آموزش جامع تحلیل تکنیکال بورس 1402 [رایگان از مقدماتی تا حرفه ای]

آموزش جامع تحلیل تکنیکال
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

بازارهای مالی مناسب‌ترین مکان‌ها برای سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی ملت‌ها هستند. برخی از این بازارها به‌صورت همه‌جانبه و جهانی در دسترس تمام مردم قرار دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به بازار ارز «فارکس» اشاره کرد.

برخی دیگر از بازارهای مالی به‌صورت ملی ایجاد می‌شوند و مردم یک کشور می‌توانند از قابلیت‌های آن بهره‌مند شوند که از جمله آن‌ها نیز می‌توان به بازارهای بورس کشورهای مختلف اشاره کرد.

افراد با امید کسب سود و افزایش سرمایه‌های خود وارد این بازارها می‌شوند؛ این افراد برای بهره بردن از این بازارها از تحلیل‌‌های تکنیکال و بنیادی استفاده می‌کنند که تحلیل تکنیکال نسبت به تحلیل بنیادی طرفداران بیشتری دارد. دلیل این محبوبیت و دیگر انواع روش‌های آموزش تحلیل تکنیکال را در این مطلب با شما در میان می‌گذاریم. با ما همراه باشید.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکی یا تکنیکال‌ «Technical Analysis» به روشی گفته می‌شود که افراد در بازارهای مالی برای پیش‌بینی قیمت‌ها و روند حرکت آتی یک ارز، سهم یا کالا از آن استفاده می‌کنند.

تحلیل تکنیکال بر نمودارهای حرکتی قیمت‌ها تاکید دارد. در واقع تحلیل‌گران تکنیکی تنها از روی اطلاعات گذشته‌ی قیمت‌ها، در مورد نحوه نوسان و تغییر جهت بازارها نتیجه‌گیری می‌کنند. به عبارت دیگر: «بررسی رفتار قیمت و رفتار بازار در آموزش تحلیل تکینکال نقش بسزایی دارد و می‌توان رفتارهای بازار را اساس کار تحلیل‌گران تکنیکال به شمار آورد!» از این نوع تحلیل می‌توان در تمام بازارهای مبتنی بر عرضه و تقاضا استفاده کرد.

در واقع اگر شما یاد بگیرید به صورت تکنیکی تحلیل کنید، ابزار مورد نیاز برای ورود به تمام بازارهای مالی اعم از بازار ارز، سکه و طلا، کالا و ارزهای دیجیتال را در اختیار خواهید داشت.تحلیل‌گرانی که این شیوه را برای کار خود انتخاب می‌کنند، توجه اصلی خود را بر روی انواع نمودارها متمرکز می‌کنند تا از روی آن‌ها آینده بازار را پیش‌بینی کنند. می‌توان تحلیل تکنیکال را «تحلیل نموداری» نیز تعریف کرد!

تحلیل تکنیکال در بورس سکه و ارز دیجیتال

تفاوت تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی چیست؟

دو نوع تحلیل عمده برای پیش‌بینی قیمت‌ها در بازارهای مالی وجود دارد که شامل تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی «Fundamental Analayses» هستند. تفاوت‌ این دو تحلیل را می‌توان به‌صورت زیر بیان کرد:

  • تحلیل تکنیکال:

در تحلیل تکنیکی، تمام توجه معامله‌گران بر روی اطلاعات و روند حرکتی گذشته قیمت‌ها متمرکز است و به اطلاعات شخصی شرکت‌ها و دیگر گزینه‌های دخیل در افزایش یا کاهش قیمت‌ها توجهی نمی‌شود.

  • تحلیل بنیادی یا فاندامنتال:

در تحلیل بنیادی، معامله‌گران نه تنها به بررسی نمودارهای قیمتی اکتفا نمی‌کنند، بلکه تمام اطلاعات و عواملی که بر تغییر جهت قیمت یک سهم، کالا یا …. تاثیر داشته باشد را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهند.

براساس این تعاریف می‌توانیم به این نتیجه برسیم که تحلیل بنیادی، ساختاری منظم‌تر، دقیق‌تر و البته پیچیده‌تر از تحلیل تکنیکال دارد و آموزش آن نیز به نسبت آموزش تحلیل تکنیکال سخت‌تر است و تجربه بیشتری را می‌طلبد. در واقع تحلیل بنیادی سبب می‌شود تا قیمت‌های اصلی و ذاتی بازار مشخص شوند. این در حالی است که تحلیل تکنیکال تنها می‌تواند پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهد.

چرا تحلیل تکنیکال از تحلیل بنیادی محبوب‌تر است؟

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، تحلیل تکنیکال به نسبت تحلیل بنیادی طرفداران بیشتری دارد و البته تعداد تحلیل‌گران بنیادین در سطح جهان، بیشتر از تحلیل‌گران فاندامنتال است. چرا که تحلیل تکنیکال ساختار ساده و قابل فهم‌تری نسبت به تحلیل بنیادی دارد؛ پس همین سادگی می‌تواند اصلی‌ترین دلیل این موضوع باشد، چرا که همه ما به اصول ساده و قابل فهم‌تر تمایل داریم.

اگر بدنبال سرمایه ‌گذاری در بازار بورس هستید تحلیل‌ تکنیکال باعث می‌شود تا از کوچک‌ترین نوسانات بازار از روی نمودارها سود بگیرید. این در حالی است که تحلیل بنیادی برای معرفی یک سهم سودده، به بررسی‌های عمیقی نیاز دارد. اگرچه ممکن است سهمی که در تحلیل بنیادی پیشنهاد داده می‌شود، بسیار عالی‌تر و باارزش‌تر از پیشنهادهای تکنیکال باشد، اما آموزش تحلیل تکنیکال به تخصص بالای فاندامنتالیست‌ها نیاز ندارد.

تمام معامله‌گران مبتدی باید از ابتدا آموزش بورس و تحلیل تکنیکال را بگذرانند و سپس به دنبال فراگیری تکنیک‌های بنیادی باشند. چراکه یک معامله‌گر مبتدی نمی‌تواند از همان شروع کار خود با اصطلاحات پیچیده فاندامنتال شروع کند، اما تحلیل تکنیکال برای همه قابل و فهم و یادگیری است.

استفاده از تحلیل تکنیکال در سرمایه گذاری

تاریخچه تحلیل تکنیکال

تاریخچه دقیق استفاده از تحلیل تکنیکال کاملاً مشخص نیست، اما از روی مدارک دست‌نوشته تاجران قرن هفدهم، می‌توان به این نتیجه رسید که تحلیل تکنیکال می‌تواند قدمتی بالای 300 سال داشته باشد. در اطلاعات بدست آمده از تاجران برنج قرن هجده ژاپن نیز می‌توان اثراتی از نمودارهای شمعی این نوع از تحلیل را پیدا کرد.

بهرحال اگر از تمام این گزینه‌ها چشم‌پوشی کنیم و تنها بخواهیم تاریخچه رسمی تحلیل تکنیکی را بررسی کنیم، به قرن نوزدهم میلادی می‌رسیم که در آن شخصی به نام چارلز داو «Charles Henry Dow» با بررسی تمام زوایای پیش‌بینی قیمت‌ها، توانست اصول خاصی را برای تحلیل تکنیکال ارائه دهد.

داو بعدها با پایه‌گذاری وال استریت ژورنال و ارائه مجموعه سهام داوجونز، به یکی از افراد تاثیرگذار در ایالات متحده تبدیل شد. امروز نیز سهام داوجونز علی‌رغم انتقادهای فراوانی که به آن وارد است، جزو اصلی‌ترین سهام معاملاتی آمریکا است.

3 اصل تحلیل تکنیکال

براساس داده‌های جمع‌آوری شده از مقالات چارلز داو، تحلیل تکنیکال بر سه اصل استوار است که این اصول به قرار زیر هستند:

  • همه چیز در قیمت وجود دارد:

قبل از هرگونه آموزش تحلیل تکنیکال، باید با مفهوم اصلی این جمله آشنا شوید که: «قیمت‌ها بیانگر همه چیز هستند»؛ براساس این تعریف، از روی قیمت‌های گذشته بازار می‌توان تمام اطلاعات لازم در مورد یک کالا، سهم یا ارز را بدست آورد. در واقع نحوه صعودی و نزول قیمت‌ها می‌تواند تمام اطلاعات لازم برای پیش‌بینی‌های آینده یک بازار را در پی داشته باشد. پس اساس تحلیل تکنیکال، همین قیمت‌های بازار است.

  • قیمت‌ها براساس روندها حرکت می‌کنند:

قیمت‌ها تا زمانی‌که توسط عوامل خارجی بازداشته نشوند، یک روند مشخص را طی می‌کنند. کسی که بخواهد آموزش تحلیل تکنیکال را فرابگیرد، باید این قاعده را بپذیرد که حرکت قیمت‌ها یک روند مشخص دارد و می‌توان با استفاده از ابزارهای تکنیکال، این روند را پیش‌بینی کرد. تحلیل‌گران تکنیکی به هیچ وجه به دنبال دلیل تغییر قیمت‌ها نیستند، بلکه تنها می‌خواهند حرکت بعدی یک سهم را حدس بزنند و از نوسان نرخ‌ها سود ببرند.

  • تاریخ تکرارشدنی است:

اگر نمودار سال‌های گذشته قیمت یک عامل مالی را مورد بررسی قرار دهیم، می‌بینیم که هر یک یا چند سال نمودارها شکلی مشابه به خود می‌گیرند. این روند فراتر از تحلیل قرار داشته و به عنوان یک بخش از روانشناسی بازار به آن نگاه می‌شود. البته عامل طبیعت نیز در این ایده دخیل است.

چراکه تمام سرویس‌های ایجاد شده توسط بشر، به نوعی از طبیعت برداشت شده است. با توجه به اینکه در طبیعت نیز یک چرخه وجود دارد که به صورت مکرر تکرار می‌شود (مانند فصل‌ها)، نمودارهای قیمتی مالی نیز تکرار شونده هستند. یک تحلیل‌گر تکنیکی با تکیه بر چرخه تکرار نوسانات پیش می‌رود.

اصطلاح رایج در بین تحلیل‌گران تکنیکالیست

7 اصطلاح رایج در بین تحلیل‌گران تکنیکالیست

هر کاری روش‌ها و اصطلاحات خاصی دارد تا وضعیت آن قابل بیان باشد؛ برای مثال، کشاورزان با مفاهیمی چون بذر، شخم، دیم و …. وضعیت کار خود را بیان می‌کنند. همینطور تکنسین‌ها با ابزارهای مخصوصی که دارند، همه زوایای کارشان را بررسی می‌کنند. در مورد تحلیل تکنیکال نیز این موضوع صادق است. مواردی که قبل از هر موضوع دیگری در آموزش تحلیل تکنیکال فراگرفته می‌شوند، اصطلاحاتی از این دست هستند:

  • روند «Trend»

روند به زمانی گفته می‌شود که نرخ قیمت‌ها در یک مسیر مشخص به‌صورت مداوم (حداقل دو یا چند بار) حرکت کند. روند می‌تواند صعودی یا نزولی باشد. البته بررسی روندها با وصل کردن کف قیمت‌ها و سقف قیمت‌ها به هم تشکیل می‌شود.

  • خط روند «Trend Line»

اتصال کف یا سقف قیمت‌ها به هم، باعث ایجاد خط روند می‌شود. از روی خط روند است که می‌توان به صعودی یا نزولی بودن قیمت‌ها پی برد.

  • حمایت «Support»

حمایت به محدوده‌ای از حرکت قیمت گفته می‌شود که نرخ پایین‌تر از آن نمی‌روند یا به ‌اصطلاح، ریزش نمی‌کند. وقتی قیمت در یک نقطه می‌ایستد و سپس بالا می‌رود، گفته می‌شود که حمایت شده است.

  • مقاومت «Resistance»

مقاومت برعکس حمایت است و به محدوده‌ای از حرکت گفته می‌شود که در آن دیگر نرخ از حد مشخصی بالاتر نمی‌رود و در واقع سدی در برابر صعود قیمت قرار می‌گیرد که به آن مقاومت گفته می‌شود.

  • برگشت به عقب «Pullback»

وقتی قیمت به منظور افزایش نرخ، از سطح قبلی خود فاصله می‌گیرد، پولبک اتفاق می‌اُفتد که به آن «دورخیز» نیز گفته می‌شود (چون ماهیت آن شبیه به دورخیز در دنیای واقعی است که سهم مقداری نزول می‌کند تا خود را برای یک صعود جانانه آماده کند).

  • اندیکاتور «Endicator»

اندیکاتورها مانند توابع ریاضی هستند که باعث می‌شوند بتوان زوایای مختلف یک عامل مالی را بررسی کرد. اندیکاتورها انواع مختلفی دارند و هریک برای بررسی خاصی توسط تحلیل‌گران مورد استفاده قرار می‌گیرند. این توابع در آموزش کامل تحلیل تکنیکال قابل فراگیری هستند.

  • نمودار «Chart»

نمودارها اصلی‌ترین ابزارهای کاری تحلیل‌گران تکنیکال هستند که به شکل‌های مختلفی وجود دارند. نمودارهای خطی و شمعی جزو معروف‌ترین نمودارهای تحلیلی هستند. بخش اعظم آموزش تحلیل تکنیکال به نحوه بررسی انواع نمودارها اختصاص دارد.برخی از بهترین کارگزاری بورس به شما امکانات تحلیل بیشتر میدهند که کار شما را راحتر میکند.

تحلیل تکنیکال در بورس تهران

آیا می‌توان از تحلیل تکنیکال در بورس تهران استفاده کرد؟

اگر شما به آموزش تحلیل تکنیکال مجهز باشید، نه تنها در بورس تهران، بلکه در تمام بازارهای مالی دنیا می‌توانید از مهارت خود استفاده کنید. این در حالی است که در تحلیل بنیادی، این سوئیچ کردن بین بازارهای مختلف به راحتی ممکن نیست.

پس آموزش تحلیل تکنیکال می‌تواند یک آموزش جامع، همه‌جانبه و جهانی باشد. با اطمینان می‌توان گفت که اکثر معامله‌گران حرفه‌ای بورس تهران، از تحلیل تکنیکال در معاملات خود استفاده می‌کنند. خوشبختانه دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال بورس بسیاری در سطح کشور به‌صورت آموزش‌های تحلیل تکنیکال رایگان و غیر رایگان، به‌صورت مجازی و حضوری بزگزاری می‌شوند که شما می‌توانید با شرکت در آن دوره‌ها، تمام آموزش تحلیل تکنیکال خود را در چند جلسه به پایان برسانید.

این نوع تحلیل در کسب سود عالی از بازار بورس تهران تاثیر بسزایی دارد. پس از همین حالا با دریافت مشاوره از کارشناسان وکتر ویز آموزش خود در این زمینه را شروع کنید. ابتدا با آموزش تحلیل تکنیکال مقدماتی شروع کنید و سپس به سطوح حرفه‌ای برسید. پیشنهاد می شود مقاله ” بلاک چین چیست ” را مطالعه نمایید.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان