0 تا 100 فیسبوک مارکتینگ (Facebook Marketing) بهمراه 7 تکنیک کاربردی

0 تا 100 فیسبوک مارکتینگ (Facebook Marketing)
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

فیسبوک را می‌توان از جمله نخستین شبکه‌های اجتماعی دانست که به سرعت در ایران پیشرفت کرد و فالورهای زیادی را جذب خود کرد‌ حتی فیلترینگ این شبکه اجتماعی نتوانست باعث مانع از محبوبیت روز افزون آن شود. فیسبوک مارکتینگ (بازاریابی در facebook)  را می‌توان از جمله نخستین روش‌های بازاریابی دیجیتالی در کشور ایران دانست.

اما با اعمال فیلترینگ و روی کار آمدن شبکه‌های اجتماعی جدیدی مانند توییتر ( که در مقاله ای جداگانه به آموزش تویتر پرداخته ایم)، فعالیت کاربران در این شبکه اجتماعی به شدت محدود شد و امروزه حتی با استفاده از شماره‌های ایرانی نمی‌توان در این شبکه اجتماعی ثبت نام کرد. به دلیل وجود چنین مشکلاتی، امروزه کسب‌و‌کار در این شبکه اجتماعی با محدودیت‌هایی همراه است و افراد نمی‌توانند به آسانی از طریق فیسبوک درآمدزایی کنند؛

اما به دلیل محبوبیت این شبکه اجتماعی در سطح جهانی، هنوز هم افرادی که از قبل یک حساب کاربری داشته باشند می‌توانند در این شبکه فعالیت کرده و کسب‌و‌کار خود را در سطح بین المللی ایجاد کنند. همچنین می‌توان بک لینک‌های دریافتی از این شبکه را برای کار سئو مهم دانست؛

به‌ طوری‌که بک لینک‌های دریافتی از این شبکه می‌توانند رتبه سئو کاربران را افزایش دهند. بنا به دلایلی که گفته شد، ایجاد یک صفحه تجاری در شبکه اجتماعی فیسبوک می‌تواند بسیار مفید باشد و به پیشرفت ایده کسب ‌و کار کاربران کمک کند؛ اما پیش از شروع و راه اندازی کسب‌و‌کار و صفحه تجاری خود در فیسبوک، لازم است به طور کامل با تکنیک‌های استفاده از این شبکه اجتماعی به صورت تجاری آشنایی داشته باشید.

خواندن این مقاله می‌تواند تا حد زیادی به آشنایی شما با تکنیک‌های تجاری و بازاریابی فیسبوک و نحوه صحیح استفاده از این شبکه اجتماعی کمک کند؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که برای راه‌اندازی یا گسترش کسب‌و‌کار خود در این شبکه اجتماعی، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در مقاله ای دیگر در مورد ” یوتیوب مارکتینگ ” بخوانید.

آشنایی با فیسبوک مارکتینگ

نکات مهم درباره فیسبوک مارکتینگ ( بازاریابی در فیسبوک )

برای داشتن یک تجارت موفق از طریق شبکه اجتماعی فیسبوک، یکی از نکاتی که باید حتما مورد توجه قرار بگیرد را می‌توان فعالیت زیاد در این شبکه دانست. این فعالیت باید به اندازه‌ای باشد که تعامل بین شما و مشتری را برقرار کند. میزان تعامل با مشتری‌های‌تان را می‌توانید از روی تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها و میزان به اشتراک گذاشته شدن پست‌های‌تان تشخیص دهید.

از این طریق می‌توان پست‌های محبوب مخاطبین را شناسایی کرد و فعالیت‌ها را در جهت تولید بیشتر آن بازاریابی محتوایی تنظیم کرد. از این طریق، تعامل شما با مخاطب روز به روز بیشتر می‌شود و شما توجه بیشتری روی نحوه تولید محتوای صفحه خود خواهید داشت. برای افزایش تعامل شما با مخاطبین، همچنین می‌توان از هشتگ گذاری استفاده کرد.

یکی دیگر از مواردی که باید برای فیسبوک مارکتینگ یا بازاریابی فیسبوک به آن توجه شود، میزان Reach است. Reach نشان‌دهنده تعداد افرادی است که از محتوای شما در فیسبوک بازدید کرده‌اند. این مقدار هیچ رابطه‌ای با تعداد فالورها یا دوستان شما در شبکه اجتماعی فیسبوک ندارد و ممکن است تعداد بازدیدهای محتوای شما از تعداد فالورهای شما بیشتر شود. هرچه میزان Reach یا تعداد بازدیدهای پست‌ها و محتواهای شما در فیسبوک بیشتر باشد، امکان موفقیت شما در فیسبوک مارکتینگ بالاتر می‌رود.

بالا بودن میزان ریچ نشان‌دهنده علاقه زیاد کاربران به محتوای تولید شده شما و بالا بودن سطح تعامل بین شما و دنبال کنندگان‌تان است. برای بالا بردن میزان ریچ در فیسبوک مارکتینگ، لازم است بیشتر در دسترس باشید تا پست‌های شما بازدید بیشتری داشته باشند. از این رو، می‌توانید محتوای تولید شده خود را در گروه‌ها به اشتراک بگذارید یا از پیج‌های مختلف بخواهید که در ازای دریافت مبلغی پول محتوای شما را به دیگران معرفی کنند.

معیار impressions را می‌توان از جمله دیگر معیارهایی دانست که نشان دهنده میزان بازدید از محتوای شما هستند. تفاوت این معیار با معیار ریچ در این است که در معیار impressions ، اگر یک فرد به جای یکبار چندبار از محتوای شما بازدید کرده باشد، تعداد دفعات بازدید او نمایش داده خواهد شد.

اهمیت معیار impressions، بیشتر از ریچ یا حداقل برابر با آن است. این معیار بیانگر میزان جذابیت پست‌های شما برای مخاطب و بازدید چندباره آن‌ها توسط مخاطبین است. برای بالا بردن میزان impressions، لازم است که بیشتر در دسترس باشید و تعامل خود را با مخاطب زیاد کنید.

تکنیک های کاربردی فیسبوک مارکتینگ

از دیگر نکاتی که می‌تواند باعث رشد پیج شما و رونق کسب‌وکارتان شود، می‌توان به تعداد فالورها و لایک‌های پیج شما اشاره کرد. هرچه تعداد لایک‌ها و فالورهای پیج شما بیشتر باشد، تعداد مخاطبینی که به شما و محتوای تولیدی شما علاقه دارند بیشتر خواهد بود.

همین محبوبیت می‌تواند تا حد زیادی به کار شما رونق ببخشد. از دیگر مواردی که می‌تواند به توسعه کسب‌ و کار پیج شما کمک کند، افزایش ترافیک رفرال فیسبوک شماست. ترافیک رفرال می‌تواند بیانگر تعداد بازدیدکنندگان پیج شما باشد. این معیار، تمامی فعالیت‌های دنبال‌کنندگان شما را باهم محاسبه می‌کند. این فعالیت‌ها شامل بازدیدها، لایک‌ها، کامنت‌ها، به اشتراک گذاشتن پست‌ها و… است. هرچقدر محتوای شما برای مخاطب جذاب‌تر و جالب‌تر باشد، این آمار بیشتر شده و کسب‌وکار شما پیشرفت می‌کند.

۷ تا از تکنیک های بازاریابی فیسبوک

در این قسمت، ما ۷ تا از کاربردی‌ترین تکنیک‌ها در زمینه فیسبوک مارکتینگ ( بازاریابی در facebook ) را به شما معرفی می‌کنیم. دانستن این تکنیک‌ها می‌تواند شما را یک قدم دیگر به دست‌یابی به استراتژی‌های بازاریابی از طریق فیسبوک و پیشرفت در زمینه فیسبوک مارکتینگ نزدیک کند. این ۷ تکنیک کاربردی که از آن‌ها با عنوان تکنیک‌های بازاریابی فیسبوک یاد می‌شود، به شرح زیر هستند:

  • جذب خاطبین هدف به پیج خود

یکی از مواردی که در زمینه فیسبوک مارکتینگ خیلی به آن توجه نمی‌شود، جذب فالورها یا مخاطبین هدف است. این جمله به این معنا است که شما باید مخاطبینی را در صفحه خود داشته باشید که به محتوای تولیدی شما علاقه نشان دهند. برای مثال شما نمی‌توانید از یک پیج فروش لوازم آرایشی که بیشتر فالورهای آن را مردها تشکیل می‌دهند، فروش خوبی داشته باشید و پیشرفت کنید.

  • افزایش تعامل با مخاطبین

برای افزایش تعامل با مخاطبین می‌توانید محتوای خود را در ساعاتی که تعداد بیشتری از فالورهایتان آنلاین هستند منتشر کنید یا با پرسیدن سوالات مستقیم و غیر مستقیم از آن‌ها نظرسنجی کنید. برای این که بتوانید با مخاطبین خود تعامل بیش‌تری داشته باشید می‌توانید محتواهای خود را به گونه‌ای طراحی و منتشر کنید که مخاطب را به تعامل با شما تشویق کند. برای مثال در انتهای ویدیو یا محتوایی که متنشر می‌کنید درباره محتوای بعدی خود از مخاطبان‌تان نظرسنجی کنید.

افزایش تعامل با مخاطبین در زمینه فیسبوک مارکتینگ

  • برگزاری مسابقات

برگزاری مسابقات را می‌توان یکی دیگر از تکنیک‌های کاربردی فیسبوک مارکتینگ یا دیجیتال مارکتینگ در فیسبوک دانست. با استفاده از این تکنیک هم می‌توانید تعامل خود را با مخاطبین پیج افزایش دهید و هم می‌توانید افراد زیادی را برای دنبال‌کردن پیج خود ترغیب کنید. برای انجام این کار می‌توانید سوالاتی را در پیج خود مطرح کرده و به بهترین پاسخ‌ها جوایزی را اهدا کنید.

  • نیازهای مخاطب خود را شناسایی کنید

برای موفقیت و فروش بیشتر در طریق فیسبوک مارکتینگ، بهتر است که نیازهای مخاطبین خود را شناسایی کرده و مطابق با این نیازها، خدماتی را ارائه کنید. به این صورت، احتمال موفقیت تجارت مجازی شما تا حد زیادی بالا خواهد رفت.

  • برای مخاطبین خود کوپن‌های هدیه تهیه کنید

با دادن کوپن‌های هدیه به مخاطبین خود، می‌توانید هم آن‌ها را به خریدکردن از پیج خود ترغیب کنید و هم دنبال‌کنندگان بیشتری را برای دنبال کردن محتواهای‌تان ترغیب خواهید کرد. این کوپن‌های هدیه می‌توانند به صورت یک کد تخفیف برای خرید محصولات موجود در پیج شما باشند.

  • بازاریابی و تبلیغات در فیسبوک

بازاریابی و تبلیغات در فیسبوک را می‌توان یکی از کاربردی‌ترین تکنیک‌های فیسبوک مارکتینگ دانست. شما می‌توانید برای انجام این کار، در ازای پرداخت هزینه تبلیغات، پیج خود را به مخاطبین جدیدی معرفی کنید.

  • بهینه سازی پروفایل فیسبوک

بهینه سازی پروفایل پیج شما در شبکه اجتماعی فیسبوک، یکی از تکنینک‌های کاربردی در زمینه فیسبوک مارکتینگ به‌حساب می‌آید. برای انجام این کار بهتر است که یک عکس زیبا و متناسب با موضوع پیج خود را به‌عنوان پروفایل انتخاب کرده و از جملات جذاب و مختصری درباره موضوع پبج در پروفایل استفاده کنید.

بازاریابی و تبلیغات در فیسبوک

حتما شما هم متوجه این موضوع شده‌اید که هر روز شیوه‌های مختلف بازاریابی در حال ترند شدن هستند. در واقع هر بستری که کاربران زیاد و متنوعی داشته باشد، می‌تواند فرصتی عالی برای شناساندن محصول یا خدمات به مشتری را فراهم کند؛ و ازآنجایی‌که فیسبوک، یکی از قدیمی‌ترین شبکه‌های ارتباطی است و مخاطبان بسیاری دارد، می‌توان از آن برای بازاریابی استفاده کرد.

Facebook  از چه زمانی متولد شد؟

این سرویس شبکه اجتماعی آنلاین، در فوریه سال 2004 توسط مارک زاکربرگ و دوستانش در دانشگاه هاروارد به وجود آمد که در ابتدا نام‌نویسی در این وبگاه محدود به دانشجویان هاروارد بود، اما از سال 2006 همه‌ی افراد بالای 13 سال می‌توانستند در آن ثبت‌نام کنند.

طبق آمار منتشر شده در اوایل سال 2020، فیسبوک بیش از 2.6 میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد که از نظر تعداد کاربران پس از گوگل، در رتبه‌ی دوم تمامی پلتفرم‌ها و ابزارهای ارتباط آنلاین دنیا می‌باشد.

اهمیت بازاریابی در Facebook چیست؟

بازاریابی در facebook، با رعایت اصول و برنامه‌ریزی درست، نتایج چشم‌گیری در کسب‌وکارهای جهانی و افزایش رتبه‌ی سایت شما خواهد داشت. بنابراین برای ایجاد یک مزیت رقابتی بزرگ، نباید آن را دست‌کم گرفت. در ادامه به چند مورد از برتری‌های بازاریابی در facebook اشاره می‌شود:

دسترسی گسترده

اولین ویژگی قابل‌توجه دررابطه‌با فیسبوک مارکتینگ، دسترسی به تعداد زیادی از کاربران است. همان‌طور که قبلا به آن اشاره شد، فیسبوک بیش از 2 میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد که این کاربران در رده‌ی سنی 18 تا 34 سال هستند، یعنی سنینی که فرد آماده‌ی پذیرش بیشترین تاثیر از تبلیغات می‌باشد.

دسته‌بندی کاربران

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی، تمامی کاربران را در یک دسته قرار می‌دهند درحالی‌که فیسبوک دسته‌بندی‌های متفاوتی از دوستان، طرفداران، کسانی که از صفحه‌ی شما بازدید کرده‌اند و علاقه‌مندی‌ها و موارد دیگر ارائه می‌دهد که بر اساس آن‌ها می‌توانید روش بازاریابی خود را انتخاب کنید یا میزان اثرپذیری یک تبلیغ را بسنجید تا متوجه شوید تبلیغات شما برای کدام دسته از کاربران بازدهی بهتری در پی دارد.

هماهنگی برای کسب‌وکارهای B2B

درصد زیادی از افراد تصور می‌کنند که بازاریابی در Facebook فقط مناسب کسب‌وکارهای B2C است، درصورتی‌که مالکین و تصمیم‌گیرندگان کسب‌وکارها، 74 درصد بیش از دیگران در فیسبوک وقت می‌گذرانند.

متدهای تبلیغاتی متنوع بازاریابی در facebook

بازاریابی از طریق فیسبوک می‌تواند در قالب عکس، ویدئو، ارسال پیام، تولید محتوای طولانی، ثبت بنر، لینک‌سازی، تبلیغات کلیک PPC و انتشار پست انجام شود که مزایای زیادی برای کسب‌وکارها به همراه دارند. دراین‌بین محتوای تولید شده توسط کاربر، بیشترین بازدهی را دارد، به این دلیل که در صورت رعایت اصول سئو، نه‌تنها در فیسبوک بازدید زیادی کسب می‌کند، بلکه قابلیت نمایش در نتایج جستجوی گوگل را نیز خواهد داشت.

بازاریابی در Facebook در ایران

بازاریابی در Facebook در سال 90 مورد‌توجه بسیاری از کسب‌وکارهای ایرانی قرار گرفت. در واقع می‌توان گفت فیسبوک، یکی از اولین شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان و البته ایران بود که خیلی زود توانست به تعداد زیادی کاربر برسد و حتی با وجود فیلترینگ در میان جوانان بسیار محبوب بود.

موانع بازاریابی در Facebook

فیسبوک با ورود شبکه‌های اجتماعی جدیدتر که فیلترینگ در آن‌ها اجرا نشده بود، کم‌کم محبوبیت خود را از دست داد. امروزه اکثر جوانان و حتی بیشتر افراد مسن دارای حساب اینستاگرام هستند؛ اما کمتر کسی را می‌بینیم که به طور مداوم در فیسبوک فعالیت داشته باشد. به‌تازگی این شبکه برای شماره‌های ایرانی فیلتر شده است و حتی نمی‌توان در آن ثبت‌نام کرد و همین موضوع کار را برای شروع کسب‌وکار سخت کرده است. البته افرادی که از قبل حساب دارند، می‌توانند از این موقعیت برای داشتن کسب‌وکاری جهانی و بازاریابی در facebook استفاده کنند.

نتیجه گیری

فیسبوک مارکتینگ یکی از روش‌های کسب درآمد از طریق شبکه اجتماعی فیسبوک است. برای انجام این کار بهتر است که شما ابتدا دوره آموزش بازاریابی در فیسبوک را دیده باشید تا با استراتژی‌‌های بازاریابی از طریق فیسبوک آشنایی پیدا کنید.

در این مقاله، ما یک سری از نکات جذاب و کاربردی را در زمینه جذب مخاطب و کسب درآمد از طریق فیسبوک مارکتینگ برای شما مخاطبین، جمع آوری کردیم که امیدواریم خواندن آن‌ها توانسته باشد تا حدی به ارتقا و بهبود فعالیت‌های شما در زمینه فیسبوک مارکتینگ کمک کرده باشد. پیشنهاد می شود مقاله بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) را مطالعه کنید.

 

برخی از سوالات رایج:

1. موارد مهم در بهبود عملکرد فیسبوک مارکتینگ چیست؟

1. جذب مخاطب
2. افزایش تعامل مثبت با مخاطب
3. شناسایی نیاز مخاطب

 

2. اهمیت بازاریابی در فیسبوک چیست؟

تعداد مخاطب زیادی که در این روزها فیسبوک دارد یکی از مزیت های آن به شمار می رود. نظم و دسته بندی که فیسبوک برای مخاطبان دارد نیز مزیت این شبکه به شمار می رود.

 

3. موانع بازاریابی فیسبوکی چیست؟

یکی از مهم ترین موانع حال حاضر فیلترینگ این شبکه اجتمایی است که دسترسی را برای کاربران با مشکل مواجه کرده است.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان