عرضه اولیه را کی بفروشیم ؟ چک لیست 9 مرحله ای…

عرضه اولیه را کی بفروشیم
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

زمانی که وارد بورس شدید در کنار اصطلاحات عجیب و غریب و متفاوتی که شنیدید، به احتمال بسیار زیاد عبارت عرض اولیه نسبت به دیگر موارد بیشتر به گوش‌تان خورده و آشناتر است. اما عرضه اولیه چیست؟ چرا افراد به دنبال خریدوفروش آن هستند؟ عرضه اولیه را کی بفروشیم؟

احتمالا شما هم جزء خیل عظیمی از افراد این جامعه هستید که بنابر تبلیغات بسیاری که در مورد بورس و سرمایه گذاری در آن انجام شده است تصمیم گرفتید تا تمام پول و پس اندازهای خود را داخل بورس و فرابورس سرمایه گذاری کنید؛ به احتمال زیاد با توجه به رکود و کاهش شدید ارزش قیمت سهام‌های بورس در چند ماه اخیر ضرر بسیاری را نیز متحمل شده‌اید.

و سوالاتی از این قبیل از جمله سوالاتی هستند که جواب‌شان شاید یک کلمه یا نهایتا یک جمله ساده باشد اما مسلما پاسخ این سوالات می‌تواند زندگی افراد بسیاری را زیر و رو کند؛ پس اگر شما هم جزو سرمایه گذاران در بورس هستید و یا می‌خواهید بدانید که عرضه اولیه را کی بفروشیم؟ در این مقاله همراه ما باشید تمام جواب تمام سوالات‌تان را به‌دست بیاورید.

آشنایی با عرضه اولیه

عرضه اولیه چیست؟

عرضه اولیه درواقع سهامی است که متعلق به شرکت یا کارخانه و…است، اما فرقی که این سهام با سهام‌های معمولی دارد آن است که عرضه اولیه درواقع سهام شرکتی است که تاکنون به بازار بورس یا فرابورس وارد نشده و این نخستین باری است که قرار است سرمایه‌شان در بازار بورس وارد شود.

پیش از آن که شرکت مذکور وارد بازار بورس شود تعداد محدودی که شاید حتی به 100 نفر هم نرسند سهامدار آن هستند اما پس از ورود به بازار بورس یا فرابورس تعداد این سهامداران از میلیون هم می‌گذرد. معمولا عرضه اولیه در کف قیمت است، یعنی حداقل قیمتی که هر سهم می‌تواند داشته باشد بر روی سهام مربوط به این شرکت گذاشته می‌شود.

”]

زمانی که یک شرکت به‌دنبال عرضه اولیه سهام خودش است بایستی در بازار بورس یا فرابورس ثبت نام کرده و پس از طی مراحل مختلف و پذیرش شرایط و ضوابط موجود در بورس سهام خود را به مرحله عرضه برساند، نکته مهم بعدی که وجود دارد آن است که تاریخ عرضه اولیه سهام این شرکت بایستی از 2 روز قبل از زمان آغاز عرضه در سایت و سیستم بورس ثبت شده باشد تا به اطلاع تمام افرادی که در بورس ثبت‌نام کرده و تمایل خود به عرضه اولیه را فعال کرده‌اند، برسد.

مزایای خرید عرضه اولیه

افرادی که فعال سازی کد بورس خود را انجام داده اند و همواره به‌دنبال خرید عرضه اولیه هستند اولین سوالی که غالبا از اساتید بورس می‌پرسند این است که “عرضه اولیه را کی بفروشیم؟” در واقع این افراد به‌دنبال مزایای خرید عرضه اولیه هستند اما متاسفانه به دلیل آن که بسیار عجول هستند غالبا نمی‌توانند از مزایای این خرید بهره کافی و کامل را ببرند. انواع مزایای خرید عرضه اولیه را در ادامه مورد بررسی قرار داده‌ایم تا بهتر بتوانید مورد این سوال که عرضه اولیه را کی بفروشیم بهتر تصمیم‌گیری کنید.

  • قیمت پایین

همان‌طور که گفته شد قیمت عرضه اولیه معمولا در حداقل حالت خود قرار دارد و قطعا تمام کاربران بورس می‌توانند این نوع سهام ها را تهیه کنند.

  • سهمیه بندی

سهمیه‌بندی شدن عرضه اولیه به دلیل آن است که تمام افراد علاقه‌مند به خرید عرضه اولیه بتوانند حتی برای ده سهم هم که شده است از این سهام را تهیه کرده و نگهداری کنند. بنابراین اگر قسمت خرید اتوماتیک سهام را فعال کرده باشید سیستم خرید خودکار در صورت داشتن موجودی به‌صورت اتوماتیک برای‌تان سهام عرضه اولیه را خریداری می‌کند.

  • دائم‌ السود!

زمانی که دو نفر کاربر بورس از یک‌دیگر این سوال را می‌پرسند که “عرضه اولیه را کی بفروشیم؟” به احتمال زیاد فردی که تجربه بیشتری در بورس دارد و یا بهترین آموزش بورس را دیده است خواهد گفت” “فعلا نگهش دار، بالاتر هم خواهد رفت.” عرضه اولیه سهامی است که قیمت سنگ طلا را دارد، زمانی که سنگ معدنی طلا را پیدا کنید به خودی خود ارزشی ندارد اما پس از پردازش و استخراج طلا از آن متوجه می‌شوید که چه شیء گران‌بهایی را در دست داشته‌اید و از آن غافل بوده‌اید.

عرضه اولیه نیز در هنگام عرضه حکم همان سنگ طلا را دارد که پس از استخراج و گذشت زمان بسیار با ارزش شده و باعث می‌شود تا سرمایه‌تان بسیار افزایش یابد.

خرید عرضه اولیه و رسیدن به سود

معایب خرید عرضه اولیه

مواردی که عنوان شد همگی از مزایای خرید عرضه اولیه بودند، اما مگر خرید عرضه اولیه معایبی هم دارد؟ بله ممکن است معایبی هم داشته باشد اما این معایب از نگاه همه نیست بلکه فقط برخی از افراد هستند که این ویژگی‌ها را جزو عیب به شمار می‌آورند.

  • کندی رشد

عرضه اولیه غالبا به کندی افزایش قیمت پیدا می‌کند، حتی گاهی اوقات ممکن است برای ماه‌های طولانی بدون افزایش قیمت باشد، حتی شرایط بدتر از آن هم وجود دارد و آن هم رشد منفی عرضه اولیه است که بسیار به‌ندرت رخ می‌دهد اما امکان رخ دادن‌اش به خصوص در شرایط حاد و افزایش شدید تورم به هیچ وجه دور از ذهن نیست. این مسئله که بدانیم عرضه اولیه را کی بفروشیم در سود یا ضررکردن ما اهمیت بسیاز زیادی دارد.

  • کم بودن مقدار مجاز برای خرید  

به علت پایین بودن قیمت سهام‌های عرضه اولیه افراد تمایل بسیار زیادی به خرید این نوع از سهام‌ها دارند، اما دقیقا به همین دلیلی که تعداد متقاضیان بسیار زیادی برای این نوع از سهام‌ها وجود دارد سازمان بورس ناچار است تا مقدار سهام موجود را بین میلیون‌ها نفر تقسیم کند و همین موضوع هم باعث کاهش تعداد سهام‌هایی می‌شود که به هر فرد می‌رسد.

  • زمان فروش عرضه اولیه سهام

همان‌طور که در بالا نیز توضیح داده شد، عرضه اولیه می‌تواند بسیار سودآور باشد بنابراین هر قدر بیشتر آن را نگه دارید سود بیشتری خواهید کرد. اما ممکن است جزو آن گروه از افرادی باشید که تمایلی به نگه داشتن یک سهم به مدت طولانی ندارند، پس باید بدانید که عرضه اولیه را کی بفروشیم که شروع به ریزش نکرده باشد؛

ریزش عرضه اولیه معمولا با منفی شدن آن سهام شروع می‌شود البته این منفی شدن پایدار نیست و مجددا افزایش ارزش رخ می‌دهد. پس در صورتی که نیازی به سرمایه آن عرضه اولیه ندارید بهتر است آن را نفروشید و مدت بیشتری نگه دارید.

انواع سهامداران

سهام‌داران را به 3 گروه می‌توانیم طبقه‌بندی کنیم که براساس این طبقه‌بندی می‌توان تا حدودی زمان ارائه عرضه اولیه را مشخص کرد.

  1. سهام‌داران کوتاه مدت: افرادی هستند که پول سرمایه گذاری شده خود را در مدت 1 الی 2 ماه نیاز دارند و نمی‌توانند سهام را بیشتر از آن نگهداری کنند.
  2. سهام داران میان مدت:این افراد به پول بورس‌شان تا حدود 6 ماه نیازی ندارند اما بعد از آن مسلما نیاز پیدا می‌کنند.
  3. سهام داران بلند مدت: سهام داران بلند مدت افرادی هستند که سرمایه اضافی خود را وارد بورس کرده‌اند و نیازی به آن مبلغ ندارند.

انواع سهامداران در بازار بورس

عرضه اولیه را کی بفروشیم؟

مطالبی که در قسمت قبل توضیح داده شد بسیار ساده و روان بودند، اما اگر بخواهیم کمی دقیق‌‎تر و تخصصی‌تر از نظر تحلیل تکنیکال بورس به این سوال پاسخ دهیم که عرضه اولیه را کی بفروشیم باید بگوییم که فروش عرضه اولیه منوط به آن می‌شود که شما سهام‌دار کوتاه مدت، میان مدت و یا بلند مدت هستید؟

  1. سهام‌داران بلند مدت: اگر جز این گروه هستید سعی کنید این نوع از سهام‌های‌تان را تا یک سال و حتی بیشتر از آن هم نفروشید، زیرا امکان رشد چندین برابری این نوع از سهام بسیار زیاد است.
  2. سهام‌داران میان مدت: حداقل زمانی که بایستی صبر کنید تا سهم مورد نظرتان از دو دوره رشد برخوردار شود حدود 2 الی 3 ماه است.
  3. سهام‌داران کوتاه مدت: به محض منفی شدن قیمت سهام آن را بفروشید و برای آن که در لحظات ابتدایی این موضوع را متوجه شوید بایستی هر روز قیمت سهام را چک کنید. تا به حال بیشترین و کمترین رشد قیمت عرضه اولیه بین 4 الی 23 روز بوده است.

خرید از دو کارگزاری مختلف

برخی از افراد هستند که به‌دنبال دور زدن سیستم بورسی هستند. سعی می‌کنند تا در دو کارگزاری مختلف حساب باز کرده و از آن طریق بتوانند دوبار یا چند بار عرضه اولیه بخرند؛ اما به این گروه از دوستان پیشنهاد می‌کنیم که این کار را انجام ندهند، زیرا فرقی نمی‌کند که شما با یک کارگزاری طرف باشید و یا آن که چندین کارگزاری را شناخته و در آن‌ها حساب داشته باشید، چیزی که مهم است کد بورسی شما است که بر اساس مشخصات هویتی شما صادر شده و یکسان است.

برخی از سوالات رایج:

1. عرضه اولیه را توضیح دهید؟

عرضه اولیه درواقع سهامی ست که متعلق به یک شرکت یا کارخانه است. تفاوتی که این سهام با دیگر سهام دارد در این است که در عرضه اولیه سهام هنوز وارد بازارنشده است و سرمایه گذاران قرار است برای بار اول آن را وارد بازار کنند.

2. مزایای خرید عرضه اولیه چیست؟

1. قیمت کم
2. سهمیه بندی
3. دائم السود

3. معایب خرید عرضه اولیه چیست؟

1. کندی رشد
2. کم بودن مقدار مجاز برای خرید
3. زمان فروش عرضه اولیه سهام

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان