اعطای تسهیلات به کسب و کار های آسیب دیده در زمان کرونا

تسهیلات کسب و کار در زمان کرونا
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

 

این روزها کسب و کارهای بسیار زیادی از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند. کرونا کسب و کارهای زیادی را دچار مشکل کرده است و حتی بسیاری از مشاغل خرد را نیز دچار ورشکستگی کرده است. کسب و کارهایی که این روزها از شیوع این ویروس آسیب دیده‌اند به دنبال تسهیلاتی برای رونق مجدد کسب و کارشان هستند. تسهیلات کسب و کار در زمان کرونا برای بسیاری از کسب و کارها در نظر گرفته شده است. اما سوال بسیاری از افراد این است که برای دریافت این تسهیلات چه اقداماتی لازم است و چه کارهایی را باید انجام دهیم؟

کسب و کارهایی که در زمان کرونا آسیب دیده‌اند بیش‌تر کسب و کارهایی بوده‌اند که به‌صورت آفلاین و سنتی کار می‌کرده‌اند. این کسب و کارها در زمان شیوع این ویروس تقریبا تعطیل شدند و کارمندان و سایر افرادی که از این حوزه درآمد داشتند مشکلات مالی زیادی پیدا کردند. البته ناگفته نماند بسیاری از افراد و کسب و کارهایی که در زمان شیوع این ویروس آسیب دیدند به فکر راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی افتادند.هر چند راه اندازی یک کسب و کار آنلاین ساده نیست و مشکلات بسیار زیادی دارد اما به هر حال کسب و کارهای اینترنتی در زمان شیوع کرونا توانستند به درآمد بسیار زیادی برسند.

اگر به دنبال جبران خسارت‌های وارده به کسب و کارتان هستید، بد نیست نگاهی هم به مقالات زیر بیاندازید.

بهترین ایده های استارتاپی

چرا در زمان شیوع کرونا فروش ندارم؟ راه‌کارهای عملی برای فروش بیش‌تر

100 ایده کسب و کار اینترنتی پولساز چیست؟

 

 

تسهیلات کسب و کار در زمان کرونا

تسهیلات کسب و کار در زمان کرونا

بعد از آسیب جدی کرونا به مشاغل و کسب و کارهای ریز و درشت، دولت ایران نیز مانند دولت سایر کشورها تصمیم گرفت به کسب و کارهای آسیب دیده در زمان کرونا تسهیلات و وام‌هایی را اعطا کند. لازم به ذکر است که این وام‌ها از نوع کم بهره و بلند مدت هستند.

اگر می‌خواهید شرایط و قوانین وام‌های بلند مدت را برای دوران کرونا مطالعه کنید بهتر است در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

طبق صحبت‌های علی ربیعی، سخنگوی دولت آئین نامه‌ای برای مصوبه تسهیلات کسب و کار در زمان کرونا تدوین شده است و زمان اجرای آن از ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ بوده است. طبق مصوبه یاد شده قرار است ۷۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد به واحدها و کسب و کارهای آسیب دیده اعطا شود. البته طبق گفت‌وگوی دولت، با توجه به تورم سالیانه، سود این وام منفی خواهد بود. البته در نظر داشته باشید که این تسهیلات فقط به کسب و کارهایی اعطا می‌شود که کارگران و کارمندان خود را اخراج نکرده باشند. در حقیقت اگر شما کسب و کاری داشته‌اید که کارگران و کارمندان خود را اخراج کرده است نمی‌توانید از این تسهیلات یا تسهیلات دیگر برای شرکت و یا سازمان‌تان استفاده کنید.

 

مشاغل آسیب دیده در زمان کرونا

مشاغل آسیب دیده در زمان کرونا چگونه می‌توانند به چرخه فعالیت و صنعت بازگردنند؟

اگر شما هم جز مشاغلی هستید که در این ایام آسیب دیده است باید سعی کنید به کمک همین وام‌های کم بهره کسب و کارتان را رونق ببخشید و با روش‌های بازاریابی، کسب و کارتان را رونق بدهید. بازگشت کسب و کارها به روال قبل ممکن است کمی زمان‌بر باشد اما در هر صورت کسب و کارهایی که در این ایام بتوانند حیات خود را حفظ کنند می‌توانند به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنند. دست پیدا کردن به میزان درآمد قبل، ممکن است با مشکلاتی همراه باشد.

در این روزها مردم بیش‌تر سعی می‌کنند درآمد خود را برای کارهای ضروری حفظ کنند. به عبارت دیگر اگر شما صاحب کسب و کاری هستید که جز مشاغل ضروری به حساب نمی‌آید ممکن است مشکلاتی در نحوه جذب مشتریان برای شما به وجود بیاید. این مشکلات تماما قابل رفع کردن هستند و به کمک برخی تکنیک‌های بازاریابی قابل جبران هستند.

اگر شغلی دارید که مشتریان‌تان به اندازه قبل به شما رجوع نمی‌کنند، جای نگرانی نیست چرا که مشاوران تخصصی کسب و کار دکتر ویز در کنار شما هستند و برای حل این مشکلات می‌توانید از آنها کمک بگیرید.

 

وام و تسهیلات در نظر گرفته شده در دوران کرونا

وام کرونا و تسهیلات کرونا چقدر است؟

وام کرونا برای کسب و کارهای آسیب دیده هنوز مشخص نشده است. هر چند مقدار کلی این وام ۷۵۰ هزار میلیارد ریال مشخص شده است اما تفکیک هر کسب و کار هنوز مشخص نشده است. در روزهای آینده شرایط و سامانه دریافت این مبلغ وام مشخص می‌شود. طبق نظریه کارشناسان اقتصادی مواردی مانند تعداد افراد شاغل سازمان، گردش مالی سازمان و…. جز مواردی هستند که میزان این وام را مشخص می‌کنند.

البته همان‌طور که می‌دانید دریافت این وام به منزله پایان یافتن مشکلات نیست و اثرات این ویروس ممکن است تا سال‌ها برخی از کسب و کارها را درگیر کند. اگر می‌خواهید از تسهیلات کسب و کار در زمان کرونا بهره‌مند شوید بهتر است در موعد مشخص بیمه نامه و حقوق کارمندان و کارگران خود را پرداخت کنید.

همان طور که در قسمت‌های قبل گفته شد وام تسهیلات کرونا فقط به کسب و کارهایی تعلق می‌گیرد که هیچ کارمندی را اخراج نکرده‌اند. البته ممکن است در روزهای آینده قوانین و شرایط جدیدی هم به این نوع وام اضافه شود اما تا تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ شرط دیگری مشخص نشده است.

 

اعطای وام و تسهیلات برای مشاغل

وام کرونا برای کدام مشاغل است؟

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که اعطای این وام و تسهیلات کرونا برای کدام مشاغل است و آیا به کسب و کارهای ما هم این وام تعلق می‌گیرد؟ متاسفانه هنوز اطلاعات دقیقی از این که این وام برای کدام مشاغل است مشخص نشده است اما طبق نظر کارشناسان، آنلاین یا سنتی بودن کسب و کار ملاک تعلق گرفتن این وام نخواهد بود.

به عبارت دیگر بسیاری از کسب و کارهای آنلاین و بسیاری از کسب و کارهای سنتی در این ایام دچار مشکل شده‌اند و برخی از کسب و کارهای آنلاین و حتی برخی کسب و کارهای سنتی در این مدت رونق گرفته‌اند. برای مثال سوپرمارکت‌ های آنلاین و استارت آپ‌ های خرده فروش در این مدت پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند و توانسته‌اند کسب و کار خود را گسترش دهند.

از طرف دیگر بسیاری از کسب و کارهای آنلاین نیز دچار تعطیلی شده‌اند. این تعطیلی در کسب و کارهای آنلاین بسیار مشهود بود و بسیاری از کسب و کارهای آنلاین بیانیه‌ صادر کردند و تعدادی از قسمت‌های شرکت خود را تعدیل یا تعطیل کردند. برای مثال کسب و کارهای حوزه گردشگری یکی از بیش‌ترین ضررها را متحمل شدند.

این کسب و کارها تا مرز نابودی رفتند. حتی بسیاری از کسب و کارهای سفارش غذا نیز به مشکلات جدی برخوردند و مجبور به تعدیل نیرو شدند. در این میان یکی از بازیگران اصلی صنعت غداهای آنلاین هم اعلام ورشکستگی کرد.

 

 

تسهیلات دولت در شرایط بحرانی به کسب و کارهای آسیب دیده

آیا تسهیلات کسب و کار در زمان کرونا و بودجه ای که دولت برای رد شدن از این بحران به مشاغل آسیب دیده اختصاص داده است، کافیست؟

راستش را بخواهید پاسخ به این سوال منفی است. حتی ممکن است تسهیلات کسب و کار در زمان کرونا به برخی از کسب و کارها تعلق نگیرد. این کسب و کارها راهی جز مقابله کردن با این شرایط ندارند. کسب و کارهای آسیب دیده در زمان کرونا باید به فکر تغییرات جدی در مباحث بازاریابی و فروش باشند. تنها راه نجات از این بحران افزایش عملکرد تیم و فروش است. فرقی ندارد که سازمان شما خدمات ارائه می‌دهد یا محصول خاص؛ در هر شرایط می‌توانید به کمک ایجاد تغییرات مثبت در تیم، فروش خود را افزایش دهید.

اگر تا به امروز در فضاهای آنلاین فعالیتی نداشته‌اید توصیه می‌شود به این فضا وارد شوید و ارزیابی کنید که آیا در فروش آنلاین می توانید موفقیت کسب کنید یا خیر. بسیاری از کسب و کارهایی که فروش آنلاین راه اندازی کردند با این شرایط توانستند کمی بهتر عمل کنند.

برای مثال در شهر تهران خرید و فروش لباس و پوشاک طبق گفته رییس صنف پوشاک به عدد صفر نزدیک شد اما برخی از کسب و کارها به کمک فروش آنلاین توانستند از این فروش صفر فرار کنند و محصولات خود را به دورترین نقاط کشور ارسال کنند.

شاید این میزان فروش به اندازه فروش شب عید در سال‌های قبل نبوده باشد اما به هر حال مشتریان جدیدی جذب شده‌اند و بسیاری از مردم با کسب و کار و برند آنلاین شما آشنا شده‌اند که می‌تواند موضوع بسیار مثبتی برای آینده برند شما باشد.

 

فعالیت آنلاین کسب و کارهای آسیب دیده در دوران کرونا

نکات مهم برای مشاغل آسیب دیده در زمان کرونا ویروس

در پی شیوع گسترده ویروس کرونا بسیاری از موسسات مالی و اعتباری نیز تمهیدات زیادی را برای کسب و کارهای ریز و درشت در نظر گرفتند؛ این کسب و کارها در بسیاری از مواقع نیاز به حمایت‌های مالی چند ماهه دارند تا بتوانند خود را سر پا کنند و دچار مشکلات مالی نشوند.

کسب و کارهایی که به‌صورت فیزیکی خدمت رسانی‌ داشتند معمولا بیش‌ترین آسیب را تجربه کردند، این کسب و کار در صرفا به‌خاطر شیوع ویروس کرونا آسیب ندیدند و در سال ۱۳۹۸ به طور کلی مشکلات اقتصادی و مالی زیادی را تجربه کردند که کرونا باعث بروز مشکلات بیش‌تری برای آن‌ها شد. در نظر داشته باشید که این مشکلات تا حد زیادی هم به نوع کسب و کار و سنتی بودن آن بستگی دارد و کسب و کارهای ریز و درشت باید به فکر ایجاد تغییراتی در نوع کسب و کار خود باشند.

استفاده از پتانسیل‌های فضای دیجیتال یکی از بهترین راه‌هایی است که کسب و کارهای درگیر با کرونا می‌توانند از آن استفاده کنند تا به بهره‌وری بیش‌تری برسند. البته ممکن است آنلاین شدن در برخی از مشاغل هزینه زیادی داشتی باشد و یا از طرف دیگر باعث بروز هزینه‌های زیادی در بخش مالی شرکت شود.

البته در نظر داشته باشید که این هزینه‌های در مدت زمان کمی به شما باز خواهد گشت و به راحتی مي‌توانید چند برابر هزینه صورت گرفته را از محل کسب و کار آنلاین‌تان به دست بیاورید. اما بهتر است این موضوع را هم در نظر داشته باشید که کسب و کار آنلاین نیاز به هزینه‌هایی دارد که انجام ندادن آن‌ها باعث فروش و سود کمتر شما می‌شود.

اگر به دنبال تخمین‌ هزینه‌های کسب و کار آنلاین هستید می‌توانید با یک متخخص دیجیتال مارکتینگ و یا مشاوران تخصصی کسب و کار دکتر ویز مشاوره داشته باشید.

مشاوران تخصصی دکتر ویز می‌توانند جزییات دقیق و نسبتا خوبی از هزینه‌های جاری یک سال به شما ارائه دهند و به شما کمک کنند تا هزینه‌های مارکتینگ خود را به صورت بهینه انجام دهید. هر چند هزینه‌های صورت گرفته در کسب و کارهای آنلاین ممکن است در طول یک‌ سال تغییرات زیادی داشته باشد و به اصطلاح دچار چرخش‌های فراوانی بشود.

این چرخش‌ها بر اساس شرایط ممکن صورت می‌گیرد؛ برای مثال کرونا باعث تغییر استراتژی کسب و کارهای آنلاین بسیار زیادی شد. البته بحران‌های به وجود آمده در کسب و کار همیشه به ضرر مشاغل نیست و در بعضی از موارد باعث رشد یک استارت آپ می‌شود.

همان طور که در مقاله‌های مرتبط با کرونا به بررسی وضعیت مشاغل پرداختیم، سوپر مارکت‌ها و برخی از استارت آپ‌های موجود با رشد‌های چند صد درصدی مواجه شدند که این موضوع ارزش بسیار زیادی دارد. این ارزش زمانی هویدا می‌شود که نرخ رشد این استارت‌ آپ‌ها را بررسی کنیم و متوجه شویم که رشد حاصل برای برخی از کسب و کارها، برای پنج سال آینده آن‌ها انتظار می‌رفت.

البته بسیاری از کسب و کارها موفق به استفاده از این پتانسیل نشدند و به دلیل زیر ساخت‌های ضعیف قادر به پاسخ‌گویی و مناسب به مشتریان نبودند. عدم پاسخ‌گویی مناسب به مشتریان باعث تجربه خرید بد از مشتریان می‌شود این موضوع باعث می‌شود تا مشتریان حتی در صورت تقویت سرویس‌ها و خدمات‌تان به شما اعتماد نکنند و یا به عبارت دیگر به شما و برندتان بی اعتماد شوند.

این بی اعتمادی از سمت مشتری ممکن است تا سال‌های سال اثرات بسیار بدی روی کسب و کار شما داشته باشد و حتی تبلیغات و هزینه‌های بسیار زیاد هم کمکی به این بی اعتمادی نکند.

 

نکات مهم برای مشاغل آسیب دیده

شرایط دریافت وام و تسهیلات کسب و کار در زمان کرونا

شرایط دریافت وام مشاغل اسیب ‌دیده در زمان شیوع کرونا به صورت کلی بیان شده است و دولت جزییات دقیق آن را مشخص نکرده است. البته در نظر داشته باشید که این وام‌ به همه کسب و کارها تعلق نمی‌گیرد و فقط به کسب و کارهایی تعلق می‌گیرد که شرایط اخذ این وام را داشته باشند.

وام‌ های کرونا برای مشاغل زیادی تعریف شده است اما تمامی این مشاغل باید از فیلترهای وزارت کار عبور کنند. این موضوع به این خاطر است که فقط کسب و کارهای مشمول این وام را دریافت کنند. میزان وام مشخص شده برای کسب و کارهای آسیب‌دیده در زمان کرونا بین ۱۲ تا ۱۸۰ میلیون تومان است و این وام فقط برای کسب و کارهایی است که هیچ کدام از نیروها و پرسنل خود را اخراج نکرده باشند.

در نظر داشته باید که تعداد ضامن این وام بستگی به میزان وام دارد و از یک تا سه نفر است. ضامن‌ها باید در حساب بانک متولی وام حساب داشته باشند و از هویت معتبری نیز برخوردار باشند.

این وام برای کسب و کارها بر اساس گردش مالی چند سال گذشته مشخص می‌شود و بر اساس شنیده‌ها میزان مالیات پرداختی کسب و کارها نیز در این امر موثر است. کسب و کارهایی که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند باید در نظر داشته باشند که در زمان مشخصی این وام ارائه می‌شود و باید بلافاصله پس از باز شدن ثبت‌نام، برای دریافت آن اقدام کنند.

همان طور که در قسمت‌های قبل نیز اشاره شد مبلغ کلی این وام ۷۵ هزار میلیارد تومان است. همانطور که اشاره شد مبلغ این وام برای کسب و کارهای مختلف متفاوت است. همچنین تا سقف ۵ هزار میلیارد تومان هم برای بیمه بیکاری اختصاص داده شده است که افراد باید برای دریافت آن منتظر ارائه دستور المعل‌های ارائه شده دولت باشند.

در نظر داشته باشید که این وام‌ها بازپرداختی ۲ ساله و ۱۲ درصد دارد. درصد سود این وام کمی زیاد به نظر می‌رسد اما با توجه به تورم و دیگر موضوعات اقتصادی کشور موضوعی به صرفه و مفید است. ممکن است در ادامه سال وام‌های دیگری نیز توسط دولت در نظر گرفته شود اما در حال حاضر صرفا همین نوع وام برای کسب و کارها ارائه می‌شود.

 

 

شرایط دریافت وام و تسهیلات کسب و کار در زمان کرونا

 

پرسش و پاسخ تسهیلات به کسب و کار های آسیب دیده در زمان کرونا

دیدگاه‌های شما

2 دیدگاه دربارهٔ «اعطای تسهیلات به کسب و کار های آسیب دیده در زمان کرونا»

  1. محمدرضا قریشی

    من رستوران داشتم ولی الان سه ماه است که بی کار شدم وهم مستاجر هستم نه بلاعوض 200تا600برای ریختن نه پول یارانه معیشتی حالا من باید چه کار کنم با تشکر از وزیر محترم 09215436679 من است من رو در اولویت قرار بدید چون من یک بچه مریض دارم و خودم هم سه منره از کمر تویی کارگر آسیب دیده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان