مدیریت رسانه (Media management) چیست؟ +اموزش مدیریت رسانه ای

مدیریت رسانه (Media management)
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

مدیریت رسانه به این معنی است که بتوان با استفاده از متودها و روش‌هایی مانند؛ برنامه ریزی، نظم دهی، کنترل و هدایت، منابع انسانی و مادی را بطور بهینه و کارآمد مورد استفاده قرار داد.

این روزها بسیاری کسب ‌و کارها و حتی اشخاص حقیقی دارای یک رسانه هستند که در ادامه مطلب به بررسی بیش‌تر این موضوع می‌پردازیم. مدیریت رسانه‌ها در سال‌های قبل در اختیار نهادهای دولتی و سازمانی اما با گسترش تکنولوژی این موضوع گسترش پیدا کرد و اطلاع از جزییات این شاخه اهمیت بیش‌تری پیدا کرد.

مدیریت رسانه (Media management)

  • مدیریت رسانه‌

این دیدگاهی است که به طور جامع به مدیریت واکاوانه و مالکیت آن می‌پردازد. تا کنون سه نوع مدیریت رسانه معرفی شده است:

  1. رسانه های دولتی (وابسته به دولت)
  2. رسانه های ملی
  3. رسانه های خصوصی

اگر چند دهه قبل اصطلاح مدیریت رسانه به گوشتان می‌رسید احتمال زیاد فکر شما تنها به سمت رادیو تلویزیون و روزنامه‌ها روانه می‌شد. اصطلاح فعالان رسانه‌ای هم در آن دوران برای نویسندگان و مجریان رادیو و تلویزیون و یا کارشناسان این نوع رسانه ها مورد استفاده قرار می‌‌گرفت.

برای مثال اگر کسی از حضور پررنگ یا کمرنگ رسانه‌ای برای مدیران کسب و کارها سخنی می‌گفت، غالبا به حضور در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و یا مصاحبه با نشریات کاغذی اشاره داشت.

آژانس های تبلیغاتی و به‌طور کلی کسانی که در صنعت تبلیغات فعالیت می‌کردند، تنها یک گام جلو می‌رفتند.

و بستری برای پیشروی بیشتر فراهم نبود. همچنین آنها تبلیغات محیطی را هم به عنوان نمونه‌ی بارزی از حضور در رسانه‌های عمومی تلقی می‌کردند.

  • مدیریت رسانه‌ای چیست؟

همانطور که گفته شد مدیریت رسانه به بررسی هوشمندانه‌ و آینده نگرانه‌ی روش و راهکار های موجود برای مدیریت منابع مالی و انسانی در خصوص بکارگیری بهینه اطلاق می‌شود.

  • مدیریت ارتباط با رسانه‌ها 

این دیدگاه (مدیریت رسانه) از پتانسیل رسانه‌ها برای معرفی سازمان‌ها و بهره‌برداری سازمان‌ها از این ظرفیت می‌پردازد. در مجموع توانایی ساماندهی و تنظیم رابطه سازمان و رسانه در گرو سیاست ‌ها و اهداف یک سازمان، تعریف مدیریت رسانه خواهد بود.

  • مدیریت استعداد در رسانه

یکی از موضوعاتی که در مدیریت رسانه مطرح است مدیریت استعداد در رسانه است. به این معنا که بتوان مهارت ها و استعداد های افرادی چون بازیگران، نوازندگان و هنرمندان مجری را مدیریت نمود. آژانس مدیریت استعداد در رسانه در نوبه‌ی خود می‌تواند بسیار سودمند باشد و برای منافع مشتری عمل کند.

  • مدیریت جامعه مخاطبان

در شکل سنتی رسانه که پیشتر هم راجع به آن توضیح ارائه شد، رسانه ها مانند رادیو و تلویزیون مخاطبان خود را به صورت فردی و یک به یک نمی شناسند اما در مقابل آن رسانه های امروز که بر بستر هوش مصنوعی و تکنولوژی دیجیتال شکل گرفته‌اند، اطلاعات و جزئیات بیشتری در اختیار صاحبان رسانه قرار میدهد.

در مدیریت رسانه با در نظر گرفتن این ویژگی های نو ظهور مفاهیمی چون، مدیریت رسانه در ارتباط با مشتری و پایگاه مشتریان، فقط به مشتریانی که با رسانه شما تراکنش مالی دارند محدود نمی‌شود.

مدیریت جامعه مخاطبان به کمک مدیریت رسانه

  • تفاوت میان سواد رسانه‌ای و مدیریت رسانه

این موضوع روشن است که دو اصطلاح فوق مفاهیم متفاوتی را بیان میکنند اما گاهی به دلیل آنکه هر دو در ارتباط با رسانه هستند تشخیص مرزهای بین این دو رسانه یعنی همان مدیریت رسانه ای و سواد رسانه ای اندکی دشوار می‌شود.

چیزی که احتمالا همه میدانند و شما نیز می‌دانید این است که سواد رسانه‌ای برای عموم مردم و کاربران و مخاطبان رسانه ها لازم است. به دیگر سخن،‌ یکی از سواد های که امروز به ضرورت تبدیل شده است همین سواد رسانه ای است.

در حالی که مدیریت رسانه یک دانش تخصصی است که فعالان این حوزه بایستی در آن تخصص داشته باشند، در واقع جامعه آماری افرادی که با چالش های مدیریت رسانه سر و کار دارند به نسبت افرادی که صرفا به عنوان مخاطب در رسانه‌ها حضور دارند (چه فیزیکی و غیر فیزیکی)، متفاوت است.

  • آموزش مدیریت رسانه

اکنون که این موضوع به خوبی روشن شد که مدیریت رسانه چیست، دانستن چند مورد از مهارت های مورد نیاز یک مدیر رسانه بر شما لازم است.

  • مهارت های مدیر رسانه

مهارت نخست نوشتن متن یا تولید محتوا است که شما موارد نوشتن متون جذاب و تاثیر گذار که مخاطب را در نگاه اول جذب کند، معرفی­های جذاب و کوتاه . دوم اینکه تحقیق کنید. مهارت سوم که لازم است در این زمینه داشته باشید تخصص جذب مشتری است. هوش بصری، تخصص رسانه های اجتماعی و دانش از دیگر مهارت­های مورد نیاز هستند.

اموزش مدیریت رسانه ای

برای این که بدانید مدیریت رسانه چقدر اهمیت دارد کافی است به شبکه‌های اجتماعی و اکانت‌های آن بیاندازید. در حقیقت شبکه‌های اجتماعی یک رسانه هستند و شما برای رسیدن به اهداف مشخص‌شده‌ تان باید از پتانسیل این شبکه‌ها استفاده کنید تا به موفقیت برسید.

نکته مهم در مدیریت شبکه‌های اجتماعی این است که دقیقا متناسب با اهدافی که دارید در این شبکه‌ها فعالیت کنید؛ در حقیفت این کار به شما کمک می‌کند که بتوانید در سریع‌ترین زمان و با کمترین میزان هزینه به فعالیت در این شبکه‌ها بپردازید. برای اینکه بتوانید در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف به موفقیت برسید بهتر است از استراتژی محتوایی کمک بگیرید.

بازاریابی محتوایی به رسانه‌ها کمک می‌کند تا اهداف خود را به‌صورت مکتوب دربیاورند و از طرفی به کمک یک نقشه مسیر کمک می‌کند تا در زمان مشخص به اهداف تعیین شده برسند. چیدن استراتژی محتوایی شبکه‌های اجتماعی و رسانه کار هر کسی نیست و باید طبق معیارهای خاصی تدوین شود.  معمولا استراتژی محتوایی رسانه‌ها برای ۳ ماه یا ۶ ماه آینده نوشته می‌شود و حتما باید این سند استراتژی در بازه‌های زمانی مشخصی اصلاح و آپدیت شود. پیشنهاد می شود مطلب اختصاصی هایلایت اینستاگرام را مطالعه نمایید.

اموزش مدیریت رسانه ای

سند استراتژی محتوای رسانه

تمامی کسب‌وکارهای بزرگ یک سند استراتژی مشخص و جامع برای رسانه‌های خود تعریف کرده‌اند که این سند احتمالا شامل کلیات است اما متناسب با نوع کسب‌وکار و رسانه‌های فعال آن ممکن است برخی جزییات نیز در آن آمده باشد.

برای تدوین سند استراتژی محتوایی می‌توانید از یک استراتژیست محتوا کمک بگیرید. اگر با آن آشنایی ندارید میتوانید مقاله ” استراتژیست کیست ؟ | 7 ویژگی افراد استراتژیست ” را مطالعه نمایید. شاید پیدا کردن یک استراتژیست محتوا کار آسانی نباشد اما باید در نظر داشته باشید که در صورت کمک گرفتن از شخص متخصص احتمال موفقیت شما بیش‌تر می‌شود و همچنین وقت و هزینه کمتری از شما گرفته خواهد شد.  ویژگی‌های یک سند استراتژی محتوایی باید به شکل زیر باشد.

  • شامل کلیات اصلی باشد
  • مدل‌های مختلف رسانه آن کسب‌وکار را بررسی کرده باشد
  • نوع ارتباط با مخاطب را توضیح داده باشد
  • برای هر شبکه اجتماعی راهکار مختلفی داشته باشد
  • بودجه مشخصی در نظر گرفته باشد و متناسب با آن فعالیت را شرح بدهد

برخی از سوالات رایج:

1. مدیریت رسانه به چند قسمت تقسیم می شود؟
1. رسانه های دولتی
2. رسانه های ملی
3. رسانه های خصوصی

2. مدیریت رسانه ایی چیست؟

به بررسی راهکارهای موجود برای مدیریت و برنامه ریزی هایی در زمینه مدیریت انسانی گفته می شود که در نهایت باعث استفاده بهینه و درست از منابع می شود.

3. مدیریت ارتباط رسانه ایی در چه زمینه هایی تعریف می شود؟

1. مدیریت ارتباط با رسانه ها
2. مدیریت استعداد در رسانه
3. مدیریت جامعه مخاطبان

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان