تعریف دقیق یادآوری برند(Brand Recall) [ با این روش ها برند خود را در ذهن مشتری یادآوری کنید! ]

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

برای درک بهتر مفهوم یادآوری برند بیاید یک موضوع را با هم بررسی کنیم. شاید اگر کسی از شما بپرسد که  محبوب ترین نوشیدنی یا نوشابه مطرح در جهان کدام است؟ مطمئناً، حافظه شما حتی اگر طرفدار نوشابه هم نباشید، کوکاکولا را بخاطر خواهد آورد.

زیرا این برند تجاری تثبیت شده ترین و معروف ترین هویت بصری در بین مارک های جهانی را دارد. این شرکت به لطف ایجاد یک هویت بصری یا هویت برند قوی، توانسته با گذشت این همه سال هنوز هم در نوع خود بهترین و به یادماندنی ترین باشد.

این برند به لطف آرم متمایز، تولید جاسویچی ها، بطری های شیشه ای مختلف، قوطی های مختلف، اتوبوس های بزرگ این برند که در خیابان ها به منظور توزیع­ نوشیدنی به سوی مغازه ها میرفتند.

بنرهای بزرگ آن در سطح شهر، تولید و ارائه ی یخچال های کافه ای زیبا به کافه داران، فنجان ها و لیوان های مختلف و هزاران هزار تدبیر تبلیغاتی که این برند در طول این سالها به اجرا در تمام دنیا دراورده است تبدیل به معروفترین و به یاد ماندنی ترین نوشیدنی غیر الکلی دنیا تبدیل گردد. همچنین تیلیغات تلویزیونی بی نظیر این برند نوشابه را نیز نباید فراموش کرد.

آیا مردم به دلیل طعم خوشمزه آن، کوکاکولا را خریداری می‌کنند؟ شاید بتوانید هزاران نوشیدنی محلی را پیدا کنید که طعم آن ها بسیار بهتر از کوکاکولا است، اما به گفته کارشناسان، ثابت شده است که مردم کوکاکولا را به دلیل هویت بصری برند آن خریداری می­کنند.

که بیش از 130 سال مصرف کنندگان را متقاعد کرده است که کوکا کولا چیز کاملا متفاوتی است، واقعیت این است که کوکا کولا یک نوشیدنی شیرین مانند هر نوشیدنی دیگری است، اما مردم آن را می نوشند چون کوکاکولا است و نه به این دلیل که نوشیدنی خوشمزه ای است.

یادآوری یک برند مهمترین قسمت آن است و هدف از انجام این کار برجسته سازی ارزش برند است، بنابراین در این مقاله در مورد چگونگی یادآوری برند خود در ذهن مشتریان با شما صحبت خواهیم کرد. همچنین برای مطالعه بهتر مبحث برند توصیه می‌شود مقاله «برند یا نام تجاری چیست؟ + 6 ویژگی حیاتی اسم برند» را مطالعه کنید.

یادآوری برند

یادآوری برند چیست:

یادآوری برند نقش مهمی در پایبندی بیشتر مشتریان به برند شما و همچنین خرید مداوم از تجارت شما دارد. هنگامی که شما به عنوان مشتری کالای خاصی را خریداری می کنید، پس از اتمام یا خراب شدن محصول، در صورت رضایت از جنس به طور غریزی دوست دارید تا دوباره از همان مارک خریداری کنید، زیرا تجربه ای که به شما ارائه داده خوشایند بوده است.

این همان چیزی است که مدیران برند آن را فراخوانی نام تجاری یا یادآوری برند می نامند. یادآوری نام تجاری که اغلب از طریق نظرسنجی یا مصاحبه های کاری مورد آزمایش قرار می گیرد، و به این صورت است که مصاحبه کننده  با پرسیدن سوالاتی از شرکت کنندگان از قبیل “آیا می توانید توضیح دهید کلینکس چیست؟” میزان یاداوری برند ها را محک میزند.

در واقع مزیت پروسه ­ی یادآوری برند در مشتریانی نهفته شده است که می توانند نام تجاری شما را تا مدتها به خاطر بیاورند. معمولاً درصد یاداوری با ارسال نظرسنجی و بررسی نتایج پاسخ دهندگان محاسبه می شود. در به یادآوری مارک تجاری مشتری می تواند نام تجاری شما را از لیست برندهای رقیب شناسایی و تفکیک کند و در مواردی مثل کلینیکس یا کوکاکولا برند شما تنها برندی است که در ذهن مشتری پدیدار خواهد گشت.

استراتژی های یادآوری برند:

چگونه نام تجاری خود را به یاد ماندنی تر کنیم؟

یادآوری برند مفهومی است که براساس این ایده ساخته شده است که بهترین برند ها فراموش نشدنی هستند.

در واقع استراتژی های یادآوری نام تجاری باعث می شوند تا شما بتوانبد کوکاکولای نسل خود باشید.البته هیچ تضمینی وجود ندارد که صد­­­ درصد با استفاده از این استراتژی ها موفق گردید.اما می توانند به طرز چشمگیری باعث رشد و پیشرفت برند شما گردنند.

  • اهداف خود را بشناسید:

اولین چیزی که شما برای موفقیت در یاد آوری همیشگی برندتان نیاز دارید داشتن اهداف مشخص در ذهن تان می­باشد. در واقع اگه شما نمی دانید که شرکت تان قرار است در چه چیزی مطرح شود پس چگونه انتظار دارید تا مخاطبینتان هیچگاه شما را فراموش نکنند. پس بهتر است با تیم تجاری خود و اعضای اصلی شرکتتان بنشینید و از خود بپرسید که دوست دارید چگونه مشتریان شما را توصیف کنند.

  1. میخواهید در چه صنعتی بی‌رقیب شوید
  2. سعی در جذب چه مشتریانی دارید
  3. در توصیف تجارت خود از چه کلماتی استفاده میکنید

استراتژی های یادآوری

  • احساسات مشتریان را تحریک کنید:

به برخی از خاطرات خوبی که داشته اید فکر کنید. با به یادآوری یک خاطره ی خوب احساساتتان را بیدار می کنید. این به این دلیل است که ما به طور طبیعی لحظاتی از زندگیمان را که در آن پاسخ عاطفی شدیدی را دریافت کرده­ایم را به خوبی در ذهنمان ثبت می کنیم.

برای توضیح بیش‌تر می‌توانید مقاله‌های «داستان سرایی برند (Brand Story) چیست؟ +5 نمونه داستان برند» و «چرا رنگ برند خیلی مهمه ؟! + راهنمای انتخاب برند متناسب با کسب و کار شما» را مطالعه کنید.

استفاده از قدرت عواطف از طریق استراتژی های بازاریابی و خدمات مشتری می تواند به یادآوری بهتر برند کمک کند. در واقع روش های مختلفی وجود دارد که به واسطه ی آن­ها می­توانید مخاطبان خود را در مورد شرکت و برندتان احساساتی کنید. برای آشنایی با انواع استراتژی از جمله استراتژی بازاریابی می توانید به مقاله “انواع استراتژی سازمانی” مراجعه کنید.

برای مثال:

  1. از تصاویر استفاده کنید:

چون 90٪ از اطلاعاتی که به مغز شما می رسد بصری است. در بسیاری از مشتریان دیدن تصاویر و فیلم ها می توانند پاسخ های احساسی شدیدتری نسبت به متن دربر داشته باشد.

  1. ایجاد ارتباط:

با گروه­های مختلف جامعه و موسسات خیریه­ای که مشتریان شما به آنها اهمیت می­دهند، شریک شوید تا نشان دهید شما به کارهایی که مشتریان انجام می­دهند اهمیت می­دهید.

  • از تکرار و ثبات استفاده کنید:

تکرار جنبه حیاتی  مبحث یادگیری می باشد. هنگامی که شما یک استراتژی یادآوری برند را راه اندازی می کنید، اساساً به مشتریان خود یاد می­دهید که آنها باید شما را با ایده، طرحی خاص یا نوع خدماتی که می­دهید مرتبط کنند. این بدان معنی است که شما باید یک پیام تکراری که همان نام برندتان می باشد را در سیستم عامل های مختلف آنقدر تکرار کنید تا بتوانید به هدفتان که همان ایجاد شناخت شناسی برند است برسید.

در واقع تکرار باعث می شود تا پیام بازاریابی شما به یادماندنی تر گردد، اما همچنین باعث اعتبار و بالا رفتن ارزش برند شما هم می شود. به عنوان مثال، تصور کنید اگر یک بانک یا سوپرمارکت دائماً آرم خود را تغییر بدهد یا محصولات و خدماتی را که به مشتریان عرضه می کند را تعویض کند. آیا شما به عنوان یک مشتری می توانید به این بی ثباتی اعتماد کنید؟پاسخ سادست خیر.

برندی که در طول زمان ثابت بماند قویتر از رقیبان خود به نظر می­رسد. پس تجارتتان را قربانی مشکلات نام تجاری متناقض نکنید. اطمینان حاصل کنید که تمام دارایی های برند تجاری شما ثابت بمانند، از جمله: لوگو یا آرم و موقعیت جدیدی در بازار ایجاد کنید

داشتن ثبات برای یادآوری برند

  • موقعیت­های جدید تجاری در بازار ایجاد کنید:

شرکت های منحصر به فرد در طول تاریخ مارک های به یاد ماندنی را ایجاد کردند. به همین دلیل است که تمایز دادن خود از رقبا بسیار مهم است. نشان دادن اینكه چیز خاصی برای ارائه به مشتریان خود دارید، به آنها كمك می­كند تا با شركت شما ارتباط برقرار كنند و بفهمند که نمی­توانند در جای دیگری خدماتی نظیربرند شما را پیدا كنند.

به عنوان مثال کوکا کولا و کمپین ” Happiness ” را در نظر بگیرید. در حالی که مارک های دیگر نوشیدنی همواره بر روی مواردی مانند عطر و طعم تمرکز داشتند، کوکاکولا تصمیم گرفت با پیوند دادن خود به ایده خوشبختی، یادآوری برند خود را به سطح بعدی برساند.

این کار کوکاکولا به معنای ایجاد کمپین های تبلیغاتی بود که انواع مختلف شادی را به نمایش می­گذاشت، این شادی از لحظات ناب در کنار دوستان گرفته تا خاطرات خوش با عزیزان را شامل می­شد.

  • میزان نفوذ خود را توسعه دهید:

گاهی اوقات، اگر می­خواهید مشتریانتان شما را با یک ایده یا احساس مرتبط کنند، به کمی کمک نیاز خواهید داشت. برای هر شرکت تازه کار دشوار است که نام برند خود را فوراً در بین مخاطبان به یاد ماندنی کند. با این حال، ارتباط برقرار کردن و متصل شدن به سازمان های دیگر که دارای ارزش های مشابهی با شما هستند، می­تواند به تقویت استراتژی شناخت شناسی برند شما کمک کند.

برای مثال اگر شما یک برند و شرکت لوازم ورزشی دارید. منطقی خواهد بود که با شرکت هایی که قبلاً نفوذ زیادی روی مصرف کنندگان دارند شریک شوید و یا حداقل همکاری مشترکی داشته باشید.

به این ترتیب، مشارکت شما با شرکتی مانند آدیداس و نایک (البته برای مثال) نشان می­دهد که شما تجربه گرا هستید و شرکت شما کالاهایی را در زمینه­ی لوازم ورزشی ارائه می­دهد که ارزش خرید را دارند. شما حتی می­توانید در فضای رسانه های اجتماعی با شرکت ها و افراد تاثیرگذاری همکاری کنید که باعث معروفیت هر چه زودتر شرکت شما می­شوند.

یادآوری برند در ذهن مشتری

اندازه گیری شناخت شناسی برند به کمک نظرسنجی:

بنابراین  اکنون که معنای کلی “یادآوری برند” را می دانید و حتی چند نکته در مورد چگونگی شروع استراتژی یادآوری آن در ذهن مخاطبان هم می­دانید.شاید این سوال در ذهن شما ایجاد گردد که از کجا می توانم بفهمم که استراتژی های یادآوری نام برندی که انجام دادم موثر بوده یا نه؟

مانند هر چیز دیگری در دنیای مارک و بازاریابی، مهمترین چیز این است که بتوانید موفقیت کمپین های خود را بسنجید و میزان ان را به درستی ردیابی کنید.

پرسیدن تعدادی سوال از مخاطبین در جهت اندازه گیری میزان آگاهی مشتریان از برند شما مسئله­ای است که به سادگی مشخص می­شود. همچنین برای توضیح بیش‌تر می‌توانید مقاله «صدای برند چیست و آن را چگونه ایجاد کنیم؟ + 10 نمونه واقعی در برندهای ایرانی» را مطالعه کنید.

اگر مردم بتوانند فوراً محصول شما را از یک محصول رقیب در زمینه ای که شما در آن فعالیت می­کنید متمایز کنند، در این صورت است که شما یک امتیاز ویژه دارید زیرا در معرفی محصول موفق عمل کرده اید. اگر مشتریان شما هیچ ایده ای ندارند که چه چیزی شما را از رقبای خود متفاوت می­کند، پس شما یک جای کار اشتباه کرده­اید و روش های یادآوری برند را به درستی انجام نداده اید.

ساده ترین راه برای اندازه گیری یادآوری برند، نظرسنجی آن است. همانطور که حدس می­زنید، این نظرسنجی تنها شامل یک پرسشنامه است که می­توانید برای افرادی که به گونه ای کاربر شما هستند ارسال کنید. با بررسی میزان یادآوری نام تجاری خود می توانید یادآوری برند خود را در دو سطح بررسی کنید:

  1. یادآوری بدون کمک: بر این اساس است که چه تعداد از افراد فوراً و بدون هیچ سوالی برند شرکت شما را تشخیص می‌دهند.
  2. یادآوری برند با کمک: بر این اساس سنجیده می­گردد که چه تعداد از افراد می­توانند با دریافت مقداری اطلاعات و نکات برند تجاری شما را تشخیص دهند.

در واقع شما به هنگام پرسیدن سوالات در خصوص سنجش یادآوری برند بدون کمک در یک نظرسنجی، باید چنین سوالاتی را بپرسید:

  1. وقتی به کمک بازاریابی نیاز دارید، اولین شرکتی است که به آن فکر می کنید کدام است؟
  2. به نظر شما کدام برندها در صنعت بازاریابی محبوب ترین هستند؟

اگر مخاطبین مورد آزمایش شما از برندتان آگاهی بدون کمک داشتند، این مسئله به سادگی نشان می­دهد که برداشت های تجاری که شما تا کنون انجام داده اید به اندازه کافی قوی بوده است تا شما را در ذهن مشتریانتان ثبت کند. یک روش خوب برای تقویت یادآوری در ذهن مشتریان این است که از مشتریان خود بپرسید: “چه چیزی این برند را به شما یادآوری کرد؟”

قدرت برند سازی در فروش

نتیجه گیری:

یادآوری برند پدیده ای را توصیف می­کند که در آن افرادی که در طول زمان با مارک­های خاص زیادی سرو کار داشته­اند بتوانند صرفاً تنها با فکر کردن به یک محصول یا خدمات خاص، شما را به یاد بیاورند.

مثلا اگر بگویم “همبرگر” ،مهم نیست که آشپزی شما در چه سطح باشد، ممکن است مک دونالد، رالی و برگرکینگ را به یاد بیاورید یا اگر بگویم “تعطیلات”  ممکن است دنیای دیزنی و خطوط دریایی کارائیب را به یاد بیاورید.

یادآوری برند همان چیزی است که اگر در تجارتتان به آن دست پیدا کنید می توانید همچون برند هایی چون کوکاکولا و یا نمونه های ایرانی ان چون چیتوز و میهن سالیان سال نه تنها بخاطر کیفیت خوبی که ارائه می­دهید بلکه بخاطر سالها فعالیت و همچنین رعایت کردن استراتژی هایی توسعه برند و سایر که در این مقاله برایتان شرح دادم در ذهن مخاطب نقش ببندید.

البته این نکته را هم فراموش نکنید که یکی از مهمترین روش های به یادماندن شما در وهله­ ی اول ثابت قدم بودن شما در ارائه­ ی محصول و خدماتتان می­باشد.

البته موفق شدن شما در این راه بسته به صبر و میزان تلاشی دارد که در این را از خود نشان می­دهید تا نام شرکت­تان را واقعاً نمادین کنید. همچنین این نکته را فراموش نکنید که فراموش نشدنی ترین مارک­ها آنهایی هستند که با پیشه کردن صبر در طول زمان در ذهن مخاطبان جاودان گشتند. البته این حرف به این معنا نیست که شما نمی توانید از روز اول انتظار به یادماندنی شدن برندتان را داشته باشید.

 

برخی از سوالات رایج:

1. یادآوری برند را توضیح دهید؟

این اصطلاح درواقع به مفهومی می پردازد که مشتریان بعد از خرید اولیه از یک برند یا بعد از مدتی که از خریدشان گذشت دوباره به خرید از برند شما بپردازند و به محصول شما علاقمند شوند.

 

2. چند مورد از برنامه های یادآوری برند را نام ببرید؟
1. اهداف خود را بشناسید
2. نیاز مشتری را بشناسید
3. احساسات مشتری را تحریک کنید
4. از تکرار استفاده کنید

 

3. چگونه می توان برای تاثیرگذاری بیشتر در جهت یادآوری برند احساسات مشتری را تحریک کرد؟
1. از تصاویر مناسب برای برند استفاده کنید
2. ارتباط موثر و کافی با مخاطب برقرار کنید

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان