ساخت فروشگاه اینترنتی : صفر تا صد نحوه راه اندازی فروشگاه اینترنتی + نکات

فروشگاه اینترنتی
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

فروشگاه اینترنتی

ساخت فروشگاه اینترنتی یکی از بهترین شغل‌های آنلاینی است که می‌توانید به آن فکر کنید. امروزه، شاهد سایت‌های فروشگاه اینترنتی بسیار زیادی هستیم؛ به‌طوری‌که با یک سرچ ساده در اینترنت، می‌توانیم سایت‌های فروش متفاوتی را در عرض چند دقیقه مشاهده کنیم.

ساخت فروشگاه اینترنتی

راه اندازی سایت فروش یکی از مهم‌ترین مسائلی است که برای فروشگاه‌های اینترنتی موردنیاز می‌باشد. اگر شما هم به فکر راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی هستید، باید مسائل زیادی در این مورد را در نظر داشته باشید. در عصر حاضر، بسیاری از خریدها به‌صورت آنلاین و اینترنتی می‌باشد که مزیت‌های بسیاری برای خریداران دارد. نیازی نیست برای خرید یک محصول ساعت‌ها در ترافیک یا بازار وقت بگذرانند. به‌جای این کار، راحت در منزل خود لم داده و محصول موردنظر خود را انتخاب می‌کنند.

ساخت فروشگاه اینترنتی

اما راه اندازی یک فروشگاه آنلاین موفق، نیاز به دانستن برخی نکات دارد. افراد زیادی قبل از شروع به طراحی وب‌سایت خود، به دنبال راه‌ها و آموزش‌های ساخت سایت فروشگاه اینترنتی (آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی) هستند. در اغلب مواقع، این افراد با گزینه‌های زیادی روبرو و دچار سردرگمی می‌شوند. آن‌ها نمی‌دانند کدام نکات و کدام روش‌ها مؤثر و درست می‌باشند. ما در این مقاله، گام‌های مهم و اساسی برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی موفق را توضیح می‌دهیم. در مورد کسب درآمد از اینترنت بیشتر بدانید.

برای راه اندازی سایت فروش باید چه کنیم؟

همان‌طور که گفتیم، راه اندازی فروشگاه اینترنتی مزایای فراوانی دارد که تنوع، مهم‌ترین مزیت آن شناخته می‌شود. این فروشگاه‌ها هیچ تعطیلی ندارند و مشتریان حتی نصفه‌شب هم می‌توانند به دنبال محصول موردنظر خود باشند. بسیاری از افراد هم در حال حاضر به دنبال ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی هستند که سود بسیار خوبی برای کارکنان در این حوزه دارد. برای تصمیم گیری بهتر و همچنین شروع فرآیند راه اندازی سایت فروشگاهی می توانید با مشاور کسب و کار خود مشورت کنید. در ادامه، برخی از اقدامات مهم که برای راه اندازی سایت فروش باید به آن توجه کنید را بررسی خواهیم کرد.

انتخاب محصول

اولین نکته که برای راه اندازی سایت فروش باید به آن توجه کنید، این است که قصد دارید چه محصولی بفروشید. این موضوع به این دلیل است که باید درباره محصولات خود اطلاعات کافی داشته باشید. اگر درمورد محصولاتی که به مشتریان عرضه می‌کنید، آگاهی کافی نداشته باشید، مشتری هم به شما اعتماد نخواهد کرد و طبیعتاً از شما خرید نمی‌کند.

یک واقعیت بسیار مهم که باید مدنظر قرار دهید این است که دقیقاً مانند فروشگاه‌های حضوری که مشتری برای خرید به آن مراجعه می‌کند، فروشگاه آنلاین نیز به همین صورت می‌باشد. در خرید از یک فروشگاه حضوری، اگر مشتری احساس رضایت نکند، دیگر از آن فروشگاه خرید نمی‌کند. در فروشگاه اینترنتی نیز به همین صورت است و اگر کاربر از فروشگاه شما رضایت نداشته باشد دیگر به سایت شما سر نخواهد زد.

بنابراین شما تنها یک‌بار فرصت دارید که خود را نشان دهید و تمام بسترهای موردنیاز را برای کاربر سایت خود فراهم کنید. کاربر، فروشگاه شما را از بین هزاران فروشگاه اینترنتی انتخاب کرده است. بنابراین باید نوع محصولات و چیدمان محصولات شما به‌گونه‌ای باشد که کاربر را تشویق به خرید محصول کند. اگر مشتری رضایت کافی را از سایت شما داشته باشد، ممکن است دیدن آن را به دیگران هم پیشنهاد کند.

چگونه محصول کارآمدی انتخاب کنیم؟

برای راه اندازی سایت فروش و برای اینکه محصول خوبی انتخاب کنید، باید به موارد بسیاری توجه کنید. برای مثال، باید درباره تقاضای بازار تحقیق کنید و ببینید که چه محصولی در حال حاضر پرطرفدار است. همچنین باید فضای رقابتی بازار هم در نظر بگیرید. هرچه فضای رقابتی کمتر باشد، شانس شما برای فروش بالاتر می‌رود. علاوه بر این، درمورد ترندهای بازار هم جست‌وجو کرده و محصولاتی را بفروشید که به‌روز هستند و افراد بیشتری به آن جذب می‌شوند. همچنین تنوع نقش مهمی در جذب مشتری دارد.

به‌عنوان‌مثال تصور کنید که شما با یک برند فوق‌العاده کفش ورزشی همکاری کرده‌اید و تصمیم دارید یک فروشگاه آنلاین برای فروش آن‌ها باز کنید. این ایده بسیار عالی و جذاب است. اما چرا کالاهای ورزشی دیگری را نیز ارائه نمی‌دهید تا فروشگاه اینترنتی خود را تکمیل کنید. بهتر است ترکیبی از کفش‌های ورزشی و سایر لوازم ورزشی در کنار هم قرار دهید تا فروشگاه شما به‌خوبی اداره شود. ممکن است فردی برای خرید لوازم ورزشی دیگری مانند مچ‌بند ورزشی یا جوراب ورزشی و… وارد سایت شما شود.

در این صورت اگر کسی هم تمایل به خرید کفش نداشته باشد، ازطریق فروش سایر لوازم پول به دست می‌آورید. همچنین می‌توانید در روز افتتاحیه و بعد از ساخت فروشگاه اینترنتی خود تعدادی از محصولات خود را فروش ویژه بگذارید تا افراد بیشتری جذب سایت شما شوند.

انتخاب مشتری

بهتر است محصولاتی که ارائه می‌دهید، با نوع و رده سنی مخاطبان شما مطابقت داشته باشد. این موضوع ازآن‌جهت حائز اهمیت است که هنگام طراحی و گرافیک سایت فروشگاه، باید متناسب با نوع مخاطب آن را طراحی کرد.

به‌عنوان‌مثال اگر مخاطبان موردنظر شما نوجوانان زیر ۲۰ سال هستند، باید قالب گرافیکی سایت شما پویا و شیک و کاملاً مدرن متناسب با آن پرسونا باشد. همچنین اگر افراد سا‌لخورده مخاطبان سایت فروشگاهی شما هستند، بهتر است محافظه‌کارانه پیش بروید. برای مثال فونت بکار رفته باید بزرگ‌تر باشد تا افراد مسن‌تر در خواندن اطلاعات موجود در سایت، به مشکل برنخورند.

اگر می‌خواهید فروشگاه شما جذابیت بیشتری داشته باشد، در مورد محصولات و تصاویری که قرار می‌دهید دقت کنید. زیرا برخی تصاویر ممکن است از نظر شما جذابیت داشته باشد اما از دید دیگران توهین‌آمیز باشد. در ساخت فروشگاه اینترنتی توجه به همین نکات ساده می‌تواند شما را از دیگران متمایز کند.

شناخت رقبا

چه سایت فروشگاهی خود را از قبل راه‌اندازی کرده باشید و چه اخیراً قصد راه‌اندازی آن را دارید، باید رقبای خود که در زمینه کسب‌وکار شما فعالیت دارند را شناسایی کنید. خوب توجه کنید که در چه زمینه‌ای بهتر از شما عمل می‌کنند و نقاط ضعف و قوت فروشگاه اینترنتی خود را شناسایی نمایید. سپس نقاط ضعف خود را برطرف و نقاط قوت را تثبیت کنید. تحقیق در مورد سایت رقبا زمان زیادی از شما نخواهد گرفت، اما درعین‌حال بسیار ارزشمند می‌باشد. بررسی سایت رقبا به شما این امکان را می‌دهد تا تجربیاتی ارزشمند و رایگان در اختیار شما قرار گیرد.

سعی کنید که اشتباهات رقبای خود را شناسایی کرده و آن‌ها را تکرار نکنید. همچنین نکات منفی در طراحی و گرافیک سایت را نیز بررسی کنید تا شما آن‌ها را تکرار نکنید. به‌عنوان‌مثال، طراحی بد سایت یا استفاده از قالب نمایش نامناسب و… را بکار نبرید. به‌علاوه، به نکات مثبت فروشگاه آن‌ها، مانند نحوه چیدمان دسته‌ها، نحوه نمایش تصاویر محصولات، نحوه برگشت به صفحات قبلی و… نیز دقت کنید. سعی کنید این موارد را در سایت خود بکار ببرید.

به دنبال پیدا کردن راهی برای متمایز شدن سایت فروشگاهی خود با سایر فروشگاه‌ها باشید. به‌عنوان‌مثال، اگر رقبای شما همگی قیمتی مشابه دارند، شما سعی کنید محصولات خود را %۱۰ کمتر از قیمت سایت‌های دیگر دهید. همچنین اگر هزینه پست را از مشتری دریافت می‌کنند، شما ارسال رایگان به آن‌ها ارائه دهید. در کل، راهی پیدا کنید که شما را از سایر فروشگاه‌ها متمایز کند.

تعیین بودجه

هرگز محصولاتی فراتر از بودجه خود خریداری نکنید. سعی کنید همیشه %۲۰ از بودجه خود را کنار بگذارید تا در صورت بروز مشکلات احتمالی، همه سرمایه خود را از دست ندهید. مقدار بودجه، قیمت اجناسی که قصد خرید آن را دارید، هزینه انبار برای اجناس فروشگاه و سایر هزینه‌ها را مدنظر داشته باشید. ساخت فروشگاه اینترنتی به بودجه شما بستگی دارد، برای اینکه هزینه‌های شما پایین‌ترین حد خود باشید، توصیه می‌کنیم از فروشگاه ساز‌های آنلاین کمک بگیرید. زیرا هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی هم کاملاً متفاوت است.

هزینه ساخت فروشگاه اینترنتی

انتخاب نام دامنه وب‌سایت

کار بعدی که برای راه اندازی سایت فروش باید انجام دهید این است که برای دامنه وب‌سایت خود نام مناسبی انتخاب کنید. بهتر است که این نام با نام برند شما مرتبط باشد تا مشتری دچار سردرگمی نشود. حتی اگر نام برند و دامنه شما یکی باشد، بسیار عالی می‌شود.

نکته جالب‌توجه در این مورد، این است که اگر نام دامنه خود را تغییر دهید، بعداً مشکلات زیادی نظیر هزینه‌های اضافی و… برای شما به وجود می‌آید. از همه مهم‌تر اینکه باید دوباره رتبه‌بندی موتورهای جستجو را شروع کنید. بنابراین یک نام دامنه خوب انتخاب کرده و سعی کنید هرگز آن را تغییر ندهید.

توجه داشته باشید که دامنه را از سایت‌های معتبر خریداری نمایید. همچنین برای مشاوره در این زمینه و سایر موارد و روش‌های بهبود سایت می‌توانید از دکتر ویز مشاوره بگیرید. در دکتر ویز، می‌توانید از مشاوره راه اندازی فروشگاه اینترنتی و مشاوره راه اندازی فروشگاه آنلاین بهره‌مند شوید. انتخاب دامنه مناسب یکی از مهم‌ترین گام‌های ساخت فروشگاه اینترنتی می‌باشد؛ پس دقت زیادی به این موضوع داشته باشید.

خریداری هاست

هر مغازه و فروشگاهی که ما در بازار می‌بینیم، در یک مکان خاصی قرار دارند. هاست هم برای وب‌سایت، حکم همان مکان اینترنتی را دارد. قبل از راه اندازی سایت فروش باید حتماً هاست موردنظر خود را خریداری نمایید. فضایی که همه اطلاعات سایت شما در آن وجود دارد، هاست می‌باشد. با استفاده از هاست، بقیه می‌توانند محصولات شما را مشاهده کنند. برای انتخاب یک هاست مناسب و درخور، به پشتیبانی و خدمات آن‌ها توجه داشته باشید. همچنین از انتخاب هست‌های ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت خودداری کنید.

تعیین ویژگی‌های فروشگاه

فروشگاه اینترنتی یک مسئله بسیار پیچیده است و باید تمام مواردی که می‌خواهید در فروشگاه خود اجرا نمایید را به ترتیب لیست کنید. این دسته‌بندی باید طبق همان تحقیق و مقایسه با سایت رقبا انجام گیرد. همان‌طور که برای ساخت و طراحی یک خانه با یک متخصص در مورد تعداد اتاق‌ها، داشتن یا نداشتن شومینه، طراحی آشپزخانه و… مشورت می‌کنید، برای نحوه راه اندازی فروشگاه اینترنتی هم با کسی که در این زمینه تخصص دارد، مشورت نمایید.

همان‌طور که گفتیم، برای طراحی سایت خود نظیر نوع قالب سایت، نوع درگاه پرداختی، روش چیدمان تصاویر محصولات و… در کنار تحقیق از سایت رقبا با یک متخصص در این زمینه نیز مشورت کنید. این مشورت باعث می‌شود تا هزینه و زمان خود را با اشتباهات سنگین، هدر ندهید. زیرا یک اشتباه هرچند کوچک، ممکن است دیگر به‌هیچ‌وجه قابل اصلاح نباشد. این اشتباهات ممکن است به این دلیل رخ دهند که برخی سیستم‌های عامل از ویژگی‌های خاصی پشتیبانی نمی‌کنند.

بنابراین لیستی از تمامی ویژگی‌هایی که برای فروشگاه آنلاین خود مد نظرتان است را به ترتیب اولویت‌بندی، تهیه کنید. سپس، بعد از اینکه با یک متخصص یا کارشناس سایت مشورت کردید، برای پیاده‌سازی ایده‌های خود بر روی سایت اقدام کنید.

زیبایی ظاهری سایت

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل راه اندازی سایت فروش این است که وب‌سایت مخصوص به خود را طراحی کنید. وب‌سایت فروشگاه اینترنتی، مثل همان ویترین مغازه‌های واقعی عمل می‌کند. مردم به سایت شما مراجعه کرده و محصولات شما را می‌بینند. پس اهمیت بسیار بالایی دارد و باید توجه زیادی در طراحی منحصربه‌فرد آن داشته باشید. یک سایت مناسب، باید در عین سادگی بسیار جذاب و کارآمد باشد تا مشتریان درحالی‌که از دیدن آن لذت می‌برند، بتوانند به‌سادگی در آن بچرخند.

انسان طبیعتاً به دنبال زیبایی می‌باشد و هرچقدر یک سایت طراحی چشمگیر‌تری داشته باشد، مشتری بیشتری هم جذب آن می‌شوند. همچنین تمایل آن‌ها برای خرید از فروشگاه شما بیشتر خواهد شد. سایت‌های فروشگاهی به سه دسته آماتور، نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای تقسیم‌بندی می‌شوند. اینکه سایت شما در کدام دسته قرار می‌گیرد، به طراحی و گرافیک سایت بستگی دارد.

توجه داشته باشد که اگر ظاهر سایت مناسب و زیبا نباشد، مردم به آن اعتماد نمی‌کنند. حتی اگر نسبت به یک سایت حرفه‌ای، قیمت ارزان‌تری هم ارائه دهید، باز هم از شما خرید نمی‌کنند. بنابراین حتی اگر بودجه کمی هم دارید و یک سایت آماتور هستید، باز هم تمام تلاش خود را کنید که در سطح خود نیز بهترین باشید. به‌این‌ترتیب، مشتریان را برای خرید از فروشگاه اینترنتی خود، ترغیب کنید.

افزایش امنیت سایت

در هنگام ساخت فروشگاه اینترنتی، اطلاعات زیادی نظیر شماره کارت، مشخصات کاربر و… در قسمت پرداختی‌های سایت قرار دارد. به بیانی دیگر، شما یک بانک تشکیل داده‌اید و این اطلاعات تحت هیچ شرایطی نباید قابل هک شدن و دسترسی باشند. هرگز این مسئله را نادیده نگیرید و به دنبال یک متخصص برای پشتیبانی و امنیت پیج خود باشید.

درگاه پرداخت

بعدازاین که مشتری محصول موردنظر خود را انتخاب کرد، باید برای پرداخت هزینه آن اقدام کند. یکی دیگر از موارد مهم برای راه اندازی سایت فروش این است که برای درگاه پرداخت آنلاین، مجوزی دریافت کنید. برای دریافت این مجوز، باید برخی مراحل قانونی را طی کنید و بعد از اینکه فروشگاه اینترنتی شما ثبت شد، می‌توانید آن را دریافت کنید.

نرم افزار ساخت فروشگاه اینترنتی

شما برای راه اندازی سایت فروش و دریافت درگاه پرداخت دو راه دارید. اولی اینکه می‌توانید مستقیماً به بانک‌ها رفته و قراردادهای لازم را ببندید. سپس باید برخی مراحل حقوقی را طی کنید. موضوع دیگری که دررابطه‌با درگاه پرداخت باید به آن توجه کنید، این است که برای دریافت این درگاه‌ها ازطریق خود بانک، بید نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشید. دریافت این نماد هم مراحل قانونی دیگری دارد.

علاوه بر این، اگر برای راه اندازی سایت فروش نماد اعتماد الکترونیکی ندارید و نمی‌توانید یا نمی‌خواهید به دنبال دریافت آن بروید، می‌توانید از این کار صرف‌نظر کنید. در این حالت، می‌توانید برای دریافت درگاه پرداخت به واسطه‌ها مراجعه کنید. این واسطه‌ها با دریافت مقداری کارمزد، درگاه پرداخت را به شما ارائه می‌دهند. یک نکته جالب‌توجهی که وجود دارد، این است که شما می‌توانید با خریداری هاست فروشگاهی، از انجام این کارها بی‌نیاز باشید و فقط روی فروش محصولات خود تمرکز کنید.

مکان تحویل گیری سفارش

برای مشتری چند روش برای تحویل کالا در فروشگاه اینترنتی خود قرار دهید و برای او محدودیت نگذارید. به‌عنوان‌مثال، تحویل درب منزل، تحویل از فروشگاه، فرستادن به آدرس دیگر و… . این موارد به خلاقیت خود شما بستگی دارد و می‌توانید طبق نظر مشتری هم عمل کنید.

زمان تحویل گیری سفارش

قدم بعدی برای تکمیل فروشگاه اینترنتی، تعیین زمان تحویل محصول است. به مشتری امکان انتخاب زمان برای تحویل سفارش را دهید. به‌این‌ترتیب، مشتری می‌تواند به‌دلخواه خود از بین گزینه‌های پیشنهادی شما، یک زمان که شامل روز و ساعت دقیق برای تحویل می‌باشد را انتخاب کند.

ضمانت و اصالت کالا

به کاربر این اطمینان را دهید که جنسی که خریداری شود، در صورت مطابق نبودن با اطلاعات و تصویر یا هرگونه مشکل دیگری قابلیت مرجوعی دارد. این ویژگی سبب می‌شود تا مشتریان به سایت شما اعتماد بیشتری کرده و خیلی راحت‌تر از پیش از شما خرید می‌کنند.

دادن اطلاعات دقیق و درست

در مورد درج هر محصول، اطلاعات دقیق و درست آن وارد کنید تا کاربر با دیدن مشخصات محصول، جواب تمامی سؤالات خود را بگیرد. همچنین اگر فروشگاه اینترنتی کفش، پوشاک و… دارید، جدول راهنمای انتخاب سایز دقیقی قرار دهید تا کاربر بتواند سایز درست و دقیق خود را انتخاب کند.

تولید محتوای جذاب

نوع معرفی محصول و شیوة بیان نویسنده در مورد هر محصول بسیار زیاد حائز اهمیت است. علاوه بر این، محتوایی که بر روی سایت خود بارگذاری می‌کند، باید در عین دادن اطلاعات دقیق به کاربر، کاملاً جذاب باشد تا به خواندن مطالب سایت تمایل بیشتری داشته باشد.

بهینه‌سازی و سئو سایت

بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو و سئو سایت نیز در کنار تولید محتوای مناسب، جایگاه شما را در رتبه‌بندی گوگل مشخص می‌کند. به‌عنوان‌مثال، عنوان سئو باید به‌گونه‌ای باشد که با سرچ نام محصول، سایت شما نمایش داده شود.

سرعت لود بالا

توجه کنید که حتی اگر فروشگاه اینترنتی شما در صفحه اول گوگل قرار داشته باشد ولی سرعت لود سایت بالا نباشد، کاربر از دیدن سایت شما صرف‌نظر می‌کند. سرعت لود یک سایت موفق در حالت استاندارد، زیر ۳ ثانیه می‌باشد. پس به این مورد هم توجه کافی داشته باشید.

طراحی آرم و لوگو مناسب

یک فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای و موفق، باید نماد و لوگوی مختص خود را داشته باشد. لوگو و آرم سایت، به طرز شگفت‌انگیزی باعث اعتبار بخشیدن به سایت می‌شود و در آینده برای ساخت برندهای لاکچری به شما کمک بسزایی می‌کند.

تبلیغات

بعد از راه اندازی سایت فروش و انجام تمام عملیات‌های آن، وقت آن رسیده است تا فروشگاه خود را به مردم معرفی کنید. تبلیغات نقش بسیار مهمی بر میزان شهرت و افزایش فروش اینترنتی دارد. شما می‌توانید ازطریق رسانه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها، محصولات خود را به مردن بشناسانید. همچنین می‌توانید با راه‌اندازی برخی کمپین‌های تبلیغاتی، فروشگاه خود را در معرض دید سایر افراد قرار دهید. همچنین بعد از راه اندازی سایت فروش می‌توانید ازطریق ارسال ایمیل هم محصولات خود را به مشتریان هدف معرفی نمایید.

چگونه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم

داشتن تیم پشتیبانی فنی و پشتیبانی پیگیری

وجود تیم پشتیبانی فنی برای خرید هاست و دامنه، نصب و راه‌اندازی سیستم فروشگاهی و… از ابتدای استارت کار اهمیت زیادی دارد. همچنین تیم پشتیبانی پیگیری و پاسخگویی مشتریان یک فروشگاه آنلاین نیز بسیار مهم می‌باشد. به‌علاوه، نوع پاسخگویی آن‌ها به مشتری، بررسی شکایات و مشکلات کاربران، انتقادات و پیشنهادات و… هم از موارد بسیار مهم و تأثیرگذار در موفقیت یک فروشگاه اینترنتی شمرده می‌شوند.

کیفیت محصولات

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که برای راه اندازی سایت فروش باید بدانید، این است که باید محصولات باکیفیتی را به مشتری ارائه دهید. به یاد داشته باشید که هرچقدر هم که طراحی سایت شما خلاقانه باشد و تبلیغات جذاب و منحصربه‌فردی داشته باشید، باز هم جای اعتماد واقعی مشتری را نمی‌گیرد. شما باید در کنار همه موارد ذکرشده، کیفیت محصولات خود را بالا ببرید تا مشتریان به شما اعتماد کرده و به‌صورت مداوم از شما خرید کنند. حتی احتمال دارد این مشتریان محصولات شما را به افراد دیگر هم معرفی کنند.

موارد گفته شده در بالا، مهم‌ترین گام‌های ساخت یک فروشگاه آنلاین می‌باشند که دانستن این مراحل، برای هر کسب‌وکار آنلاینی ضروری است. در آخر، به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از اقدام به راه اندازی فروشگاه اینترنتی حتماً از یک تیم کارشناس مشورت بگیرید. با مشورت‌های درست و به‌جا، حتی می‌توانید برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی رایگان هم اقدام نمایید.

برای ساخت سایت فروشگاهی به چه مواردی نیاز داریم؟ و چگونه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم؟

همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم یک فروشگاه اینترنتی یا آنلاین، درواقع وب‌سایتی است که مشتریان ازطریق آن، اقدام به ثبت سفارش می‌کنند. این فروشگاه آنلاین ممکن است نماینده یک فروشگاه کوچک، یک خرده‌فروشی و یا یک فروشگاه تجارت الکترونیکی باشد. ممکن است این فروشگاه تصمیم گرفته تا اجناس خود را با‌توجه‌به محبوبیت فروش اینترنتی از‌طریق سایت، به فروش برساند.

ما در این مقاله به طور جامع مراحل کلی سفارش ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس یا  phpرا به شما توضیح دادیم. در ادامه لازم است بدانید که  برای راه اندازی و ثبت سفارش ساخت فروشگاه اینترنتی به فهرست محصولات، سبد خرید و سایر موارد این چنینی نیاز پیدا می‌کنید. اما قصد داریم تا در این بخش به معرفی سایر جزئیاتی بپردازیم که در زمینه سفارش ساخت فروشگاه اینترنتی به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد.

میزبانی وب (Web Hosting)

همان‌طور که می‌دانید و پیش‌ازاین گفتیم، معنای کلمه هاست میزبانی است. در اینجا به این معنی می‌باشد که شما در راستای ثبت ساخت فروشگاه اینترنتی با php و یا وردپرس به یک سرور هاست نیاز پیدا خواهید کرد. توجه داشته باشید که بدون تهیه هاست نمی‌توانید باقی مراحل طراحی، راه‌اندازی و مدیریت فروشگاه آنلاین خود را امکان‌پذیر کنید.

از ویژگی‌های بارز یک هاست خوب، می‌توان به نرم‌افزار سبد خرید، پروتکل SSL، پشتیبانی پایگاه‌داده، خدمات پردازش پرداخت، ویژگی‌های امنیتی و سایر موارد مهم این‌چنینی اشاره کرد. هاست درحقیقت سرویسی است که سرور وب موردنیاز برای میزبانی سایت را به شما ارائه می‌دهد.

آدرس IP اختصاصی

سرور وب یک فروشگاه اینترنتی، دارای آدرس IP خاصی است که به کاربر اجازه می‌دهد تا بتواند به‌واسطه آن، به سرور موردنظر خود متصل شود. یک فروشگاه آنلاین، داده‌هایی که بین مرورگر و وب سرور جریان دارند را با استفاده از پروتکل SSL رمزگذاری می‌کند تا تواند به این طریق از داده‌های مشتریان خود محافظت کند. یک شناسه خصوصی SSL ، امنیت مشتریان را در وب‌سایت فروشگاهی شما تضمین می‌کند.

نرم‌افزار سبد خرید

یکی دیگر از ضروری‌ترین احتیاجات و لازمه‌های ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس، سبد خرید آن است. نرم‌افزار سبد خرید، قدرت یک سایت آنلاین محسوب می‌شود. این نرم‌افزار می‌تواند به‌خوبی سفارشات مشتریان در فروشگاه اینترنتی شما را پردازش و پشتیبانی کند. می‌توانید این نرم‌افزار را ازطریق فروشندگان مختلف خریداری نمایید و یا این که یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار را پیدا و استخدام کنید تا برای شما یک سبد خرید اختصاصی طراحی کند.

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی

مزایای سفارش ساخت فروشگاه اینترنتی

حتماً تاکنون متوجه شده‌اید که اکثر کسب‌وکارهای موجود در حال حاضر به فکر آپدیت کردن تجارت خود هستند. همچنین اکثر آن‌ها در اینستاگرام به‌صورت جدی فعالیت دارند و محصولات خود را به سراسر نقاط جهان می‌فروشند. به‌علاوه، برخی از آن‌ها کسب‌وکار بزرگ‌تری دارند به ساخت سایت فروشگاهی اینترنتی یا از طریق نرم‌افزار ساخت فروشگاه اینترنتی و یا راه‌های دیگر روی آورده‌اند.

با بررسی دقیق این موضوع می‌توانیم متوجه شویم که به طور یقین، ثبت سفارش ساخت فروشگاه اینترنتی مزایای خاص خود را دارد. بسیاری از کسب‌وکارها در حال آزمایش کردن روش‌های متفاوتی به‌منظور اداره و گسترش بیزنس خود هستند. ازاین‌رو، ساخت فروشگاه اینترنتی با php یا وردپرس در اغلب موارد اولین کاری است که در این راستا انجام می‌دهند. شما حتی می‌توانید با نرم‌افزار ساخت فروشگاه اینترنتی هم این کار را انجام دهید.

بدون شک آنلاین شدن باعث موفقیت بیشتر این کسب‌وکارها می‌گردد. طی تحقیقات انجام‌شده میان کسب‌وکارهایی که هم به‌صورت سنتی و هم به‌صورت اینترنتی مشغول به فعالیت هستند، کشف شده است که به طور متوسط، %۵۸ از درآمد این قبیل فروشندگان ازطریق فروش آنلاین حاصل می‌شود. بااین‌وجود قصد داریم تا در این بخش از مقاله چند مزیت ساخت یک فروشگاه اینترنتی و شروع یک تجارت آنلاین را به شما معرفی کنیم. همچنین لیست بهترین فروشگاه اینترنتی ایران را در دکتر ویز مشاهده کنید.

مهمترین گام ساخت فروشگاه اینترنتی

فروش شبانه‌روزی

بیشتر سایت‌های فروشگاهی اینترنتی به خریداران خود این امکان را می‌دهند تا هر زمان از شبانه‌روز که خواستند اقدام به ثبت سفارشات خود کنند. بی‌شک این امر توانسته خرید را برای مشتریان لذت‌بخش‌تر و آسان‌تر کند. بااین‌وجود، شما به‌عنوان یک فروشنده می‌توانید حتی زمانی که خواب هستید هم فروش داشته باشید. پس توجه کنید که ساخت سایت، حتی با نرم‌افزار ساخت فروشگاه اینترنتی هم می‌تواند تجارت شما را متحول کند.

امکان تعامل با مشتریان

شما با داشتن یک فروشگاه اینترنتی می‌توانید به کانال‌های بیشتری برای برقراری تعامل با مشتریان خود دسترسی پیدا کنید. می‌توانید سایت خود را با رسانه‌های اجتماعی ادغام نمایید و به مشتریان خود اجازه دهید تا از تک‌تک تصمیمات شما در حوزه کسب‌وکار خود باخبر شوند. حتی می‌توانید به‌واسطه ایمیل و یا اس‌ام‌اس، میزان موجودی اجناس موردعلاقه مشتریان را برای آن‌ها ارسال کنید.

دسترسی به دامنه گسترده‌تر

توجه داشته باشید که دیگر عصر فروشگاه‌های فیزیکی در حال افول است. فروشگاه‎های فیزیکی و یا به‌اصطلاح سنتی، محدود به فروش اجناس تنها به مشتریانی هستند که آدرس آن‌ها را دارند و یا در شهری که آن‌ها فروشگاه دارند زندگی می‌کنند. همین امر باعث می‌شود تا میزان فروش آن‌ها تا حدی بسیار چشمگیری کاهش پیدا کند. همچنین در فروشگاه‌های سنتی و یا فیزیکی، فروشندگان باتوجه‌به فضای فروشگاه خود، تنها می‌توانند محصولات محدودی را در فروشگاه به فروش برسانند. اما با ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس دیگر این مشکلات را ندارند.

دستیابی به فرصت‌های بازاریابی بیشتر

توجه داشته باشید که شما با ثبت سفارش ساخت فروشگاه اینترنتی، امکان بازاریابی در سطح گسترده‌تری را دارید. شما با پرداخت هزینه ساخت فروشگاه اینترنتی، سودهای خیلی بیشتر از قبل را کسب می‌کنید. اگر می‌خواهید بدانید چنین چیزی چگونه ممکن است، در ادامه با ما همراه باشید.

 نکته جالب‌توجه این است که هر بار که مشتریان برای خرید اجناس به وب‌سایت شما رجوع می‌کنند و روی محصولات کلیک می‌نمایند، سایت شما اطلاعات کلی درمورد روند خرید آن‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر به بازخوردهای بعدی این کار فکر کنید، متوجه خواهید شد که رقم پرداختی به‌عنوان هزینه ساخت فروشگاه اینترنتی واقعاً ارزش داشته است.

قالب‌های اختصاصی و قالب‌های آماده

قالب‌های اختصاصی به آن دسته از قالب‌ها گفته می‌شوند که بر اساس سلیقه و طراحی شما ایجاد گشته‌اند. درحالی‌که قالب‌های آماده به آن دسته از قالب‌هایی گفته می‌شود که توسط شخصی دیگر ازپیش‌ساخته و طراحی شده‌اند.

حال که دیگر با قالب‌های آماده و اختصاصی آشنا شدید، نوبت به آن می‌رسد که دراین‌خصوص تصمیم‌گیری کنید که بهتر است از کدام استفاده نمایید. اکثر افراد قالب‌های اختصاصی را ترجیح می‌دهد. زیرا پس از ساخت و طراحی آن‌ها، می‌توانند تغییرات بسیار عمده‌ای را به‌راحتی روی آن‌ها اعمال کنند.

عده‌ای دیگر از افراد که زمان کافی برای طراحی یک قالب اختصاصی را ندارند و یا این که دانش انجام این کار را ندارند، مایل به انتخاب قالب‌های آماده هستند. حال با سنجیدن موارد ذکر شده، تصمیم بگیرید که انتخاب کدام یک از دو نوع قالب معرفی شده می‌تواند بیشتر به تجارت شما کمک کند.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی رایگان

مزایای استفاده از قالب‌های آماده

توجه داشته باشید که استفاده از قالب‌های آماده می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برای شما به همراه داشته باشد. اولین و بهترین مزیت این قالب‌ها این است که آن‌ها بسیار ارزان هستند. خرید یک قالب آماده در مقایسه با قالب‌های اختصاصی بسیار ارزان و به‌صرفه هستند. به‌طورکلی، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد دارید که به‌تازگی کسب‌وکار خود را شروع کنید، از این نوع قالب‌ها استفاده نمایید.

مزیت دیگر قالب آماده این است که کار کردن با این قالب‌های آماده بسیار ساده و راحت است. شما متناسب با هر میزان بودجه‌ای که در ابتدای کار خود در اختیار دارید، می‌توانید یک قالب انتخاب نمایید. شما بدون داشتن تبحر خاصی می‌توانید سریع آن‌ها را نصب کنید. انجام این کار می‌تواند در ابتدای راه تجاری شما بسیار به‌صرفه باشد.

مزیت دیگری که استفاده از قالب‌های آماده در سفارش ساخت فروشگاه اینترنتی دارد، بررسی نیازهای مشتری و صاحبان فروشگاه است. این بدان معنی است که هنگامی طراح مربوطه این قبیل قالب‌ها را ساخته و طراحی می‌کند، ابتدا تمامی نیازهای مشتریان و صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی سنجیده است؛ سپس پس از درک این نیازها اقدام به تهیه قالب نموده‌اند.

آخرین مزیتی که قرار است در خصوص این قبیل قالب‌ها برای شما ذکر کنیم، امکان به‌روزرسانی آن می‌باشد. اگر زمانی قالب آماده خریداری‌شدة شما نیاز به آپدیت پیدا کرد، این به‌روزرسانی توسط سایتی که از آن خرید کرده‌اید، به‌صورت کاملاً رایگان برای شما ارسال خواهد شد.

مزایای استفاده از قالب‌های اختصاصی

اگر قصد دارید که برای کسب‌وکار خود اعتبار و زیبایی خاصی فراهم کنید، دیگر باید به فکر استفاده از یک قالب اختصاصی باشید. انجام این کار، سبب متمایز شدن سایت فروشگاه اینترنتی شما از دیگران می‌شود. در ادامه، لیستی از مزایای استفاده از قالب‌های اختصاصی را مشاهده می‌کنیم.

  • کسب اعتبار بیشتر و تمایز داشتن نسبت به رقبا و سایر فروشگاه‌های اینترنتی
  • اختصاصی بودن و قابلیت ایجاد تغییرات به شیوه‌ای گسترده
  • راحتی در کار کردن با این قبیل قالب‌ها (برخلاف تصور عموم)

سؤالات متداول

گام اول ساخت فروشگاه اینترنتی چیست؟

انتخاب محصولات اولین گام در ساخت فروشگاه اینترنتی می‌باشد که قبل از انجام هر کاری، باید به محصولات خود توجه داشته باشید.

چرا باید رده سنی مخاطبان سایت را مشخص کرد؟

زیرا طراحی و گرافیک سایت شما هم متناسب با سن و نوع مخاطبین شما انجام می‌گیرد. ازاین‌رو، بهتر است از قبل نوع و سن مشتریان خود را تعیین کنید.

شناخت رقبا چه تأثیری بر موفقیت فروشگاه دارد؟

شناختن رقبا، به شما کمک می‌کند تا از آن‌ها الگو بگیرید. از نقاط ضعف آن‌ها برای پیشگیری از مشکل و از نقاط قوت آن‌ها برای تقویت خود استفاده نمایید.

برخی از سوالات رایج

گام اول ساخت فروشگاه اینترنتی چیست؟

انتخاب محصولات اولین گام در ساخت فروشگاه اینترنتی می باشد.

چرا باید رده سنی مخاطبان سایت را مشخص کرد؟

نوع و رده سنی مخاطبان شما باید با محصولاتی که ارائه می دهید مطابقت داشته باشد. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که هنگام طراحی و گرافیک سایت فروشگاه به آن توجه کرد.

شناخت رقبا چه تاثیری بر موفقیت فروشگاه دارد؟

چه سایت فروشگاهی خود را راه اندازی کرده باشید و چه قصد راه اندازی سایت را داشته باشید باید رقبای خود را که در زمینه ی کسب و کار شما فعالیت دارند شناسایی کنید و ببینید که در چه زمینه ای از شما بهتر عمل می کنند و نقاط ضعف و نقاط قوت فروشگاه اینترنتی خود را شناسایی کنید و نقاط ضعف خود را برطرف و نقاط قوت خود را تثبیت کنید.

دیدگاه‌های شما

2 دیدگاه دربارهٔ «ساخت فروشگاه اینترنتی : صفر تا صد نحوه راه اندازی فروشگاه اینترنتی + نکات»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان