جمعه سیاه (Black Friday) چیست؟ 27 نوامبر 2023 در ایران و جهان

جمعه سیاه (Black Friday)
آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

تب جمعه سیاه یا همان بلک فرایدی چند سالی است که به لطف فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی به ایران هم رسیده است. جمعه سیاه، یک حراج بزرگ در آخرین جمعه ماه نوامبر( اوایل آذر) است که از آمریکا شروع شد و اکنون در بیشتر کشورهای جهان اجرا می‌شود.

تب جمعه سیاه یا همان بلک فرایدی چند سالی است که به لطف فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی به ایران هم رسیده است. جمعه سیاه، یک حراج بزرگ در آخرین جمعه ماه نوامبر( اوایل آذر) است که از آمریکا شروع شد و اکنون در بیشتر کشورهای جهان اجرا می‌شود.

این حراج آنقدر مهم است که مردم برای خرید در جمعه سیاه از شب قبل جلوی فروشگاه‌ها صف می‌کشند یا مدام سایت‌های اینترنتی را چک می‌کنند. حالا که این تب در ایران هم بالا رفته است، شما هم می‌توانید این حراج را در فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید. بلک فرایدی چیست؟

منظور از جمعه سیاه چیست؟ black friday چیست ؟ جمعه سیاه یا Black Friday به روز بعد از روز شکرگزاری یا  Thanksgivingدر فرهنگ مسیحیت گفته می‌شود که از سال 1352 به‌صورت رسمی ایجاد شده است. روز شکرگزاری قبل از مراسم کریسمس برگزار شده و تعطیلات رسمی جداگانه دارد. جمعه سیاه برای اولین بار در کشور آمریکا مطرح شده است و سپس به سایر کشورهای دیگر نیز راه یافته است.

در این روز تمام مردم به بازارها رفته و محصولات مورد نیاز خود را با تخفیف‌های بسیار بالا خریداری می‌کنند. آخرین جمعه ماه نوامبر مصادف با آخرین جمعه سال میلادی، مردم برای خریدهای عید کریسمس روی تخفیف‌های ویژه جمعه سیاه حساب می‌کنند.

شلوغی و مقدار خریدها در این روز به حدی بالا می‌رود، که هر فروشگاه آمریکایی در جمعه سیاه به بالاترین رکورد فروش خود در آن سال می‌رسد.  خرید آخر سال از قرن‌های گذشته در فرهنگ آمریکای شمالی وجود داشته اما عنوان بلاک فرایدی در دهه‌های اخیر در میان مردم رونق گرفته است.

گفته می‌شود در قرن‌های گذشته کسب‌وکارهای آمریکایی درصد زیان خود را با قلم قرمز و درصد سود را با قلم سیاه یادداشت می‌کردند. در روز قبل از شکرگزاری که تمام مردم به بازارها می‌رفتند و برای سال نو خرید می‌کردند، همه فروشگاه‌ها سود کرده و سود آن روز را قلم مشکی یادداشت می‌کردند.

همین امر باعث شده است تا با الگوبرداری از رنگ قلم سود فروشگاه‌ها در روزهای پایانی سال، عنوان جمعه سیاه در بین مردم تبدیل به یک مراسم ملی شود. اگرچه پلیس آمریکا تلاش کرد تا به جای جمعه سیاه از «جمعه بزرگ» برای این رویداد استفاده کند، اما مردم از این عبارت استقبال نکرده و همچنان آخرین جمعه ماه نوامبر را با عنوان «جمعه سیاه» خواندند.

پلیس آمریکا از آن جهت می‌خواست این عنوان را به جمعه بزرگ تغییر دهد، چون سیاه در زبان عامیانه به حوادث و مصیبت‌ها اطلاق می‌شود. اما در این مورد استثناً سیاه به معنی سود و بهره برای مردم آمریکا است.

مشاوره کسب و کار CTA

چرا حراج جمعه سیاه داشته باشیم؟

جمعه سیاه فرصت فوق‌العاده‌ای برای فروشگاه‌های اینترنتی است. با اینکه در اصل این حراج قبل از عید کریسمس (سال نو) برگزار می‌شود اما در ایران این حراج ربطی به سال نو ندارد و فرصت فروش فوق‌العاده‌ای را در ماه‌هایی ایجاد کرده که فروش بسیار معمولی است. همچنین:

  • جمعه سیاه فرصتی عالی برای فروش و معرفی محصولی است که در انبار مانده است
  • این حراج می‌توانند کاربران جدید زیادی را به سایت شما بیاورد
  • بسته به انواع استراتژی های کسب و کار شما می‌تواند درآمد خوبی را به همراه داشته باشد
  • خرید اولی‌های زیادی خواهید داشت( یعنی یخ خرید از سایت شما، برای خیلی‌ها به راحتی می‌شکند و احتمال اینکه در آینده هم از سایت شما خرید کنند بالا می‌رود)
  • محصولات شما را تقد می‌کند(  باعث می‌شود پول شما دوباره نقد شود و بتوانید محصولات جدیدی به سایت خود اضافه کنید)

برای اینکه حراج موفقی در این روز داشته باشیم باید سایت و خودمان را برای این حراج اینترنتی آماده کنیم.

  • زمان حراج باید محدود باشد( معمولا یک روز)

کل موضوع جمعه سیاه بر پایه هیجانی است که کاربر دارد. به صورت سنتی این حراج از صبح تا شب جمعه است که باعث می‌شود کاربر در هر لحظه این ترس را داشته باشد که موقعیت فوق‌العاده‌ای درحال از دست رفتن است و باید سریع‌تر خرید کند. اگر ما زمان حراج را بیشتر کنیم از یکی از بهترین شاخصه‌های جمعه سیاه استفاده نکرده‌ایم. البته اگر می‌خواهید زمان بیشتری را برای برگزاری جشنواره فروش انتخاب کنید، می‌توانید دو روز پنجشنبه و جمعه را در نظر بگیرید ولی بیشتر از این پیشنهاد نمی‌شود.

جمعه سیاه بار هیجانی بالایی برای خریداران دارد
  • اهداف و استراتژی فروش خود را مشخص کنید

کمی بالاتر گفتیم که حراج جمعه سیاه دلایل مختلفی دارد، از جمله افزایش فروش، فروش محصولات کم‌فروش، افزایش کاربران و خریداران جدید و … هدف شما از حراج جمعه سیاه چیست؟ اول باید هدف را مشخص کنید و بعد باید محصولات و میزان تخفیف را نسبت به این هدف انتخاب کنید.

افزایش کاربر و خریدار: اگر هدف شما افزایش خریدار جدید است، می‌توانید یک یا چند محصول محبوب را با با سودی نزدیک به صفر( یا حتی با ضرر کم) برای فروش بگذارید و این محصولات و قیمت ‌آن‌ها را از قبل اطلاع‌رسانی کرده و تبلیغ کنید. این کار باعث می‌شود نام سایت شما مطرح شود، کاربران زیادی جذب کنید و محصولات دیگرتان هم بیشتر بفروشد( چون کاربر بیشتری به سایت وارد می‌شود). همچنین بهتر است هر کاربر فقط بتواند فقط یک عدد از محصول با تخفیف شگفت‌انگیز را بخرد.

فروش محصولات کم‌فروش: اگر هدف شما خالی کردن انبار از محصولات کم‌فروش است، باید این محصولات را با سود نزدیک به صفر در سایت قرار دهید و حتما در کنار آن محصولات دیگری هم در حراج داشته باشید تا احساس بدی به مشتری منتقل نشود. می‌توانید این محصولات را به عنوان پیشنهاد ویژه نیز قرار دهید.

افزایش فروش: اگر فقط می‌خواهید فروش خود را افزایش دهید، بهتر است همه‌ی محصولات را با تخفیف‌های متنوع در حراج قرار دهید. همچنین اگر می‌توانید، روی سبد خرید با مبالغ بالا تخفیف‌های بیشتر اعمال کنید تا کاربر به سمت خرید بیشتر متمایل شود.

  • سایت را برای جمعه سیاه آماده کنید

وقتی زمان حراج جمعه سیاه رسید، تمام سایت باید به صورت کامل در اختیار این حراج باشد. تمام ترافیک شما باید به سمت فروشگاه و حراج هدایت شود. برای این روز بهتر است چند ویژگی مهم را به سایت خود اضافه کنید.

pop-up: تبلیغات پاپ ‌آپ مزاحم‌ترین شیوه تبلیغ است. این را قبول دارم اما نه برای روز حراج. بهتر است در روز جمعه سیاه در تمام صفحات سایت شما یک پاپ‌آپ باز شود و کاربر را به خرید از حراج دعوت کند. این پاپ‌اپ باید حتما لینک فروشگاه یا صفحه حراج را داشته باشد. با این کار کاربرانی که به وبلاگ یا صفحه‌های دیگر شما سر می‌زنند هم وارد فروشگاه می‌شوند.

شمارنده: حتما باید یک شمارنده در صفحات سایت خود قرار دهید تا هیجان خرید افزایش پیدا کند.

Landing Page: بهتر است برای حراج خود یک صفحه‌ی اختصاصی داشته باشید و محصولات منتخب خود را در آن قرار دهید. این صفحه باید صفحه‌ی فرود تمام تبلیغات شما شود. یعنی هر جا در مورد حراج خود تبلیغ کردید باید لینک این صفحه را بدهید. اگر نمی‌توانید چنین صفحه‌ای داشته باشید، می‌توانید صفحه‌ی اول فروشگاه خود را به عنوان صفحه فرود انتخاب کنید.

تمام فرایند خرید و محصولات را بارها چک کنید تا مطمئن باشید همه‌چیز به خوبی کار می‌کند. در حراج جمعه سایه، هر مشکلی می‌تواند فروش شما را به شدت کاهش دهد. جمعه سیاه ترافیک بالایی را به سایت شما می‌آورد، مطمئن شوید که هاست و سایت شما توانایی سرویس‌دهی به این حجم از کاربر را دارد و سایت Down نمی‌شود.

  • تا ثانیه آخر تبلیغ و اطلاع‌رسانی کنید

درست است که زمان حراج جمعه سیاه کم است اما کاربران و مشتریان شما باید قبل از شروع این حراج، از زمان و تخفیف‌های شما مطلع باشند. بهتر است در سه چهار روز قبل از حراج به کاربرانتان از طریق ایمیل مارکتینگ، ارسال پیامک و شبکه‌های اجتماعی در این مورد اطلاع‌رسانی کنید.

این کار ممکن است کمی روی فروش هفته‌ی شما تاثیر منفی بگذارد، پس بهتر است فقط همان روزهای آخر از حراج رونمایی کنید. در این اطلاع‌رسانی حتما به مشتریان قبلی خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. آن‌ها قبلا از شما خرید کرده‌اند و احتمالا بخش زیادی از خرید حراج، سهم آن‌ها است.

در مورد تبلیغ هم از هزینه کردن نترسید، چون شما قرار است در یک روز فروش خوبی را تجربه کنید. پس تبلیغات را فراموش نکنید. در این مورد ایده‌های مقاله‌ی چگونه خیلی سریع به اولین فروش اینترنتی برسیم؟ را حتما بخوانید.

  • تمام‌وقت پشت سایت باشید

جمعه‌ سیاه روزی نیست که سایت را رها کنید و منتظر باشید خودش بفروشد. شما باید از زمان شروع تا پایان حراج مدام سایت را چک کنید و پشت سایت باشید.

  • بهتر است سیستم پشتیبانی آنلاین داشته باشید تا در لحظه مشکلات کاربران را رفع کنید، آنها همین الان می‌خواهند از سایت شما خرید کنند نه فردا.
  • هرچقدر هم که هاست و سایت شما خوب باشد، ممکن است به دلیل ترافیک بالا سایت در روز حراج دچار مشکل شود. شما باید مدام سایت را چک کنید و در صورت بروز مشکل سریعا آن را رفع کنید.

حراج جمعه سیاه فرصت خوبی برای افزایش فروش اینترنتی است. اما باید فکر بسیار فکر شده و دقیق این حراج را برگزار کرد. امیدوارم با توجه به نکات این مقاله فروش فوق‌العاده‌ای را تجربه کنید.

جمعه سیاه

در جمعه سیاه چه محصولاتی شامل تخفیف می‌شوند؟

در جمعه سیاه هر محصولی که در بازار وجود داشته باشد تخفیف قابل توجهی می‌خورد. در این روز از جوراب و کفش گرفته تا وسایل منزل، لوازم الکترونیکی، پوشاک، خوراک، لوازم بهداشتی، کالای مردانه، زنانه و بچه‌گانه، محصولات لوکس، منسوجات و …… همگی در تخفیف جمعه سیاه قرار می‌گیرند.

گفته می‌شود در چنین روزی‌، فروشنده‌های زبده آمریکایی تمام محصولات کم‌فروش خود را به‌صورت پکیج با محصولات پرفروش خود ادغام کرده و همگی آن‌ها را نیز به فروش می‌رسانند. در این روز رقابت بالایی هم بین فروشگاه‌های متعدد ایجاد می‌شود و گاهی فشار خرید به دعوا و درگیری منجر می‌شود.

طبق گزارشات اعلام شده، در سال‌های اخیر حتی مورد مصدومی و قتل هم در این روز بخاطر درگیری بر سر خرید یک محصول خاص رخ داده است. در سال 2006 بیش از هفت درگیری در این روز گزارش شده و حتی گفته شده 98 نفر بر سر خرید یک محصول زخمی شده‌اند.

در جمعه سیاه هر محصول چند درصد تخفیف می‌خورد؟

در جمعه‌های سیاه آمریکا، تمام محصولات موجود در بازار بین 20 تا 80 درصد شامل تخفیف می‌شوند. گاهی شما حتی می‌توانید یک تلویزیون یا یک موبایل را با نصف قیمت روزهای قبل خریداری کنید. حراج‌های جمعه سیاه به‌حدی قابل توجه است که گاهی مردم از چند ماه قبل خریدهای خود را عقب انداخته و خود را برای خرید گسترده در روز جمعه سیاه آماده می‌کنند.

فروشگاه‌ها در این روز گاهی از ساعت چهار صبح شروع به فروش می‌کنند و مردم هم برای اینکه بتوانند به همه خریدهای خود برسند، از ساعت‌های اولیه صبح به بازارها می‌روند.

جمعه سیاه دقیقاً چه روزی است؟

جمعه سیاه تاریخ مشخصی دارد و هرسال یک روز بعد از روز شکرگزاری برگزار می‌شود اما تاریخ روز شکرگزاری متغیر است. در واقع از سال 2019 تا سال 2022، این روز در تاریخ‌های 29، 27، 26 و روز 25 نوامبر قرار می‌گیرد. شاید با خود فکر کنید که بر این اساس ممکن است روز بعد از شکرگزاری جمعه نشود. بهرحال آخرین جمعه پس از شکرگزاری و نزدیک به کریسمس به عنوان جمعه سیاه در نظر گرفته می‌شود.

جمعه سیاه در فروشگاه‌های اینترنتی

جمعه سیاه تنها مختص فروشگاه‌های فیزیکی و آفلاین نبوده و در فروشگاه‌های برتر اینترنتی ایالات متحده هم با گستردگی فراوانی برگزار می‌شود. سایت آمازون هرساله در جمعه سیاه تخفیفات شگفت‌انگیزی را برای هر محصول خود در نظر می‌گیرد. سایت علی‌بابا نیز با استفاده از تخفیف‌های جمعه سیاه توانسته از آمازون پیشی بگیرد. از صبح روز جمعه سیاه تا آخرین ساعت شب تخفیف‌ها ادامه دارد و با تمام شدن آن روز، تخفیف‌ها هم پایان می‌یابد. در ادامه این مطلب به بررسی بهترین فروشگاه‌های آنلاین موفق در جمعه سیاه نیز خواهیم پرداخت.

جمعه سیاه در فروشگاه‌های اینترنتی

بهترین فروشگاه‌های جهان در جمعه سیاه

اگر بخواهیم بهترین فروشگاه‌های آنلاین ارائه دهنده حراج جمعه سیاه را به شما معرفی کنیم، به ترتیب می‌توانیم فروشگاه‌های زیر را نام ببریم:

  • جمعه سیاه آمازون (Amazon)

اَبَر فروشگاه آمازون به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان، هرساله در رتبه برتر فروش آنلاین در 27 نوامبر قرار می‌گیرد. تنوع محصولات در این سایت به‌حدی بالا است که بیشتر افراد ترجیح می‌دهند تمام محصولات موردنیاز خود را به صورت یکجا از آمازون سفارش دهند. این سایت هرساله در بلاک‌‌فرایدی بین 40 تا 60 درصد تخفیف روی محصولات خود اعمال می‌کند. بیشتر فروش آمازون در جمعه سیاه به فروش لوازم خانگی، لوازم الکترونیک (Fire – Echo)، لباس‌های برند Essentials و ….. اختصاص دارد. سایت آمازون تبلیغ بلاک‌فرایدی خود را قبل از فرارسیدن روز شکرگزاری آغاز می‌کند تا به‌محض فرا رسیدن جمعه سیاه، فروش قابل توجه خود را شاهد باشد.

  • جمعه سیاه والمارت (Walmart)

والمارت رتبه و فروش پایین‌تری به نسبت آمازون دارد اما فروش این سایت نیز در بلاک فرایدی غوغا می‌کند. والمارت هم فروشگاه‌های فیزیکی دارد و هم فروشگاه آنلاین؛ بنابراین در روز جمعه سیاه مردم علاوه بر هجوم بردن به فروشگاه‌های فیزیکی و آفلاین والمارت، به صورت هجومی وارد سایت آن شده و محصولات موردنظر خود را با تخفیفات ویژه سفارش می‌دهند. تنوع بالای محصولات این سایت نیز باعث شده هرسال جزو رتبه‌های برتر فروش بلاک‌فرایدی باشد. از جمله پرفروش‌ترین محصولات والمارت می‌توان اسباب‌بازی (به‌ویژه LEGO)، تلویزیون، لوازم آشپزخانه و ….. را نام برد.

  • جمعه سیاه ایبِی (eBay)

سایت ایبی در رده‌بندی فروش بلاک‌فرایدی، درست در زیر والمارت قرار دارد. اگرچه این سایت یک خرده فروشی است اما در روز جمعه سیاه نقش بسیار بزرگی را در فروش محصولات تخفیف‌خورده ایفا می‌کند. بهترین محصولاتی که می‌توانید در این  سایت با 70 درصد تخفیف خریداری کنید، محصولات الکترونیکی، کنسول‌های بازی و مدل‌های قدیمی‌تر تلفن همراه‌های آیفون و سامسونگ هستند. این سایت نیز مدتی قبل از شکرگزاری، تخفیف جمعه سیاه خود را به صورت گسترده منتشر می‌کند تا بتواند در موعد مقرر مشتریان بالای خود را مدیریت کند.

  • جمعه سیاه علی‌بابا (Alibaba)

سایت علی‌بابا یک سایت چینی است که با وارد کردن فرهنگ بلاک فرایدی، توانسته است رکوردهای فروش خوبی را ثبت کند. این سایت نیز بهترین ارائه کننده محصولات الکترونیک است که شما می‌توانید علاوه بر تهیه تمام لوازم مورد نیاز خود، به صورت ویژه روی محصولات الکترونیکی تخفیف خورده آن حساب کنید. رتبه این سایت در بعضی از سال‌ها هم‌تراز با رتبه فروش آمازون نیز بوده است.

  • جمعه سیاه دِل (Dell)

در مجموعه فروشگاه‌های DELL هر نوع کامپیوتر یا لپ‌تاپ عرضه می‌شود. افرادی که می‌خواهند کامپیوتر یا لپ‌تاپ باکیفیتی را با قیمت مناسب خریداری کنند، می‌توانند روی جمعه‌های سیاه فروشگاه دِل حساب کنند. در این سایت از لپ‌تاپ‌های Intel Celeron تا لپ‌تاپ‌های Intel Core i7 را می‌توانید با بهترین قیمت‌های موجود سفارش دهید. این سایت در جمعه سیاه می‌تواند فروش خوبی را ارائه دهد، به‌طوری که هرسال در لیست برتر فروش بلاک فرایدی قرار گرفته و حتی در این امر، از اپل هم بهتر عمل می‌کند.

  • جمعه سیاه بِست‌بای (Best buy)

فروشگاه اینترنتی بِست‌بای یکی دیگر از سایت‌های مناسب خرید در روز جمعه سیاه است. این سایت نیز در فروش محصولات الکترونیکی به‌خصوص تلفن‌های همراه هوشمند بسیار پیشتاز است. در واقع اگر چیزی را نتوانستید در سایت‌های فوق پیدا کنید، به‌راحتی می‌توانید در بِست‌بای پیدا کنید. در جمعه سیاه سال گذشته، فروش تلویزین‌ها LED ال‌جی 70 اینج این سایت با قیمت 700 دلار، بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت.

همانطور که ملاحظه کردید، در فروشگاه‌های آنلاینی که معرفی شدند، بیشترین فروش مربوط به لوازم الکترونیکی بودند. اگرچه در اکثر این سایت‌ها هرآنچه که شما نیاز داشته باشید، قابل سفارش است، اما با توجه به تخفیف خوب لوازم الکترونیکی و قیمت بالای آن‌ها در سایر روزهای سال، مردم نسبت به خرید این محصولات علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

جالب است بدانید که گاهی یک تلفن همراه اسمارت یا یک لپ‌تاپ را با نصف قیمت و حتی پایین‌تر از نصف هم می‌توان در بلاک فرایدی سایت‌های فوق خریداری کرد. در واقع بیشتر فروشگاه‌ها فیزیکی و آنلاین با سودهای بسیار ناچیز این محصولات را به فروش می‌رسانند تا انبارشان را خالی کنند. انبار خالی و نقد شدن سرمایه این فرصت را به کسب‌وکارها می‌دهد تا برای سال جدید، محصولات جدیدی را وارد انبار و فروشگاه خود کنند.

جمعه سیاه 27 نوامبر 2020 در ایران و جهان

جمعه سیاه در چه کشورهایی برگزار می‌شود؟

جمعه سیاه ابتدا در ایالات متحده آمریکا برگزار می‌شد، اما امروزه در کشورهایی مانند کانادا، انگستان، آلمان، فرانسه، سوئیس، استرالیا، هندوستان و …. نیز به صورت گسترده هرسال برگزار می‌شود. نرخ فروش محصول در تمام این کشورها در روز جمعه سیاه بسیار بالا می‌رود. در واقع فرهنگ برگزاری جمعه سیاه هر سال در آخرین جمعه ماه نوامبر کشورهایی که نام بردیم برگزار می‌شود و فروش متفاوت فروشگاه‌های آن کشور را در ماه آخر سال میلادی رقم می‌زند.

سایت‌های برتر اینترنتی مانند آمازون تاثیر بشدت زیادی روی جهانی‌ شدن جمعه سیاه داشته‌اند. سایت آمازون به عنوان غول فروش اینترنتی جهان، مشتریانی از سراسر جهان دارد. وقتی تبلیغ مربوط به جمعه سیاه در این سایت قرار می‌گیرد، تمام مردم دنیا آن را دیده و برای استفاده از تخفیف‌های آن روز برنامه‌ریزی می‌کنند. همین امر بزرگترین عامل جهانی شدن بلاک فرایدی بوده است.

جمعه سیاه در ایران چگونه است؟

جمعه سیاه در ایران چیست ؟ بسیاری از ایرانی‌ها می‌خواهند بدانند که جمعه سیاه چه روزی در تاریخ ایران است تا ببینند آیا در ایران هم می‌توان چنین روز پرتخفیفی را تجربه کرد یا خیر. روز جمعه سیاه در ایران برابر با هفتم آذرماه در سال جاری 1402 است. فرهنگ بلاک فرایدی به داخل کشور ما نیز نفوذ کرده و فروشگاه‌های زیادی در این روز اقدام به دادن تخفیف‌های ویژه می‌کنند.

اگر چه افراد زیادی در داخل کشور روی تخفیف جمعه سیاه فروشگاه‌های ایران حساب می‌کنند، اما اغلب تخفیف جمعه سیاه ایرانی‌ها غیرواقعی است. این موضوع ثابت می‌کند که تقلید ایرانی‌ها از جمعه سیاه مانند سایر کشورها اصولی نبوده و فقط در حد بازارگرمی است. نظرات گسترده ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی در مورد برگزاری این رویداد در کشورمان، حاکی از غیر واقعی بودن تخفیف‌ها است.

مردم ایالات متحده و سایر کشورهای غربی تلاش می‌کنند تا خریدهای عید و سال جدید خود را در جمعه سیاه انجام دهند، این در حالی است که مردم ایران در آذرماه هیچ تب‌وتابی برای استقبال از سال جدید ندارند. می‌توان نتیجه گرفت که جمعه سیاه در ایران به اندازه سایر کشورها جدی نیست. تخفیف‌های جمعه سیاه ایران را تنها می‌توان در معتبرترین فروشگاه‌های آنلاین مشاهده کرد و لاغیر.

جمعه سیاه در دیجی‌کالا چگونه است؟

دیجی‌کالا با عنوان بزرگترین و بهترین فروشگاه آنلاین کشورمان، هرسال رویداد جمعه سیاه را تحت عنوان‌هایی مانند «جمعه به خرید» یا «جمعه بازار» برگزار می‌کند که تخفیف‌های خوبی را هم ارائه می‌کند. البته تخفیف‌های مناسبتی دیجی‌کالا تحت عنوان «تخفیف نوروزی» یا «یلدای شگفت‌انگیز» مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد.

دیجی‌کالا در نظر دارد امسال هم مصادف با روز جمعه سیاه، جشنواره جمعه به خرید خود را برگزار کرده و برای هر محصول خود تخفیف 50 درصدی در نظر بگیرد. می‌توان گفت که جمعه سیاه دیجی کالا بهتر از هر سایت دیگری در ایران برگزار می‌شود. این سایت از تمام روش‌های جهانی فروش بهره گرفته و هر نوع تخفیف جهانی را به کاربران ایرانی ارائه می‌کند.

جمعه سیاه در دیجی‌کالا

جمعه سیاه در ترکیه چگونه است؟

ایرانی‌ها علاقه وافری به خرید کردن از کشور ترکیه دارند. اگر توجه کرده باشید، وقتی برای خرید پوشاک به بازار می‌رویم، فروشنده‌ها طوری می‌گویند: «این جنس تُرکه!» که مجاب می‌شویم با هر قیمتی آن جنس را خریداری کنیم. البته واقعاً کیفیت پوشاک ترکیه بسیار بالا است و فروشنده‌ها در این امر اغراق نمی‌کنند.

بسیاری از مردم کشورمان به خرید کالای ترکی در ایران راضی نبوده و دوست دارند هرسال خود به ترکیه سفر کرده و مستقیم از آن‌جا خرید کنند. خبر خوب برای چنین افرادی این است که خوشبختانه جمعه سیاه به‌صورت گسترده در کشور ترکیه (به خصوص در شهر استانبول) برگزار می‌شود. خبر بهتر نیز آن است که جمعه سیاه در ترکیه تنها محدود به یک روز نیست و تا یک یا دو هفته ادامه پیدا می‌کند.

اگر شما نیز علاقمند به خرید از ترکیه هستید، می‌توانید سفر خود را به آذر ماه موکول کرده و از تخفیفات شگفت‌انگیز جمعه سیاه در ترکیه بهره‌مند شوید. فقط یادتان باشد که تخفیف‌های اصلی جمعه سیاه ترکیه در یک روز بوده و در باقی روزها مقدار تخفیف کاهش پیدا می‌کند. بنابراین اگر بتوانید دقیقاً در روز جمعه سیاه به ترکیه بروید، از بالاترین تخفیف‌های ممکن برخوردار خواهید شد.

آیا جمعه سیاه ارزش خرید کردن دارد؟

بسیاری از مردم علاقه‌مند به خرید از جمعه سیاه هستند و حتی قبل از انجام این کار بسیار هیجان زده می‌شوند. افراد جمعه سیاه را یک فرصت عالی برای خرید هدیه کریسمس یا محصولات سرگرم کننده با قیمت بسیار پایین می‌دانند، البته جمعه سیاه این روزها دیگر به روندی تبدیل شده که تقریبا تمامی کشورها آن را اجرا می‌کنند و تنها مختص به کشورهای اروپایی و یا آمریکایی نیست.

اما با این حال عده‌ای هستند که این جمعه سیاه را کابوس مصرف گرایی می‌دانند و معتقدند که جمعه سیاه چیزی جز یک کلاهبرداری عظیم نیست. برخی از افراد نیز معتقدند صرفاً برای ذخیره چند تومان یا دلار ارزش آن را ندارد تا در صف‌های طولانی و آزاردهنده خرید از جمعه سیاه بمانند. در ادامه شما را با مزایا و معایب این  شگرد فروش آشنا می‌کنیم.

مزایای خرید از جمع سیاه:

  1. فرصتی عالی برای خرید کریسمس و یا خرید کادو برای تمامی اعضای خانواده‌تان با قیمتی ارزان و مناسب می‌باشد.
  2. در جمعه سیاه مغازه‌ها تا آخر شب و بیشتر از روزهای عادی خود باز می‌مانند.
  3. جمعه سیاه به تحریک اقتصاد کمک می‌کند و همچنین فروشگاه‌ها می‌توانند با استفاده از این شگرد فروش از شر وسایل انبار شده خود خلاص شوند.
  4. روندی سرگرم‌کننده و مبارزه جویانه است طوری که حتی برخی از افراد برای خرید محصول مورد نظر خود با ارزان ترین قیمت، ممکن است بدوند تا از رقیبان خود پیشی بگیرند.
  5. خرید کردن از جمعه‌های سیاه در حال تبدیل شدن به یک سنت خانوادگی و راهی برای وقت گذرانی با عزیزان تبدیل شده است در حالیکه سعی می‌کنید بهترین معامله ممکن را انجام دهید.
  6. گاه اجناسی که از جمعه سیاه خریداری می‌شوند کیفیت مطلوبی دارند و اجناسی بسیار مرغوب می‌باشند.

معایب خرید از جمعه سیاه

  1. جو موجود در جمعه سیاه و تخفیفات ناشی از آن مردم را وادار می‌کند تا اجناسی را خریداری کنند که اصلاً نیازی به آن‌ها ندارند.
  2. برخی از مغازه‌ها تا قبل از جمعه سیاه قیمت‌های خود را به طور مصنوعی بالا نگه می‌دارند تا بتوانند در روز جمعه سیاه تخفیف بیشتری را بر روی اجناس خود بچسبانند. در مواردی حتی افزایش قیمت در طی هفته‌های قبل از فرارسیدن جمعه سیاه مشاهده شده است.
  3. این روند برای مغازه‌های کوچک که همانند فروشگاه‌های بزرگ نمی‌توانند تخفیفات چشمگیری بر روی کالاهای خود اعمال کنند زیاد جالب به نظر نمی‌رسد.
  4. جمعه سیاه از طرفی می‌تواند برای برخی از افراد بسیار آزاردهنده و تلف کننده وقت باشد. صف های طولانی که برای امتحان کردن لباس‌ها و پرسیدن سوال از فروشندگان و پرداخت پول ایجاد می‌شود زمینه ساز اتلاف وقت برای سایرین می‌گردد.
  5. جمعه سیاه در مواردی می‌تواند خطرناک باشد، زیرا گاهی برخی از مردم به منظور دستیابی به کالای مورد نظر با قیمتی مناسب اندکی پرخاشگر می‌شوند و هر ساله در فروشگاه‌ها تصادفات، جراحات و درگیری‌های زیادی رخ می‌دهد.

استفاده از تخفیف جمعه سیاه

آیا خرید کردن از جمعه سیاه در طی دوران شیوع ویروس کرونا ارزشش را دارد؟

امسال در روز جمعه سیاه بعد از شکر گذاری مردم به هنگام خرید همواره استرس ناشی از ویروس کرونا را با تمام وجودشان احساس می‌کردند. همچنین گزارش‌ها حاکی از این امر است که احتمالاً شیوع ویروس کرونا دوباره در حال افزایش یافتن است و از آنجایی که مراجعه جمعیت زیاد به مراکز خرید و یا خرده فروشی‌ها به معنای ازدحام جمعیت و دست زدن به وسایلی است که احتمالاً از قبل ده‌ها نفر دیگر آن را لمس کرده‌اند پس می‌تواند به تنهایی عامل افزایش و انتقال ویروس کرونا گردد.

به طور کلی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها خرید کردن از جمعه سیاه را در فروشگاه‌های شلوغ و پر جمعیت امری کاملاً ریسک پذیر می‌دانند و در طی این دوران خاص خرید آنلاین را به جای خرید حضوری به مردم توصیه می‌کنند. در این روزها فروشندگان باید بتوانند به منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت، خریداران و مشتری‌های خود را به خرید از طریق اینترنت تشویق کنند.

در خصوص خریدهای آنلاین نیز باید به شما بگویم امری است که مزایای زیادی دارد که اصلی‌ترین آن‌ها عدم اجبار شما به ترک خانه است. نکته دیگر نیز این است که شما به هنگام خرید آنلاین می توانید به مقایسه قیمت‌های دو یا چند فروشگاه با یکدیگر بپردازید و همچنین می‌توانید از کوپن‌های آنلاین و وجه نقد به منظور پس ‌انداز بیشتر استفاده کنید.

چگونه در جمعه سیاه بهترین معامله ممکن را انجام دهیم؟

همانطور که در طول مقاله برای شما بارها ذکر کردیم جمعه سیاه بزرگترین تخفیف برای خرید داغ ترین کالاهای بازار محسوب می‌شود و این اتفاق مهم باعث شده تا از جمعه سیاه به عنوان بزرگترین رویداد خرید در سال یاد شود. به منظور اینکه بتوانید بهترین خرید ممکن را انجام دهید شناخت بازار قطعاً می‌تواند در این راه به شما کمک شایانی کند تا بهترین معامله ممکن را برای خود رقم بزنید.

اگر به دنبال چیز خاصی هستید باید تحقیق کنید که کدام خورده فروش کالای مورد نظر شما را تهیه می‌کند و همچنین این نکته را بدانید که جمعه سیاه تنها مخصوص به شیوه خرید سنتی و در بازار نیست شما می‌توانید به راحتی با استفاده از سایتی مانند آمازون و یا برای ما ایرانی ها دیجی کالا به خرید اقلام مورد نظرتان با تخفیف‌هایی استثنایی بپردازید.

همچنین شما می‌توانید با مراجعه به چندین سایت فروشگاهی به مقایسه قیمت‌ها و تخفیف‌های اعمال شده برای کالای مورد نظرتان بپردازید. همچنین آگاه باشید که داشتن اشتراک در رسانه‌های اجتماعی و خبری این گونه سایت‌ها می‌تواند اطلاعات جامعتری در خصوص میزان تخفیف و اجناسی که قرار است در این روز با تخفیف استثنایی بفروشند کسب کنید.

تخفیف های استثنایی در جمعه سیاه

سخن نهایی

تاریخ جمعه سیاه 2023 دقیقاً در 27 نوامبر برگزار خواهد شد. این تاریخ مصادف با پنجم آذرماه به تقویم شمسی است که می‌تواند برای تخفیف‌ سایت‌های برتر ایرانی مانند دیجی‌کالا مورد توجه ایرانیان نیز قرار بگیرد.

بیشتر افراد می‌خواهند بدانند که جمعه سیاه در تهران کجاست و چگونه می‌توان از آن باخبر شد؛ مکان قابل توجهی در تهران وجود ندارد که در روز جمعه سیاه تخفیفٰهای واقعی ارائه دهد. اما ممکن است در سال جاری برخی از فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین کشورمان نیز این امر را جدی گرفته و واقعاً تخفیف بدهند. بهرحال می‌توان اطمینان داشت که برخی از فروشنده‌ها و سایت‌های ایرانی هم می‌توانند با این رویداد جهانی هماهنگ شده و فرصت‌های خوبی را در اختیار مردم کشورمان قرار دهند.

با توجه به تاریخچه کوتاهی که در این مطلب در مورد جمعه سیاه ارائه دادیم، دیگر می‌دانید جمعه سیاه چه روزی بود و چگونه به یک فرهنگ جهانی تبدیل شد. اگر ما خود صاحب فروشگاهی باشیم، می‌توانیم از این رویداد به نفع خود استفاده کنیم. می‌توانیم محصولات خود را با تخفیف بیشتر و سود کمتر در اختیار مشتریانمان قرار دهیم.

حالا که می‌دانیم جمعه سیاه ایران چیست و چقدر جدی است، می‌توانیم خود جزو اولین افرادی باشیم که در این روز فرصت‌های خوبی را برای خود و هوطنانمان ایجاد کنیم. در این‌صورت هم خودمان سود کافی خواهیم برد و هم مشتریان با قیمت مناسبتری خرید خواهند کرد. امیدواریم مردم کشورمان هم بتوانند از رویدادهای جهانی به درستی استفاده کنند و تنها در فکر تقلیدهای ظاهری نباشند. جمعه سیاه، می‌تواند جمعه پرسودی برای ما نیز باشد.

برخی از سوالات رایج:

1. جمعه سیاه چیست؟
حراج بزرگ آخر فصل هست که هر سال در اواخر ماه نوامبر شروع می شود و در بیشتر کشورهای جهان اتفاق می افتد و افراد در آن به خرید می پردازند.

2. چرا حراج جمعه سیاه اتفاق می افتد؟

1. فرصت مناسبی برای فروش محصولات در انبار است.
2. این فرصت باعث می شود تا افراد بیشتری با شما آشنا شوند.
3. باعث افزایش درآمد و فروش محصول می شود.

3. در جمعه سیاه چه شرایطی را باید در نظر گرفت؟

1. اهداف و استراتژی خود را مشخص کنید.
2. سایت خود را راه اندازی کنید.
3. تبلیغات مناسب و درست را درنظر بگیرید.
4. پشتیبانی مناسب برای سایت داشته باشید.

دیدگاه‌های شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امپراتوری یوتیوب

43.000 تومان

امپراتوری یوتیوب

تخفیف استثنایی

165.000 تومان

43.000 تومان