آموزش گزارش نویسی | نمونه + اصول گزارش نویسی اداری، روزانه و …

اصول گزارش نویسی
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

در ابتدا باید بدانیم که چرا باید یک متنی را بنویسیم و هدف از نوشتن آن را مشخص کنیم و ویژگی­‌های یک متن خوب را بدانیم و مراحل نوشتن آن را رعایت کنیم و در نظر داشته باشیم که یک متن خوب باید یک مقدمه و محتوای خوب داشته باشد تا همگان بتوانند از آن استفاده کنند و تمام نکات نگارشی آن باید رعایت شود تا بتوانیم آن را در سازمان های ارتباطی فرهنگی و سیاسی مورد استفاده عموم قرار دهیم و اصول و معیارها به خوبی در آن گنجانده شود.

گزارش نویسی باید اهمیت­های خاص خود را داشته باشد همه ما این ها را میدانیم اما وقت زیادی برای یادگرفتن این مهارت­ها نمی­گذاریم. این به این معنی است که اهمیت گزارش نویسی کمتر از مهارت های دیگر نیست و نقش مهمی در رشد و پیشرفت انسان­ها دارد.

با مراجعه به حافظه و تجربیات خود می­توانیم به نقش مهم گزارش نویسی در رشد و پیشرفت شغلی خود پی ببریم. گزارش نویسی یک مهارت مهم در تولید محتوا (Content creation) و تسلط کافی بر روی یک متن است. حل تمرینات دکتر ویز یک گزارش نویسی است پس ما با بهبود این مهارت میتوانیم کیفیت گفتگو در بحث­ها و مشارکت در بحث­ها در میان جمعیت را بهتر کنیم.

ما باید بدانیم که قبل از شروع یک نمونه گزارش نویسی کوتاه باید هدف­‌ها و ویژگی متن را مشخص کنیم.

انواع گزارش نویسی

انواع گزارش نویسی

گزارش نویسی خوب انواع مختلفی دارد و ما باید در نظر داشته باشیم که متنی که می­نویسیم گزارشی برای اداره یا روزنامه یا هر جای فرهنگی سیاسی اجتماعی است. چگونه گزارش کار بنویسیم؟ ارائه گزارش به چند صورت است؟

گزارش­ها می­تواند هم کتبی و هم شفاهی باشد.گزارش­های کتبی می­تواند به صورت عکس­های تصویری باشد که یک خبر مهمی را به ما بدهد مثل عکس زلزله بم که خبر یک زمین لرزه را در این شهر به ما می­دهد و همچنین ارائه اطلاعات بررسی­ها و پژوهش­ها نیز به صورت کتبی است و گزارش­ها می­تواند به صورت نمونه گزارش نویسی اطلاعاتی به طور سخنرانی­ها و ارائه ­ها و پژوهش­ها باشد و همچنین کنفرانس­های درسی نیز نوعی گزارش شفاهی است.

مشاوره­های تلفنی گزارشی شفاهی است و فوریت­های پزشکی، اطلاعات رهبری. نیاز نداشتن به پرونده ­ها و کتاب­های بزرگ باعث می­شود که گزارش­ها به صورت شفاهی باشد. در ادامه نمونه یک گزارش کار اداری (نمونه گزارش عملکرد اداری یا متن گزارش عملکرد) را بررسی کرده ایم.

اولین سنگ بنای موفقیت در گزارش نویسی، دانستن اصول آن است.
دکتر ویز

اصول گزارش نویسی

اگر برای شما هم این سؤال پیش آمده است که برای نوشتن نمونه یک گزارش خوب pdf باید چه اصولی را رعایت کرد باید بگوییم هر گزارشی که می­‌نویسیم باید اصول و معیارهایی در آن رعایت شود گزارش‌­ها فقط باید نکات مهم را شامل شود. گزارش­‌ها در اصل باید حقیقت را افشا کند و هیچ­گونه دخالت و نظرشخصی افراد در آن باشد.

باید به دور از غلط­‌های املایی علائم نگارشی باشد که وجود کلمات غلط در آن­ها باعث اشتباه خوانی شخص نشود و همچنین علائم اختصاری نیز باید درآن به درستی به کار گرفته شود و درگزارش نباید به توضیح عوامل بی­ اهمیت یا کم اهمیت بپردازیم و فقط باید کلمات مهم در گزارش ذکر شود.

گزارش­ها نباید خیلی طولانی شود که شخص برای خواندن آن خیلی وقت گذارد و در میان گزارش از خواندن آن دست بکشد یا فرد را خسته کند به همین دلیل نمونه گزارش نویسی کوتاه باشد که همه اشخاص بتوانند آن را بخوانند خواندن آن برای کسی مشکل نباشد.

پس نتیجه می‌گیریم که نوشته های ما همیشه باید به طور متوسط باشد نه خیلی کوتاه و خلاصه و نه خیلی طولانی و وقت گیر باشد خواننده از خواندن آن دست بکشد و از فهم این گزارش نیز دست بکشد گزارش باید مختصر و درعین حال مفید باشد که شخص وقتی آن را می‌خواند مطلب اصلی را درک کند.

اصول گزارش نویسی

نمونه گزارش نویسی

بسمه الله الرحمن الرحیم

و بعد اسم شخص مورد نظر جناب اقای مهندس گودرزی

مدیرعامل محترم شرکت بازرگانی تهران

باسلام، احتراماً همان‌طور که مطلع هستید یکی از را­ه­ های جذب مشتری و بقا ودوام شرکت­های صنعتی تبلیغات و ارائه خدمات در راستای اهداف آن است و برخورد مناسب کارکنان شرکت پس از خرید محصولات توسط مشتریان است و خدمات پس از فروش محصولات به مشتریان رکن اطمینان و اعتماد را در مشتریان به وجود می ­آورد و برخورد نامناسب کارکنان با مشتریان باعث عدم رشد وبقا شرکت می شود.

پس ما باید کاری کنیم که شرکت رشد کند در آخر از شما وتمام دست اندرکاران که زحمات بسیار زیادی میکشید تشکر می‌کنم و برای شما  توفیق روز افزون را برای شما ودیگر خدمتگزاران کشور را از خداوند منان می­خوام.

باتشکر

فاطمه حسینی

نمونه گزارش کار

بسمه تعالی

و بعد اسم شخص مورد نظر جناب اقای مهندس صادقی

مدیرعامل محترم شرکت صنعتی تبریز

باسلام، احتراماً همان‌طور که مطلع هستید یکی از راه­‌های جذب مشتری و بقا و دوام شرکت­‌های صنعتی تبلیغات وارائه خدمات در راستای اهداف آن است و برخورد مناسب کارکنان شرکت پس از خرید محصولات توسط مشتریان است و خدمات پس از فروش محصولات به مشتریان رکن اطمینان و اعتماد را در مشتریان به وجود می‌­آورد و برخورد نامناسب کارکنان با مشتریان باعث عدم رشد و بقا شرکت می‌­شود پس ما باید کاری کنیم که شرکت رشد کند در آخر از شما وتمام دست اندرکاران که زحمات بسیار زیادی می­‌کشید. تشکر می‌کنم و برای شما  توفیق روز افزون را برای شما ودیگر خدمتگزاران کشور را از خداوند منان می­‌خواهم.

باتشکر

زهرا جعفری

بررسی دقیق گزارش کار

نمونه گزارش اداری pdf

نمونه گزارش کار اداری به شرح ذیل می باشد:

بسمه تعالی

و بعد اسم شخص مورد نظر جناب اقای مهندس حسینی

مدیرعامل محترم شرکت صنعتی شیراز

باسلام، احتراماً همان‌طور که مطلع هستید یکی از راه‌­های جذب مشتری و بقا ودوام شرکت‌­های صنعتی تبلیغات و ارائه خدمات در راستای اهداف آن است و برخورد مناسب کارکنان شرکت پس از خرید محصولات توسط مشتریان است و خدمات پس از فروش محصولات به مشتریان رکن اطمینان واعتماد را در مشتریان به وجود می‌آورد و برخورد نامناسب کارکنان با مشتریان باعث عدم رشد وبقا شرکت می­شود پس ما باید کاری کنیم که شرکت رشد کند در آخر از شما وتمام دست اندرکاران که زحمات بسیار زیادی می‌کشید تشکر می­‌کنم و برای شما  توفیق روز افزون را برای شما و دیگر خدمتگزاران کشور را از خداوند منان می‌خواهم.

باتشکر

مژده حسنی

گزارش نویسی
دکتر ویز

گزارش نویسی اداری

گزارش اداری عبارت است گزارشی از سوی واحدهای سازمانی یا مجموعه‌ای از کارکنان یا افرادی خاص تهیه و در طول آن خواسته افراد و پیشنهادات آن‌ها و نظرات و یانتیجه اقدامات انجام شده باشد. انواع گزارش اداری در جهت فرمان‌های ارائه شده و دستورات صادر شده  برای آگاهی پیدا کردن از امور ویا تصمیماتی که باید گرفته شود به مرحله بالاتر ارائه می­گردد. گزارشات اداری در ادارات و بانک­‌ها و سازمان­‌های دولتی و غیردولتی به کار می­‌رود و اهداف آگاهی از تصمیمات و یا آگاهی ازامور ارائه شده اجرا می­‌گردد.

انواع گزارش اداری شامل گزارش­ های خبری و توصیفی‌اند که گاهی حالتی را برای اشخاص به تصویر می­‌کشد. که در ادامه مطلب به نمونه گزارش کار روزانه اداری و یک نمونه گزارش توصیفی (نمونه گزارش نویسی توصیفی) و یک نمونه گزارش بازدید پرداخته‌ایم.

نمونه متن گزارش کار مدیریت

نمونه متن گزارش کار مدیریت، شامل تمام گزارشات مدیریت یک شرکت است که برای مدیر شرکت و تمام کارکنان در این شرکت نوشته می‌شود و تمام اطلاعات وارائه‌ها را شامل می­شود این گزارش عموما به صورت کتبی است و نمونه­ های آن مانند نمونه یک گزارش فنی و نمونه گزارش نویسی کوتاه و کارکردهای آن است.

بررسی و نحوه نوشتن گزارش کار روزنامه

نحوه نوشتن گزارش کار روزنامه (نحوه گزارش نویسی روزنامه)

نحوه نوشتن گزارش کار روزانه روزنامه شامل اطلاعات روزانه کاری است و در نوشتن آن باید دقت کرد که تمام مطالب مهم را ذکرکنیم.

گزارش چیست؟

گزارش در واقع یک سندی است که اطلاعاتی درآن وجود دارد و یک موضوع مشخص دارد که از ابتدا تا انتها به آن می­پردازد یعنی یک محوری مشخص دارد که بر پایه آن حرکت می­کند و بر آن استوار است. برای ارائه به فرد یا افراد خاصی است یا سازمان­هایی تنظیم می­شود و از ویژگی هایی برخوردار است: اطلاعات ارائه شده در ساختارهای مشخص.

ساختار گزارش و محتوای آن براساس مخاطبان و دریافت کنندگان گزارش تنظیم می­شوند. قضاوت و ارزیابی­ها و مفروضات و داده­ها درگزارش به صورت مشخص و شفاف و قابل فهم همگان بیان شده است. شکل و محتوای اصلی گزارش نیز به گونه­ای است که نوشتن آن بدون حضور نویسندگان انجام می­شود. با گرفتن حداقل زمان و صرف زمان قابل فهم و درک برای خواننده آن باشد.

گزارش یعنی اظهار نظر کردن و درمیان گذاشتن یک بحث یا گفتگو در میان یک جمعیت است و در واقع مطالبی است که از شرح و تفسیرو بیان مطالب به وجود می ­آید و گزارش نویسی یعنی خلاصه کردن متن اخبار اطلاعت و خبر حقایق و مسائل و تجزیه تحلیل سیستم­های اداری اطلاعاتی منطقی و متوالی برای رسیدن به راه حل­های صحیح و منطقی تدوین شده است و برپایه دو اصل ساده نویسی و سالم نویسی بنا شده است.

نمونه گزارش نویسی از بازدید

در ارتباط با یک نمونه گزارش بازدید باید گفت این نوع از نمونه گزارش نویسی کوتاه از بازدید یعنی ما از یک مکان فرهنگی اجتماعی یا سیاسی بازدید می­کنیم و درباره آن چه که اتفاق افتاد نوشت های را ایجاد می­کنیم و آن را با یکسری دست کاری به گزارشی تبدیل می­کنیم و در اختیار مردم قرار میدهیم که این یک گزارشی از بازدید ما می­شود.

نمونه گزارش نویسی خبری

یک نمونه گزارش نویسی خبری به شرح زیر می باشد:

بسم الله

و بعد اسم شخص مورد نظر جناب آقای مهندس اسدالهی

مدیرعامل محترم شرکت صنعتی تهران

باسلام، احتراما همان طور که مطلع هستید یکی از راه­های جذب مشتری و بقا ودوام شرکت های صنعتی تبلیغات وارائه خدمات در راستای اهداف ان است و برخورد مناسب کارکنان شرکت پس از خرید محصولات توسط مشتریان است و خدمات پس از فروش محصولات به مشتریان رکن اطمینان واعتماد را در مشتریان به وجود می­آورد و برخورد نامناسب کارکنان با مشتریان باعث عدم رشد و بقا شرکت می­شود. پس ما باید کاری کنیم که شرکت رشد کند در آخر از شما وتمام دست اندرکاران که زحمات بسیار زیادی می­کشید تشکر می­کنم و برای شما  توفیق روز افزون را برای شما ودیگر خدمتگزاران کشور را از خداوند منان می­خوام.

باتشکر

اتنا جعفری

گزارش خبری یک واقعه وحادثه­ای را خبر می­دهد وشامل تمام جزئیات حوادث است و در واقع درگزارش­ها نقش اساسی و اصلی را دارد بررسی این گزارش یکی از سندهای اصلی است که حقوقدانان در مورد آن سوال می­کنند مثل گزارش خبری استخر.

نمونه گزارش نویسی اداری

به طور مثال:بسمه تعالی

و بعد اسم شخص مورد نظر جناب اقای مهندس باقری

مدیرعامل محترم شرکت صنعتی تهران

باسلام،احتراما همان طور که مطلع هستید یکی از راه های جذب مشتری و بقا ودوام شرکت های صنعتی تبلیغات و ارائه خدمات در راستای اهداف ان است و برخورد مناسب کارکنان شرکت پس از خرید محصولات توسط مشتریان است و خدمات پس از فروش محصولات به مشتریان رکن اطمینان واعتماد را در مشتریان به وجود می اورد و برخورد نامناسب کارکنان با مشتریان باعث عدم رشد وبقا شرکت می شود پس ما باید کاری کنیم که شرکت رشد کند در اخر از شما وتمام دست اندرکاران که زحمات بسیار زیادی میکشید تشکر میکنم و برای شما  توفیق روز افزون را برای شما و دیگر خدمتگزاران کشور را از خداوند منان می­خوام.

باتشکر

اتنا جعفری

نمونه گزارش نویسی اداری

نتیجه: گزارش­ها باید حاوی مطالب مهم باشند و از نوشتن مطالب بی ­اهمیت بپردازیم و سخن را باید به طور مختصر و مفید نوشت که مناسب همگان باشد وهمه به راحتی بتوانند ان را بخوانند و قابل فهم و درک باشد. گزارش ها اغلب به صورت شفاهی هستن درمواقعی که به کاغذ وپرونده نیازی نیست وبه صورت ارائه اطلاعات و پروژه ها است وهم به صورت کتبی است زمانی که به کاغذ و کتاب ها نیاز است ارائه ها وگزارش هارا به صورت کتبی مینویسیم. اطلاعات مهم باید در گزارش ذکر شوند و کنفرانس­هایی که برای کلاس­های درس انجاممی­دهیم نیز ازنوع گزارش شفاهی است.

اصول گزارش نویسی در پرستاری

  • پویا بودن گزارش

 اکنون که با نحوه گزارش نویسی آشنا شدید بهتر است بدانید گزارش نويسي بايد بصورت پويا و بدون تاخير انجام شود. تاخير در گزارش می‌تواند سبب اشتباهات جدي ‌شود.

برای مثال؛ گنگ بودن و تاخير در ثبت و تکمیل یک گزارش در ارتباط با افت فشار خون می­تواند موجب تاخير در استفاده از داروهاي حیاتی بشود.

تصميم گيري در ارتباط با مراقبت از بيمار بايد براساس اطلاعات گزارش شده جاري صورت گيرد.

فعاليتها و وقايعي كه بايستي بطور جاري و بدون وقفه ثبت گردد شامل:

  1. علائم حياتي
  2. اقدامات درمانی
  3. آماده سازی بیمار برای تست‌های تشخیص
  4. تغییرات در وضعیت و سطح سلامت
  5. پذيرش، انتقال، ترخيص يا مرگ
  6. درمان تغييرات و نوسانات ناگهاني در وضعيت بيمار
  • سازماندهي گزارش

اطلاعات ثبت شده می‌باید داراي نظم باشند و سازماندهي شوند و بهتر است از فرم‌هاي مخصوص استفاده گردد.

  • حقيقت در گزارش نویسی 

گزارش صحيح باید حقايق را بيان کند، اطلاعات واقعي معمولا منجر به درك و برداشت اشتباه نخواهد شد. گزارش بايد شامل اطلاعات عيني و توصيفي درباره پديده‌هايي باشد كه پرستار مي‌بيند، مي‌شوند، مي‌بويد و احساس مي‌كند.

از كاربرد كلماتي كه ايجاد ترديد و يا ابهام در فرد خواننده گزارش مي‌نمايد جدا خودداري نماييد. حد الامکان از استفاده كلماتي چون به نظر مي رسد، ظاهرا و ممكن است باید اجتناب کرد.

حقیقت نویسی
دکتر ویز

  مثال: گزارش صحيح: بيمار اظهار می‌کند که به اختلال در خواب مبتلا است، حوصله و رمغ صحبت با ديگران را ندارد، اشتها به غذا ندارد.

گزارش نادرست: بيمار افسرده به نظر مي‌رسد.

  • محرمانه بودن گزارش

کلیه گزارشات باید محرمانه باشد و دور از دسترس همراهان و بستگان بیمار باشند، بیمارستان اجازه و حق تکثیر هیچ کدام از اوراق پرونده بدون رضایت بیمار را ندارد.

دقت به جزئیات در نوشتن گزارش

  • دقت به جزئیات در نوشتن گزارش

موارد ثبت شده درباره بیمار باید دقيق و ریزبینانه باشد تا اعضاء تيم درمانی بتوانند به آن اعتماد كنند و بر اساس آن تصمیم بگیرند.

  • كامل بودن گزارش:

اطلاعاتي كه در گزارشات پرستاري ثبت می‌شود بايد كامل و بی‌نقص  و در عین حال مختصر باشد. نوشته های مختصر قابل درک است ولی نوشته هاي طولاني خواندنش مشكل است و وقت را تلف مي نمايد. در تهيه گزراش پرستاري بايستي از كاربرد كلمات غير ضروري اجتناب نمود.

روشهای ثبت گزارش در پرستاری

  • ثبت داستانی

این نوع ثبت یکی از انواع روش های سنتی برای ثبت  گزارش می‌باشد که دارای ساختاری ساده و عیوب زیاد از جمله تکرار اطلاعات و وقایع ،صرف زمان زیاد و اجبار خواننده برای خواندن مطالب زیاد به منظور دستیابی به اطلاعاتی که در بازه زمانی کمتر و صرف وقت بسیار کمتری می‌شود کسب نمود.

یک نمونه از ثبت داستانی:

6/8/2004 ساعت 11:00

“بیمار می­گوید ”من مدتی است که به سختی می توانم نفس بکشم“ تنفس 32 بار در دقیقه، نبض 120 و فشار خون 70/112 است. بیمار در هنگام دم از عضلات بین دنده ای استفاده می کند. صداهای تنفسی سمع شد، کراکل و ویزینگ در لوب های تحتانی هر دو طرف شنیده شد. سر تخت بالا آورده شد تا بیمار در وضعیت نشسته قرار گیرد. در ساعت 10:45 دقیقه خون شریانی برای بررسی گازهای خونی گرفته شد. اکسیژن 2 لیتر در دقیقه با ماسک داده شد. برای آرامش دادن به بیمار پرستار در کنار تخت وی باقی ماند. حسن محمدی – پرستار

ساعت 11:30 دقیقه جواب ABG به دکتر “س“ گزارش شد.

تعداد تنفس بیمار کاهش یافته و به 28 بار در دقیقه رسید ، نبض 96 و فشار خون 72/110 بود. کراکل و ویزینگ همچنان وجود داشت. بیمار به آرامی استراحت می کند . حسن محمدی – پرستار”

ارائه اطلاعات دقیق در گزارش نویسی

ثبت طبی بر مبنای مشکل

(پی.او.ام.آر) گونه‌ای از ثبت است که بر مشکل بیمار تاکید دارد.

نخست مشکلات سازماندهی و نظم دهی می­شوند بگونه‌ای که هر یک از اعضای تیم مراقبتی باید مشارکت کنند در یکی از مشکلات بیمار که از این طریق به دستیابی یک برنامه مراقبتی هماهنگ کمک میکند و از قسمتهای آمده در ذیل تشکیل شده است.

داده های پایه: شامل است بر تمامی اطلاعات جمع آوری شده در رابطه با بیمار که به منظور شناسایی مشکلات مددجو و برنامه ریزی مراقبت ها شکل گرفته است.

فهرست مشکلات: پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات ، مشکلات بررسی و شناسایی شده به ترتیب اولویت و حیطه آن فهرست شده و در پایان گزارش نوشته شود تا خط مشی و راهنمایی جهت ارائه مراقبت های لازم  به بیمار به دست آورید و مشکلات جدید هم در ادامه ثبت می‌شوند و به محض حل مشکل بر روی آن خط کشیده میشود و تاریخ آن نیز در همانجا ثبت خواهد شد.

برنامه مراقبت پرستاری: برای هر مشکل با در نظر گرفتن استانداردهای مراقبتی  به صورت اختصاصی برنامه‌ای تدوین می‌شود، که شامل ثبت تشخیص‌های پرستاری، پیامد های مورد انتظار و فعالیت‌های انجام شده است.

ثبت پیشرفت بیمار: اعضای تیم مراقبت باید میزان و سطح پیشرفت مشکلات بیمار را ثبت و در صورت لزوم کنترل کنند.

اصول گزارش نویسی اداری:

 اکنون که با یک نمونه گزارش توصیفی و اداری آشنا شده اید بهتر است بدانید نوشتن گزارش اداری نیز مشابه سایر مکتوبات اداری، مانند نوشتن صورت جلسه‌ها و یا دستورات اداری، دارای قواعد خاص می­باشد که در صورت عدم رعایت آن­ها، ممکن است گزارش مربوطه اثر گذاری مطلوب را نداشته و منجر به تصمیم گیری‌های اشتباه بشود.

این اصول در نوشتن گزارش اداری عبارتند از:

  • گزارش باید صرفا حقیقت را منعکس کند و هیچ گونه بزرگ نمایی و یا دخالت نظر شخصی نباید درآن وجود داشته باشد .
  • گزارش باید فاقد غلط های املایی و نگارشی باشد و باید تمام جزئیات را شامل گردد .
  • در نوشتن گزارش اداری نباید به تشریح موارد بی اهمیت و حاشیه پرداخت و فقط باید تمرکز روی موارد مهم و تاثیرگذار باشد و نیز توجه به جزئیات و اطلاعات کلیدی فراموش نشود.
  • در نوشتن گزارش اداری، باید به این نکته توجه داشت که گزارش نه باید خیلی طولانی و مفصل باشد و نه باید خیلی کوتاه و مختصر باشد .
  • گزارش باید دور از حدس و احتمال نویسنده و یا سایر افراد نوشته شود .
  • گزارش ها نباید حاوی اظهار نظر قطعی در ارتباط با مسائل احتمالی باشد .
  • در نوشتن گزارش اداری، باید در نظر داشته باشید که نقل قول‌ها بدون کم و کاست و با ذکر منبع آورده شود .
  • گزارش مطلوب گزارشی است که تمامی قواعد گزارش نویسی در آن رعایت شده باشد.

نکاتی که باید در گزارش نویسی به آن توجه کرد:

  • مخاطب گزارش کیست؟

همیشه باید در خاطر داشته باشید که مخاطبان شما چه افرادی هستند و قرار است گزارش پاسخ گوی چه نیاز یا نیازهایی باشد.

  • توجه به عنوان و تیزر در گزارش نویسی

انتخاب عنوان: عنوان باید تا حد امکان مختصر و با محتوای متن هماهنگ باشد. در عنوان گذاری از واژگان کلیدی که در متن آمده‌است به کار برده شود.

اگر خود گزارش نویس نویسنده گزارش است، باید در نظر داشته باشد که مخاطب در آغاز از هدف او آگاهی و شناختی ندارد. در این صورت باید مسئله را به گونه ای در اول گزارش خود بیاورد. اگر درباره همایشی گزارش می دهد، در همان چند خط اول روشن شود که این گزارش از چه مراسمی است و به چه دلیل به آن پرداخته شده است.

توجه به عنوان و تیزر در گزارش نویسی

عناصر گزارش:

  • ساختار گزارش

چگونگی تنظیم گزارش، مهم ترین و اصلی ترین عامل در تنظیم آن است. ساختار و بدنه ی هر گزارش به طور کلی بر سه پایه ی:” مقدمه، بدنه ی اصلی و پایان گزارش” استوار است.

  • ویژگی های مقدمه

مقدمه در ارتباط با موضوع گزارش باید به گونه ای تهیه شود که برای مخاطب قابل فهم و دارای معنایی قابل انتقال باشد.مقدمه باید بتواند در خواننده نسبت به موضوع علاقه ایجاد کند. مقدمه بایستی به خواننده بگوید که از گزارش چه انتظاری داشته باشد.

  • متن یا بدنه ی اصلی

متن یا بدنه ی اصلی گزارش، جایگاه ارائه‌ِی دادن آمارها، داده ها و تحلیل و تفسیر آن ها است.

  • پایان گزارش

در پایان گزارش نتیجه گیری وپیشنهادها باید آورده شوند.

  • روش های تاکید بر نکته های مهم

اندازه و تناسب: هر اندازه نکته ای در گزارش مهم‌تر باشد، باید فضای بیشتری به آن اختصاص داد.

زبان تاکید: به کارگیری عبارت‌هایی چون: “مهم ترین عامل”، “نکته ی اساسی” و … توجه خواننده را جلب می‌کند.

  • رعایت ترتیب منطقی در گزارش نویسی

در مرحله ی دوم گزارش نویسی، یعنی شکل و صورت گزارش، مطالب باید به ترتیب منطقی سامان داده شوند.

در این مرحله باید:

عنوان های اصلی و فرعی مشخص ، و بنابر اولویت و اهمیت به صورت منظم مرتب شوند. بررسی طرح برای تهیه ی پیش نویس گزارش صورت گیرد.

برخی از سوالات رایج:

1. اهمیت گزارش نویسی چیست؟

در روزهایی که مشغله های ذهنی و کاری افراد افزایش یافته است گزارش نویسی یکی از راه هایی ست که می توان برای افزایش تمرکز و دست یافتن به ذهن آرام در کار و زندگی روزمره از آن استفاده کرد.

 

2. چند مورد از گزارش نویسی را نام ببرید؟

1. گزارش نویسی خبری
2. گزارش نویسی از بازدید
3. گزارش نویسی اداری

 

3. به چه نکاتی در گزارش نویسی باید توجه کرد؟

1. مخاطب گزارش کیست؟
2.تیتر مناسب برای گزارش انتخاب کنید.
3. به ساختار گزارش توجه کنید.

دیدگاه‌های شما

3 دیدگاه دربارهٔ «آموزش گزارش نویسی | نمونه + اصول گزارش نویسی اداری، روزانه و …»

    1. سیما پورسینا

      سلام و درود چشم دوست عزیز در آپدیت های بعدی مقاله اضافه می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان