گوگل آنالیتیکس چیست؟ 0 تا 100 گوگل آنالیز + تکنیک

معرفی کامل گوگل آنالیتیکس
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

آیا از گوگل آنالیتیکس بیشترین بهره را می برید؟ در این آموزش گوگل آنالیتیکس (آموزش گوگل آنالیز) نحوه استفاده از Google Analytics را برای کمک به سئو و بازاریابی شما نشان می دهد. google analytics چیست ؟

گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز چیست؟

گوگل آنالیتیکس یا همان گوگل آنالیز ابزاری رایگان از گوگل است و شما به راحتی با دانلود آن می توانید به صورت کاملاً رایگان به تجزیه و تحلیل وب سایت خود بپردازید.

نحوه ی عملکرد گوگل آنالیز(آنالیز سایت توسط گوگل)

گوگل آنالیز برای سایت با قرار دادن چند کد ردیابی در وب سایت شما تمامی فعالیت هایی که یک کاربر از بدو ورودش به سایت شما انجام می دهد همراه با مشخصات کامل از جمله سن، جنس و… را ثبت می کند و به محض خروج کاربر از سایت تمامی اطلاعات را بر روی سرورتان ارسال می کند. داده های جمع آوری شده توسط گوگل آنالیتیکس به صورت 4 سطح زیر جمع آوری می شود.

  1. User level که مربوط به اقدامات هر کاربر می باشد.
  2. Session level که نشان دهنده ی سطح بازدید هر کاربر از سایت به صورت منحصر به فرد می باشد.
  3. Pageview level که نشان می دهد هر کاربر به صورت مجزا چند بار از یک صفحه بازدید کرده است.
  4. Event level که نشان دهنده ی هر رویداد می باشد به عنوان مثال تعداد کلیک برای نمایش یک ویدیو و…

نحوه ی عملکرد گوگل آنالیز

 

پیتر دراکر درمورد اصل مدیریت می گوید ، ” اگر نتوانید چیزی را اندازه بگیرید، نمی‌توانید آن را کنترل کنید و اگر نتوانید چیزی را کنترل کنید، نمی‌توانید آن را مدیریت کنید و اگر چیزی را نتوانید مدیریت کنید، نمی‌توانید آن را بهبود بخشید” بنابراین در مورد یک وب سایت نیز تا زمانی که داده ای نباشد عملاً غیر ممکن است که تاثیر آن بر روی سئو سایت نشان داده شود.

ردیابی عملکرد و پیشرفت ، تجزیه و تحلیل ها را برای بازاریابان بسیار ارزشمند می کند. طبق گفته HubSpot ، 61 درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که افزایش ترافیک سایت مهمترین چالش بازاریابی آنها است.

وقتی مجموعه C نتیجه ای را که انتظار می رود دریافت نمی کنند ، آنها شروع به سوال می کنند که آیا کار شما با ارزش است یا خیر؟ این جایی است که داده ها برای بازاریاب های دیجیتال بسیار مهم می شوند. حال به  مروری بر Google Analytics ، قوی ترین پلتفرم تجزیه و تحلیل رایگان ، و اینکه چگونه بازاریاب سئو میتواند از جوانب مثبت آن به نفع خود استفاده کنند.

چگونه Google Analytics می تواند به SEO سایت کمک کند؟

گوگل آنالیتیکس دسترسی به تعداد زیادی از داده های مربوط به نحوه یافتن کاربران و تعامل کاربران با سایت شما را فراهم می کند.

به عنوان مثال ، می بینید که چند نفر از یک صفحه خاص بازدید کرده اند ، چه مدت در آنجا مانده اند ، کاربران شما در کدام شهر یا کشور زندگی می کنند و…

Google Analytics می تواند از طریق کد یا از طریق افزونه وردپرس ، سایت کیت در وب سایت شما ادغام شود.

این اطلاعات در تعیین میزان تاثیرگذاری استراتژی های جذاب SEO شما بسیار مهم است و به شما این امکان را می دهد تا نقاط کم بازدید سایت خود را شناسایی کنید و پیشرفت های لازم را در آن نقاط داشته باشید. اگر در مورد نحوه نصب گوگل انالیتیکس سوال دارید بهتر است وارد سایت انالیتیکس شوید و مراحل پیشنهادی آن را دنبال کنید! به همین سادگی!

استفاده از ابزار تکنیکال گوگل آنالیتیکس

تکنیک های گوگل آنالیتیکس

حال که به اهمیت و تاثیر گذاری گوگل آنالیتی برای SEO پی بردید در این مقاله به بررسی و راهنمایی استفاده از گوگل آنالیز و بهبود وضعیت و ترافیک سایت  می پردازیم. این مقاله بر اساس گزارشات موجود در Google Analytics به پنج بخش تقسیم شده است.

گزارش ها:

  • Real-Time
  • Audience
  • Acquisition
  • Behavior
  • Conversions

Real-time (اطلاعات لحظه ای)

آیا شما یک پست عالی منتشر کرده اید و می خواهید ببینید که چند نفر آن را می خوانند؟ یا می خواهید دریابید که کاربران ویدیویی را که اخیراً بارگذاری کرده اید مشاهده می کنند؟

Real- time در گوگل آنالیتیکس فعالیت هایی که در 30 دقیقه گذشته در سایت شما رخ داده است نشان می دهد.  برای دسترسی به داده ها همانطور که اتفاق می افتد ، روی “Real-Time” در نوار کناری سمت چپ داشبورد Google Analytics خود کلیک کنید.

چه گزارش هایی توسط Real-time برای ما نشان داده می شود؟

آنالیز گزارش های گوگل آنالیتیکس

موقعیت مکانی کاربر

موقعیت مکانی کاربر نشان می دهد کاربری که پست را مشاهده می کند در کدام موقعیت مکانی و کدام کشور قرار گرفته است و به چه زبانی صحبت می کند. و به عبارتی می توانید ببینید که کاربران در کجا قرار دارند؟ در چه صفحه ای قرار دارند و چه مدت در آن صفحه حضور داشته اند.

منابع ترافیکی

منابع ترافیک به شما می گوید که چگونه کاربران سایت شما را پیدا کردند. آیا آنها روی پیوندی در فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی کلیک کرده اند؟ یا آدرس اینترنتی را خودشان مستقیماً وارد کرده اند؟ و به عبارتی می توانید میزان ترافیک یک پست در شبکه های دیگر را در 30 دقیقه گذشته بررسی کنید.

Content (مدت زمان)

این بخش نحوه قرارگیری کاربران در سایت شما و مدت اقامت آنها در اینجا ارائه می شود. عنوان صفحه ، URL و درصد کاربران فعال را می توانید در یک صفحه خاص مشاهده کنید.

رویدادها

می توانید داده ها را با مشاهده “رویدادها (30 دقیقه آخر)” سفارشی کنید تا رویدادها را در نیم ساعت گذشته مشاهده کنید یا برای دیدن فعالیت خاص برای آن دسته ، بر روی یک دسته رویداد کلیک کنید.

آمار های گوگل آنالیتیکس

تبدیل

برای هر راهبردی که پیاده سازی می کنید ، نشان می دهد که ” آیا این تبدیل ها ترافیک سایت را افزایش داده است؟” این گزارش آن داده را در زمان واقعی به شما می دهد.

Audience (گزارش مخاطبان گوگل آنالیتیکس)

مخاطبان کاربران گروه را براساس پارامترهای تنظیم شده با هم گزارش می دهند. آیا می خواهید بدانید که چند نفر یک جستجوی سایت انجام داده اند؟ یا در سال گذشته چند نفر خرید انجام داده اند ، اما در دو هفته گذشته خریدی انجام نداده اید؟ این بخش تمام اطلاعاتی که در مورد کاربران می خواهید بدانید را در اختیارتان قرار می دهند شما می توانید از این اطلاعات برای هدف گذاری بهتر بخش های خاص مخاطبان خود استفاده کنید. شما باید مخاطبی را که می خواهید پیگیری کنید تعریف کنید.

کاربران فعال

این بخش از گزارش مخاطبان به شما امکان می دهد تا کاربرانی که در 1 ، 7 ، 14 یا 30 روز گذشته از سایت شما بازدید کرده اند را ردیابی کنید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا علاقه مخاطبان را اندازه بگیرید. به عنوان مثال ، اگر تعداد کاربران فعال روزانه شما زیاد می باشد اما کاهش چشمگیر ناگهانی 7 ، 14 و 30 مواجه می شوید ، این ممکن است نشانگر قطع ارتباط با مخاطبان باشد.

همچنین در این قسمت می توانید ببینید که هر مخاطب از چه طریقی سایت شما را بازدید می کند؟ تبلت؟ موبایل؟ لپ تاپ و… و بررسی کنید که از کدام طریق می توانید با تبلیغات مخاطبان بیشتری جذب کنید. گزارش Lifetime Value ، ارزش بلندمدت کاربران بدست آمده از طریق روشهای مختلفی از جمله روشهای اجتماعی ، مستقیم ، ارجاع و… را محاسبه می کند.

Acquisition (اطلاعات جمعیت شناسی در گوگل آنالیتیکس)

در این بخش به شما اجازه می دهد تا اطلاعات دقیق درباره سن و جنس کاربران خود را مشاهده کنید.

به عنوان مثال ، می توانید میانگین زمان استفاده بانوان بین سنین 25-34 سال را در طی یک دوره خاص مشاهده کنید. شما می توانید از این اطلاعات برای متناسب سازی بهتر مطالب ، تبلیغات و سایر تلاش های اتوماسیون بازاریابی استفاده کنید.

همچنین می توانید بر اساس این دسته بندی ها بخش هایی بسازید و مخاطبان بازاریابی ایجاد کنید.آیا می خواهید کاربرانی را که عاشق فناوری هستند هدف قرار دهید؟ یا چه کسی آشپزی آسیای شرقی را دوست دارد؟ این بخش از Google Analytics این امکان را فراهم می آورد. برای شروع ، باید ویژگی های گزارش گیری مجدد و گزارشگری تبلیغات را فعال کنید.

پس از فعال کردن ، میتوانید داده های مربوط به کاربران را بر اساس: دسته های سبک زندگی گسترده مانند “علاقه مندان به محصولات غذا و ناهار خوری” بخش های موجود در بازار: علاقه مندی های مربوط به محصول مانند “اقامت مسافرتی / هتل” یا “محصولات کودک و کودک”.دسته بندی های دیگر: دسته بندی های خاص تری مانند “مراقبت از مو” یا “حیوانات خانگی / سگ”. این اطلاعات به ویژه برای بازاریابی های بازاریابی مفید است.

موقعیت جغرافیایی (Geo)

گزارش Geo اطلاعاتی درباره مکان و زبان کاربران شما ارائه می دهد. شما می توانید از این اطلاعات برای اطلاع رسانی بهتر درباره ابتکارات جدید یا جستجوی فرصت های جدید استفاده کنید.

Behavior (مقایسه رفتار کاربر در گوگل آنالیتیکس)

این گزارش می تواند به شما کمک کند که کاربران جدید خود را با کاربران قدیمی از لحاظ رفتاری، علاقه و… با هم مقایسه کنید. مشاهده کنید که چه تعداد از کاربران جدید مجددا به سایت شما برمی گردند جدید راغب به خرید و بازدید از سایت شما هستند. آیا کاربران قدیمی همچنان به شما وفادارند؟ آیا کاربران سایت شما را به دیگران پیشنهاد می دهد یا خیر؟ و…

مقایسه رفتار کاربر در گوگل آنالیتیکس

فن آوری فناوری (Technology)

این گزارش به شما امکان می دهد اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی مشاهده سایت شما توسط کاربر، استفاده از نوع مرورگر و سیستم عامل کاربر و همچنین شبکه ای که کاربر برای اتصال به اینترنت استفاده می کنند

موبایل (Mobile)

این گزارش به شما امکان می دهد مشاهده کنید که آیا کاربران سایت شما را با رایانه لوحی ، دسکتاپ یا دستگاه همراه مشاهده می کنند ، و همچنین دستگاه های خاص مانند Apple iPad ، Samsung SM-G950 Galaxy S8 یا Samsung SM-T800 Galaxy Tab S 10.5 را مشاهده می کنید. .

شما می توانید از این اطلاعات برای تعیین اینکه آیا سایت شما برای دستگاههای خاصی که کاربران از آنها استفاده می کنند بهینه شده است استفاده کنید – و بر این اساس تغییراتی ایجاد کنید.

سفارشی

این قسمت از گوگل آنالیتیکس به شما امکان می دهد بخش های کاربر را بهتر تعریف و مقایسه کنید و به عبارتی سفارشی سازی کنید. داده ها را بر اساس متغیرهای سفارشی یا کاربر تعریف شده مرتب کنید.

این داده ها به شما امکان می دهند اطلاعات بسیار دقیق و قابل تنظیم در مورد تعامل مخاطبان خود با سایت خود را مشاهده کنید. علائق مخاطبان خود را بشناسید و تمرکز خود را بر روی قسمت های پر بازدید و مورد علاقه کاربران خود بگذارید.

معیار

در این بخش به شما امکان می دهد داده های خود را با داده های جمع آوری شده از دیگران در صنعت خود مقایسه کنید. کسب و کار خود را با سایر رقبا خود در کسب و کار مشابه خود بر اساس زیر شاخه ها ، مانند کانال ها ، مکان و دستگاه ها مقایسه کنید. می توانید از این داده ها برای یافتن فرصت های از دست رفته استفاده کنید.

جریان کاربران

کاربران شما پس از مراجعه به سایت شما چه کاری انجام می دهند؟ در این قسمت شما می توانید مشاهده کنید که کاربران چه مسیرهایی را در سایت شما طی کرده اند. شما می‌توانید در قسمت چپ، ابتدای مسیر را مشخص کنید.

مثلاً بر طبق شهر یا کشور به بررسی مسیر حرکت کاربران خود بپردازید. به عنوان مثال ، می توانید ببینید کاربران تهران از کجا شروع می شوند و در چرخه خریدار شما از کجا خارج می شوند.

ترافیک سایت

بخش All Traffic در گوگل آنالیتیکس نشان می دهد که کدام سایت ها بیشترین ترافیک را برای شما ارسال می کنند. سپس می توانید داده های مربوط به کارهایی را که کاربران انجام می دهند مشاهده کنید ، از جمله میزان بازدید صفحات توسط کاربران ، تکمیل اهداف و موارد دیگر.

همچنین گوگل آنالیز برای سایت به شما می گوید که چه میزان از ترافیک سایت شما مربوط به جست و جوی تصاویر می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی ترافیک سایت می توانید از کارشناسان دکتر ویز مشاوره دریافت کنید.

Google Ads

اگر در Google Ads سرمایه گذاری می کنید ، این اطلاعات برای درک نحوه عملکرد شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود. با استفاده از تبلیغات خود در گوگل میتوانید مشاهده کنید که هر تبلیغ و کمپین شما چقدر بازدید و کلیک داشته است؟ چقدر ترافیک سایت را افزایش داده است؟ چقدر برای شما هزینه داشته است؟ و… همچنین همین اطلاعات را در مورد هر کلمه کلیدی که روی آن تبلیغ گرفته اید نیز مشاهده کنید.

ابتدا حساب های Google Ads و گوگل آنالیتیکس خود را پیوند دهید.سپس می توانید داده های مربوط به تبلیغات خود را مشاهده کنید.

پیشرفت کسب و کار به کمک گوگل آنالیتیکس

کنسول جستجو

با متصل کردن کنسول جستجوی خود به گوگل آنالیتیکس می توانید مشاهده کنید که هر یک از کاربران در ابتدای جستجوی خود وارد چه صفحه ای از سایت شما شده اند؟ از چه کشورهایی هستند و چه دستگاهی دارند؟

اجتماعی (Social)

به شما نشان می دهد که ترافیک هر یک از سایت های شما چقدر است و آمار و اطلاعات مربوط به کاربران که از طریق شبکه‌های اجتماعی‌تان وارد سایت شده‌اند را مشاهده می‌کنید.

محتوای سایت (Site Content)

صفحه اول محتوای سایت به شما نشان می دهد که هر صفحه و مطلب سایت شما چقدر بازدید داشته است و کاربران به طور میانگین چقدر در آن وقت گذرانده است؟ چقدر کاربر از آن انصراف داده اند؟ چقدر درآمد از طریق آن محتوا کسب کرده اید؟ و به طور کلی چند نفر به آن صفحه وارد شده اند یا از آن خارج شده اند. پیشنهاد میکنیم جهت افزایش میزان بازدید خود مقاله ” استراتژی محتوا چیست؟ ” را مطالعه نمایید.

سرعت سایت (Site Speed)

این قسمت میانگین زمان بارگذاری سایت شما را نشان داده و اطلاعات لازم برای بهبود سرعت سایت و… را نیز در اختیار شما می گذارد. همچنین شما می توانید سرعت سایت خود را براساس نوع مرورگر، کشور و هر صفحه نیز بررسی کنید. برای اطلاع از سرعت سایت در گوگل انالیتیکس آموزش خاصی نیاز نیست و بعد از ورود به قسمت site speed می‌توانید میانگین بارگذاری سایت‌تان را مشاهده کنید.

جستجوی سایت (Site Search)

با اتصال سیستم جستجوی داخلی سایت به گوگل آنالیتیکس نیز می توانید اطلاعات دقیقی در خصوص جست و جو های انجام شده در سایت خود را نیز مشاهده کنید. ضمنا بهتر است بدانید که گوگل آنالیتیکس اپلیکیشن هم دارد و برای استفاده از آن کافی است آن را دانلود کنید و ایمیل و رمز خود را وارد کنید. گوگل آنالیتیکس اندروید را از سایت‌های دانلود اپ هم می‌توانید دانلود کنید اما برای دانلود نسخه آیفون بهتر است از خود اپ استور اقدام کنید.

آپدیت گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس همیشه در بازه‌های خاصی آپدیت می‌شود و در آپدیت‌های آن شاهد بهبودهای بسیار زیادی هستیم. این به‌روزرسانی‌ها هم در جهت یادگیری هوش مصنوعی است و هربار می‌توانید شاهد عمل‌کرد بهتر و دقیق‌تری باشید. برای استفاده بهتر از آنالیتکس همواره سعی کنید از آخریت آپدیت‌های موجود کمک بگیرید تا بتوانید اطلاعات بهتر و دقیق‌تری از وضعیت وب سایت‌تان داشته باشید.

برخی از سوالات رایج

گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز چیست؟

گوگل آنالیتیکس یا همان گوگل آنالیز ابزاری رایگان از گوگل است و شما به راحتی با دانلود آن می توانید به صورت کاملاً رایگان به تجزیه و تحلیل وب سایت خود بپردازید.

نحوه­ عملکرد گوگل آنالیز چگونه است؟

گوگل آنالیز با قرار دادن چند کد ردیابی در وب سایت شما تمامی فعالیت هایی که یک کاربر از بدو ورودش به سایت شما انجام می دهد همراه با مشخصات کامل از جمله سن، جنس و… را ثبت می کند و به محض خروج کاربر از سایت تمامی اطلاعات را بر روی سرورتان ارسال می کند.

تکنیک های گوگل آنالیتیکس چند بخش می باشد؟

گزارشات موجود در Google Analytics به پنج بخش تقسیم شده است.

گزارش ها:

  • Real-Time
  • Audience
  • Acquisition
  • Behavior
  • Conversions

 

دیدگاه‌های شما

1 دیدگاه دربارهٔ «گوگل آنالیتیکس چیست؟ 0 تا 100 گوگل آنالیز + تکنیک»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان