نشانه های اعتیاد به کار چیست و چه خطراتی دارد؟

وابستگی به کار
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

اعتیاد به کار چیزی است که بشر همواره با آن رو­به­ رو بوده است. اما امروزه به دلیل ابزارهای ارتباطی مانند اینترنت و موبایل اشکال وابستگی به شغل بسیار بیشتر و پیچیده‌ تر شده است. اما اعتیاد به کار یا حتی اعتیاد به چیزهای مثبتی مانند ورزش و مطالعه‌کردن نیز مضر است و باید از آن جلوگیری شود. در ادامه علائم اعتیاد کار و راه­های درمان اعتیاد به کار را برای شما ارائه خواهیم داد تا اگر شما هم با این مسئله درگیر هستید بتوانید با مطالعه آن را حل کنید.

علل اعتیاد به کار

اعتیاد به کار چیست؟

واژه اعتیاد به کار برای اولین بار توسط یک روانشناس آمریکایی به نام “وین اویتز” در سال 1971 به کار برده شد. وین اویتز در کتاب “اعترافات یک معتاد به کار” معتاد به کار را  شخصی معرفی کرد که نیاز فروانی به کار دارد و در صورت عدم رفع این نیاز مشکلاتی برای سلامت و روابط بین فردی آن شخص به وجود می­آید. اعتیاد برای کار یک نوع اعتیاد رفتاری است و باید درمان شود.

”]

اما اغلب چیزی که مانع تشخیص و درمان این اختلال رفتاری می­شود این است که این نوع اعتیاد در نظر افراد جامعه منفی نیست حتی بسیاری از افراد مانند شخصی که برای او کار می­کنید آن را یک ویژگی مثبت می­دانند اما شخصی که اعتیاد به کار دارد دارای مشکلاتی در روابط خود با اطرافیان نزدیک است. حتی در بسیاری از موارد فردی که دارای اختلال اعتیاد به کار است با مشکلاتی در سلامت عمومی خود مواجه می­شود زیرا این افراد وقت کافی برای خواب مناسب یا غذا خوردن ندارند.

علائم اعتیاد به کار

شخصی که دارای اعتیاد شغلی است، عموماً دارای ویژگی­ها و نشانه­ های بارزی برای اطرافیان است. شخصی را در نظر بگیرید که در بیمارستان بستری است و به زودی عمل می­شود اما این فرد مشغول کارهای شغلی خود با تلفن همراه یا لپ­تاپ است.

مادری را در نظر بگیرید که شغل دارد و زمانی را بیرون از خانه سپری می­کند به کارهای فرزندان و خانه رسیدگی می­کند اما همچنان از وقت استراحت خود می­گذرد و کارهای دفتر کار را در خانه انجام می­دهد. برای آن که متوجه شوید که شما یا یکی از اطرافیانتان دارای اختلال اعتیاد به کار است؟ یا خیر؟ برررسی کنید که علائم زیر چند وقت به چند وقت در زندگی شما رخ می­دهد.

علائم  اختلال اعتیاد به کار

  • عوارض و نشانه­ های فیزیولوژیک

این افراد به دلیل زیاد مشغول بودن، فکرشان درگیر است و اغلب دچار سر درد و سوء هاضمه هستند.

  • عوارض روانی و رفتاری

افرادی که دارای وابستگی شغلی هستند اغلب دارای مشکل بی­خوابی، زود از کوره دررفتن و فراموشکاری هستند.

شخصی که کمبود علائم کمبود اعتماد به نفس دارد همواره در معرض آسیب دیدن از تاثیرات منفی ناشی از آن است که در مقاله ” مهمترین علائم کمبود اعتماد به نفس ” مواردی که باعث کاهش اعتماد به نفس در محل کار می شود رو گفتیم که باید بدانید

اعتیاد شغلی

  • از کار جهت آرامش استفاده می­کنند

افراد معتاد به کار تمام فکر و ذکرشان معطوف به کارشان است و در زمان­های بی­کاری از حال روحی و جسمی خود راضی نیستند. در نتیجه این افراد از کار برای آرامش خود استفاده می­کنند. حتی از کار برای فراموش‌کردن بحران­هایی مانند مرگ عزیزان، طلاق و مشکلات مالی استفاده می­کنند. درواقع یکی از علل اعتیاد کار همین یافتن آرامش در کارکردن است.

  • افراد دارای اعتیاد به کار نسبت به همکارانشان مدت بیشتری کار می­کنند

این فراد عموماً اولین افرادی هستند که وارد محیط کار می­شوند و آخرین نفری هستند که محل کار خود را ترک می­کنند. فرد معتاد به کار از همه زمان خود برای کار بیشتر استفاده می­کند و درخواست دیگران برای کار کمتر را نمی­پذیرد و بیش از آن‌چه برنامه‌ریزی کرده است کار می­کند.

  • افراد دارای اختلال اعتیاد به کار خارج از ساعت کاری نیز به کار فکر می­کنند

یک فرد معمولی باید بتواند حتی در زمان کار نیز برای لحظاتی از فکر کار بیرون بیاید و به رویا پردازی بپردازد. این کار باعث افزایش عملکرد عصب پاراسمپاتیک و انرژی بیشتر فرد برای ادامه کار می­شود در مقابل فردی که حتی در ساعات غیر کاری ودر زمان استراحت و تفریح نیز به کار فکر می­کند دچار استرس خواهد شد.

  • فرد معتاد به کار دارای عادات بد و ناسالم است

این افراد زمان زیادی را صرف کارکردن می­کنند، عموما ورزش نمی­کنند و خواب‌ شان نیز بی ‌برنامه است. افرادی که به کار اعتیاد دارند، وقتی برای استراحت درست و غذا خوردن مناسب ندارند. افراد دارای اختلال اعتیاد به شغل اغلب از فست فود برای بیشتر ماندن در محیط کار استفاده می­کنند یا کلا از خیر غذا خوردن می‌گذرند. اما خستگی و خواب کم منجر می­شود تا بدن فرد هورمون­های استرس تولید کند. تولید زیاد هورمون استرس عوارضی مانند پیری زودرس، تضعیف سیستم ایمنی بدن، مسدود شدن شریان­ها و … را به دنبال دارد.

  • روابط مخدوش با اطرافیان به ویژه شریک زندگی

اولین افرادی که از اعتیاد یک فرد به کارش آسیب می­بینند افراد نزدیک و اعضای خانواده آن‌ها هستند. این افراد کمتر در حضور خانواده و دوستان‌شان ظاهر می­شوند یا حضور با کیفیتی در میان اعضای خانواده ندارند زیرا در محیط خانه نیز فکرشان معطوف کارشان است. مطالعات نشان می­دهد فرزندان افرادی که به کارشان اعتیاد دارند بیشتر دچار افسردگی و استرس می­شوند. همچنین نرخ طلاق در خانواده­هایی که یکی از آن‌ها دچار اختلال اعتیاد به کار است 40 درصد بیشتر است.

  • ارزش خود را فقط در موقعیت شغلی می­بینند

تعریفی که این افراد از خود دارند عموماً در دستاوردهای شغلی آن­ها خلاصه می­شود. فکر نکنید که این افراد باید میلیاردر باشند یا حقوق­های چند میلیونی دریافت ­کنند یا  حتی در رده­های بالای سازمان فعالیت کنند، خیر اعتیاد به کار فقط یک الگوی رفتاری اشتباه است.

اگر شما به این نتیجه رسیدید که دارای اختلال اعتیاد به کار هستید، بهتر است به کمک یک برنامه به بهبود خود کمک کنید. روشی که برای ترک اعتیاد به کار در پیش گرفته می­شود رویکردی مشابه به روش ترک اعتیاد به مواد مخدر دارد. اما مهم­ترین عامل در درمان این نوع اعتیاد­های­ رفتاری خواسته و تلاش خود فرد است. در مرحله بعد استفاده از یک روانشناس یا بهره‌گیری از روش­های زیر جهت درمان این اعتیاد رفتاری بسیار موثر خواهد بود.

اختلال اعتیاد به کار

راه­های درمان انواع اعتیاد به کار

  • همراه با همکارانتان کار را تعطیل کنید

برای خود برنامه ‌ریزی کنید که تا یک زمان مشخص کار خواهید کرد سپس حتما به قول و قرار خود پایبند بمانید. بهترین گزینه این است که همراه با همکاران‌تان شما نیز محل کار را ترک کنید.

  • برای خود وقت استراحت یا زمان ­هایی بدون کار در نظر بگیرید

یاد بگیرید که در زمان کار خود استراحت­های کوتاه داشته باشید. به هیچ­وجه پشت میز کارتان نهار نخورید، برای آن زمان بگذارید و به خارج از محل کار بروید. حتما استراحت­های کوتاه ده دقیقه‎ایی و فاصله گرفتن از کار را انجام دهید. می­توانید با همکاررانتان صحبت کنید یا چرخی اطراف محیط کارتان بزنید مطمئن باشید این کار برای بازگشت انرژی شما بسیار موثر است.

  • طرز فکر این که ساعت طولانی کار کنید پسندیده است را کنار بگذارید

با افرادی که فکر می­کنند کسانی که اخر هفته به تعطیلات می­روند تنبل هستند معاشرت نکنید زیرا این­ها کسانی هستند که به شما تلقین می­کنند که کارکردن زیاد و سخت پسندیده است؛ اما این طرز فکر غلط و نادرست است، به همین دلیل همواره زمانی را برای استراحت و تفریح قرار دهید و از آن لذت ببرید.

  • برای درمان خود جدی باشید

اگر شما یک فرد دارای وابستگی به کار باشید می­بینید که روابط شما با اعضای خانواده و دوستان روز­ به ­روز در حال تیره‌ و تار‌شدن است. به همین دلیل باید به طور جدی به فکر اصلاح شرایط باشید اگر یادگیری تعادل در زندگی برای شما دشوار است حتما به یک مشاوره در این باره مراجعه کنید.

  • کار را با خود به خانه نبرید و در خانه به کار فکر نکنید

شاید سخت­ترین کار برای فردی که اعتیاد به کار دارد این باشد که در خانه به کار فکر نکند. معماری را در نظر بگیرید که در هنگام صحبت با همسر خود به ابعاد یک اتاق فکر می­کند و عیب­های آن را در ذهن خود پیدا می­کند مطمئناً چنین فردی از روابط خود در خانه و با خانواده لذتی نمی­برد.

  • انجام تمرینات تنفسی برای فرار از فکر کردن به کار

انجام مراقبت‌ های ذهنی یا مدیتیشن می­تواند برای فکر نکردن شما به کار بسیار موثر باشد. ذهن آرام برای کسانی که اعتیاد به کار دارند بسیار مهم است. شما می ‌توانید در صورتی که در زمان استراحت به فکر کار افتادید نفس عمیقی بکشید و بعد از شمارش یک تا پنج آن را رها کنید، این کار باعت پرت شدن حواس شما از فکرکردن به کار خواهد شد.

  • بین کار و زندگی مرز تعیین کنید

تعین مرز بین کار و زندگی برای کسانی که اعتیاد به کار دارند کار آسانی نیست. اما لازم است بدانید شاید مجبور باشید برخی شب­ها یا حتی پایان هفته نیز کار کنید این کار اشکالی ندارد به شرط آن که، شما برای آن برنامه ‌ریزی کرده باشید و برای خود و خانواده نیز زمان در نظر گرفته باشید.

درمان اعتیاد به کار

سخن پایانی

در انتها به یاد داشته باشید اگر شما وابستگی به کار خود دارید اولین شخصی که قادر است به شما کمک کند خود شما هستید. زیرا خود شما قادر هستید براساس اولویت­ها و میزان وابستگیتان به کار بهترین برنامه‌ ریزی را انجام دهید. اما به یاد داشته باشید هر برنامه ‌ایی که تعیین می­کنید حتما به آن پایبند باشید. و در برنامه ریزی­تان حتما زمان برای خواب کافی، ایجاد ارتباط با دیگران و استراحت در نظر بگیرید. همچنین فراموش نکنید که تا حدی کار کنید که به زندگی شخصی و سلامتی‌تان لطمه­ای وارد نشود.

 

برخی از سوالات رایج

1. اعتیاد به کار چیست؟

واژه اعتیاد به کار برای اولین بار توسط یک روانشناس آمریکایی به نام “وین اویتز” در سال 1971 به کار برده شد. وین اویتز در کتاب “اعترافات یک معتاد به کار” معتاد به کار را شخصی معرفی کرد که نیاز فروانی به کار دارد و در صورت عدم رفع این نیاز مشکلاتی برای سلامت و روابط بین فردی آن شخص به وجود می آید

2.علائم اعتیاد به کار چیست؟

  1. عوارض و نشانه های فیزیولوژیک
  2. عوارض روانی و رفتاری
  3. از کار جهت آرامش استفاده می‌کنند
  4. افراد دارای اعتیاد به کار نسبت به همکاران‌شان مدت بیشتری کار می-کنند
  5. افراد دارای اختلال اعتیاد به کار خارج از ساعت کاری نیز به کار فکر می کنند
  6. فرد معتاد به کار دارای عادات بد و ناسالم است
  7. روابط مخدوش با اطرافیان به ویژه شریک زندگی
  8. ارزش خود را فقط در موقعیت شغلی می بینند

3.چگونه اعتیاد به کار را درمان کنیم؟

  1. همراه با همکاران‌تان کار را تعطیل کنید
  2. برای خود وقت استراحت یا زمان هایی بدون کار در نظر بگیرید
  3. طرز فکر این که ساعت طولانی کار کنید پسندیده است را کنار بگذارید
  4. برای درمان خود جدی باشید
  5. کار را با خود به خانه نبرید و درخانه به کار فکر نکنید
  6. انجام تمرینات تنفسی برای فرار از فکر کردن به کار
  7. بین کار و زندگی مرز تعیین کنید

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان