما را انجام می‌دهد.

انواع محتوای متنی کدامند؟

  1. مقالات موجود در وب سایت‌ها یا وبلاگ‌ها
  2. محتواهای تبلیغاتی
  3. محتواهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی
  4. محتواهای موجود در کتاب‌های الکترونیکی
  5. محتواهای انتقادی
  6. تولید محتوای lead magnet
  7. تولید محتوای متنی برای وبینار
  8. تولید محتوای آموزشی

چگونه یک محتوای تبلیغاتی بنویسیم؟

در نوشتن محتواهای تبلیغاتی باید به این موضوع توجه کرد که فروش محصولات تنها با استفاده از محتوای متنی شما انجام می‌شود؛ به همین دلیل باید توجه خاصی روی تولید محتوا و معرفی محصول جدید به بازار داشت. محتوای متنی در این مورد به صورت کاملا اختصاصی و مختص به هریک از محصولات نوشته می‌شود.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان