تبلیغات کلیکی از تفاوت PPC و CPC تا کلاه برداری به روش کلیکی!

تبلیغات کلیکی
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

تبلیغات کلیکی یا تبلیغات PPC شیوه‌ تبلیغاتی محبوبی است که سایت‌های بسیاری برای افزایش بازدید و بالا رفتن رنکینگ سایت خود از آن استفاده می‌کنند. اگر شما نیز صاحب یک وبسایت هستید و می‌خواهید تعداد بازدید صفحات خود را بالا ببرید، سایت‌های ارائه دهنده انواع مدل‌های تبلیغ کلیکی در ازای هزینه مشخصی به شما کمک خواهند کرد.

در این مطلب سعی داریم تا به معرفی انواع روش‌های تبلیغات کلیکی، شیوه کار، مزایا و معایب آن بپردازیم. لطفاً با ما همراه باشید.

تبلیغات کلیکی چیست؟

PPC مخفف عبارت Pay Per Click به معنای «پرداخت به ازای کلیک» است که در اصطلاح عامیانه به آن «تبلیغات کلیکی» گفته می‌شود. در این نوع از بازاریابی و تبلیغ که در دنیای سایت‌های اینترنتی انجام می‌شود، بابت هر کلیکی که روی لینک یا بنری می‌شود، هزینه‌ای توسط فرد تبلیغ دهنده به سرویس ارائه کلیک پرداخت می‌شود.

مثلاً فردی صاحب یک وبسایت آموزشی است و می‌خواهد تعداد بازدید صفحاتش را بالا ببرد. این فرد به یکی از سایت‌های پربازدید مراجعه می‌کند و پس از گفتگو با پشتیبانی سایت در ازای پرداخت مبلغ مشخصی بنر یا لینک خود را به آن سایت می‌دهد تا آن را در صفحه اصلی خود قرار دهند.

این شخص می‌تواند هزینه را به صورت ماهیانه پرداخت کند که در این صورت حتی اگر یک کلیک هم روی بنرش نشود برای سایت پذیرنده هیچ فرقی نمی‌کند و مبلغ توافق شده را اتخاذ می‌کند. اما اگر توافق شما برای پرداخت در برابر هر کلیک موفقی که روی بنرتان از طریق آن سایت انجام شود، باشد، اگر بنر شما هیچ کلیکی دریافت نکند، شما نیز مبلغی به آن سایت پرداخت نخواهید کرد.

در توافق فوق به شما Advertiser یا تبلیغ دهنده و به سایت پربازدید پذیرنده بنر شما Publisher یا تبلیغ گیرنده گفته می‌شود. افراد زیادی هستند که عبارت PPC را اشتباهاً CPC می‌خوانند یا این دو مفهوم را به جای هم به‌کار می‌برند. cpc مخفف چیست ؟

cpc چیست ؟ در واقع CPC مخفف عبارت Cost Per Click به معنی مبلغی است که در کمپین‌های تبلیغاتی به ازای هر کلیک توسط تبلیغ‌کننده‌ها دریافت می‌شود. در جواب کامل‌تر به سوال تبلیغات کلیکی چیست باید این مورد را نیز لحاظ کرد که از تبلیغ کلیکی برای ایجاد صفحات فرود نیز بهره می‌گیرند.

البته همه سرویس‌ها صفحات فرود ایجاد نمی‌کنند؛ بنابراین باید سرویسی را برای تبلیغات کلیکی خود انتخاب کنید که بلافاصله پس از کلیک کاربر را مستقماً و بدون واسطه وارد سایت شما کند.

تبلیغات کلیکی چیست؟

انواع تبلیغات کلیکی

تبلیغ در برابر کلیک فقط به یک شیوه انجام نمی‌شود، بلکه دارای چند مدل است که شما بسته به شرایط و انتظارتان از نتیجه نهایی می‌توانید یکی از آن مدل‌ها را انتخاب کنید. چهار مدل رایج تبلیغ کلیکی به شرح زیر هستند:

  • تبلیغات همسان کلیکی

تبلیغ همسان یا تبلیغ Native نوعی از تبلیغ کلیکی است که در آن بازدیدکنندگان تبلیغ از دیدن آن آزرده نمی‌شود؛ چراکه شکل و شمایل تبلیغ یا بنر درست شبیه به ظاهر سایت پذیرنده تبلیغ است. کاربران تصور می‌کنند که بنر تبلیغی جزوی از خود سایت است و در این‌صورت امکان اینکه روی آن کلیک کنند بالاتر می‌رود.

  • تبلیغات بنری کلیکی

تبلیغ بنری نوعی دیگر از تبلیغات کلیکی است که در آن از طراحی جذاب و گاهی متحرک برای یک بنر تبلیغاتی استفاده می‌شود تا کاربران برای کلیک کردن روی آن جذب شوند. هرچقدر بنر جذاب‌تر باشد یا عنوان جالب‌تری داشته باشد، امکان کلیک روی آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

  • تبلیغات ریتارگتینگ کلیکی

تبلیغات ریتارگتینگ نوعی از تبلیغ کلیکی هستند که طیف خاصی از کاربران هدف را نشانه می‌گیرند و برای هر کاربری نمایش داده نمی‌شوند. ریتارگتینگ به نسبت سایر تبلیغات از سیستم شخصی‌سازی کاربران استفاده می‌کند و بیشتر مخاطبان این نوع تبلیغ کاربرانی هستند که قبلاً از سایت تبلیغ کننده بازدید کرده باشند.

  • تبلیغات موضوعی کلیکی

تبلیغات موضوعی در واقع نوعی جدید از انواع دیگر تبلیغات است که در آن از فناوری‌ هوش مصنوعی برای نمایش اطلاعات به کاربران هدف استفاده می‌شود. در این نوع تبلیغ براساس نیاز و جستجوی کاربران، سایت‌هایی که حاوی اطلاعات موردنظر آن کاربران هستند را به آن‌ها نمایش می‌دهد.

غیر از چهار مدلی که معرفی شد، انواع دیگری از تبلیغات کلیکی نیز وجود دارند که در سطح وب از آن‌ها استفاده می‌شود اما به اندازه موارد فوق کاربردی نیستند و بعضی از آن‌ها هم تخصصی هستند و برای هر وبسایتی کاربرد ندارند.

انواع تبلیغات کلیکی

مزایای تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی مزیت‌های زیادی برای صاحبان سایت‌ها دارند؛ به همین خاطر از محبوبیت بالایی هم برخوردار هستند. به‌ طوری‌که بسیاری از سایت‌های مشهور جهانی مانند آمازون نیز از این نوع از تبلیغات بهره می‌برند. تعدادی از مهم‌ترین مزایای تبلیغ کلیکی را در اینجا برای شما آورده‌ایم:

  • معرفی سرویس یا محصول

شما می‌توانید از طریق تبلیغات کلیکی محصول، خدمات یا سرویس‌های خود را به کاربران اینترنتی معرفی کنید. گاهی هدف افراد از انتخاب تبلیغ کلیکی صرفاً معرفی محصولاتشان است و در پی گزینه دیگری نیستند.

  • افزایش فروش سایت

یکی از اهداف تبلیغ کلیکی دستیابی به فروش بیشتر است. هر چقدر افراد بیشتری روی لینک یا بنر شما کلیک کنند، امکان تبدیل شدن ایشان به خریدار بالاتر می‌رود. گاهی در کمپین‌های تبلیغ کلیکی برای محصولات عمومی و پرکاربرد، سود سرشاری از فروش نصیب تبلیغ دهنده‌ها می‌شود.

  • آگاهی از برند

آشنایی کاربران با برند یا برندینگ شما می‌تواند یک هدف مستقل از بالا بردن بازدید یا فروش باشد. بنابراین تبلیغات کلیکی می‌تواند ابزار ایده‌آلی برای معرفی برند شما باشد. در این‌صورت کلیک کردن یا نکردن کاربران روی لینک یا بنر شما اهمیتی نخواهد داشت. تنها دیدن عنوان برند شما توسط کاربران برای‌تان کافی خواهد بود.

  • سرعت نتیجه‌گیری بالا

تبلیغات کلیکی در کوتاه‌مدت برای جذب ترافیک دوره‌ای سایت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند که سئو از این قابلیت بی‌بهره است. در واقع مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا سایت شما کاملاً سئو شده و محتوای بهینه شما باعث افزایش بازدید سایت‌تان شود؛ این در حالی است که تبلیغ کلیکی به راحتی می‌تواند ترافیک موردانتظارتان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن جذب کند.

  • هدف قرار دادن یک گروه خاص

بعضی از انواع سرویس دهنده‌های تبلیغ کلیکی این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید با توجه به ناحیه جغرافیایی، سن و جنسیت کاربران، ساعت نمایش دادن تبلیغ و … مخاطبان خاصی را هدف بگیرید.

افزایش فروش سایت به کمک تبلیغات کلیکی

  • امکان اندازه‌گیری دقیق

در صورتی‌که شما از سرویس‌های آنالیز سایت گوگل آنالیتیکس بهره بگیرید، به‌راحتی می‌توانید مقدار کلیک و نرخ تبدیل از طریق کلیک‌های دریافتی را محاسبه کنید. ابزارهای زیادی هستند که می‌توانند اطلاعات کاملاً دقیقی از مقدار اثربخشی کلیک‌ها را در اختیار شما قرار دهند. بنابراین پی بردن به اثربخشی کلیک‌ها در برابر هزینه پرداختی‌تان به‌راحتی امکان‌پذیر است.

تبلیغ کلیکی بخاطر مزایای ارزشمندی که دارد مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. اما هر شیوه یا سرویس جدید در برابر مزایایی که داردی، معایبی نیز دارد. در اینجا به چند مورد از معایب سرویس تبلیغات کلیکی نیز اشاره خواهیم کرد.

معایب تبلیغات کلیکی

معایب تبلیغ کلیکی به نسبت مزیت‌های آن کمتر است؛ اما اگر شما نیز بخواهید از این نوع تبلیغات بهره ببرید، بهتر است از معایب آن نیز آگاه باشید. مشکلات‌ یا عیب‌های بازاریابی کلیکی به شرح زیر است:

  • کلیک در برابر هزینه

سیستم‌های انتشار تبلیغ تا زمانی لینک یا بنر شما را نشان می‌دهند که هزینه آن‌ها را پرداخت کنید؛ در واقع تبلیغ کلیکی تنها تا زمانی برای شما جواب می‌دهد که جیب‌تان بر روی سرویس‌های تبلیغ گیرنده باز باشد. به محض اینکه بودجه شما تمام شود، دیگر کلیکی هم دریافت نخواهید کرد.

  • از دست دادن بخشی از مخاطبان

تعداد زیادی از مخاطبان باکیفیت اینترنت که می‌توانند همان مخاطبان هدف شما نیز باشد، اساساً علاقه‌ای به تبلیغات ندارند. آن‌ها محتوای مورد نظر خود را مطالعه می‌کنند و بدون کلیک کردن روی گزینه‌های اضافی سایت را ترک می‌کنند.

این کاربران در نتایج جستجوی گوگل نیز تنها به دنبال نتایج ارگانیک هستند و نتایج تبلیغی را رد می‌کنند. اگر تمام تمرکز شما روی تبلیغات کلیکی باشد و از دیگر روش‌های جذب مخاطب هدف غافل باشد، این گروه از مخاطبان را از دست خواهید داد.

معایب تبلیغات کلیکی

  • کلیک‌های الکی

کلیک‌های الکی یا Click-fraudها همیشه وجود دارند. نمی‌توان برای این نوع از کلیک‌ها تنها سرویس‌های تبلیغ گیرنده را محکوم کرد. گاهی کلیک‌های الکی توسط ربات‌هایی انجام می‌شود که توسط تیم‌های رقیب شما برای پایین آوردن بازدید و نرخ تبدیل شما ایجاد شده‌اند.

بنابراین در کنار مزیت‌های سرشار این روش تبلیغاتی باید به کلیک‌های فیک نیز توجه داشته باشیم؛ این کلیک‌ها هم جیب ما را خالی می‌کنند و هم نتیجه‌ای هم برای سایت‌مان در بر نخواهند داشت.

کسب درآمد از تبلیغات کلیکی

افرادی دیگری وجود دارند که علاوه بر تبلیغ‌دهنده‌ها و تبلیغ‌کننده‌ها از کلیک‌ کردن سود می‌برند. این افراد کسانی هستند که در سایت‌های ارائه تبلیغ کلیکی عضو می‌شوند و بابت هر کلیکی که انجام می‌دهند از این سرویس‌ها مبلغی را دریافت می‌کنند.

البته این نوع از کلیک‌ها که توسط چنین افرادی انجام می‌شود صرفاً برای بالا بردن رتبه سایت‌ها انجام می‌شود؛ زیرا این افراد مشخصی که برای هر کلیک خود پول دریافت می‌کنند، مخاطبین هدف یک سایت نخواهند بود.

سایت‌های زیادی در سطح جهان هستند که این امکان را برای کاربران خود ارائه می‌کنند و بابت هر کلیک مبلغ مشخصی را برای آن‌ها در نظر می‌گیرند. ممکن است شما نیز ترغیب شوید این کار را انجام دهید و از این طریق کسب درآمد کنید اما کسب درآمد از کلیک کار ساده‌ای هم نیست.

شما به تنهایی نمی‌توانید مبلغ قابل توجهی را از کلیک‌های خود کسب کنید؛ بلکه تنها زمانی این کار برای شما به‌صرفه خواهد بود که دارای زیرمجموعه‌های فراوانی باشید. سرویس‌های ارائه تبلیغات کلیکی این امکان را ایجاد کرده‌اند تا شما بتوانید به کمک زیرمجموعه‌گیری از کلیک‌های زیرمجموعه‌های خود نیز سود ببرید.

کسب درآمد از تبلیغات کلیکی

سایت‌های ارائه تبلیغات کلیکی

سایت‌های خارجی زیادی هستند که در برابر هر کلیک چند سِنت را در نظر می‌گیرند و دستمزد کاربران خود را به حساب پی‌پال یا کیف پول الکترونیک آن‌ها واریز می‌کنند. البته در کشورمان نیز سایت‌هایی هستند که این امکان را برای کاربران ایرانی فراهم کرده‌اند. در اینجا به چند نمونه از سایت‌های ایرانی و خارجی کلیکی اشاره خواهیم کرد:

  • Ojooo

اوجو یک سایت‌ مشهور کلیکی خارجی است که بابت هر کلیک مبلغ 001/0 دلار را برای تبلیغات پنج ثانیه‌ای در نظر می‌گیرد. حداقل مقدار برداشت در این سایت دو دلار است؛ یعنی اگر مقدار کارکرد شما به دو دلار رسید، می‌توانید آن را مطالبه کنید تا به حسابتان واریز کنند. پرداختی‌های این سایت به‌صورت PayPal، Payza  و Okpay انجام می‌شود. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که مقدار تبلیغات در اپلیکیشن این سایت بیشتر از تبلیغات آن در نسخه دسکتاپ آن است.

  • Cointiply

کونتی‌پلای یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین سایت‌های کلیکی جهان است که به ازای هر کلیک حداقل مبلغ 0005/0  را در نظر می‌گیرد. مقدار برداشت در این سایت اگر به‌صورت واریز به کیف پول الکرونیک باشد، حداقل حسابتان باید 000/50 ساتوشی باشد.

  • پارت کلیک

پارت‌کلیک یک سایت ایرانی ارائه دهنده تبلیغات کلیکی است که به ازای هر تبلیغ به‌صورت متوسط 50 ریال واریز می‌کند. البته این سایت علاوه بر تبلیغ کلیکی درون سایت امکان کسب درآمد از طریق جستجوی گوگل را نیز فراهم کرده است و بابت هر جستجو در گوگل مبلغ 150 ریال واریز می‌کند.

  • فیس‌نما

فیس‌نما یک شبکه اجتماعی فارسی است که قابلیت کسب درآمد از طریق تبلیغ کلیکی را نیز برای کاربران خود ایجاد کرده است. این سایت نیز به‌صورت متوسط بابت هر کلیک 50 ریال و برای هر جستجوی گوگل نیز 150 ریال پرداخت می‌کند. یکی از مزیت‌های این سایت، امکان فعال کردن کلیک خودکار است. با فعال کردن این گزینه دیگر لازم نیست به‌صورت دستی روی تبلیغات کلیک کنید.

همانطور که ملاحظه می‌کنید، تعرفه تبلیغات کلیکی این سایت‌ها بسیار اندک است؛ اما اگر بتوانید زیرمجوعه بگیرید این مبلغ افزایش پیدا می‌کند و ممکن است برای‌تان درآمد خوبی هم داشته باشد.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که مقدار تبلیغات در این سایت‌ها محدود است و روزانه فقط به تعداد مشخصی تبلیغ برای کلیک کردن در اختیار شما قرار داده می‌شود. این گونه نیست که هرچقدر دلتان خواست کلیک کنید و پول دربیاورید.

فعالیت در این سایت‌ها بدون زیرمجموعه اصلاً به‌صرفه نخواهد بود و تنها وقت شما را تلف خواهد کرد. در برابر این سایت‌ها، سرویس‌های دیگری وجود دارند که در برابر وارد کردن و حل کردن کدهای کپچا مبلغ بیشتری واریز می‌کنند و در صورت فعالیت مستمر می‌توانید درآمد نسبتاً خوبی از آن‌ها کسب کنید. البته نمونه ایرانی این‌چنین سایت‌ها وجود ندارد و برای این مدل از کلیک کردن باید با سایت‌های خارجی همکاری کنید.

تبلیغات کلیکی یا سئو؟

معمولاً تبلیغات کلیکی را گزینه مقابل سئو می‌دانند؛ اما در حقیقت این دو مکمل یکدیگر هستند. تبلیغ کلیکی گزینه مناسبی برای زمانی‌هایی است که می‌خواهید به سرعت تعداد بازدید سایت خود را بالا ببرید.

اما سئو روندی است که در صورت از دست دادن تبلیغات کلیکی‌تان نیز همواره سایت‌تان را بهینه نگه‌می‌دارد. متخصصان وب توصیه می‌کنند هردوی این قابلیت‌ها را برای سایت خود به انجام برسانید. آن‌دسته از مخاطبانی که به تبلیغات علاقه نداشتند، در صورت سئو بودن سایت‌تان می‌توانند از طریق نتایج جستجو بر اثر سئو مناسب جذب شما شوند. می‌توانید در شرایط خاص از یکی از این گزینه‌ها بیشتر استفاده کنید.

مثلاً زمانی‌که یک وبسایت جدید ایجاد کرده‌اید و هنوز هیچ بازدید یا رتبه‌ای ندارید یا نیاز به یک ترافیک بالا و هدفمند دارید، می‌توانید بودجه اختصاصی تبلیغ کلیکی‌ خود را بالاتر ببرید.

اگر به فکر نتایج بلندمدت در سایت‌تان هستید، می‌خواهید از طیف وسیع‌تری از عبارات و کلمات کلیدی ترافیک جذب کنید یا اگر می‌خواهید ترافیک سایت‌تان طبیعی و همیشگی باشد، بهتر است انرژی بیشتری برای سئو سایت‌تان صرف کنید.

تبلیغات کلیکی یا سئو

تبلیغات کلیکی در تلگرام

کسب درآمد از تبلیغات کلیکی تلگرام نیز یکی از دغدغه‌های کاربران این شبکه اجتماعی است. با توجه به محبوبیت این پیام‌رسان در کشورمان، افراد زیادی از قابلیت‌های تلگرام برای کسب درآمد بیشتر استفاده می‌کنند. تبلیغات تلگرامی، افزایش اعضای کانال‌ها و تبلیغات ساعتی تلگرام دیگر گزینه‌های هستند که می‌توان از آن‌ها برای ایجاد درآمد استفاده کرد.

در سال‌های گذشته از تبلیغ کلیکی تلگرامی سوءاستفاده‌های بسیاری شد که اخیراً توسط تولیدکنندگان این پیام‌رسان ممنوع شده‌اند. در واقع افراد برای بالا بردن بازدید پست‌های تلگرامی (عدد کنار چشم پست‌ها) آن را به کانال‌های غیراخلاقی یا کانال‌های منفعل فروارد می‌کردند. اما در حال حاضر تقلب کردن در تبلیغات کلیکی تلگرامی به حداقل رسیده است. شما می‌توانید با تبلیغ در این برنامه اجتماعی به موقیعت خوبی دست پیدا کنید.

تبلیغات کلیکی در تلگرام

نتیجه‌گیری

اینکه کدام یک از روش های تبلیغات را انتخاب کنید و کدام یک از این روش ها مناسب کسب و کار شماست را یک مشاور کسب و کار می تواند به راحتی مشخص کند؛ که یکی از روش های مورد توصیه، تبلیغات کلیکی است.  تبلیغات کلیکی علاوه بر بالا بردن بازدید‌های سایت شما می‌توانند رتبه الکسا سایت‌تان را نیز بالا ببرند و برای ایجاد لندیگ پیج‌ها یا صفحات فرود بیشتر نیز به شما کمک کنند. با کسب این امتیازها خواهید توانست رتبه خوبی در بین نتایج گوگل نیز بگیرید.

اما برای دیده شدن بهتر و همچنین فروش بیشتر محصولا‌ت‌تان می‌توانید از سرویس تبلیغاتی گوگل ادوردز نیز استفاده کنید. تبلیغات آنلاین با استفاده از بهترین سرویس تبلیغ کلیکی گوگل می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی برای شما داشته باشد.

این سرویس بیشتر در بازه تبلیغات موضوعی قرار می‌گیرد که می‌تواند با هزینه‌ای اندک کلمات کلیدی تعیین شده شما را در راس لیست جستجوی کاربران هدفتان قرار دهد. در صورتی که قصد دارید شما نیز از تبلیغ کلیکی برای ارتقای سایت و کسب‌وکار آنلاین خود استفاده کنید، بهتر است بسته به شرایط و انتظارت خود بهترین سایت تبلیغ کلیکی متناسب با نیاز خود را پیدا کرده و از خدمات آن بهره ببرید.

افرادی هستند که تصور می‌کنند کلیک‌ها علاوه بر بالا بردن رتبه در سئو نیز تاثیر دارد. این موضوع درست است اما تاثیر کلیک تبلیغاتی در سئو بسیار ناچیز است. بهتر است همیشه امکان تبلیغ کلیکی و سئو را در کنار هم برای وبسایت‌تان انجام دهید. چرا که کلیک‌های تبلیغی تاثیر چندانی در سئو ندارند و ترفندهای سئو باید به تنهایی روی هر محتوای سایت‌تان اعمال شده باشند.

برخی از سوالات رایج

تبلیغات کلیکی چیست؟

PPC مخفف عبارت Pay Per Click به معنای «پرداخت به ازای کلیک» است که در اصطلاح عامیانه به آن «تبلیغات کلیکی» گفته می‌شود.

انواع تبلیغات کلیکی کدامند؟

تبلیغات همسان کلیکی

تبلیغات بنری کلیکی

تبلیغات ریتارگتینگ کلیکی

تبلیغات موضوعی کلیکی

مزایای تبلیغات کلیکی چیست؟

معرفی سرویس یا محصول

افزایش فروش سایت

آگاهی از برند

سرعت نتیجه‌گیری بالا

هدف قرار دادن یک گروه خاص

امکان اندازه‌گیری دقیق

 

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان