استراتژی اقیانوس آبی در کسب و کار | خلاصه کتاب استراتژی اقیانوس آبی PDF

استراتژی اقیانوس آبی در کسب و کار | خلاصه کتاب استراتژی اقیانوس آبی PDF
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

استراتژی اقیانوس آبی کلید موفقیت و پیشرفت جهانی برخی از موفق ترین شرکت­ها از جمله اپل، نینتندو، سیرک دو سولئیل(Cirque du Soleil) می­باشد. استراتژی اقیانوس آبی کتابی است که به شهرت بی سابقه ای دست یافته است، زیرا در این کتاب به روشنی از بازا­های آینده و نحوه سازماندهی و برخورد با آنها صحبت شده است.

این کتاب با بیش از یک میلیون نسخه فروش در سال اول انتشار، رکوردهای انتشارات هاروارد را برای فروش سریع ترین کتاب چاپی شکست، و به 93 زبان زنده­ ی  دنیا ترجمه شده است.این کتاب انقلابی در دنیای تجارت ایجاد کرد، زیرا اذعان داشت که موقیت هر شرکت در قدمه­ای هوشمندانه ایست که در همان ابتدای آغاز کار خود بر می­دارد. اقیانوس آبی نوشته W. Chan Kim  و Renee Mauburn است.

ایده اصلی این کتاب پیرامون وارد شدن به بازارهای جدید بدون رقابت و ایجاد محصولات جدید در راستای نیازهای کشف شده مردم می­باشد. همچنین در این کتاب بازارهای موجود را به رنگ­های آبی و قرمز تقسیم می­کند.

در این تقسیم بندی بازارها به رنگ­های آبی و قرمز در نشان داده شدند که نویسنده خواسته تا با تشبیه کردن بازارها به اقیانوس­هایی سرخ و مملو از خون این را بگوید که بازار­های فعلی تحت سلطه و رقابت بسیار بالایی می­باشند در حالیکه اقیانوس­های آبی هیچ گونه درگیری یا رقابتی ندارند که این خود نشان‌دهنده یک فضای بازاری استفاده نشده و دور از رقابت است، که قطعاً موفقیت شما در این نوع بازارها بسیار ساده ­تر است.

استراتژی اقیانوس آبی در کسب و کار

خلاصه کتاب استراتژی اقیانوس آبی

منظور ما از اقیانوس­های قرمز صنایع و بازارهایی است که امروزه وجود دارند. این بازارها به گونه­ای هستند که تمامی مرزهای صنایع آن به کلی شناخته شده است.

در این نوع بازار شرکت­ها برای غلبه یافتن بر رقبای خود به شدت تلاش می­کنند. در این کتاب نویسنده، این نوع بازارهای پر­رقابت امروزی را با وضعیتی خونین به تصویر کشیده است.

این کتاب با نام بردن از اقیانوس­های آبی سعی دارد تا به صنایعی اشاره کند که هنوز بازارشان یا ایجاد نشده یا رقابت در آنها بسیار کمرنگ است.

این رنگ آبی نشان دهنده خلا کشف نشده بازار است، و این اقیانوس آبی دقیقا جاییست که تقاضا و ایده­ای بکر در بازار برای اولین بار در حال شکل گرفتن است. در این نوع بازار­ها رنگ آبی غالب است  به طوری که بازار را هیچ گونه لکه قرمز ناشی از رقابت خونین آلوده نکرده است.

بطور ساده تر استراتژی اقیانوس­های آبی رویکردی است که نشان می­دهد یک شرکت بهتر است به جای درگیر کردن خود با رقابت در فضاهای موجود بازاریابی، بهتر است تا به دنبال راه­هایی برای نقش آفرینی در مکان­های غیرقابل رقابت بازار باشد.

درواقع با روش اقیانوس آبی شما یادمیگیرید مواردی که در راستای کار شما و افزایش و بهبود عملکرد شما قرار نمیگیرد، چشم پوشی کنید. بر همین اساس لازم است. که تمرکز خود را بر کسب و کار خود معطوف کنید و در تمامی مراحل به مسیر پیش روی خود فکر کنید.

با این روش نه تنها از دیگر رقیبیان خود پیشی میگیرید. بلکه در طولانی مدت این رفتار را به دیگر افراد نیز میاموزید. در همین راستا ما به شما اقیانوس آبی و قرمز pdf را پیشنهاد میکنیم. به طور مثال نمونه ای از استراتژی اقیانوس آبی Netflix است. نتفلیکس با فروش نمایش­های تلویزیونی از طریق اینترنت توانسته برای خود تجارتی بی رقیب بسازد و در کمترین زمان به بیشترین میزان موفقیت در حیطه کاری خود برسد.

نت فیکس توانست با ارائه خدمات خود که خیلی بهتر از تلویزیون‌های کابلی بود و حتی هزینه کمتری را نیز نسبت به تلویزیون‌های کابلی شامل شود، و تجارت خود را با استفاده از یک فضای اقیانوس آبی به سمت موفقیت هدایت کند. نت فلیکس با ورود به یک اقیانوس آبی توانست علاوه بر رهبری کم هزینه ای که انجام داد نوعی خدمات ایجاد کند که نسبت به تمام رقیبان خود متمایز باشد.

استراتژی اقیانوس آبی چیست؟

استراتژی اقیانوس آبی چیست؟

استراتژی اقیانوس آبی

استراتژی اقیانوس آبی بر روی دور شدن از رقابت شدید (اقیانوس قرمز) به سمت تغییر در نوآوری و انحصار (اقیانوس آبی) متمرکز است، یعنی ارائه یک محصول یا خدمات نوآورانه­ که ارزش افزوده­ای برای مشتری در پی دارد.

یک روش چهار طرفه وجود دارد که به ما کمک می کند تا با خدمات و محصولات فعلی مقابله کنیم و آنها را به خدمات و محصولات نوآورانه  و کاملا جدید تبدیل کنیم. این روش چهارگانه شامل موارد زیر است:

  1. افزایش
  2. کاهش
  3. از بین بردن
  4. ایجاد کردن

کتاب استراتژی اقیانوس آبی

کار با این روش نیاز به ذهنی دارد که با نوآوری، ریسک محاسبه شده، عشق به آزمایش و چالش و عدم رضایت از شرایط فعلی و آرزو پر شده باشد.

در واقع چنین طرز فکری معتقد است که خدمات و محصولات فعلی می‌تواند با استفاده از رویکرد چهارگانه که بالا برای شما نام بردیم توسعه یافته و منحصربه‌فرد شود.

همچنین این ذهنیت معتقد است که یک سری عوامل وجود دارند که می­توانیم آن­ها را در جهت بهبود و توسعه خدمات و محصولات خود  ایجاد کنیم یا به نحوی افزایش دهیم.

همچنین یک سری عوامل هستند که بنابر دلایلی بهتر است تا آن­ها را حذف کنید و یا کاهش دهید. در این نوع استراتژی فقط عوامل کاملاً جدید هستند که می‌توانند ارزش ارائه شده توسط شما به مشتریانتان را افزایش دهند.

این استراتژی در چند سال اخیر مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. بر همین اساس لازم است که برای آموزش این مهارت، از منابع جامع و کاملی استفاده کنید. که به شما پیشنهاد میکنیم از پی دی اف کتاب اقیانوس آبی استفاده کنید.

توجه داشته باشید در ابتدای آغاز این مسیر ممکن است با چالش و دغدغه های فراوانی از جمله، عقب ماندن از دیگر رقیبان دچار شوید. بهتر است در این شرایط صبور باشید به خود و کسب و کارتان زمان دهید.

استراتژی اقیانوس آبی در کسب و کار

در ادامه هر کدام از 4 استراتژی اقیانوس آبی را به طور جداگانه برایتان شرح خواهیم داد:

  1. از بین بردن

این فاکتور تعیین می‌کند که چه عواملی یا چه محصولاتی از مدت‌ها پیش دارای موارد مشابه در بازار هستند و دارای رقابت تقریباً سنگینی می­باشند و شما باید آن را از بین ببرید.

البته باید توجه کنید این نکته در اینجا به این معنا نیست که دوباره به فکر بهبود بخشیدن به محصول فعلی­تان باشید، بلکه باید فراتر از آن بنگرید و مشتریان و نوآوری­های جدید را هدف قرار دهید. مشتریان جدید شما می‌توانند به شرح زیر شناخته شوند.

  • مشتریان ناشناخته:

اینها بخشی از مشتریان جدید شما هستند که شما باید آنها را جذب محصول جدید خود کنید.

  • مشتریان بدون تغییر:

شما از این قشر از مشتریان انتظار دارید تا محصول جدید تان را به طور کامل رد کنند.

  • خریداران احتمالی:

آنها کسانی هستند که همیشه به دنبال محصولات جدید هستند و جزو دسته از افرادی شناخته می‌شوند که تغییر را به راحتی می پذیرند.

  1. کاهش

فرایندی است که شما را از بهینه ­سازی معرفی محصول خود رها می سازد و اجازه می­دهد تا شروع به ایجاد یک چیز جدید و غیرقابل رقابت کنید. البته این جریان مستلزم مقایسه محصول شما با رقبا و رعایت ویژگی­های محصول و خدمات جایگزین موجود است. این را می‌توان در چهار نکته اصلی خلاصه کرد که باید برای فعال سازی استراتژی اقیانوس آبی خود اجرا کنید:

  • محصول خود را بدون در نظر گرفتن عوامل ای که همه رقبا به آن به چشم یک امر مسلم نگاه می کند بسازید.
  • در واقع شما باید عواملی را در محصول خود کاهش دهید که برای دیگران بسیار مهم است، اما متوجه خواهید شد که با حذف آنها ضرر زیادی نخواهید کرد.
  • به دنبال یافتن فاکتور­های جدید در زمینه تخصصی یا صنعتی باشید که منجر به بازاری جدید فقط برای شما گردد.

استراتژی اقیانوس آبی و قرمز

  1. افزایش

به صورت بسیار دقیق تر عواملی را که محصول شما را از سایر محصولات متمایز می‌کنند تعیین کنید. شما می­توانید این کار را با مطالعه و تجزیه و تحلیل آن از طریق چند نکته اساسی انجام دهید:

  • مطالعه و تحلیل نوع نیازها به مشتریان
  • بدون الگو قرار دادن هر محصول مشابهی، محصول خاص خود را تجزیه و تحلیل کنید.
  1. ایجاد کردن

در واقع ایده های کسب و کار که قرار است در محصول جدید خود اعمال کنید، باید دارای سه ویژگی اصلی باشند و قبل از هرگونه اقدام، به خوبی در مورد آنها مطالعه شده باشد و پاسخ‌های واضحی برای آن ها ارائه گردد یعنی:

  • بررسی فواید محصول: شما هنگام ایجاد یک محصول برای کاربر باید این موضوع را بررسی کنید که آیا کاربر یا خریدار می­تواند از محصول شما به خوبی استفاده کند یا خیر.در این مرحله بهتر است، ارتباط درستی با مخاطب برقرار کنید. درواقع بهتر است نیاز او را بشناسید و پس از شناخت نیاز او محصول خود را به او معرفی کنید. فواید محصولتان را به طور کامل و دقیق برای مخاطب توضیح دهید. و با او ارتباط دو طرفه و دوستانه برقرار کنید که ما در این راستا ، کتاب استراتژی اقیانوس آبی را به شما معرفی می­کنیم.
  • هزینه محصول: شما باید برای محصول­تان هزینه­ای تعیین کنید که رضایت مشتری را جلب نماید و همچنین برای شما سودآوری داشته باشد.توجه داشته باشید در ابتدا شروع کار ممکن است. شما توانایی پرداخت این هزینه را نداشته باشید. اما توجه داشته باشید، هر هزینه ایی که برای شناخت و معرفی محصول خود به مخاطب میکنید در دراز مدت برای شما و محصول شما بازمیگردد و شما نتیجه تلاش ها و زحمات خود را می­بینید.
  • بررسی چالش­های پیش رو: شما باید چالش­هایی که در آینده ممکن است با آنها سر و کار داشته باشید را بشناسید و چگونگی غلبه بر آن­ها را از همین حالا بیاموزید.در مواجهه با چالش­های احتمالی به این موضوع توجه داشته باشید که در آغاز هر راهی افراد با چالش ها و دغدغه های فراوان مواجه می­شوند. اما در ادامه راه با کسب تجربه بیشتر به به قدرت ذهنی بیشتر برای پیش­بینی و رویارویی با چالش­ها می­رسند و همین موضوع باعث تسریع آن­ها در روند کاری­شان می­شود.در همین راستا می­توانید به مثال برای استراتژی اقیانوس آبی که در ادامه همین مقاله به آن پرداخته شده است توجه کنید که در نهایت به بازدهی بیشتر در کسب و کار خود برسید.

اگر واقعا علاقه مند به اجرای این استراتژی ها در تجارت خود هستید می توانید همین حالا با دانلود رایگان اقیانوس آبی و استراتژی اقیانوس آبی و قرمز آینده ی تجارت خود را تضمین کنید.

مثال برای استراتژی اقیانوس آبی

نمونه هایی از استراتژی اقیانوس آبی

  1. Cirque du Soleil:

این شرکت سرگرمی کانادایی در دهه 1980 به عنوان دسته ای از “افراد دیوانه” با تصور اینکه سیرک مدرن چگونه عمل می­کند آغاز به کار کرد. هدف از اجراهای سنتی سیرک سرگرم کردن کودکان بود، با این حال سیرک درحال همکاری با برخی از بهترین مجریان جهان بود.

در واقع بسیاری از نمایش­های سیرک شامل برنامه­ هایی فوق العاده هیجان انگیز بود که در هیچ جای دیگر نظیرش دیده نمی­شد. در حالی که بچه ­ها هنوز بخشی از مخاطبان هدف این تجارت هستند، اما کیفیت و ایده­ ی بکر این سیرک باعث شد تا مخاطبین بزرگسال نیز جذب آن گردند.

Cirque du Soleil تلاش نکرد تا مانند سیرک­های دیگر با دلقک­ها حیوانات اجرا داشته باشد، بلکه با پیروی از استراتژی­های اقیانوس آبی توانست با یک ایده بکر و ناب کار خود را آغاز کند و به شهرت جهانی دست یابد.

  1. آیتونز

اپل با راه ­اندازی آیتونز قفل اقیانوس آبی را در فضای موسیقی دیجیتال باز کرد و اکنون به مدت یک دهه است که از این فرایند به شدت استقبال شده است.

اپل پس از مشاهده سیل عظیم اشتراک غیرقانونی فایل­های موسیقی که در اواخر دهه ۱۹۹۰ آغاز شد و توسط برنامه­ های اشتراک فایل مانند Napster ، Kazaa و LimeWire فعال شده بود و تا سال ۲۰۰۳ نزدیک به ۲ میلیارد پرونده موسیقی غیر مجاز ماهانه مورد معامله قرار می‌داد را به‌گونه‌ای متوقف کرد. با استفاده از فناوری آیتونز دیگر هر کسی می­تواند موسیقی را به صورت دیجیتال خرید و بارگیری کند.

همچنین آیتونز مشکل اینکه خریداران برای خرید هر آلبوم باید به فروشگاه مراجعه کنند را به کلی برطرف کرد و حتی این امکان را برای آن­ها ایجاد کرد تا بتوانند تک ­آهنگ­های هر آلبوم را خریداری کنند، در صورتی که این اتفاق در حالت عادی میسر نبود.

امروز آیتونز بیش از ۳۷ میلیون آهنگ، فیلم، نمایش تلویزیونی، کتاب و پادکست را به مخاطبان خود ارائه می­دهد. آیتونز توانسته است با استفاده از استراتژی اقیانوس آبی بیش از ۲۵ میلیارد آهنگ بفروشد و کاربران این اپلیکیشن به طور متوسط در هر دقیقه ۱۵ هزار آهنگ بارگیری می­کنند.

نمونه ای از استراتژی اقیانوس آبی

  1. شرکت آمازون:

این شرکت یکی از بهترین خرده فروشی­های آنلاین در جهان است که بسیاری سعی کرده­ اند با آن رقابت کنند اما نتیجه ­ای نداشته است. این شرکت نیز به وضوح به استراتژی اقیانوس آبی متکی بوده است، زیرا این شرکت تقریبا هر چیزی را می‌فروشد و امکان رقابت با آن وجود ندارد. بیشتر رقبای حال حاضر امازون هیچگاه نمی­توانند تا به اندازه، دامنه و قابلیت‌های پیشرفته آمازون دست پیدا کنند.

البته تعدادی شرکت ها هم هستند که امازون قادر به رقابت با آن­ها نیست مانند:

  • شرکت اپل
  • شرکت ای بی
  • شرکت Zappos

همه موارد ذکر شده از استراتژی اقیانوس آبی استفاده کرده­اند و در طول زمان هر چه آمازون بیشتر سعی در تقلید از آنها داشت، بیشتر شکست خورد .بنابراین، این استراتژی تأیید می­کند که تقليد راه موفقیت نیست. ما باید اقيانوس های آبی خود را از طريق نوآوری و ایجاد تغییر بسازیم.

پی دی اف کتاب اقیانوس آبی

نتیجه گیری

استراتژی اقیانوس آبی به بازاری برای کالاهایی گفته می­شود که در آن هیچ رقابتی نیست یا رقابت بسیار کم است. این استراتژی در حول یافتن مشاغلی است که تعداد کمی از شرکت­­ها در آن زمینه فعالیت می­کنند.

در واقع هدف از این استراتژی به دست آوردن تقاضای جدید و از بین بردن فشار حاصل از رقابت با معرفی کردن محصولی با ویژگی های برتر است. این ویژگی به شرکت­ها کمک می­کند تا سودهای کلانی کسب نمایند؛ زیرا محصول آن­ها به دلیل ویژگی­های منحصر به فردی که دارد می‌تواند قیمت بالاتری را به خود اختصاص دهد.

”]

طولی نخواهد کشید تا استراتژی اقیانوس آبی به یکی از بخش­های جدا نشدنی هر صنعت و تجارت و یکی از مراحل بازاریابی تبدیل گردد. این کتاب تا کنون به ۹3 زبان مختلف دنیا ترجمه شده است و حتی فایل های pdf آن درون سایت­ها به منظور دانلود رایگان اقیانوس آبی برای شما دوستان عزیز قرار گرفته است.

در آخر نوشتار، ذکر این موضوع ضروری است. که برای موفقیت در اقیانوس آبی، بهتر است به شرایط خود و کسب و کار خود توجه داشته باشید. اطلاعات و دانش خود را درباره چگونگی پیشرفت در این زمینه افزایش دهید و در تمام مراحل به خود یادآوری کنید که مسیر شما با ارزش است. ممکن است در آغاز راه دلسر شوید یا رقیبان از شما پیشی بگیرند، اما به این نکته توجه کنید که شما با مطالعه و افزایش دانش و آگاهی خود تحت هر شرایطی به موفقیت نزدیک می­شوید.

مورد دیگری که در استرتژی اقیانوس آبی یهتر است به آن توجه کنید، مقایسه خود با شرایط سال­های قبل خود است. بر این اساس شما می­آموزید که در هر شرایطی رشد و پیشرفت خود را درنظر بگیرید و به بهبود و افزایش درآمد خود اهمیت بدهید.

شما با دانلود کتاب اقیانوس آبی به صورت pdf می­توانید این کتاب را بدون هیچ هزینه‌ای و به صورت کاملا رایگان در اختیار خود داشته باشید و از استراتژی های گوهربا آن در تجارت خود استفاده نمایید. در این مقاله سعی کردیم تا خلاصه‌ای از کتاب و اهداف اقیانوس آبی را در اختیار شما قرار دهیم، امیدواریم که در شناخت و معرفی این کتاب توانسته باشیم شما را یاری کنیم.

برخی از سوالات رایج:

1. منظور از اصطلاح اقیانوس آبی چیست؟

در بین بازار عرضه و تقاضا نقطه ایی است که درون آن ایده ها و فعالیت های جدیدی که وجود دارد که قبل از آن کشف نشده اند و افراد به دنبال آن نبوده اند این نقطه اقیانوس آبی است.

2. چند مورد از استراتژی اقیانوس آبی را نام ببرید؟
1. از بین بردن
2. کاهش
3. افزایش
4. ایجاد کردن

3. منظور از از بین بردن در استراتژی اقیانوس آبی چیست؟
این فاکتور بیان می کند چه محصولاتی در حال حاضر در بازار وجود دارند که توجه زیادی به آن می شود پس شما باید آن محصول را از بین ببرید.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان