بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری چیست + 13 تکنیک کاربردی

بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

روش‌های جذب مشتری در فضای دیجیتالی، همه در یک مسیر مشخص حرکت می‌کنند تا بتوانند مشتریان هدف را پیدا کرده و فروش خود را نهایی کنند. در برخی از این روش‌ها، اطلاعات و محتوا به صورت گسترده منتشر می‌شود تا از طریق آن‌ها، افراد و سازمان‌هایی که حقیقتاً به محصول موردنظر نیاز دارند، آن را پیدا کرده و برای خرید اقدام کنند.

اما با توجه به پیشرفت‌های روزافزونی که در دنیای بازاریابی نوین در کسب و کار صورت می‌گیرد، برخی دیگر از روش‌ها، می‌توانند هدفمندتر از بقیه باشند. یکی از روش‌های بازاریابی که به ‌شدت هدف‌گرا عمل کرده و تنها مشتریان نهایی یک محصول یا خدمت را هدف قرار می‌دهد، بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

تحقق هدف به کمک بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری

بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری چیست؟

بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری یا «Account-Based Marketing» که اختصاراً به آن «ABM» گفته می‌شود، همان‌طور که از نامش هم پیداست، یک استراتژی بازاریابی است که از روی حساب‌های کاربری صورت می‌گیرد تا از طریق اطلاعات موجود در حساب‌ها، به ماهیت آن حساب‌ها پی برده و مشتریان اصلی را از این طریق پیدا کند. پیشنهاد میکنیم برای اشنایی بیشتر با این مدل از استراتژی کسب و کار مقاله ” انواع استراتژی های بازاریابی ” را مطالعه نمایید.

کسی که از بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری استفاده کند، محصولات و خدمات خود را صرفاً به گروهی از کاربران یا سازمان‌ها عرضه می‌کند که تشخیص می‌دهد، آن‌ها حقیقتاً به کالا و خدمت وی نیاز دارند. این در حالی است که در دیگر روش‌های بازاریابی، گروه عمده‌ای از مخاطبین هدف قرار می‌گیرند و در نهایت، تنها عده قلیلی به مشتری نهایی تبدیل می‌شوند.

با استفاده از بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری، دیگر لازم نیست انرژی و سرمایه خود را صرف تبلیغات و تولید محتوایی کنید که نمی‌دانید چقدر می‌تواند به رشد کسب ‌و کارتان کمک کند، به‌ جای آن از انرژی و اطلاعات خود در جهت خدمت رسانی به افراد و شرکت‌هایی استفاده می‌کنید که حتماً به مشتری شما تبدیل خواهند شد!

چرا باید از بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری استفاده کنیم؟

همان‌طور که در تعریف بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری هم مشاهده کردید، این روش به‌صورت کاملاً هدفگرا عمل می‌کند. هر نمونه بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری را که بررسی کنید، شما انسجام و یکپارچگی را در فرآیند فعالیت آن‌ها مشاهده خواهید کرد. تمام محتواهایی که دقیقاً براساس شغل، حرفه، مهارت یا زمینه‌ی کاری شما برایتان ارسال می‌شوند، از این شیوه بازاریابی بهره می‌گیرند.

پس اگر شما نیز می‌خواهید یکی از این نمونه‌ها بوده و بازدهی فعالیت حرفه‌ای خود را به حداکثر برسانید، باید از بازاریابی مبتنی بر حساب‌های کاربری بهره بگیرید. البته قبل از بکارگیری این روش به شما توصیه می‌کنم که حتماً مزایای و مراحل انجام آن را با دقت مطالعه کنید تا با آگاهی و اطلاعات کامل به سمت این شیوه بروید.

بازاریابی مبتنی‌ بر حساب کاربری چه تفاوتی با بازاریابی جاذبه‌ای دارد؟

بازاریابی جاذبه‌ای که به آن «بازاریابی درونگرا» هم گفته می‌شود، یک استراتژی بازاریابی است که آن نیز به ‌صورت هدفگرا، اطلاعات، محتوا و تبلیغات را در محیط‌های هدف منتشر می‌کنند تا به‌صورت عمده بر روی مشتریان هدف خود تأثیر بگذارند.

هم بازاریابی درونگرا و هم بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری، هردو بر روی تولید محتوای اثربخش تأکید داشته و در این زمینه، کاملاً با هم برابر هستند.

اما این دو استراتژی زمانی از هم متمایز می‌شوند که بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری به صورت تخصصی‌تری، کاربران هدف را نشانه می‌گیرد. به طوری که در بازاریابی جاذبه‌ای، محتوای کاربردی تولید شده در اختیار گروه عظیمی از کاربران، مشتریان و سازمان‌های بالقوه قرار می‌گیرد تا در نهایت مشتریان حقیقی آشکار شوند.

اما در استراتژی مبتنی بر حساب کاربری، محتوای کاربردی تولید شده از همان ابتدا در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که براساس اطلاعاتی که در حساب کاربری و پروفایل خود منتشر کرده‌اند، مشتری یک محصول یا خدمت خاص به حساب می‌آیند.

در این صورت، اگرچه ممکن است کاربران و سازمان‌های هدف بازاریابی ABM کمتر از موارد نشانه گیری شده توسط بازاریابی ربایشی باشند، اما در بطن این قضیه، بازاریابی حساب کاربری، اثربخشی بیشتری خواهد داشت. به صورت کلی، اگر از هردوی این استراتژی‌ها در کنار هم بهره گرفته شود، نتایج بهتری برای کسب‌وکار حاصل می‌شود! در همین راستا برای آگاهی بیشتر از  اهمیت تولید محتوا پیشنهاد میکنیم مقاله ” کاربرد تولید محتوا ” را مطالعه نمایید.

مزیت اصلی بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری

5 مزیت اصلی بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری

معمولاً استراتژی‌های بازاریابی که به‌صورت هدفگرا به دنبال جذب مخاطب هستند، مزیت‌های یکسانی هم دارند. اما با توجه به نقطه‌ای‌تر بودن استراتژی مبتنی بر حساب کاربری، پنج ویژگی و مزیت مهم را می‌توان برای این روش ارائه داد که آن را در اولویت بالاتری نسبت به سایر روش‌ها قرار می‌دهد. این پنج مزیت به قرار زیر هستند:

  • افزایش نرخ بازگشت سرمایه

براساس تحقیقات صورت گرفته در مورد اثربخشی استراتژی‌های بازاریابی، در بین تمام روش‌های موجود، استراتژی مبتنی بر حساب کاربری، بیشترین نرخ بازگشت سرمایه را برای کسب‌وکارها داشته است. در این روش، با شفافیت بیشتری می‌توان نرخ بازگشت سرمایه هر فعالیتی را ارزیابی کرد. چراکه مشتریان، محتوا و فروش، در یک راستا قرار داشته و به راحتی قابل اندازه‌گیری هستند.

  • کاهش اتلاف انرژی و منابع

با توجه به محوریت تفکیک مخاطبین از طریق اطلاعات کاربری آنان، طبیعتاً انرژی و منابع شخصی و سازمانی نیز با دقت بیشتری صرف می‌شوند و دیگر نیازی نیست تا اطلاعات خود را برای کل بازار منتشر کنید تا در نهایت، فقط عده کمی از آن‌ها به برند شما مراجعه کنند. هرچقدر که بازاریابی با دقت بیشتر صورت بگیرد، مقدار انرژی و منابع صرف شده نیز کاهش خواهد یافت.

  • تعامل بهتر با مشتریان

اگرچه بازاریابی‌های پیامکی و استفاده از ایمیل مارکتینگ به صورت گسترده توسط صاحبان کسب‌وکارها مورد استفاده قرار می‌گیرند و نرخ تبدیل خوبی را نیز به همراه دارند، اما با توجه به اینکه عده زیادی از حساب‌هایی که پیامک یا ایمیل‌های تبلیغاتی برای آن‌ها ارسال می‌شود، هیچ علاقه‌ای به دریافت آن‌ها ندارند، این مدل از بازاریابی نیز در برابر استراتژی ABM ناکام می‌ماند.

استراتژی مبتنی بر حساب کاربری، پیامک و ایمیل‌ها را صرفاً برای آن دسته از افراد از شرکت‌ها ارسال می‌کند که می‌داند به محصول و خدمت موردنظر نیاز دارند. بنابراین تعامل بهتری نیز با مشتریان برقرار خواهد شد.

تصور کنید که شما یک فروشنده پوشاک هستید و پیامک‌ها و ایمیل‌هایی را از یک برند بزرگ تولیدی پوشاک دریافت می‌کنید که فرصت‌های خوبی را برای خرید به‌صرفه و عمده در اختیار شما قرار می‌دهد.

آیا چنین ایمیل یا پیامکی موجبات رضایت و تعامل شما با آن برند را مهیا نمی‌کند؟!  حالا اگر شما فروشنده موبایل باشید و پیامک و ایمیل برند پوشاک را دریافت کنید، چه اتفاقی می‌اُفتد؟ آیا از دریافت آن‌ها کلافه نمی‌شود؟! همین امر می‌تواند مزیت سوم استراتژی مبتنی بر حساب کاربری را کاملاً روشن سازد.

  • هم راستا بودن بازاریابی و فروش

در استراتژی مبتنی بر حساب کاربری، بازاریابی و فروش در یک جهت قرار می‌گیرند. در روش‌های دیگر، بازاریابی به صورت جداگانه و گسترده صورت می‌گیرد، اما فروش مجزا از آن، با مقدار کمتری انجام می‌شود. در این روش، چون مشتریان از قبل شناسایی شده‌اند، فروش نیز همراه با بازاریابی صورت گرفته و این دو با هم برابر خواهند بود. البته نرم‌افزارهای اختصاصی این سیستم، کار را برای شما راحت‌تر نیز خواهند کرد.

  • کیفیت بهتر از کمیت

کیفیت باارزش‌تر از کمیت است. این مفهوم را به‌صورت کامل می‌توان در بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری مشاهده کرد. در هر تکنیک بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری، به راحتی می‌توان کیفیت را فراتر از کمیت تصور کرد.

برای مثال، با افراد و سازمان‌های کمتری سروکار خواهید داشت، اما فروش شما بیشتر خواهد بود. اگر تعداد مشتریان شما مشخص باشند و شناخت کاملی هم از آن‌ها در دسترس باشد، قطعاً سرویس‌دهی بهتری هم صورت می‌گیرد و همواره کیفیت در تمام مراحل بازاریابی، فروش، تعامل، خدمات پس از فروش و …. برقرار خواهد بود.

ارتباط با مشتری در بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری

در بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری، باید با چه افرادی ارتباط بگیریم؟

همان‌طور که عنوان کردیم، در استراتژی مبتنی بر حساب کاربری، باید حساب‌ها، افراد، شرکت‌ها و سازمان‌هایی را هدف قرار دهیم که به محصولات و خدمات ما نیاز داشته باشند. حالا ممکن است شخصی که ما برای او پیامک یا ایمیل معرفی کالا یا خدمت خود را ارسال می‌کنیم، تنها کارمند ساده‌ی یک سازمان بزرگ باشد.

در این صورت، ممکن است آن کارمند به راحتی از ایمیل یا پیامکی که برایش ارسال شده چشم‌پوشی کند و منافع سازمان برای وی اهمیت چندانی نداشته باشد.

بنابراین در این استراتژی، تا حد امکان، باید سرشاخه‌های یک کسب‌وکار را یافته و محصول و خدمت خود را به وی معرفی کنید. برای مثال، افرادی که باید با آن‌ها تعامل برقرار کرد، باید یکی از مدیران سازمان، مدیر کل، مدیر پروژه، مدیر بازاریابی، نماینده فروش، معاون ارشد یا هر فرد رده بالای دیگر باشد.

8 مرحله اصلی برای اجرای بازاریابی ABM

در اینجا 8 مرحله را بررسی می‌کنیم که در طی آن می‌توانید استراتژی حساب کاربری را به صورت صحیح در مورد مشتریان هدف خود به انجام برسانید. البته لازم به ذکر است که این مراحل، بسته به زمینه کاری شما و شیوه کاری مشاوره ارشد بازاریابی شما، می‌توانند کمتر یا بیشتر از این تعداد باشند:

  • تعیین هدف

اولین و مهم‌ترین هدف از اجرای هر روش بازاریابی، مشخص کردن دقیق هدفتان از انجام آن است. حالا این تعیین هدف در مورد بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری، به تعیین کردن مخاطبین هدفتان منتهی می‌شود.

در بسیاری از کسب‌وکارهایی که از این روش استفاده می‌کنند، مخاطبین تنها افراد نیستند، بلکه سازمان‌ها و شرکت‌ها هستند. پس باید این تعیین هدف از روی مواردی مانند نوع صنعت و کاربری سازمان‌ها، اندازه شرکت، درآمد سالیانه، مکان و …. مشخص شود. البته افراد هم می‌توانند هدف بازاریابی ABM باشند، اما معمولاً سازمان‌ها در اولویت قرار دارند.

  • بررسی حساب‌های کاربری

پس از تعیین هدف، حالا نوبت به بررسی حساب‌های کاربری می‌رسد؛ اما با توجه به اینکه اکثر مدیران رده بالا و افراد مهمی که در رأس سازمان‌ها قرار دارند، ترجیح می‌دهند که ناشناخته باقی بمانند، بهتر است برای شناسایی بهتر آن‌ها از بستر لینکدین «LinkedIn» استفاده کنید. چراکه با بررسی حساب کاربری افراد در این رسانه، اطلاعات بیشتری را در مورد آن‌ها بدست خواهید آورد. راه‌های دیگری نیز برای بررسی حساب‌های کاربری وجود دارد که بسته به مشتریان بالقوه خود، باید محیط‌های موردعلاقه برای فعالیت آن‌ها را پیدا کنید.

  • بررسی رده شغلی مخاطبین

در این مرحله باید از رده شغلی افراد مطمئن شوید. یعنی باید حتماً با فردی ارتباط بگیرید که تصمیم‌گیرنده اصلی باشد. در بسیاری از مواقع، وقتی چند مدیر وجود دارد، یکی از مدیران قدرت تصمیم‌گیری و مانور بیشتری دارد. یا حتی در برخی از سازمان‌ها، مدیران تا حد زیادی، تابع نظر کارشناس بازاریابی خود هستند. بنابراین بهتر است تا جایی‌که برایتان ممکن است این افراد تعیین کننده را شناسایی کرده و مستقیماً با ایشان ارتباط بگیرید.

مرحله اصلی برای اجرای بازاریابی ABM

  • تولید محتوای شخصی‌سازی شده برای هر کاربر

محتوایی که به هر کاربر ارائه می‌دهید، باید دقیقاً براساس نیازها و دغدغه‌های آن‌ها طراحی شده باشد. برای مثال، وقتی یک سازمان بشدت درگیر موضوع بسته‌بندی است، شما باید سعی کنید محتوای خود را بر این اساس تهیه کرده و برای آن ارسال کنید. حالا ممکن است سازمان دیگری، دغدغه دیگری داشته باشد. باید به این نکته توجه داشته باشید که هرچقدر محتوای شما برای آن‌ها کاربردی‌تر باشد، بیشتر تمایل پیدا می‌کنند تا از محصولات و خدمات شما استفاده کنند.

  • انتخاب بهترین کانال ارتباطی

مخاطبین هدف شما در چه کانال‌های ارتباطی حضور دارند؟! شما باید با توجه به این موضوع، مکان فعالیت خود را انتخاب کنید. ممکن است بیشتر افرادی که در یک صنعت خاص فعالیت می‌کنند، در محیط اجتماعی توییتر حضور داشته باشند و بخش دیگری نیز در اینستاگرام فعالیت کنند.

جدا از اینکه افراد ممکن است در همگی رسانه‌های اجتماعی مطرح حساب کاربری داشته باشند، معمولاً افراد یکی از این رسانه‌ها را به عنوان مقر اصلی خود در نظر می‌گیرند. شما اگر بتوانید این مقر و کانال اصلی را پیدا کنید، بهتر و سریع‌تر می‌توانید محتوای شخصی‌سازی‌شده‌ی خود را به ایشان برسانید.

  • ایجاد کمپین بازاریابی

وقتی مراحل فوق را به درستی پشت سر بگذارید، کمپین بازاریابی شما با موفقیت زیادی همراه خواهد بود. اما این مرحله نیز نیاز به دقت فراوانی دارد. باید تبلیغ‌نویسی، مقدار تخفیف‌ها و هرآنچه که در کمپین شما مطرح می‌شود، با دقت برنامه‌ریزی شده و از طریق کانال مناسب به مخاطبین هدفتان برسد. بنابراین برای اجرای کمپین، برنامه‌ریزی حرفه‌ای را انجام داده و از افراد متخصص هم مشورت بگیرید.

  • ارزیابی نتایج

گاهی به هر دلیلی، ممکن است انواع تکنیک بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری و کمپین‌های ما به نتیجه مورد انتظار ما منتهی نشوند و حتی با شکست همراه باشند. بسیاری از کسب‌وکارها در این مرحله متوقف شده و اتحاد تیمی خود را از دست می‌دهند.

اما مدیران هوشمند به جای فروپاشی، نتیجه را ارزیابی می‌کنند تا اشکال کار خود را پیدا کنند. گاهی تنها دلیل نتیجه نگرفتن کسب‌وکارها، تنها در رعایت نکردن یک نکته کوچک نهفته است. پس باید ارزیابی نتایج را بخش جدایی ناپذیر فعالیت خود قرار داده و به‌این صورت هربار به موفقیت بیشتری فکر کنید.

  • پایداری تعامل

مشتریانی که از طریق استراتژی مبتنی بر حساب کاربری با شما ارتباط می‌گیرند، دیگر به مشتریان دائمی شما تبدیل می‌شوند. بنابراین باید توجه و تمرکز ویژه‌ای را صرف پایدار ماندن ارتباط و تعامل خود با ایشان قرار دهید.

سخن پایانی

اگرچه بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری، یک روش مطمئن برای موفقیت کسب‌وکارها در هر زمینه کاری است. اما اجرای آن به مهارت، دقت و آگاهی نیاز دارد. بنابراین سعی کنید قبل از اجرای این استراتژی در حرفه خود، با متخصصین دیجیتال مارکتینگ مشورت کرده و تمام جوانب کار را در نظر بگیرید. همچنین پس از اجرای هر مرحله از کار، ارزیابی را فراموش نکنید تا با برداشتن تمام موانع، در نهایت به تمام اهداف کاری خود از این طریق دست یابید.

برخی از سوالات رایج:

1. بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری چیست؟

این روش با توجه به حساب کاربری افراد و ویژگی های شغلی و مورد علاقه افراد به بازاریابی می پردازد. در این روش مخاطبان هدف مشخص می شوند و بعد به تبلیغ و معرفی محصول پرداخته می شود.

2. مزیت بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری چیست؟

1. کاهش اتلاف انرژی
2. تعامل بهتر با مشتری
3. هم راستا بودن بازاریابی و فروش
4. کیفیت بهتر از کمیت

3. چند مرحله اصلی بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری را نام ببرید؟

1. تعیین هدف
2. بررسی حساب کاربری
3. بررسی رده شغلی مخاطبین
4. انتخاب بهترین کانال ارتباطی

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان