“بازاریابی چریکی” در ایران؟ + 10 ایده گوریلا مارکتینگ

بازاریابی چیریکی و ۰ایده کسب و کار چیریکی
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

بسیاری از افراد همواره در پی جدیدترین ایده های بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک خود هستند. بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی که در انگلیسی به نام گوریلا مارکتینگ (guerrilla marketing) شناخته می‌شود، یک استراتژی تبلیغاتی نامتعارف است که سعی می‌کند با حداقل هزینه مالی، بیشترین بازخورد را داشته باشد.

بازاریابی چریکی نوعی تبلیغات است که از تکنیک‌‌های ارزان قیمت و خلاقانه برای تولید هیجان و جلب توجه افراد به محصولات یا خدمات شرکت استفاده می‌کند. این نوع بازاریابی اغلب به افراد اجازه می‌دهد مشتری را شگفت‌زده کنند. احساس و تأثیر ماندگاری در آن‌ها ایجاد نمایند و در نهایت وارد کسب و کار با آن‌ها شوند.

اساس بازاریابی چریکی، همان‌گونه که از نام آن پیداست، مشابه تاکتیک جنگ چریکی است. همان‌گونه که حتماً می‌دانید، سربازها در جنگ‌های چریکی یا نامنظم، از حرکات غیرقابل پیش‌بینی و غافلگیرکننده برای شکست دشمن استفاده می‌کنند.

این موضوع بدین معناست که تاکتیک‌های بازاریابی در زمانی که برند‌های مطرح و بزرگ جهان پنج برابر بیشتر از سایر برندها حجم کاری دریافت می‌کنند، می‌تواند یک روش مؤثر و مفید برای جلب کاربر باشد. حال سؤال این است که بازاریابی چریکی چگونه می‌تواند برای کسب و کار شما مؤثر باشد؟ برای آشنایی با بازاریابی درونگرا (ربایشی) مقاله اختصاصی آن را مطالعه نمایید.

بازاریابی چریکی(Guerilla Marketing)

بازاریابی چریکی چیست؟

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ (Guerilla Marketing) به یک نوع از بازاریابی گفته می‌شود که در آن به‌جای تمرکز بر منابع مالی، بر روی خلاقیت و ایده‌پردازی‌ تمرکز می‌شود. یعنی به‌جای صرف هزینه‌های هنگفت برای معرفی محصولات یا خدمات، از شیوه‌های کم‌هزینه اما خلاقانه استفاده می‌شود.

گاهی کارشناسان ایده های بازاریابی چریکی را برای «بازاریابی بدون هزینه» به‌کار می‌برند. برای درک بازاریابی چریکی می‌توانیم به یک مثال خلاقانه متوصل شویم که در آن یک شرکت بیمه تلفن همراه به مردم ثابت کرد که باید تلفن‌های همراه خود را بیمه کنند.

در پی دزدی‌های متعدد تلفن همراه در کشور رومانیا، مردم این کشور به یک بیمه موبایل نیاز داشتند تا بتوانند خسارات ناشی از دزدیده شدن موبایل خود را کاهش دهند. این شرکت ایجاد شد، اما مردم از آن استقبال چندانی نکردند. آن شرکت بیمه برای فهماندن موضوع به مردم این کشور چند جیب‌بر حرفه‌ای استخدام کرد.

جیب‌برها به بین مردم رفتند، اما به‌جای دزدیدن تلفن‌های آنان، به‌صورتی نامحسوس در جیب لباس یا کیف مردم تراکت‌های تبلیغاتی آن شرکت بیمه را قرار دادند که روی آن‌ها نوشته شده بود: «دزدیدن تلفن همراه شما کار ساده‌ای است؛ تلفن خود را در وودافون بیمه کنید!» مردم وقتی این تراکت را در جیب خود پیدا می‌کردند، متوجه می‌شدند که کسانیکه آن‌ها را در جیب‌شان گذاشته‌اند، به‌راحتی می‌توانستند موبایل‌های آنان را بردارند.

به همین خاطر شرکت بیمه وودافون توانست با صرف هزینه کمی برای چاپ تراکت و استخدام چند جیب‌بر، جایگاه خود را در بین مردم پیدا کند. در واقع بازاریابی پارتیزانی به روش‌های غیر متعارف و عجیبی اطلاق می‌شود که با ایده‌پردازی و خلاقیت حاصل می‌شود.

عملکرد بازاریابی چریکی

تاریخچه بازاریابی چریکی

تاریخچه بازاریابی چریکی به هزاران سال قبل برمی‌گردد. در واقع می‌توان گفت که بازاریابی چریکه سابقه‌ای بسیار طولانی دارد؛ می‌توان گفت از وقتی انسان توانست اطلاعات کسب وکارها را  بر روی طومار یا پاپیروس بنویسد و در معرض دید انظار عمومی قرار دهد، بازاریابی چریکی هم ارائه شد.

اما مفهوم بازاریابی چریکی به این نام معرفی نشده بود تا اینکه در سال 1984، شخصی به نام « جی کنراد لوینسون » کتابی تحت عنوان «بازاریابی چریکی» منتشر کرد که در آن برای اولین بار این مفهوم به شکل امروزی به صاحبان کسب‌وکارهای کوچک معرفی شد.

آقای لوینسون از آن جهت بازاریابی چریکی را مختص کسب‌وکارهای کوچک قرار داده بود، چون شرکت‌های بزرگ از سرمایه‌های هنگفتی برخوردار هستند که می‌توانند به‌وسیله آن از هرنوع روش بازاریابی استفاده کنند؛ این در حالی است که کسب‌وکارهای کوچک نمی‌توانند چنین هزینه‌ای را صرف تبلیغات و بازاریابی کنند.

با این وجود کسب‌وکارهای بزرگی هم در سطح جهان از سال 1984 به این طرف، از ایده های بازاریابی چریکی برای گسترش بازار خود استفاده کرده‌اند و نتیجه مطلوب گرفته‌اند. همچنین کسب‌وکارهای کوچک فراوانی به کمک توصیه‌ها و اصول موجود در کتاب بازاریابی چریکی توانسته‌اند به موفقیت‌های چشمگیری برسند که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

لازم به ذکر است که آقای لوینسون پس از انتشار موفقیت‌آمیز اولین کتابش، 20 کتاب دیگر در زمینه بازاریابی چریکی نوشت که همگی جزو کتاب‌های مرجع این نوع از بازاریابی در جهان هستند.

چرا بازاریابی چریکی موفقیت‌های بزرگی در پی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم، ایده های بازاریابی چریکی همچون بازاریابی ویروسی بر روی خلاقیت‌ها و کارهای جذاب و منحصر به فردی استوار است که در آن می‌توان توجه افکار عمومی را جلب کرد. گاهی حتی ایده های بازاریابی چریکی به مرحله بازی می‌رسد.

با توجه به اینکه ساختار ذهن انسان توسط خالق برتر به گونه‌ای طراحی شده که عاشق بازی و سرگرمی است، ایده های بازاریابی چریکی موجبات لذت‌ بردن بخش‌های احساسی مغز انسان را فراهم می‌کنند؛ مغز احساسی انسان، عامل اصلی در تمایل به خرید کردن وی است. به همین خاطر است که بازاریابی چریکی در اکثر مواقع موفقیت‌های بزرگی را در پی داشته است.

در داخل ایران نیز کسب‌وکارهای زیادی با استفاده از ایده های بازاریابی چریکی خلاقانه توانسته‌اند سهم خوبی از بازار را ازآن خود کنند.
شما نیز اگر قصد داشته باشید برای پیشرفت در کار خود به چنین ایده‌هایی رجوع کنید، با آگاهی از اصول بازاریابی چریکی و استفاده از خلاقیت فردی خود و تیم‌تان می‌توانید ایده های بازاریابی چریکی موفقی را به مرحله اجرا درآورید.

ایده کسب و کار چیریکی

ایده های بازاریابی چریکی چیست؟

این سبک بازاریابی بر استراتژی‌های بازاریابی نامتداول، انرژی و تخیل زیاد تکیه دارد. بازاریابی چریکی درباره بدست آوردن مشتری با غافلگیری، اثرگذاری ثابت و تولید محتوا در اینستاگرام که یکی از معروف ترین شبکه های اجتماعی است است.

بازاریابی چریکی در مقایسه با روش‌های سنتی بازاریابی، تأثیر بسیار بیشتری روی مصرف کننده می‌گذارد. این امر بدین سبب محقق می‌شود که بیشتر کمپین‌های بازاریابی چریکی، می‌خواهند یک تأثیر آنی و شدید در سطحی شخصی‌تر و ماناتر ایجاد کنند.

بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچکی که می‌خواهند به مخاطبین زیادی دست یابند ایده‌آل است. با این وجود شرکت‌های بزرگ نیز در شکل کمپین‌های محلی برای تکمیل کار کمپین‌های وسیع از این روش استفاده می‌کنند. جدا از کسب و کار‌های کوچک و بزرگ، افراد هم این سبک بازاریابی را به‌عنوان روشی برای یافتن شغل یا کار بیشتر بکار می‌گیرند.

آنچه درباره بازاریابی چریکی، علاقه بازاریاب‌ها را به خود جلب می‌کند ایده های بازاریابی چریکی و ماهیت کم‌هزینه این روش است. در واقع سرمایه‌گذاری حقیقی در این روش، یک سرمایه‌گذاری خلاق و عقلانی است. بنابراین اگر ایده‌ای برای استفاده از این روش دارید با هزینه کمی می‌توانید آن را اجرا کرده و نتایج شگفت‌انگیزی کسب کنید.

تفاوت ایده های بازاریابی چریکی و سنتی

تفاوت ایده های بازاریابی چریکی و سنتی

  • به طور کلی بازاریابی سنتی در رمز و راز خلاصه شده به طوری که؛ اکثر صاحبان مشاغل که نمی‌دانند بازاریابی شامل فروش است یا داشتن وب سایت در فروش و معرفیشان تأثیر دارد، را به شدت می‌ترساند و چون از اینکه اشتباه کنند می‌ترسند، بازاریابی را کنار گذاشته‌اند. بازاریابی چریکی برخلاف بازاریابی سنتی دارای رمز و راز نیست بلکه بازاریابی را آن گونه که در واقعیت هست معرفی می‌کند.
  • اصل بازاریابی چریکی، کسب و کارهای خانگی یا کوچک‌اند. یعنی شرکت‌هایی که آرزوهای بزرگ با بودجه‌های کم دارند. این در حالیست که بازاریابی‌های سنتی به کسب و کارهای بزرگ وابسته است.
  • بازاریابی سنتی برپایه قضاوت و تجربه است، روش مبتنی بر حدسیات. اما در بازاریابی چریکی نمی‌توان اشتباه حدس زد، از این رو بیشتر به قوانین رفتار انسانی یعنی روانشناسی متکی است. 90 درصد تمام تصمیمات خرید، در ناخود‌آگاه مغز به وجود می‌آید.
  • یکی از موارد آموزشی در بازاریابی سنتی، این است که تجارت خود را به طور خطی رشد دهید، یعنی اینکه مشتریان را یکی یکی اضافه کنید که البته این روش مقرون به‌صرفه نیست.
  • بازاریابی چریکی معتقد است کسب و کار خود رونق دهید ولی نباید هدفتان را فراموش کنید. زیرا همین هدف است که شما را به اینجا رسانده،حال بازاریابی سنتی بر این باور است که تجارت‌تان را بسط و گسترش دهید و سپس موجودی کالا و خدمات‌تان را افزایش دهید.
  • بازاریابی سنتی به شما می‌آموزد که کدام یک از رقبای خود را از دور رقابت حذف کنید ولی در بازاریابی چریکی رقبا و کسب و کارهای موفق را زیر نظر می‌گیرند و بررسی می‌کنند که کدام یک از آن‌ها موفق ترند تا بتوانید از طریق همکاری با آن‌ها، بازار کسب و کار خود را گسترش دهید. به این ترتیب هزینه بازاریابی به دلیل همکاری و شراکت با دیگران کاهش می‌یابد.

اصول ایده های بازاریابی چریکی چیست

اصول ایده های بازاریابی چریکی چیست

از جمله اصلی ترین تفاوت‌های بازاریابی چریکی با دیگر روش‌های بازاریابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. نبود مشکل کمبود بودجه:

بودجه در بازاریابی چریکی، برخلاف دیگر روش‌ها کمبود بودجه را می‌توان با خلاقیت بیشتر، تفکر بیشتر و تلاش بیشتر حل نمود.

  1. نبود روش آزمون و خطا:

در بازاریابی چریکی، ما چیزی به نام آزمون و خطا نداریم. همه چیز بایستی بر مبنای آمار و ارقام باشد.

  1. تمرکز بر مشتریان فعلی:

در این روش، بیشتر از این که تمرکزتان بر جذب مشتری جدید باشد، بر جریان فعلی تمرکز می‌کنیم.

  1. عدالت بین کسب و کارهای کوچک و بزرگ:

میزان اثر بخشی بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ، هیچ فرقی ندارد.

  1. سود به جای فروش:

معیار بازاریابی چریکی، میزان مثبت شدن شیب نمودار سود شرکت است.

بازاریابی چریکی راه جدیدی برای اندازه‌گیری و پیش‌ بینی طرز رفتار افراد، تحت تأثیر قرار دادن افراد و آزمایش و تعیین کمیت و کیفیت معرفی می‌کنند.

همچنان که روانشناسان درمورد رفتار انسان‌ها به ما می‌آموزند، بازاریابی را نیز باید در دنیای تجارت امروزی به‌عنوان یک علم شناخت و از ایده‌های متفاوت آن نیز نباید غافل شد.

بدون شک بازاریابی چریکی نوعی از هنر است، همانطور که نقاشی، نویسندگی، عکاسی و موسیقی را بعنوان هنر می‌شناسیم، باید مجموعه‌ای از آن‌ها که عموماً در بازاریابی چریکی به کار گرفته می‌شوند را نیز هنر بنامیم.

نمونه از از تبلیغات بازاریابی چریکی

با این وجود کاری به جنبه هنری نداریم و هدف نهایی ما تجارت و کسب منافع خواهد بود. شاید تمامی این هنرها و علوم توسط یک بازاریاب چریکی و برای کسب منفعت بیشتر ایجاد شده باشد!

برای اینکه دچار اشتباه نشوید بهتر است بدانید که اصول بازاریابی چریکی که در این مطلب ارائه می‌شود، اصولی کتابی و خشک نیستند، بلکه این اصول صرفاً توصیه‌هایی هستند که به شما کمک می‌کند عملیات بازاریابی چریکی موفقی را برنامه‌ریزی کنید. این اصول به قرار زیر هستند که توسط لوینسون تعیین شده‌اند:

  • گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی به‌صورت ویژه برای کسب‌وکارهای کوچک کاربرد دارد.
  • بازاریابی چریکی به‌جای حدس، گمان یا قضاوت‌های اشتباه، باید بر پایه علم و روانشناسی انسانی در نظر گرفته شود.
  • سرمایه‌گذاری در بازاریابی چریکی به جای پول باید به وسیله تصویرسازی ذهنی، انرژی انسانی و قوه تخیل باشد.
  • در بازاریابی چریکی قبل از تلاش برای جذب مشتریان تازه، باید در پی راضی کردن مشتریان فعلی و انجام معاملات بزرگتر با آن‌ها باید هدف قرار بگیرد.
  • به کارگیری تکنولوژی‌های روز به عنوان ابزارهای اصلی بازایابی پارتیزانی باید مورد توجه قرار بگیرد.
  • به‌جای تنوع بخشیدن به محصولات در بازاریابی چریکی، روی ارائه یک استاندارد کلی (کیفیت محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید) متمرکز شوید.
  • بازاریابی چریکی باید بر روی روابط ایجاد شده در ماه تمرکز کند نه مقدار سود یا فروش اولیه.

با توجه به اصول این نوع از بازاریابی، می‌توان گفت که ایده های بازاریابی چریکی می‌تواند شامل دیگر انواع بازاریابی مانند بازاریابی کلامی، محیطی، حضوری، ریشه‌ای، عصبی، آنلاین و سنتی باشد. بازاریابی چریکی می‌تواند به مثابه یک حرکت خودجوش در نیروهای نظامی یکدفعه‌ای منجر به تحویل کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ شود. شرکت‌های بزرگی همچون جنرال الکتریک، یاهو، گوگل، نایک و ….. همگی از این روش بهره برده‌اند.

10 ایده عملی بازاریابی چریکی

ایده‌ های بازاریابی چریکی به‌صورت کلی و موردی بیان می‌شوند؛ هرکس بسته به کسب‌وکار، موقعیت، هوش، خلاقیت و سلیقه خود می‌تواند این ایده‌ها را شخصی‌سازی کرده و به شیوه‌ای متفاوت اجرا نماید. چیزی که در اجرا کردن ایده های بازاریابی چریکی بیشترین اهمیت را دارد، تازگی و تاثیرگذاری این ایده‌ها است. بنابراین تا جاییکه می‌توانید با تصویرسازی نسبت به اثربخشی این ایده‌ها اطمینان کسب کرده و سپس اقدام به اجرای آن‌ها نمایید. برخی از ایده های بازاریابی چریکی به قرار زیر هستند:

  • اقدامات شفاهی و کلا‌می

تاثیر کلمات روی ذهن انسان به اثبات رسیده است. اگر بتوانید جمله خلاقانه‌‌ای را به عنوان شعار کار خود قرار دهید که انسان‌ها پس از شنیدن آن تحت تاثیر قرار بگیرند، آن جمله می‌تواند نمونه مناسبی برای عملیات بازاریابی چریکی شما باشد.

  • استفاده از نظرسنجی‌ها

نظرات مشتریان و مخاطبین همیشه بزرگترین راهنمای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ است. اگر بتوانید نظرسنجی‌های دوره‌ای انجام داده و همیشه نظر مخاطبین خود را در توسعه کارتان دخیل کنید، آن‌ها به شما خواهند گفت که به چه چیزهایی علاقه دارند. بیشترین میزان تاثیرگذاری اعلام شده در نظرسنجی‌ها می‌تواند اساس ایده‌ های بازاریابی چریکی شما باشد.

  • تمرکز بر روی ذهن احساسی مخاطبین

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، بخشی از مغز که برای خرید از آن تاثیر گرفته می‌شود، مغز احساسی است؛ اگر کسی بتواند با یک روش خلاقانه ذهن احساسی مخاطبین را هدف قرار دهد، ایده های بازاریابی چریکی این مدلی در جهت فروش چند برابر پیش خواهد رفت.

تبلیغات بر پایه بازاریابی چریکی

  • اشانتیون‌های ویژه

در نظر گرفتن محصولات اشانیتونی ویژه برای مخاطبان نمونه‌ی یک چریک موفق خواهد بود؛ چرا که براساس روانشناسی بازاریابی، مشتریان عاشق محصولات رایگان هستند و به دنبال آن‌هاست که سایر محصولات شما را خریداری می‌کنند.

  • ایمیل‌مارکتینگ یا نامه‌های شخصی

ایمیل‌ مارکتینگ خود یک روش مستقل بازاریابی است که با دخیل کردن جملات و فایل‌های خلاقانه ارسالی می‌تواند به یکی از ایده های بازاریابی چریکی تبدیل شود.

  • تصاویر و ویدئوهای انتزاعی

تصاویر و فیلم‌های خلاقانه تخیلی می‌تواند محصول شما را به شیوه‌ای متفاوت معرفی کند. استفاده از انیمیشن هم دیگر ایده خلاقانه برای این مورد خواهد بود.

  • آموزش‌های کاربردی

ارائه آموزش‌های کاربردی به شیوه‌ای که بتواند باعث حل مشکلات مخاطبین شود، نه تنها یک خدمت بزرگ است، بلکه یکی از ایده های بازاریابی چریکی موفق خواهد بود. اگر شغل شما فروش یک محصول خاص است، می‌توانید نحوه انتخاب و تشخیص اجناس اصل و مرغوب را به عنوان موضوعات آموزشی خود قرار دهید. بنابراین هرنوع کسب‌وکاری که داشته باشید، چیزی برای آموزش آن به دیگران وجود خواهد داشت.

  • لباس و پوشش

لباس و پوشش خلاقانه خود یا کارمندانتان می‌تواند عامل اجرای ایده های بازاریابی چریکی شما باشد. مثلاً رنگ و طرح لباس‌هایتان نماینگر نوع شغل یا خدمتی باشد که ارائه می‌دهید.

  • محیط کار

دکوراسیون محیط کارتان را به شیوه‌ای انتزاعی، زیبا و عامه پسند درآورید تا ببینید چگونه مخاطبین شما مشتری‌های دیگری را به سمتتان می‌کشانند. محیط کار شیک یکی از عوامل جذب مشتری در جهان است.

  • تخفیف‌های هیجانی

تخفیف‌ها می‌توانند همراه با مناسبت‌های خاص ارائه شوند. شما می‌توانید مقدار و زمان تخفیف خود را به عوامل متعددی وابسته کنید. مثلاً هفته‌های تخفیفی در ماه داشته باشید یا مقدار تخفیف هر مشتری را به حل کردن جدول خاصی توسط آن‌ها اختصاص دهید.

خلاصه‌ای از انواع ایده های بازاریابی چریکی را معرفی کردیم؛ اما همانطور که می‌بینید عامل تعیین کننده در اجرای صحیح تمام این ایده‌ها، خلاقیت و قوه تخیل خودتان است. اگر شیوه ای که اجرا می‌کنید، بکر و تازه نباشد، نمی‌توان گفت که شما در زمینه بازاریابی چریکی عمل کرده‌اید. در ادامه برخی از نمونه‌های موفق ایرانی و خارجی اجرای ایده های بازاریابی چریکی را بررسی خواهیم کرد.

بازاریاب ایده های بازاریابی چریکی کیست؟

بازاریاب چریکی تاجری است که به دنبال هدف‌های از پیش تعیین‌شده مانند سود‌آوری بوده و برای رسیدن به آن از ابزاری غیر متعارف بهره می‌برد.

بازاریاب‌های چریکی خود را به منابع عظیم مالی و بودجه‌های سنگین وابسته نمی‌کنند و در عوض خود را وابسته به خلاقیت و ابتکار فردی می‌دانند.

بازاریاب ایده های بازاریابی چریکی کیست

برخی از ایده های بازاریابی چریکی

یکی از مواردی که باعث موفقیت در بازاریابی چریکی می‌شود، خلاقیت و داشتن استراتژی بازاریابی است، اگر این خلاقیت را در نحوه ارائه تبلیغ هم مورد استفاده قرار دهیم، می‌تواند تأثیرگذاری بالایی داشته باشد.

  • معرفی به وسیله مردم و بصورت ویروسی:

اگر کسب و کار بتواند در تبلیغات خلاقیتی بخرج بدهد که این تبلیغ در بین مردم بچرخد، توانسته یک تبلیغ موفقیت‌آمیز ارائه دهد. یکی از اقدام‌ها می‌تواند توجه به روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی باشد.

  • استفاده از فرصت‌های رایگان

یکی دیگر از ایده های بازاریابی چریکی استفاده از فرصت‌های رایگان است. خیلی وقت‌ها می‌توان با استفاده از یک دیوار ساده‌، کار تبلیغاتی اثرگذار انجام داد و این اقدام شاید هزینه چندانی هم نداشته باشد.

یکی دیگر از فرصت‌ها استفاده از آسانسورهاست. اگر شما در یک مجتمع هستید، می‌توانید از آسانسورها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

  • هرکجا که فرصت برای تبلیغات محیا است:

اگر بخواهیم بهترین توصیه و ایده بازاریابی چریکی یا بازاریابی اینترنتی را در اختیار شما قرار دهیم، این است که هرکجا فرصتی برای تبلیغات خلاقانه هست، باید از آن استفاده کرد.

نمونه ایده های بازاریابی چریکی

  1. کمپینی آگاهی بخش برای درگیر کردن جامعه

ما یاد گرفته‌ایم زمانی که در یک مسیر پیاده ‌روی می‌کنیم چیز‌هایی می‌بینیم که ما را خوشحال می‌کنند. می‌دانیم که کدام ویترین زیباست و سپس تصمیم می‌گیریم که حساب بانکی خور را چک کنیم و به مسیر خود ادامه دهیم یا چند دقیقه‌ای به تماشای آن بایستیم.

نگاه کردن یک مکانیسم است که غیرآگاهانه در ما ایجاد می‌شود. این NGO  فهمیده بود که نگاه‌ها را به سمتی جلب کند که کمتر به آن توجه می‌شد و آن جوانان بی‌خانمان بودند.

آن‌ها فضایی را که مثلا یک بی‌خانمان برای زندگی انتخاب می‌کند را به رنگ سفید در‌آوردند چنان که در ذهن بیننده تصویری از یک فرد بی‌خانمان را تلقین کند.

نمونه ایده های بازاریابی چریکی

این یک تبلیغ بسیار قدرتمند با هدف افزایش آگاهی مردم نسبت به جوانان بی‌خانمان و جلب احساسات مردم است. سرعت زیاد زندگی روزمره بر آنچه می‌بینیم و یا انتخاب می‌کنیم اثر زیادی گذاشته است.

ویژگی که آن را به یک بازاریابی چریکی تبدیل می‌کند آن است که تنها پوستر سفید است و در جای یک فرد بی خانمان قرار گرفته می‌شود و تغییر در چشم بیننده اینجاد می‌کند.

  1. این نیز یک تاکتیک دیگر برای بازاریابی پارتیزانی است که این بار توسط شرکت جیپ اجرا شده است. این تبلیغی از طبیعت گردی جیپ و رانندگی قدرتمند با آن و سایر ویژگی‌هایی است که خودرو فراهم می‌‎کند.

ممکن است برخی ادعا کنند که این روش تا اندازه‌ای ریسکی است به این خاطر که تفاوت‎هایی در مقررات پارکینگ در مکان‌های مختلف وجود داشته باشد. اما به گمانم تمام هدف از بازاریابی چریکی همین است که ترکیبی از محرک‌ها و شوخ طبعی‌ها را ارائه کند. این روش جایگاه محصول را در بازار نشان‌ می‌دهد و روابط برند در جهان مشخص می‌کند.

  1. نگاهی به بازاریابی چریکی در زمینه مشکلات محیط زیست

چه اتفاقی می‌افتد اگر فضای سبزی که بچه‌ها از مدرسه در آن بازی می‌کنند و یا پارکی که شما هر روز از کنار آن می‌گذرید جایش را به یک ساختمان و یا یک سازه سیمانی بدهد.

چگونه می‌توان در میان مردم برای این مسئله آگاهی ایجاد کرد؟

مطمئناً شما متوجه داوطلبان و فعالان محیط زیست در بیرون متروها و سوپرمارکت‌ها شده‌اید که از شما می‌خواهند تا لحظه‌ای از وقت خود را به آن‌ها بدهید. اگر شما می‌خواهید در این زمینه تأثیرگذار باشید، می‌توانید به دنبال راهی بروید که شما را به مقصد برساند.

قالب اصلی مانند یک سفر در زمان آینده است در یک پارک که دیگر درختی در آن نیست. در واقع مردم با دیدن این اتفاق که ممکن است دیگر در آینده درختی در آن مکان نباشد یامی دریافت می‌کنند که دست به اقدامی بزنند و جلوی ازبین رفتن آن را بگیرند.

نگاهی به بازاریابی چریکی در جهان

در عین حال می‌تواند به مردم کمک کند تا متوجه شوند که کسی نظر آن‌ها را برای این کار نخواسته است. این هم یکی از مثال‌های بازاریابی چریکی بود.

  1. زمانی که اسنپ چت می‌خواهد در مرکز توجهات قرار بگیرد.

چه زمانی می‌توانید در یک بازار تقریباً اشباع شده نفود کنید؟

دنیای دیجیتالی که تحت سلطه فیس بوک قرار داشت، مکان مناسبی برای نفوذ نبود. اسنپ‌ چت باید کاری می‌کرد تا راهی برای خود باز کند.

اسنپ چت بیلبورد‌های بزرگی را اجاره کرد که تنها لوگوی ‌آن‌ها را نمایش می‌گذاشت. چنین ایده های بازاریابی چریکی کمک می‌کند تا در سد کسب و کار‌هایی که تحت کنترل چند برند بزرگ قرار گرفته‌اند، نفوذ کرد.

و از آن جایی که هیچ کس نمی‌دانست این لوگو برای چیست و چرا در آن‌جا قرار گرفته است، رقبای اصلی اسنپ چت، آن‌هایی که به طور مستقیم تحت تأثیر ان قرار می‌گرفتند نیز از آنچه در انتظارشان بود خبری نداشتند.

این بیلبورد‌های بزرگ چنان برای این لوگوی ناشناس جلب توجه می‌کرد که سبب شد هزاران نفر این برند را در گوگل جست‌و‌جو کنند.

مثال‌ بازاریابی چریکی در ایران(انواع بازاریابی چریکی)

  • اسنپ

کمپین (نا کجا میری) یکی از ایده های بازاریابی چریکی است که توسط شرکت اسنپ اجرا شده است. در این کمپین به صورت تصادفی برای برخی از افرادی که درخواست ماشین داده‌اند پیامی با عنوان ‌(نا کجا میری؟) ارسال می‌شود که اگر کاربر این پیام را قبول کند تجربه هیجان انگیزی را همراه تیم اسنپ تجربقه خواهد کرد.

  • شرکت آب و فاضلاب

شرکت آب و فاضلاب ایران یک اقدام خلاقانه و طراحی لوگوی شرکت خود روی دیوار، کمبود آب را به مردم هشدار داده است. این کارتبلیغاتی خلاقانه که یک نمونه بازاریابی چریکی در ایران است که با هزینه بسیار کم توانست مفهوم جالبی را منتقل کند.

بازاریابی چریکی در ایران

  • همراه‌ اول

یک نمونه بازاریابی چریکی متعلق به شرکت همراه اول، در پردیس سینمایی چهارسو در تاریخ 14 در 1397 اجرا شده است. همراه اول برای تبلیغ یک بسته اینترنتی از سالن سینمایی پردیس چهارسو استفاده کرده است و نمایش کوتاهی را قبل از شروع فیلم به صورت زنده برای بینندگان اجرا کرده است.

دیگر نمونه‌های بازاریابی چریکی

نمونه بازاریابی چریکی را همگی ما در جامعه خود نظاره کرده‌ایم؛ بنابراین با بیان هریک از روش‌های زیر شما نیز می‌توانید نمونه‌های مشابه اجرا شده در محل زندگی خودتان را به یاد آورید. دیگر نمونه‌های بازاریابی چریکی ایرانی و خارجی این مطلب به قرار زیر هستند:

  • بازاریابی چریکی به روش IKEA

برند مشهور لوازم خانگی ایکیا، جهت معرفی گسترده محصولات خود، شروع به اجرای دکوراسیون در ایستگاه‌های مختلف خیابان‌های پاریس و منهتن کرد. در پی این رویداد، تمام مردمی که در مسیر ایستگاه‌های این دو شهر بودند با محصولات این برند آشنا شدند. این نوع از بازاریابی، از ایده های بازاریابی چریکی موفق در جهان است.

  • بازاریابی چریکی به روش NIKE

برند محصولات ورزشی نایک، در روز جهانی «بدون ماشین» یا «Car Free» اقدام به اجرای یک ایده چریکی کرد. در این روز برند نایک بر روی شیشه ماشین‌ها اخطاری قرار داد تا در آن روز رانندگی نکنند. همچنین عوامل این برند، ماکت یک کفش ورزشی را در کنار ماشین‌ها قرار دادند که روی آن‌ها نوشته شده بود: «در هوا بدوید». این شرکت با تشویق مردم به استفاده از کفش‌های اسپورت و پیاده‌رویی و همچنین حمایت از روز بدون ماشین، شهرت و محبوبیت بیشتری در بین مردم به‌دست آورد.

  • فعالیت چریکی به روش یونسیف

بنیاد جهانی یونسیف با قرار دادن کالسکه‌هایی خالی در مکان‌های شلوغ شهر موفق شد توجه مردم را به کودکان بی‌سرپرست جلب کند. وقتی مردم به سمت این کالسکه‌ها می‌رفتند، در داخل آن‌ها نوشته شده بود: «برای یک لحظه مادر باشید!»

  • بازاریابی چریکی به روش سایت شیپور

سایت واسطه‌گری خرید و فروش ایرانی شیپور برای جلب توجه عموم مردم اقدام به قرار دادن یک سری تصاویر بر روی دیوارهای شهر کرد. تصاویر مربوط به اشیا‌ءی بودند که بیشترین درصد معامله را در این سایت داشتند. یکی از تصاویر مربوط به موبایلی بود که روی آن نوشته شده بود: «می‌خواهم با من صحبت کنی!» یا روی تصویر یک اجاق‌گار نوشته شده بود: «می‌خواهم برای تو بسوزم!» و …….

  • بازاریابی چریکی به روش بانک ملت

در نوروز سال 98، در مرکز آوا سنتر از بلندگوهای نصب شده در این مرکز صدایی با این مضمون پخش شد:‌ «امسال سال اوج گرفتن است؛ اگر می‌خواهید اوج بگیرید سوار آسانسور شوید!» وقتی افراد سوار آسانسور می‌شدند، به طبقه بالای مرکزخرید می‌رفتند که در آن‌جا موسیقی زنده با موضوع اوج گرفتن ایران پخش می‌شد و مردم می‌توانستند مانند یک کنسرت از آن بهره بگیرند. این حرکت باعث شد تا بانک ملت محبوبیت زیادی در بین مردم بدست بیاورد.

بازاریابی چریکی یا (Guerilla Marketing)

“بازاریابی چریکی” در ایران؟ + 10 ایده گوریلا مارکتینگ

بازاریابی چریکی تماماً بر شیوه‌های نامتعارف برای تبلیغ و معرفی محصولات استوار است. در واقع هر نوع تبلیغات ارزان، خلاقانه و غیرقابل پیش‌بینی را می‌توان یک روش پارتیزانی در نظر گرفت. پس از بررسی ایده‌های این نوع از بازاریابی و معرفی نمونه‌های ایرانی و خارجی که کمپین‌های چریکی را اجرا کرده‌اند، بد نیست گریزی هم بزنیم به نکاتی که می‌توانند در ایجاد این نوع از بازاریابی، کمک حال صاحبان کسب‌وکارهای کوچک باشند. قطعاً توجه به نکات ریز، با در نظر گرفتن تمام احتمالات، از ریسک چریک می‌کاهد و می‌تواند اطمینان خاطر بیشتری به صاحبان برندهای کوچک بدهد. اگر شما نیز به این شیوه بازاریابی علاقه دارید، اما ریسک بالای آن، شما را می‌ترساند، این نکات را با دقت مطالعه فرمایید.

5 نکته بازاریابی پارتیزانی که کمپین بهتری برای شما می‌سازد

برگزاری کمپین‌های شگفت‌انگیز بازاریابی پارتیزانی و تجربه یک فروش موفق از طریق آن، علی‌رغم ریسک بالا، می‌تواند نتایج عالی نیز در پی داشته باشد. به همین خاطر بهتر است تمام جنبه‌های کاری خود را بررسی کرده  و ببینید چطور می‌توانید بازاریابی چریکی را در مورد آن اجرا کنید. حال با توجه به نکات زیر، می‌توانید ریسک فعالیت بازاریابی چریکی خود را کاهش دهید:

  • توجه به سود و لذت

گاهی یک سری محصولات و خدمات، حقیقتاً حس سود، لذت و رضایت را در افراد ایجاد می‌کنند؛ اما افراد از سود و لذت ناشی از آن محصول بی اطلاعند و صاحبان آن محصولات نیز در تبلیغات خود، این مزایا را به خوبی نشان نمی‌دهند. برای مثال، تصور کنید که شخصی یک سری مواد تمیزکننده نانو تولید می‌کند. این مواد بوی بد ندارند و تا مدت بیشتری ظروف و سطوح خانه‌ها را تمیز نگه‌می‌دارند. حالا تولیدکننده در تبلیغات خود، تنها یک تصویر یا فیلم کوتاه از ظروف و سطوح تمیز یک خانه را نشان می‌دهد و می‌گوید بیایید از من خرید کنید. مردم نمی‌توانند نسبت به چنین تبلیغی واکنش نشان دهند، چراکه به کمک سایر تمیزکننده‌ها نیز توانسته‌اند خانه‌ی خود را دقیقاً مانند تصویر یا فیلم داخل تبلیغ کنند. اما نکته حائز اهمیت این است که تولیدکننده بتواند ماندگاری و معطر بودن محصول خود را در تبلیغ نشان دهد، به طوری که افراد بتوانند مزایای آن را حس کنند.
تولیدکننده ماده سفیدکننده نانو می‌تواند آن خانه تمیز را نشان دهد، اما فردی را هم نشان دهد که می‌گوید خانه‌ام تمیز است اما بوی بد ماده تمیزکننده‌ای که استفاده کرده‌ام کلافه‌ام کرده؛ همچنین در یک صحنه دیگر، دو روز بعد را نشان دهد که سطوح تمیز خانه دوباره چرک شده‌اند و محصول استفاده شده ماندگاری زیادی ندارد. حالا صاحب برند می‌تواند بگوید، ماده‌ای که من میفروشم، این مشکلات را ندارد، بوی بد ندارد و می‌تواند تا مدت زمان بسیار بیشتر سطوح شما را تمیز نگه‌دارد. حالا اگر خود شما متوجه سود حاصل از خرید چنین محصولی شوید و لذت استفاده از آن را حس کنید، مشتری نمی‌شوید؟!
اگر محصول شما یک برتری نسبت به رقبا دارد، باید آن برتری را طوری نشان دهید که افراد دقیقاً متوجه لذت حاصل از آن برتری شوند. شما می‌توانید برای تبلیغ چنین محصولی، از طریق روش‌های گوناگونی وارد شوید که حداقل هزینه را هم در بر داشته باشند (مثل تبلیغات ویروسی در رسانه‌های اجتماعی).

  • بخشندگی

جی کنراد لوینسون (خالق لفظ بازاریابی چریکی) می‌گوید: «انسان‌ها فرق بین فروشنده‌‌های بخشنده و خسیس را به‌خوبی حس می‌کنند. بازاریابی چریکی بسیار بخشنده است!» بنابر این جمله، بخشندگی شما باید در تبلیغ‌تان کاملاً مشخص باشد. چراکه وقتی مشتری حس کند شما در برابر او سخاوت دارید و تنها به فکر فروش محصول خود نیستند، قطعاً جذبتان می‌شود. البته نه تنها بخشندگی، بلکه صداقت نیز برای انسان‌ها جذابیت فراوانی دارد. فقط کافیست در شیوه بازاریابی چریکی که انتخاب می‌کنید، صداقت و بخشندگی خود را نشان دهید. برای مثال، شخصی که نوعی شیرینی مخصوص می‌فروشد که در ترکیب آن از موادی استفاده شده که به طبع برخی از انسان‌ها خوش نمی‌آید (مثلاً ضمن شیرینی، یک تلخی اندک هم دارد) می‌تواند با دادن شیرینی‌های کوچک رایگان، به افراد بگوید: «اگر از این مزه خوشت آمد، بیشتر ببر!»
حالا افراد خود به خود ترغیب می‌شوند تا این مزه را امتحان کنند. آن‌ها وقتی می‌بینند که امتحان کردن آن مزه خاص رایگان است، قطعاً برای امتحان آن اقدام می‌کنند و اگر خیلی هم دوست نداشته باشند، باز هم می‌خرند. چون فروشنده با بخشندگی و صداقت، یک فرصت در اختیار آن‌ها قرار داده. مشتریان عاشق این رفتارهای فروشندگان هستند که در آن هیچ اجباری در کار نیست و می‌توانند از درون‌مایه محصولات هم آگاه شوند.

  • فروش غیرمستقیم

اگر توجه کنید، بیشتر کسب‌وکارهای آنلاین، وقتی از شیوه‌های بازاریابی غیرچریکی استفاده می‌کنند، بر فروش مستقیم محصول تأکید ندارند؛ بلکه آن‌ها صرفاً می‌خواهند ترافیک سایت یا تعداد دنبال کننده‌های خود در صفحات اجتماعی‌شان را افزایش دهند. آن‌گاه وقتی افراد زیادی به صفحات آن‌ها مراجعه کردند، می‌توانند محصولات را ببینند و خرید کنند. اما تکنیک بازاریابی چریکی، می‌تواند این امر را برای مخاطبین و مشتریان یک برند لذت‌بخش‌تر کند. برای مثال، فروشنده می‌تواند در سایت یا صفحه مجازی خود، به غیر از محصولات قابل فروش، یک سری محصولات رایگان هم قرار دهد. اگر شما فروشنده لوازم الکترونیکی باشید، می‌توانید راهنمای خرید یک گوشی یا تبلت خوب را قرار دهید. یک کاتالوگ یا کتابچه الکترونیکی هیچ خرجی برای شما ندارد، اما برای مخاطب شما بسیار ارزشمند است. وقتی او بفهمد شما به نیازهای وی اهمیت می‌دهید، قطعاً برمی‌گردد و از محصولات شما می‌خرد. بنابراین نباید به صورت مستقیم به فروش اشاره کنید، بلکه باید به مخاطبین فرصت بدهید تا با خواست و اراده خود به سمت شما برگردند.

  • ایجاد اطمینان

شما می‌توانید با ایجاد اطمینان نامتعارف در فروش محصولات خود، بازاریابی چریکی را به کار بگیرید. معمولاً در وبسایت‌ها گارانتی بازگشت وجه برای محصولات در نظر می‌گیرند، اما شما می‌توانید گارانتی دو یا سه برابر بازگشت وجه در نظر بگیرید (البته در محصولاتی که قیمت بالا دارند، این روش باید با احتیاط بیشتری صورت بگیرد). این فقط یک ایده اولیه است، شما می‌توانید گارانتی‌های عجیب و غریب دیگری برای محصولات و خدمات خود در نظر بگیرید که مشتریان نتوانند از آن عبور کنند و حتماً جذب شما شوند. بنابراین ایجاد حس اطمینان به صورت خلاقانه، می‌تواند موفقیت بازاریابی چریکی شما را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد.

  • درگیری احساسی

همانطور که در قسمت‌های قبلی هم اشاره کردیم، مغز عاطفی و احساسی انسان است که مسئول انتخاب و خرید در نظر گرفته شده. وقتی ذهن احساسی مخاطب شما درگیر شود، فروش‌تان حتمی خواهد بود. اما برای اینکه به ذهن عاطفی مخاطب خود نفوذ کنید، باید برای وی درگیری ایجاد کرده باشید. یک برند نوشابه برای پیشی گرفتن از رقبای خرد خود، تصمیم گرفت این کار را انجام دهد. او از مشتریان فعلی خود خواست تا در دورهمی‌های خود نوشابه «گرین کینگ» آن‌ها را در دست بگیرند و بگویند: «اگر گرین‌کینگ نبود، چطور می‌توانستم دور هم جمع شویم؟!» این کمپین حس نوستالژی لحظاتی که مردم با آن نوشابه داشتند را درگیر کرده و باعث برانگیختن احساس در آن‌ها شد. شما نیز می‌توانید این مورد را الگو قرار داده و احساس مخاطبین خود را به شیوه‌های دیگری درگیر کنید. مانند فعالیت‌های عاشقانه، قدردانی از والدین، احترام به افراد سالخورده، برآورده کردن رؤیای بچه‌ها، سفر، معرفی محصولات بومی، فرهنگ و …..

سخن پایانی

شما می‌توانید هریک از نکات عنوان شده را برای کسب‌وکار خود شخصی سازی کرده و ایده‌های جذاب‌تری را به مرحله اجرا درآورید. بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ، می‌تواند پازل گم‌ شده کسب‌وکار شما باشد، به شرطی که نسبت به اجرای آن متعهد باشید. خوشبختانه بازاریابی چریکی در ایران نیز بسیار انجام شده و برخی از نمونه‌های آن را در این مطلب هم بررسی کردیم. شما می‌تواند نمونه موفق دیگری برای این شیوه بازاریابی باشید. پس حالا که می‌دانید تبلیغات چریکی چیست و چگونه انجام می‌شود، همین حالا ایده‌های پارتیزانی خود را یادداشت کنید و ببینید کدام‌یک قابلیت اجرای بیشتری دارند. معطل نکنید.

روش ایده های بازاریابی چریکی(روش بازاریابی چریکی) را می‌توان به دلایل و برای اهداف مختلفی استفاده کرد، زیرا مهم‌ترین عامل سازنده آن خلاقیت است. بازاریابی چریکی در مقایسه با بازاریابی سنتی بازدهی بهتری دارد.

ده‌ها ایده بازاریابی چریکی وجود دارد که می‌تواند کمک شایانی به آشنایی شما با این نوع از بازاریابی کند. با توجه به مثال‌های بازاریابی چیریکی در ایران و در جهان این نوع بازاریابی تضمین شده و بسیار موفق عمل کرده است.

مقاله در مورد بازاریابی برونگرا  و بازاریابی درونگرا را مطالعه نمایید .

برخی سوالات رایج

ایده های بازاریابی چریکی چیست؟

این سبک بازاریابی بر استراتژی‌های بازاریابی نامتداول، انرژی و تخیل زیاد تکیه دارد. بازاریابی چریکی درباره بدست آوردن مشتری با غافلگیری، اثرگذاری ثابت و تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی است.

دلیل برتری بازاریابی چریکی نسبت به بازاریابی سنتی چیست؟

بازاریابی چریکی در مقایسه با روش‌های سنتی بازاریابی، تأثیر بسیار بیشتری روی مصرف کننده می‌گذارد. این امر بدین سبب محقق می‌شود که بیشتر کمپین‌های بازاریابی چریکی، می‌خواهند یک تأثیر آنی و شدید در سطحی شخصی‌تر و ماناتر ایجاد کنند.

نمونه های ‌ بازاریابی چریکی در ایران کدامند؟

  1. اسنپ
  2. شرکت آب و فاضلاب
  3. همراه‌ اول

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان