معاملات کد به کد در بورس یعنی چی؟ حقوقی به حقیقی!

معاملات کد به کد در بورس
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

در بازار بورس ایران کسانی که سرمایه زیادی در دست دارند معمولا تعیین کننده میزان عرضه و تقاضا و در نتیجه  قیمت سهم‌ها هستند. این سهام‌داران که به دو دسته حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شوند با یک هدف خاص، با ایجاد شوک در بازار باعث تغییر روند رشد سهام یا ارزش یک سهم می‌شوند.

بنابراین یکی از روش‌های تشخیص شروع حرکت جدید در یک سهم، شناسایی معاملات کد به کد در بورس است. درک و شناسایی معاملات کد به کد و تاثیرات آن بر قیمت سهم، برای سرمایه گذاران بسیار مهم و ضروری است و آن‌ها را چند قدم از کسانی که از معاملات کد به کد در بورس اطلاعاتی ندارند جلوتر می‌اندازد. پس با کسب اطلاعات بیش‌تر از این روش، با اطمینان خاطر به سرمایه گذاری پرداخته و سود بیش‌تری به دست بیاورید.

معاملات کد به کد در بورس

معاملات کد به کد در بورس

سهام‌داران به دو شکل حقیقی و یا حقوقی در بازار بورس ایران به فعالیت می‌پردازند و هر کدام دارای یک کد بورسی منحصر به فرد می‌باشند. هر فرد حقیقی فقط با یک کد معاملاتی می‌تواند در بورس سرمایه گذاری کند در حالی که  سهام‌داران حقوقی ممکن است از چندین کد حقیقی برای انجام معاملات خود استفاده کنند. یک کارمند بورس با مشاهده کد معاملاتی هر کس، به راحتی حقیقی و یا حقوقی بودن سهام‌دار را تشخیص می‌دهد.

بنابراین به بیان ساده، معاملات کد به کد در بورس به معنای این است که فرد یا افرادی با کدهای معاملاتی مشخص، هم در بخش خرید و هم در بخش فروش پیشنهاد ارائه دهند. کد به کد کردن فقط توسط سهامداران حقوقی انجام نمی‌شود بلکه یک کد حقیقی هم می‌تواند برای رسیدن به هدف خاصی، روش کد به کد را انجام دهد.

دلیل انجام معادلات کد به کد در بورس

معاملات کد به کد در بورس که یک امر عادی بوده و به دفعات انجام می‌شود، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • جابجایی سهم برای شروع یک حرکت مثبت در آن که باعث قرارگیری سهم در کف حمایتی مهم می‌شود.
  • جابجایی سهم برای شروع یک حرکت منفی در آن که سبب قرارگیری سهم در یک مقاومت سنگین و مهم می‌شود.
  • فریب دادن خریداران و فروشندگان سهم با گمراه کردن آن‌ها در تابلو خوانی

شناسایی معاملات کد به کد در بورس

در معاملات روزانه بورس، زمانی که حجم معاملات در طی زمان‌های خاص به سرعت و به صورت غیر عادی افزایش یابد، به احتمال زیاد معاملات کد به کد رخ داده است. برای شناسایی این تغییرات، علاوه بر تحلیل‌های تکنیکال در سایت‌های کارگزاری، شما می‌توانید با استفاده از سایت مدیریت فناوری بورس تهران (tsetmc.com) به تابلو خوانی بورس، رفتارشناسی و روان‌شناسی آن بپردازید. تحلیل و رفتارشناسی سهم یکی از مهم‌ترین مراحل سرمایه گذاری و انجام معاملات است که بدون آن هیچ وقت به سود قابل توجهی نخواهید رسید.

انواع معاملات کد به کد در بورس

کد به کد کردن به صورت‌های مختلفی انجام می‌پذیرد که شامل کد به کد از حقیقی به حقیقی، از حقوقی به حقیقی، از حقیقی به حقوقی و حقوقی به حقوقی می‌شود. هر کدام از این معاملات کد به کد در بورس با هدف خاصی انجام می‌شود و تاثیر به سزایی در ارزش سهام دارند. انواع معاملات کد به کد در بورس از نظر تاثیرات کد به کد کردن بر قیمت سهم عبارت‌اند از:

انواع معاملات کد به کد در بورس

سیگنال خرید

سرمایه گذاران از طریق فروش از طریق کد به کد حقوقی به حقیقی در محدوده‌های حمایتی باعث ایجاد سیگنال خرید که هدف آن، حرکت رو به رشد در سهم است، می‌شوند. این نوع معاملات کد به کد در بورس، بهترین حالت کد به کد به شمار می‌رود.

محدوده‌های حمایتی یا همان حمایت سهم به سطحی از قیمت گفته می‌شود که در آن احتمال تقاضا به قدری قوی است که باعث می‌‎شود از کاهش قیمت جلوگیری شود. در سطح حمایت از سرمایه گذاران انتظار می‌رود به خرید سهم تمایل بیش‌تری نشان دهند و از فروش خودداری کنند. لازم به ذکر است که محدوده حمایتی دائمی نبوده و امکان شکست در آن وجود دارد.

سیگنال فروش

سرمایه گذاران با فروش با استفاده از کد حقیقی و خرید با کد حقوقی در محدوده‌های مقاومتی، باعث ایجاد سیگنال فروش سهم که هدف آن خالی کردن و فروش سهم است می‌شود.

محدوده‌های مقاومتی یا همان مقاومت سهم به سطحی از قیمت گفته می‌شود که در آن احتمال فروش و عرضه به قدری قوی است که باعث می‌شود از افزایش بیش‌تر قیمت جلوگیری شود. در این سطح از سرمایه گذاران انتظار می‌رود که تمایل بیش‌تری به فروش داشته و از خرید خودداری کنند. توجه داشته باشید که محدوده مقاومتی مانند محدوده حمایتی دائمی نیست و در آن امکان شکست وجود دارد.

خرید و فروش با کد حقوقی

سرمایه گذاران حقوقی معمولا در محدوده‌های حمایتی با کد به کد حقوقی باعث افزایش اهمیت سطح حمایتی آن سهم می‌شوند اما این حرکت خیلی تاثیر خاصی در روند بازار ندارد

خرید و فروش با کد حقیقی

سرمایه گذاران حقیقی در محدوده‌های مقاومتی سهم با معاملات کد به کد حقوقی در بورس باعث افزایش همین موقعیت مقاومتی در سهم شده اما تاثیر خاصی در ارزش آن سهم نمی‌گذارد.

بهترین زمان برای معاملات کد به کد

بهترین زمان برای معاملات کد به کد

زمانی که یک سهم همه شرایط لازم برای رشد و افزایش قیمت را دارا باشد، بهترین زمان برای انجام معاملات کد به کد حقوقی به حقیقی است. در این حالت سرمایه گذار حقوقی با کد‌های حقیقی زمانی که سهم در کف حمایتی مهم قرار دارد، با فروش سهم با کد حقوقی خود و خرید همان سهم با کد حقیقی، از سهام خود سود برده و سیگنال خرید ایجاد می‌کند.

بایدها و نبایدها”]

بنابراین سرمایه گذار با استفاه از کد حقوقی خود با گذاشتن پیشنهاد‌های زیاد خرید سهم باعث جلب کردن توجه خریداران شده و تقاضا برای خرید آن سهم را افزایش می‌دهند. همچنین افزایش تقاضا، رشد و قیمت آن سهم را افزایش داده و شرایط را برای سرمایه گذاری که این رشد را به وجود آورده فراهم می‌کند تا سهم خود را با کدهای حقیقی بفروشد. اگر تمامی این مراحل به درستی صورت گیرد، سرمایه گذاری که از معاملات کد به کد استفاده کرده است به سود زیادی خواهد رسید. برای تشخیص این عمل میتوایند از فیلترهای بورسی استفاده نمایید.

معاملات بلوکی

به معاملاتی که در آن‌ها قوانین محدودیت حجمی رعایت نمی‌شوند، معاملات بلوکی گفته می‌شود. در واقع، به خرید یا فروش بخش بزرگی از سهام یک شرکت، بدون محدودیت قیمت، یک معامله بلوکی به شمار می‌رود.

معاملات بلوکی و معاملات کد به کد در بورس به دلیل این که هر دو در حجم‌های بالا خرید و فروش می‌شوند ممکن است باعث گمراهی سرمایه گذاران در تشخیص این دو از یک‌دیگر شوند. بنابراین با شناخت معاملات بلوکی، اطلاعات خود را در زمینه معاملات بورس بیش‌تر کرده و درک بورسی خود را افزایش می‌دهیم.

معاملات بلوکی در کد به کد

 تفاوت معاملات کد به کد و معاملات بلوکی

معاملات بلوکی و معاملات کد به کد در بورس تفاوت‌های فاحش و مشخصی با هم دارند که به راحتی می‌توان آن‌ها را از یک‌دیگر تشخیص داد. شما میتوایند با آموزش صفر تا صد بورس آن ها را یاد بگیرید .از جمله تفاوت‌های این دو عبارت‌اند از:

  • معاملات کد به کد، چندین معامله همزمان و با حجم و مبلغ یکسان در یک مشخص انجام می‌گیرد در حالی که در معامله بلوکی یک معامله با حجم بسیار بالا انجام می‌شود.
  • معاملات کد به کد در بورس به منظور هدف خاصی در سهم انجام می‌شود اما معاملات بلوکی بیش‌تر به منظور شاخص سازی در سهم انجام می‌پذیرد.
  • کارگزاری برای انجام معاملات کد به کد از سرمایه گذار کارمزد دریافت می‌کند اما برای انجام معاملات بلوکی نیازی به پرداخت کارمزد نیست.

تشخیص انواع معاملات انجام شده در بورس و رفتارشناسی سهام‌ها مهم‌ترین راه برای جلوگیری از ضرر و زیان و رسیدن به سود عالی می‌باشد.

با شناخت کد به کد کردن در بورس و استفاده از آن می‌توانید از موقعیت یک سهم استفاده کرده و برای خود و حتی دیگران سود آفرین باشید. کتاب‌ها و دوره‌های زیادی برای یاد گیری و آموزش کد به کد کردن سهام وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در این روش مهارت کسب کرده و به سود دهی برسید.

برخی از سوالات رایج:

1. چند نوع از معاملات کد به کد در بورس را نام ببرید؟

1. سیگنال خرید
2. سیگنال فروش
3. خرید و فروش با کد حقیقی
4. خرید و فروش با کد حقوقی

2. معاملات کد به کد بهتر است در چه زمانی صورت گیرد؟

زمانی که یک سهم رشد افزایش قیمت خوبی را به دست آورد بهترین زمان ممکن برای معاملات کد به کد حقوقی به حقیقی است.

3. معاملات بلوکی چیست؟

به معاملاتی گفته می شود که در آن ها قوانین محدودیت حجمی رعایت نمی شود. محدودیت حجمی به این معناست که خرید و فروش در یک شرکت یا مجموعه بدون محدودیت صورت می گیرد.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان