صفر تا صد بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

یکی از اصلی‌ترین ارکان هر کسب و کاری اینترنتی، بوم کسب و کار است که اگر با دقت و حوصله چیده شود می‌تواند خطی مشی مشخصی برای آن کسب و کار به وجود بیاورد. بوم مدل کسب و کار در حقیقت یک ابزار مدیریتی و بصری است که اهداف و جزییات آن کسب و کار را به خوبی مشخص می‌کند.

حتی بزرگ‌ترین شرکت ‌های استارت آپی هم از بوم کسب وکار استفاده می‌کنند و این بوم در بازه‌ های زمانی مشخصی آپدیت می‌شود تا هدف‌ها و تارگت‌های جدید نیز در بوم گنجانده شود. مدل بوم کسب و کار  ایرانی در سطح اینترنت موجود است اما برای راحتی بهتر بوم‌ کسب و کار ۳۵ استارت آپ را در این مقاله بررسی کرده‌ایم. در کنار این مطلب برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه بیزینس پیشنهاد می کنیم مقاله بیزینس پلن چیست را در دکتر ویز دنبال کنید.

بخش های مهم بوم مدل کسب و کار

اگر صاحب کسب و کاری هستید که هنوز بوم کسب و کار ندارد و به دنبال نمونه بوم کسب و کار تکمیل شده برای مثال نمونه تکمیل شده بوم کسب و کار دیجی کالا هستید حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. انواع بوم مدل کسب و کار فروشگاه اینترنتی قسمت‌های یکسان و مشخصی دارد که در ادامه هر کدام از قسمت‌های بوم را به شکل کامل بررسی می‌کنیم.

اگر صاحب یک رستوران هستید می‌توانید به مقاله بوم کسب و کار کافی شاپ مراجعه کنید و اطلاعات دقیق‌تری از بوم رستوران به دست بیاورید و همچنین برای کسب و کارهاری اینترنتی به بوم مدل کسب و کار اینترنتی مراجعه کنید.در ادامه به مبحث بوم کسب و کار با مثال و بوم کسب و کار دیجی کالا و اسنپ (نمونه تکمیل شده بوم کسب و کار دیجی کالا) می پردازیم پس با ما همراه باشید.

بخش های بوم مدل کسب و کار

۱ـ بخش مشتریان

اولین بخش کسب بوم مرکز خدمات بخش مشتریان است که قسمت‌ های مختلف مشتریان را بر اساس نیازها و خواسته‌های‌شان دسته‌بندی می ‌کند. در بخش مشتریان می‌توانید انواع خریدار محصولات یا خدمات مشتریان را مشاهده کنید. این قسمت یکی از مهم‌ترین قسمت‌ های بوم مدل کسب و کار است که اگر به درستی هدف‌گذاری نشود می ‌تواند مشکلات زیادی برای آن کسب و کار ایجاد کند.

برای مثال مشتریان یک آتلیه عکاسی به چند دسته تقسیم می‌ شوند؛ عروس و دامادها، کودکان و افرادی که می‌خواهند عکس آتلیه داشته باشند. بخش مشتریان کمک زیادی می‌کند تا کسب و کار متناسب با نیاز مشتریان خدمات و محصولات ارائه دهد.

۲ـ ارزش پیشنهادی

ارزش پیشنهادی درست همان ارزشی است که به کاربران‌تان در یک کسب بوم مرکز خدمات ارائه می ‌کنید. برای مثال یک شرکت خدمات دهنده اینترنت، اینترنت را به کاربران ارائه می‌دهد اما ارائه خدمت یا محصول شما باید به قدری جذاب و اصولی باشد که مشتری را ترغیب به خرید کند در غیر این صورت رقیبان شما پیروز هستند. ارزش پیشنهادی در حقیقت می ‌تواند به برگ برنده شما در برابر رقیب‌های‌تان تبدیل شود. معمولا ارزش پیشنهادی بوم مدل کسب و کار شرکت های بزرگ مخفی نیست و می ‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا ایده بگیرید.

۳ـ کانال توزیع

کانال‌های توزیع همان راه ارتباطی شما با مشتریان‌تان است، برای مثال یک شرکت تولید مواد خوراکی از طریق فروشگاه ‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ ها با مشتریان ارتباط دارد و محصولاتش را از طریق این ۲ کانال به دست مشتریان می‌رساند.

۴ـ ارتباط با مشتریان

ارتباط با مشتریان یکی دیگر از قسمت ‌های کسب بوم مرکز خدمات است که معمولا بوم مدل کسب و کار شرکت های بزرگ که بدنبال برندسازی هستند ارزش زیادی برای آن قائل‌اند اما این موضوع معمولا از طرف کسب و کارهای کوچک چندان جدی گرفته نمی ‌شود. پیشنهاد می کنیم مقاله تعریف برند به زبان ساده را مطالعه کنید.

۵ـ جریان درآمدی

جریان درآمدی هم درست همان روش پول درآوردن شما است، هر کسب و کاری روش خاص خود را دارد اما اهمیت این بخش به قدری زیاد است که اگر روش درستی برای درآمد شرکت نداشته باشید احتمال شکست شما بسیار بیش ‌تر می ‌شود.

بوم کسب و کار چیست

۶ـ منابع اصلی

منابع اصلی در حقیقت همان منابعی هستند که برای ارزش آفرینی ضروری هستند و جز مهم‌ترین ارکان شرکت به حساب می‌آیند. منابع اصلی شما می‌توانند دستگاه‌ ها، نیروهای انسانی و سرمایه شرکت باشند.

۷ـ فعالیت‌های اصلی

مهم ‌ترین فعالیت‌ های شرکت شما را شامل می ‌شود.

۸ـ شرکای کلیدی

شرکای کلیدی نیز همان شرکای تجاری شما هستند که شما به منظورهای مختلفی با آن‌ها تعامل دارید.

۹ـ ساختار هزینه‌ها

در این قسمت از کسب بوم مرکز خدمات هم باید هزینه‌ های مختلف تیم و کسب و کارتان را به شکل درستی پیش بینی کنید از هزینه‌ های مربوط به تیم گرفته تا هزینه آموزش تیم و اجاره دفتر و…

ساختار بوم کسب و کار

در مقاله بوم مدل کسب و کار عکاسی به شکل دقیق‌تر، بوم کسب و کار شغل عکاسی را بررسی کرده‌ایم.

انواع بوم مدل کسب و کار برای بیزینس مختلف

زمانی که به فکر شروع کسب‌وکاری هستید، ایده‌ها اولین موردی است که به آن فکر می‌کنید. در این موقعیت ایده را می‌توان مانند بذری در دل خاک تشبیه کرد که برای رشد به عواملی نیاز دارد.

این عوامل را می‌توان با یک بوم کسب و کار بررسی کرد که زوایای مختلف راه‌اندازی کار را در دنیای پر رقابت تجارت می‌پردازد. بوم مدل کسب وکار با نوشتن بر روی کاغذی شروع می‌شود که اطلاعات واضحی بر روی آن ثبت می‌شود.

بوم کسب وکار از نظر شباهت مانند waze یا map می‌باشد که در نهایت به شما کوتاه‌ترین مسیر را برای رسیدن به مقصد نشان می‌دهد. بوم مدل کسب و کار انواع مختلفی دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

بوم مدل کسب و کار صنایع دستی

صنایع‌دستی نماد فرهنگ و هنر در هر کشوری است. در ایران نیز باتوجه‌به قدمت تاریخی، صنایع‌دستی مختلفی دارد که در بخش صادرات ارزآوری زیادی برای کشور دارد. باتوجه‌به سودآوری این حوزه، شما می‌توانید با طراحی بوم کسب و کار تمامی نکات مهم در فروش و رقبای خود را طراحی کنید. 

همچنین کانال‌های فروش و مزیت رقابتی خود را مشخص می‌کنید که در افزایش عرضه صنایع‌دستی به مشتریان بسیار مؤثر است.

بوم کسب و کار تولیدی کفش

حوزه پوشاک به‌خصوص کفش همیشه طرف‌داران زیادی داشته است یکی از نکات مثبت در فروش این اقلام، مصرفی بودن و طول عمر کوتاه آنها است. در طراحی بوم کسب و کار تولیدی کفش، باید به شناسایی رقبا، مزیت رقابتی و مهم‌تر از همه کانال‌های فروش پرداخته شود.

بوم کسب و کار باشگاه ورزشی

حفظ سلامتی در همه جوامع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در کشور ما نیز چند سالی است با رشد فرهنگ ورزش‌کردن برای سلامت بودن، باشگاه‌های ورزشی زیادی تأسیس شده است

که به یکی از کسب‌وکارهای پرطرف‌دار تبدیل شده است.

از همین رو، طراحی بوم کسب وکار قبل از تأسیس باشگاه ورزشی به موفقیت در این حوزه ختم می‌شود. در طراحی بوم مدل کسب وکار باید به زوایای مختلفی مانند مکان‌سنجی، موقعیت جغرافیایی، جمعیت‌شناسی بسیار توجه شود.

بوم کسب و کار تولیدی لباس

طراحی لباس و بالتبع تولید آن از حوزه‌های پردرآمد در همه کشورهای دنیا است. به‌طورکلی حوزه لباس همیشه طرف‌داران زیادی دارد و اکثر صاحبان این مشاغل از فعالیت در این بستر بسیار راضی هستند.

طراحی بوم کسب وکار تولیدی لباس به جزئیات مزیت‌های رقابتی، کانال‌های فروش، روش‌های ارسال و همچنین بازار رقابتی فشرده پرداخته می‌شود.

بوم کسب وکار مرکز خدمات

یکی از مراکز سودآور از نظر کسب‌وکار، مرکز خدمات است. ازآنجایی‌که در سال‌های اخیر همه افراد به دنبال انجام کارهایشان به‌صورت سریع هستند، تأسیس این مراکز بسیار رواج یافته است. 

مراکز خدماتی زیرمجموعه‌های زیادی دارد. به طور مثال شرکت‌های خدمات منازل و خدمات فناوری از مهم‌ترین انواع این نوع مراکز هستند. در بوم کسب وکار مرکز خدمات به بررسی موقعیت جغرافیایی، جمعیت‌شناسی و مزیت رقابتی باید توجه ویژه‌ای داشت.

بوم کسب و کار اسنپ

 چند سالی است که سیستم حمل‌ونقل کشور دچار تحول عظیمی شده است. این تحول در سیستم حمل‌ونقل شهری با روی کارآمدن تاکسی‌های اینترنتی مانند اسنپ به‌وضوح دیده می‌شود.

امروزه اسنپ به بزرگ‌ترین و شناخته‌ترین شدن روش جابه‌جایی مسافران در همه شهرهای کشور تبدیل شده است. در طراحی بوم مدل کسب وکار اسنپ باید به رقبای آن مانند تاکسی‌های شهری، تپسی و غیره به‌صورت بسیار دقیق پرداخته شود و مزیت رقابتی آن مشخص شود.

بوم کسب و کار معماری

معماری در همه دنیا جز مشاغل مهیج و البته ثروت ساز است. در سراسر جهان انواع سبک‌های معماری باعث شده تا افراد زیادی به این حرفه گرویده‌اند. در بوم مدل کسب وکار معماری در درجه اول باید به مزیت رقابتی آن و برتری خدماتی که ارائه می‌دهید، پرداخته شود.

بوم مدل کسب و کار گردشگری

یکی از کسب‌وکارهای جالب گردشگری است که شاخه‌های مختلفی دارد. گردشگری در کشور ما به علت وجود ابنیه‌های تاریخی و مناطق طبیعی، طرف‌داران حوزه گردشگری بسیار بیش از گذشته شده‌اند.

در بوم کسب و کار گردشگری باید به مهم‌ترین بخش آن یعنی رقبای کلیدی توجه نمود تا با همکاری آنها بتوانید بهترین خدمات را ارائه دهید.

بوم مدل کسب و کار بانک

یکی از انواع بوم کسب وکار برای بانک‌ها است. در طراحی بوم کسب وکار بانک معمولاً به مزیت‌های رقابتی مانند وام بیشتر، تسهیلات ویژه و همچنین رقبای کلیدی باید پرداخته شود. همچنین نکاتی مانند موقعیت جغرافیایی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. 

بوم مدل کسب و کار شیرینی فروشی

یکی از مشاغل پردرآمد، قنادی است. ازآنجایی‌که بیشتر افراد علاقه شدیدی به خوردن شیرینی و کیک‌های مختلف دارند؛ این شغل برای کسانی که به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار هستند، بسیار مناسب است.

در طراحی بوم مدل کسب وکار شیرینی‌فروشی باید به مزیت رقابتی بسیار توجه کرد. به طور مثال خدماتی مانند تولید کیک‌های سفارشی، سفارش اینترنتی، تحویل سریع و تهیه شیرینی‌های رژیمی از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی محسوب می‌شود.

بوم کسب و کار اینترنتی همچون اینستاگرام

اینستاگرام محبوب‌ترین پلتفرم اجتماعی در ایران است که به گفته کارشناسان دیجیتال مارکتینگ بیشتر فروش را برای کاربران خود به همراه دارد. در اینستاگرام خریدوفروش زیادی صورت می‌گیرد که باتوجه‌به رشد اعتماد در این رسانه اجتماعی به بزرگ‌ترین مرکز فروش‌های اینترنتی تبدیل شده است.

در طراحی بوم کسب و کار اینترنتی اینستاگرام باید به رقبای کلیدی توجه شود. همچنین مهم‌ترین نکته در افزایش خریدوفروش این پلتفرم، مزیت رقابتی ارائه شده توسط صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی است.

بوم کسب و کار خیاطی

خیاطی یکی از مشاغل مناسب برای خانم‌های خانه‌دار و البته در شکلی بزرگ‌تر به‌عنوان تأسیس مزون است. شغل خیاطی جز مشاغلی است که نیا به لوازم چندانی ندارد و با سرمایه اندکی می‌توان آن را شروع کرد.

در طراحی بوم کسب وکار خیاطی باید به کانال‌های فروش دقت زیادی شود تا بتوان روش‌های تبلیغات و در نتیجه افزایش مشتری را در آن گستر داد.

بوم مدل کسب و کار پوشاک

بحث راه‌اندازی پوشاک همیشه در همه کشورها از جمله ایران داغ بوده است. توجه به نیاز جامعه و تنوع‌طلبی باعث شده است این شغل، افراد زیادی را به خود جذب کند. در تولیدی پوشاک انواع مختلف لباس مانند لباس رسمی، لباس مدرسه، لباس عروس و غیره انجام می‌شود. 

در طراحی بوم مدل کسب وکار باید به مزیت رقابتی مانند قیمت مناسب، جنس باکیفیت توجه کرد و همچنین کانال‌های توزیع و رقبای کلیدی نیز باید به‌تفصیل نوشته شود.

بوم کسب و کار لوازم آرایشی

لوازم آرایشی از پرفروش‌ترین اقلام در کشورهای خاورمیانه و ایران است. در همین راستا فروش لوازم آرایشی از شغل‌های پردرآمد است که با کمی برنامه‌ریزی و طراحی بوم کسب‌وکار می‌توان آن را شروع کرد.

در طراحی بوم کسب‌وکار لوازم آرایشی باید به کانال‌های توزیع و رقبا به طور مفصل پرداخته شود.

بوم مدل کسب و کار گلخانه

تولید محصولات کشاورزی در همه فصول سال، سودآوری زیادی دارد. به طور مثال میوه‌هایی که در زمستان در کشت سنتی رشد نمی‌کنند؛ اما در گلخانه‌ها تولید می‌شوند، بسیار سودآور هستند.

در مدل بوم مدل کسب وکار گلخانه کانال‌های توزیع و رقبای کلیدی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بوم کسب و کار رستوران

تهیه غذا و تأسیس کترینگ و رستوران از مشاغل زودبازده در ایران است. بازار رستوران‌ها در چند سال اخیر آن‌قدر داغ شده که در کمتر جایی یکی از این مراکز تهیه و سرو غذا نمی‌بینیم.

در طراحی بوم کسب وکار رستوران باید به رقبا توجه خاصی داشت؛ زیرا رقابت در این حوزه بسیار نزدیک است.

طراحی بوم کسب و کار

طراحی بوم کسب و کار یا Business Model Canvas به برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی برای کسب‌وکارها تعلق دارد. امروزه اگرچه الگوهایی مختلفی برای طراحی کسب‌وکار وجود دارد، اما بی شک بوم کسب و کار از رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین این الگوها است.

نخستین‌بار بوم مدل کسب‌وکار را الکساندر استروالدر در کتاب خلق مدل کسب‌وکار طراحی کرد و پس از آن به‌سرعت در سراسر جهان فراگیر شد.

 برای طراحی بوم مدل کسب و کار خود بر اساس فیلد کاری خود، میتوانید با دکتر ویز تماس بگیرید.

35 نمونه بوم مدل کسب و کار (نمونه پر شده بوم کسب و کار)

نمونه بوم مدل کسب و کار تکمیل شده
نمونه بوم مدل کسب و کار در دکترویز

همانطور که در قسمت‌ ابتدای مقاله هم اشاره شد در این مقاله قصد داریم تا ۳۵ نمونه بوم کسب و کار تکمیل شده مختلف را بررسی کنیم تا آشنایی بهتری با بوم مدل کسب و کار فروشگاه اینترنتی (بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی) پیدا کنید.

۱ـ ویرگول

  • بخش مشتریان: ارائه دهنده محتوای فارسی، خوانندگان محتوای فارسی
  • ارتباط با مشتریان: کمپین‌های وبلاگ نویسی، همکاری با سلبریتی‌های حوزه محتوا، افزایش امکانات و کیفیت بالای نگهداری سرویس، جذب کاربران جدید، خبرنامه
  • کانال توزیع: توییتر، ایمیل، اینفلوئنسرها
  • ارزش پیشنهادی یکتا: بهتر و بیش‌تر دیده شدن، نسبت به وبلاگ و سایت شخصی در درازمدت، زمان و هزینه راه اندازی کاهش می‌یابد(برای نویسنده)، دستیابی سریع‌تر و راحت‌تر به محتوای تخصصی با کیفیت مورد علاقه خود
  • فعالیت‌های اصلی: استخدام نیروی انسانی و مدیریت آن‌ها، توسعه پلتفرم نرم افزاری سمت وب و سمت اپلیکیشن، بهینه سازی سرورها، مدیریت بازار و تبلیغات، فراهم کردن محیطی برای سهولت کار تیمی، تهیه تجهیزات نرم افزاری و سخت‌افزاری مناسب، بررسی مسائل حقوقی کسب و کار و جلوگیری از چالش ‌ها
  • منابع اصلی: نیروی انسانی (برنامه  نویسان، مدیران، بازاریابان، پشتیبانی)، دفتر برای استقرار تیم، پول، تجهیزات مانند سرور، کامپیوتر و…، یک‌ سری حق امتیازها (مثل کافه ‌بازار)، پلتفرم برای هماهنگی اعضا
  • شرکای کلیدی: آژانس‌ها و تیم‌های کانتنت مارکتینگ
  • جریان درآمد: رایگان، عضویت
  • ساختار هزینه: حقوق برنامه نویس، هزینه سرور، هزینه زیرساخت، هزینه مکان و تجهیزات اداری، حقوق تیم توسعه و تحقیق و بازاریاب

۲ـ پول تیکت

  • بخش مشتریان: علاقه مندان به تفریحات و ورزش‌های آبی در بوم کسب و کار باشگاه ورزشی، افراد نیازمند به آب درمانی، مدیران و مالکان مجموعه آبی، مربیان شنا، ماساژورها
  • ارتباط با مشتریان: عودت پول کاربر در صورت عدم مراجعه به مجموعه، پشتیبانی و ضمانت خدمات برگزاری انواع جشنواره‌ها
  • کانال توزیع: وب سرویس، پنل سازمانی، مجموعه‌های آبی طرف قرارداد، وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی، سایت، اپلیکیشن
  • ارزش پیشنهادی یکتا: تسهیل‌سازی فرایند برنامه ریزی و رزرو مجموعه‌های آبی برای علاقه مندان به شنا در بوم مدل کسب و کار گردشگری، افزایش درآمد برای ارائه دهندگان خدمات تفریحی و بوم مدل کسب و کار گردشگری­­­، تبلیغات، بازاریابی و جذب مشتری، توسعه سایت و اپلیکیشن، استخدام نیروی انسانی و مدیریت آن‌ها، فراهم کردن محیطی برای سهولت کار تیمی، تهیه تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری، بررسی مسائل حقوقی کسب‌وکار و جلوگیری از چالش‌ها
  • منابع اصلی: نیروی انسانی (برنامه نویسان، مدیران، بازاریابان، پشتیبانی)، دفتر برای استقرار تیم، پول، تجهیزات مانند سرور و کامپیوتر، پلتفرم برای هماهنگی اعضا و کار گروهی (ترلو، گوگل داک و…)
  • شرکای کلیدی: استخرها، پارک‌های آبی، مراکز ارائه‌دهنده خدمات و تفریحات آبی
  • جریان درآمد: دریافت کمیسیون فروش از بلیط و خدمات ماساژ حمام ترکی و آموزش شنا…، تبلیغات در بوم مدل کسب و کار گردشگری، مشاوره ساخت و مدیریت استخر و پارک آبی، تأسیسات مجموعه‌های آبی، فروشگاه لوازم شنا
  • ساختار هزینه: حقوق کارمندان اداری و نیروهای فنی، هزینه تبلیغات و بازاریابی در بوم مدل کسب و کار فروشگاه اینترنتی، هزینه اجاره سرور، هزینه توسعه پلتفرم، هزینه تولید محتوا، اجاره مکان و..

۳ـ پست پین

  • بخش مشتریان: کاربران شبکه‌های اجتماعی به خصوص تلگرام، مدیران کانال‌ها، صاحبان کسب و کارهای مختلف جهت تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
  • ارتباط با مشتریان: دریافت بازخورد مستمر از مشتریان و ارائه فیچرهای جدید مورد نیاز آن ها، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات و قرارگرفتن در برترین های مارکت‌های اپلیکیشن، جذب مشتری از طریق سئو، جذب مشتریان خاص(افراد تأثیرگذار) از طریق صحبت کردن، بازاریابی دهان به دهان
  • کانال توزیع: سایت، اپلیکیشن، کنترل پنل ویژه صاحبان کسب و کار، کنترل پنل ویژه مدیران کانال‌ها
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­سهولت جست وجوی هوشمند محتوای کانال‌های تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی(کاربر)، درآمدزایی، دیده شدن بهتر (مدیر کانال)
  • فعالیت‌های اصلی: بهبود و توسعه الگوریتم جست و جو، استخدام و مدیریت منابع انسانی، توسعه پلتفرم نرم افزاری وب‌سایت و اپلیکیشن پست پین، توسعه پلتفرم برای دیگر شبکه‌های اجتماعی
  • جریان درآمد: الگوریتم ویژه جست وجو، نیروی انسانی (برنامه نویسان، مدیران، بازاریابان، پشتیبانی)، دفتر برای استقرار تیم، پول، تجهیزات ماند سرور، کامپیوتر  و…، پلتفرم برای هماهنگی اعضا
  • ساختار هزینه: هاست، دامین و سرور، حقوق برنامه نویسی برای توسعه و نگهداری، هزینه تبلیغات، هزینه اجاره مکان، هزینه تجهیزات

۴ـ جواب کو

  • بخش مشتریان: افرادی که در زمینه شخصی نیاز به تجربه متخصصین دارند، متخصصین در زمینه‌های مختلف که می‌خواهند تجربیاتشان را به اشتراک بگذارند، سازمان‌هایی که محصولاتشان به صورت مستقیم با مصرف‌کننده ارتباط دارد.
  • ارتباط با مشتریان: ایجاد جلسات سؤال و جواب با متخصصان شناخته شده، ارتباط مؤثر از طریق بات تلگرام، سیستم گیمیفیکشن، اضافه کردن فیچرهای جدید به تدریج و اطلاع رسانی به کاربران، ارائه مطلب برای وبلاگ ها و وب‌سایت‌های خبری که استارتاپ‌هارا پوشش می‌دهند، کاربران موجود دوستانشان را دعوت کردند.
  • کانال توزیع: معرفی دهان به دهان، موتورهای جست وجو، متخصصان (به واسطه دنبال کنندگانشان)
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­ساده‌ترین راه اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات به زبان فارسی، یافتن بهترین جواب‌ها برای هر سؤال به زبان فارسی، دسترسی به متخصصان شناخته شده در زمینه‌های مختلف (برای اشخاص)، راحت‌ترین راه برای جمع آوری و پاسخگویی سوالات متداول مصرف کنندگان (برای سازمان‌ها)
  • فعالیت‌های اصلی: صحبت با کاربران، توسعه سایت، ساختن تیم و فرهنگ جواب کو
  • منابع اصلی: نیروی انسانی ( برنامه نویسان، بازاریابان، پشتیبانی)، دفتر برای استقرار تیم، پول، تجهیزات مانند سرور، کامپیوتر و…
  • شرکای کلیدی: سرمایه گذاران، در این لحظه جواب کو هنوز شریک کلیدی ندارد اما تا کنون 3 سرمایه گذار علاقه به سرمایه گذاری با مدل‌های مختلف یر روی جواب کو هستند که به احتمال زیاد جواب کو با یکی از آن ها از نظر استراتژیکی برای جواب کو مفیدتر است، جلو خواهد رفت.
  • جریان درآمد: فعلا مدل رایگان است
  • ساختار هزینه: هزینه سرور، هزینه دامنه، تاکنون تنها هزینه‌ای که برای جواب کو انجام داده‌ایم 40 دلار در ماه بابت سرور و 24 دلار برای دامنه بوده. بزرگ ترین هزینه وقتی بود که برای پیاده سازی و جا انداختن  جواب کو صرف شده است.

۵ـ دادسان

  • بخش مشتریان: افرادی که نیاز به خدمات حقوقی دارند: مؤسسان استارتاپ‌ها، صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط (گروه اول)، وکلا (گروه دوم)
  • ارتباط با مشتریان: حضور در شبکه های اجتماعی، ساده‌سازی در ارائه خدمات، ایجاد بسترهای معرفی به دوستان، تولید محتوا، بازاریابی محتوایی(content marketing چیست)، همکاری با سایت‌هایی که مخاطب‌های تقریباً مشابهی دارند، میکرواینفلوئنسرها
  • کانال توزیع: وب‌سایت و اپلیکیشن موبایل، شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و توییتر)
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­کاهش زمان وهزینه یافتن یک وکیل متناسب با موضوع پرونده (گروه اول)، ایجاد درآمد بیشتر برای وکلا و برندسازی (گروه دوم)
  • فعالیت‌های اصلی: ارائه خدمات حقوقی (مشاوره، قرارداد، وکالت و امور ثبتی)، جذب وکیل، بازاریابی،  طراحی وب‌سایت، طراحی اپلیکیشن
  • منابع اصلی: اعضای تیم، دفتر استقرار، تجهیزات فنی از جمله کامپیوتر و سرور
  • شرکای کلیدی: وکلا، شتابدهنده‌ها، مراکز رشد
  • جریان درآمد: رایگان (گروه اول)، دریافت کمیسیون بابت معرفی وکلا (گروه دوم)
  • ساختار هزینه: هزینه راه اندازی اولیه، حقوق کارمندان، هزینه توسعه پلتفرم، هزینه سرور، هزینه تجهیزات، هزینه اجاره مکان، هزینه تبلیغات و بازاریابی

۶ـ استودیو بازی سازی پایاتا

  • بخش مشتریان: بازیکنان تفننی بازی های موبایل اندرویدی در مارکت‌های کوچک داخلی، کامیونیتی گیمرها
  • ارتباط با مشتریان: شبکه‌های اجتماعی مختلف، قسمت نظرات در بازی‌ها
  • کانال توزیع: اپ استوری‌های داخلی و خارجی که اپ‌های بازی ما ازطریق آنها در دسترس است.
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­بومی بودن، جذابیت و کیفیت بالای بازی های طراحی شده متناسب با ذائقه‌ی مخاطبان ایرانی
  • فعالیت‌های اصلی: تولید بازی های ویدئویی، استخدام و پرورش نیروهای انسانی متخصص مورد نیاز، نگهداری و بهینه‌سازی سرورها، طراحی و بهبود مدل‌های طراحی بازی، روابط عمومی
  • منابع اصلی: فناوری بومی باز ی‌های موبایل، سرمایه، دفتر، بسترهای نرم افزاری توسعه داده شده تا کنون
  • شرکای کلیدی: مارکت‌های عرضه محصولات نرم افزاری، سرویس‌دهندگان اینترنتی، رسانه‌های خبری تخصصی، سرویس‌های تبلیغاتی، ارائه دهنده خدمات هاستینگ ایرانی
  • جریان درآمد: رایگان با محصولات درون برنامه‌ای (آیتم‌های کمکی یا تجهیزات اضافه داخل بازی)، تبلیغات ویدئویی (ویدئو مارکتینگ) و بنری
  • ساختار هزینه: هزینه راه اندازی اولیه، حقوق کارمندان، اجاره مکان و هزینه‌های جاری ، هزینه سرور، هزینه استفاده از پلتفرم‌های آنلاین توسعه بازی، هزینه تبلیغات، هزینه نگهداری و آپدیت

۷ـ ­سبکتو

  • بخش مشتریان: افرادی که مشغله دارند و زمان زیادی برای مطالعه ندارند، افرادی که کتاب خواندن را دوست دارند اما به دلیل تغییر عادت های مطالعه‌شان نمی‌توانستند ازمطالعه لذت ببرند.
  • ارتباط با مشتریان: برگزاری میزگرد مجازی، همکاری با پلتفرم‌های ایرانی مانند طاقچه، کتابراه و فراکتاب برای انتشار میکرو کتاب ها، انتشار میکروکتاب‌هایی مطابق با نیاز آن‌ها، انتشار روزانه میکرومقاله و پادکست درموردسبک زندگی موفق، ایجاد باندل‌های فروش (مجموعه ترکیبی از محصولات قابل عرضه) و تخفیفات در خرید
  • کانال توزیع: اپلیکیشن، وب‌سایت سبکتو، پلتفرم‌های  کتاب الکترونیک مثل طاقچه و فیدیبو
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­صرفه جویی در زمان مطالعه، افزایش بهره وری مطالعه (دستیابی به چکیده آموزه‌ها)، صرفه جویی در هزینه، ارتقای دانش و کسب آگاهی به روشی نوین
  • فعالیت‌های اصلی: توسعه پلتفرم سبکتو، تولید و انتشار هر چه بیش‌تر میکروکتاب‌ها، تولید و انتشار میکرومقاله‌ها، فعالیت‌های بازاریابی محتوایی، پیدا کردن شرکای استراتژیک و مذاکره
  • منابع اصلی: نیروی انسانی (فریلنسرها و توانیاب‌ها)، پلتفرم نرم افزاری، محتواهای تولید شده (اکثراً توسط خود اعضا هست)، سرمایه
  • شرکای کلیدی: پلتفرم‌های انتشار کتاب مثل فیدیبو و طاقچه، سرمایه‌گذارها، تولیدکنندگان محتوای ارزشمند (نویسندگان جوان)، استدیوهای ضبط صدا، گویندگان
  • جریان درآمد: اشتراک ماهیانه 15 هزار تومان و سالیانه 99 تومان، فروش میکروکتاب  با میانگین قیمت 2000 تومان
  • ساختار هزینه: هزینه توسعه پلتفرم، هزینه کارمندان، هزینه تولید هرمیکروکتاب صوتی، هزینه تولید هر میکروکتاب نوشتاری، هزینه‌های سرورها، هزینه‌های بازاریابی
برای مشاوره کسب و کار کلیک کنید

۸ـ اسکای روم

  • بخش مشتریان: شرکت‌های خصوصی با مخاطبین گسترده در کشور، فعالان حوزه آموزش (دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی، کسب و کارها)، سازمان‌های دولتی با شعب متعدد در کشور، اشخاص فعال در حوزه آموزش (اساتید دانشگاه‌ها، متخصصان و…)
  • ارتباط با مشتریان: پشتیبانی قوی، توسعه مداوم محصول و بهبود امکانات، سیاست های فروش در حمایت از منافع مشتری، بهینه سازی موتور های جست و جو
  • کانال توزیع: وب سایت، کنترل پنل سازمانی
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­بومی بودن متناسب با زیر ساختار اینترنتی کشور، هزینه مناسب، حذف کردن محدودیت های آموزش سنتی، تکنولوژی بهتر و به روزتر نسبت به رقبای موجود
  • فعالیت‌های اصلی: توسعه محصول و بهبود امکانات، بهینه سازی سرورها و زیرساخت فنی، تولید محتوا جهت افزایش آگاهی مخاطبین، مارکتینگ – استخدام نیرو های انسانی و مدیریت آن ها، تحلیل رفتار کاربر، فراهم کردن محیطی برای سهولت کار تیمی، بررسی مسائل حقوقی کسب و کار و جلوگیری ازچالش ها
  • منابع اصلی: فناوری بومی تولید شده، نیروی انسانی (برنامه نویسان، مدیران، بازاریابان، پشتیبانی)، دفتر برای استقرار تیم، پول، تجهیزات مانند سرور، کامپیوتر و…، پلتفرم برای هماهنگی اعضا و ارتباطات آنلاین
  • شرکای کلیدی: دیتاسنترها، شرکت‌های بزرگ نرم افزاری جهت مشارکت درفروش
  • جریان درآمد: دریافت هزینه ماهانه سرویس، فروش قطعی لایسنس، تبلیغات، فروش سخت افزار
  • ساختار هزینه: هزینه نیرو فنی (برنامه نویس، طراح و…)، هزینه بازاریابی (تبلیغات و…)

۹ـ اپریویو

  • بخش مشتریان: افرادی که گوشی اندروید دارند، توسعه دهندگان بازی و اپلیکیشن‌های اندرویدی
  • ارتباط با مشتریان: برنامه‌های بازاریابی تلفنی و ایمیلی، اجرای خدمات با بهترین کیفیت، هزینه مناسب خدمات
  • کانال توزیع: وب سایت اپریویو، بخش ویژه‌ای در اپ کافه بازار با عنوان در رسانه‌های کافه بازار
  • ارزش پیشنهادی یکتا: جذب کاربر بیشتر برای تولیدکنندگان نرم افزار، کمک به افراد در تصمیم گیری خرید یک اپ مناسب، ایجاد اعتماد در مصرف کنندگان
  • فعالیت‌های اصلی: توسعه پلتفرم اپریویو، طراحی خدمات جدید بر اساس نیاز کاربران، فعالیت‌های بازاریابی، تولید محتوا
  • منابع اصلی: نیروی متخصص، وب‌سایت و پلتفرم نرم افزاری، برند اپریویو
  • شرکای کلیدی: کافه بازار
  • جریان درآمد: فروش خدمات تولید محتوا نقد و بررسی، ارائه خدمات مشاوره و تبلیغات
  • ساختار هزینه: هزینه توسعه پلتفرم، حقوق کارمندان، سرور، اجاره مکان

مراحل نوشتن بوم کسب و کار

۱۰ـ رایچت

  • بخش مشتریان: کسب و کارهای آنلاینی که به مشتری مداری و افزایش فروش اهمیت می دهد
  • ارتباط با مشتریان: با یک جامعه آماری کوچک از دوستان نزدیک معرفی اولیه را شروع کردیم، بعد از آن‌ها خواستیم که برروی سایت هایشان نصب کنند و بازخوردهارا به ما بگویند. بعد از آن هم در کامیونیتی‌های آی تی و استارتاپی شبکه ارتباطاتی دوستانمان معرفی شدیم، که به تدریج باعث جذب مشتریان شد و هر کدام از مشتریان نصب می‌کردند این سرویس را به چند نفر دیگر هم معرفی می‌کردند.
  • کانال توزیع: وب سایت، شبکه‌های اجتماعی
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­افزایش نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به کاربران سایت، ارتباط موثر و ایجاد تجربه‌ای خوشایند برای کاربران با هزینه ای معقول، سادگی و سهولت نصب و راه اندازی، صرفه جویی در هزینه حفظ و نگهداری مشتری و تبدیل بازدیدکننده به مشتری
  • فعالیت‌های اصلی: استخدام نیروی انسانی و مدیریت آنها، توسعه پلتفرم، بررسی توزیع پذیر کردن و مقیاس پذیری سرورها، ارائه خدمات بر اساس نیاز کاربران، بازاریابی
  • منابع اصلی: ارتباطات، تیم فنی متخصص با ویژن هم راستا، پلتفرم نرم افزاری ساخته شده، پول
  • شرکای کلیدی: شرکت های هاستینگ، سرمایه گذارها
  • جریان درآمد: فریمیوم، پریمیوم، فروش مستقیم
  • ساختار هزینه: هزینه راه اندازی اولیه، حقوق کارمندان، سرور و لایسنس ها مورد نیاز

۱۱ـ نشریار

  • بخش مشتریان: مترجمان، شاعران، نویسندگان جوان، اساتی دانشگاه
  • ارتباط با مشتریان: مذاکره رو در رو  و تبلیغات ( جذب)، خدمات اختصاصی شده پیوسته در مدیریت چرخه نشر (نگهداری)، برگزاری رویدادهای مخصوص معرفی مشتریان سابق (مشتریان ما، نشریار را به دوستانشان معرفی می‌کنند)
  • کانال توزیع: وب سایت
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­امکان انتشار توسعه نویسنده، درآمد بیشتر، صرفه‌جویی زمانی، تسهیل و مشاوره در امور اخذ مجوز و دریافت فیپا برای کتاب
  • فعالیت‌های اصلی: تبدیل انواع محتوا به محصول آماده نشر، بازاریابی، توسعه پلتفرم نرم افزاری
  • منابع اصلی: سامانه کتاب ساز، شبکه متخصصین، سرمایه، دفتر کار
  • شرکای کلیدی: شبکه متخصصان، چاپخانه‌ها، سامانه‌های فروش و پیش فروش آنلاین کتاب
  • جریان درآمد: فروش مستقیم خدمات در قالب پریمیوم و خدمات ویژه
  • ساختار هزینه: نگهداری پلتفرم، دستمزد متخصصین، بازاریابی، اجاره

۱۲ـ سی فایو

  • بخش مشتریان: مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط در تمام اصناف و مشاغل، شرکت‌های اسمال آفیس که می‌خواهند با هزینه کم فروشگاه آنلایت گوناگون راه بندازند، طراحان و وب‌مسترهایی که سفارش طراحی سایت می‌گیرند ولی فرصت طراحی سایت ندارند با سی فایو میتوانند سایت مشتریانشان را طراحی کنند و خودشان مبلغ بیش‌تری از مشتری نهایی بابت محتوا دهی بگیرند
  • ارتباط با مشتریان: کارگاه‌های آموزشی آنلاین، ارائه خدمات اختصاصی رایگان  برای پشتیبانی قوی، تولید محتوا و بهینه‌سازی جهت جذب ترافیک ارگانیک، وایرال کردن محتوا تولید شده در انجمن‌ها و سوشیال‌ها، دیجیتال مارکتینگ و بهینه‌سازی نرخ تبدیل، حضور در شبکه‌های اجتماعی، طراحی کمپین تبلیغاتی
  • کانال توزیع: وب سایت اصلی، سایت ساز سی فایو، ربات تلگرام سایت ساز
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­کاهش هزینه زمانی و مالی برای راه اندازی یک وب‌سایت حرفه‌ای، تنها سرویس سایت ساز با بیش از 100 نمونه مدل کسب و کار قالب واکنشگرا با هاست و منابع مستقل
  • فعالیت‌های اصلی: برنامه نویسی و پیاده سازی پلتفرم، ارتباط مستمر با مشتری و شنیدن صدای مشتر، تلاش برای هماهنگ سازی محصول با پرسونای مشتری، طراحی و بازبینی مشتریان تولید محتوا، حضور در شبکه‌های اجتماعی، بهینه سازی فرایندهای پشتیبانی و نگهداری از مشتری
  • منابع اصلی: نیروی انسانی(برنامه نویسان، مدیران، بازاریابان، پشتیبانی)، دفتر برای استقرار تیم، پول، تجهیزات مانند سرورف کامپیوتر و..، یک سری حق امتیازها(مثل برند کافه بازار)، پلتفرم برای هماهنگی اعضا
  • شرکای کلیدی: شبکه‌های تبلیغاتی که از آنها رسانه خریدیم، دیتا سنتر سرور های سی فایو، سرمایه گذار و اسپانسر تبلیغاتی، شرکت که مسئول سئو کردن وب‌سایت را به عهده گرفته‌اند.
  • جریان درآمد: کسب درآمد فروش عضویت سالانه بسته ها، کسب درآمد از فروش پشتیبانی، کسب درآمد از بهینه‌سازی سایت مشتری، نصب و تنظیم افزونه، کسب درآمد از پلتفرم فروشگاه افزونه و امکانات جانبی سی فایو
  • ساختار هزینه: راه اندازی اولیه تیم سازی و آموزش پرسنل،  توسعه و بهینه سازی پلتفرم، حقوق پرسنل، کمپین و تبلیغات دیجیتال مارکتینگ، تامین سرورهای میزبانی، بکاپ‌ها، نگهداری و مدیریت سرورها

۱۳ـ پونیشا

  • بخش مشتریان: برنامه نویسان و طراحان وب، مترجمان، سایر ارائه دهندگان خدمات آنلاین (به طور کلی فریلنسر ها)
  • ارتباط با مشتریان: افیلیت مارکتینگ، پشتیبانی خوب مشتریان، سعی می‌کنیم در همه رویدادهای مرتبط حضور داشته باشیم، کارفرمایان بیشتری را با پونیشا آشنا کنیم و میزبان موفقیت در انجام پروژه ها را بالا ببریم.
  • کانال توزیع: وب سایت با قابلیت ریسپانسیو برای موبایل
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­ایجاد اطمینان در انجام پروژه‌ها از طریق پرداخت امن، کاهش هزینه، صرفه جویی زمانی، دسترسی به انواع پیمانکاران (مطالعه مقاله «حسابداری پیمانکاری چیست»نیز می تواند مفید باشد.)
  • فعالیت‌های اصلی: توسعه نرم افزار، توسعه بازار کار آنلاین، بازاریابی، برنامه نویسی
  • منابع اصلی: نیروی فنی و برنامه نویس، نیروی انسانی ( برنامه نویسان، مدیران، بازاریابان، پشتیبانی)، دفتر برای استقرار تیم، پول، تجهیزات مانند سرور، کامپیوتر و…
  • شرکای کلیدی: فریلنسرها
  • جریان درآمد: حق عضویت، دریافت ده درصد از فریلنسر و پنج درصد از کارفرما (از مبلغ توافق شده) در هنگام تأیید پروژه، دریافت هزینه برای ایجاد، محرمانه کردن، برجسته کردن، فوری کردن، تمام وقت بودن پروژه
  • ساختار هزینه: حقوق کارمندان، هزینه های بازاریابی، هزینه سرور و سایر خدمات اجاره ای

۱۴ـ ایران فا

  • بخش مشتریان: عموم مردم که عالاقه مند به رویدادهای فرهنگی هنری هستند، مخاطبان تخصصی در زمینه رویدادهای فرهنگی هنری، کارگزاران و تهیه کنندگان رویدادهای فرهنگی هنری، هنرمندان و صاحبان مراکز فرهنگی هنری
  • ارتباط با مشتریان: کمپین‌های وبلاگ نویسی، همکاری با سلبریتی‌های حوزه تولید محتوا، افزایش امکانات و کیفیت بالا، خبرنامه، تبلیغات آفلاین در محل اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری و اسپانسر شدن درآنها، بازاریابی دهان به دهان، ارسال نامه و گفت و گویحضوری با کارگزاران رویدادهای فرهنگی هنری، اسپانسر شدن در برنامه های مرتبط
  • کانال توزیع: وب سایت ایران فا، وبسایت اصفهان فا، شبکه‌های اجتماعی ایران فا در اینستاگرام و تلگرام
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­بستر رایگان برای معرفی رویدادهای فرهنگی هنری، بستر رایگان برای معرفی هنرمندان و مراکز فرهنگی هنری، جذب مخاطب بیشتر، دسترسی آسان به رویدادهای مورد علاقه
  • فعالیت‌های اصلی: گردآوری و اطلاع رسانی یکپارچه رویدادهای فرهنگی هنری ایران، پوشش تصویری رویدادهای فرهنگی هنری و تولید محتوای متنی، اطلاع‌رسانی به روز برنامه های سینمایی کشور، طراحی وب‌سایت، تهیه برنامه بازاریابی، استخدام نیروهای مورد نیاز، مذاکره با مشاوران و تشکیل تیم مشاوران
  • منابع اصلی: نیروی فنی و برنامه نویس، نیروی انسانی ( برنامه نویسان، مدیران، بازاریابان، پشتیبانی)، دفتر برای استقرار تیم، پول، تجهیزات مانند سرور، کامپیوتر و…
  • شرکای کلیدی: سامانه ایونت سنتر به عنوان مجموعه‌ای که در امر فروش بلیط رویداد به مجموعه ما کمک می‌کند، گالری‌های هنری و نگارخانه‌ها، تالارها و مجموعه‌هایی که درآن برنامه‌های فرهنگی هنری برگزار می‌گردد، آموزشگاه‌های فرهنگی هنری، سامانه تیکیمو
  • جریان درآمد: رایگان، ویژه کردن رویدادها و دریافت هزینه، رپورتاژ و پوشش تصویری رویدادها، ویژه کردن هنرمندان، ویژه کردن مراکز فرهنگی هنری، تبلیغات
  • ساختار هزینه: هزینه راه اندازی وب سایت، هزینه نیروی انسانی، هزینه گروه مشاور برای انتخاب هنرمندان، هزینه زیرساخت‌های مجموعه، اجاره سرور، هزینه‌های جاری، هزینه تبلیغات (آنلاین و آفلاین)، هزینه مشاوران

۱۵ـ مانیشن

  • بخش مشتریان: مشاورین املاک، متقاضیان ملک، فروشندگان ملک
  • ارتباط با مشتریان: استفاده از روش‌های آنلاین مارکتینگ و قرارهای حضوری (جذب)، خدمات باکیفیت و گیمیفیکیشن (نگهداری)، جشنواره‌های مختلف، تخفیفات فصلی، خدمات خوب و تبدیل کردن مشتریان به هوادار و استفاده از تبلیغات دهان به دهان
  • کانال توزیع: وب سایت
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­دسترسی سریع به اطلاعات و گزینه‌های مختلف، معرفی بهتر و مؤثرتر گزینه‌های فروش،  دسترسی به پرونده‌های فروش و اجاره و جذب مؤثرتر مشتریان، مقایسه خیلی راحت و سریع مکان‌ها
  • فعالیت‌های اصلی: بازاریابی و جذب مشاورین املاک، توسعه پلتفرم نرم افزار، مذاکره با سرمایه گذار و جذب سرمایه، رشد در سطح کشور، آموزش به مشاورین املاک، پیگیری‌ها، رسیدن به درآمد مورد نظر در زمانی مشخص، بهبود ارزش طول عمر مشتری، تبدیل مشاورین جدید به مشتری
  • منابع اصلی: پلتفرم نرم افزاری، تیم فنی بازاریابی، دفتر، سرور، سرمایه جذب شده، شبکه انسانی مرتبط
  • شرکای کلیدی: سرمایه گذاران، سازنده‌ها، اتحادیه‌های املاک، شرکت‌ها مهندسی فروش
  • جریان درآمد: حق عضویت از مشاور
  • ساختار هزینه: هزینه راه اندازی اولیه، حقوق کارمندان، اجاره مکان و هزینه‌های جاری ، هزینه تبلیغات، بازاریابی
برای مشاوره کسب و کار کلیک کنید

۱۶ـ مهرآراد فیدار

  • بخش مشتریان: بیماران دیابتی، بیمارانی که از دردهای ناشی از پا رنج می‌برند، بیمارانی که دارای مشکلات خارپاشنه هستند، کسانی که در روز باید زمان زیادی را یه صورت ایستاده باشند، همه کسانی که به سلامتی پای خو اهمیت می‌دهند
  • ارتباط با مشتریان: ارائه محصول در مراکز ارتوپدی برای آشنایی بیماران با محصول، تبلیغات تلویزیونی و تبلیغ در شبکه‌های مجازی، ارائه محصول در نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و تخفیفات ویژه
  • کانال توزیع: کانال تلگرام، وب‌سایت، اینستاگرام، دیجی کالا و دیگر سایت‌های فروش و تبلیغ اینترنتی، مراکز ارتوپدی، داروخانه‌ها و کلینیک‌های مراکز درمان دیابت
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­قیمت و کیفیت مناسب محصول در مقایسه با نمونه های دیگر کفی های موجوددر بازار، این کفی طبی این قابلیت را دارد که به صورت خود به خودی مطابق با هندسه پای فرد شود، کاهش بیش از 40 درصد فشار در کف پای فرد در حالت ایستاتیک و دینامیک
  • فعالیت‌های اصلی: استخدام نیروی انسانی و مدیریت آنها، توسعه محصولات نوین، بهبود محصولات، تثبیت بازار، توسعه کانال‌های فروش
  • منابع اصلی: نیروی انسانی، دفتر برای استقرار تیم، پول، هزینه قالب و مواد اولیه
  • شرکای کلیدی: سرمایه گذاران، پزشکان، ارتوپد ها، داروخانه ها
  • جریان درآمد: فروش مستقیم کالا
  • ساختار هزینه: هزینه راه اندازی اولیه، هزینه مربوط به کارمندان، هزینه بازاریابی محصول، هزینه برای واحد تحقیق و توسعه

۱۷ـ آچاره

  • بخش مشتریان: افراد نیازمند به خدمات عمومی که با تکنولوژی هم آشنایی دارند، ارائه دهندگان خدمات
  • ارتباط با مشتریان: تبلیغات آنلاین، افلاین و محیطی، جبران خدمات برای کاربرانی که عدم رضایت از سرویس دارند، پشتیبانی 24ساعته،همکاری بت دیگر استارتاپ‌ها
  • کانال توزیع: اپلیکیشن، وب سایت، شبکه‌های مجازی
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­گستردگی در ارائه خدمات در چندین شهر ایران، تضمین کیفیت ارائه خدمات، امنیت در ارائه خدمات
  • فعالیت‌های اصلی: بازاریابی، گسترش و توسعه کسب و کار ارائه خدمات، ثبت شرکت، تهیه دفتر کار، تولید و بازاریابی اپلیکیشن ها و سامانه‌های پلتفرمی برای توسعه سیستم‌های سنتی
  • منابع اصلی: سامانه نرم افزاری، دفتر کار، نیروی انسانی متخصص، پول، تجهیزات
  • شرکای کلیدی: شرکت‌های ارائه دهنده تبلیغات
  • جریان درآمد: دریافت کمیسیون و حق عضویت ماهانه از متخصصان
  • ساختار هزینه: هزینه راه اندازی و مخارج دفتر کار، نیروی انسانی، تبلیغات

۱۸ـ مهمه:

  • بخش مشتریان: شهروندان، سازمان های مردم نهاد، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی
  • ارتباط با مشتریان: ایجاد پلتفرمی شامل اپلیکیشن و وب‌سایت، پوشش تمامی مناطق و شهرهای ایران، استفاده ازرسانه‌هایی که قبلاً ایجاد شده و صدها هزار مخاطب دارد.
  • کانال توزیع: وب‌سایت، اپلیکیشن، پنل مدیریت ویژه سازمان‌ها، شبکه‌های اجتماعی
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­کاهش هزینه‌های برگزاری کمپین، ارائه یک چارچوب مشخص و سیستماتیک برای برگزاری کمپین، افزایش اثر بخشی کمپین‌ها، تسهیل برگزاری کمپین، دسترسی به جامعه آماری
  • فعالیت‌های اصلی: توسعه پلتفرمی شامل اپلیکیشن، وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی، داده کاوی، آموزش واستخدام نیروی انسانی مجرب، بازاریابی و فروش، جذب سرمایه گذار
  • منابع اصلی: پلتفرم نرم افزاری، نیروی فنی، سرمایه، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری، نام تجاری، پلتفرم، نیروی انسانی، داده‌ها
  • شرکای کلیدی: سازمان‌های مردم نهاد، سازمان‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی، سرمایه گذاران
  • جریان درآمد: هزینه ماهیانه و یا سالیانه برای ویژگی‌های بیشتر، هزینه اجرای کمپین برای شرکت‌ها و سازمان‌ها، مشارکت در فروش
  • ساختار هزینه: هزینه راه اندازی اولیه، نیروی انسانی، توسعه پلتفرم، اجاره مکان، تجهیزات، سرور، تبلیغات

توصیف بوم کسب و کار

۱۹ـ هم‌یاب ۲۴

  • بخش مشتریان: مال‌باختگان کالاهای دیجیتال درسراسر کشور، فروشگاه و خریداران کالاهای دیجیتال دست دوم در کشور، یابندگان کالاهای دیجیتال در سراسر کشور
  • ارتباط با مشتریان: پشتیبانی قوی24ساعته، رعایت اصول مدیریت ارتباط مشتریان با تمامی بازیگران اصلی(دفاتر پیشخوان و فروشگاه های سراسر کشور)
  • کانال توزیع: وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­افزایش احتمال پیدا شدن کالاهای سرقت شده و امکان جست وجوی پیشرفته
  • فعالیت‌های اصلی: استخدام نیروی انسانی و مدیریت آنها، توسعه پلتفرم نرم افزاری سمت وب و سمت اپلیکیشن، بهینه سازی سرورها، مدیریت بازار و تبلیغات و تحلیل رفتار کاربر، تهیه تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مناسب، بررسی مسائل حقوقی کسب وکار وجلوگیری ازچالش ها
  • منابع اصلی: نیروی انسانی ( برنامه نویسان، مدیران، بازاریابان، پشتیبانی)، دفتر برای استقرار تیم، پول، تجهیزات مانند سرور، کامپیوتر و…، پلتفرم برای هماهنگی اعضا
  • شرکای کلیدی: اپراتور های مخابراتی، صدا و سیما، کلانتری‌ها، دفاتر پیشخوان
  • جریان درآمد: استعلام کالای دیجیتال قبل از خرید رایگان، دریافت هزینه برای بیمه کالای دیجیتال در بوم مدل کسب و کار بیمه، دریافت هزینه برای ثبت کالای دیجیتال مفقودی یا سرقتی در سامانه
  • ساختار هزینه: هزینه نیروی فنی، هزینه بازاریابی، هزینه زیرساخت،هزینه مکان و اجاره

۲۰- تیزلند

  • بخش مشتریان: مادران، دانش آموزان تیزهوش و پیشرو
  • ارتباط با مشتریان: سئو، تلگرام
  • کانال توزیع: وب‌سایت، تلگرام، بازاریابی دهان به دهان
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­محتوای آموزشی کامل و باکیفیت تولید شده و ارائه شده توسط متخصصین توانمند
  • فعالیت‌های اصلی: تیم، ارتباط با تولیدکنندگان محتوای آموزشی، تولید محتوای آموزشی با کیفیت و تمرکز بر ویدئو و صوت، طراحی و راه‌اندازی وب سایت،پیاده‌سازی سامانه بی آی برای بهره‌مندی از دانش حاصل از اطلاعات ذخیره شده، توسعه قطره چکانی هسته مرکزی در طول زمان و مهارت رویکرد محور
  • منابع اصلی: معلمان، مشاوران تحصیلی، ناشران، تیم فنی برای تولید محتوا، برنامه نویسان
  • شرکای کلیدی: معلمان، مشاوران تحصیلی، مشاوران روانشناسی کودک و نوجوان، مشاوران خانواده، مترجمین، ناشران کتاب‌های کمک آموزشی
  • جریان درآمد: فروش کتاب و دوره‌های آنلاین، درآمد مبتنی بر تحلیل‌های مبتنی بر داده و تحلیل رفتار مصرف‌کننده، درآمدهای مبتنی بر پیش بینی ترندها،
  • ساختار هزینه: حقوق ومزایاس کارمندان، پرداخت هزینه و سرور، طراحی سایت، اجاره دفتر

۲۱ـ علی بابا

  • بخش مشتریان: کسانی که قصدسفرتفریحی یا کاری دارند، توریست‌ها، گردشگران، آژانس‌های هواپیمایی، کسانی که قصد خرید بلیت‌های چارتری و ارزان قیمت را دارند، افرادی که قصد رزرو هتل و اقامتگاه‌های داخلی را دارند، کسانی که می‌خواهند بلیت و هتل را باهم رزرو کنند، کسانی که با سایت‌های خارجی برای رزرو اقامتگاه‌های خارجی آشنایی ندارند، کسانی که بخاطر مشغله فرصت رجوع به آژانس‌های هواپیمایی را ندارند، دانشجویانی که درشهرهای دیگر درس می‌خوانند.
  • ارتباط با مشتریان: پشتیبانی تیکتی و ایمیلی، پستیبانی 24 ساعته، ارائه کد تخفیف به شرکت‌ها، سازمان‌ها و مسافران پرسفر علی بابا، خرید بلیت به صورت اعتباری  تسویه حساب دوره‌ای برای سازمان‌ها وشرکت‌ها
  • کانال توزیع: وب‌سایت علی بابا، اپلیکیشن علی بابا، گوگل پلی، فرودگاه‌ها، نماینده‌های تلفنی ایمیلی، ایمیل مارکتینگ
  • ارزش پیشنهادی یکتا: رزرو سریع وآسان، صرفه‌جویی دروقت و زمان برای خرید بلیت، امکان خرید بلیط‌های ترکیبی، ارائه خدمات جانبی
  • فعالیت‌های اصلی: توسعه فنی، توسعه بازار، تأمین نیروی انسانی، دریافت مجوزها و رفع چالش‌های حقوقی، مارکتینگ، خدمات تبلیغات، جذب ترافیک برای سایت
  • منابع اصلی: دفتر، دانش فنی، سامانه پرداخت، ایرلاین‌ها، هتل‌ها، شبکه‌ای از همکاران شرکت‌های وابسته، قراردادها
  • شرکای کلیدی: شبکه همکاران علی بابا، ایرلاین‌ها، قطار رجا، فدک و…، هتل ها، درگاه‌های بانکی، آژانس ها
  • جریان درآمد: کمیسیون از تراکنش‌های انجام شده، فروش مستقیم سایر خدمات گردشگردی
  • ساختار هزینه: سرور و تجهیزات سخت افزاری، توسعه فنی، نیروی انسانی، بازاریابی، اخذ مجوز‌های پشتیبانی

۲۲ـ الوپیک

  • بخش مشتریان: موتورسوارانی که به دنبال درآمد پاره‌وقت بیشتر هستند، موتورسواران شاغل در پیک‌های موتوری، کسبه و افرادی که بسته یا مرسوله برای جابجایی دارند، راننده‌های وانت
  • ارتباط با مشتریان: تبلیغ بنر در سایت‌های پر بازدید، فعالیت در آپارات، فعالیت در اینستاگرام، ساختن ویدئوی تبلیغاتی، ارائه 5هزار تومان اعتبار اولیه در هنگام ثبت نام
  • کانال توزیع: وب سایت، اپلیکیشن، دفتر استخدام پیک تهران
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­جابجایی سریع و به صرفه مرسوله در سطح شهر، اطمینان بالاتر نسبت به پیک های سنتی، قیمت مناسب‌تر
  • فعالیت‌های اصلی: برنامه نویسی، نگهداری و رفع باگ اپلیکیشن وب سایت، پیدا کردن سفیر های جدید و آموزش به آنها، رسیدگی به شکایات مشتریان
  • منابع اصلی: نیروهای پشتیبانی مشتریان و کارشناسان، برنامه نویس و تیم فنی، تیم مدیریتی،  دفتر برای استخدام پیک
  • شرکای کلیدی: ادارات، رستوران‌ها، دفاتر تبلیغاتی، دفاتر اسناد رسمی، درگاه بانکی
  • جریان درآمد: اخذ کمیسیون 20% از سفیران (الان، در بهار 97) به موتورسوارانی کم‌تر از 3 درخواست در طول روز انجام داده باشد کمیسیونی تعلق نمی‌گیرد.
  • ساختار هزینه: اجاره دفتر برای استخدام پیک، اجاره دفتر برای انجام کارهای فنی و مدیریتی، هزینه‌های توسعه، بازاریابی و زیر ساخت

۲۴ـ ای نتورک

  • بخش مشتریان: برندهایی که‌ می‌خواهند تبلیغ خود را در سایت‌های مختلف نمایش دهند، وب‌سایت‌های پر بازدید یا موضوعی که می‌خواهند تبلیغات در سایت خود درج کنند
  • ارتباط با مشتریان: تماس و پشتیبانی تلفنی، نمایش واترمارک در گوشه تبلیغات بنری، تبلیغات دهان به دهان
  • کانال توزیع: وب سایت، اپلیکیشن
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­ایجاد یک تعرفه واضح و مشخص برای هر دوطرف، تضمین کیفیت نمایش تبلیغ گیرندگان (به متخلفین اخطار و یا قطع همکاری داده می‎‌شود)، پیدا کردن بی دردسر تبلیغ گیرنده برای تبلیغ دهنده و بالعکس، هدفمندی هرچه بیش‌تر تبلیغات
  • فعالیت‌های اصلی: توسعه فنی، بازاریابی، پشتیبانی هر چه بیش‌تر از تبلیغ دهندگان و تبلیغ گیرندگان، حسابداری و مدیریت مالی
  • منابع اصلی: بستر نرم فزاری، زیرساخت فنی، منابع انسانی، مجوزها، دفتر کار
  • شرکای کلیدی: سایت‌های پر بازدید مثل: خبرآنلاین، نیک صلحی، قطره، سافت گذر، یک پزشک و..
  • جریان درآمد: گرفتن درصدی از درآمد نمایش دهندگان تبلیغات
  • ساختار هزینه: زیرساخت فنی، منابع انسانی، بازاریابی و تبلیغات، اجاره و غیره

۲۵ـ آپارات

  • بخش مشتریان: کاربران اینترنت که به مشاهده ویدئو علاقه‌مند هستند، آژانس‌های تبلیغاتی، صاحبان کسب وکار، وب‌مسترها، حوزه‌های بازی
  • ارتباط با مشتریان: شبکه‌های اجتماعی، سئو، بقیه سایت‌‎های مجموعه صبا ایده مثل: کلوب، بلاگ، فیلیمو، تولید محتوا، تولید برنامه‌‎های ویدئویی
  • کانال توزیع: سایت آپارات، اپلیکیشن آپارات، اینستاگرام، کانال تلگرام، فیسبوک
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­آپلود و به اشتراک گذاری رایگان ویدئو، تبلیغات و برندینگ مؤثر به شیوه نوین ویژه صاحبان کسب و کار
  • فعالیت‌های اصلی: مارکتینگ، ساختن و نگهداری پلتفرم، ایجاد ترافیک برای وب‌سایت و اپ، مدیریت ترافیک، ممیزی کردن ویدئوهای نامناسب و خلاف قوانین آپارات، توسعه محصول، تحقیق و توسعه
  • منابع اصلی: تولید کنندگان محتوا، پلتفرم آپارات، واحد تبلیغات، الگوریتم و پیشنهاد ویدئوهای مشابه، نیروی فنی و برنامه نویس، دفتر کار، بخش حقوقی و کپی رایت
  • شرکای کلیدی: صبا ایده، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت، برندهای معروف، آژانس‌های تبلیغاتی و خبری
  • جریان درآمد: اخذ هزینه در ازای افزایش بازدید، اخذ هزینه برای نمایش لینک دلخواه هنگام نمایش ویدئو، اخذ هزینه در ازای نمایش باکس اخر ویدیو، تبلیغات بنری، بر اساس میزان ترافیکی که هر ماهه در حال مصرف توسط این سرویس است، هزینه‌های قابل توجهی را از زیر ساخت و یا شرکت‌های  اسپانسر دریافت می‌کند.
  • ساختار هزینه: هزینه توسعه و نگهداری پلتفرم، هزینه دیتا سنتر، هزینه کپی رایت، هزینه بازاریابی، هزینه‌های حقوقی و قضایی، کارمندان، هزینه دفتر و تجهیزات، مالیات

۲۶ـ دیجیاتو

  • بخش مشتریان: افراد عاشق تکنولوژی روز و اخبار و رویدادهای مربوط به آن، گیگ‌های کامپیوتری، بازی‌خورها و گیمرها، طرفداران خودرو و اخبار و رویدادهای مربوط به آن، صاحبان کسب و کارهای دیجیتال که علاقه به تبلیغ ودیده شدن دارند
  • ارتباط با مشتریان: حضور در نمایشگاه های تخصصی فناوری و مرتبط، فیسبوک (98 هزار فالوور)، اینستاگرام (110هزار فالوور)، تلگرام (60000فالوور)، توییتر (13600 فالوور)، کانال آپارات (5200 فالوور)
  • کانال توزیع: سایت دیجیاتو، اپلیکیشن اندروید، شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­بی‌طرفی و دستری به جدیدترین رخدادها و اخبار معتبر فناوری، تبلیغات هدفمند و با کیفیت، ویژه صاحبان کسب و کارهای دیجیتال
  • فعالیت‌های اصلی: تولید خبر، گزارش آنلاین رویدادهای خاص، هماهنگی و استخدام نویسندگان و مترجمان، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، مدیریت سرورها و زیرساخت فنی
  • منابع اصلی: دفتر، سرمایه‌های انسانی، بستر نرم افزاری، زیرساخت سخت افزاری وفنی، پول، سرمایه
  • شرکای کلیدی: گوگل پلی، بازار
  • جریان درآمد: تبلیغات بنری، رپورتاژ آگهی
  • ساختار هزینه: حقوق مترجمان و نویسنده‌ها، هزینه دفتر، هزینه ساخت کلیپ‌های بررسی گجت‌ها، هزینه‌های نیروی انسانی

۲۷ـ دیجی کالا

  • بخش مشتریان: صاحبان برندها، واردکنندگان، توزیع کنندگان، افراد علاقه‌مند به کالای دیجیتال، افرادی که به خرید اینترنتی اعتماد دارند و رمز دوم دارند، افراد بین 20 تا 30 سال، افرادی که در شهرستان‌ها هستند و دسترسی به خیلی از کالاها ندارند و سفر به شهر های دیگر برای آن ها سخت و هزینه بر است، افراد پرمشغله که زمان کافی برای خرید مستقیم از فروشگاه‌ها یا مغازه‌ها ندارند. بوم کسب و کار دیجی کالا چیست؟
  • ارتباط با مشتریان: کمپین‌های مناسبتی، پیشنهادهای شگفت‌انگیز، باشگاه مشتریان، جشنواره‌ها، ارائه جوایز قرعه‌کشی‌ها، سرویس دیجی بن، پشتیبانی خوب مشتریان
  • کانال توزیع: وب سایت، اپلیکیشن، ایمیل
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­ارائه نقدوبررسی های خوب و کاربردی برای محصولات در بوم کسب و کار دیجی کالا، امکان مقایسه محصولات، 7 روز ضمانت بازگشت، ضمانت اصل بودن کالا، تضمین بهترین قیمت، تنوع محصولات و برندها
  • فعالیت‌های اصلی: توسعه زیرساخت فنی و استیبل نگه داشتن سایت، بازاریابی، جذب تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و واردکنندگان در بوم کار دیجی کالا، استخدام نیروهای انسانی، تهیه تجهیزات اداری و زیر ساختی
  • منابع اصلی: زیرساخت و تکنولوژی فنی، منابع انسانی، نیروهای پشتیبان مشتریان و کارشناسان، سرمایه، دفتر، انبار برای محصولات، تیم بازاریابی، تجهیزات
  • شرکای کلیدی: بانک ها در بوم مدل کسب و کار بانک، سرمایه گذار، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، وارد کنندگان
  • جریان درآمد: فروش مستقیم، اخذ کمیسیون از کسب و کارهایی که محصولاتشان را در دیجی کالا به فروش می رسانند.
  • ساختار هزینه: هزینه‌های نیروی فن، پشتیبانی، هزینه‌های محل استقرار، بازاریابی، تبلیغات، هزینه‌های زیر ساخت

۲۸ـ دیوار

  • بخش مشتریان: افرادی که به دنبال خرید کلا یا خدماتی خاص هستند، افراد که کالا یاخدماتی برای فروش دارند، افرادی که به دنبال کار می‌گردند
  • ارتباط با مشتریان: پشتیبانی تیکتی و ایمیلی، تبلیغات دهان به دهان، سیستم چت آنلاین، پشتیبانی تلفنی
  • کانال توزیع: وب سایت دیوار، اپلیکیشن دیوار
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­کاهش هزینه معامله، سادگی، معماری اطلاعاتی مناسب، سرعت بالا، تسهیل چانه زنی، تسهیل پیدا کردن کار و نیروی کار
  • فعالیت‌های اصلی: توسعه فنی، بازاریابی، پشتیبانی، فراهم کردن بستر و پروسه‌های پرداخت
  • منابع اصلی: بستر نرم افزاری، زیرساخت سخت افزاری و فنی، سرمایه های انسانی، مجوز ها، دفتر کار، سرمایه، تخصص
  • شرکای کلیدی: کافه بازار (به عنوان یک شریک استراتژیکی)
  • جریان درآمد: فروش مستقیم، آگهی ویژه6000 تومان، سرویس نردبان 5000 تومان، درج آگهی در بخش استخدام15000تومان، درج لینک وب سایت در آگهی 20000تومان، تمدید آگهی1000 تومان
  • ساختار هزینه: زیرساخت فنی، حقوق سرمایه‌های انسانی، بازاریابی و تبلیغات، اجاره دفتر

۲۹ـ فرانش

  • بخش مشتریان: افرادی که علاقه به یادگیری مهارت‌های به روز و کاربردی متناسب با بازار کار و مدل بوم کسب و کار دارند، افرادی که تولیدکننده محتوای ارزشمند و کاربردی هستند و قصد دارند از محتوای خود کسب درآمد کنند، سازمان‌هایی که علاقه‌مند به آموزش و به روز رسانی منابع انسانی خوب با هزینه و کیفیتی مناسب هستند
  • ارتباط با مشتریان: ارائه کدهای تخفیفات مناسبتی، برگزاری مسابقه، امکان هدیه دادن دوره به دوستان، ارائه محتوای آموزشی
  • کانال توزیع: وب سایت فرانش
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­آموزش‌های با کیفیت، کاربردی و متناسب با نیازهای روز با قیمتی مناسب، ایجاد درآمد از محتوا و دانش کاربردی برای ارائه دهندگان محتوا، افزایش رضایت بهره‌وری کارمندان سازمان، افزایش سطح دانش و مهارت با آسان کردن دسترسی به محتوای آموزشی
  • فعالیت‌های اصلی: بازاریابی، توسعه ونگهداری زیرساخت فنی، پیگیری مسائل قانونی و مجوزها، جذب مدرسان، چک کردن و انتشار ویدئوهای مدرسان
  • منابع اصلی: سرمایه مالی، منابع انسانی و تیم فنی و بازاریابی، پلتفرم ارائه دوره، دفتر کار، محتوای تولید شده ویدئویی
  • شرکای کلیدی: تولیدکنندگان محتوا
  • جریان درآمد: فروش مستقیم دوره‌ها، فروش اشتراک و حق عضویت، فروش نسخه‌های سازمانی، رایگان برای محتوای رایگان، شارژ کیف پول، اخذ درصد از مدرسان
  • ساختار هزینه: هزینه نیروی انسانی، اجاره، هزینه سرور و نگهداری و توسعه زیرساخت فنی، تبلیغات و بازاریابی، هزینه تولید محتوای سفارشی

۳۰ـ فیدیبو

  • بخش مشتریان: کاربران دارای گوشی همراه که به مطالعه در تبلت و موبایل علاقه مند هستند و حمل کتاب‌های حجیم و سنگین برای آنها سخت است، افرادی که زمان های کوچک و کوتاهی دارند برای مطالعه مثلاً مترو، اتوبوس، تاکسی و…، ناشران، افرادی که به دلیل بالا بودن قیمت کتاب‌های چاپی قادر به تهیه آن نیستند.
  • ارتباط با مشتریان: ارائه کد تخفیف هنگام عضویت، کارت هدیه، برگزاری کمپین‌های کتاب خوانی با دیجی‌کالا، ساختن تیزرهای تبلیغاتی ویدئویی، دعوت از کاربران برای معرفی اپ به دوستان، ارائه کتاب‌های رایگان به صورت روزانه در اپ، ارائه کد تخفیف‌های مناسبتی، راه اندازی کمپین من دزد کتاب نیستم، ایمیل مارکتینگ
  • کانال توزیع: سایت، سایت دیجی کالا
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­ارائه ورژن الکترونیکی کتاب‌ها با قیمت ارزان تر از حداقل50% قیمت واقعی ارائه چندین هزار جلد کتاب و مجله فقط در گوشی موبایل به (صورت قانونی)، امکان خواندن کتاب الکترونیکی از فایل‌های پی دی اف.
  • فعالیت‌های اصلی: برنامه نویسی، نگهداری و رفع باگ اپلیکیشن و سایت، طراحی و اجرای کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی، متقاعد کردن و قرارداد بستن با ناشران، آماده‌سازی متن کتاب‌ها برای واردسازی به اپلیکیشن، مدیریت منابع انسانی حسابداری و مدیریت مالی، پشتیبانی
  • منابع اصلی: نیروهای پشتیبانی مشتریان و کارشناسان، برنامه نویس و تیم فنی، تیم مدیریتی، دفتر برای استقرار تیم فنی و مدیریتی
  • شرکای کلیدی: دیجی کالا، ناشرها
  • جریان درآمد: 30 الی 40 درصد کمیسیون
  • ساختار هزینه: اجاره دفتر برای انجام کارهای فنی و مدیریتی، هزینه تبلیغات، بازاریابی، هزینه نیروی انسانی، سرورها و زیرساخت فنی

۳۱ـ فیلیمو

  • بخش مشتریان: افرادی که علاقه‌مند به فیلم و سریال هستند و فیلم و سریال یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌های آنهاست، تولیدکنندگان محتوا و سازندگان فیلم که دغدغه کپی رایت و افزایش فروش دارند، افرادی که در خارج از ایران زندگی میکنند نمی‌توانند فیلم و سریال‌های ایرانی را به صورت فیزیکی تهیه کنند، کسانی که فرصت تهیه فیلم و سریال از مراکز فروش را ندارند، افرادی که در شهرستان‌ها دسترسی محدودی برای تهیه فیلم و سریال به صورت فیزیکی دارند.
  • ارتباط با مشتریان: کمپین‌های مناسبتی، تخفیف‌های ویژه، امکان انتخاب هدایایی مثل تخفیف دیجی کالا، اسنپ فود، اسنپ تریپ و..، کارت هدیه فیلیمو
  • کانال توزیع: وب سایت، اپلیکیشن، تلوزیون هوشمند، اپلیکیشن اندروید
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­دسترسی به فیلم‌های دلخواه در هر زمان و مکان با قیمت مناسب، بازاریابی و درآمدزایی بیشتر از فیلم‌های تولید شده برای تولیدکنندگان، بدون کم شدن حجم اینترنت خودت فیلم ببین
  • فعالیت‌های اصلی: توسعه زیر ساخت فنی، فراهم کردن زیرساخت تماشای ویدئو و بهینه سازی آن، بازاریابی، جذب تولیدکنندگان و سازندگان فیلم و سریال، پیگیری مباحث قانونی و کپی رایت
  • منابع اصلی: زیرساخت و تکنولوژی، فنی ، منابع انسانی، تکنولوژی بومی، سرمایه، دفتر، مجوزها، محتوا، ریویو و نظرات کاربران، فیلم و سریال‌ها
  • شرکای کلیدی: شرکت‌های تولیدکننده فیلم، شرکت‌های پخش تولیدات سینمایی، ارشاد، آپارات
  • جریان درآمد: حق اشتراک
  • ساختار هزینه: نیروی فنی، نیروی انسانی، اجاره، هزینه مجوز‌ها، بازاریابی، تبلیغات، هزینه حقوقی، هزینه زیرساخت فنی، هزینه اجاره یا خرید حق پخش وی او دی آثار ویدئویی

۳۲ـ نت برگ

  • بخش مشتریان: صاحبان کالا و خدمات مانند پزشکان، آرایشگران، فروشنده‌ها، رستوران‌ها، مراکز تفریحی و هنرمندان، سازمان‌ها، افراد جوان که بودجه کمی دارند، مصرف کننده خدمات و کالا به تفکیک شهر، کسب‌وکارها
  • ارتباط با مشتریان: پشتیبانی 24 ساعته در تمام مراحل، ارائه طیف وسیعی از تخفیف‌ها، ارائه تخفیف‌های باور نکردنی دوره‌ای در روزهای خاص
  • کانال توزیع: وب‌سایت نت برگ، اپلیکیشن نت برگ، ایمیل مارکتینگ و خبرنامه، اینستاگرام نت برگ
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­خرید ارزان‌تر و بدون واسطه، صرفه‌جویی در زمان و هزینه، تضمین کیفیت خدمات، در معرض بازدید قرار دادن خدمات و کالاها در جهت افزایش خرید
  • فعالیت‌های اصلی: توسعه پلتفرم نرم افزاری وب و موبایل، آنالیز عرضه و تقاضا، فراهم کردن شرایط برای افزایش تعداد دفعات خرید، معرفی حضوری نت برگ به کسب و کارها
  • منابع اصلی: پلتفرم، نیروی انسانی، برند، دفتر، واحد تبلیغات، تجهیزات سخت افزاری
  • شرکای کلیدی: ارائه دهندگان کالا و خدمات کسب و کارها
  • جریان درآمد: دریافت کمیسیون
  • ساختار هزینه: هزینه توسعه و نگهداری پلتفرم، هزینه بازاریابی، هزینه سرور و تجهیزات، هزینه دفتر و تجهیزات، حقوق کارمندان، مالیات

۳۳ـ شیپور

  • بخش مشتریان: افرادی که به دنبال خرید کالا یا خدماتی خاص هستند، افرادی که کالا یا خدماتی برای فروش دارند.
  • ارتباط با مشتریان: پشتیبانی ایمیلی، نصب بیلبورد در کلان شهرها، پشتیبانی 24 ساعته تلفنی، تبلیغ تلویزیون
  • کانال توزیع: وب سایت شیپور، اپلیکیشن شیپور
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­کاهش هزینه معامله، سادگی، سرعت بالا، تسهیل چانه زنی، تسهیل پیدا کردن کار و نیروی کار
  • فعالیت‌های اصلی: توسعه فنی، بازاریابی، پشتیبانی، تأمین منابع انسانی
  • منابع اصلی: بستر نرم افزاری، زیرساخت سخت افزاری و فنی، سرمایه‌های انسانی، مجوزها، دفتر کار، منابع مالی
  • شرکای کلیدی: گوگل پلی، سیب اپ
  • جریان درآمد: در حال حاضر کسب و کار شیپور هیچ درآمدی ندارد و فقط قصد دارد تا سهم بازار بیشتری کسب کند.
  • ساختار هزینه: زیرساخت فنی، حقوق سرمایه های انسانی، بازاریابی و تبلیغات، اجاره دفتر

۳۴ـ اسنپ فود

  • بخش مشتریان: سفارش دهندگان غذای حاضری، ارائه دهندگان خدمات غذایی مانند رستوران‌ها
  • ارتباط با مشتریان: کوپن‌های تخفیف،جشنواره‌های مناسبتی، بن‌های ویژه، سیستم امتیاز و اعتبار
  • کانال توزیع: اپلیکیشن، وب سایت اسنپ فود
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­صرفه‌جویی در وقت و زمان در سفارش غذا، هزینه کم‌تر، انتخاب بهتر و سریع تر از بین رستوران‌های فراوان و متنوع، افزایش فروش و تبلیغات برای رستوان‌ها
  • فعالیت‌های اصلی: توسعه زیر ساخت فنی، توسعه بازار، تبلیغات، پشتیبانی، جذب رستوران‌ها و ارائه دهندگان خدمات
  • منابع اصلی: زیرساخت فنی، منابع انسانی، برنامه بازاریابی، سیستم پشتیبانی، سرورها، دفتر مرکزی و دفاتر محلی
  • شرکای کلیدی: مجموعه اسنپ، رستوران دارها
  • جریان درآمد: دریافت کمیسیون تراکنش‌ها، تبلیغات
  • ساختار هزینه: هزینه نیروی انسانی، بازاریابی و تبلیغات، زیرساخت فنی و سخت افزاری، اجاره دفتر

۳۵ـ ترب

  • بخش مشتریان: فروشگاه‌های اینترنتی با شرایط خاص مثل دارای نماد الکترونیکی بودن، دارابودن رتبه مناسب در میان سایت‌های ایرانی، کیفیت مناسب سرویس از لحاظ زیبایی طراحی ظاهری، هماهنگ بودن اطلاعات سایت با انبار، کیفیت مناسب در ارائه خدمات و نحوه ارسال کالا، افرادی که به دنبال مناسب‌ترین قیمت برای خرید آنلاین هستند.
  • ارتباط با مشتریان: جذب کاربر از طریق کافه بازار، تبلیغات، کانال‌های تلگرام،
  • کانال توزیع: وب‌سایت، افزونه مرورگر، اپلیکیشن
  • ارزش پیشنهادی یکتا: ­­­تضمین یافتن مناسب‌ترین قیمت‌ها، جامعیت و جست وجو در تمام فروشگاه‌های معتبر
  • فعالیت‌های اصلی: بررسی و رتبه بندی درخواست‌های ثبت شده توسط صاحبان فروشگاه‌ها، پشتیبانی پلتفرم، استخدام نیروی انسانی و مدیریت آن ها، توسعه پلتفرم نرم افزاری سمت وب و اپلیکیشن، بهینه سازی سرورها، مدیریت بازار و تبلیغات، فراهم کردن محیطی برای سهولت کار تیمی، انعقاد قرارداد همکاری با فروشگاه‌ها
  • منابع اصلی: اعضای تیم، دفتر استقرار، تجهیزات فنی و سرور، سرمایه، بستر نرم افزاری، فناوری جست و جو
  • شرکای کلیدی: فروشگاه‌های اینترنتی برتر بر حسب رتبه بندی الکسا (دیجی کالا، مدیسه، مقداد آی تی، کیمیا آنلاین، تهران کالا، آل دیجیتال، شیکسون، بانه کالا، بایکس و فینال)، فروشگاه‌های فیزیکی که پروانه کسب دارند.
  • جریان درآمد: اخذ هزینه از صاحبان فروشگاه‌ها به ازای کلیک‌های انجام شده روی محصولات، اخذ هزینه در ازای تبلیغات

به موارد مشترک در بوم‌های مدل کسب‌ و کار دقت زیادی داشته باشید

اگر انواع بوم کسب و کار را با دقت مطالعه کرده باشید متوجه شده‌اید که همه بوم‌های کسب‌وکار نقاط مشترکی دارند. برای مثال همه آن‌ها به‌خوبی مشتریان خود را مشخص کرده‌اند و دقیقا می‌دانند که چگونه باید محصولات و خدمات‌شان را به مشتریان عرضه کنند. همچنین اگر به مزیت رقابتی این کسب‌وکارها هم نگاه کنید متوجه می‌شوید که بیش‌تر آن‌ها مزیت‌های هوشمندانه‌ای نسبت به رقبای‌شان در نظر گرفته‌اند.

بوم مدل کسب و کار در بسیاری از کسب و کار به‌صورت دوره‌ای تغییر می‌کند و بخش‌های هرچند ریز از آن دچار تغییر می‌شود. برای مثال ممکن است در بازه‌های زمانی مشخصی، مشتریان شما بیش‌تر شوند و شما متناسب با این موضوع خدمات و محصولات بیش‌تری ارائه دهید.

برای اینکه بتوانید بیش‌تری استفاده را از یک نمونه بیزینس مدل (یک نمونه بوم کسب و کار تکمیل شده) داشته باشید باید از یک مشاور یا متخصص کسب و کار کمک بگیرید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به پیشرفت برسید. بسیاری از صاحبان کسب و کارها می‌خواهند خیلی سریع یک بوم کسب و کار طراحی کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا بوم آن‌ها به اندازه کافی کاربردی نباشد.

اگر بوم شما دقیق نباشد ممکن است مسیر کسب و کار شما به اشتباه به سمت‌وسویی خاص برود اما به کمک یک نقشه راه مشخص می‌توانید با اطمینان خاطر به موفقیت برسید. انواع بوم کسب و کار چیست؟

همچنین بوم کسب و کار باید تا حدی انعطاف‌پذیر باشد اما این انعطاف نباید موجب گستردگی بیش‌از حد بوم شود. آماده کردن یک بوم کسب و کار خوب شاید زمان بسیار زیادی ببرد اما در نهایت می‌تواند ضامن موفقیت شما باشد. برای آماده‌سازی یک بوم سعی کنید روی مشتریان و خدمات اصلی‌تان دقت زیادی داشته باشید تا سریع‌تر به موفقیت برسید.

برای آشنایی بیشتر با بیزینس و مفهوم آن ، مقاله «بيزينس چيست» را مطالعه نمایید.

برای مشاوره کسب و کار کلیک کنید

چگونه بوم کسب و کار بسازیم؟

اگر یک ایده تجاری جدید دارید و یا این که دوست دارید تا کسب و کار فعلی خود را رشد دهید؛ با کمک یک بوم مدل کسب و کار می‌توانید اهدافی را که برای تجارت خود در نظر دارید به راحتی و با کمک این مدل‌ها توصیف کنید. یک مشاوره کارآفرینی می تواند به شما در انتخاب ایده های برتر و یا توسعه ایده کمک کند و یک مشاور کسب و کار در زمینه پیاده سازی بوم کسب و کار قطعا به شما راهنمایی می دهد.

حال اگر مایلید تا بدانید که یک مدل تجاری منطقی چگونه ساخته و پرداخته می‌گردد؛ خواندن این بخش از مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم. یک بوم مدل کسب و کار به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید ایده‌ها و مدل تجاری خود را به شیوه‌ای مؤثرتر با کارمندان، سرمایه‌گذاران و یا شرکای‌تان به اشتراک بگذارید.

حال اگر یک سازمان از یک کتاب بوم کسب و کار غیرمناسب و یا غیر حرفه‌ای استفاده کند؛ در نهایت در زمینه برقراری ارتباطات با زیردستان خود و یا هدف گذاری‌های کسب و کارش با شکست بزرگی روبه‌رو خواهد شد. شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت و یا مسترکارت و حتی ناسا جزء شرکت‌های موفقی در سراسر دنیا هستند که از یک بوم مدل کسب و کار حرفه‌ای استفاده می‌کنند.

به طور کلی اگر قصد دارید تا بهتر مدل کسب و کار خود را درک کنید استفاده از این نوع بوم‌ها می‌تواند خیلی واضح‌تر و بهتر برنامه تجاری شما را برای دیگران توصیف کند و سبب صرفه‌جویی در وقت و همکاری گردد. علاوه‌ بر این برای ساخت یک بوم مدل کسب و کار مؤثر و حرفه‌های شما به مهارت‌های اولیه‌ای مثل سازماندهی، ارتباطات و کار تیمی احتیاج دارید.

چرا بوم مدل کسب و کار مهم است؟

بوم مدل تجاری در واقع چهارچوبی برای چگونگی ارزش آفرینی یک شرکت است. ایجاد یک مدل کسب و کار ضروری است حال چه شما در حال شروع یک کار جدید باشید و یا به فکر گسترش تجارت قبلی خود باشید؛ یا اینکه می‌خواهید فقط استراتژی حضور خود در بازار را تغییر دهید. شاید دلیل اصلی مهم بودن این مبحث این باشد که شما می‌توانید با استفاده از یک بوم مدل کسب و کار تمامی فرضیه‌ها و تصمیمات اساسی مورد نظر خود در مورد یک موقعیت تجاری را در یک مکان تعیین کنید و در راستای رسیدن به آن تلاش نمایید.

باید بدانید که انواع مختلفی از بوم مدل‌های تجاری وجود دارد. هر یک از آن‌ها بسته به نوع سازمان و شیوه استفاده، می‌توانند کاربردی متفاوت برای شما به همراه داشته باشند. به عنوان مثال یک شرکت تولید کننده باید مدل بسیار متفاوت‌تری از یک آژانس تبلیغاتی داشته باشد. این تفاوت تنها محدود به مشاغلی نمی‌شود که تفاوت فاحشی با یکدیگر دارند؛ بلکه حتی در یک صنعت خاص هم مدل‌های تجاری می‌توانند نسبت به هم خیلی متفاوت باشند. می‌توانید با مطالعه نمونه کتاب بوم کسب و کار اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنید.

شما با ساخت یک بوم مدل تجاری در حقیقت طرحی را برای چگونگی رسیدن به چشم اندازهای مورد نظرتان ایجاد می‌کنید. این طرح در واقع استراتژی یک شرکت یا یک سرمایه گذاری جدید را مشخص می‌کند و چارچوبی را برای مسیری که باید در راه رسیدن به پیشرفت طی کند را معین می‌سازد.

ایجاد یک فایل ورد بوم کسب و کار اولیه نیاز به تفکر و تحلیل عمیق دارد. شرکت‌ها و سازندگان محصولات باید با تمرکز بر نیازهای بازار و آن‌چه این روزها بیشترین اهمیت را برای مشتریان دارد، در راستای طراحی این بوم فکر کنند. پس از ساختن و منتشر کردن این بوم دیگر هدف شما مشخص است و این باعث می‌شود که همه نسبت به کارهایی که باید انجام دهند آگاهی بیشتری داشته باشند.

شرکت‌ها چگونه از یک بوم مدل کسب و کار استفاده می‌کنند؟

شرکت‌ها در هر صنعتی و در هر مرحله‌ای از رشد کسب و کارشان، موظف به استفاده از از مدل‌های تجاری هستند. برخی از این شرکت‌ها اقدام به تهیه بوم‌هایی با اهداف طولانی‌تر می‌کنند و مدل‌های پیچیده‌ای برای خود می‌سازند؛ در حالی که برخی دیگر از شرکت‌ها و موسسات سعی می‌کنند از ایجاد هرگونه پیچیدگی اضافی  فرار کنند و سریعاً به بیان اصول خود بپردازند.

استفاده از فایل ورد بوم کسب و کار سبب ایجاد نظم و انضباط در روال کاری یک شرکت می‌شود که در نهایت سبب می‌گردد تا دستیابی به اهداف نهایی سریعتر میسر شود.

برای شرکت‌های تقریباً قدیمی یک مدل کسب و کار حکم یک چهارچوبی را دارد که هر ساله بر اساس تغییرات رخ داده در جامعه و همچنین در مشتریان، کارمندان و بازار آپدیت می‌شود و با قوانین روز منطبق می‌گردد. اما بوم مدل کسب و کار برای شرکت‌هایی که جدید هستند و یا به تازگی در حال وارد شدن به بازارهای جدیدند می‌تواند کمک کند تا شروع صحیح‌تری داشته باشند.

شما می‌توانید نمونه بوم اولیه خود را به صورت فایل ورد بوم کسب و کار دربیاورید تا هر زمان که خواستید بتوانید آن را ویرایش کنیدتا به یک نمونه بوم کسب و کار تکمیل شده برسید.

معرفی ابزارهای طراحی بوم مدل کسب و کار

امروزه در مقایسه با گذشته دیگر ابزارهای متنوعی در دسترس‌تان است که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید حرفه‌ا‌ی تر و سریعتر مدل کسب و کار خود را بسازید و با همکارانتان به اشتراک بگذارید.

شما با استفاده از ابزارهای تخصصی در زمینه طراحی بوم مدل کسب و کار می‌توانید با استفاده از افزونه‌های آن‌ها مدل تجاری دلخواه خود را به شیوه‌ای بسیار حرفه‌ای و به روزتر طراحی کنید. همچنین می‌توانید به دانلود بوم کسب و کار قابل ویرایش (دانلود نرم افزار بوم کسب و کار) بپردازید و آن‌ها را از اینترنت دانلود کنید؛ سپس ایده‌ها و پلن‌های خود را در آن‌ها جایگذاری نمایید.

از آن جایی که ساخت یک بوم ‌مدل تجاری بخشی از یک استراتژی کسب و کار معنادار تلقی می‌شود؛ مستلزم تفکر عمیق در مورد ارزش گذاری‌های یک شرکت و مشخص کردن نحوه کار تیمی به منظور دستیابی به اهداف بالاتر است؛ به همین دلیل لازم است اندکی در خصوص طراحی این بوم وقت بگذارید. نرم افزارهای اندرویدی و یا ios زیادی وجود دارند که با توجه به نوع سیستم خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و با رعایت اصول اقدام به تهیه یه مدل تجاری نمایید.

توجه داشته باشید شما با استفاده از یک قلم و خودکار نیز می‌توانید این مدل بوم کسب و کار را خلق کنید و حتما به برنامه خاصی نیاز ندارید. اگر تبحر خاصی در این زمینه ندارید می‌توانید با دانلود بوم کسب و کار قابل ویرایش (دانلود نرم افزار بوم کسب و کار) کار خود را راحت‌تر کنید.

چرا در تجارت خود به یک بوم مدل کسب و کار نیاز داریم؟

BMC یا همان بوم مدل کسب و کار به ما یک مرور کلی از خواسته‌ها، آرمان‌ها و اهداف تجاری ارائه می‌دهد؛ همچنین در مقایسه با برنامه تجاری سنتی که در گذشته از آنها استفاده می‌شد عاری  از هرگونه جزئیات غیرضروری است.

ماهیت بصری بوم مدل کسب و کار به گونه‌ای است که درک خواسته‌ها و اهداف تجاری شما را برای هر کسی آسان می‌کند. شما می‌توانید خواسته‌های‌تان از کارمندان به راحتی و با استفاده از یک بوم تجاری به اشتراک بگزارید.

از این بوم مدل کسب و کار می توان حتی برای شرکت‌های بزرگ و همچنین استارتاپ‌های کوچکی که فقط چند کارمند دارند نیز استفاده کرد.

آسان سازی که این قبیل بوم‌ها (BMC) از اهداف تجاری ما انجام می‌دهند سبب می‌شود تا برقراری ارتباط میان بخش‌های مختلف یک تجارت خیلی راحت‌تر شکل گیرد.

طراحی بوم کسب و کار

فعالیت های کلیدی در بوم کسب و کار

در جواب به سوال بوم مدل کسب و کار شرکت های بزرگ به چه صورت باید بگوییم ، توجه داشته باشید که شما با به خاطر سپردن نکاتی که ما در زیر ذکر کرده‌ایم، استارت یک طراحی تجاری جامع و شفاف را برای تجارت خود می‌زنید. این کار می‌تواند در نهایت شما را به سمت موفقیت هدایت کند. شاید بتوان دلیل اصلی شکست خوردن بسیاری از استارتاپ‌های نوپا را این دانست که کارآفرینان تمام حواس خود را روی ایده پردازی محصولات خود می‌گذارند و اهمیتی به طراحی بوم کسب و کار نمی‌دهند.

در این بخش از مقاله‌ در خصوص طراحی یک بوم مدل کسب و کار به معرفی عواملی می‌پردازیم که سبب می‌شوند طراحی بوم شما حرفه‌ای‌تر به نظر برسد:

  • تعیین کردن مخاطبان هدف

اگر شما قصد داشته باشید تا مخاطبان گسترده‌ای را هدف خود قرار دهید ممکن است نتوانید مشتریان واقعی خود را پیدا کنید. به هنگام طراحی یک مدل کسب و کار (مدل بوم کسب و کار) باید تنها چند دسته خاص‌ از مخاطبان مورد نظر را هدف قرار دهید. همچنین باید مشخصات  آن‌ها، علایق‌شان، نیازهای‌شان و سایر موارد این چنینی را لحاظ کنید.

برای مثال شما باید در نظر بگیرید که با توجه به نوع تجارت و کسب و کارتان بهتر است مشتریان هدف خود را گروه سنی جوانان قرار دهید و یا افراد مسن تر را. تهیه جدول بوم کسب و کار به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر بتوانید به اهداف تعیین شده خود در بوم مدل کسب و کار برسید. زمانی که شما دقیقا مشتریان تجارت خود را بشناسید دیگر قادر خواهید بود تا با ارائه خدماتی مناسب با نوع نیازهای آن‌ها تجارت نو پای خود را مدت کوتاهی موفق سازید.

  • نوع تجارت خود را بشناسید

قبل از این که اقدام به گرفتن هر گونه تصمیم در زمینه طراحی یک بوم مدل کسب و کار کنید بهتر است ابتدا به درک درستی از نوع فعالیت‌های تجاری که قرار است انجام دهید برسید. شما موظفید تا بعد از درک نوع فعالیت تجاری خود فعالیت‌های اصلی را که باید آن‌ها را ستون کار خود قراردهید تعیین کنید.

  • فعالیت‌های کلیدی تجارت خود را بشناسید

منظور ما از فعالیت‌های حیاتی و یا کلیدی این است که شرکت شما برای انجام فعالیت‌های روزمره خود باید بداند به چه فاکتورهایی نیاز دارد. این فاکتورها باید در راه رسیدن به اهداف تجاری معین شده باشد. برای همین باید قبل از طراحی یک بوم تجاری منابع حیاتی و کلیدی برای تجارت خود را مشخص نمایید تا بتوانید با توجه به آن طراحی حرفه ای‌تر داشته باشید.

یک کارآفرین موفق در مدل تجاری خود به معرفی فعالیت‌های کلیدی مجموعه خود می‌پردازد. این فعالیت‌های کلیدی در حقیقت مهم‌ترین فرایندهایی هستند که سبب اثربخشی کسب و کار شما می‌شوند. همچنین با درآمد شما در آینده ارتباط کاملاً مستقیمی دارند.

  • دلیل ارزشمندی تجارت خود را معین کنید

شما باید قبل از هرگونه طراحی مشخص کنید که چه ویژگی توانسته شما را از رقبای‌تان متمایز سازد. آیا موفق به ارائه یک سرویس کاملا خلاقانه شده‌اید؟ و یا اینکه یک محصول خیلی خاص تولید کرده‌اید؟

تعیین کردن عاملی که شما را از سایر رقبای‌تان متمایز ساخته است، آغاز ارائه یک رزومه قدرتمند در طراحی بوم مدل کسب و کار است.

  • شرکای اصلی خود را معرفی کنید

هنگام طراحی یک مدل کسب و کار شما باید شرکای اصلی و یا اسپانسرهای خود را مشخص کنید. انجام این عمل در همین ابتدای کار باعث می‌شود تا بتوانید  برای کارمندان همه چیز را روشن سازی کنید.

  • استراتژی خاص خود را داشته باشید

یکی از لازمه‌های طراحی مدل کسب و کار در یک نمونه بیزینس مدل موفق ، ثبت نوع استراتژی است. توجه داشته باشید که تا زمانی که برای شرکت خود یک استراتژی ثابت انتخاب نکرده‌اید نمی‌توانید به اهداف معین شده برای تجارت‌تان دست یابید.

شما باید در زمینه‌هایی مانند آگاهی از برند و اطلاع رسانی‌های خود استراتژی مخصوصی داشته باشید و کارمندان خود را موظف به رعایت آن نمایید.

بوم کسب و کار اسنپ چیست؟

مهم‌ترین نکته در طراحی جدول بوم کسب و کار این است که ابتدا نمونه بیزینس مدل های زیادی را ببینیم. اگر نگران تطابق دادن طراحی بوم کسب و کار با کشور و عقاید خود هستید نگران نباشید؛ زیرا نمونه کارهای زیادی از بوم کسب و کار (جدول بوم کسب و کار) خارجی و ایرانی در سطح اینترنت وجود دارد.

گذشته از نمونه‌ها و مثال‌های زیادی که از طراحی بوم کسب و کار در سطح اینترنت موجود است؛ می‌توان با قطعیت گفت که در حال حاضر اسنپ و دیجی کالا بسیار حرفه ای‌تر در این زمینه فعالیت کرده‌اند؛ اما اصلاً بوم کسب و کار اسنپ چیست؟

اسنپ را می‌توان اولین مجموعه تاکسی اینترنتی موفق در سطح ایران دانست. توجه کنید که هیچ موفقیتی اتفاقی نیست. موفقیت این مجموعه تنها با استفاده از عوامل و کادر بسیار حرفه‌ای آن‌ها به دست آمده است.

به طور مثال بوم کسب و کار اسنپ از بخش‌هایی با عنوان ارزش پیشنهادی استفاده کرده است.در طراحی بوم کسب و کار اسنپ ارزش پیشنهادی باعث می‌شود دیگر رانندگان را مجبور به برگشت به محل اولیه خود نباشند. (همانند سایر تاکسی‌تلفنی‌ها)

تعامل با مشتری حسن دیگر مجموعه اسنپ است؛ در بوم کسب و کار اسنپ بر پایه همین تعامل اسنپ تاکنون مشتریان وفادار زیادی را به خود جذب کرده است. علاوه‌بر موارد ذکر شده در این بخش، قصد داریم تا سایر عواملی را که سبب موفقیت مجموعه تاکسیرانی آنلاین اسنپ شده‌اند به شما معرفی کنیم.

ثبت نام حضوری، اپلیکیشن، پشتیبانی تلفنی، نیروی انسانی، بازاریابی قوی، توسعه نرم‌افزار و زیرساخت‌ها، پورسانت، راه‌های جذب مشتری، شبکه‌های پرداخت و غیره جزء این عوامل‌اند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید عوامل زیادی در این موفقیت در دخیل‌اند. پس اگر قصد طراحی یک بوم کسب و کار را دارید خوب است این عوامل را نیز در نظر بگیرید.

برای مشاوره کسب و کار کلیک کنید

برخی از سوالات رایج

بوم مدل کسب و کار چیست؟

بوم مدل کسب و کار در حقیقت یک ابزار مدیریتی و بصری است که اهداف و جزییات آن کسب و کار را به خوبی مشخص می‌کند.

اولین بخش بوم مدل کسب و کار چیست؟

اولین بخش بوم مدل کسب و کار بخش مشتریان است که قسمت‌های مختلف مشتریان را بر اساس نیازها و خواسته‌های‌شان دسته‌بندی می‌کند.

زیر شاخه های یک بوم کسب و کار آماده کدامند؟

  • بخش مشتریان
  • ارزش پیشنهادی
  • کانال توزیع
  • ارتباط با مشتریان
  • جریان درآمدی
  • منابع اصلی
  • فعالیت‌های اصلی
  • شرکای کلیدی
  • ساختار هزینه‌ها

دیدگاه‌های شما

11 دیدگاه دربارهٔ «صفر تا صد بوم مدل کسب و کار»

  1. افضل حاجی زاده

    با سلام و احترام، مطالب بسیار مفید بود. پیشنهاد میکنم یک مدل بوم کسب کاري از بانک به این مدل ها اضافه بفرمایید. متشکرم

  2. محمدطالبي

    ممنون از مطلب خوبتون ولي اي كاش نمونه بوم چندتا آژانس تبليغاتي و ديجيتال ماركتينگ رو هم قرار ميداديد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان