21 اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار شما! [سنتی و مدرن]

اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

 با ارائه آماری از جمعیت آنلاین جهان قصد داریم اهمیت دیجیتال مارکتینگ را در دنیای امروزی به شما نشان دهیم.

آمار افراد آنلاین جهان:

در مارس 2000 حدود 304 میلیون نفر درجهان به اینترنت دسترسی داشتند، در مارس 2003 این رقم دو برابر شد به 608 میلیون نفر رسید، در دسامبر 2005 جمعیت انلاین جهان از 1 میلیارد نفر گذشت این یعنی 20 درصد جمعیت جهان آنلاین بودند.

در سال 2012 این رقم از مرز 2.4 میلیارد نفر گذشت و در 31 مارچ 2019 حدود 4 میلیارد و سیصد هشتاد میلیون نفر جمعیت انلاین جهان است که در مقایسه با جمعیت 7.7 میلیاردی جهان نشان میدهند که حدود  62.6درصد جمعیت جهان آنلاین هستند.

قطعا در سالیان آینده این درصد همچنان افزایش پیدا خواهد کرد. تمامی ارقام بالا نشان دهنده این واقعیت است که رشد روز افزون وارد شدن مردم به دنیای آنلاین را داریم.

به مرور زمان تمامی کسب و کارهای آفلاین در حال فروپاشی و جابه جا شدن و تمایل شدید مردم به دنیای آنلاین لزوم وارد شدن در دنیای آنلاین را برای همه کسب و کارها ایجاب میکند.

جایگاه دیجیتال مارکتینگ در عصر امروز

21 اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکار شما

اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای تمام مشاغل شناخته‌شده است. در حال حاضر بیشتر کسب‌وکارهای سنتی، بخشی از فعالیت خود را از طریق دیجیتال مارکتنیگ انجام می‌دهند. در واقع آن دسته از صاحبان مشاغل که به اهمیت دیجیتال مارکتینگ پی برده‌اند، زودتر دست به کار شده‌اند و در حال حاضر سهم خوبی از بازار محصولات خود را در دست گرفته‌اند. پیشنهاد می شود در مورد تبلیغات کلیکی بیشتر بخوانید.

این در حالی است که برخی دیگر از صاحبان مشاغل هنوز هم به شیوه قدیمی عمل می‌کنند و متوجه اهمیت دیجیتال مارکتینگ نیستند.چه شما یک کسب‌وکار سنتی داشته باشید که بخواهید آن را سرپا نگه داشته و رونق دهید و چه یک کسب‌وکار مدرن مبتنی بر ارائه خدمات و محصولات آنلاین داشته باشید، در هر صورت با درک اهمیت دیجیتال‌مارکتینگ می‌توانید به هدف خود برسید. در اینجا به 21 اهمیت دیجیتال مارکتینگ اشاره می‌کنیم که توجه به آن‌ها می‌تواند برای فعالیت در بازارهای جدید کمک کننده باشد. این 21 مورد به قرار زیر هستند:

  • مشتریان بیشتر

کسب‌وکارهای قدیمی بازار محدودی دارند. شما یک فروشگاه فیزیکی را تصور کنید که تنها می‌تواند به مردم یک محله یا نهایتاً یک شهر اجناس خود را بفروشد. این در حالی است که اگر همین فروشگاه یک وبسایت تخصصی برای محصولات خود راه‌اندازی کند و در دیگر بسترهای اجتماعی نیز فعالیت کند، می‌تواند به تمام مردم یک کشور محصولات خود را ارائه کند. محدود نبودن مشتریان به یک منطقه خاص از اولین و مهم‌ترین ویژگی‌ دیجیتال مارکتینگ است.

  • کار با انواع رسانه‌های اجتماعی

وقتی شما وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ شوید، دیگر تنها به داشتن یک وبسایت بسنده نمی‌کنید، بلکه در انواع شبکه‌های اجتماعی پرقدرت به ارائه محصول، تبلیغات و برندسازی می‌پردازید. از جمله برترین رسانه‌های اجتماعی می‌توان به فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و یوتیوب اشاره کرد. بنابراین فعالیت در دیجیتال مارکتینگ می‌تواند در بسترهای متفاوت اجتماعی صورت گرفته و طیف بزرگتری از مشتریان را جذب کسب‌وکارها کند.

  • استفاده از متن، تصویر و ویدئو به‌صورت همزمان

گفتیم که افراد و صاحبان مشاغل می‌توانند در انواع شبکه‌های اجتماعی و بسایت‌ها به فعالیت بپردازند. اما این فعالیت نیز شیوه و ابزار گوناگونی دارد که بسته به نوع محصول می‌توان از هریک از این روش‌ها استفاده کرد. شما می‌توانید محتوای دیجیتالی خود را به‌صورت متن، تصویر، ویدئو یا اینفوگرافی (تصاویر توضیح دهنده) ارائه کنید. هر مخاطب نوع خاصی از محتوا را می‌پسندد که شما می‌توانید با بهره‌گیری از انواع روش‌های تولید محتوا، مخاطبین با انواع سلایق را به طرف خود جذب کنید. (بازاریابی محتوا یکی از پرطرفدارترین شیوه‌های بازاریابی دیجیتال است.)

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

  • فعالیت هدفمند

وقتی شما یک کسب‌وکار فیزیکی را اداره می‌کنید، چهارچوب‌های فعالیت شما و مشتریان‌تان مشخص هستند. با این وجود شما نمی‌توانید اهداف خاصی را برای آینده کاری خود در نظر بگیرید.

این در حالی است که دیجیتال مارکتینگ به‌راحتی اجازه هدفگذاری‌ را به فعالیت‌های شما می‌دهد. می‌توان گفت که هدفمند بودن فعالیت‌ها، دیگر اهمیت دیجیتال مارکتینگ است که باعث می‌شود در راستای رسیدن به اهداف خود به پیش برویم. (هدف می‌تواند رسیدن به فروش دو یا چند برابر در ماه یا سال آینده باشد!)

  • ایجاد یک بازار صمیمی

در دنیای دیجیتال مارکتینگ، شما به صورت پیوسته و هدفمند با مخاطبین فعلی و بالقوه خود در تعامل خواهید بود. این تعامل که از طریق تولید محتوا و دیگر شیوه‌های بازاریابی دیجیتال انجام می‌شود، بین شما و مشتریانتان صمیمیت ایجاد می‌کند. ایجاد چنین صمیمیتی در کسب‌وکارهای قدیمی امکان‌پذیر نیست.

  • تعامل با دیگر کسب ‌و کارها

در دنیای دیجیتال‌مارکتینک، شما به راحتی می‌توانید محتوای خود را با دیگر کسب‌وکارهای مرتبط با کارتان به اشتراک بگذارید. برای مثال یک تولیدکننده مبلمان می‌تواند محتوا، تبلیغ و دیگر گزینه‌های کسب‌وکار خود را با سایت‌ها و صفحات تولید چوب، پارچه، اسکلت و دیگر گزینه‌های مرتبط با حرفه خود، اشتراک‌گذاری کند. پس شما علاوه بر تعامل با مشتریان، می‌توانید با دیگر مشاغل نیز تعامل داشته باشید.

  • قابلیت رقابت بالاتر

کسب‌وکارهای قدیمی نمی‌توانند با روش‌های قدیمی از رقبای قَدَر خود پیشی بگیرند. صاحبان این کسب‌وکارها تنها زمانی می‌توانند به فکر رقابت با سایر رقیبان خود باشند که از روش‌های نوین دیجیتال‌‌مارکتینگ استفاده کنند. قابلیت رقابت در این بازار بسیار بالا است و همین موضوع می‌تواند باعث بهبود کسب‌وکار شما در مسیر رقابت نیز شود.

  • کسب شهرت

دیگر اهمیت دیجیتال مارکتینگ این است که برندسازی شخصی و تبدیل شدن به یک برند مشهور در آن طبق روال خاصی قابل انجام است. اگر شما بتوانید دستورات خاصی را طبق اصول دیجیتال‌مارکتینگ در پیش بگیرید، تبدیل به یکی از برندهای مشهور در حیطه کاری خود خواهید شد. این در حالی است تبدیل شدن به برند با روش‌های قدیمی در حال حاضر اصلاً ممکن نیست.

  • هزینه تبلیغات پایین‌تر

هزینه تبلیغات (تبلیغات تعاملی با دیگر سایت‌ها و صفحات آنلاین یا تبلیغات مبتنی بر محتوا) در دیجیتال‌مارکتینگ کمتر از تبلیغات سنتی (تبلیغات در تلویزیون و رادیو، چاپ بیلبورد، بنر و ….) است. شما می‌توانید هزینه چند ثانیه از تبلیغات تلویزیون را صرف تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها کنید که صدها برابر نیز اثربخش‌تر خواهند بود.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار

  • بازگشت سرمایه

یکی از موضوعات اساسی برای بهترین ایده های کسب و کار در ایران، بازگشت سرمایه آن است. در کسب‌وکارهای قدیمی باید مبلغ بالایی برای اجاره ملک، خرید محصولات فراوان برای پر کردن مکان اجاره شده و تبلیغات صرف شود. حال آن‌که اگر کسب‌وکار شما مبتنی بر بازاریابی دیجیتالی باشد، نیازی به اجاره مکان و پرداختی‌های بالای راه‌اندازی یک کسب‌وکار فیزیکی نخواهید داشت. بنابراین نرخ بازگشت سرمایه در دیجیتال مارکتینک بالاتر از روش‌های قدیمی است.

  • خلاقیت بالا

دنیای بازاریابی دیجیتال، در واقع دنیای خلاقیت‌های کاری است. اگر در کسب‌وکار سنتی خود فرصت چندانی برای ابراز و شکوفایی خلاقیت خود نداشته‌اید، دیجیتال‌مارکتینگ این امکان را برای شما فراهم می‌کند. در دیجیتال‌مارکتینگ، هرکس که خلاقیت بیشتری به خرج دهد، می‌تواند در شغل خود موفق‌تر باشد.

  • شناسایی مخاطبین

شناخت پرسونای مخاطبین «بررسی خصوصیات فردی و نیازهای مخاطبین» یکی دیگر از گزینه‌های قابل اهمیت در دیجیتال‌مارکتینگ است. در روش‌های قدیمی هیچ شناختی از مشتریان و مخاطبین صورت نمی‌گرفت، اما در بازاریابی دیجیتالی، شناخت مشتری یکی از مهم‌ترین فاکتورهای راه‌اندازی کسب‌وکار است. اطلاعات مشتریان به شما کمک می‌کند تا طبق نیاز ایشان محصولات و خدمات خود را ارائه دهید.

  • دسترسی آسان مشتریان به محصولات

مطمئناً برای شما هم پیش آمده است که به تمام فروشگاه‌های شهرتان سر بزنید اما محصول مورد نظر خود را پیدا نکنید. شما به‌راحتی می‌توانید محصولات موردنظر خود را از طریق سایت‌های فروشگاهی بزرگ پیدا کرده و آن‌ها را سفارش دهید. معمولاً بین دو یا سه روز کاری محصول درب منزل به دستتان می‌رسد و دیگر لازم نیست برای پیدا کردن محصولات خاص تمام شهر را بگردید.

  • ایجاد نفع برای مشتریان

اهمیت دیجیتال مارکتینگ بیشتر از کسب‌وکارها به نفع مشتریان و مخاطبین است، چراکه در بازاریابی دیجیتالی، شناخت مشتریان و تعامل با ایشان در درجه بالایی قرار دارد. این شناخت و تعامل باعث ایجاد حس خوب در مخاطبین و تولید محصول و خدمت دقیقاً براساس نیاز آن‌ها می‌شود. همه ما علی‌رغم اینکه ممکن است صاحب کسب‌وکار باشیم، مشتری و مخاطب سایر کسب‌وکارها هم هستیم، پس بهتر است این امتیاز بزرگ را نادیده نگیریم.

  • عدم محدودیت زمانی

شما در هر ساعت از شبانه‌روز که بخواهید، می‌توانید وارد سایت یا صفحه محصول موردنظر خود شوید و آن‌چه را می‌خواهید را سفارش دهید یا دانلود کنید. خدمات دیجیتال‌مارکتینگ به صورت 24 ساعته ارائه می‌شود و محدودیت زمانی ندارد.

اهمیت ارائه خدمات دیجیتال ‌مارکتینگ

  • عدم محدودیت مکانی

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، شما برای پیدا کردن محصولات مورد نظر خود، لازم نیست تک‌تک فروشگاه‌های فروش آن محصول را بگردید. شما تنها با جستجو کردن نام محصولتان، می‌توانید آن را در فروشگاه‌های آنلاین ارائه دهنده آن پیدا کنید. حال اگر خودتان صاحب یک فروشگاه آنلاین باشید، مشتریان شما به‌راحتی می‌توانند در اقصی‌نقاط کشور به محصولات شما دسترسی داشته باشند و هیچ محدودیت مکانی برای ارسال محصولات و خدمات وجود ندارد.

  • مشتری‌ مداری

مشتری‌مداری نیز یکی دیگر از اصول اساسی دیجیتال‌مارکتینگ است. در واقع وقتی شما برای ارائه محصولات و خدمات خود از بازاریابی دیجیتالی استفاده می‌کنید، احترام به مخاطب و مشتری اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. امروزه تمام روش‌های نوین به سمت مشتری‌مداری و گاهی حتی به سمت «مشتری‌نوازی» هدایت می‌شود.

  • حتی در خواب هم مشتری دارید

عدم محدودیت زمانی و مکانی در بازاریابی دیجیتالی سبب می‌شود تا صاحبان کسب‌وکارها حتی وقتی که در خواب هستند، مشتری داشته باشند. تصور کنید شما یک فروشگاه فیزیکی (فروش پوشاک) دارید. شما یک سایت و یک پیچ قدرتمند هم ایجاد کرده‌اید تا محصولات خود را به شیوه آنلاین نیز ارائه کنید. زمانیکه در فروشگاه فیزیکی خود حضور پیدا می‌کنید، مشتریان می‌آیند و خرید می‌کنند.

وقتی شب به خانه می‌روید، دیگر فروشگاه فیزیکی شما نمی‌تواند فروش داشته باشد، اما سایت و پیج‌تان همچنان در حال پیگیری سفارشتان فروش شماست. یعنی وقتی که خواب هستید، مشتریان محصولات آنلاین شما را خریداری می‌کنند و به حسابتان پول واریز می‌شود.

  • ارائه آموزش

یکی از شگردهای بازاریابی دیجیتالی، ارائه آموزش‌های کوتاه به مشتریان قبل از فروش به آن‌هاست. هرچیزی در دنیای دیجیتال‌مارکتینگ قابل آموزش است (حتی نحوه خرید یک محصول). این آموزش‌ها اطلاعات عمومی افراد را بالا برده و برند شما را نزد مشتریان محبوب‌تر می‌کند.

  • پشتیبانی قوی

معمولاً در کسب‌وکارهایی که از دیجیتال‌مارکتینگ بهره می‌برند، پشتیبانی‌های خود را به‌صورت 24 ساعته ارائه می‌دهند که دیگر مزیت این کار برای فروشندگان و خریداران است.(فروشندگان می‌توانند با پاسخگویی به سوالات مشتری‌ها، موجبات رضایت آنان را فراهم کنند و مشتریان نیز با گرفتن پاسخ‌های خود می‌توانند خرید بهتری انجام دهند.)

  • استفاده از آخرین متد بازاریابی

شما به کمک دیجیتال ‌مارکتینگ می‌توانید از آخرین دستاورهای جهان در جهت فروش بهتر باخبر شده و از ابزارهای ارائه شده برای آن‌ها استفاده کنید. مثلاً می‌توانید از آخرین سرویس‌های گوگل برای بهینه‌تر کردن محتوای وبسایت خود استفاده کنید تا مخاطبین بهتر بتوانند شما را پیدا کرده و از شما خرید کنند.

آخرین متد بازاریابی

نتیجه‌گیری

شما با درک اهمیت دیجیتال مارکتینگ می‌توانید با جدیدترین روش‌های موجود به فعالیت پرداخته و سهم بزرگی از بازار هدفتان را نصیب خود کنید. اجرای روش‌های دیجیتال‌مارکتینگ به کمک متخصصین این رشته و مشاوره گرفتن از ایشان به راحتی امکان‌پذیر است.

امروزه اهمیت بازاریابی دیجیتال به 90٪ صاحبان کسب ‌و کارها اثبات شده است. البته ضرورت دیجیتال مارکتینگ باعث شده تا ارائه خدمات و محصولات به شیوه صحیح‌تری انجام شود. خوشبختانه با استفاده از این شیوه، دیگر هیچ محدودیتی برای فروش یا خرید محصولات و خدمات وجود ندارد. پیشنهاد می شود مقاله بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) را مطالعه کنید.

برخی از سوالات رایج:

1. اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار آنلاین چیست؟

1. افزایش مشتری
2. کار کردن با رسانه های اجتمایی
3. استفاده از چند داده مثل متن و عکس
4. فعالیت موثر و هدفمند

2. اهمیت دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروز چیست؟
با توجه به گستردگی اینترنت و فضای مجازی در دنیای امروز اهمیت این فضا برای کسی پوشیده نیست. این فضا امکانات زیادی دارد که با توجه به بستری که برای هر کسب و کار فراهم است می توان از آن استفاده کرد.

3. بازگشت سرمایه به چه روشی می تواند باعث اهمیت فضای مجازی و دیجیتال شود؟
در کسب و کارهای سنتی افراد به مکانی برای راه اندازی کسب و کار خود احتیاج داشتند اما در این روش و در این فضا نیازی به صرف این هزینه نیست به همین جهت نرخ بازگشت سرمایه بیشتر است.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان