استراتژی محتوا (Content Strategy) چیست؟ به همراه 5 استراتژی محتوا برتر

Content Strategy
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

تولید محتوا از جمله مسائلی است که با رونق کسب ‌و کارهای اینترنتی، تاثیر بسزایی بر موفقیت این نوع از کسب‌ و کار دارد. در واقع بدون تولید محتوا، رسیدن به جایگاه مناسب در بین هزاران سایت و صفحه رقیب، کار سختی می‌ شود. چرا که مخاطبین برای درک ماهیت کار ما، به محتوای مفیدی که در اختیارشان قرار می ‌دهیم، نیاز دارند.

البته زمانی می ‌توانیم به تولید محتوای روزانه، کاربردی و مفید فکر کنیم که یک استراتژی محتوا داشته باشیم. داشتن استراتژی های تولید محتوا به ما کمک می کند تا روند محتوا گذاری خود را هدفمند و با برنامه مشخصی به پیش ببریم. با این حساب، تحقق چشم ‌اندازهای کاری هم به مراتب راحت ‌تر از قبل می ‌شود. پس با همراه باشید تا ضمن تعریف استراتژی محتوا، چگونگی انجام آن را نیز بررسی کنیم.

استراتژی محتوا دقیقاً چیست؟

استراتژی تولید محتوا چیست؟ استراتژی محتوا به روند تولید محتوا اعم از محتوای متنی، پادکست، ویدئویی و … به‌صورت کاملاً مشخص و هدفمند گفته می ‌شود. در استراتژی محتوا سعی می‌ شود تا تمام نیازهای مخاطبین شناسایی شده و محتوای متناسب با علایق و نیازهای آنان در اختیارشان قرار بگیرد.

هدفگذاری و تعیین چشم ‌انداز

البته مخاطبین و مشتریانی که به محتوای ما نیاز دارند، ممکن است در محیط‌ های متفاوتی مانند سایت‌ ها، شبکه ‌های اجتماعی، رسانه‌ های جمعی و …. به دنبال محصولات مورد نظر خود باشند. به همین خاطر در استراتژی محتوا، محیط‌ های کاری نیز لحاظ می‌ شود. به طور کلی، استراتژی محتوا بر برنامه‌ ریزی شاخص ‌های زیر استوار است:

  • هدفگذاری و تعیین چشم ‌انداز
  • توضیح محصول یا خدمات قابل ارائه
  • شناخت پرسونای مخاطبین
  • تعیین برنامه‌ی بهینه‌ سازی و سئو در محیط‌ های مختلف کاری
  • تعیین چگونگی تولید محتوا (نوع محتوا، شیوه ارائه و … )
  • ایجاد تقویم محتوایی (برای انتشار روزانه)
  • شناخت تمام کانال‌ ها و محیط‌ های توزیع محتوا

وقتی کاری را براساس استراتژی به پیش می ‌بریم، باید تمام جنبه ‌های آن را در نظر بگیریم. تنها در این ‌صورت است که می ‌توانیم با قدرت زیاد در مسیر اهداف خود پیشرویی کنیم. وگرنه در مسیر با مشکلات زیادی از جمله «کم آوردن موضوع برای محتوا» مواجه خواهیم شد. همچنین برای مطالعه کامل ‌تر این مطلب می توانید از مقاله «ابزار دیجیتال مارکتینگ» کمک بگیرید.

استراتژی محتوا در اینستاگرام

موارد مهم در طراحی استراتژی محتوا

برای موفقیت در اجزای استراتژی محتوا باید مواردی که در ادامه به آن­ها اشاره می­شود را در دستور کار خود قرار دهید که در نهایت به درامد مشخصی برسید.

هدف داشته باشید

مهم­ترین عامل برای موفقیت در تولید محتوا هدف داشتن است. با توجه به این موضوع بهتر در اغاز مسیر هدف خود را مشخص کنید

با مخاطب ارتباط برقرار کنید

برای موفقیت در مسیر استراتژی های تولید محتوا سعی کنید، مخاطب خود را بشناسید، با توجه به این موضوع برای شناخت مخاطب باید از راه­های از ارتباطی مختلف استفاده کنید.

در ادامه این موضوع می­توان گفت، فضای مجازی یکی از مهم­ترین ابزارها برای برقراری ارتباط با مخاطب است. تاثیر این فضا را دست کم نگیرید.

نمونه استراتژی محتوا

نیاز مخاطب را بشناسید

بعد از برقراری ارتباط مناسب با مخاطب بهتر است، نیازهای او را بشناسید، به این موضوع توجه کنید که تولید محتوای شما باید نیازی را از مخاطب برطرف کند، پس سعی کنید به درستی نیاز مخاطبان را بشناسید.
آگاهی خود را افزایش دهید

به این موضوع توجه کنید که تولید محتوا ارتباط مستقیمی با مخاطب دارد، با توجه به این موضوع باید اطلاعات خود را در زمینه ایی که برای آن تولید محتوا میکنید را بالا ببرید.

تعریف استراتژی محتوا

چرا به استراتژی محتوا نیاز داریم؟

تولید کردن محتوا باید روزانه باشد، اما ارائه روزانه محتوا کار آسانی نیست. این روند را می‌ توان به آشپزی روزانه تشبیه کرد که در آن هر روز باید به اینکه چه غذایی قرار است بپزیم، فکر می ‌کنیم. اگر از قبل موضوعات و شیوه انجام کار خود را برنامه‌ ریزی نکنیم، در ادامه‌ ی مسیر، مجبور می ‌شویم تا تمام وقت خود را به تولید کردن محتوا اختصاص دهیم و از دیگر جنبه‌ های زندگیمان عقب بمانیم.

پس بکار گیری استراتژی محتوا برای تمام صاحبان کسب ‌و کار در عصر حاضر ضروری است و دلایلی برای نیاز تولید محتوا برای کسب و کار کوچک وجود دارد. کسانی که اعتقادی به اجرای روش ‌های تازه در مدیریت کسب‌ و کار خود ندارند، دیر یا زود با رکودهای فراوانی در کارشان روبه رو می شوند. در بازاریابی نوین، تمام تمرکزها بر روی رضایت مشتریان است. پس تنها آن دسته از مشاغل موفق می‌ شوند که بتوانند رضایت کامل مشتریان و مخاطبین خود را جلب کرده و صادقانه به ایشان خدمت کنند.

5 مزیت اصلی استراتژی محتوا

هزاران مزیت ریز و درشت را می ‌توان برای تعیین استراتژی محتوا در نظر گرفت. قطعاً عملیاتی که بتواند محصولات و خدمات ما را دقیقاً به افرادی برساند که به آن‌ ها نیاز دارند، مزیت ‌های فراوانی خواهد داشت. حالا اگر در اینجا بخواهیم بخشی از اصلی‌ ترین مزیت‌ های استراتژی محتوا را عنوان کنیم، این موارد به قرار زیر خواهند بود:

  • صرفه‌ جویی در زمان
  • تضمین رسیدن به موفقیت (اگر تضمین هم نشود، احتمال آن بین 80 تا 90 درصد خواهد بود)
  • تسخیر بخشی از بازار هدف و پیشی گرفتن از رقبا
  • تولید محتوای اثر بخش و مفید (به عبارتی دیگر، خدمت به جامعه)
  • کاهش هزینه ‌ها

این پنج مورد، جزو اصلی‌ ترین و بزرگترین مزیت ‌های استراتژی محتوا هستند که بشدت باعث بهینه شدن و منظم شدن روند کاری ما می ‌شوند. کاهش زمان و هزینه فاکتورهای مهمی در بازاریابی و فروش هستند که در اینجا کاهش پیدا کرده و موفقیت بیشتری را نیز به همراه دارند.

10 مرحله‌ی تعیین استراتژی تولید محتوا چیست؟

حالا که پس از تعریف استراتژی محتوا، با اصلی ‌ترین مزیت ‌های آن نیز آشنا شدیم، می‌ خواهیم بدانیم که برای تعیین این استراتژي باید چکار کنیم. اگر شما هم صاحب کسب ‌و کار مشخصی هستید و می ‌خواهید این استراتژی را در آن پیاده کنید، لازم است تا 10 مرحله‌ی زیر را طی کنید: برای مطالعه دقیق‌تر این مبحث می ‌توانید مقالات «موبایل مارکتینگ» و اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تأثیرگذار را بخوانید.

  • هدفگذاری

بدون داشتن هدف نمی‌ توان وارد مسیر تولید و سفارش تولید محتوا شد. پس ابتدا باید هدف خود را به صورت کاملاً واضح مشخص کنید. مثلاً اگر هدف شما «افزایش درآمد یا فروش»، «افزایش نرخ تبدیل کاربران سایت»، «برندسازی در شبکه‌های اجتماعی»، «معرفی محصول‌تان در سطح گسترده و جهانی» و ….. باشد، باید دیگر مراحل استراتژی را با توجه به این هدف خود تعیین کنید.

چگونه استراتژی محتوا بنویسیم

  • بررسی وضعیت فعلی

اگر کسب ‌و کار خود را تا حدی به پیش برده‌اید و قبلاً هم تولید محتوا انجام داده‌اید، حالا باید وضعیت فعلی کارتان را بررسی کنید و ببینید در کجای مسیر قرار دارید. این بررسی به شما کمک می‌کند تا منابع، امکانات و فرصت‌ های پیش روی خود را بشناسید و از آن ‌ها برای تعیین استراتژیتان کمک بگیرید. شما چه در ابتدای مسیر باشید و چه تا حدی پیشرویی کرده باشید، باید از نقطه ‌ای که در آن قرار دارید باخبر شوید تا بتوانید به سمت جلو حرکت کنید.

سعی کنید در قدم اول منتقد خود باشید، از نقاط ضعف خود نترسید و با انها مواجه شوید. برای بررسی دذرست وضعیت خود با نقاط ضعف و قدرت خود توجه کنید، سعی کنید از نقاط قوت خود در مسیر به درستی استفاده کنید و از نقاط ضعف خود درس بگیرید.

تلاش کنید که در ادامه نقاط ضعف خود را تکرار نکنید و با بررسی دقیق انها علت را متوجه شوید. سعی کنید از چالش­ه فرار نکنید و با آن­ها مواجه شوید.

  • انتخاب نوع محتوا و برندسازی

در این مرحله باید نوع محتوا و موضوعات مورد نظر خود را تعیین کنید. باید دقیقاً بدانید که می ‌خواهید به مخاطبین و مشتریان خود چه بگویید. همچنین لازم است تا در مسیر تولید این محتواها، برند خود را نیز مطرح کنید. بنابراین محتوا باید با برند شما هماهنگ باشد.

  • بررسی بازار و عملکرد رقبا

عملکرد رقبا می‌ تواند الگوهای مشخصی را در اختیار شما قرار دهد. شما ابتدا باید نحوه فعالیت رقیبانتان را بررسی کنید و سپس ببینید که با اضافه کردن چه ایده‌ هایی به کار خود، می‌توانید موفق ‌تر از آن‌ها به بازار معرفی شوید.

  • شناخت مخاطبین

شناخت ویژگی‌ها و اصطلاحاً شناخت پرسونای مخاطبین جزو اولویت ‌های استراتژی محتوا است؛ چرا که کار شما در هر زمینه ‌ای که باشد، با مشتریان و مخاطبین شما معنا پیدا می ‌کند و هدف از اجرای تمام این مراحل، جلب رضایت آن‌ ها است. اما برای رسیدن به این شناخت راه‌ های متفاوتی وجود دارد که از جمله ی آن‌ ها می‌توان تحلیل‌ های گوگل، نظرخواهی از مشتریان فعلی، نظرسنجی و …. را نام برد.

  • ایجاد تقویم محتوایی

اگر هدف، مشتری و نوع محتوا برای شما کاملاً مشخص شده باشد، حالا باید موضوعات را دسته بندی کنید تا دقیقاً بدانید که هر روز با چه ترتیبی محتوا را منتشر کنید. تقویم محتوایی می‌تواند بسته به کیفیت کار شما، تا چند ماه یا حتی تا چند سال هم تعیین شود.

به این موضوع توجه کنید که تقویم محتوایی در طولانی مدت باعث رشد کسب و کار شما می­شود. سعی کنید، هر روز عملکرد خود را بسته به تقویم اجرایی بررسی کنید و با مشکل مواجه شدید، آن را برطرف کنید. در ادامه به این موضوع توجه داشته باشید که تقویم های اجرایی در نهایت مسیر را به شما نشان می­دهند و اینده را روشن می­کنند.

  • اجرای استراتژی

وقتی تقویم محتوایی آماده شد، حالا نوبت به اجرا می ‌رسد. پس اولین محتواهای خود را تولید کرده و آن ‌ها را در بسترهای مشخص شده به اشتراک بگذارید.

  • گرفتن بازخورد

پس از انتشار هر موضوع، واکنش مخاطبین را بسنجید و هرلحظه در پی بهتر شدن کار خود باشید. در این مرحله، خود مخاطبان بهترین راهنمای شما خواهند بود. پس صرفاً به پیشنهادات، انتقادات و نظرات آن‌ها توجه کنید. سپس برای رسیدن به یک نتیجه بهتر، نظرات تکرار شده را با یک مشاور کسب ‌و کار مطرح کنید تا تغییراتی که باید در مسیر اعمال شوند را برای شما مشخص کنند.

گرفتن بازخورد در نهایت به رشد و پیشرفت شما کمک می­کند، سعی کنید ارتباط مناسبی با مخاطبان برقرار کنید. ارتباط موثر با مخاطب به شما این امکان را می­دهد که در نهایت با او ارتباط بیشتری برقرار کنید و این موضوع به رشد و پیشرفت کسب و کار شما کمک فراوانی می­کند.

در نهایت گرفتن بازخورد به مخاطب اطمینان می­دهد که ارزش زیادی برای کسب و کار خود قائلید و البته به نظر مخاطب نیز احترام می­گذارید.

  • اصلاح

وقتی بازخوردهای لازم را دریافت کردید، حالا باید تغییرات را اعمال کنید تا کیفیت کارتان بالاتر برود. مرحله‌ی 8 و 9 استراتژی محتوا را وارد یک چرخه‌ی همیشگی کنید و در تمام مراحل کار، به فکر بهتر شدن باشید.

  • بروزرسانی

پس از اینکه اصلاحات لازم را انجام دادید، اطلاعات، موضوعات و هر آنچه که لازم است را بروزرسانی کنید. البته گاهی دستکاری محتواهای قبلی کار دشواری است و لازم هم نیست که محتوای منتشر شده ‌ی قبلی را اصلاح کنید؛ پس همینکه محتواهای آینده را اصلاح و در تقویم بروزرسانی کنید، کافیست.

اگر نگاهی به لیست پردرآمدترین شغل‌ های جهان بیاندازید یکی از این شغل ‌ها بلاگر بودن است. امروزه بلاگرها در دنیای مجازی درآمد بسیار بالایی دارند. در سال ‌های اخیر بسیاری از جوانان به این شغل علاقه ‌مند شده ‌اند و به سمت بلاگر شدن در فضای مجازی رفته ‌اند. باید حتما قبل از انتخاب این شغل، مقاله چگونه بلاگر شویم؟ را مطالعه کنید

انواع استراتژی محتوا

استراتژی محتوا در اینستاگرام

اینستاگرام یکی از محبوب ‌ترین رسانه‌ های اجتماعی در سطح جهان است که یک بستر مناسب برای بازاریابی و فروش به حساب می ‌آید. اگرچه محیط‌ های کاربر پسند دیگری نیز چون یوتیوب از نرخ تبدیل بالایی در استراتژی ‌های فروش برخوردار هستند، اما اینستاگرام روند مشخص ‌تر و راحت ‌تری دارد. در صورت اطلاع از قیمت های تولید محتوا در شبکه اجتماعی اینستاگرام، قیمت تولید محتوا در اینستاگرام را مطالعه کنید.

اجزای استراتژی محتوا

اگر بخواهید استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام را جدی گرفته و آن را به‌صورت تخصصی انجام دهید، باید با شیوه کار کردن در آن محیط آشنایی کامل داشته باشید. اگرچه روند کلی رسانه های اجتماعی شبیه به هم است، اما علاوه بر ویژگی‌ های عمومی، یک سری ویژگی‌ ها تخصصی هم دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند. پس برای تعیین استراتژی محتوا در اینستاگرام، باید به موارد زیر دقت کنید:

  • شیوه به اشتراک ‌گذاری محتوا در اینستاگرام (پُست، استوری، آی‌جی‌تیوی)
  • زمان انتشار محتوا در اینستاگرام (صبح، ظهر یا شب)
  • تعداد مناسب محتوای اشتراک ‌گذاری شده به صورت روزانه در این رسانه
  • شیوه تعامل با کاربران اینستاگرام
  • چگونگی تبلیغات و افزایش فالوور در آن

البته برای رسیدن به این شناخت، می ‌توانید از پیج‌ های بزرگ و برندهای برتر اینستاگرام الگو برداری کرده یا از آموزش ‌های مجازی و حضوری فعالیت در اینستاگرام شرکت کنید.

سخن نهایی

همانطور که قبلاً هم عنوان کردیم، نمونه استراتژی محتوای موفق را می ‌توانید در وبسایت‌ها و صفحات برتر مشاهده کنید. آن‌گاه از شیوه کاری آن‌ ها الگو برداری کرده و استراتژی شخصی خود را برنامه ‌ریزی کنید. البته اگر اجرای مراحل تعیین استراتژی برایتان دشوار است، یا دچار سردرگمی شده ‌اید، می ‌توانید برای اجرای تمام مراحل از متخصصین کسب ‌و کار (بیزینس کوچ) کمک بگیرید. بهرحال به صورت کلی برای اینکه بدانیم چگونه استراتژی محتوا بنویسیم، به مطالعه و مشاوره بیشتر نیاز خواهیم داشت.

همچنین در این مقاله به آموزش استراتژی محتوا و تدوین استراتژی محتوا پرداخته شده است. با توجه به مواردی که به ان­ها اشاره شد، می­توان گفت با توچه به گسترش کسب و کارهای اینترنتی تولید محتوا مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. به این موضوع برای گسترش فعالیت خود در این زمینه بهتر است، مهارت هایی که در این مقاله به ان­ها اشارع شد را فرا بگیرید که در نهایت به پیشرفت و گسترش کسب و کار خود کمک کنید.

برخی از سوالات رایج:

1.استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا به روند تولید محتوا اعم از محتوای متنی، پادکست، ویدئویی و … به‌صورت کاملاً مشخص و هدفمند گفته می‌شود. در استراتژی محتوا سعی می ‌شود تا تمام نیازهای مخاطبین شناسایی شده و محتوای متناسب با علایق و نیازهای آنان در اختیارشان قرار بگیرد

2.استراتژی محتوا بر چه شاخص‌ هایی استوار است؟

به طور کلی، استراتژی محتوا بر برنامه‌ ریزی شاخص‌های زیر استوار است:

  • هدفگذاری و تعیین چشم‌انداز
  • توضیح محصول یا خدمات قابل ارائه
  • شناخت پرسونای مخاطبین
  • تعیین برنامه‌ی بهینه‌سازی و سئو در محیط‌های مختلف کاری
  • تعیین چگونگی تولید محتوا (نوع محتوا، شیوه ارائه و … )
  • ایجاد تقویم محتوایی (برای انتشار روزانه)
  • شناخت تمام کانال ‌ها و محیط ‌های توزیع محتوا

3.چرا به استراتژی محتوا نیاز دارییم؟

تولید کردن محتوا باید روزانه باشد، اما ارائه روزانه محتوا کار آسانی نیست. اگر از قبل موضوعات و شیوه انجام کار خود را برنامه‌ریزی نکنیم، در ادامه‌ ی مسیر، مجبور می‌شویم تا تمام وقت خود را به تولید کردن محتوا اختصاص دهیم و از دیگر جنبه ‌های زندگی‌ مان عقب بمانیم. پس بکارگیری استراتژی محتوا برای تمام صاحبان کسب‌ و کار در عصر حاضر ضروری است.

دیدگاه‌های شما

1 دیدگاه دربارهٔ «استراتژی محتوا (Content Strategy) چیست؟ به همراه 5 استراتژی محتوا برتر»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان