ساختار محتوا چیست؟

ساختار محتوا چیست
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

امروزه واژه محتوا یا  content برای همه افرادی که در دنیای دیجیتال فعالیت می‌کنند، کلمه‌ای بسیار آشناست. اما شاید خیلی از افرادی که از این فضا دور هستند، دقیقاً معنای محتوا را ندانند. به همین دلیل ما قصد داریم تا با تعریف اینکه محتوا چیست، در وهله اول به افرادی را که با این واژه آشنا نیستند، آموزش دهیم و سپس به بررسی ساختار محتوا برای تولیدکنندگان محتوای متنی بپردازیم.

محتوا (content) چیست؟

به طور کلی محتوا به اطلاعاتی که با دیگران به اشتراک می گذارید، گفته می‌شود. از نخستین لگدهایی که در شکم مادر زده اید تا فرستادن عکس تولد در کنار کادوها و حتی خواندن شعری کوتاه در قالب یک وویس، همه این موارد می‌توانند به نوعی محتوا محسوب شوند. اما زمانی که پای محتوا به دنیای دیجیتال مارکتینگ باز می‌شود، تنها محتوایی مناسب است که دارای ساختار و به نوعی استاندارد باشد.

ساختار محتوا (content structure)

دانستن ساختار محتوا اولین قدم در تولید محتوا است. به‌عبارت‌دیگر، بدون یک محتوای ساختاریافته شما نمی‌توانید کاربران را به هدفتان برسانید و آنها را سردر گم خواهید کرد. از طرفی دیگر  اگر در دنیای پر رقابت گوگل به دنبال جایگاهی هستید، نباید انتظار گرفتن رتبه خوبی را برای محتوایتان در این موتور جستجو داشته باشید.
در ساختار محتوا از بخش‌های مختلفی مانند مقدمه،عنوان‌ها، بدنه محتوا و نتیجه‌گیری استفاده می‌شود، این تقسیم‌بندی، خواندن هر مطلبی را برای مخاطبانتان آسان‌ می‌کند.

ساختار محتوا

اهمیت ساختار محتوا

یک ساختار محتوا براساس استاندارد به شما کمک می‌کند تا به راحتی خود را در دنیای پرهیاهوی محتواهای ویدئویی، متنی، صوتی و تصویری، به اهدافتان برسانید. همچنین می‌توان فهمید با کمک یک ساختار محتوا، به کاربرانتان و یا بهتر است بگوییم همه مخاطبان محتوایتان اهمیت داده‌اید و آنها را در نظر گرفته‌اید. زیرا یک محتوای ساختاریافته که برای همه افراد قابل‌فهم است، ایجاد کرده‌اید.
ساختار محتوا به کاربران کمک می‌کند تا پاسخ سؤال خود را سریع‌تر پیدا کنند و در نتیجه همین کار، رضایتمندی آنها افزایش می‌یابد. ناگفته نماند که زحمات شما بی‌ثمر نمی‌‌ماند و محتوای شما در رتبه‌های بالای نتایج موتورهای جستجو قراربگیرد.

به خاطر بسپارید که با ایجاد یک ساختار محتوا به صورت اصولی می‌توانید در پی افزایش رتبه سایتتان در موتور جستجوهایی مانندگوگل، فروش و برندینگ شما نیز رشد چشمگیری می‌کند.

ساختار محتوا برای سئو

ساختار محتوا یکی از بخش‌های کلیدی برای سئو است. زیرا بدون محتوای استاندارد، رتبه‌بندی سایت و رتبه سئویتان در موتورهای جستجو پایین خواهد آمد. به‌طورکلی، ساختار محتوا برای سئو به ایجاد محتوایی اشاره دارد که در موتورهای جستجو رتبه بالایی را کسب می‌کند.

ساختار محتوا برای گوگل بسیار مهم است؛ زیرا این موتور جستجو، وب‌سایت شما را رصد می‌کنند، بنابراین ساختار محتوایی که در سایت خود استفاده می‌کنید باعث می‌شود که  سایت شما در صفحات نتایج گوگل رتبه بگیرد یا خیر.

ساختار محتوا برای سئو از دو عنصر اصلی تشکیل می‌شود که باید برای یک محتوای سئو بیس در نظر بگیرید. این دو مهره اصلی عبارت‌اند از: استراتژی کلمات کلیدی و ساختار نوشتن اصولی.

ساختار محتوا برای کاربر

رعایت ساختار محتوا باعث می‌شود که کاربران راحت‌تر به جستجویشان برسند. برای مشاهده ساختار محتوای ارزشمند برای کاربر ، کافی است نام آن محتوا را جستجو کنید تا اطلاعات و همه عناصر ساختاریافته مربوط به آن را مشاهده کنید. به طور خلاصه، ساختار محتوا برای کاربر یعنی دریافت پاسخ‌های بهتر و سریع‌تر به پرسش‌های کاربران.

ساختار محتوا چگونه است.

فاکتورهای مهم در ساختار محتوا

اجزای یک نوشته محتوای کامل می‌تواند در اثربخشی محتوا برای کاربران تأثیر زیادی ایجاد کند. محتوایی که به‌خوبی نوشته شده باشد و ساختار استانداردی داشته باشد، کاربران زیادی را درگیر می‌کند، توجه آنها را حفظ می‌کند و در نهایت به نتیجه دلخواه شما یعنی فروش بیشتر یا برندینگ می‌رساند. در ادامه به نکاتی که برای  یک ساختار محتوا نیاز دارید، می‌پردازیم:

  • هدف خود را مشخص کنید

قبل از شروع به نوشتن، هدف خود را مشخص کنید. در واقع هدف اصلی محتوای شما چیست؟ آیا در تلاش برای اطلاع‌رسانی یا سرگرم‌کردن مخاطبان خود هستید؟ مشخص شدن هدف به شما کمک می‌کند تا ساختار مؤثرتری ایجاد کنید تا شما را به نتیجه دلخواه برساند.

  • تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات

هنگامی که هدف خود را مشخص کردید، زمان آن رسیده است که تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات را آغاز کنید. داده‌هایی را جمع‌آوری کنید که به شما در ایجاد ساختار محتوا به صورت ارزشمند کمک می‌کند.

  • ساختار محتوا را به کار ببرید

اکنون که هدف و اطلاعات لازم را جمع آوری کردید، زمان آن رسیده است که ساختار محتوا را به کار ببرید. برای این کار، یک نوشته کلی ایجاد کنید که شامل یک مقدمه واضح، نکات اصلی در بدنه متن و نتیجه‌گیری باشد. این ساختار محتوا به شما کمک می‌کند تا متمرکزتر کار کنید و مطمئن شوید که محتوای شما به‌صورت اصولی نوشته می‌شود.

  • از عنوان‌های اصلی و فرعی استفاده کنید

استفاده از عنوان‌های اصلی و زیرعنوان‌ها روشی مؤثر در ساختار محتوا است و خواندن آن بدنه اصلی محتوا را برای خوانندگان آسان‌تر می‌کند. دقت کنید تیترها باید واضح و مختصر باشند و مطالب اصلی را به طور دقیق منعکس کنند.
از عناوین فرعی هم برای تقسیم محتوای خود به بخش‌های کوچک‌تر و قابل‌مدیریت‌تر استفاده کنید. این کار، خواندن کاربران را آسان‌تر می‌کند تا مطالب شما را مرور کنند و اطلاعات موردنظر خود را پیدا کنند.

  • از محتوای بصری استفاده کنید

محتوای بصری یک راه عالی برای افزایش جذابیت محتواست. شما می‌توانید از این ویژگی برای پایان دادن به متن‌های طولانی استفاده کنید.
تصاویر، نمودارها و اینفوگرافیک‌ها را برای فهم بهتر از محتوای خود اضافه کنید. از زیرنویس‌ها و متن جایگزین در زیر تصاویر هم برای ارائه اطلاعات و کمک به خوانندگان برای درک تصاویر استفاده کنید.

  • ویرایش و ادیت کردن

هنگامی که ایجاد ساختار محتوایتان به پایان رسید، وقت آن شده که متن خود را ویرایش و اصلاح کنید. زیرا هیچ محتوایی عاری از خطا نیست. یکی از روش‌های ویرایش این است که محتوای خود را با صدای بلند بخوانید تا مطمئن شوید که روان و طبیعی نوشته‌اید. همچنین از یک ابزار تصحیح برای یافتن هر گونه خطا یا غلط املایی که ممکن است ازقلم‌افتاده باشد، استفاده کنید.

ساختار بندی محتوا

دسته‌بندی‌های محتوا

ایجاد یک ساختار محتوا به شکل دسته بندی شده برای جذب مخاطب بیشتر و دستیابی به نتیجه دلخواه ضروری است. با تعریف هدف، جمع‌آوری اطلاعات، طرح ایده‌ها، استفاده از سرفصل‌ها و زیرعنوان‌ها، استفاده از فهرست بندی‌ها، استفاده از تصاویر بصری و ویرایش محتوای خود، می‌توانید ساختاری هدفمند برای محتوایتان ایجاد کنید که از اهداف شما پشتیبانی می‌کند و خوانندگان زیادی را درگیر می‌کند.

در ادامه به برخی از موارد مهم در ساختار محتوا می‌پردازیم:

  1. مقدمه

مقدمه بخش ضروری از هر محتوای نوشتاری است، زیرا خواننده را تشویق می‌کند که به خواندن ادامه دهد؛ بنابراین مهم است که مقدمه‌ای بسیار خوب و جذاب داشته باشید.

    2. نتیجه گیری

نتیجه‌گیری در پایان هر نوشتاری، بخشی از فرایند نگارش است که قسمت دیگری از ساختار محتوا را نشان می‌دهد. یک نتیجه‌گیری خوب می‌تواند نظر خواننده را به نوشته شما جلب کند و آن را تأثیرگذارتر کند.

    3. تگ‌ها

یکی از موارد مهم در ساختار محتوا، نوشتن تگ‌ها است. در یک ساختار محتوای استاندارد از تگ‌ها برای نوشتن عنوان‌ها استفاده می‌شود. h1 مهم‌ترین عنوان را نشان می‌دهد که در ابتدای متن ظاهر می‌شود. پس از h1 به ترتیب تگh6 تا h2، h3، h4 قرار می‌گیرد. ترتیب‌بندی این تگ‌ها، اهمیت محتوا را نشان می‌دهد که هم برای کاربر و هم سئو طراحی شده است.

 4. پاراگراف بندی

پاراگراف نقش مهمی در محتوای متنی دارد؛ زیرا نظم خاصی را ایجاد می‌کند. استفاده از یک ساختار واضح برای پاراگراف‌ها به ترغیب خواننده به نوشتار شما کمک زیادی می‌کند.
یک پاراگراف معمولاً حدود 250 کلمه است و از پنج یا شش جمله تشکیل شده است، اگرچه بسته به هدف پاراگراف و طول قطعه‌ای که می‌نویسید این مقدار می‌تواند تغییر کند.

5. تعداد کلمات

تعداد کلمات در ساختار محتوای استاندارد بسیار مهم است. زیرا این معیار، نشان‌دهنده یکی از مهارت‌های تولید کننده محتوا است؛ بنابراین، باید مطمئن شوید که این تعداد برای موضوع انتخابی محتوای شما، نیاز کاربر را برساند و از توضیحات بیشتر یا کمتر  اجتناب شود.

کلام آخر

همان‌طور که هر روزه فضای اینترنت غنی‌تر می‌شود، کیفیت تولید محتوا هم به مراتب بیشتر می‌شود. بنابراین، باید به مواردی که در تولید یک محتوای اثربخش مؤثر است، دقت کنید. قطعاً در جهان پر رقابت امروزی نباید از یک محتوای ساختاریافته غافل شوید تا گوی سبقت را به رقیبان نسپارید.

اگر به دنبال مجموعه‌ای برای انجام یک ساختار محتوا به صورت درست و هدفمند هستید، می‌توانید با کلیک برروی «تولید محتوای دکتر ویز» از خدمات ما بهره‌مند شوید.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان