بازاریابی نوین چیست؟ روش بازاریابی نوین 2022 – 2023

صفر تا صد بازاریابی نوین
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

با توجه به نیازهای زیادی که در بازارهای فیزیکی و آنلاین به استراتژی‌های بازاریابی حس می‌شود، شیوه‌های بسیار تازه و کاربردی برای ارتقا کسب‌وکارها در نظر گرفته شده‌اند که می‌توانند پا به پای تغییر و تحولات بازار و شیوه خرید مشتریان، فعالیت‌های ما را هدایت کنند.

یکی از بهترین استراتژی‌هایی که در حال حاضر برای پیشرفت در زمینه‌های مختلف کاری از آن استفاده می‌شود، شیوه بازاریابی نوین است که در ادامه به‌صورت مفصل به بررسی آن خواهیم پرداخت. مطمئناً آگاهی از این شیوه‌ی بازاریابی، دریچه‌های بیشتری را به روی پیشرفت کاری شما باز خواهد کرد. پس برای پی بردن به راز و رمزهای بازاریابی نوین، تا انتهای این مطلب، با ما همراه بمانید.

بازاریابی چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

بسیاری از مردم وقتی با عنوان «بازاریابی» برخورد می‌کنند، آن را مترادف با واژه «فروش» در نظر می‌گیرند. این در حالی است که بازاریابی به هیچ وجه، تنها به فروش یک محصول یا خدمت خلاصه نشده و مجموعه‌ای گسترده از فعالیت‌های حرفه‌ای مربوط به تولید، شناسایی بازار هدف، شناخت مشتریان، فروش، خدمات پس از فروش و …. را در بر می‌گیرد که به تمامی این موارد مراحل بازاریابی می گویند.

اما بازاریابی هم انواع مختلفی دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان بازاریابی دیجیتالی، بازاریابی مویرگی، بازاریابی ویروسی، بازاریابی محتوایی، بازاریابی توسعه‌ای، بازاریابی نوین، بازاریابی چریکی، بازاریابی عصبی، بازاریابی انگیزه‌ای و …. را نام برد. برخی از این انواع بازاریابی، زیرمجموعه‌ی یکدیگر هستند و برخی نیز مفهوم مستقل‌تری دارند.

بهرحال باید در نظر داشته باشیم که با هر کدام از مدل‌های بازاریابی که روبه‌رو هستیم، لازم است تا نه تنها یک موضوع، بلکه موضوع‌های گوناگونی را مورد بررسی و اجرا قرار دهیم.

اگر از این شیوه‌ها استفاده نکنیم، نخواهیم توانست در بازار رقابتی امروز به مشتریان بالقوه خود خدمت‌رسانی کنیم. پس برای هر کسب‌وکاری ضروری است که مفهوم بازاریابی را جدی گرفته و از شگردهای متنوع آن برای پیشرفت کاری خود استفاده کند.

استفاده از بازاریابی نوین

بازاریابی نوین چیست؟

بازاریابی نوین «New Marketing» یا «Modern Marketing» به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها اطلاق می‌شود که در طی آن، فعالیت‌هایی نوآورانه، مستمر و هوشیارانه صورت می‌گیرد تا محصول یا خدمت نهایی، به درستی به مشتریان ارائه شود.

در واقع فعالیت‌های بازاریابی نوین، در تمام مراحل کار، حتی قبل از تولید نیز صورت می‌گیرد. دیگر انواع بازاریابی که نام بردیم، مانند بازاریابی چریکی، دیجیتالی، عصبی و … نیز در فرآیند بازاریابی نوین، نقش داشته و به نوعی، زیرمجموعه‌ی آن به حساب می‌آیند.

به عبارت دیگر، بازاریابی نوین، شامل فعالیت‌های گسترده‌ای است که در فضایی مدرن، با استفاده از حداکثر امکانات و سرمایه انجام می‌شود تا در نهایت بتوان به مشتریان مدرن و هوشیار عصر حاضر، سرویس‌دهی مناسبی را ارائه کرد.

تفاوت بازاریابی نوین و سنتی چیست؟

شاید بتوان بازاریابی مدرن یا نوین را دقیقاً نقطه‌ی برابر بازاریابی سنتی در نظر گرفت. در واقع، هرچیزی که در بازاریابی سنتی اهمیت نداشت، در بازاریابی مدرن مورد توجه قرار می‌گیرد. از جمله بارزترین تفاوت‌های بین بازاریابی سنتی و نوین، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • خلاقیت و نوآوری در برابر ثبات

در بازاریابی سنتی، محصولات به دور از چشم بازاریابان و در پشت درهای بسته، طراحی و تولید می‌شدند. اما در بازاریابی مدرن، باید بازاریاب شاهد تمام مراحل طراحی و تولید و ارائه خدمت یا محصول باشد. وقتی تمام مراحل طراحی مورد توجه و بازنگری‌های پی در پی قرار بگیرد، طبیعتاً با خلاقیت و نوآوری همراه خواهند بود. چراکه چنین طراحی براساس تحقیقات بازار و سلیقه مشتریان صورت می‌گیرد که اساس کار بازاریابی مدرن یا نوین است.

  • استفاده هدفمند از داده‌ها

در گذشته، هیچ استفاده هدفمندی از داده‌ها و اطلاعات مربوط به کسب‌وکار و مشتریان نمی‌شد. اما در شیوه‌ی مدرن بازاریابی، کوچک‌ترین اطلاعات برای سازمان، اهمیت بسزایی دارند. حتی یک شماره تماس یا یک آدرس ایمیل مشتری، به معنی یک سرنخ مهم برای صاحبان کسب‌وکارها است.

چراکه به کمک این اطلاعات می‌توان دوباره با روش‌های مختلف به سراغ مشتری رفت. اما در گذشته، هیچ راهی برای ارتباط این‌چنینی با مشتریان وجود نداشت. همچنین افراد با برگزاری نظرسنجی‌ها می‌توانند نظر مخاطبین و کاربران خود را در مورد شیوه عملکردشان ارزیابی کرده و فعالیت‌های خود را به مسیری هدایت کنند که مورد توجه مشتری‌ها باشد.

  • فعالیت در فضای گسترده اینترنت

کسب‌وکارهای سنتی، هیچ ارتباطی با فضای آنلاین نداشتند. اما در فضای نوین کسب‌وکار، دنیای مجازی، وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف، نقش تعیین‌کننده و غیرقابل انکاری را ایفا می‌کنند. همین فعالیت در بستر اینترنت سبب می‌شود تا گروه مشتریان کسب‌وکارها نیز به نسبت گذشته دچار دگرگونی شود. اگر قبلاً تنها افراد یک محله یا یک شهر خاص مشتریان یک برند بودند، حالا افراد از سراسر کشور یا حتی از سراسر جهان می‌توانند مشتری یک برند بوده و محصولات آن را سفارش دهند.

فعالیت در فضای گسترده اینترنت

  • اولویت دادن به مشتری

شاید بتوان گفت که در بازاریابی سنتی، این صاحبان کسب‌وکارها بودند که در اولویت قرار داشته و حرف اول و آخر را می‌زدند. اما در حال حاضر، ورق برگشته و اولویت فقط و فقط با کاربران، مخاطبین و مشتریان است.

چراکه در برابر انواع برندهای باکیفیتی که در بازار وجود دارد، سازمان‌ها باید با ایده‌پردازی‌های پی در پی، نظر مشتریان آگاه عصر جدید را به سمت خود جلب کنند. در واقع می‌توان گفت که عملاً در بازاریابی نوین، مشتریان پادشاه هستند!

  • استفاده بهینه از منابع

بهینگی منابع و امکانات در گذشته، اهمیت خاصی نداشت، چراکه بازار رقابت آنچنان سنگین نبوده و سطح خلاقیت نیز به حد قابل توجهی نرسیده بود. اما امروزه در پی فرآیند جهانی شدن، هر ایده‌ی جذاب در هر نقطه از جهان اجرا شود، مردم از دورترین نقاط دیگر جهان از آن باخبر شده و سپس از روی آن الگوبرداری می‌کنند. در شیوه‌های بازاریابی مدرن، باید بتوان از حداقل امکانات و منابع برای بیشترین رشد و پیشرفت استفاده کرد.

تفاوت بازاریابی نوین و دیجیتال مارکتینگ چیست؟

برخی از افراد وقتی نام بازاریابی جدید، مدرن یا نوین را می‌شنوند، بلافاصله آن را مترادف با بازاریابی دیجیتالی در نظر می‌گیرند، حال آن‌که بازاریابی دیجیتالی تنها یکی از بخش‌های بازاریابی مدرن به حساب می‌آید. بازاریابی دیجیتالی، به‌صورت کلی بر فعالیت‌های آنلاین و استفاده‌ی صحیح از امکانات مجازی تأکید دارد.

اما بازاریابی نوین، حتی شیوه طراحی، تولید و توزیع محصولات را نیز در بر می‌گیرد. به صورت کلی، این دو با هم در راستای سفارشی‌سازی پیام‌های تبلیغاتی برای هر مشتری حرکت کرده و برنامه‌ی کسب‌وکار را طوری به پیش می‌برند که با استفاده صحیح و بهینه از اطلاعات و سرنخ‌های کاربران، بتوان آن‌ها را از محصولات و خدمات جدید آگاه کرده و دوباره به برند علاقه‌مند کنند. همچنین تبدیل کاربران به مشتری و سپس تبدیل مشتری‌های عادی به مشتریان وفادار و هوادار نیز از شگردهای بازاریابی دیجیتالی و نوین در کنار هم است.

چرا باید از بازاریابی نوین استفاده کنیم؟

استفاده از بازاریابی نوین در کسب و کار، به دید صاحب کسب و کار بستگی دارد. کسی که همچنان به روش‌های سنتی اعتقاد دارد و از ورود به دنیای مدرن فعالیت‌های اقتصادی می‌ترسد، طبیعی است که نمی‌تواند به شیوه کاربردی از تأثیر بازاریابی نوین بهره بگیرد. اما کسی که به اندازه ذره‌ای، اهمیت فعالیت‌های مدرن در فضای باز دهکده جهانی و سوشیال‌مِدیا را حس کرده باشد، بدون استثتا، در پی اجرای بازاریابی نوین در کسب‌وکار خود خواهد بود.

برای موفقیت و بقا در فضای جدید کسب‌وکار، در بین رقیبانی که از آخرین متدهای تبلیغاتی و فروش استفاده می‌کنند، تنها باید روی روش‌های مدرن بازاریابی حساب کرد. بقای کسب‌وکارها در هر عصر به یک نوع فعالیت خاص بستگی دارد، برای مثال، در عصر صنعتی، این کارخانه‌دارها بودند که سود نهایی را می‌بردند و در عصر کشاورزی نیز، زمین‌داران حرف اول را می‌زدند. اکنون که در عصر تکنولوژی به سر می‌بریم، افرادی برنده می‌شوند که از روش‌های نوین بازاریابی استفاده می‌کنند!

6 اصل مهم بازاریابی نوین

هر شیوه یا استراتژی بازاریابی، یک سری اصول خاص دارد که آن را از دیگر روش‌ها متمایز می‌کند. فیلیپ کاتلر، به عنوان پدر بازاریابی، نظریه‌های مختلفی در مورد اجرای روش‌های مدرن بازاریابی دارد.برای آشنایی با انواع استراتژی مطالعه مقاله “انواع استراتژی های رقابتی” را پیشنهاد می کنیم.

او در تحقیقات خود 4 اصل را برای بازاریابی مدرن یا نوین ارائه کرده که با ترکیب آن‌ها با دیگر عوامل مؤثر در اجرای صحیح بازاریابی مدرن، می‌توان 6 مورد زیر را بررسی کرد:

اصول مهم بازاریابی نوین

  • ماهیت محصول و هدفمندی

هدفمندی را می‌توان اصلی‌ترین اصل در بازاریابی جدید و نوین محسوب کرد. با تعیین ماهیت اصلی یک محصول و هدف اصلی ارائه‌ی آن، می‌توان تمام فعالیت‌های دیگر را نیز در راستای همین هدف تنظیم کرد. برای مثال، وقتی شرکتی تصمیم می‌گیرد تا محصولات ارگانیک ارائه کند، باید ماهیت اصلی کار خود، تنوع محصولات، رده مشتریان، موقعیت‌ جغرافیایی برای ارائه محصول و همچنین ابزارهای آنلاین خود را نیز مشخص کند.

وقتی تمام ماهیت و هدف کار مشخص باشد، آن‌گاه به راحتی می‌توان به سمت رشد آن قدم برداشت. در غیر این‌صورت، اگر هدف مشخص نباشد، دیگر فعالیت‌ها نیز به درستی پیش نخواهند رفت.

مثلا، در مورد همان تولید محصولات ارگانیک، اگر صاحب برند، خود به اهمیت کارش ایمان نداشته باشد و صرفاً بخاطر توصیه کارشناسان مبنی بر گرم بودن بازار این محصولات، به این کار روی بیاورد، طبیعی است که چنین شخصی نمی‌تواند در راستای بازاریابی‌ به سبک نوین گام بردارد.

  • قیمت‌گذاری

قیمت‌گذاری صحیح نیز یکی از اصولی است که کاتلر بر آن تأکید دارد. برای قیمت‌گذاری باید به نوع محصولات دقت کرد. اگر محصولی که تولید یا ارائه می‌شود، یک محصول مصرفی است، قطعاً نباید قیمت بالایی داشته باشد. چراکه مردم برای کالاهای مصرفی، هزینه زیادی نمی‌کنند. این کالاها همیشگی هستند و باید قیمت متناسبی داشته باشند. اما اگر کسی در راستای تولید محصولات و ارائه خدمات لوکس و لاکچری فعالیت کند، می‌تواند بازه قیمتی بسیار بالاتری را برای محصولات و خدماتش در نظر بگیرد.

  • الهام‌بخشی

امروزه کسب‌وکارهای موفق، داستان‌های شخصی و الهام‌بخش خود را دارند. بحث داستان کسب‌وکار، در رده بازاریابی دیجیتالی که خود زیرمجموعه بازاریابی نوین است، قرار می‌گیرد که به‌صورت مفصل نیاز به بررسی دارد. بهرحال این داستان شخصی، می‌تواند روی احساسات مشتریان، کاربران و مخاطبین تأثیر بسزایی بگذارد.

کسی که در زمینه‌ی تولید عطر و ادکلن فعالیت می‌کند، می‌تواند از چالش‌هایی که برای ایجاد این کسب‌وکار با آن‌ها روبه‌رو شده، یک داستان الهام‌بخش بسازد و آن را با مشتریان خود به اشتراک بگذارد. هر رده شغلی می‌تواند داستان متفاوتی داشته باشد.

  • سرعت بالا

سرعت در اجرای برنامه‌ها برای بازاریابی به سبک نوین، اهمیت زیادی دارد. اگر سرعت بالا نباشد، ممکن است ایده‌های ما توسط رقیبان اجرایی شوند. اگرچه لزومی ندارد بیش از حد به رفتار رقیبان دقت کرد یا آن‌ها را بیش از حد زیر نظر داشت، اما اجرای سریع برنامه‌ها، شما را در جت درستی قرار می‌دهد که می‌توانید به بهترین شیوه ممکن از استراتژی‌های بازاریابی نفع ببرید.

حال اگر نسبت به سرعت، بی‌توجه باشید، نتایج نهایی شما کمرنگ‌تر خواهند بود. شاید برایتان جالب باشد، اما اگر شما دیگر اصول بازاریابی به سبک نوین را به درستی اجرا کنید، به صورت ناخودآگاه، سرعت بالایی در اجرای ایده‌های شما وجود خواهد داشت!

  • تعامل با مشتری

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، مشتریان پادشاه هستند و خود آن‌ها می‌توانند مسیر رشد کسب‌وکار ما را مشخص کنند. پس تعامل صحیح با مشتریان، یکی از اصول اساسی بازاریابی به سبک نوین است. این تعامل می‌تواند از طریق پشتیبانی آنلاین، تماس‌های تلفنی، پیامک‌، ایمیل مارکتینگ، فعالیت‌های گسترده‌ی مبتنی بر برگزاری همایش، باشگاه مشتریان و …. صورت بگیرد.

  • ترفیع در ارائه

ترفیع در ارائه و توزیع کالا و خدمات نیز از اصول نامبرده‌ی کاتلر است که به‌صورت عمده بر نحوه‌ي اجرای کمپین‌های تبلیغاتی گسترده، برقراری ارتباط قوی‌تر با مخاطبین و اقناع بیشتر آن‌ها صورت می‌گیرد. بنابراین تمام مراحل مربوط به توزیع کالا و ارائه خدمات به شیوه‌ای که رضایت کامل مشتری را در پی داشته باشد، در رده ترفیع بازاریابی نوین قرار می‌گیرد.

6 نمونه موفق بازاریابی نوین در جهان

نمونه‌های بسیاری در سطح جهان وجود دارند که با استفاده از روش‌های مدرن بازاریابی به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند. در بین هزاران نمونه‌ی موفقی که وجود دارد، 6 نمونه‌ی زیر، بیشتر از همه برای ما آشنا هستند:

  • آمازون
  • کوکاکولا
  • سامسونگ
  • اپل
  • تسلا
  • اینستاگرام

هرکدام از برندهای فوق، با تکیه بر آخرین متدهای بازاریابی و استفاده گسترده از اصول بازاریابی مدرن، به موفقیت‌های بسیاری دست یافته‌اند که برای همگی ما قابل لمس هستند. پیشرفت روزافزون محصولات سامسونگ و اپل، در طی فرآیند تحقیق و بررسی‌های گسترده‌ی بازار، خلاقیت و نوآوری و همچنین اهمیت دادن به مشتری‌ها حاصل می‌شود.

همچنین برندهایی چون اینستاگرام و آمازون، با توجه به نیازهای کاربران و مشتریان خود به نتایج در خور توجهی دست می‌یابند که باعث می‌شود هربار از یک خدمت افزوده خود پرده‌برداری کنند. شرکت تسلاموتورز نیز با رد کردن تمام مرزهای حال حاضر تولید، شیوه‌ کاملاً نوینی را برای تولید اتومبیل‌های برقی پرسرعت ایجاد کرده است.

سخن نهایی

اگر دقیق‌تر توجه کنیم، می‌بینیم که تمام کسب‌وکارهای موفق در عصر حاضر یا برندهای مشهوری که از گذشته وجود داشته‌اند و هنوز هم در بازارها یکه‌تازی می‌کنند، از شگرهای بازاریابی به سبک نوین بهره می‌گیرند. البته برخی از برندها به صورت کامل و برخی نیز به‌صورت مقطعی و موقتی از این استراتژی‌ها استفاده می‌کنند.

هرچقدر بیشتر به اصول و تأثیر بازاریابی نوین پایبند باشید، بازاریابی نوین در کسب‌ و کار شما، بهتر عمل خواهد کرد. این به معنای عجله یا ترس نیست، چراکه اگر تا به امروز از این روش‌ها استفاده نکرده‌اید، قطعاً باید به مرور و با دقت کافی وارد مسیر بازاریابی‌های جدید شوید. اگر برای ورود به این دنیای تازه، اضطراب دارید، کارشناسان دکتر ویز، همراه شما خواهند بود. پیشنهاد می شود مقاله وبینار چیست را بخوانید.

برخی از سوالات رایج:

1. بازاریابی نوین چیست؟

بازاریابی نوین زیرمجموعه ایی از بازاریابی است اما با این تفاوت که این سبک از بازاریابی با روش های جدید صورت می گیرد که افراد در گذشته با آن آشنایی نداشتند مانند بازاریابی چریکی و دیجیتال و …

2. تفاوت بازاریابی نوین و سنتی چیست؟

1. خلاقیت و نوآوری در برابر ثبات
2. استفاده هدفمند از داده‌ها
3. فعالیت در فضای گسترده اینترنت
4. اولویت دادن به مشتری

3. چند اصل مهم بازاریابی نوین را نام ببرید؟

1. قیمت گذاری
2. الهام بخشی
3. سرعت بالا
4. تعامل با مشتری

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان