مراحل بازاریابی چیست؟ +4 مرحله بازاریابی کسب و کار

مراحل بازاریابی
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

بازاریابی چیست؟

بازاریابی، یکی از مهم‌ترین قسمت‌ های فروش موفق هر محصول یا خدمت است. مراحل بازاریابی اگر به ‌صورت اصولی انجام شوند احتمال فروش موفق محصول یا خدمت بیشتر می‌شود. بازاریابی اصولی باعث می‌شود شرکت شما در فروش خدمت یا محصول‌ های‌تان بسیار موفق عمل کند. حتماً برای شما جالب است که بدانید مفهموم بازاریابی برای اولین بار در سال ۱۹۳۵ توسط « انجمن اساتید بازاریابی کشور آمریکا» ارائه شد. هرچند این تعریف در سال‌های اخیر دچار تغییرات ریز و درشت زیادی شده است اما تا حد زیادی مفهوم آن بدون تغییر باقی مانده است.

بازاریابی در حقیقت کمک می‌کند تا شرکت شما با مشتریان‌تان ارتباط مؤثری برقرار کند. امروزه بازاریابی با شیوه‌های قدیمی دیگر کارساز نیست و هر روزه روش‌های جدید و موثری به میان می‌آیند و شرکت‌های بزرگ از آن‌ها استفاده می‌کنند تا بتوانند فروش بیشتری را برای محصولات و خدماتشان به‌ دست آورند. در ادامه توضیح خواهیم داد که چگونه بازاریابی را شروع کنیم .

 

مراحل بازاریابی و مارکتینگ

البته این نکته را هم در نظر بگیرید که بسیاری از شرکت‌های کوچک و سنتی هم در حال بازاریابی برای محصولات‌شان هستند اما اگر از آ‌ن‌ها بپرسید که آیا از بازاریابی استفاده می‌کنند جواب منفی می‌دهند. علت این موضوع این است که با مفهوم بازاریابی به شیوه‌ی آکادمیک آشنایی ندارند و نمی‌توانند مفهوم آن را درک کنند اما در اصل در حال استفاده از آن هستند.

در ضمن به یاد داشته باشید مقالات مرتبطی با بازاریابی در سایت دکتر ویز قرار دارند که مطالعه آن‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما داشته باشد.

برای مثال بسیاری فروشگاه‌های بزرگ و قدیمی محل زندگی‌تان از بروشورهای تبلیغاتی و محلی استفاده می‌کنند و یا یک بنر را در قسمت پرتردد شهر نصب می‌کنند. همه‌ی این مجموعه کارها در زیر پرچم بازاریابی قرار می‌گیرد که ممکن است بعضی از آن‌ها را دیده باشید و یا از طرف دیگر، شاید هم اسم بعضی از انواع بازاریابی حتی به گوش‌تان هم نخورده باشد. در این مطلب سعی داریم مهم‌ترین نکاتی که در مورد بازاریابی باید بدانید را به‌صورت دسته‌بندی شده بیان کنیم.

انواع بازاریابی

انواع استراتژی های بازاریابی یکی از زمینه‌هایی است که با سرعت در حال توسعه است. در واقع شما با  گذراندن دوره‌ای از آموزش بازاریابی و داشتن اطلاعاتی راجب به این مبحث قادر خواهید بود تا هر چه بهتر برای ارتقای مارک و یا برند خود در زمینه‌های مختلف در اینترنت تلاش کنید.

در میان انواع بازاریابی که در حال حاضر وجود دارند، می‌توان به جرات گفت که بازاریابی الکترونیکی یکی از محبوب‌ترین آن‌هاست به گونه‌ای که ما هر روز در دنیای بازاریابی بیشتر و بیشتر شاهد استراتژی‌ها،‌ روش‌ها و استانداردهایی هستیم که هدف همه آن‌ها انجام بازاریابی الکترونیکی برای برندها در زمینه‌های مختلف است.

مشخص کردن هدف کسب و کار در بازاریابی

البته همان‌طور که به شما گفتیم انواع مختلفی از بازاریابی وجود دارد که در گذشته این بازاریابی‌ها شامل ابزارهایی سنتی چون تلویزیون، روزنامه، مجله و تبلیغات خیابانی بود که در طول سال‌های گذشته توسط بازرگانان و صاحبان مشاغل مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه کمتر از قبل شاهد استفاده از چنین بازاریابی‌هایی هستیم.

شاید بتوان گفت به دلیل تغییر علاقه‌ی امروزی مردم و گرایش بیشتر آن‌ها به استفاده از اینترنت، استفاده کردن از موتورهای جستجو و برقراری ارتباط از طریق سیستم عامل‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی به جای استفاده از تلویزیون، روزنامه‌ها و مجلات برای تبلیغات و یا کسب اطلاعات در مورد مارک‌های تجاری بهترین انتخاب حال حاضر باشد.

اما همان‌گونه که برای شما شرح دادیم علاوه بر بازاریابی الکترونیکی انواع مختلف دیگری از بازاریابی وجود دارند که گذراندن آموزش بازاریابی آن‌ها نیز خالی از لطف نیست و به همین منظور در ادامه این مقاله ما مهم‌ترین و برجسته‌ترین اشکال بازاریابی را که ممکن است در آینده بتوانند کمک بسزایی به شما کنند را برایتان شرح خواهیم داد تا بتوانید مناسب‌ترین نوع بازاریابی را با توجه به اهداف، زمینه تجاری و استراتژی‌های خود انتخاب کنید. بهترین روش بازاریابی چیست؟

  1. بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال، بازاریابی الکترونیکی یا بازاریابی دوره‌ای یکی از مهمترین انواع بازاریابی امروزی محسوب می‌شود؛ زیرا بیشترین ارتباط را با مخاطبین برقرار می‌کنند. شما می‌توانید از طریق گذراندن آموزش بازاریابی دیجیتال و با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی یا اینترنتی که مخاطبین همواره در حال استفاده از آن‌ها هستند به کسب درآمد مشغول شوید.

بازاریابی دیجیتال را می‌توان نقطه مقابل بازاریابی سنتی دانست. در این روش مشاغل با استفاده از کانال‌های دیجیتال مانند موتورهای جستجو، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و وب سایت‌ها سعی می‌کنند تا با مشتریان فعلی و یا احتمالی خود در آینده ارتباط برقرار کنند.

  1. بازاریابی موتور جستجو

حتماً این اصطلاح را تا به حال بین مردم زیاد شنیده‌اید که می‌گویند گوگل همه چیز را می‌داند. در واقع این اصطلاح زمانی شکل گرفت که دیگر موبایل‌های هوشمند همگی به موتور جستجوی گوگل مجهز بودن و مردم هر سوالی که داشتند ابتدا برای یافتن جوابی مناسب به گوگل مراجعه می‌کردند.

در حال حاضر نیز زمانی که ما می‌خواهیم معنی کلمه‌ای را بدانیم، مکانی جدید را برای پیاده روی جستجو کنیم و یا حتی زمانی که قصد داریم محصولی را خریداری کنیم ابتدا آن را در گوگل سرچ می‌کنیم و به این موضوع باور داریم که گوگل جواب همه سوالات را می‌داند.

شاید بتوان همین دلایل ذکر شده را اصلی‌ترین دلیل تبدیل شدن گوگل به یکی از مهم‌ترین انواع بازاریابی الکترونیکی دانست که می‌توان با استفاده صحیح از آن به بالاترین نرخ فروش و درآمد برای مارکت‌ها دست یافت؛ زیرا شما با استفاده از این ابزار می‌توانید با مخاطبینی که به دنبال شما و یا محصولات‌تان هستند ارتباط برقرار کنید.

بازاریابی موتور جستجو هم شامل دو تکنیک است که به شما در بازاریابی، ارتقا بخشیدن به تجارت، محصول یا خدماتی که دارید کمک می‌کند. اولین تکنیک در آموزش بازاریابی موتور جستجو تکنیک سئو یا بهینه سازی و تکنیک دیگر تبلیغات SEM یا پرداخت به ازای هر کلیک است.

  1. بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا ابزاری اساسی در بازاریابی ورودی و دیجیتال محسوب می‌شود؛ زیرا محتوا همان چیزی است که به مخاطبان و همچنین موتورهای جستجو مانند Google اجازه می‌دهد تا بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را در وب پیدا کنند.

رایج‌ترین مؤلفه‌های یک برنامه بازاریابی محتوا، شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، محتوای بصری و ابزارها، کتاب‌های الکترونیکی یا وبینارها هستند. شما با استفاده از انواع بازاریابی محتوا از جمله تصاویر، فیلم‌ها و متن‌ها می‌توانید با ارائه اطلاعات مورد نیاز و پاسخ دادن به سؤالاتی که مشتریان می‌خواهند بدانند به راحتی با مردم ارتباط برقرار کنید. تمامی کارهای ذکر شده در بالا باعث می‌شوند تا مردم بتوانند بیشتر از قبل تجارت شما را بشناسند و شما تعامل برقرار کنند.

  1. بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

شما از طریق گذراندن دوره‌های آموزش بازاریابی استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با استفاده از رسانه‌های اجتماعی مختلفی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، اسنپ‌چت، پینترست، لینکدین و واتس‌اپ نام تجاری و فعالیت خود را بیشتر به مردم معرفی کنید.

پس به هنگام تولید ‌محتوا برای شبکه‌های اجتماعی خود مخاطبین‌تان را به یاد بیاورید و با استفاده از انواع محتواهای مفید، آموزنده، سرگرم کننده و جذاب سعی در جذب آن‌ها به تجارتتان داشته باشید. همچنین محتواهای تولید شده از جانب شما باید متناسب با نوع پلتفرمی باشد که در حال اشتراک‌گذاری مطالب در آن هستید.

  1. بازاریابی اینفلوئنسر

یکی از معروفترین نوع بازاریابی که امروزه زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد بازاریابی اینفلوئنسر است. در این نوع بازاریابی شرکت‌ ها با ارسال نمونه‌ای از محصول و یا خدمات خود به یکی از این اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی و یا افراد مشهوری که مشغول به این کار هستند تجارت خود را در سطحی گسترده تبلیغ می‌کنند. این کار باعث ایجاد انگیزه برای خرید در افراد می‌شود.

همچنین برای پیدا کردن یک اینفلوئنسر قابل اعتماد می‌توانید از طریق راه‌های گفته شده در زیر عمل کنید:

  • جستجوی دستی در شبکه‌های اجتماعی
  • استفاده از بستر بازاریابی اینفلوئنسر
  • کمک گرفتن از یک آژانس مرتبط برای انجام تحقیقات و اطلاع رسانی به شما
  1. بازاریابی سنتی

تبلیغات به واسطه تلویزیون یکی از مهم‌ترین اشکال بازاریابی سنتی است که  از همان ابتدای معرفی رویکرد بازاریابی به دنیا در جهت تبلیغات مورد استفاده قرار گرفته است.

شاید بتوان به سؤالی درباره اینکه چرا تلویزیون اصلی‌ترین زمینه برای بازاریابی سنتی بوده است این طور جواب داد که در گذشته تلویزیون تنها وسیله سرگرمی برای قشر زیادی از افراد محسوب می‌گشته است که در زمان خود توانسته بود به طرز چشمگیری به گسترش این نوع تبلیغات کمک کند و بالاترین میزان موفقیت در فروش و کسب درآمد را به دست آورد.

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفته شد اولین بار مفهموم بازاریابی در سال ۱۹۳۵ مطرح شد و تعریف آن به‌صورت زیر بود:

«بازاریابی اجرای فعالیت‌هایی در فضای کسب و کار است که جریان کالا و خدمات را از تولیدکننده به سمت مصرف‌کننده هدایت می‌کند.»

این مفهوم رفته رفته شکل کامل‌تری به‌خود گرفت و البته در سال‌های ۱۹۸۵ و ۲۰۰۴ مورد بازبینی‌هایی قرار گرفت و در آخرین تعریف که در سال ۲۰۱۳ میلادی توسط «انجمن بازاریابی آمریکا» مطرح شد به تعریف زیر رسید:

«بازاریابی مجموعه‌ی نهادها، فعالیت‌ها و فرایندهایی است که به خلق، ارتباط [اطلاع‌رسانی و کسب اطلاع]، تحویل و تبادل پیشنهادها (Offerings) مربوطند. مبادله‌هایی که برای مشتریان، کارفرما، شرکا و در مقیاس بزرگتر، جامعه، ارزشمند محسوب می‌شوند.»

| تولیدات خانگی پر سود”]

پس با توجه به تغییر تعریف بازاریابی در سال‌های اخیر می‌توان این‌گونه گفت که بازاریابی به مجموعه‌ کارهایی گفته می‌شود که قرار است به تبادل بیشتر شما با مشتریان‌تان منجر شود که البته این فعالیت‌های بازاریابی برای مشتریان‌تان نیز بسیار ارزشمند است. در این مطلب از دکتر ویز سعی می‌کنیم مراحل بازاریابی را به شکل کامل توضیح دهیم. مراحل بازاریابی در هر سازمان و شرکت متناسب با حیطه‌ی کاری این شرکت می‌تواند متفاوت باشد.

انواع بازاریابی

 مراحل بازاریابی

بازاریابی در کسب‌ و کارهای مختلف انواع گوناگونی دارد که می‌تواند بسته به نوع هر کسب و کار کمی متفاوت باشد اما در بیشتر موارد این اصول به‌صورت یکسان هستند و داشتن درک کلی از اصول بازاریابی می‌تواند کمک زیادی به شما و کسب و کارتان داشته باشد تا بتوانید مراحل توسعه‌ی کسب‌وکارتان را سریع‌ تر و اصولی‌تر دنبال کنید. پیروی از این اصول باعث می‌شود شما و کسب و کارتان رشد سریعی را تجربه کنید و رقیبان سنتی خود را کنار بزنید. البته درنظر داشته باشید که برای گرفتن نتیجه، بهتر است تمامی این اصول در کنار هم و توأمان انجام شوند. بهترین روش بازاریابی چیست؟

البته اگر می‌خواهید در زمینه‌ی بازاریابی به‌روزترین اطلاعات را داشته باشید بهتر است وب‌سایت‌هایی مانند «هاب اسپات» و «مجله‌ی فوربز» را دنبال کنید تا اطلاعات شما دائم آپدیت شود و بیشترین بازده را در بازاریابی خود داشته باشید.

در ادامه، مراحل بازاریابی را به شکل مفصل توضیح داده‌ایم تا با استفاده از آن بتوانید کسب‌وکارتان را به پیشرفت چشم‌گیری برسانید.

۱ـ مشخص کردن هدف کسب و کار در بازاریابی

بعد از این‌ که تصمیم به شروع بازاریابی در سازمان گرفته شد قبل از هر کاری هدف و چشم انداز شرکت را از بازاریابی مشخص کنید تا بدانید دقیقاً به چه چیزی باید برسید؟!

هدف هر سازمان می‌تواند متفاوت و منحصربه‌فرد باشد؛ به‌طور مثال ممکن است هدف یک شرکت اپراتور که به‌تازگی وارد بازار شده است این باشد که تعدادی از کاربران، صرفاً با این اپراتور آشنایی اولیه پیدا کنند و اصلاً قرار نیست هیچ سود مادی را برای شرکت به‌همراه داشته باشند. اما در یک شرکت دیگر ممکن است بازاریابی به‌منطور فروش بیشتر یک محصول قدیمی شروع شود.

پس بهتر است در هر سازمان و شرکتی که فعالیت می‌کنید ابتدا هدف سازمان را بررسی و مشخص کنید و سپس متناسب با آن هدف، شروع به برنامه ریزی و صرف هزینه کنید. اگر قرار است کسب و کار شما رشد کند و به توسعه‌ی پایداری برسد باید هدف اصلی و هدف‌های جزیی آن مشخص باشند که اولین گام بازاریابی است. 

شاید از خود بپرسید که هدف‌های جزیی سازمان چیست؟! منظور از هدف جزیی سازمان، هدف‌هایی است که برای هر بخش به‌طور مجزا تعریف می‌شود و کارمندان آن بخش باید طی مدت زمانی خاص به آن دست یابند.

به‌عنوان مثال، برای واحد فروش این‌گونه هدف می‌گذاریم که تا ماه آینده باید تعداد فروش محصول نسبت به ماه قبل دو برابر شود. به این آماری که برای هر قسمت مشخص می‌شود در بازاریابی اینترنتی KPI می‌گویند که به معنای سنجش کارهای انجام شده است.

به عقیده‌ی کارشناسان بازاریابی اینترنتی، وجود KPI در بازاریابی سازمان می‌تواند مسیر رشد کسب و کار را هموارتر کند چراکه این داده‌های مشخص، هدف کسب و کار را به سادگی برای کارمندان شرح می‌دهند و آنان را برای رسیدن به آن هدف تشویق می‌کنند.

بهتر است در هر ماه جلساتی را مشخص کنید و از همه‌ی کارمندان بخواهید که در این جلسات شرکت کنند و داده‌های بدست آمده را به اشتراک بگذارید. این کار باعث تعامل بیشتر کارمندان در بازاریابی می‌شود و به کسب نتایج بهتر می‌انجامد.

مشخص کردن هدف کسب و کار در بازاریابی

۲ـ الویت بندی اهداف سازمان

بعد از آن که در سازمان اهداف‌تان را مشخص کردید بهتر است اولویت اهداف را نیز مشخص کنید. اگر شما به‌عنوان مدیر مجموعه فعالیت دارید قطعاً فرصت نمی‌کنید تمامی اهداف مشخص شده را بررسی کنید و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید پس سعی کنید با مشورت از شخصی که بازاریابی مجموعه را به‌دست گرفته است، اهدافی را زیر ذره‌بین قرار دهید که اهمیت بیشتری برای شما و سازمان‌تان دارد. شاید با خود بگویید که پس تکلیف بقیه‌ی اهداف سازمان چه می‌شود و دقیقا چه کسانی و به چه شکلی می‌خواهند دیگر اهداف سازمان را ساماندهی کنند.

در مقاله اهمیت کار تیمی در وب‌سایت دکتر ویز بدین موضوع پرداختیم که اگر در شرکت و یا سازمان‌تان بتوانید کار تیمی را فرهنگ‌ سازی کنید مجبور نیستید که هر روز و هر ماه نگران‌های کار‌های عقب افتاده‌ی شرکت‌تان باشید این موضوع کمک می‌کند که کارمندان نیز وظایف‌شان را بهتر بشناسند و همچنین در حل مشکلات شرکت شما احساس وظیفه کنند. الویت بندی اهداف سازمان از گام های بازاریابی محسوب می‌شود. 

مراحل بازاریابی تعداد کاملاً مشخصی ندارد اما قرار است در ادامه‌ی مطلب ۴ مرحله‌ی دیگر از مراحل بازاریابی را برای شما بررسی کنیم که انجام همه‌ی این مراحل می‌تواند کسب و کار شما را به موفقیت برساند. بازاریابی اصولی و درست برابر است با فروش بیشتر محصولات و خدمات سازمان شما.

الویت بندی اهداف سازمان

۳ـ تحقیقات بازار

شاید برای شما جالب است که بدانید حتی شرکت‌های بزرگی مانند اپل و سامسونگ قبل از شروع ساخت هر محصول جدیدشان، هزینه‌های زیادی می‌کنند تا تحقیقات بازار را به ‌درستی انجام دهند و در نهایت، نیاز واقعی بازار را طراحی کنند.

به گفته‌ی یکی از بزرگترین افرادی که در زمینه‌ی بازاریابی فعالیت می‌کند، کوچکترین خطا و بی‌دقتی در قسمت تحقیقات بازار باعث می‌شود تا سازمان محصولی را روانه‌ی بازار کند که نیاز اصلی بازار نیست و هر چقدر هم از تکنیکهای فروش در بازاریابی برای آن محصول استفاده شود، آن محصول یا خدمت به موفقیتی دست پیدا نمی‌کند.

البته شاید اولویت‌بندی اهداف سازمان کمی برای شما سخت باشد که توجه به موارد زیر می‌تواند این اولویت‌ها را برای شما واضح‌تر و مشخص‌تر کند.

  • وضعیت فعلی بازار هدف
  • نیاز بازار
  • بخش‌بندی مشتریان
  • نیازهای مشتریان
  • رفتار مشتریان و کاربران
  • تاریخ‌چه‌ی بازار هدف‌تان
  • ظرفیت و سرمایه‌ی شما در بازار هدف
  • نمونه‌های مشابه شما که با شکست مواجه شده‌اند
  • آنالیز رقیبان

دقت به تمامی این موارد می‌تواند چشم انداز روشنی را به کسب و کار شما ارائه دهد. اگر در مباحث بازاریابی محتوایی، دانش کمی داشته باشید متوجه می‌شوید که این موارد همان پرسونای مخاطبی است که در مباحث بازاریابی محتوایی به آن پرداخته می‌شود و بسیار ارزشمند است.

بعد از این‌که موارد بالا را بررسی کردید و محصول یا خدمتی را روانه‌ی بازار کردید، می‌بایست دقت داشته باشید که بازاریابی اصلی تازه شروع شده است و باید از روش بازاریابی حضوری و اینترنتی استفاده کنید تا فروش محصول یا خدمات‌تان راضی کننده باشد. یکی از مراحل بازاریابی بسیار مهم، بعد از انجام تحقیقات بازار، «نحوه‌ی معرفی محصول» است که در یک مقاله‌ی جدا به‌صورت کامل به آن پرداخته‌ایم و جدیدترین روش‌های آن را به شما گفته‌ایم.

تیم مارکتینگ شما باید تیم قدرت‌مندی باشد که توانایی اجر کردن کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی را داشته باشد. این تیم بهتر است از مجموعه‌ افراد مجربی تشکیل شده باشد که تجربه‌ی موفقی در بازاریابی‌ دیجیتالی و اینترنتی داشته‌اند.

دیجیتال مارکتینگ جز مراحل بازاریابی

۴ـ شناسایی و یافتن کانال‌های بازاریابی

اگر قرار است به‌درستی مراحل بازاریابی را طی کنید این قسمت را جدی بگیرید. فرقی نمی‌کند که شما قصد دارید بیشتر بودجه‌ی بازاریابی‌تان را صرف بازاریابی سنتی کنید یا برای بازاریابی اینترنتی هزینه کنید. همه‌ی ما می‌دانیم که هزینه‌های بازاریابی کم نیستند و بسیار مهم است که این هزینه مدیریت شود و به‌درستی خرج شود.

امروزه کانال‌های زیادی برای بازاریابی وجود دارد و به شدت مهم است که این کانال‌ها را به‌درستی انتخاب کنید. کانال‌های انتخابی شما می‌توانند تأثیر بسیار زیادی بر روی موفقیت یا عدم موفقیت بازاریابی کسب‌وکار شما داشته باشد.

پس سعی کنید در ابتدای کار، سنتی بودن یا اینترنتی بودن بازاریابی خود را مشخص کنید و حتی اگر قرار است به هر ۲ شکل سنتی و اینترنتی، بازاریابی‌ خود را انجام دهید بهتر است مشخص کنید که هر کدام قرار است چند درصد از کل بودجه‌ی شما را به خود اختصاص دهند. پس سعی کنید شفافیت هزینه‌های مالی را برای خودتان و تیم مارکتینگ‌تان انجام دهید تا مشکلات شما به حداقل برسد.

شاید این کانال‌های بازاریابی برای شما هنوز به‌صورت واضح مشخص نشده‌اند برای همین چند مثال می‌زنیم تا به‌طور کامل این موضوع را متوجه شوید. فرض کنید شما یک مجموعه‌ی آموزشی دروس کنکور هستید که می‌خواهید در زمینه‌ی تولید ویدئوهای باکیفیت آموزشی فعالیت کنید.

پس با توجه به این‌که شما ویدئو تولید می‌کنید قطعاً قرار دادن بعضی از این ویدیوها در پیج‌های اینستاگرامی کمک می‌کند که شما بیشتر دیده شوید و حتی اگر تبلیغات زیادی هم در این شبکه‌ی اجتماعی انجام دهید ضرری نخواهید کرد و کانال مناسبی را برای بازاریابی خود انتخاب کرده‌اید. اما در مقابل فرض کنید که شما یک تولید کننده‌ی آرد باکیفیت هستید که می‌خواهید آرد خود را به نانوایی‌های شهرتان بفروشید؛ حالا به نظر شما اگر روش قبل استفاده کنیم و سراغ اینستاگرام برویم موفق می‌شویم؟

شناسایی و یافتن کانال‌های بازاریابی

قطعاً جواب منفی است و با این کار فقط هزینه‌ی بازاریابی را دور ریخته‌ایم اما اگر برای فروش آرد به‌سراغ پیدا کردن شماره موبایل نانوایان شهر برویم و با یک پیامک جذاب آن‌ها را دعوت به خرید آرد کنیم به‌نظر شما احتمال موفقیت‌مان بیشتر نمی‌شود؟

البته چگونگی همین پیامک زدن نیز می‌تواند در میزان موفقیت ما نقش زیادی داشته باشد؛ برای مثال سعی اگر در پیامک خود یک ارزشی ارائه کنید(مثلاً ارائه آرد به‌صورت چکی) که شخص نانوا قانع شود که از شما آرد تهیه کند حتما در بازاریابی پیامکی‌تان موفق بوده‌اید.

برای راحتی شما در شناخت کلی کانال‌ها تعدادی از پرکاربردترین کانال‌های بازاریابی را برای شما آماده کرده‌ایم که می‌تواند بسیار مفید باشد.

  • تبلیغات تلویزیونی و رادیویی
  • ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغات نیتو یا محلی
  • شبکه‌های اجتماعی
  • تبلیغات داخل اپ
  • اپلیکیشن موبایل
  • برگزاری وبینار یا سمینار

۵ـ‌ مشخص کردن بودجه‌ی اولیه بازاریابی یا مارکتینگ

اگر قصد بازاریابی برای محصول یا خدمات شرکت‌تان را دارید بهتر است قبل از شروع این کار مقدار بودجه‌ را مشخص کنید البته اگر شرکت کوچکی هستید بعد از مشورت با متخصصان مارکتینگ و بازاریابی متوجه خواهید شد که در بیشتر موارد بودجه‌ی زیاد و مناسب (به‌شرطی که درست خرج شود) در بازاریابی می‌تواند نقش ویژه‌ای برای میزان موفقیت کمپین بازاریابی شما داشته باشد.

برای مثال یکی از شرکت‌های موفق لبنیات ایران در تابستان ۹۸ در حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه‌ی بازاریابی برای یکی از کمپین‌های خود کرد که شاید این میزان از دارایی کل بسیاری از شرکت‌های دیگر بیشتر باشد اما هدف از این مثال این بود که بدانید هزینه‌های بازاریابی به هیچ وجه کم نیستند و شما به عنوان مدیر یک کسب  و کار فقط می‌توانید در بهینه کردن این هزینه‌ها نقش داشته باشید.

البته شاید برای شما جالب باشد که بدانید تیم مارکتینگ و بازاریابی باید برای جز هزینه‌هایی که انجام داده است دلیل موجهی داشته باشد و حتی شرکت‌هایی که هزینه‌های میلیارد دلاری را برای کسب و کارشان دارند، ریز هزینه‌ها را از تیم بازاریابی‌شان می‌خواهند. اتلاف هزینه‌های سازمان موضوعی است که می‌تواند باعث قطع همکاری سازمان با شخص یا تیم بازاریابی شود.

همچنین مشخص بودن بودجه‌ی بازاریابی کمک می‌کند که تیم بازاریابی شما بداند که قرار است با چه بودجه‌ای کار کند و در حین کار انتظار بودجه‌ی بزرگی را نداشته باشد. پس به‌عنوان مدیر مجموعه، تیم بازاریابی‌تان را به قطره چکانی خرج کردن عادت دهید.

مشخص کردن بودجه‌ی اولیه بازاریابی یا مارکتینگ

۶ـ پیدا کردن تیم مناسب برای بازاریابی

اگر یک تیم خوب برای بازاریابی‌تان داشته باشید تقریباً خیال‌تان جمع است که هزینه‌هایی که برای بازاریابی می‌کنید به شکل درستی خرج می‌شود. جمع کردن یک تیم حرفه‌ای و کاربلد نه‌تنها کار سختی است بلکه ممکن است هزینه‌های زیادی را نیز به شما و شرکت‌تان وارد کند. در این مطلب از دکتر ویز سعی کردیم مراحل بازاریابی را به شکل کامل توضیح دهیم. مراحل بازاریابی در هر سازمان و شرکت متناسب با حیطه‌ی کاری این شرکت می‌تواند متفاوت باشد.

نکات مهم در مورد مراحل بازاریابی در ایران

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی امری تدریجی و زمان‌بر است. به عبارت دیگر بازاریابی زمانی اثر بخش خواهد بود که به‌صورت تدریجی و در طی زمانی مشخص انجام شود. برای این‌که بتوانید بهترین بهره را از مراحل بازاریابی ببرید باید فرآیندی مشخص را در نظر بگیرید و در بازه‌های زمانی مشخص مراحل انجام شده را بررسی کنید.

زمانی‌که می‌خواهید اولین مرحله بازاریابی را در شرکت و یا سازمان‌تان آغاز کنید بهتر است روشی برای کنترل آن در بازه‌های زمانی مشخص تعیین کنید. این کار کمک می‌کند تا در طول زمان بتوانید روند کلی فعالیت‌های بازاریابی را بررسی کنید. اگر می‌خواهید در علم بازاریابی به شیوه موفق عمل کنید توصیه می‌شود حتما کتاب اصول بازاریابی نوشته فیلیپ کاتلر را مطالعه کنید. گرچه این کتاب به لحاظ حجمی بسیار پرمحتوا و سنگین است اما مطالعه آن می‌تواند نتایج بسیار مطلوبی را برای شما و کسب و کارتان داشته باشد.

اگر مطالب بالا را با دقت خوانده باشید متوجه شده‌اید که بازاریابی را در ۶ مرحله خلاصه کرده‌ایم؛ البته این ۶ مرحله می‌تواند مقدمه‌ای در بازاریابی باشد و قطعاً این تعداد مرحله برای هر کسب و کار مقداری متفاوت است. در موضوعات بازاریابی بودجه‌ای که در مسیر بازاریابی مشخص می‌کنید نقش بسیار مهمی دارد.

برای مثال فرض کنید می‌خواهید بازاریابی یک محصول آرایشی را با بودجه ۱۰۰ میلیون انجام دهید. حال ممکن است همین بازاریابی را با بهینه کردن هزینه‌ها بتوان با ۶۰ میلیون تومان انجام داد.  تمامی این کارها وظیفه شخص یا تیم بازاریاب است. به پایان رساندن یک پروژه زمانی موفق تلقی می‌شود که شما بتوانید با کمترین هزینه بازاریابی یک محصول یا یک سازمان را به بهترین شکل به انجام رسانید.

بازاریابی محصولات و شرکت‌ها همیشه به یک صورت نیست و متناسب با نوع محصول بازاریابی آن فرق می‌کند. مطالعه کتاب نسل چهارم بازاریابی فیلیپ کاتلر به شما کمک می‌کند تا بتوانید تفاوت‌های بازاریابی در گذشته و حال را به‌طور کامل متوجه شوید.

در سال‌های دور بازاریابی شرکت‌ ها به‌صورت کاملا ساده و روانی صورت می‌گرفت اما کم کم علم بازاریابی پیشرفت‌های فراوانی را تجربه کرد و آرام آرام روش‌های بازاریابی محصولات و خدمات در کل دنیا تغییر کرد. تغییرات بازاریابی أن‌ چنان در همه دنیا فراگیر شد که بسیاری شرکت‌ها بلافاصله به سراغ جذب یک نیروی بازاریاب رفتند. البته بعدها بازاریابی به شکل دیجیتال مارکتینگ در آمد و جالب است که این شغل در این روزها جز پردرآمدترین شغل‌ها است.

 

نکات مهم در مورد مراحل بازاریابی در ایران

دیجیتال مارکتینگ تلفیقی از بازاریابی و همچنین تکنولوژی است که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا محصولات و خدمات‌شان را به شیوه بهتری به مشتریان ارائه دهند. شرکت‌هایی که می‌خواهند کمترین هزینه را برای بازاریابی‌شان داشته باشند معمولا یک شخص بازاریاب استخدام می‌کنند. اما باید در نظر داشته باشید که در شرکت‌های بزرگ این موضوع با حساسیت بیش‌تری پیگیری می‌شود.

در حقیقت بازاریابی در شرکت‌های کوچک و بزرگ، زمین تا آِسمان فرق می‌کند. برای مثال در شرکت‌های بزرگ بازاریابی به ۲ شاخه سنتی و دیجیتال تقسیم می‌شود و هر کدام از این دو قسمت شامل زیر مجموعه‌های زیادی می‌شوند. بازاریابی دیجیتال به خودی خود شامل مهارت‌هایی شامل محتوا، گوگل ادز، سئو و بسیاری شغل‌های دیگر می‌شود. ساماندهی و پیوند میان این شغل‌ها برعهده شخص سرپرست در سازمان است.

بازاریابی در کسب و کار

بازاریابی در کسب‌وکار می‌تواند کسب و کار شخصی یا سازمانی شما را با پیشر‌فت‌های زیادی روبه‌رو کند. البته بازاریابی بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها در کشور ایران اصولی نیست و بسیاری از شرکت‌ها و افراد از روش‌هایی استفاده می‌کنند به روش‌های زرد مرسوم است.

این روش‌ها در طول زمان اثری جز تخریب برند ندارد اما ممکن است در زمان‌های کوتاه، موجب رشد برخی پارامترهای بازاریابی شود. پس اگر قرار است به‌صورت حرفه‌ای بازاریابی را یاد بگیرید و یا از بازاریابی استفاده کنید بهتر است از اصول آن استفاده کنید. همان‌طور که در قسمت قبل هم توضیح داده شد بازاریابی اصولی را می‌توانید از کتاب مرجع فیلیپ کاتلر مطالعه کنید.

این کتاب در کشور ایران ترجمه شده است و به خوبی می‌تواند اصول اولیه بازاریابی را به شما تفهیم کند. بعد از مطالعه این کتاب می‌توانید به سراغ کتاب مدیریت بازاریابی بروید که در حقیقت نسخه دوم کتاب اصول بازاریابی است. این کتاب به شکل پیشرفته‌تری مباحث بازاریابی را بیان می‌کند و برای کسانی مناسب است که می‌خواهند بازاریابی شرکت‌ ها را به شکل حرفه‌ای انجام دهند.

البته اطلاع از این مفاهیم بازاریابی برای صاحبان مشاغل نیز مناسب است. البته کلاس‌ها و وبینارهای زیادی نیز در مورد بازاریابی برگزار می‌شود که برای برخی افراد مناسب‌تر است اما قطعا به کاملی دو اثر معرفی شده فیلیپ کاتلر نیست. بازاریابی در کسب‌وکارها تمایز اصلی بیزینس‌هایی است که محصولات و خدمات‌شان زبان‌زد است. بعد از شروع بازاریابی ممکن است تا یک سال زمان ببرد تا نتیجه کارهای‌تان مشخص شود اما به شما اطمینان می‌دهیم که با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی بررسی شده در این مطلب می‌توانید به بهترین نتیجه در کمترین زمان ممکن برسید.

بازاریابی در کسب و کار

چگونه بازاریابی کنیم؟ (راهنمای آموزش بازاریابی)

چگونه بازاریابی کنیم سؤالی است که بسیاری از افراد از مشاروان دکتر ویز می‌پرسند. در حقیقت بسیاری از این افراد اطلاعات مناسبی در زمینه بازاریابی دارند اما نمی‌توانند از تمامی اطلاعات‌شان استفاده کنند. این موضوع به این خاطر است که در زمینه بازاریابی اطلاعات مناسبی دارند اما به لحاظ تحربه‌ای از دانش کافی برخوردار نیستند.

نحوه برخورد با مشکلات و مشتریان موضوعی است که باید توجه ویژه‌ای به آن بشود. برای مثال فرض کنید شما تمامی موضوعات مربوط به بازاریابی را فراگرفتید اما در پیج اینستاگرام‌تان با خیل عظیمی از مشتریان ناراضی روبرو شدید و کامنت‌های پست‌های‌تان پر شد از مشتریانی‌ که از خدمات شما ناراضی هستند. در این شرایط شما چه کار می‌کنید؟

در نگاه‌ اول کارهای زیادی به ذهن ما می‌رسد از جمله پاک کردن کامنت‌های منفی، بستن کامنت‌ها، بلاک کردن افراد ناراضی و بسیاری کارهای دیگر که شاید برخی از آن‌ها اخلاقی نباشند. در این قسمت اهمیت یک شخص با تجربه در زمینه بازاریابی کاملاً مشخص می‌شود.

البته در نظر داشته باشید که بهترین کار در مقابله با افراد ناراضی در شبکه‌های اجتماعی صحبت و هدایت آن‌ها به دایرکت یا پی‌وی است؛ اما اگر شخصی به توهین یا حرف‌های نامربوط متوسل شد بهترین کار نادیده گرفتن پیام‌های اوست.

پس متوجه شدیم که صرفا اطلاع از شرایط بازاریابی و نحوه بازاریابی نمی‌تواند شما را در این کار موفق کند. به همین خاطر توصیه می‌شود هم‌زمان با مطالعه و یادگیری در مورد مباحث بازاریابی بهتر است پروژه‌های کوچکی را انجام دهید تا کمی تحربه به‌دست آورید.

داشتن تجربه در این زمینه به شما کمک می‌کند تا بتوانید با کمترین خطا، بازاریابی کسب و کار و سازمان مورد نظرتان را انجام دهید. در بازاریابی از به‌روز بودن خودتان غافل نشوید. سال‌هاست که مباحث بازاریابی به‌طور لحظه‌ای در حال تغییر است. قطار بازاریابی دنیا به سمت دنیای مجازی پیش می‌رود اما در این بین نباید بازاریابی سنتی را نیز از دست بدهید. بازاریابی سنتی در ایران هنوز پتانسیل‌های بسیار خوبی دارد که نباید از آن غافل شد.

آموزش بازریابی

بازاریابی یکی از موثرترین عوامل و مؤلفه‌های موفقیت در تجارت محسوب می‌شود و با استفاده از ابزار و فناوری‌های زیادی که دارد تلاش می‌کند تا یک تجارت یا برند را به سمت موفقیت هدایت کند.

به طور خلاصه تر بازاریابی را می‌توان ابزاری توصیف کرد که به منظور شناخت هرچه بیشتر مخاطب از یک برند و تجارت از آن استفاده می‌شود و با به کارگرفتن استراتژی‌های مختلفی که دارد یک تجارت را در جهت رونق کسب‌وکار و جلب مخاطب هدایت می‌کند. برای موفق شدن در زمینه انواع بازاریابی یک سری اصول ثابت وجود دارد که شما با رعایت آن‌ها می‌توانید به راحتی عملکرد خود را بهبود بخشید.

  1. اهداف تجاری خود را تعیین کنید

تعیین اهدافی که می‌خواهید به آن برسید و دستیابی به نتیجه کار در زمینه تجارت یکی از مهمترین مراحلی است که باید از همین ابتدا آن را مد نظر داشته باشید. در واقع داشتن هدف یکی از عواملی است که در این راه به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک برنامه مناسب برای بازاریابی خود طراحی کنید و در راه رسیدن به آن تلاش کنید.

همچنین شما باید این اهداف را متناسب با دوره‌های مختلف تجارت خود انتخاب کنید و به گونه ای نباشند که دستیابی به آن‌ها تا حدودی غیرممکن باشد.

  1. برای این کار بودجه مناسبی در نظر بگیرید

این موضوع را بدانید که شما در جهت ارتقا دادن تجارت خود و همچنین برای تبلیغ به مقداری بودجه مالی نیاز پیدا خواهید کرد. به همین جهت بهتر است تا در همین ابتدای کار میزان کافی بودجه را به این منظور کنار بگذارید و یا حتی می‌توانید با توجه به میزان بودجه‌ای که در اختیار دارید نوع بازاریابی خود را انتخاب کنید و آن را ادامه دهید.

رسیدن به موفقیت در انواع بازاریابی

  1. داشتن محتوای مناسب

شاید این جمله را شنیده باشید که می‌گویند محتوا همیشه حرف اول را می‌زند. این جمله نشان دهنده اهمیت و تأثیر بسزای محتوا در نوع بازاریابی شما است. پس بهتر است تا زمان و هزینه مناسبی را به این موضوع اختصاص دهید.

  1. کیفیت محصولات یا خدماتتان را ارتقا دهید

برخورداری از کیفیت مناسب در محصولات و خدماتتان یکی دیگر از عواملی است که باعث می‌شود در بازاریابی خود نتیجه خوبی بگیرید. قطعاً اگر مشتری از شما خرید کند و نتیجه مورد نظر خود را از محصولات و خدمات شما دریافت نکنند دیگر حاضر به خرید مجدد از شما نخواهد شد.

  1. از افراد با تجربه کمک بگیرید

در شروع یک تجارت و یا بیزینس لازم نیست تا به صورت شخصی یک تجربه تلخ مانند شکست را تجربه کنید تا بتوانید راه‌های مقابله با آن را یاد بگیرید، بلکه شما می‌توانید به راحتی و با استفاده از از تجربیات کسانی که در این زمینه موفق شده‌اند بیزینس و تجارت خود را از هرگونه شکست نجات دهید.

مراحل استراتژی فرایند بازاریابی (مراحل فرایند بازاریابی)

مراحل فرآیند بازاریابی را می­توان در پرسش­‌های زیر خلاصه کرد:

  • به دنبال دسترسی به چه افرادی هستید؟
  • آن افراد باید چه کاری را انجام دهند؟
  • چگونه آنها را برای انجام آن عمل ترغیب می­کنید؟

اما این سؤال پیش می­‌آید که در فرایند بازاریابی و فروش پاسخ به این سؤالات چه اهمیتی دارد؟ مراحل بازاریابی یک محصول را به عنوان یک سفر در نظر بگیرید. شما می­‌توانید سوار ماشین شوید و بدون هیچ برنامه‌ای عازم سفر شوید اما به احتمال زیاد فقط وقت و بنزینتان را هدر می­دهید و هرگز به جایی نخواهید رسید که ارزش فشار و خستگی سفر را داشته باشد از طرف دیگر اگرشما نقشه داشته باشید می‌­توانید از وقتتان بهتر استفاده کنید و مزد زحمتتان را بگیرید.

برای آنکه بازاریابی موفقی داشته باشید باید مراحل اصلی بازاریابی را بدانید و آن را به کاربگیرید برای این منظور روند زیر را دنبال کنید.

  • مشخص کردن هدف کسب و کار در بازاریابی

  • اولویت بندی اهداف سازمان

  • تحقیقات بازار

  • شناسایی و یافتن کانال های بازاریابی

  • مشخص کردن بودجه اولیه بازاریابی

  • تیم مناسب بازاریابی

  • مخاطب خود رابشناسید

طبیعتاُ هر شرکتی برای خدمت به مشتریان خود را‌ه‌­اندازی می­شود. حتی با این حال هم بسیاری از شرکت‌­ها برای درک این منظور که مشتریان آنها چه کسانی هستند و با چه مشکلاتی دست وپنجه نرم می‌­کنند به اندازه کافی وقت صرف نمی‌­کنند. لذا برای موفقیت در بازاریابی محصول خود باید نیازهای مشتریان مشکلات و خواسته هایشان را تا جایی که ممکن است پیدا کنید.

  • عملی را که باید مشتری انجام دهد مشخص کنید

بعد از تعیین افرادی که باید به آنها دسترسی پیدا کنید تعیین عمل یا اعمالی است که مشتری را به سمت خرید هدایت می­کند.طبیعتاُ عمل نهایی مورد نظر انتخاب محصول و خرید حضوری یا غیر حضوری آن است؛ اما معمولاُ قبل از رسیدن به این مرحله انجام برخی اقدامات دیگر مانند (عضویت در فهرست ایمیل، دنبال کردن شما در شبکه‌های اجتماعی، تماس با کارشناسان شرکت برای مشاوره و یا دریافت نمونه محصول) ضروری است. مراحل بازاریابی چیست؟

مراحل بازاریابی

  • تاکتیک‌های خود را مشخص کنید

شناسایی و انتخاب تاکتیک­‌هایی که به کمک آن­ها می­‌توانید بهتر و سریع­تر به اهداف خود دست پیدا کنید بخشی از همه مراحل مؤثر بازاریابی است. البته از آنجایی‌که میزان تنوع محصول بخصوص در بازاریابی انلاین زیاد است احساس گیجی و سردرگمی به مخاطبان دست می­‌دهد. برای انتخاب بهترین روش­‌ها و کانال‌­ها ابتدا برسی کنید که مخاطبان شما بیشتر وقت خود را در کجا می­‌گذرانند و سپس برای انتخاب تاکتیک‌ها و روش‌­های مختلف بازاریابی برای ارتباط مؤثر با آنها در زمان مناسب در آن موقعیت برنامه‌ریزی کنید.

  • استراتژی بازاریابی خود را مشخص کنید

پس از تعیین و تنظیم استراتژی بازاریابی، نوبت به اجرای آن می­‌رسد. برای اجرا صحیح و دقیق استراتژی بازاریابی باید مهارت، پرسنل و ابزار مناسبی در اختیار داشته باشید. در ادامه به شرح این سه مهم خواهیم پرداخت:

مهارت‌های لازم برای بازاریابی

مهارتی که هر بازاریاب باید برای موفقیت با آن آشنا باشد. به‌طورکلی از جمله مهم­ترین مهارت­‌های لازم که در بسیاری از روش‌های بازاریابی به کار می­‌آید می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهارت ارتباط کلامی: توانایی برقراری ارتباط مؤثر به کمک ارتباط کلامی و یا زبان بدن در بازاریابی اهمیت به سزایی دارد وضوح و تأثیرگذاری کلام معمولاً در موفقیت­‌آمیز بودن بازاریابی حرف اول را می‌­زند.
  • .مهارت نویسندگی: شما به عنوان کسی که بازاریابی می­‌کند باید زیاد دست به قلم شوید؛ چه برای تولید محتوا یا نوشتن ایمیل برای مشترکان فهرست ایمیل مارکتینگ­تان.
  • مهارت تحقیق: تحقیق بیشتر به معنای کسب اطلاعات بیشتر است و هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید بهتر می‌توانید برنامه­‌ریزی کنید.
  • مهارت تجزیه و تحلیل: توانایی تحلیل اطلاعات خام جمع آوری شده و شناسایی روندهای صعودی و نزولی و علت آن­ها برای بهبود اقدامات مرتبط با بازاریابی ضروری است.

مهارت های لازم برای بازاریابی
ابزارهای بازاریابی

معمولاً انتخاب ابزارهایی که کارکنان ودپارتمان­های مختلف بازاریابی برای انجام کار خود از آن­ها بهره می‌­برند به اهداف و امکانات شرکت وابسته است. از جمله این ابزارها می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابزارهای مدیریت پروژه: استفاده از این ابزارها برای بازاریابی و پیگیری بر روند اجرای پروژه لازم است.
  • ابزارهای زمان­بندی شبکه ­های اجتماعی:از آنجایی که زمانبندی ارسال پست در شبکه‌های اجتماعی در مقیاس کلان تقریباٌ غیرممکن است استفاده از چنین ابزارهای ضروری است.
  • برنامه‌های تولید محتوا و انتشار محتوا: استفاده از برنامه­‌های نرم­ افزاری به منظور تعیین بازه زمانی تولید و انتشار محتوا برای حفظ علاقه کاربران ضروری است.
  • پلت­فرم‌­های بازاریابی ایمیلی: استفاده از برنامه‌­های مخصوص بازاریابی ایمیلی برای مدیریت فرم‌های بازاریابی و ارسال ایمیل ضروری است.
  • ابزارهای سئو: به کمک ابزارهای سئو می­‌توانید اقدامات مرتبط با بهینه سازی برای متورهای جستوجو را انجام دهید از جمله نظارت بر وضعیت کلمات کلیدی در رتبه‌بندی، انجام تحقیق رقابتی، نظارت بر بک لینک‌ها، انجام تحقیق کلمه کلیدی و موارد مشابه را به آسانی و با کارآمدی بیشتری انجام بدهید.

 

  • ﻗﺎﻧﻮن زﻣﺎن:

یکی از مراحل اصلی بازاریابی به شمار می‌­آید. ﺑﺎزده ﺑﺎزارﻳﺎﺑی در ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣی‌آﻳﺪ. آﮔﺎه ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﺳﻮد ﻛﻮﺗﺎه ﻣﺪت (ﻓﺮوش اﻣﺮوز) ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ ﺑﻬﺎی ﺿﺮر در ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت ﺗﻤﺎم ﺷﻮد. ﺗﻼ‌ش‌ﻫﺎی ﺷﻤﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ و ﺑﻪ ﻃﻮر ﻳﻜﻨﻮاﺧﺖ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﻗﻴﻤﺖ ﻓﺮوش اﻣﺮوز ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻨی ﮔﺮان ﻓﺮوﺷی در زﻣﺎن دﻳﮕﺮی ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻧﺘﻴﺠﻪ آن ﻛﺎﻫﺶ ﻓﺮوش در آﻳﻨﺪه اﺳﺖ. از راﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت و ﻛﻮﺗﺎه ﻣﺪت آﮔﺎه ﺑﺎﺷﻴﺪ و ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺪاﻧﻴﺪ ﺳﻮد ﻛﻮﺗﺎه ﻣﺪت ﺑﺎ ﭼﻪ ﻫﺰﻳﻨﻪ‌ای ﺑﻪدﺳﺖ ﻣی‌آﻳﺪ، ﻫﺪﻓﺘﺎن راﻣﺸﺨﺺ ﻛﻨﻴﺪ و ﺑﺮای ﭘﺮداﺧﺖ ﻫﺰﻳﻨﻪ آﻣﺎده ﺑﺎﺷﻴد.

قانون زمان در بازاریابی

  • ﻗﺎﻧﻮن ﻳﻜﭙﺎرﭼﮕﻲ

ﺑﺎزارﻳﺎﺑی اﮔﺮ در ﺳﻄﺢ ﺷﺮﻛﺖ ﮔﺴﺘﺮده ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻫﻴﭻ اﺳﺖ. اﮔﺮ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺑﺎزارﻳﺎﺑی ﻳﺎ ﻓﺮوش، ﺗﻨﻬﺎ ﻛﺴﺎﻧی ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﭘﺮﭼﻢ ﺑﺎزار ﻳﺎﺑی را ﺣﻤﻞ می‌ﻛﻨﻨﺪ، ﺷﻤﺎ در ﻣﺨﻤﺼﻪ ﻗﺮار دارﻳﺪ. اﮔﺮ واﻗﻌﻴﺖ ﺑﻪ اﻧﺪازه ادﻋﺎی ﺷﻤﺎ ﻋﺎﻟی ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﭘﻴﺎﻣﻬﺎی ﺑﺎزارﻳﺎﺑی ﺷﻤﺎ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺣﺮف ﻣﻔﺖ و ﻗﻮل اﻟکی ﺑﺮداﺷﺖ می‌ﻛﻨﻨﺪ. ﺟﻨﺒه‌ﻫﺎی ﺑﺎزارﻳﺎﺑی ﻫﺮ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ در ﻛﺴ‌ب‌وﻛﺎر ﺧﻮد را ﺑﺮاي ﻛﻞ ﺷﺮﻛﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣه‌رﻳﺰی ﻛﻨﻴﺪ و ﺗﻮﺿﻴﺢ دﻫﻴﺪ. ﭘﺮﺳﻨﻞ ﺗﻮﻟﻴﺪ، ﻣﺪﻳﺮاداری و ﻣﻨﺸی ﺧﻮد را آﻣﻮزش دﻫﻴﺪ ﺗﺎ ﻧﻘﺸﺸﺎن را در اول ﻗﺮار دادن ﻣﺸﺘﺮی درک ﻛﻨﻨﺪ. اﻳﻦ ﻛﺎر دﺳﺖ ﻛﻢ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی آﺳﺎﻳﺶ، ﺳﺮﻋﺖ، ﻣﻬﻤﺎن ﻧﻮازی، درﺟﻪ ﻳﻚ ﺑﻮدن، اﺑﺘﻜﺎر، ﻧﺰاﻛﺖ و ﺻﺪاﻗﺖ اﺳﺖ.

  • ﻗﺎﻧﻮن ﺻﻨﺪﻟی راﻧﻨﺪه

ﺗﻴﻢ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ، ﻣﺮﻛﺰ ﺑﻬﺒﻮد اﺳﺖ. ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺒﻮدﻫﺎی ﭼﺸﻤﮕﻴﺮ را از ﻫﻴﺞ ﺟﺎی دﻳﮕﺮ (ﺑﻪ ﺟﺰ ﺗﻴﻢ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ) ﺑﺪﺳﺖ نمی‌آورﻳﺪ. ﻫﻤﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌های ﺑﺎزارﻳﺎبی را از ﺗﻴﻢ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻫﺪاﻳﺖ ﻛﻨﻴﺪ. ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺷﻮﻳﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻣﺸﺎرﻛﺖ می‌ﻛﻨﻨﺪ، اﻣﺎ ﺑﺮای ﻫﺪاﻳﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣه‌ﻫﺎ از ﺑﺎﻻ ﺑﻪ ﭘﺎﻳﻴﻦ، اوﻟﻮﻳﺖ ﺧﻮدﺗﺎن را در ﻧﻈﺮ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ؛ ﭼﺮاﻛﻪ در ﻏﻴﺮ اﻳﻦ ﺻﻮرت اوﻟﻮﻳت‌ﻫای دﻳﮕﺮ ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻦ آﻧﻬﺎ می‌ﺷﻮﻧﺪ و ﻣﻮاﻧﻊ عملی در ﺑﺮﻧﺎﻣه‌ﻫﺎی ﺷﻤﺎ ﺑﻪوﺟﻮد می‌آﻳﺪ.

  • ﻗﺎﻧﻮن اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی

ﻓﻘﻂ اﻧﺪازه‌ﮔﻴﺮی ﻧﻜﻨﻴﺪ. ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻛﻨﻴﺪ. ﺗﺎ آﻧﺠﺎﻳی ﻛﻪ می‌ﺗﻮاﻧﻴﺪ اﻧﺪازه ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ اﻣﺎ ﻓﻘﻂ ﻳﻚ ﻣﺤﺎﺳبه‌ﮔﺮ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ. ﺑﻠﻜﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ را ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﻨﻴﺪ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻘﺎﻳﺴه‌ﻫﺎ و روﻧﺪﻫﺎ، ﻧﺘﺎﻳﺞ را ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻛﻨﻴﺪ. ﺑﺮاي ﻣﺜﺎل %48 اﻓﺰاﻳﺶ در ﺗﻘﺎﺿﺎ ﺑﺮای ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻌﺪ از ﻓﺮوش، ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﻳﻨﻜﻪ اﻳﻦ ﻣﺤﺼﻮل ﺑﺎﻳﺪ کمی اﺻﻼح ﺷﻮد ﻳﺎ اﻳﻨﻜﻪ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن رواﺑﻂ ﻗﻮی‌ﺗﺮی را ﺧﻮاﺳﺘﺎرﻧﺪ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺷﻮد.

ﻗﺎﻧﻮن اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي

  • ﻗﺎﻧﻮن اوﻟﻴﻦ

اﮔﺮ ﺷﻤﺎ در ﮔﺮوه ﻣﻮﺟﻮد ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻧﻴﺴﺘﻴﺪ، ﻳﻚ ﮔﺮوه ﺑﺮاي ﺧﻮدﺗﺎن اﻳﺠﺎد ﻛﻨﻴﺪ و در آن ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺑﺎﺷﻴد. ﻣﺮدم دوﺳﺖ دارﻧﺪ از ﺷﻤﺎره 1 ﻫﺮ ﮔﺮوه ﻛﺴب‌وﻛﺎر ﺧﺮﻳﺪ ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﻳﺪ در ﺑﺨﺸﻲ ﻛﻪ در آن ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ می‌ﻛﻨﻴﺪ ﺷﻤﺎره 1 ﺑﺎﺷﻴﺪ. ﻣﺎﻧﻨﺪ اوﻟﻴﻦ رﺳﺘﻮران ﻏﺬاي آﻣﺎده ﻣﻜﺰﻳﻜی ﻳﺎ اوﻟﻴﻦ ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪه ﭼﺎﭘﮕﺮ ﺑﺎ ﮔﺎراﻧﺘی ﺑﺎزﮔﺸﺖ ﭘﻮل. اﻣﺎ اﮔﺮ در اﻳﻦ ﻃﺒﻘﻪ ﺷﻤﺎره 1 ﻧﺒﻮدﻳﺪ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺗﻤﺎم ﻧﺸﺪه اﺳﺖ. ﻳﻚ اﺳﻢ ﺳﺎده‌ﺗﺮ ﺑﺮای ﻳﺎدآوری، ﻳﺎ ﻳﻚ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺪﻳﺪ ﺑﻬﺘﺮ، ﺳﺮﻳﻌ‌ﺘﺮ، ارزاﻧ‌ﺘﺮ، زﻳﺒﺎﺗﺮ، می‌ﺗﻮاﻧﺪ اﺳﻢ ﺷﻤﺎ را در ذﻫﻦ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﮕﻨﺠﺎﻧﺪ. ﻳﻚ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺪﻳﺪ می‌ﺗﻮاﻧﺪ از رﻗﺒﺎي خود پیشی بگیرد. مراحل بازاریابی چیست؟

  • ﻗﺎﻧﻮن ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ دردﺳﺮ

ﻳﻚ ﻛﺸﺶ وﺳﻮﺳﻪ اﻧﮕﻴﺰ ﺑﺮاي ﮔﺴﺘﺮش ﺧﻄﻮط ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺤﺼﻮل ﻳﺎ وارد ﺷﺪن ﺑﻪ ﺑﺎزارﻫﺎي ﺟﺪﻳﺪ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻋﻜﺲ ﺑﺪﻫﺪ. ﻳﻚ ﻧﺎم ﺗﺠﺎری ﺧﻮب و داﺷﺘﻦ ﺷﻬﺮت در ﻳﻚ ﻣﺤﺼﻮل ﻳﺎ ﺧﺪﻣﺖ، ﺿﺮورﺗﺎً ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﮔﺴﺘﺮش ﻣﻮﻓﻘﻴت‌آﻣﻴﺰ ﺷﺮﻛﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻳﺎ ﺑﺎزارﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪ ﻧﻴﺴﺖ. ﺑﻌﻀﻲ از ﻧﺎم‌ﻫﺎ ﺗﺠﺎری ﺗﻮاﻧﺎﻳی اﻧﺠﺎم ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺎری را دارﻧﺪ و ﺑﻌﻀی ﻧﺪارﻧﺪ.

”]

آﮔﺎه ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ اﻧﺠﺎم دادن ﻛﺎری ﻛﻪ در آن ﺗﺨﺼﺺ ﻧﺪارﻳﺪ ﭼﻪ ﻗﺪر ﻣﺸﻜﻞ اﺳﺖ. ﻳﻚ ﻛﺎﻓﻪ ﻓﻜﺮ می‌ﻛﻨﺪ ﻛﻪ می‌ﺗﻮاﻧﺪ ﻏﺬا ﺑﻪ ﺑﻴﺮون ﺗﻮزﻳﻊ ﻛﻨﺪ ﻳﺎ ﻳﻚ ﻓﺮوﺷﮕﺎه ﻏﺬای آﻣﺎده ﻓﻜﺮ می‌ﻛﻨﺪ ﻛﻪ می‌ﺗﻮاﻧﺪ ﺳﺎﻧﺪوﻳﭻ ﻋﺮﺿﻪ ﻛﻨﺪ. وقتی ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻳﻚ ﺑﺎزار ﻳﺎ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺪﻳﺪ روی می‌آورﻳﺪ، نمی‌داﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﭼﻪ ﭼﻴﺰی را نمی‌داﻧﻴﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮ اﻳﻦ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﻓﺮﺻت‌ﻬﺎی ﻣﻮﺟﻮد را ﺑﻪ ﻃﻮر ﻋﻘﻼنی ارزﻳﺎبی ﻛﻨﻴﺪ.

ﻗﺎﻧﻮن ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ دردﺳﺮ

  • ﻗﺎﻧﻮن ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ و ﺷﻜﺴﺖ

ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ و ﺷﻜﺴﺖ دﺳﺖ ﺑﻪ دﺳﺖ می‌ﺷﻮﻧﺪ. اﺷﺘﺒﺎه ﻛﺮدن اﻳﺮادی ﻧﺪارد اﻣﺎ ﺑﺎﻳﺪ از اﺷﺘﺒﺎﻫﺎﺗﺘﺎن درس ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ. ﺷﻜﺴﺖ ﺟﺰئی از ﻳﺎدﮔﻴﺮی اﺳﺖ. ﺷﻜﺴﺖ را ﺗﺸﺨﻴﺺ دﻫﻴﺪ و ﻗﺒﻞ از ﺑﺮوز ﻳﻚ ﻓﺎﺟﻌﻪ ﺟﻠﻮی زﻳﺎن را ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ. اﻟﺒﺘﻪ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ می‌ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ زﻳﺎن ﺑﺎری ﺷﻜﺴﺖ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮای ﻣﺜﺎل ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺑﺎﻧﻚ ﺳﻼمتی و ﺷﻤﺎره 1 ﺑﻮدن آن ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ ﺷﺮﻛﺖ ﺧﻮدﺧﻮاه، ﭘﺮ ﻣﺪﻋﺎ و ﺗﻨﺒﻞ ﺷﻮد و ﺑﻪ اوﻫﺎم و ﺗﺨﻴﻼت روی آورد و در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺑﺎ اﻓﺰاﻳﺶ رﻗﺎﺑﺖ ﺷﻜﺴﺖ ﺑﺨﻮرد.

وﻗﺘﻲ ﺷﻤﺎ ﺷﻤﺎره 1 ﻫﺴﺘﻴﺪ در آﺳﻴﺐ ﭘﺬﻳرﺗﺮﻳﻦ وﺿﻊ ﺧﻮد ﻗﺮار دارﻳﺪ. ﭼﺮا ﻛﻪ ﻫﻤﻪ می‌ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺷﻬﺮت ﺷﻤﺎ را از ﺑﻴﻦ ﺑﺒﺮﻧﺪ ﺗﺎ ﺧﻮد ﻣﻮﻓﻖ ﺷﻮﻧﺪ. ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن، ﺷﻤﺎ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ می‌ﭘﺬﻳﺮﻧﺪ اﻣﺎ ﻫﻤﻴﺸﻪ اﻳﻦ اﻣﻜﺎن وﺟﻮد دارد ﻛﻪ ﻳﻚ ﻣﺤﺼﻮل ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺑﺎ ﻗﻴﻤﺖ ﭘﺎﻳﻴن‌ﺗﺮ را ﺧﺮﻳﺪاری ﻛﻨﻨﺪ.

  • ﻗﺎﻧﻮن ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺑﺎزﮔﺸﺖ

ﺑﺎ ﻳﻚ ﻫﺪف در ذﻫﻦ ﺧﻮد ﺷﺮوع ﻛﻨﻴﺪ و ﻣﺴئوﻟﻴﺖ ﻧﺘﺎﻳﺞ را ﺑﭙﺬﻳﺮﻳﺪ. اﮔﺮ ﺑﺎ ﻫﺪفی ﻛﻪ در ذﻫﻨﺘﺎن دارﻳﺪ ﺷﺮوع ﻛﻨﻴﺪ می‌ﺗﻮاﻧﻴﺪ ﻣﺮاﺣﻞ رﺳﻴﺪن ﺑﻪ آن ﻫﺪف را ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺑﻜﺸﻴﺪ. ﺑﺎ ﺑﺮرسی ﺳﻨﺎرﻳﻮﻫﺎی در ذﻫﻦ ﻣﺘﺼﻮر ﺷﺪه، می‌ﺗﻮاﻧﻴﺪ از آﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﺑﺮای اﻧﺠﺎم دادن ﻧﻴﺎز دارﻳﺪ ﻣﻄﻠﻊ ﺷﻮﻳﺪ. اﻳﻦ ﺑﻬﺮه‌ورﺗﺮﻳﻦ راه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی ﺑﺮای آﻳﻨﺪه میﺑﺎﺷﺪ؛ زﻳﺮا ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﻤﺎم ﻣﻮاﻧﻊ ﺑﺎﻟﻘﻮه در ﻃﻮل ﻣﺴﻴﺮ اﺷﺎره می‌ﻛﻨﺪ.

ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ذﻫﻦ را ﺑﻪ ﻋﻠﺖ و ﻣﻌﻠﻮل ﻣﺘﻤﺮﻛﺰ میﻧﻤﺎﻳﺪ. ﺑﻪ ﻳﺎد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ دلایلی ﺑﺮای اﻳﻨﻜﻪ ﭼﺮا ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن، ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻳﺎ ﺧﺪﻣﺎت ﺷﻤﺎ را ﺧﺮﻳﺪاری ﻛﺮده ﻳﺎ رد می‌ﻛﻨﻨﺪ وﺟﻮد دارد. ﺑﺪاﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ می‌ﺗﻮاﻧﻴﺪ ﺗأﺛﻴﺮات ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ را ﻣﺸﺨﺺ ﻛﻨﻴﺪ، اﻣﺎ اﻳﻦ اﻣﺮ ﻣﺴﺘﻠﺰم ﺻﺮف وﻗﺖ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ است.

قانون چرخه عمر محصول

  • قانون چرخه عمر محصول

اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن در ﻣﻮرد ﻫﺮ ﻣﺤﺼﻮلی ﻛﻪ در ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت ﻳﻜﺴﺮی از ﻣﺮاﺣﻞ اﻳﺪه، ﺗﻮﻟﺪ، رﺷﺪ، ﺗﻮﺳﻌﻪ، ﻧﻮﺟﻮاﻧﻲ، ﺑﻠﻮغ، و ﻣﺮگ را ﻃی می‌ﻛﻨﺪ ﺻﺎدق اﺳﺖ. ﺷما می‌ﺗﻮاﻧﻴﺪ ﺗﻼش ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺧﺎص را ﮔﺴﺘﺮش دﻫﻴﺪ اﻣﺎ اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن از ﺑﻴﻦ نمی‌رود. ﺑﻨﺎﺑﺮ اﻳﻦ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﻳﺪ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺧﻮد را ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ‌ای  ﻛﻪ در آن ﻫﺴﺘﻴﺪ ﺗﺪوﻳﻦ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ.

  • قانون سؤالات

ﺳؤاﻻت ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﭘﺎﺳخ‌ﻫﺎ می‌ﺷﻮﻧﺪ، ﭘﺎﺳخ‌ﻫﺎ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ رابطه‌ها می‌ﺷﻮﻧﺪ و راﺑﻄﻪﻫﺎ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺳﻮد می‌ﮔﺮدﻧﺪ. ﻳﻜی از ﺳﺎده‌ﺗﺮﻳﻦ راه‌ﻬﺎ ﺑﺮای اﻳﻨﻜﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ درﺟﻪ اﻫﻤﻴﺖ را ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮی ﺑﺪﻫﻴﻢ، ﭘﺮﺳﻴﺪن ﺳؤال ﺑﻪﻃﻮر داﺋﻤی و اﺣﺘﺮام ﮔﺬاﺷﺘﻦ ﺑﻪ ﭘﺎﺳﺦﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮی اﺳﺖ. ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﭙﺮﺳﻴﺪ، ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎبتی ﺑﻴﺸﺘﺮی ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣیآورﻳﺪ و رواﺑﻂ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﻣﺴﺘﺤﻜم‌ﺗﺮ می‌ﺷﻮد.

در ﻣﺴﺘﺤﻜم‌ﺗﺮ ﻛﺮدن رواﺑﻂ ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی ﻫﻴﭻ ﭼﻴﺰی ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻮﺻﻴه‌ﻫﺎی آﻧﻬﺎ ﻣؤﺛﺮ واﻗﻊ نمی‌ﮔﺮدد ﻓﻘط ﻛﺎفی اﺳﺖ ﺑﻪ ﻋﻜس‌اﻟﻌﻤﻞ آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻳﻚ وﻳﮋگی ﺟﺪﻳﺪ ﻣﺤﺼﻮل ﻛﻪ آﻧﻬﺎ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد داده‌اﻧﺪ ﻧﮕﺎه ﻛﻨﻴﺪ.

این مقاله چکیده‌ای از قوانین تغییر ناپذیر بازاریابی رابرت کریون و استراتژی­‌های بازاریابی و مراحل اصلی بازاریابی است. مراحل برنامه بازاریابی یک بیانه جهت‌دار گسترده است که چگونگی حصول اهداف بازاریابی را نشان می­‌دهد.

استراتژی بازاریابی، شیوه عمل کردن به اهداف را فراهم می‌­آورد. در حالی که اهداف بازاریابی مشخص و قابل اندازه گیری و سنجش هستند استراتژی‌های بازاریابی توصیفی‌اند.

استراتژی بازاریابی نشان ­دهند یک نگاه کلی اولیه به عناصر بازاریابی گوناگون و چگونگی کاربرد آن­ها برای حصول اهداف بازاریابی است و به رایج‌ترین استراتژی و مراحل بازاریابی و بازاریابی در ایران در این مقاله اشاره شد و شما می توانید با بهره‌گیری از مراحل اصلی بازاریابی و استراتژی‌های بازاریابی به بهترین شیوه برای شرکت، خدمات و محصول خود بازاریابی کنید اما تسلط بر بازاریابی و اصول آن معمولاٌ به سال­‌ها تجربه و تلاش مستمر در حوزه‌های مختلف تنظیم استراتژی‌­های بازاریابی است. این مراحل بازاریابی مروری بر هرآنچه بود که در امر بازاریابی به کارتان خواهد آمد.

مراحل بازاریابی چیست؟ 

یکی از قسمت‌های مهم برای پروسه فروش موفق را می‌توان بازاریابی در نظر گرفت؛ البته باید توجه داشته باشید که مراحل بازاریابی و فروش را به درستی انجام دهید. حال شاید برای شما سؤال پیش بیاید که مراحل بازاریابی چیست؟ در ادامه تصمیم داریم توضیحات جامع و کاملی را در اختیارتان قرار دهیم تا به طور کامل جواب این سؤال را به دست آورید.

پیش از هر چیزی باید بدانید که فرایند بازاریابی برای هر کسب‌وکاری متفاوت است و بسته به نوع حرفه انتخابی تعیین می‌شود؛ البته باید متذکر شد که در بیشتر مواقع و شرایط اصول بازاریابی یکسان است.

آشنایی شما با اصول اولیه بازاریابی، شرایطی را برای شما ایجاد می‌کند که بتوانید کسب و کار خود را بهبود ببخشید؛ بنابراین در پاسخ به سؤال مراحل بازاریابی چیست؟ باید گفت شرایط و اصولی به حساب می‌آیند که شما را در راستای موفقیت یاری می‌کنند و سبب می‌شوند مسیر موفقیت با سرعت بیشتر سپری شود. البته توجه داشته باشید که برای گرفتن نتیجه بهتر، تمام اصول را توأم با یکدیگر انجام دهید.

اگر شما نیز به دنبال جواب مراحل بازاریابی چیست؟ هستید، ادامه متن را از دست ندهید و با ما همراه باشید. در ادامه تمام مراحل را به صورت کامل برای شما توضیح خواهیم داد تا از آن‌ها در راستای پیشرفت و ارتقاء کسب و کارتان استفاده کنید.

مراحل بازاریابی چیست؟ چگونه بازاریابی را شروع کنیم؟

مراحل مهم بازاریابی

  1. روی رقبا تحقیق کنید

شما باید برای موفق شدن، نیاز دارید تا بدانید اصول بازاریابی چیست؟ و رقبای خودتان را به خوبی شناسایی کنید. شما باید بدانید رقیب اصلی‌تان کیست و با استفاده از چه شیوه‌هایی توانسته مسیر موفقیت را طی کند. این موضوع به شما کمک می‌کند تا از کلیدهای موفقیت رقبا استفاده کنید و خود نیز به موفقیت برسید.

  1. بر روی مخاطبان تحقیق کنید

هر چه شناخت بیشتری بر مخاطبان خود پیدا کنید، می‌توانید تأثیرگذارتر به فعالیت خود بپردازید. شما باید در رابطه با مسائلی چون سن، جنسیت، نیازهای اصلی و … مخاطبان خود، اطلاعات کاملی داشته باشید تا متناسب با آن‌ها خدمات خود را ارائه دهید.

  1. تحقیقات انجام شده را بررسی کنید

پس از آن که تحقیقات لازم را انجام دادید، نوبت به تجزیه‌وتحلیل آن‌ها می‌رسد. شما با انجام این کار می‌توانید پایه کسب و کار خود را قوی بسازید؛ چرا که نتایج به دست آمده، همگی شیوه و روش‌های موثر بر موفقیت هستند.

  1. مشتری هدف را شناسایی کنید

با انجام مرحله قبل، یعنی تجزیه‌وتحلیل تحقیقات، به این نتیجه خواهید رسید که مشتریان هدف شما چه افرادی هستند. با شناسایی چنین موضوعی، می‌توانید مسیر حرکت خود به سمت موفقیت را درست‌تر سپری کنید.

  1. عملکرد خود را اندازه‌گیری کنید

شما باید عملکرد بازاریابی شروع شده را اندازه‌گیری و ارزیابی کنید. البته منظور ما فقط تأثیر بازاریابی بر فروش نیست، بلکه شما باید تعداد تماس‌ها، پرسش‌ها و دیگر درخواست‌ها را نیز بررسی کنید و تغییرات بازه زمانی پیش از بازاریابی و پس از بازاریابی را به دست آورید و متوجه شوید که این موضوع چه تأثیری بر کسب و کار شما داشته است.

  1. یک برنامه اجرایی ایجاد کنید

شما باید برای موفق شدن در بازاریابی، یک برنامه اجرایی را آماده کنید. این برنامه به شما این امکان را می‌دهد فعالیت‌های تأثیرگذار در زمان‌های مناسب به اجرا در بیاورید و آن را به فرد مناسبی برای به اجرا درآوردن بسپارید.

  1. وفاداری و رضایت مشتریان را ارزیابی کنید

شما باید هر از چندگاهی رضایت و وفاداری مشتریان خود را ارزیابی کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که فعالیت‌های خود را به درستی سازمان‌دهی کنید؛ یعنی در صورت موفقیت مسیر قبلی را ادامه و در صورت عدم دریافت نتیجه مطلوب، شیوه دیگری را انتخاب کنید. این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است و یکی از مهم‌ترین پاسخ‌ها برای سوال مراحل بازاریابی چیست؟ به حساب می‌آید.

نکات مهم بازاریابی در ایران

 

  1. مشتری‌تان را برای بازگشت مجدد تشویق کنید

تشویق‌کردن مشتریان برای بازگشت مجدد به سمت کسب‌وکار شما یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در بازاریابی در ایران وجود دارد و شما می‌توانید این کا را به چندین شیوه انجام دهید. برای مثال یک مرکز خرید لیستی را تهیه کرده است که در آن تعداد دفعاتی که مشتریان به خرید از این فروشگاه می‌پردازند ثبت می‌شود. بعد از 8 بار خرید کردن یک خرید رایگان هدیه می‌گیرند. این کار سبب افزایش تعداد دفعات خرید در بازه زمانی کوتاهی می‌شود. شما نیز می‌توانید با توجه به نوع کسب‌وکاری که دارید از شیوه در بازایابی استفاده کنید.

  1. از بازاریابی مشارکتی استفاده کنید

در ایران برخی از کسب‌وکارهایی که به یکدیگر مرتبط هستند با یک‌دیگر در حوزه بازاریابی به مشارکت می‌پردازند. این کار علاوه‌بر افزایش احتمال جذب مشتری سبب کاهش هزینه نهایی برای بازاریابی می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص«کاهش هزینه سازمان» مقاله مرتبط را مطالعه نمایید.

  1. برای جذب بیشتر مشتریان هدایایی را درنظر بگیرید

در نکته اولی که برای بازاریابی در ایران ذکر کردیم، گفتیم که ارائه خدماتی مانند امکان یک بار خرید رایگان بعداز 7 بار خریدکردن می‌تواند مشتریان را به مراجعه‌های پی‌درپی تشویق کند. ارائه هدایای ویژه به مشتری‌های باسابقه و مشتر‌ی‌های جدید نیز می‌تواند سبب جذب مشتری در مراجعه به کسب‌وکار و استفاده از خدمات شما شود.

  1. از ارائه پیشنهادات وسوسه‌انگیز استفاده کنید

بسیاری از فروشگاه‌های مجازی و فیزیکی که در ایران در حال فعالیت هستند تخفیفاتی را برای زمان‌های مشخصی درنظر می‌گیرند. این کار سبب ایجاد یک انرژی مضاعف در مشتری برای خرید می‌شود زیرا حس می‌کند اگر این محصول را خریداری نکند یک فرصت طلایی را از داده است.

3 مرحله بازاریابی مخصوص ایران!

  • توجه به فرهنگ مردم
  • در نظر گرفتن شرایط اقتصادی
  • کمک گرفتن از درآمدهای دلاری

در این مقاله مراحل بازاریابی چیست؟ و چگونه بازاریابی را شروع کنیم. درباره اصول بازاریابی چیست، صحبت کردیم. نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. بنظر شما بهترین روش بازاریابی چیست؟

 

 

سوال و جواب

1- بازاریابی چه فوایدی برای کسب و کار دارد؟

بازاریابی در نهایت می‌تواند فروش خدمات و محصولات یک کسب و کار را افزایش دهد.

2- بازاریابی سنتی یا بازاریابی دیجیتال؟!! کدام‌یک برای کسب و کار ما بهتر است؟

بهترین روش استفاده از هر دو بازاریابی است اما ممکن است در شرایطی صرفا یک نوع از بازاریابی کافی باشد.

3- بازاریابی برای کسب و کار چقدر هزینه دارد؟

متناسب با نوع کسب و کار، هزینه بازاریابی متفاوت است و رقم مشخصی ندارد.

 

برخی از سؤالات رایج

1. بازاریابی چیست؟

بازاریابی، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های فروش موفق هر محصول یا خدمت است. مراحل بازاریابی اگر به ‌صورت اصولی انجام شوند احتمال فروش موفق محصول یا خدمت بیشتر می‌شود. بازاریابی اصولی باعث می‌شود شرکت شما در فروش خدمت یا محصول‌های‌تان بسیار موفق عمل کند.

2. مراحل بازاریابی کدامند؟

  1. مشخص کردن هدف کسب و کار در بازاریابی
  2. الویت بندی اهداف سازمان
  3. تحقیقات بازار
  4. شناسایی و یافتن کانال‌های بازاریابی
  5. مشخص کردن بودجه‌ی اولیه بازاریابی یا مارکتینگ

3. پرکاربردترین کانال‌های بازاریابی کدامند؟

  1. تبلیغات تلویزیونی و رادیویی
  2. ایمیل مارکتینگ
  3. تبلیغات نیتو یا محلی
  4. شبکه‌های اجتماعی
  5. تبلیغات داخل اپ اپلیکیشن موبایل
  6. برگزاری وبینار یا سمینار

دیدگاه‌های شما

4 دیدگاه دربارهٔ «مراحل بازاریابی چیست؟ +4 مرحله بازاریابی کسب و کار»

  1. سیما پورسینا

    سلام دوست عزیز با مشاورین دکتر ویز با شماره 88505785 تماس بگیرید تا راهنمایی تون بکنن

  2. فخری حسینی

    سلام روز شما بخیر
    بابت محتوای خوبتان سپاسگزارم
    سوالی داشتم در رابطه با اینکه بازاریابی کششی با چه چیزی شروع میشود؟

  3. عبدالرضا توحیدی

    با سلام و خسته نباشید
    مطالبتون واقعا عالی بود و خیلی استفاده کردم
    من بازاریاب شرکت تاکسی اینترنتی تپسی هستم
    آیا می تونید کمک کنید که موفق بشم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان