بوم کسب و کار رستوران از 1401 تا 1402

بوم کسب و کار رستوران
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

بوم کسب و کار رستوران به شما کمک می‌کند تا از بحران ناشی از ویروس کرونا نجات پیدا کنید. ویروس کرونا از سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ بسیاری از کسب و کارها را با مشکل روبه‌رو کرد. یکی از کسب و کارهایی که در ایران با بیش‌ترین مشکل مواجه شد صنعت رستوران‌داری بود. این صنعت با شیوع ویروس کرونا به طور کلی تعطیل شد و بسیاری از بازیگران بزرگ حوزه رستوران به سمت ورشکستی هدایت کرد.

بوم کسب و کار یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌تواند یک برنامه مشخص و مدون برای کسب و کار شما تدوین کند تا از این بحران نجات پیدا کنید. البته باید در نظر داشته باشید که بوم کسب و کار صرفا برای دوران بحران نیست و وجود یک بوم کسب و کار مدون و اصولی می‌تواند مسیر پیشرفت و موفقیت کسب‌ و کار را به شکل قابل توجهی بهبود دهد.

معمولا کسب و کارهایی که از بوم مدل کسب و کار استفاده می‌کنند در مقایسه با دیگر کسب و کارها موفق‌تر عمل می‌کنند چرا که می‌توانند مسیر کاری خود را به شکل دقیق‌ مشاهده کنند. بهتر است در هنگام تدوین یک بوم کسب و کار از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید تا چهارچوب کسب و کار شما به درستی مشخص شود.

بوم کسب کار چیست؟

بوم مدل کسب و کار و یا به اصطلاح Business Model Canvas ابزاری عالی برای کمک به شما به منظور درک یک مدل کسب و کار به روشی بسیار ساده و ساختاری است. استفاده از این بوم منجر به ایجاد بینش کلی درباره نوع خدمات یک تجارت مانند رستوران و یا کافی شاپ می‌شود.

یکی دیگر از کاربردهای اعجاب انگیز بوم کسب و کار این است که شما می‌توانید از آن به منظور درک مدل کسب و کار رقبایتان نیز استفاده کنید. اولین مدل بوم کسب و کار توسط شخصی به‌نام الكساندر اوستروالدر طراحی شد.

استفاده از مدل بوم کسب و کار به دلایل زیادی از جمله کاربردی بودن و استفاده بسیار آسان از آن توانست در بازه زمانی کوتاهی در میان افراد و تجار بسیار محبوب شود و در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد.

چگونه از بوم کسب و کار استفاده کنیم؟

همانطور که شاید خیلی از شما بدانید بوم مدل کسب و کار یک زبان مشترک برای توصیف، تجسم، ارزیابی و شرح یک مدل‌ تجاری است. این بوم در حقیقت چگونگی ایجاد، ارائه و جذب ارزش‌ها توسط یک کسب و کار را توصیف می‌کند. در حقیقت بوم کسب و کار رستوران و یا هر کسب و کار دیگر اطلاعات ارزشمندی در خصوص ارزش مشتریان، جریانات درآمدی، کانال‌ها، روابط با مشتریان، فعالیت‌های کلیدی و ساختار کلی تجارت به ما می‌دهد.

ما با تمرکز بر روی این جزئیات و بهبود آن‌ها می‌‌توانیم کسب و کار خود را در کمتری زمان ممکن ارتقا دهیم. در حقیقت یک بوم کسب و کار شما را وادار می‌کند تا به سوالاتی پاسخ دهید که پاسخ آنها کلید اصلی موفقیت کسب و کارتان است است.

برنامه ریزی درست و اصولی در بوم کسب و کار

اهمیت استفاده از بوم کسب و کار چیست؟

این روزها خصوصاً در دوران کرونا دیگر تنها به واسطه نوآوری های مختلف می توان به کسب درآمد پرداخت. این نکته را فراموش نکنید که اگر شما بهترین و مبتکرانه ترین ایده تجاری دنیا را هم که داشته باشید بدون داشتن برنامه ریزی درست و اصولی محوری کردن رویاهای تان تقریباً غیر ممکن است.

به منظور موفقیت یک کسب و کار شما باید استراتژی دقیق داشته باشید که شما را به سمت یک مدل کسب و کار مناسب در آینده هدایت کند. شما با استفاده از ابزاری مانند  بوم کسب و کار می‌توانید تجارتتان را در آینده‌ای بسیار نزدیک به نقطه‌ای از موفقیت که در ذهنتان تجسم کرده‌اید برسانید.

برای مثال یک بوم کسب و کار رستوران می‌تواند کسب و کار شما را از مرحله تئوری خارج کرده و به مرحله برنامه ریزی وارد سازد. این بوم کسب و کار برای شما مشخص می‌کند که در حال حاضر قویترین جریان کسب درآمد شما کدام است و یا اینکه چگونه می‌توانید روش‌های بهتری را  به منظور خدمات رسانی به مشتریانتان پیدا کنید.

به طور کلی باید به شما بگویم که آینده ی کسب و کار به جزئیات آن بستگی دارد پس هر چه زودتر جزئیات را پیدا کنید و و با اضافه کردن چاشنی نوآوری، خود را برای رسیدن به موفقیت آماده کنید و فراموش نکنید که استفاده از یک مدل بوم کسب و کار می‌تواند در این راه بسیار به شما کمک کند.

بوم کسب و کار رستوران

بوم کسب و کار ۹ قسمت مختلف دارد که در هر قسمت از این بوم به موارد خاصی توجه شده است، برای مثال در قسمت جریان‌های درآمدی شما می‌توانید روش‌های درآمدی کسب و کارتان را پیش بینی کنید برای مثال اگر صاحب رستوران هستید جریان درآمدی شما می‌تواند مشتریان حضوری شما و مشتریان اینترنتی یا تلفنی شما باشند. مشخص شدن این موارد کمک می‌کند تا مسیر کسب و کار شما مشخص‌تر شود.

قسمت‌هایی از بوم کسب و کار شما ممکن است با گذر زمان دچار تغییرات شود. برای مثال فرض کنید که یک رستوران در شروع کار خود فقط به‌صورت حضوری به کاربران خود خدمات می‌دهد اما با گذشت زمان سفارش تلفنی را هم اضافه می‌کند.

پس بوم کسب و کار رستوران می‌تواند با گذشت زمان به روز شود البته ممکن است همه قسمت‌های یک بوم کسب و کار به روز نشوند اما مهم این است که شما در برابر تغییرات سازنده کسب و کارتان تعصب نداشته باشید و با روی باز به سراغ ایده‌ها و خدمات جدید بروید تا مشتریان بیش‌تری پیدا کنید.

اگر در شروع راه‌ اندازی یک رستوران هستید حتما بوم کسب و کار رستوران خود را تدوین کنید تا بتوانید زمان و هزینه کمتری برای رسیدن به هدف خود صرف کنید. تدوین یک بوم کسب و کار رستوران زمان زیادی از شما نمی‌گیرد و اگر به تازگی به فکر راه اندازی یک رستوران افتاده‌اید می‌توانید با مطالعه این مقاله و کمک گرفتن از مشاور کسب و کار دکتر ویز یک بوم کسب و کار مناسب برای رستوران خود تدوین کنید.

عدم وجود یک بوم کسب و کار باعث می‌شود شما دائما سردرگم شوید چرا که هیچ مسیر و چهارچوبی پیش روی شرکت نیست اما وجود یک چهارچوب منظم می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های بیزنسی جلوگیری کند.

نقش مشتریان در بوم کسب و کار رستوران

بخش مشتریان در بوم کسب و کار رستوران

بخش مشتریان یک رستوران قطعا مهم‌ترین بخش بوم مدل کسب و کار برای صاحبین رستوران است. معمولا مشتریان رستوران‌ها به ۲ شکل مشتریان تلفنی و مشتریان حضوری تقسیم می‌شوند که رستوران برای هر دسته باید شرایط لازم را فراهم کند.

ارتباط با مشتریان در بوم کسب و کار رستوران

ارتباط با مشتریان هم برای یک رستوران اهمیت زیادی دارد، فرض کنید شما صاحب رستورانی هستید که هیچ مشتری ندارد. در این صورت دیر یا زود کسب و کار ورشکست می‌شود. برای جلوگیری از چنین مواردی باید استراتژی‌های خاصی تدوین کرد تا راه ارتباط با مشتریان رستوران مشخص شود. برای مثال یکی از راه‌های مدیریت ارتباط با مشتریان در هر رستورانی ارتباط تلفنی است و یا ارتباطات اینترنتی از طریق اپلیکیشن‌های سفارش آنلاین غذا.

کانال توزیع در بوم کسب و کار رستوران

برای این که رستوران شما بتواند به مشتریان بیش‌تری دست پیدا کند باید کانال‌های توزیع مناسبی پیدا کنید. برای مثال بستن قرارداد با شرکت‌ها و ارگان‌ها می‌تواند یک کانال توزیع مناسب برای رستوران شما باشد. معمولا پیدا کردن کانال‌های توزیع مناسب کمی زمان‌بر است اما بعد از اطلاع از آن‌ها میزان فروش به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

یک رستوران می‌تواند کانال‌های ارتباطی زیادی داشته باشد اما بعد از به ثبات رسیدن می‌توانید برخی از کانال‌های توزیع که صرفه اقتصادی ندارند را کنار بگذارید اما شاید در شروع کار محبور به استفاده از چندین کانال برای تست باشید.

کانال توزیع در بوم کسب و کار رستوران

ارزش پیشنهادی یکتا در بوم کسب و کار  رستوران

چرا یک مشتری باید از شما خرید کند و به سراغ رستوران رقیب شما نرود؟ این سوالی است که باید پاسخ مناسبی برای آن پیدا کنید. قیمت ارزان‌تر، کیفیت بالاتر، محیط دلنیشین و لوکس رستوران و بسیار موارد دیگر می‌تواند پاسخ این سوال باشد اما این شما هستید که متناسب با وضعیت کسب و کارتان باید در این مورد تصمیم‌گیری کنید. یکی از ارزش های پیشنهادی ویژه ای که می توانید در بوم کسب و کار رستوران خود جای دهید طراحی سایت رستوران است.

فعالیت‌های اصلی در بوم کسب و کار رستوران

فعالیت اصلی شما به عنوان یک رستوران قطعا پخت غذا است اما ممکن است متناسب با ارزش پیشنهادی یکتایی که دارید فعالیت‌های دیگری هم به کسب و کارتان اضافه شود. برای مثال فرض کنید یک رستوران لاکچری می‌خواهد یک محیط بسیار لوکس برای مشتریان‌ خود داشته باشد که می‌تواند به عنوان یکی از فعالیت‌های اصلی شرکت شناخته شود.

به طور کلی مانند مقاله “0 تا 100 بوم کسب و کار عکاسی [مناسب ایران]” باید فعالیت یا فعالیت‌های اصلی شرکت شناخته شود تا موارد فرعی زمان و هزینه‌های لازم را اتلاف نکنند. فعالیت اصلی در طول زمان معمولا ثابت است و جز قسمت‌هایی از بوم مدل کسب و کار است که کمتر به روز می‌شود اما ممکن است رستوران هم یک فعالیت جدید اضافه کند.

برای مثال فرض کنید یک رستوران در دو وعده نهار و شام به مشتریان خدمات می‌دهد اما برای جذب مشتریان جدید یک کافه هم به رستوران خود اضافه می‌کند تا مشتریان بیش‌تری جذب کند، در این صورت فعالیت اصلی رستوران از حالت تک بعدی خارج شده است و رسالت جدیدی به این رستوران اضافه شده است.

البته تغییر غیراصولی فعالیت اصلی رستوران می‌تواند ضربه‌های مالی ـ برندی زیادی داشته باشد پس توصیه می‌شود قبل از هر تغییری با یک متخصص کسب و کار مشورت کنید و جوانب کار را بسنجید.

فعالیت‌های اصلی در بوم کسب و کار رستوران

منابع اصلی در بوم کسب و کار رستوران

منابع اصلی شما در بوم کسب و رستوران درست همان مواردی است که باعث پخت یک غذای خوب می‌شوند، آشپز و وسایل پخت و پز مهم‌ترین منابع شما در یک بوم کسب و کار هستند که اهمیت زیادی هم دارند و اگر آشپز یا وسایل مورد استفاده آشپز مناسب نباشد خروجی رستوران غذای بی‌کیفیتی می‌شود که می‌تواند مشکلات زیادی برای شما درست کند.

شرکای کلیدی شما در بوم کسب و کار رستوران

شرکای کلیدی شما می‌توانند کلیه کسب و کارهایی باشند که شما با آن‌ها ارتباط دارید، از ارگان و سازمان طرف قرارداد گرفته تا کسانی که از آن‌ها مواد اولیه خوراکی تهیه می‌کنید. انتخاب شرکای کلیدی مناسب می‌تواند نقش مهمی در کاهش هزینه‌های شما داشته باشد پس سعی کنید با دقت و حساسیت زیادی شرکای کلیدی خود را انتخاب کنید.

جریان درآمد در بوم کسب و کار رستوران

جریان درآمد رستوران کاملا مشخص است و تقریبا پیچیدگی خاصی ندارد و بسیار شبیه بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی می باشد، شما بر اساس غذایی که به مشتری می‌دهید هزینه دریافت می‌کنید و این هزینه به نوع غذا و تعداد آن بستگی دارد.

البته اگر شما یک کافه رستوران باشید می‌توانید روی سفارش‌های کافه هم حساب باز کنید که معمولا سفارش‌های کافه سود بیش‌تری دارند اما قاعدتا برای راه اندازی کافه نیاز به هزینه اولیه نسبتا بالایی دارید.

البته بهتر است در نظر داشته باشید که دکوراسیون شیک می‌تواند نقش مهمی در جلب نظر مشتری داشته باشد و این موضوع قطعا به‌طور غیرمستقیم به افزایش فروش منجر می‌شود.

ساختار هزینه در بوم کسب و کار رستوران

ساختار هزینه در بوم کسب و کار رستوران

هزینه‌های مربوط به یک رستوران شامل اجاره بهای محل کسب و کار، هزینه پرسنل و آشپز، هزینه تامین مواد اولیه، قبوض خدماتی و… است. در دوران کرونا بسیاری از کسب و کارها به دلیل کاهش فروش قادر به تامین این هزینه‌ها نشدند و به همین خاطر اعلام ورشکستگی کردند.

هزینه‌های دکوراسیون رستوران نیز موضوعی است که رستوران‌های لاکچری بسیار خودنمایی می‌کند. این روزها هزینه‌های مربوط به دکوراسیون و تزیین بسیار زیاد شده است و به همین خاطر برای داشتن یک رستوران شیک نیاز به بودجه نسبتا زیادی است که البته هزینه دکوراسیون رستوران با مساحت رستوران رابطه مستقیمی دارد.

به طور کلی بنابر دلایل زیر از مدل بوم کسب و کار رستوران(نمونه بوم کسب و کار رستوران) استفاده می‌کنند:

  • به سرعت سبب می‌شود بتوانید به اهدافتان دسترسی پیدا کنید.
  • به ما این امکان را می‌دهد تا درک درستی از تجارت خود داشته باشیم و فرآیند ایجاد ارتباط بین ایده اصلی و چگونگی تبدیل آن به یک تجارت را در کمترین زمان ممکن طی کنیم.
  • بوم کسب و کار(بوم کسب و کار فست فود یا بوم کسب و کار کافی شاپ) بررسی می‌کند که تصمیمات مشتری چه نوع تاثیری را میتواند بر سیستم بگذارد.
  • به همه این امکان را می‌دهد تا بتوانند تصور درست و واضحی از تجارت شما به دست آورند.

جمع بندی

بوم کسب و کار رستوران یکی از مواردی است که لازمه کسب و کار شما است و باید حتما به فکر تدوین آن باشید. تدوین بوم کسب و کار رستوران هزینه زیادی ندارد اما کمک می‌کند تا به فروش چند برابری برسید. توصیه می‌شود هر فصل بوم کسب و کار خود را به روز کنید تا بتوانید اهداف جدید خود را به درستی پایش کنید.

کمک گرفتن از یک مشاور کسب و کاری می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در بهینه شدن هزینه‌های جاری شما داشته باشد، برای مثال در دوران کرونا بسیاری از رستوران‌ها با افت سفارش زیادی مواجه شدند اما به علت عدم تعدیل نیروهای‌شان ضررهای بسیار بزرگی دیدند و حتی تعداد زیادی از آن‌ها تا مرز ورشکستگی هم پیش رفتند.

بوم کسب و کار رستوران

مشاوران کسب و کار دکتر ویز در کنار شما هستند تا بوم مدل کسب و کار رستوران خود را در کمترین زمان تدوین کنید. با شیوع کرونا و کم شدن سفارشات و مشتریان بهتر است به مدل‌های آنلاین و اینترنتی فروش غذا فکر کنید تا بتوانید از این بحران نجات پیدا کنید.

برخی از سوالات رایج

بخش های مختلف بوم کسب و کار رستوران کدامند؟

  • بخش مشتریان در بوم کسب و کار رستوران
  • ارتباط با مشتریان در بوم کسب و کار رستوران
  • کانال توزیع در بوم کسب و کار رستوران
  • ارزش پیشنهادی یکتا در بوم کسب و کار رستوران
  • فعالیت‌های اصلی در بوم کسب و کار رستوران
  • منابع اصلی در بوم کسب و کار رستوران
  • شرکای کلیدی شما در بوم کسب و کار رستوران
  • جریان درآمد در بوم کسب و کار رستوران
  • ساختار هزینه در بوم کسب و کار رستوران

جریان درآمد در بوم کسب و کار چگونه است؟

جریان درآمد رستوران کاملا مشخص است و تقریبا پیچیدگی خاصی ندارد و بسیار شبیه بوم کسب و کار فروشگاه اینترنتی می باشد، شما بر اساس غذایی که به مشتری می‌دهید هزینه دریافت می‌کنید و این هزینه به نوع غذا و تعداد آن بستگی دارد.

ساختار هزینه در بوم کسب و کار رستوران شامل چه مواردی است؟

هزینه‌های مربوط به یک رستوران شامل اجاره بهای محل کسب و کار، هزینه پرسنل و آشپز، هزینه تامین مواد اولیه، قبوض خدماتی و… است.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان