مهمترین اصول شراکت در کار : 28 نکته قبل کشیدن کار به دادگاه !

شراکت در کسب و کار
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

انگیزه‌های ایجاد شراکت در کسب‌وکار از موضوعاتی است که از گذشته‌های بسیار دور بین مردم رایج بوده است.علت اصلی شراکت در کار ها این است که معمولاً طرفین به‌تنهایی توان انجام کار و یا تأمین هزینه‌های یک کسب و کار را به‌صورت کامل ندارند. در چنین شرایطی دو یا چند نفر بایکدیگر توافق می‌کنند که هرکس قسمتی از کار و هزینه را برعهده بگیرد و کسب و کارشان را به کمک هم آغاز می‌کنند.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید کسب و کارهای بزرگ و کمپانی‌های بزرگ هم از این شراکت در شروع کارشان استفاده کرده‌اند. اپل را  استیون وزنیاک و استیو جابز پایه‌گذاری کردند و یا مایکروسافت را پل آلن و بیل‌گیتس پایه‌گذاری کردند که از قضا کمپانی‌های بسیار موفق قرن ۲۱ از آب درآمدند.

شراکت باید بر مبنای شایستگی و نیاز مهارت‌ها صورت گیرد و نه از روی سلیقه‌ی شخصی! شاید با دانستن موضوع شراکت در کسب و کار اپل و مایکروسافت این‌طور احساس کنید که به‌طور کلی شراکت موجب پیشرفت سازمان می‌شود اما باید از همین ابتدا بدانید که شراکتی که برمبنای اصول باشد می‌تواند سازمان را به موفقیت برساند.

بسیاری از شراکت‌ها به دلایل زیادی با شکست مواجه شده‌اند چون طرفین شراکت، متعهد نبوده‌اند و وظایف‌شان را به‌درستی نشناخته‌اند.

در ادامه‌ی این مقاله اصول شراکت و ویژگی‌های یک شریک کاری خوب را بررسی می‌کنیم. اگر در ابتدای مسیر کسب و کار هستید و یا توسعه‌ی کسب و کارتان را در برنامه‌ی کاری خود دارید این مقاله می‌تواند نقش مؤثری شراکت در کسب‌وکار شما داشته باشد. آیا شراکت در کار خوب است ؟ شرایط شراکت در کسب و کار چگونه است؟ قانون شراکت در کار چیست؟

برای آگاهی از اطلاعات بیشتر در این مبحث به شدت توصیه می‌کنیم مقاله ما در مورد شغل ایده‌آل و راه اندازی کسب‌وکار شخصی را بخوانید.

 

برای مشاوره کسب و کار کلیک کنید

۵ ویژگی لازم برای آن‌که شریک کاری خود را به‌درستی انتخاب کنید

اصول شراکت در کسب و کار

اغراق نیست اگر بگوییم انتخاب یک شریک کاری (شراکت در کار) به اندازه‌ی انتخاب همسر مهم است و درست به همان اندازه در زندگی شما تأثیر می‌گذارد. شروع یک کسب و کار جدید و یا حتی توسعه‌ی آن، می‌تواند تأثیرات مثبت و منفی زیادی را در زندگی شما ایجاد کند.

بسیاری از کارآفرینان، زمانی که در مورد گذشته از آن‌ها سوال می‌شود، می‌گویند که اگر به گذشته بازگردم در انتخاب شریک کاری دقت بیشتری به‌خرج می‌دادم.

این موضوع به‌خاطر آن است که شما بعد از شراکت با یک شخص، تلاش، هزینه، وقت و بسیاری منابع دیگر زندگی خود را با آن شخص به اشتراک می‌گذارید. پس قطعاً اگر این شخص، فرد مناسبی نباشد می‌تواند به شما و زندگی‌تان صدمه‌ی بزرگی وارد کند و پول و وقت شما را به باد دهد.

از طرف دیگر، داشتن یک شریک کاری خوب می‌تواند شما را بسیار موفق‌تر از زمانی کند که به‌تنهایی کار می‌کردید. برای مثال فرض کنید شما یک کارگاه تولیدی تأسیس کرده‌اید و قرار است با شریک کاری‌تان تقسیم کار کنید.

اگر شما کارهای اجرایی را برعهده بگیرید و شریک‌تان مدیریت مواد اولیه و صندوق مالی را برعهده بگیرد و بتواند با تلاش خود، هزینه‌های شرکت را بهینه کند و درآمد را افزایش بدهد به‌طور خودکار سرمایه‌ی شما هم افزایش یافته است بدون آن‌که درگیر کارهای مالی و اداری بشوید.

پس اهمیت شراکت در کسب و کار را متوجه شدید اما این شراکت در گاهی اوقات مشکلاتی نیز دارد که در ادامه آن‌ها ‌را بررسی می‌کنیم.

اما سوال بسیاری از افرادی که به مجموعه‌ی ویزلند مراجعه می‌کنند این است که چه کسی و با چه ویژگی را به‌عنوان شریک کاری انتخاب کنیم؟

سوال این دسته از دوستان نیاز به بررسی‌های تخصصی دارد و برای هر کسب و کار، بسته به نوع آن متفاوت است. اما در دانشگاه کسب و کار هارواد تحقیقاتی انجام شده است که استفاده از نتایج آن، می‌تواند در پیدا کردن شریک کاری کمک به‌سزایی داشته باشد.

۱ـ وجود مهارت‌های تکمیلی

مهم‌ترین عامل موفقیت شراکت در کسب و کار، وجود مهارت‌های تکمیلی در تیم و داشتن بوم کسب و کار است. این مهارت به شما کمک می‌کند تا بتوانید نگرانی‌ای از بابت نبود متخصص در تیم‌تان نداشته باشید. بعضی کسب و کارها در شروع سعی می‌کنند این مهارت‌ها و کارهای مورد نیازشان را برون سپاری کنند که متحمل هزینه‌های زیادی در شروع کار می‌شوند و همین هزینه‌های زیاد می‌تواند یک کسب و کار نوپا را با مشکلات زیادی روبرو کند.

همچنین این کار می‌تواند تأثیر بدی روی کارمندان و دیگر اعضای تیم داشته باشد به‌ این خاطر که آن‌ها عادت می‌کنند که مشکلات و مهارت‌های مورد نیاز شرکت را از بیرون رفع کنند. این کار سازمان را با هزینه‌های زیادی روبرو می‌کند.

باید بدانید که بزرگترین ملاک برای کارآفرینانی مانند ایلان ماسک، وجود مهارت‌های تکمیلی در تیم است. شراکت در کار می‌بایست طبق اصول باشد و هر شراکتی خارج از این اصول انجام شود می‌تواند کسب و کار را با شکست مواجه کند.

در واقع داشتن یک تیم با مهارت‌های مکمل کمک می‌کند تا نقش‌های مختلف و تکمیل کننده در تیم‌تان ایجاد شود و مسولیت پذیری افراد بیشتر شود. علت افزایش مسئولیت پذیری پس از شراکت کار و سرمایه این است که شما انتظارات و وظایف مشخصی را از طرف مقابل‌تان دارید و با این کار می‌توانید ارزیابی‌های مناسبی را در موعدهای مقرر انجام دهید.

البته به‌یاد داشته باشید که تعادل در مهارت‌ها بسیار مهم و ضرروی است و اگر این موضوع به‌خوبی رعایت نشود شما را دچار ضررهای فراوانی می‌کند.

ویژگی‌ های شریک مناسب برای کار
ویژگی‌های شریک مناسب

۲ـ‌ احترام متقابل برای شراکت در کسب و کار

در همه‌ی زمان‌ها این را به‌یاد داشته باشید که هم شما و هم شریک‌تان امتیازات و سهم‌های نسبتا مساوی در این کسب و کار دارید و به کمک مهارت‌های مکمل‌تان، توانسته‌اید به این مرحله از موفقیت برسید.

مادامی که احترام بین شرکای کاری برقرار باشد می‌توانید موفقیت شرکت و سازمان را ببینید. اما زمانی‌که کوچک‌ترین مشکلی اعم از اخلاقی، مالی و… بین شرکا پیش بیاید وضعیت سازمان متفاوت می‌شود و ادامه‌دار بودن این وضعیت می‌تواند کسب و کار را در سراشیبی سقوط قرار دهد.

اگر همین الان به فکر پیدا کردن یک شریک کاری هستید و یک نفر را در نظر دارید به شما تبریک می‌گوییم اما اگر احساس می‌کنید او به‌ اندازه‌ی شما کاری و باهوش نیست بهتر است از همین الان قید او را بزنید و فکر شخص دیگری باشید. کاری نبودن شریک در کسب و کار می‌تواند شما را در هر قسمت از مسیر دچار خستگی کند و احساس کنید که منابع شرکت در حال هدر رفت است.

اگر به اطراف‌تان دقت کنید شاید افرادی که مناسب شراکت در کار هستند به‌اندازه‌ی انگشتان دست‌تان نباشند اما بهتر است بدانید که فقط شما نیستید که این مشکل را دارید. در واقع در کنار هر شخصی تعداد افراد بسیار کمی هستند که می‌توانند برای شراکت در کار مناسب باشند.

بسیاری از کارآفرینان در اهمیت پیدا کردن شریک مناسب برای کسب و کار این‌گونه بیان می‌کنند که اگر در اطراف خود شخص مناسبی را برای شراکت کار و سرمایه پیدا نمی‌کنید بهتر است مدتی در یک سازمان کار کنید و از بین افرادی که همراه شما کار می‌کنند کسانی‌که ویژگی‌های مناسب برای شراکت دارند را پیدا کنید و با یکی از آن‌ها وارد شراکت در کسب و کار شوید.

۳ـ هم فکر بودن و اشتیاق شراکت در کسب و کار

هم‌فکر بودن برای شراکت در کسب و کار از موضوعاتی است که به‌راحتی نمی‌شود به آن پی برد. البته تست‌های مختلف روان‌شناسی طراحی شده‌اند که به این موضوع پرداخته‌اند اما بسیاری از کارآفرینان برطبق تجربه‌شان توصیه کرده‌اند برای این‌که بتوانید ویژگی‌های یک فرد را بهتر بشناسید بهتر است برای مدتی کوتاه، وارد یک تعامل دوستانه با او بشوید و سعی کنید در مورد موضوعات کاری با او هم‌صحبت شوید. این کار کمک می‌کند تا بهتر اخلاقیات و ویژگی‌ها او را بشناسید.

متعهد بودن طرفین شراکت در کار، بسیار مهم است تا جایی‌که می‌بایست هدف هر دو فرد نسبت به کسب و کار و اصول اولیه آن تاحد زیادی شبیه به‌هم باشد و در آن تفاهم داشته باشند.

راج‌دی‌دتا مؤسس یکی از ستارت‌آپ‌های موفق در سیلیکون‌ولی در مورد اهمیت اهداف مشترک در شراکت در کسب و کار این‌طور بیان می‌کند که: بیش‌تر ایده های استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوظهور، به علت اهداف مختلف افراد تیم، شکست می‌خورند. هرکس می‌خواهد کاری کند یکی می‌خواهد شرکت را بفروشد و یکی آن را گسترش دهد و یکی سهام آن را عرضه کند.

پس تا این‌جای کار، اهمیت هدف مشترک در شراکت را متوجه شدید و دانستیم که در شروع یک کسب و کار، باید اهداف شرکا یکسان یا حداقل نزدیک به هم باشد تا بتوانید در موعد مقرر کسب و کارتان را توسعه دهید و شراکت موفقی را داشته باشید.

استفاده از هم فکری و تعامل با شریک کاری
شریک کاری

۴ـ اهمیت ذهن باز و قابل انعطاف در شراکت در کسب و کار

فرض کنید شما و شریک‌تان یک ایده کسب و کار اینترنتی داشته‌اید که به دلایلی در مراحل اولیه شکست می‌خورد. اما می‌دانید که با انجام کارهای کوچک و تغییراتی می‌توانید مجددا به بازار برگردید و کسب و کارتان را توسعه دهید.

در این ‌جا اگر شریک شما تعصب بی‌جا بر روی ایده داشته باشد و بخواهد شکست ایده‌ی قبلی را نپذیرد احتمالا شما دچار مشکلاتی خواهید شد که حل کردن‌ آن در برخی موارد کار چندان آسانی نیست.

پذیرش شکست برای بسیاری از کسب و کار و شرکت‌های کوچک آن‌قدر سخت است که آن‌ها، به‌جای شروع تغییرات، ترجیح می‌دهند بر روی ایده‌ و کسب و کار شکست‌ خورده‌شان باقی بمانند که این کار چیزی جز اتلاف منابع و زمان را برای آن‌ها نخواهد داشت.

همچنین اگر شراکت در کسب و کار شما به‌گونه‌ای باشد که نیاز به کسب مهارتی جدید لازم باشد باید هر دو طرف قابل انعطاف و آموزش‌پذیر باشند تا بتوانند زمانی را برای کسب مهارت جدید صرف کنند.

قابل انعطاف بودن در شرکت‌های تکنولوژی بسیار مهم‌تر از سایر شرکت‌ها است. شرکت‌هایی که در برابر علم روز انعطاف لازم به‌خرج نداده‌اند دچار شکست‌های بزرگ، و جبران‌ ناپذیری شده‌اند.

برای مثال شرکت نوکیا، روزگاری بزرگترین بازیگر صنعت تلفن همراه بود اما بخاطر عدم انعطاف پذیری شرکای تجاری و هیات مدیره‌اش، شکست بزرگی را تجربه کرد؛ شکستی که پس از سال‌ها هنوز موفق به جبران آن نشده است.

(لازم به‌ذکر است شرکت نوکیا در سال‌های ابتدایی ورود سیستم عامل اندروید، از توسعه آن امتناع کرد و سعی داشت سیستم عامل ویندوزفون را توسعه دهد که این موضوع باعث عدم استقبال مخاطبان از محصولات این شرکت شد.)

۵ـ سازگاری شخصیتی

شاید باورش سخت باشد اما بسیاری از افرادی که از شراکت در کسب و کار خود ناراضی هستند و به مجموعه دکتر ویز مراجعه می‌کنند علت نارضایتی خود از شراکت را، ناسازگاری شخصی و مشکلات شخصی با شریک خود می‌دانند.

البته این موضوع در سایر نقاط دنیا نیز به همین صورت است و مشکلات شخصیتی در بسیاری کسب و کارها باعث می‌شود تا روند رشد و پیشرفت سازمان با مشکلات زیادی مواجه شود. در این‌باره نکته‌ای وجود دارد که بیشتر کارآفرینان بزرگ به آن اشاره می‌کنند.

آن‌ها می‌گویند همیشه سعی کنید شراکت را با شخصی شروع کنید که در خارج از فضای کسب و کار بتواند دوست صمیمی برای شما باشد و بتوانید به‌صورت آزادانه مشکلات‌تان را با او درمیان بگذارید.

در حقیقت ساختن یک کسب و کار موفق نیاز به همفکری‌های زیادی دارد و به این‌صورت نیست که صرفاً با کار فیزیکی، یک کسب و کار موفق ساخته شود. طبق تحقیقات دانشگاه آکسفورد، یک شریک مناسب و همراه می‌تواند تا ۸۰ درصد از سختی‌های مسیر کارآفرینی را کم کند. شما باید به شریک‌تان اعتماد کاملی داشته باشید تاجایی که به‌صورت ناخودآگاه بتوانید به او اعتماد کنید. پیشنهاد می کنیم از مشاوره کارآفرینی دکتر ویز کمک بگیرید.

سازگاری شخصیتی با شریک کاری
ویژگی‌ های شریک خوب

بعد از شراکت در کسب و کار چه موضوعاتی را باید با شریک خود در میان بگذاریم؟

تا این‌جای کار دانستیم که شراکت در کسب و کار چه اصولی دارد و ویژگی‌های یک شریک خوب برای کسب و کار چیست. در ادامه‌ی مقاله مهم‌ترین موضوعاتی که می‌بایست با شریک کاری‌تان درمیان بگذارید را مشخص کرده‌ایم تا بتوانید روابطی اصولی‌تر داشته باشید.

موضوعات قابل اشتراک با شریک کاری‌تان ۶ مورد است که همگی مهم و حیاتی هستند و رعایت نکردن هر کدام‌شان می‌تواند اثرات منفی و مخربی را بر کسب و کار و روابط شما داشته باشد.

۱ـ مدیریت امور مالی

اگر سبک زندگی یکی از طرفین شراکت به‌گونه‌ای است که آن فرد بسیار بیشتر از دیگری هزینه می‌کند ممکن است در طول زمان، روابط‌ را دچار مشکلات جدی کند. پس بهتر است تمامی موضوعاتی که بر امور مالی تاثیر می‌گذارد را با شریک‌تان درمیان بگذارید تا دچار مشکل خاصی نشوید.

برای مثال اگر در سه‌ ماهه‌ی دوم سال به مسافرت رفته‌اید و هزینه‌های شما بیشتر از دیگر بازه‌های زمانی شده، بهتر است شریک کاری‌تان را در جریان قرار دهید تا میزان برداشتی شما برای او قابل توجیه باشد. مطمئن باشید که موفقیت شراکت در کسب و کار نیازمند رعایت همین نکات ریز است.

۲ـ حد و مرز روابط شخصی‌تان

اگر یک رابطه‌ی شخصی، با شریک کاری‌تان دارید بهتر است بدانید که زندگی و رابطه‌ی شخصی‌تان در همه‌ی وجه‌های کاری‌تان نیز اثر خواهد گذاشت. بسیاری از کارآفرینان در این قسمت توصیه می‌کنند که مرز زندگی شخصی و زندگی کاری‌تان را مشخص کنید و به رعایت آن پایبند باشید.

همچنین بهتر است در مواقع گفتگو مشخص کنید که صحبت‌تان کاری است و یا شخصی است. به‌طور کلی سعی کنید هیچ‌گاه زندگی کاری را با زندگی شخصی‌تان یکی نکنید.

اگر در سازمان‌تان یک یا چند رابطه‌ی شخصی دارید، بهتر است بدانید شراکت در کسب و کار می‌تواند موجب پیشرفت شما و سازمان‌تان بشود به‌شرطی که مرز رابطه‌ی کاری و شخصی را مشخص کنید و اجازه ندهید گذر زمان این مرز را از بین ببرد.

۳ـ خرید و فروش تمام یا قسمتی از سهم شریک‌تان

بهتر است از همان اول این موضوع را مشخص کنید. دیر یا زود ممکن است یکی از شرکا بخواهد سهم دیگری را بخرد و یا سهم خودش را بفروشد. پس سعی کنید شرایط شراکت و واگذاری سهم را مشخص کنید. توافق بر سر خرید یا فروش سهم شرکت نباید فقط به‌صورت لفظی باشد و بهتر است با نظر یک مشاور و یا حقوق‌دان این‌کار را انجام دهید.

شراکت در کسب و کار و یا خرید و فروش سهم باید به‌صورت قانونی انجام گیرد تا در آینده دچار مشکلات حقوقی و قضایی نشود. معمولا پس از توافق شراکت در کسب و کار اگر کسی از طرفین بخواهد سهم خود را بفروشد باید این درخواست، به‌صورت کتبی باجزییات کامل نوشته شود.

۴ـ انتظارات طرفین از هم دیگر

شاید شما در ذهن خود انتظاراتی از طرف مقابل‌تان دارید که او اصلاً از آن‌ها خبردار نیست. این موضوع دیر یا زود می‌تواند به روابط شما و شریک کاری‌تان لطمه بزند چون انتظارات‌شما شفافیت لازم ندارند. پس بهتر است برای جلوگیری از این اتفاقات قبل از شروع شراکت مفصلا در این باره صحبت کنید تا دچار مشکلات ریز و درشت نشوید.

بسیاری از افرادی که برای مشاوره شراکت در کسب و کار، به مجموعه دکتر ویز می‌آیند و در شراکت خود به مشکل خورده‌اند دچار عدم شفافیت انتظارات هستند بی آن‌که خودشان درجریان باشند. پس مراقب باشید تا شما دچار چنین مشکلی نشوید.

نکات مهم در انتخاب شریک کاری
انتخاب شریک مناسب

۵ـ آینده شرکت را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

برنامه‌ریزی کردن برای سال‌های آینده یک شرکت کار آسانی نیست و شما پس از شراکت در کسب و کار، تنها تصمیم گیرنده‌ی آینده و سرنوشت شرکت‌ نخواهید بود. اگر تشابه فکری در بین شرکای کاری وجود نداشته باشد و یکی قصد ثابت نگه داشتن کسب و کار و دیگری قصد توسعه‌ی آن را داشته باشد قطعا در آینده‌ای نزدیک به مشکلات زیادی برخواهید خورد که حل کردن آن کار چندان آسانی نخواهد بود.

۶ـ شما و شریک‌تان دو عضو جدا نشدنی از یک خانواده‌اید

معمولاً در شرکت‌هایی که اصول کاری و شراکتی به‌درستی انجام می‌شود طرفین شراکت به‌قدری بایکدیگر صمیمی می‌شوند که تصورش در شروع کار کمی سخت و دور از انتظار است. در حقیقت انجام هرکاری از شما برطرف مقابل‌تان اثر می‌گذارد و برعکس. طبق گفته‌ی شرکای موفق و بزرگ مانند لری پیج و سرگی برین (موسسان شرکت گوگل)، شرکای کاری موفق به‌قدری به هم نزدیک می‌شوند که گویی از یک خانواده‌اند.

نکات حقوقی در رابطه با شراکت در کار

همان‌طور که اشاره کردیم نکات مهم برای شراکت کسب و کار وجود دارد که توجه به این موارد به شما این امکان را خواهد داد تا ضمن جلوگیری از بروز هرگونه اختلاف یا کشیدن کار به دادگاه کسب و کار خود را روز به روز قوی‌تر از قبل پیش ببرید. نکات حقوقی اهمیت بالایی در شروع یا پیش بردن بی عیب و نقص کسب و کارتان دارد و نقش مهم و اساسی را ایفا خواهد کرد که در ادامه به تمامی موارد در این رابطه خواهیم پرداخت.


تنظیم قراردادی رسمی و کامل

تنظیم قرارداد نقشی بسیار مهم در آغاز شراکت با شخص یا اشخاص حقیقی و حقوقی دارد. تنظیم قرار دادی کامل، که تمامی ابعاد موجود در کسب و کارتان و حق و حقوق کاری شما و شریک کاریتان را مشخص می‌کند، یک قدم مهم در رابطه با آغاز شراکت با شریک کاریتان محسوب خواهد شد.

تنظیم قرارداد این امکان را به شما و شریک کاریتان خواهد داد تا بتوانید در صورت انجام نشدن یا عمل نکردن به وظایف تعیین شده به صورت قانونی و با توجه به قوانین مدنی که در این رابطه موجود است، اقدامات لازم را در رابطه با محقق کردن حق و حقوقتان انجام دهید.

توجه داشته باشید که یکی از ملزومات نوشتن یک قرار داد حقوقی بین شرکا ذکر کردن مشخصات کامل، میزان سهم و مشارکت در کار می‌باشد. در صورتی که قرارداد کامل نباشد و کمی ابهام در آن وجود داشته باشد، در صورتی که در آینده مشکلاتی در کسب و کارتان پیش بیاید برای محقق کردن حق و حقوق خود ممکن است دچار مشکلات بزرگ و کوچکی شوید.

لازم است دو مرتبه به این موضوع اشاره کنیم که انتخاب شریک کاری واجد شرایط برای آغاز یک کسب و کار مشترک بسیار مهم بوده و یکی از اصول اولیه و مهم در آغاز یک کسب و کار نوپا به شمار می‌رود.

نکات حقوقی در رابطه با شراکت در کار

مشخص کردن نحوه تقسیم سود و زیان

نکته مهم دیگری که در رابطه با عقد قرارداد حائز اهمیت فراوانی می‌باشد، مشخص کردن میزان سرمایه اولیه هرکدام از طرفین و تقسیم سود و زیان حاصل از کسب و کار مشترکتان می‌باشد.

اگر بخواهیم به صورت ساده‌تر به این موضوع بپردازیم باید بگوییم که در همان ابتدا و در قرارداد اولیه‌ای که با شریک کاری خود منعقد می‌کنید، باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشید و از قبل نیز به نتایجی رسیده باشید و با رضایت طرفین نحوه و میزان تقسیم سود و زیاد حاصله از کسب و کارتان برای هر فرد کامل و به صورت واضح در قرارداد مشخص و قید شود.

توجه به موضوع جلوی بسیاری از مشکلات احتمالی را خواهد گرفت. پس نسبت به این مورد بی اهمیت نباشید و به حساب روابط شخصی نزدیک با شریک کاریتان این موضوع را نادیده نگیرید.

تعیین بازه زمانی

تاریخ شروع و پایان همکاری یکی دیگر از مسائلی می‌باشد که بسیاری از افراد با نادیده گرفتن آن متحمل ضرر‌های فراوانی شده اند. هر قرارداد کاری مربوط به شراکت در یک کسب و کار مشخص دارای تاریخ انقضا می‌باشد.

در قرارداد با شریک کاری خود، تاریخ شروع به همکاری و پایان همکاری را مشخص کنید و همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم تاریخ انقضایی را برای قرارداد در نظر بگیرید.

توجه داشته باشید تعیین یک بازه زمانی مشخص به این منظور است که بعد از تمام شدن زمان مقرر شده قرارداد قابلیت استناد نخواهد داشت و به صورت خودکار فسخ خواهد شد و هیج ارزشی نخواهد داشت.

با توجه به توضیحاتی که خدمت شما ارائه شد در صورت بروز هرگونه مشکل با توجه به تمام شدن زمان قرارداد طرفین هیچگونه اقدام قانونی با استفاده از قرارداد نمی توانند انجام دهند.

ناگفته نماند که این ویژگی در بعضی از موارد برای فرد مزیت‌ها و معایبی را به همراه دارد، که جا دارد دو مرتبه به رعایت یکی از اصول اولیه شراکت یعنی انتخاب شریک کاری اشاره کنیم. همانطور که در قبل به آن اشاره داشتیم در صورتی که فرد نامناسبی را برای این امر در نظر بگیرید نه تنها در رابطه با این موضوع، بلکه در بسیاری از موارد دیگر برای شما دردسر‌های فراوانی را به همراه خواهد داشت.

حل اختلافات با شریک کاری
دریافت پروانه کسب موقت یا دائم برای شراکت

یکی از مسائلی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و در واقع یکی از اصول اولیه شروع یک کسب و کار حرفه‌ای به شمار می‌رود، داشتن پروانه کسب است.

پروانه کسب برای شروع شراکت و عقد قرارداد نیز یک امر ضروری محسوب می‌شود، زیرا در صورتی که مشکلی در کسب و کارتان پیش بیاید اگر پروانه کسب و مجوز‌های لازم را از سوی صنف کاری خود دریافت نکرده باشید نه تنها مشکلتان مرتفع نخواهد شد بلکه از نظر قاونی نیز مرتکب جرم شده اید و بدون مجوز‌های لازم اقدام به شروع کسب و کار حرفه‌ای کرده اید.

پس یکی دیگر از نکاتی که پیش از عقد قرارداد حقوقی باید به آن توجه داشته باشید اخذ مجوز‌های لازم و پروانه کسب می‌باشد و بعد از انجام و تکمیل تمامی این اقدامات، این امکان فراهم است تا قرارداد کاری به صورت قانونی بین طرفین منعقد شود.

متنی دقیق و فارغ از هرگونه ابهامات برای شروع شراکت تنظیم کنید

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که باید به آن توجهی ویژه داشته باشید تنظیم متن قراردادی شفاف و به دور از هرگونه ابهام می‌باشد. ابهام یا به اصطلاح دو پهلو بودن بعضی از بند‌های قرارداد می‌تواند برای شما دردسر ساز باشد.

سعی کنید قرارداد را زیر نظر یک وکیل تنظیم کنید تا فارغ از هر نوع ابهام یا نقص باشد و از نظر حق و حقوق به تمامی موارد و جزئیات پرداخته شود. در متن قرارداد از لفظ‌های حقوقی استفاده کنید و در قراردادی که منعقد می‌شود به صورت صریح و شفاف به تمامی وظایف و تعهدات طرفین اشاره شود.

کمک گرفتن از کارشناس یا وکیل برای تنظیم قرارداد شراکت

در پاراگراف‌های قبلی نیز به این موضوع اشاره داشتیم که یک قرارداد باید از هر حیث مورد بررسی قرار گیرد و از تمامی نظر‌ها تکمیل باشد. اگر تجربه‌ی اول شما در کسب و کارتان می‌باشد بهتر است برای تنظیم قرارداد از یک کارشناس یا وکیل پایه یک مشاوره‌های لازم را بگیرید چرا که این افراد به تمامی حق و حقوق طرفین آگاه بوده و می‌توانند با تنظیم یک قرارداد استاندارد و درست جلوی بسیاری از ابهامات و مشکلات احتمالی را بگیرند.

در واقع در عقد یک قرارداد کاری زوایای پنهانی وجود دارد که بعدها می‌تواند برای هر یک از طرفین مشکلاتی را به وجود بیاورد. بنابراین بهتر است جهت اطمینان خاطر از بی عیب و نقص بودن قرارداد و پیشگیری از هر نوع مشکل از یک کارشناس کمک و مشاوره‌های لازم را دریافت کنید.

کمک گرفتن از کارشناس یا وکیل در کار ها
جدا از تمامی نکاتی که در پاراگراف قبلی به آن اشاره کردیم، استفاده یا مشاوره گرفتن از وکیل یا کارشناس جهت عقد قرارداد باعث می‌شود تا قراردادی که بین دو طرف منعقد میشود ضمانت اجرایی داشته باشد و در صورت بروز هرگونه مشکل به راحتی و بدون بروز هیچ مسئله و اشکالی بتوان اقدامات قانونی را به جهت محقق کردن حق و حقوق طرفین انجام داد.

در صورتی که با یک وکیل یا کارشناس در رابطه با این امر مشاوره‌های لازم صورت نپذیرد می‌توان شاهد به مشکل خوردن و ایجاد ابهامات متعددی در رابطه با قرارداد کاری بود.

قرارداد را قبل از امضاء به خوبی و با دقت مطالعه کنید

بسیاری از افرادی که در رابطه با شراکت با شخص یا اشخاص، حقیقی یا حقوقی دچار مشکل می‌شوند ناشی از بی توجهی به متن قراردادی است که بین طرفین منعقد می‌شود.

بسیاری از افرادی که با شریک کاری خود اقدام به عقد قرارداد یا امضاء تفاهم نامه می‌کنند شناخت قبلی از یکدیگر داشته و با توجه به این مسئله و اعتماد داشتن به شریک کاری خود بدون خواندن و توجه کردن به متن قرارداد اقدام به امضاء قرارداد کاری بین خود و شریک کاری خود می‌کنند .

در بسیاری از موارد دیده شده که این امر مشکلات بسیار بزرگی را برای یکی از اشخاص به وجود آورده است و در بسیاری از موارد حق یکی از طرفین به صورت کامل ضایع شده است.

یکی از اصول اولیه شراکت یا بهتر بگوییم قانون شراکت در کار همانطور که در ابتدا مقاله نیز به آن اشاره کردیم ایجاد یک مرز بین روابط شخصی و کاری شرکا می‌باشد.

به هیچ عنوان روابط شخصی خود را در روابط کاری خود دخالت ندهید، اعتماد به طرف مقابل یکی از نیاز‌ها و شرایط اولیه‌ای به شمار می‌رود که دو طرف باید نسبت به یکدیگر داشته باشند، اما این موضوع باعث نمی شود تا فرد بدون توجه به متن قرارداد و بر حسب اعتماد به طرف مقابل خود قرارداد را بدون توجه و خواندن با دقت متن امضاء کند.

چرا که ممکن است متن قرارداد به صورت یک طرفه تنظیم شده باشد و با توجه به این امر یکی از طرفین ضرر و زیان بیشتر و قابل توجهی را نسبت به طرف دیگر داشته باشد.

قید کردن شرایط خاص در قرارداد شراکت

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجهی ویژه داشت مشخص کردن میزان سود و زیان شرکای حقیقی و حقوقی شما در صورت بروز شرایطی خاص مانند آتش سوزی می‌باشد. به عنوان مثال اگر در شرایطی مانند آتش سوزی زیان قابل توجهی به بار بیاید باید تمامی افراد حقیقی و حقوقی که در کار مشارکت دارند به میزان آورده یا سرمایه‌ی خود زیان به بار آمده را متقبل شوند.

در مورد قبلی به این موضوع اشاره شد که باید متن قرارداد را تحت هر شرایطی به دقت بررسی کرد چرا که ممکن ابهامات و یا لفظ‌های دو پهلویی در قرارداد وجود داشته باشد که در مواردی همانند شرایطی که مثال زده شد به صورت نامساوی یا ناعادلانه زیان به بار آمده تنها متوجه شخصی یا اشخاص به خصوصی شود و دیگر شرکا متضرر نشوند.

بنابر این در متن قراردادی که بین دو طرفین یا اشخاص حقیقی و حقوقی شکل می‌گیرد باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشت و برای چنین شرایطی قوانین یا به طور کلی بند‌هایی در نظر گرفته شود، تا در صورت بروز هر نوع مشکلی همانطور که در ابتدا به آن پرداختیم هر کدام از شرکا به میزان آورده یا سرمایه‌ای که در کار گذاشته اند هزینه‌های ناشی از بروز هر نوع مشکل را متقبل شوند. با عقد قراردادی مناسب و درست می‌توان از بروز مشکلات بسیاری نظیر این مورد جلوگیری کرد.

تنظیم قرارداد کاری با شریک کاری

  • میزان سود و ضرر شراکت به صورت ماهیانه مشخص شود

یکی دیگر از بند‌هایی که در قرارداد باید ذکر شود و باید به آن توجهی ویژه بشود این موضوع است که قرارداد خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که در متن آن ذکر شود که میزان سود و زیان باید در پایان هر ماه مشخص شود. این امر از چند مشکل احتمالی جلوگیری خواهد کرد؛

  • به شما این امکان را خواهد داد تا بر میزان سود و زیان کسب و کارتان تسلط و نظارت کافی را داشته باشید.
  • در صورتی که زیان به حد قابل توجهی برسد یا به نوعی بیش از حد مجاز باشد و خطر ورشکستگی وجود داشته باشد اقدامات پیشگیرانه و مناسب را انجام دهید.
  • برای بخش‌های مختلف کار همفکری‌های لازم را با توجه به میزان سود و ضرر انجام دهید تا شرایط را بهبود ببخشید.

مواردی که به آنها اشاره شد 3 مورد از مهمترین مزیت‌هایی به شمار می‌رود که می‌توان در رابطه با کار و شراکت خود به آن دست پیدا کنید. در مقوله شراکت بحث مهمی که وجود دارد همفکری و هماهنگ بودن افراد می‌باشد.

در صورتی که سود شرکت، مغازه یا هر نوع کسب و کار دیگری که به صورت شریکی جلو میرود بالا باشد می‌توان با همفکری و مشورت با شرکا، کار خود را توسعه دهید و بخش‌های مختلفی به کسب و کار خود اضافه کنید. قوانین شراکت مغازه به چه صورتی است؟

اما اگر ضررها در گزارش‌های ماهیانه بیش از حد معمول و چشمگیر باشد با توجه به ویژگی که به آن اشاره شد (همفکری و مشورت) می‌توانید تصمیمات مهمی در این زمینه اتخاذ کنید و در جهت جبران خسارات اقدامات لازم را به عنوان یکی از شرکا و سرمایه گذاران انجام دهید.

مشخص کردن شرایط برای شریک یابی در کسب و کار

افرادی که به دنبال شریک یابی در کسب و کار هستند، باید بدانند که این کار صددرصد شرایط و قوانین خاصی دارد. اگر به این شرایط توجهی نداشته باشند، این امکان وجود دارد که مشکلات شراکت از همان ابتدای کار کسب و کار این افراد را تحت شعاع قرار می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که سعی کنید همه چیز را در نظر بگیرید تا بتوانید به نحو احسن به وظایف شریک در کسب و کار نیز آشنا بشوید.

بدین ترتیب هر گونه دغدغه و استرس در کسب و کار را از ذهن خود دور نگه دارید. بسیاری از افراد زمانی که به دنبال کار شراکتی هستند، باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که مهارت و شایستگی از جمله موضوعات مهمی هستند که صددرصد می‌تواند یک کسب و کار را با شراکت به سمت‌وسویی هدفمند هدایت کند. بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارها به این دلیل با شکست روبه‌رو شده‌اند که شرایط شراکت کاری را به هیچ عنوان از همان اول در نظر نگرفته‌اند؛ به همین دلیل به پایان کار نرسیده با مشکلات و سرخوردگی‌های عمیق مواجه شده‌اند. همچنین برای اینکه اطلاعات خود را در زمینه شراکت بالا ببرید می توانید مقاله جذب سرمایه گذار برای ایده در دکتر ویز دنبال کنید.

به سراغ افراد با مهارت بروید که مسئولیت پذیر باشند

برای این که شریک یابی در کسب و کار به نحو احسن انجام شود شما باید استانداردها و ویژگی‌های خاصی را برای شریک کاری خود در نظر داشته باشید؛ چراکه حرفه و شغل شما به اندازه‎ای مهم است که اگر شریک شما فرد قابل اعتمادی نباشد و یا ویژگی‌های دیگری را شما نتوانید در شخصیت وی شاهد باشید به مرور زمان متوجه اشتباه خود خواهید شد.

این گونه است که باید به مشکلات شراکت هر چه سریع‌تر فکر کنید. اما برخی از افراد متاسفانه به این موضوع هیچ توجهی ندارند و این چنین است که نمی‌توانند شرایط مناسبی را برای کسب و کار خود در نظر بگیرند.

 اما به شما توصیه می‌کنیم که همیشه وجود مهارت خاص را برای شریک خود در نظر بگیرید؛ چرا که اگر شریک شما مهارت خاصی نداشته باشد و در کسب و کار شما بخواهد از صفر شروع کند صددرصد برای شما مشکلات و البته هزینه‌های زیادی را بر جای خواهد گذاشت. به همین خاطر سعی کنید از همان ابتدای کار مسئولیت‌پذیری را در شریک خود بیدار کنید تا دچار مشکلات و ضررهای بالا در این زمینه نشوید.

مسئولیت‌پذیری به واسطه مهارت در انجام کار عاید افرادی می‌شود. این ویژگی از جمله ویژگی‌های یک شریک مناسب است؛ چنانچه شما به قوانین شراکت در کار توجه داشته باشید، این ویژگی را از همان ابتدای کار با شریک کاری خود در میان خواهید گذاشت.

عدم احترام در کسب و کار باعث ایجاد دل زدگی می‌شود

متاسفانه برخی از افراد به هر دلیلی نمی‌توانند احترام کاری را حفظ کنند. این امر به این دلیل است که شما را از همان ابتدای کار نسبت به شریک یابی در کسب و کار ناامید می‌کنند. اما زمانی که طبق قوانین شراکت کاری احترام بین شرکاء وجود داشته باشد از لحاظ مالی، اخلاقی و بسیاری از جنبه‌های دیگر شرکاء خواهند توانست همیشه در هر شرایطی در کنار یکدیگر حضور داشته باشند.

همچنین در صورت شکست هیچ‌گاه فردی دیگری را مقصر نمی‌داند. بلکه با مسئولیت‌پذیری خود بتوانند راهی را برای جبران در نظر بگیرند. البته امروزه به این دلیل که برخی از افراد بدون آگاهی به شریک پیدا کردن در کسب و کار می‌پردازند متاسفانه شرایط شراکت در کار آنچنان که باید شرایط درست و صحیحی نیست.

بدین ترتیب بسیاری از افراد به وظایف شریک در کسب و کار آگاه نیستند و مشکلات خاصی را به وجود می‌آورند. پس سعی کنید همیشه به احترام متقابل در هر نوع کسب و کاری توجه داشته باشید تا بتوانید در طولانی مدت به شکل اصولی و هدفمند به کسب و کار خود جهت خاصی را هدیه دهید.

اصول طلایی برای شراکت در کارها

اگر هم‌فکر نیستید شروع نکنید

توصیه ما به شما عزیزان این است، زمانی که به دنبال شریک مناسب در کسب و کار هستید، در ابتدای کار به این موضوع فکر کنید که یکی از قوانین شراکت در کار، هم فکر بودن شما است؛ چرا که اگر نتوانید در این زمینه به تفاهم برسید مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد. این مشکلات نخواهند توانست به ثبات و هدفمندی کار شما کمک کند. به همین خاطر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که همیشه از همان ابتدای کار در مورد اهداف خود صحبت کنید.

با این کار می‌توانید ایده‌ها، هدف‌گذاری‌ها و تمام موارد را در کنار یکدیگر به شکل کاملاً اصولی قرار داده و این چنین ویژگی‌های هر کاری را بشناسید؛ چرا که اگر شرکا قادر نباشند با یکدیگر هم‌فکر باشند عدم تصمیم‌گیری مناسب باعث خواهد شد که مشکلات شراکت به راحتی خود را نشان داده و این چنین شرایط شراکت در کار شرایط بسیار سختی قلمداد شود.

خلاق باشید تا برنده شوید

تمامی افرادی که به صورت شراکتی کار می‌کنند به خوبی به این موضع آگاه هستند که داشتن ذهنی خلاق و ایده‌پرداز تا چه حد می‌تواند به بازدهی کار کمک کند. به همین دلیل است، که شما اگر بتوانید از همان ابتدا شریک خود را بشناسید و بدانید که مهارت‌ها و استعدادهای او در چه حد است و آیا ذهن باز و خلاقی دارد، صددرصد خواهید توانست بازدهی بالایی را در مسیر کسب و کار خود در نظر داشته باشید؛ چرا که در برخی از شرایط تنها به واسطه ذهن و ایده‌پردازی، افراد می‌توانند جلوی خسارت‌های بسیاری از مشکلات را به راحتی بگیرند.

به همین دلیل شریک مناسب در کسب و کار را در ابتدای کار با شناخت و ویژگی‌های شخصیتی طرف در نظر بگیرید. اگر وظایف شریک در کسب و کار را از همان ابتدا به ایده‌پردازی و استعداد شرکا مرتبط ندانید، نخواهید توانست منابع درستی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید؛ چرا که هر کسب و کاری در ابتدا اگر سرمایه مناسبی نداشته باشد تنها به واسطه مهارت و ایده‌پردازی ذهن شرکا می‌تواند منبع‌های مناسبی را برای خود ایجاد کند.

به همین دلیل توصیه ما به شما این است که شراکت در کار را از همان ابتدای کار با توجه به شخصیت افراد انتخاب کنید تا در طولانی مدت از انتخاب خود پشیمان نشوید.

اول دوست باشید سپس شریک

متأسفانه به واسطه این که تمامی افراد نمی‌توانند افرادی واقع‌بین باشند، ممکن است در هنگامی که به کسب و کار با شریک خود می‌پردازند به واسطه عدم سازگاری از نظر اخلاقی نتوانند کسب و کار خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند. این چنین است که به شما توصیه می‌کنیم شریک یابی در کسب و کار را همان‌گونه که گفته شد از همان ابتدا با شناخت کامل و صحیح آغاز کنید؛ چراکه اگر شریک شما نتواند با شما هم‌فکر باشد و یا در لحظات سخت کنار شما حضور داشته باشد، شما از لحاظ روحی نخواهید توانست با وی ارتباط برقرار کرده و این امر صد در صد به نفع شما نخواهد بود.

به همین دلیل شریک یابی در کسب و کار را یک مسئله بسیار مهم در نظر بگیرید؛ چرا که در غیر این صورت تنها مشکلات مالی و آسیب‌های روحیه خاصی را باید سپری کنید. آن دسته از افرادی که در کسب و کار علاوه‌بر مسائل کاری صمیمیت بیشتری با شریک خود دارند به راحتی می‌توانند مشکل را به شکلی خاص بین خود حل کنند. به همین خاطر توصیه ما به شما این است که این مسائل را جدی گرفته تا بتوانید به شکل اصولی و مدیریت شده در طول دوران کسب و کار خود بدون مشکل به ادامه کار خود فکر کنید.

مسائل مالی را با بکدیگر در نظر بگیرید

اما زمانی که شما شراکت در کار خود را به نحو احسن در نظر می‌گیرید بهتر است این نکته را به خاطر داشته باشید که هر موضوعی در کسب و کار شما مهم است و باید با یکدیگر در میان بگذارید تا بتوانید تمامی امور مالی را به شکل خاص مورد بررسی قرار دهید.

متأسفانه برخی از افراد به این موضوع  واکنش مناسبی نشان نمی‌دهند و این چنین است که اگر دقت کنید در طی مدت زمان خاصی به مشکلات زیادی برمی‌خورند؛ چرا که هر مشکل مالی این اختیار را دارد که بتواند بازدهی کار را به شکلی غیرقابل اصولی پایین بیاورد. به همین دلیل توصیه ما به شما عزیزان این است از همان ابتدای کار تنها کاری که باید انجام دهید این است که تمامی امور مالی را به راحتی مدیریت کنید تا مشکل خاصی برای شما و شریک کاری شما به وجود نیاید.

اما با کمال تأسف باید بگوییم که هنگامی‌که شما شریک یابی در کسب و کار را با تمام ویژگی‌هایی که باید داشته باشد انتخاب می‌کنید؛ اما چنان‌چه صمیمیت را در کار طوری لحاظ می‌کنید که دیگر نمی‌توانید به راحتی حقیقت و مشکلات را بازگو کنید نمی‌توانید بسیاری از مسائل را به راحتی با شریک کاری خود در میان بگذارید.

به مشکلات بسیار شدیدی‌تری برمی‌خورید به همین دلیل سعی کنید همیشه یک حد و مرز خاصی را بین خود و شریک کاری خود قرار دهید. به هیچ عنوان با مسائل شخصی و زندگی روزمره خود را وارد بحث کار و همچنین شراکت نشوید؛ چرا که در غیر این صورت شما نخواهید توانست به صورت هدفمند به کسب و کار فکر کنید.

شرکا در هر شرایطی باید از یکدیگر حمایت کنند

از همان ابتدای کار سعی کنید که به شریک انتخابی خود در کسب و کار به گونه‌ای فکر کنید که انگار قرار است شریک شما عضو خانواده شما باشد. باید در هر شرایطی چه آسان و چه سخت و چه خوش و چه ناخوش در کنار یکدیگر باشید.

به همین دلیل سعی کنید انتظاراتی که از یکدیگر دارید را از همان ابتدا با یکدیگر در میان بگذارید. قانون شراکت در کار را رعایت کنید. در غیر این صورت تنها باید در کوتاه مدت به مشکلات و تنش‌های خاصی فکر کنید. از همان ابتدا به طور کاملا مشخص سعی کنید همه چیز را تعیین کنید تا به بهترین شکل ممکن از شریک خود در کسب و کار رضایت داشته باشید؛ چرا که در هر صورت اگر افراد انتظاراتی که از شریک کاری خود دارند را به هر دلیلی در حال برآورده شده نبینند، شریک یابی در کسب و کار تنها به ضرر آن‌ها تمام خواهد شد.

 داشتن انتظار یک موضوع بسیار مهم است که به صورت صددرصدی وقتی شما با کسی وارد کار می‌شوید از وی انتظار دارد که در شرایط خاص از شما حمایت کند. همچنین بسیاری از شرایط و قوانین را بتواند در حین کار به نحو احسن در نظر بگیرد، تا از مشکلات خاصی که می‌تواند موفقیت کار را تحت فشار قرار دهد به شکل خاص جلوگیری به عمل آورد. به همین دلیل از همان ابتدا تمام موارد را به صورت شفاف با شریک خود درمیان بگذارید.

نظرات خود را درباره قوانین شراکت در کسب و کار، قوانین شراکت مغازه، شراکت کار و سرمایه و همینطور در رابطه با نحوه جدا شدن از شراکت با ما به اشتراک بگذارید.

 

برخی از سوالات رایج

لازمه پیش بینی آینده درست برای شراکت در کار چیست؟

  1. برنامه ریزی کردن برای سال‌های آینده شرکت

      2. تشابه فکری در بین شرکای کاری

      3. مشخص کردن یک هدف مشترک در بین شرکا

دلیل ضرورت تنظیم قراردادی رسمی و کامل در یک شراکت چیست؟

تنظیم قرارداد این امکان را به شما و شریک کاریتان خواهد داد تا بتوانید در صورت انجام نشدن یا عمل نکردن به وظایف تعیین شده به صورت قانونی و با توجه به قوانین مدنی که در این رابطه موجود است، اقدامات لازم را در رابطه با محقق کردن حق و حقوقتان انجام دهید.

برای رعایت قوانین شراکت در کار چه مواردی ضروری است ؟

از ملزومات نوشتن یک قرار داد حقوقی بین شرکا ذکر کردن مشخصات کامل، میزان سهم و مشارکت در کار می‌باشد.

دیدگاه‌های شما

24 دیدگاه دربارهٔ «مهمترین اصول شراکت در کار : 28 نکته قبل کشیدن کار به دادگاه !»

  1. یه دانشجو

    بسیار زیبا و با زبان ساده.
    در ایران حرفای مسخره ای میزنند که شریک اگه خوب بود، خدا شریک می گرفت، اما نمیگن چطور درست شراکت کنیم…..
    از روی نادانی کل کانسپت را زیر سوال می برند. هر چند شراکت ریسک هایی و دارد ولی با امثال این مراقبت ها به نظرم خیلی ریسک ها کمتر خواهندشد.

    سپاس از شما.

    1. تیم نویسندگان دکتر ویز

      سلام و عرض ادب باعث افتخار ماست که این اتفاق خوب براتون افتاده با این مطلب

  2. سلام
    خیلی گیج بودم چون فردا میخوام برم صحبت کنم برای شروع کاری برای شراکت
    خیلی خوبه که نوشته های شما رو مطالعه کردم ویادداشت کردم عالی بود ممنونم من خیلی از اینارو حتی بهش فکرم نکرده بودم

    1. تیم نویسندگان دکتر ویز

      سلام و درود خوشحالیم که تونستیم در این مسیر کمکی بهتون بکنیم.

  3. محمد حسین

    با سلام خدمت شما وعرض خسته نباشید
    مطالب خیلی زیبا و مفیدی در این مقاله به اشتراک گذاشتید بسیار ممنون

  4. سلام و خداقوت
    تو همه کارای مشترک رودربایستی و کنار امدن اولیه با روحیات شرکا،اجتناب ناپدیره و در همین حین حضور اساتید همچون شما طلایی محسوب میشه و توی تنگناها و سختی شرایط ،عدالت به دست قرارداد شما ملموس و نجات دهنده میشه.

  5. ممنونم از اطلاعات خوب شما،در ابتدای انجام شراکت هستم ،دید من وسیع تر شد

  6. درود. روزتون_زیبا
    مطالب اگرچه کلی بود ولیکن برای من بسیار آموزنده بود. سپاسگذارم
    کمری 99/10/09

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان