بازاریابی برونگرا چیست؟ +8 مثال موفق اوتباند مارکتینگ(outbound marketing) در ایران

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

بازاریابی برونگرا از مهم‌ترین مباحث بازاریابی مطرح شده در سال‌های اخیر است. بازاریابی به عنوان یک فرآیند مدیریتی اجتماعی تعریف می شود که به وسیله آن افراد و گروهها از طریق تولید و مبادله کالا و خدمات با یکدیگر به وسیله ابزار مهم و واسطه ای به نام پول و در محلی به نام بازار به تأمین نیازها و خواسته های خود اقدام می نمایند.

فلسفه‌های مدیریت بازاریابی شامل چه مواردی است؟

فلسفه تولید

این فلسفه یکی از قدیمی ترین فلسفه های بازاریابی می باشد، سازمانها و شرکتهایی که از این فلسفه پیروی می کنند معتقد هستند که مصرف کنندگان خواستار اجناس ومحصولاتی هستند که در دسترس آنها بوده و توانایی خرید آن را داشته‌اند. بنابراين مديريت اين شركت‌ها تمام تلاش‌هاي خود را در بهبود توليد و توزيع متمركز مي‌نمايند.

فلسفه کالا

شرکتهایی که فعالیت خود را بر پایه این فلسفه بنا نهاده اند بر این اصل معتقدند که مصرف کنندگان کالایی را می خرند که بهترین کیفیت،عملکرد و شکل را دارا باشد و بدین جهت تمام انرژی خود را به بهبود بخشیدن دایمی کالا اختصاص می دهند.

فلسفه فروش

بسیاری از مؤسسات تولیدی ،خدماتی و تجاری، مفهوم و فلسفه فروش راسر لوحه نگرش بازاریابی خود قرار می دهند. سازمان‌هایی که از این فلسفه پیروی می کنند، براین باورند که مصرف کنندگان از کالاهای تولیدی آنها به اندازه کافی نمی خرند مگر اینکه سازمان کوشش وسیعی را در زمینه های فروش شخصی و تبلیغات و ترویج کالاهای خود انجام دهد.

فلسفه بازاریابی

پیروان این فلسفه ،شناخت و ارضاء نیاز ها و خواسته های مشتریان را در بازارهای هدف ، بهترین راه نیل به اهداف سازمانی می دانندو معتقدند که در راستای مقابله با رقبا باید هر چه بیشتر رضایت مصرف کننده راجلب نمایند.

فلسفه بازاریابی
انواع بازاریابی:

هر چند که در مقاله ای جداگانه درباره انواع بازاریابی گفته ایم اما می توان به دسته بندی زیر نیز تقسیم بندی نمود.

بازاریابی تبدیلی

 شیوه بازاریابی تبدیلی ،زمانی به کار گرفته می شود که برای کالاها و خدمات عرضه شده شرکت،تقاضای منفی وجود داشته باشد یعنی مردم تمایلی برای خرید و استفاده آنها نداشته و نگرش منفی نسبت به به آن کالا ها دارند حتی حاضرند با پرداخت مبلغی از خرید و مصرف آن صرف نظر کنند.

بازاریابی انگیزشی

بازاریابی انگیزشی یا تحریکی زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که تقاضای برای کالا وجود نداشته و مردم نسبت به محصول بی اعتنا باشد.

بازاریابی توسعه (آشکار کردنی)

این نوع بازاریابی به منظور پاسخگوئی به تقاضای نهان یا پنهان مصرف کننده بالقوه،به کار گرفته می شود. تقاضای پنهان حالتی از تقاضا است که کالا یا خدمتی مورد نیاز عده زیادی از مردم است.

بازاریابی مجدد(بازاریابی احیائی)

در بعضی از مواقع ممکن است تقاضابرای محصول مورد نظر کمتر از دوره های قبل پیش بینی شودو در صورت ادامه روند فعلی کالا یا خدمت مزبور،شرکت تعدادی از مشتریان خود را از دست بدهد چرا که تمام اشیاء،خدمات،ایده ها،تفکرات،مکانها و سازمانها در نهایت تقاضای متزلزل و تنزلی را تجربه خواهند کرد.

بازاریابی همزمان یا تبدیلی

در بعضی از مواقع عرضه و تقاضا با هم برابر نیستند یعنی ممکن است در بعضی از فصول سال عرضه بیشتر از تقاضا و برعکس در فصول دیگری از سال تقاضا بیشتر از عرضه باشد. برای مثال هتلهای موجود در مناطق گرمسیر در فصل تابستان کمتر از ظرفیت ودر فصل زمستان بیش از حد رزو می شوند.

بازاریابی محافظتی یا (ابقائی)

مطلوبترین حالتی از تقاضا که مؤسسات با آن روبرو می شوند،حالت تقاضای کامل است که در آن سطح عرضه و تقاضا در زمان معینی با هم برابرند البته این از مواردی است که به ندرت برای مؤسسات پیش می آید.

بازاریابی تضعیفی (بازاریابی برای کاهش تقاضا)

در بعضی از مواقع، تقاضا برای یک محصول یا خدمت خیلی بیشتر از عرضه آن است.این حالت که به تقاضای بیش از حد معروف است نوعی از تقاضاست که معمولاً در شرایط جنگی و یا در هنگام بحرانهای اقتصادی و سیاسی ناگهانی و غیر منتظره اتفاق می افتد.

بازاریابی مقابله‌ای

بازاریابی مقابله‌ای

در بازاریابی مقابله ای،مدیران سعی در از بین بردن تقاضا دارند و می کوشند خود کالا را به طور ذاتی نامطلوب جلوه دهند،که این وظیفه را اصطلاحاً بازاریابی مقابله ای ،بازاریابی مخالف،عدم فروش و یا ضد بازاریابی می نامند.

بازاریابی برونگرا چیست؟(بازاریابی بیرونی چیست)

outbound marketing چیست؟ بازاریابی برونگرا یکی از قدیمی­ترین روش­های بازاریابی است که قدمت آن به قرن­ها قبل می­رسد و  یکی از روشهای بازاریابی آفلاین است. این روش بازاریابی قدمی هنوز بسیار کهنه نشده و به تاریخ نپیوسته و هنوز نیز کاربرد دارند.

در بازاریابی برونگرا ایجاد مدیریت ارتباط با مشتری همواره از طرف  کسب­وکار است. در روش قدیمی بازاریابی برونگرا کسب و کار می­خواد به هر طریقی شده به مشتری بفروشد در بازاریابی برونگرا ارتباط یک­طرفه است.

در این نوع از بازاریابی فروشنده هیچ تلاشی برای ایجاد ارزش ندارد و سرگرم کردن و آموزش مخاطب اهمیت چندانی ندارد. رایج ترین روش­های بازاریابی برونگرا شامل موارد زیر است:

تبلیغات رادیوئی، تلوزیونی و تبلیغ در نشریات

زمانی که رادیو در دهه 1920 محبوب بود تبلیغ کنندگان تبلیغات فروانی در رادیو انجام می­دادند زمانی که مخاطب مشغول شنیدن آهنگ یا گوش دادن به گزارش یک بازی از طریق رادیو بود تبلیغ کنندگان در این میان وقفه ایجاد می­کردنند و تبلیغات خود را به گوش مخاطب می­رساندند.

با به صحنه درآمدن تلوزیون تبلیغ رادیویی بسیار کم‌رنگ شد و پس از آن بازاریابان تبلیغات خلاقانه خود برای جلب توجه مخاطب و پول درآوردن از این طریق را آغاز کردند.

برای تبلیغ از طریق نشریات شاید آن­قدر ناخوشایند نباشد که هنگام ورق زدن روزنامه و نشریات در لابه­لای آن با تبلیغات مواجه شوید.

تبلیغات و بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان به اینصورت است که یک مشتری تجربه مثبت خود از خرید یک محصول یا دریافت یک خدمت را به مشتری دیگری انتقال می­دهد واو هم تجربه مثبت خود را به فرد دیگری انتقال می­دهد و این زنجیره ادامه پیدا می­کند. البته لازم به ذکر است که امروزه مردم از فضای انلاین برای به اشتراک گذاشتن تجربه های خود استفاده می­کنند.

تبلیغات و بازاریابی دهان به دهان

علائم، تابلوها و تبلیغات محیطی

بیلبوردهای تبلیغاتی برای اولین بار در آمریکای شمالی ظاهر شدند. همه ما در سطح شهر با بیلوردهای تبلیغات فراوانی روبه­رو شدیم که شاید به عقید افراد بسیاری باعث زیبا شدن سطح شهر­ها شده­ است.

ارائه رایگان محصولات یا پاداش­های جانبی

تبلیغ به نحوی که نمونه رایگان محصول در اختیار مصرف کننده قرارگیرد در ایران زیاد مرسوم نیست ولی در خارج از کشور در بسیاری از فروشگاه‌­ها نمونه رایگانی از محصول در اختیار مصرف کننده قرار می­گیرد.

| تولیدات خانگی پر سود”]

این کار کمک می‌کند تا در صورت رضایت از آن محصول نمونه پولی آن تهیه شود.این کار مخصوصا در مورد مواد خوراکی انجام می­شود. ولی تبلیغ اوتباند به نحوه­ی پاداش جانبی در ایران تقریبا مرسوم است به اینصورت که مثلا شما محصولی خریداری کنید و دو عدد از آن محصول دریافت کنید یا خدمتی را خریداری کنید و خدمت مکملی به عنوان پاداش دریافت کنید.

اسپانسر شدن در رویداد های بشر دوستانه، ورزشی و موارد مشابه

در کشور ایران بازاریابی اوتباند به صورت اسپانسر شدن رویدادهای ورزشی علاوه بر تبلیغ محصول یا مزایای نیز برای شرکت­ها داد مثلا محروم شده از مالیات

  • پخش کردن تراکت در سطح شهر نیز از روش های بازاریابی اوتباند است.
  • فلایرها و تراکت های تبلیغاتی
  • حضور در نمایشگاه های محلی و تجاری

تفاوت بازاریابی برونگرا(اوتباند مارکتینگ) و بازاریابی درونگرا(اینباند مارکتینگ) چیست؟

بازاریابی درونگرا همان بازاریابی انلاین است و بازاریابی برونگرا همان بازاریابی آفلاین است بازاریابی برونگرا شیوه قدیمی تری است. بازاریابی درونگرا یا همان بازاریابی ربایشی به اینصورت عمل می­کند که محصول در بازاریابی ربایشی چیزی است که برای مشتری ما مطلوب به نظر برسد یا به دلیل نیاز خود به دنبال آن می­گردد.

چیزی که در بازاریابی برونگرا در برابر مخاطب قرار می­ گیرد معمولا ناخواسته و مزاحم است. در بازاریابی برونگرا معمولا تبلیغات به صورت ناخواسته است مثلا هنگام تماشای فیلم ناخواسته در میان برنامه آگهی بازرگانی پخش می­شود و تبلیغات محصولی در این میان می­خواهد که توجه شما را به خود جلب کند.

در حقیقت به همین دلیل است که بازاریابی برونگرا عموماٌ ناخواسته است و به آن بازاریابی مزاحم نیز می­گویند. امروزه دیگر مانند گذشته مردم به روش­های برونگرا بها نمی­دهند و حتی تلاش می­کنند تا به هر طریقی در برابر هجمه آن قرار نگیرند.

به عنوان مثال بسیاری از مردم هنگام پخش آگهی بارزگانی کانال تلوزیون را عوض می کنند؛ اگثر مردم ایمیل خود را به گونه ایی تنظیم می­کنند که بیشتر ایمیل های تبلیغاتی به طور خودکار در پوشه اسپم قرار می­گیرند یا بدون باز شدن حذف می­شوند و استفاده از برنامه های مسدود کنند.

پیشنهاد می شود مقاله ” بازاریابی شبکه های اجتماعی ” را مطالعه نمایید.

تفاوت بازاریابی برونگرا(اوتباند مارکتینگ) و بازاریابی درونگرا(اینباند مارکتینگ)

تبلیغات یا (Ad-bloker) به یک عرف رایج تبدیل شده است در نتیجه بازاریابانی که صرفا از روش­های برونگرا استفاده می­کنند دیگر کارآمدی و بازدهی که قبلا شاهد آن بودند را دریافت نمی­کنند. در مقابل؛ بازار یابی ربایشی فرصت ورود به زندگی مخاطب هدف را در اختیار بازاریاب قرار می دهد.

برای مثال، شرکت شما می­تواند به جای استفاده از تبلیغات تلوزیونی یک راهنما یا پست وبلاگی جامعی را تهیه و منتشر نماید هنگامی که مشتری به محتوای شما نیاز پیدا کند با استفاده از جستجو آن را پیدا خواهد کرد و با شرکت‌تان آشنا می شود.

پر واضح است که قدرت اعتماد آفرینی این روش در مقایسه با تبلیغات آزاردهنده مرسوم به مراتب بیشتر است و چه بسا با صرف هزینه کمتر بازده بیشتری را نیز عاید شما کند.

به علاوه، همان طور که گفته شد، در بازاریابی درونگرا یا اینباند به جای اینکه بازاریاب با مشتری بلقوه تماس بگیرد، مشتری خودش به سراغ کسب و کار می ­آید که همین خود تفاوت اساسی بین بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا محسوب می­شود.

در بازاریابی اوتباند در ایران چه چیز حائز اهمیت است؟

زمان:

در مورد زمان تبلیغ یا ترویج محصول یا فروشگاهتان باید تصمیم های استراتژیک اتخاذ نمایید. در این جا، قسمت فصلی بودن از بخش فروش در بررسی کسب و کارتان مفید واقع می شود. چندین موضوع حائز اهمیت هستند.

نخست اینکه آیا زمان هایی از سال وجود دارند که عملکرد طبقه محصول شما به طور کلی از عملکرد شرکتتان به طرز چشمگیری بهتر باشد؟ اگر وجود دارد، دلیل آن چیست؟

آیا می توانید برای افزایش فروش طی دوره ای که مشتریان طبقه محصول شما به طور طبیعی در نرخ های بالاتری خرید می کنند، کاری انجام دهید؟ دوم اینکه آیا می خواهید تمام طول سال، تبلیغ و ترویج نمایید، یا در دوره های قوی تر فروش یا در دوره های ضعیف تر؟

سومین موضوع اینکه شما باید تصمیم بگیرید آیا می خواهید پیش از دوره های اوج فروش، طی آنها یا در میان آنها تبلیغ و ترویج نمایید؟ و در آخر، باید منافع و ظرفیت تولیدتان را در نظر بگیرید. چنانچه، دوره های اوج کنونی فروش فصلی شما، شما را به فعالیت با حدوداً تمام ظرفیتتان واداشته است، قادر نخواهید بود تا فروشتان را در این دوره خیلی افزایش دهید.

بودجه:

برای دستیابی به اهداف بازاریابی تان، باید در مورد استراتژی های بودجه مربوط به موضوع هایی نظیر هزینه سرمایه گذاری برای یک محصول جدید؛ این که آیا فروش برندها، فروشگاه ها یا نواحی کشور با فروش ضعیف تر را افزایش دهید.

یا این که آیا مشتریان بیشتری به برندها یا فروشگاه های قویترتان جذب نمایید، تصمیم گیری نمایید.همچنین به بودجه کل باید توجه شود. آیا شرکت شما قصد دارد برای بازاریابی و تبلیغات، درصدی از فروش را متناسب با سال های گذشته هزینه کند؟

آیا به این دلیل که پیش بینی های فروش و اهداف بازاریابی تهاجمی جدید نیاز دارید، بودجه بازاریابی را افزایش می دهید؟ بر روی جزئیات واقعی بودجه در بخش بودجه برنامه بازاریابی تأکید خواهد شد.

رقابت:

بررسی کسب و کار ممکن است نشان دهد که مسئولیت کامل افول شرکت شما در سهم بازار تقریبا با یک رقیب تنها است، یا یک رقیب جدید در حال ورود به بازار است، یا یک شرکت تنها با گروهی از رقبا ممکن است بر جایگاه یابی منحصربفرد شما در بازار پیشی گرفته باشند.

در این صورت، شما باید یک استراتژی بازاریابی رقابتی در برنامه بازاریابی تان ایجاد نمایید.

رقابت در بازاریابی برونگرا

قیمت گذاری:

یکی از مواردی که باید بررسی شود این است که در مقایسه با رقبایتان قیمت های بالا استفاده می کنید یا پایین، یا اینکه قیمتی مطابق آنها دارید و برای مزیت رقابتی بر خدمات ویژگی های برتر محصول تکیه می کنید.

آیا با استراتژی های قیمت بالا حاشیه ها را حفظ می کنید، یا به منظور ایجاد خرید آزمایشی از حاشیه ها و قیمت های پایین تر استفاده می نمایید؟ همچنین بررسی نمایید که آیا قیمت گذاری شما در سطح ملی یکسان است، یا بازار به بازار، فروشگاه به فروشگاه یا مشتری به مشتری متغیر است؟

محصول:

باید در ارتباط با محصولات جدید، گسترش خطوط محصول، بهبود محصول، نحوه معرفی محصول به مشتری و ایجاد یا بهبود خطوط محصول ضعیف تر یا تداوم به بیشترین میزان رساندن خطوط محصول پرفروش تر تصمیم های استراتژیک اتخاذ نمایید.

8 مثال موفق اوتباند مارکتینگ در ایران

  1. تبلیغات شرکت عالیس در رادیو و تلویزیون
  2. اسپاسنر شدن اپراتورهای تلفن همراه در سمینارها
  3. تبلیغات دهه ۷۰ و ۸۰ شرکت داروگر
  4. ارائه سیم کارت رایگان رایتل به دانشجوها
  5. پیامک‌های تبلیغاتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه
  6. ایمیل‌های دیجی‌کالا برای سبد خریدهای رها شده
  7. سال‌نامه‌های برخی از بانک‌ها در پایان هر سال
  8. تبلیغات محیطی شرکت نامی‌نو

بازاریابی برونگرا، همانطور که از نام آن هم پیداست، به روش‌هایی اشاره دارد که از بیرون بر مخاطبین و مشتریان تأثیر می‌گذارد. برای مثال، وقتی شما در حال رانندگی هستید، به یک سرعت‌گیر می‌رسید و سرعت‌تان را کم می‌کنید، فردی تراکت به دست به شما نزدیک می‌شود و یکی از تراکت‌ها را در ماشین‌تان می‌اندازد.

این مثال را می‌توان نمونه بارز بازاریابی برونگرا یا اوتباند مارکتینگ در نظر گرفت. یعنی شما برای دریافت یک محصول تقاضا نکرده‌اید، بلکه افرادی دیگر به‌صورت ناخواسته اقدام به معرفی محصولات یا خدمات خود به شما کرده‌اند. اگرچه انتقادهای زیادی به این نوع از بازاریابی وارد شده، اما قطعاً نمی‌توان آن را به ‌صورت کامل رد کرد و برچسب منفی به آن زد. بنابراین در ادامه، ابتدا مزایا و سپس معایب بازاریابی برونگرا «Outbound Marketing» را بررسی خواهیم کرد.

مزایای بازاریابی برونگرا

اگر چه معایب بازاریابی برونگرا یا اوتباند مارکتینگ بیشتر از مزایای آن است، اما ترجیح دادیم تا ابتدا در مورد مزایای آن صحبت کنیم. چرا که این نوع از بازاریابی برای اهداف خاصی انجام می‌شود و گاهی مواقع برای برخی از برندها نقش تعیین کننده دارد. پس مزایای این روش را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

  • پیدا کردن بازار هدف کسب‌وکارهای نوپا

مطمئناً وقتی شما کسب‌وکار خود را به تازگی راه‌اندازی کرده باشید، مشتریان آنچنانی ندارید، چون هنوز مردم شما و برندتان را نمی‌شناسند. بنابراین برای شناخته شدن – چه در فضای آنلاین و چه در بازار فیزیکی – به زمان و تلاش زیادی نیاز دارید. استفاده از اوتباند مارکتینگ در چنین شرایطی برای معرفی شما، محصول یا خدماتتان کاملاً به‌جا خواهد بود.

آن‌گاه با متوصل شدن به چاپ و پخش تراکت، ایمیل دادن، پیامک‌های انبوه و سایر روش‌های برونگرا، می‌توانید برند خود را تا حد زیادی به بازار کاری خود معرفی کنید. البته بهتر است از بازاریابی برونگرا و درونگرا در کنار هم استفاده شود. به طوری که افراد در محیط آنلاین از طریق جستجوی کلمات کلیدی، توسط گوگل شما را پیدا کنند و افراد در محیط آفلاین نیز از طریق روش‌های برونگرا به شما برسند.

  • آگاهی دادن به افراد

گاهی خدمات و محصولاتی که توسط یک فرد یا تیم کاری ارائه می‌شود، واقعاً کاربردی و مفید هستند. مانند پخش محصولات ارگانیک گیاهی، گوشتی و ….. حالا ممکن است بخش زیادی از افراد جامعه از وجود چنین امکانی بی‌اطلاع باشند.

اینجاست که اوتباند مارکتینگ برای آگاهی دادن به مردم می‌تواند تأثیرگذار و حتی ضروری باشد. پس هرگاه که قصد داشته باشیم مردم را به صورت آفلاین از وجود محصول یا خدمت کاربردی و مفیدی آگاه کنیم، اوتباند مارکتینگ یکی از بهترین انتخاب‌های موجود خواهد بود.

  • سرگرم کننده

تبلیغات تلویزیونی و رادیویی نیز نمونه‌های قدیمی و بارز بازاریابی برونگرا هستند که به صورت‌هایی بسیار سرگرم کننده ساخته می‌شوند. اگرچه بیشتر بزرگسالان از چنین تبلیغاتی بیزارند، اما اکثر کودکان عاشق جلوه‌های بصری و انیمیشنی این تبلیغات هستند و گاهی از روی همین آگهی‌ها می‌خواهند که والدین محصولات خاصی را برای آن‌ها تهیه کنند.

برخی از بزرگسالان نیز گاهاً از طریق همین آگهی‌ها از وجود یک محصول باکیفیت آگاه شده و آن را سفارش داده‌اند. پس جلوه‌های صوتی، بصری و سناریوهای خلاقانه تبلیغات تلویزیونی و رادیویی می‌توانند برای برخی‌ها مفید و سازنده باشند.

معایب بازاریابی برونگرا

پس از بررسی مزایای بازاریابی برونگرا، حالا می‌خواهیم معایب این روش را بررسی کنیم که البته بیشتر از مزایای آن حائز اهمیت هستند. معایب این روش بازاریابی به قرار زیر است:

  • هزینه بالا

تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، پیامک‌های انبوه، تماس‌های تلفنی، چاپ بیلبورد و آگهی، خرید بانک ایمیل برای ارسال ایمیل تبلیغاتی و …. همگی برای صاحب یک کسب‌وکار هزینه‌بر هستند. به‌طوری که هزینه چند ثانیه تبلیغات تلویزیونی، می‌تواند میلیون‌ها تومان برای کسب‌وکار هزینه در پی داشته باشد. این در حالی است که برخی از روش‌های انیباند مارکتینگ یا درونگرای بازاریابی، هیچ هزینه‌ای برای کسب‌وکار در بر ندارند (مانند بهینه‌سازی صفحات محصول در وبسایت).

  • اثربخشی اندک

اگرچه بازاریابی برونگرا در گذشته بازخوردهای خوبی برای کسب‌وکارها در پی داشت، اما در عصر جدید که بیشتر روش‌های تبلیغاتی در محیط رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پیاده‌سازی می‌شوند، اثربخشی بازاریابی برونگرا به شدت کاهش یافته است (امروزه مردم به‌جای وقت گذراندن جلوی تلویزیون، به گشت و گذار در رسانه‌های اجتماعی مشغول می‌شوند و در محیط آن‌ها نیز به‌راحتی محصولات مورد نظر خود را می‌یابند!)

  • ماهیت مزاحمتی

در تمام روش‌های بازاریابی برونگرا، درخواست یا پیشنهاد تهیه یک محصول یا استفاده از خدمات خاصی، توسط صاحبان برندها به مشتریان ارائه می‌شود. این در حالی است که در سایر روش‌های بازاریابی، این خود مشتریان هستند که با جستجو، محصول موردنظرشان را می‌یابند.

همین که صاحبان برندها برای معرفی محصول خود پیش‌دستی می‌کنند، برای افراد آزار دهنده است و باعث مزاحمت می‌شود. حتماً برای شما هم پیش آمده که وقتی مشغول یک کار حساس هستید، فردی تماس می‌گیرد و با اصرار از شما می‌خواهد که محصول وی را سفارش دهید.

وقتی هم که مخالفت می‌کنید، با تعریف و تمجید از محصول خود، در صدد ترغیب شما برمی‌آید. این مورد و دیگر موارد مشابه آن، ضمن ایجاد مزاحمت برای افراد، اثربخشی پایینی هم برای کسب‌وکارها دارند. ایمیل‌های تبلیغاتی که اینباکس‌ها را پُر می‌کنند نیز بسیار آزاردهنده‌اند.

  • کاهش نرخ بازگشت سرمایه

از زمانیکه اثربخشی بازاریابی برونگرا کاهش پیدا کرده، طبیعتاً نرخ بازگشت سرمایه این روش هم با کاهش روبه رو شده است. به طوری که ممکن است کسی هزینه بسیاری را برای انواع تبلیغات برونگرا صرف کند، اما نتواند هزینه تبلیغ را با فروش اندکی که صورت گرفته جبران نماید.

  • استفاده ناشیانه افراد

ممکن است با مطالعه مشکلاتی که تا به اینجا برای بازاریابی برونگرا ارائه کردیم، از خود بپرسید: «پس چرا هنوز هم افراد از این روش تبلیغاتی به‌صورت گسترده استفاده می‌کنند؟» جواب این سؤال را می‌توان در نحوه استفاده افراد از این روش بدست آورد. در واقع اگر به شیوه‌ای هوشمندانه از روش‌های بازاریابی برونگرا استفاده شود، نه تنها باعث مزاحمت و بیزاری نیست، بلکه می‌تواند نتایج و اثربخشی قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

برای مثال، می‌توان تیم فروش را آموزش داد که در تماس‌های تلفنی خود با افراد، زیاد اصرار نکنند و اگر دیدند که فرد موردنظر مشغول انجام کار خاصی است، از وی معذرت‌خواهی کرده و تماس خود را قطع کنند.

می‌توان آگهی‌های تلویزیونی را به‌جای پخش در وسط سریال‌های حساس و پرطرفدار، به صورت زیرنویس ارائه کرد یا درست قبل از شروع فیلم‌های جذاب، پخش کرد. بهرحال روش‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان از مزاحمت روش اوتباند مارکتینگ کاست، اما متأسفانه بیشتر افراد از این روش، به صورت بسیار ناشیانه استفاده می‌کنند.

  • امکان آسان بلاک کردن این نوع از تبلیغات

ممکن است فردی هزینه بسیاری را صرف ایمیل مارکتینگ و پیامک تبلیغاتی کند. حال آن‌که بلاک کردن ایمیل‌ها و پیام‌های تبلغاتی بسیار آسان است. گاهاً نیمی از ایمیل‌ها و پیامک‌ها به دست افراد نمی‌رسند، چراکه آن‌ها بخش ایمیل‌ها و پیام‌های تبلیغی تلفن همراه خود را بلاک کرده‌اند. پس عملاً نیمی از هزینه پرداخت شده توسط صاحب کسب‌وکار، به هدر می‌رود.

سخن نهایی

دنیای کسب‌وکار و بازاریابی، دنیای بسیار وسیعی است و نمی‌توان تنها از یک زاویه به مراتب آن نگریست. ممکن است افرادی، بسیار بدبینانه در مورد بازاریابی برونگرا قضاوت کنند، اما افرادی دیگر بتوانند به صورت هوشمندانه از این روش استفاده کرده و بازخوردهای خوبی هم دریافت کنند.

در واقع اگر یک کسب‌وکار از آغاز فعالیت خود بتواند مراحل کنترل کیفیت را لحاظ کرده و به شیوه‌ای صادقانه و خدمت‌گذارانه فعالیت کند، هر روش تبلیغاتی – اعم از سنتی و مدرن، برونگرا یا درونگرا، آنلاین یا آفلاین – می‌تواند نتایج خوبی را به همراه داشته و محبوبیت آن برند در بین مردم را رقم بزند. پس هرگز به صورت یک‌جانبه در مورد هیچ روشی تصمیم‌گیری نکنید و حتماً گزینه‌های بیشتری را مورد بررسی قرار دهید.

برخی از سوالات رایج

بازاریابی برونگرا چیست؟(بازاریابی بیرونی چیست)

بازاریابی برونگرا یکی از قدیمی­ترین روش­های بازاریابی است که قدمت آن به قرن­ها قبل می­رسد و یکی از روشهای بازاریابی آفلاین است. این روش بازاریابی قدمی هنوز بسیار کهنه نشده و به تاریخ نپیوسته و هنوز نیز کاربرد دارند.

در بازاریابی برونگرا در ایران چه چیز حائز اهمیت است؟

  • زمان
  •  بودجه
  • رقابت
  •  قیمت گذاری
  • محصول

تفاوت بازاریابی برونگرا(اوتباند مارکتینگ) و بازاریابی درونگرا(اینباند مارکتینگ) چیست؟

بازاریابی درونگرا همان بازاریابی انلاین است و بازاریابی برونگرا همان بازاریابی آفلاین است بازاریابی برونگرا شیوه قدیمی تری است. بازاریابی درونگرا یا همان بازاریابی ربایشی به اینصورت عمل می­کند که محصول در بازاریابی ربایشی چیزی است که برای مشتری ما مطلوب به نظر برسد یا به دلیل نیاز خود به دنبال آن می­گردد.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان