تبلیغات چیست ؟ | بررسی 16 نمونه استفاده مناسب از تبلیغات [Advertising]

تبلیغات [Advertising] چیست
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

یکی از مهم‌تریم روش‌هایی که بازاریابی برای رسیدن به هدف خود دارد استفاده از تبلیغات است اما واقعا تبلیغات چیست ؟ و چه کمکی به ما می کند همه ما تا به حال با انواع مختلف تبلیغات روبرو شده‌ایم و می‌دانیم که به چه چیزی تبلیغ گفته می‌شود. با این حال ما در این مقاله سعی داریم تا با ارائه تعرفی اصولی و بیان چند مورد، بحث در مورد این موضوع را به سطح عمیق‌تری ببریم.

تبلیغات چیست؟

حتماً نام علم بازاریابی به گوشتان خورده است. این علم به شما می‌گوید که منابع و توانایی‌های خود را در چه جهتی به کار بگیرید، تا بتوانید محصولات و خدمات خود را به فروش رسانده و از آن‌ها سودآوری کنید.

تبلیغات یک فعالیت برای آگاهی رسانی و معرفی محصول جدید به بازار است، که هدف آن فروش یک محصول یا خدمات به مخاطبان هدف است. این یکی از قدیمی‌ترین اشکال بازاریابی است، که تلاش می‌کند بر عملکرد مخاطبان هدف خود نسبت به خرید، فروش یا انجام کار خاصی تأثیر بگذارد. تبلیغات می‌تواند گروه کوچکی را هدف قرار دهد یا عمومی باشد یعنی برای افراد زیادی ساخته شود.

اگر چه تبلیغات بسیار قدیمی‌تر از تکنولوژی است، با این حال با ظهور عصر کامپیوترها، تبلیغات به دو دسته سنتی و دیجیتال تقسیم شده است. تبلیغات سنتی مربوط به تبلیغات چاپی، تلویزیونی و رادیویی است که بیش از 150 سال محبوب بوده است. تبلیغات چاپی مؤثرترین تبلیغ برای مشاغل است زیرا حول یک مخاطب هدف که شخصاً آگهی‌ها را از طریق، روزنامه‌ها و نامه‌های تبلیغاتی دریافت می‌کنند ، شکل می‌گیرد.

تبلیغات دیجیتال حول هرگونه فعالیت تبلیغاتی به صورت آنلاین مانند تبلیغات بر اساس کلیک ، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و غیره می‌چرخد. این شکل از تبلیغات ارزان‌تر و ردیابی آن آسان‌تر است، بنابراین به شکل گسترده‌ای از بازاریابی تبدیل شده است.

نمونه های مختلف از تبلیغات

تفاوت بازاریابی و تبلیغات چیست؟

اکثر مردم تلاش می‌کنند بین بازاریابی و تبلیغات تفاوت قائل شوند، تشخیص این که آن‌ها یکسان نیستند برای کسب و کارها مهم است. برای آشنایی بیشتر ابتدا باید با مراحل اصلی بازاریابی بخوبی آشنا شوید تا تفاوت های آنها را درک نمایید.

خوب است که به بازاریابی به عنوان یک چتر بزرگ نگاه کنید، که کل فرآیند جذب مخاطب به یک محصول یا خدمات زیر آن قرار می‌گیرد. تبلیغات فقط یکی از زیر مجموعه های زیادی است که به این روند کمک می‌کند. بنابراین بازاریابی یک برنامه کلی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها است که با توجه به مراحلی مانند تحقیقات اولیه، نیازها  سایر موارد شکل می‌گیرد. در این بین ممکن است تبلیغات نیز جایی در این برنامه داشته باشد.

اهمیت تبلیغات در بازاریابی چیست؟

  • تبلیغات محصول

ایجاد تبلیغات محصول اولین و مهم‌ترین قدم در چرخه حیات محصول است. این به عنوان مقدمه‌ای برای یک محصول عمل می‌کند و می‌تواند راهی عالی برای شناساندن نام تجاری شما در جهان باشد.

  • ایجاد تقاضا

قبل از تولید یک محصول، پیش‌بینی‌های فروش به منظور منطقی‌سازی هزینه تولید تخمین زده می‌شود. پس از ایجاد یک محصول، فروش باید به واقعیت تبدیل شود و تبلیغات مؤثر، راهی است که مشاغل می‌توانند محصول را به دنیا معرفی کنند.

  • کنترل و پیگیری

امروزه با رشد تکنولوژی در ابعاد مختلف زندگی، تبلیغات نیز دستخوش تغییراتی شده است. کسب و کارها می‌توانند میزان دیده شدن و بازخورد گرفتن تبلیغات خود را از روی تعداد کلیک‌ها محاسبه کنند. این ویژگی به کمک بازاریابی آمده است. چرا که مسئولان بازاریابی در شرکت‌ها پس از این قادر خواهند بود با توجه به بازخوردی که از تبلیغات دریافت می‌کنند، اقدامات بعدی را انجام دهند.

  • رقابت

تبلیغات به شما امکان می‌دهد تجارت خود را در صحنه عمومی در برابر رقیب خود قرار دهید. چگونگی عکس‌العمل شما و رقیب شما بسیار مهم است زیرا بازار را شکل می‌دهد. درواقع ترکیب تبلیغات و رقابت اگر به درستی تنظیم شود می‌تواند برد بزرگی به همراه داشته باشد. در همین راستا می توانید مقاله ” استراتژی اقیانوس آبی ” را مطالعه نمایید.

انواع تبلیغات چیست؟

پیش‌تر وقتی گفتیم تبلیغات چیست ، بیان کردیم که انواع تبلیغات به دو دسته اصلی، سنتی و دیجیتال تقسیم می‌شود. در این بخش می‌خواهیم انواع هر یک را به صورت جداگانه معرفی کنیم.

  • تبلیغات سنتی

تبلیغات سنتی به نسل تبلیغاتی که پیش از تولد تکنولوژی‌های کامپیوتری نوین وجود داشت گفته می شود. البته این تبلیغات هنوز هم استفاده می‌شوند و به هیچ عنوان از ردی خارج نشده‌اند.

  • تبلیغات چاپی

تبلیغات چاپی شامل آگهی هایی است که در روزنامه‌ها، مجلات، نشریه‌های دیگر، تراکت‌ها و غیره چاپ می‌شود. اگر چه امروزه روزنامه‌ها و مجلات کمتر خریداری می‌شوند، اما هنوز هم روشی مؤثر هستند. در این بین تراکت‌ها شاید بیشترین تأثیر را داشته باشند. تصور کنید برای خرید بیرون رفته‌اید و شخصی تراکتی درمورد یک فروشگاه لباس به شما می‌دهد. امکان زیادی وجود دارد که در گشت و گذار خود سری به آن فروشگاه نیز بزنید. بنابراین تبلیغات چاپی هنوز هم تأثیر و مخاطبان زیادی دارد.

  • بیلبوردها

این شیوه از انتشار تبلیغات در این عصر که افراد زمان زیادی را در بزرگراه‌ها و بیرون از منزل می‌گذرانند، مؤثر است. اگر کسب و کارها و شرکت‌ها بتوانند در بیلبورد خود برای بیننده حس کنجکاوی ایجاد کنند، موفق‌تر نیز خواهند بود. توجه داشته باشید که بیلبوردها باید به گونه‌ای باشند که در چند ثانیه کوتاه بتوان آن‌ها را خواند و پیامشان را دریافت کرد. بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که خلاقیت در طراحی آن ها حرف اول را می‌زند و بنابراین می‌تواند نتیجه خوبی به دنبال داشته باشد.

  • تبلیغات تلویزیونی

تبلیغات تلویزیونی سال‌های بسیاری از شیوه‌های طراز اول تبلیغات بود. با این حال با ظهور تکنولوژی جایگاه آن تنها کمی متزلزل شده است. البته این بستر هنوز هم کارایی خود را دارد. برای محصول‌هایی که مخاطب عام دارند، یکی از بهترین گزینه‌ها، تبلیغات تلویزیونی است.

  • تبلیغات رادیویی

برمی‌گردیم به این واقعیت که امروزه افراد زمان زیادی را در حال رانندگی هستند و بسیاری از این افراد به رادیو گوش می‌دهند. تبلیغات رادیویی و تلویزیونی در بسیاری مواقع مشابه است، با این حال برای ساخت یک تبلیغ خوب رادیویی، باید توجه شود که به دلیل عدم وجود جلوه‌های بصری، نیاز به تأمل بیشتر و انتخاب جملات تأثیرگذارتر بسیار مهم است. این مورد وجه تمایز تبلیغات رادیویی با تلویزیونی است.

انواع مدل های تبلیغات برای کسب و کارها

تبلیغات دیجیتالی

عصر رایانه‌ها و اینترنت، تبلیغات را دستخوش تغییرات بزرگی است. اینترنت توانسته است بسترهای مختلف و جدیدی برای بیان احساسات و عقاید ایجاد کند، که افراد می‌توانند هرآنچه می‌خواهند را در آن به اشتراک بگذارند. کسب و کارها از این امکان به نفع خود استفاده کرده و تبلیغات خود را با استفاده از اینترنت به دست مخاطبان خود می‌رسانند.

  • تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی روز به روز در حال رشد هستند. این رشد به معنی گسترش آن‌ها بین مردم و در نتیجه کاربر بیشتر است. بنابراین کسب و کارها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و خود را به مجموعه بزرگ‌تری از مخاطبان بشناسانند. البته این موضوع را نباید نادیده گرفت که برخی روش‌های بازاریابی مانند بازاریابی ویروسی و دهان به دهان نیز از طریق همین پلتفرم‌ها عملی می‌شوندد. بنابراین استفاده از ابزار تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، کمک بزرگی به کسب و کارها است.

  • تبلیغات به شیوه جستجو و نمایش

در این شیوه موتورهای جستجو دخیل هستند. حتماً دیده‌اید که وقتی عبارتی مثل «بازاریابی» را جستجو می‌کنید در بین تبلیغاتی که در سایت‌ها نمایش داده می‌شود، موارد مربوط به بازاریابی بیشتر به چشم می‌خورد. موتورهای جستجو در ازای دریافت مبلغی، قبول می‌کنند که تبلیغات یک کسب و کار را به مخاطبان نمایش دهند. نکته اصلی در این روش این است که نمایش تبلیغات متناسب با کلمه کلیدی جستجو شده نمایش داده می‌شود.

  • تبلیغات موبایلی

موبایل‌ها امروزه ابزاری جدایی ناپذیر از زندگی انسان‌ها هستند. همگی ما از آن و اپلیکیشن‌هایی که در اختیر ما قرار می‌دهد استفاده می‌کنیم. بسیاری از اپلیکیشن‌ها درون خود بخشی برای نمایش تبلیغات دارند، خواه این بخش جزئی از امکانات آن باشد، مانند بازی‌ها، خواه یکی از بخش‌هایی باشد که در صورت عدم خرید نسخه پریمیوم ناچار به تحمل آن باشیم.

این روش تا به حال سود زیادی عاید کسب و کارها کرده است. آن‌ها تبلیغات خود را به صاحبان اپلیکیشن می‌دهند و به ازای هر بار دیده شدن تبلیغ، مبلغی به آن‌ها پرداخت می‌کنند. کاربران اپلیکیشن‌ها بسیار زیاد هستند و این کار روشی سودآور در انتشار تبلیغات است.

  • تبلیغات تلفن همراه Gamified

تبلیغات Gamified، تبلیغاتی است که افراد می‌توانند با آن‌ها تعامل کنند انگار که در حال بازی هستند. به عنوان مثال، اگر در حال تبلیغ برنامه جدیدی هستید که تولید کرده‌اید، می‌توانید تبلیغات Gamified را اجرا کنید تا کاربران بتوانند با برنامه شما ارتباط برقرار کرده یا «بازی» کنند. درواقع باید طوری شبیه سازی کنید که گویی این برنامه را دانلود کرده‌اند.

  • پاپ‌آپ‌ها

حتماً وقتی برخی وب سایت‌ها را باز می‌کنید، دیده‌اید که پیش از نمایش صفحه سایت، صفحه کوچکی روی آن ظاهر می‌شود که حاوی یک پیام تبلیغاتی است. به این صفحات پاپ‌آپ گفته می‌شوند و برای بسیاری از ما آزاردهنده هستند. اما تصور کنید تبلیغات آن درمورد همان موضوعی باشد که ما به دنبال آن هستیم. در این صورت حتماً به آنتوجه نشان می‌دهیم.

اهداف تبلیغات چیست؟

تا اینجا اطلاعات خوبی درمورد این که تبلیغا چیست و انواع آن کدامند به دست آوردیم. حال ممکن است این سؤال را از خود بگپرسید که اهداف تبلیغات چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟ برای پاسخ به این سؤال می‌توانیم سه مورد اساسی را نام ببریم.

آگاهی دادن

از تبلیغات برای افزایش آگاهی از برند و قرار گرفتن در معرض نام تجاری در بازار هدف استفاده می‌شود. اطلاع رسانی به مشتریان بالقوه در مورد نام تجاری و محصولات آن اولین قدم برای دستیابی به اهداف تجاری است.

مشخص کردن اهداف تبلیغات

ترغیب کردن

ترغیب مشتریان به انجام یک کار خاص از اهداف برجسته تبلیغات است. این وظایف ممکن است شامل خرید یا امتحان محصولات و خدمات ارائه شده، ایجاد یک تصویر از برند، ایجاد نگرش مطلوب نسبت به نام تجاری و غیره باشد.

برای یادآوری

هدف دیگر تبلیغات تقویت پیام برند و اطمینان بخشی به مشتریان موجود و بالقوه در مورد چشم‌انداز برند است. تبلیغات به برند کمک می‌کند تا سطح بالایی از آگاهی ذهن را حفظ کرده و از سرقت مشتری توسط رقبا جلوگیری کند. این امر به بازاریابی دهان به دهان نیز کمک می‌کند. در همین راستا می توانید مقاله ” شناخت دقیق از آگاهی از برند ” را مطالعه نمایید.

مزایای تبلیغات چیست؟

  • هزینه هر واحد را کاهش می‌دهد: جذابیت گسترده‌ای که تبلیغات ایجاد می‌کند، تقاضا برای کالایی را افزایش می‌دهد که به سود سازمان است.
  • در ایجاد برند کمک می‌کند: تبلیغات به طور مؤثری در ساخت برند کار می‌کنند. همگی می‌دانیم که مارک‌هایی که تبلیغ می‌کنند به آن‌هایی که تبلیغ نمی‌کنند ترجیح داده می‌شوند.
  • به راه‌اندازی محصول جدید کمک می‌کند: راه‌اندازی یک محصول جدید در صورت پشتیبانی توسط تبلیغات، آسان است.
  • اعتماد مشتری فعلی به مارک تجاری را افزایش می‌دهد: زمانی که مشتریان فعلی تبلیغات برند مورد علاقه خود را ببینند، احساس هیجان و غرور می‌کنند و همین موجب بازگشت آن‌ها و درگیری بیشترشان با برند می‌شود.
  • مشتریان جدیدی را به خود جلب می‌کند: تبلیغات جذاب به برند در جذب مشتری جدید و گسترش تجارت کمک می‌کند.
  • آموزش مشتریان: تبلیغات مشتریان را در مورد محصولات مختلف موجود در بازار آگاه می‌کند و همچنین به آن‌ها در مورد آنچه که باید در یک محصول مناسب جستجو کنند آموزش می‌دهد.

معایب تبلیغات چیست؟

  • هزینه‌ها را افزایش می‌دهد: تبلیغات هزینه‌ای برای تجارت است و به قیمت تمام شده محصول اضافه می‌شود. این هزینه در نهایت به عهده مصرف کننده نهایی است.
  • خریدار را گیج می‌کند: بسیاری از تبلیغات با ادعاهای مشابه معمولاً خریدار را در خرید محصول مورد نظر گیج می‌کند، که آیا باید این محصول را بخرد یا خیر.
  • گاهی اوقات گمراه کننده است: برخی از تبلیغات از راهکارهای هوشمندانه برای گمراه کردن مشتریان استفاده می‌کنند.
  • فقط برای مشاغل بزرگ: تبلیغات کاری پرهزینه است و فقط مشاغل بزرگ توانایی پرداخت آن را دارند. این امر باعث می‌شود مشاغل کوچک از رقابت با مشاغل بزرگی که از انحصار در بازار برخوردار می‌شوند خارج شوند.
  • تشویق به فروش محصولات نامرغوب: تبلیغات مؤثر حتی منجر به فروش محصولات نامرغوب می‌شود که برای مصرف کنندگان مناسب نیست.

16 نمونه تبلیغات موفق که استفاده مناسب از این ابزار را نشان می‌دهد

  1. سامسونگ

هنگامی که سامسونگ می خواست گوشی هوشمند گلکسی S6 خود را تبلیغ کند، آن‌ها با InMobi تبلیغاتی تعاملی که اجازه شناسایی باتری در زمان واقعی را می‌داد، ایجاد کردند. به این ترتیب کاربران می‌توانستند درک کنند، تولید کنندگان درباره چه چیزی صحبت می‌کنند.

  1. Pondi

برند Pondi، یک برند لوازم بهداشتی و زیبایی است. این برند در یک تبلیغات موبایلی تعاملی، با کمک از فناوری واقعیت افزوده به مخاطبان اجازه  می‌داد تا تجربه‌ای جدید درمورد محصولات مربوط به آکنه به دست آورند.

نمونه تبلیغات موفق

  1. بنر کیت کت در زمان قرنطینه

هر از چند گاهی یک تبلیغ مفهومی ارائه می‌شود که بسیار درخشان است و مردم را گول می زند که فکر کنند این یک طراحی رسمی است. سام هنیگ اخیراً یک آگهی برای کیت کت ایجاد کرده است که بسیار هوشمندانه است و توجه گسترده ای را در اینترنت به خود جلب کرده است.

  1. کار بهتری در انتظار است

آیا بیش از حد در کار خود مانده‌اید؟ این کمپین چاپی برای یک پورتال شغلی که توسط Jo Public United ایجاد شده است، که هدف ایجاد انگیزه در افراد برای متوقف کردن شغلی که دوست ندارند را دنبال می‌کند. عکس‌های با ویرایش ماهرانه نشان می‌دهد که کارگران بی‌حوصله پشت میزهایشان هستند.

تعداد بسیار زیاد دیگری از نمونه تبلیغات مناسب و موفق وجود دارد که برخی آنقدر معروفند که نیاز به هیچ توضیحی ندارند.

  1. تبلیغات چاپی، اینترنتی و تلویزیونی نایک از سال 1980 تا کنون با کمپین Just Do It.
  2. تبلیغات چاپی کوکا کولا با کمپین Share a Coke از سال 2011.
  3. تبلیغات چاپی ولکس واگن از سال 1960با کمپین Think Small.
  4. تبلیغات اینترنتی گوگل از سال 2017 با کمپین Year in Search.
  5. تبلیغات تلویزیونی اپل از سال 2006 با کمپین Get a Mac.
  6. تبلیغات یونیسف برای روز آب در سال 2007.
  7. تبلیغات American Express برای کمک کسب و ارهای کوچک در سال 2010 با کمپین Small Business Saturday.
  8. تبلیغات نوشیدنی 7 up در دهه 70 میلادی با کمپین The Uncola.
  9. تبلیغات مک دونالد در سال 1971 با کمپین You deserve a break today.
  10. تبلیغات کامپیوتر اپل در سال 1984 با کمپپین 1984.
  11. تبلیغات پپسی در سال 1940 با کمپین Pepsi-Cola hits the spot.
  12. تبلیغات شولت در دهه 1950 با کمپین See the USA in your Chevrolet.

سخن پایانی

تبلیغات جزئی جدایی‌ناپذیر از روند بازاریابی کسب و کارها است. امروزه تبلیغات دستخوش تغییرات اساسی و مثبتی شده است و این تغییرات advertising را وام‌دار اینترنت می‌باشد. به این ترتیب برخی هزینه‌ها در برخی شیوه‌های انتشار کاهش یافته و فرصت بیشتری به کسب و کارها داده است. با این حال به دلیل زیاد شدن رقبا، نیاز به اعمال روش‌های خلاقانه و جدید در ساخت تبلیغات احساس می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم با پوشش مطالبی درمورد این که تبلیغات چیست، انواع تبلیغات کدامند و این که مزایا و معایب تبلیغات چیست، اطلاعاتی بیشتری در این زمینه در اختیار شما بگذاریم.

برخی از سوالات رایج:

1. تبلیغات را به اختصار توضیح دهید؟

به مجموعه فعالیت هایی که در راستای آگاهی افراد از کسب و کار و محصول مورد نیاز مشتری است تبلیغات می گویند که این عوامل شامل تبلیغات به روش های مختلف و در حوزه های گوناگون می شود.

2. مزیت تبلیغات در معرفی محصول چیست؟

1. ایجاد تقاضا
2. کنترل و پیگیری
3. رقابت

3. تبلیغات دیجیتال چیست؟ و چه مزیتی دارد؟

به مجموعه عواملی که برای دیده شدن محصول در فضای مجازی انجام می شود تبلیغات دیجیتال می گویند و با توجه به شرایط حال حاضر دنیا و کسب و کارها و البته هزینه هنگفت تبلیغات استفاده از فضای مجازی به صرفه تر است.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان